eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
اَنّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ من مغلوب شده‌ام ، به داد من برس 🕊سوره قمر ، آیه ۱۰ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 203 تا 210 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، صحنه اي از 💠وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ ۚ فَمَن تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَن تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ لِمَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ(بقره/203) 🌱و خدا را در روزهاى معیّنى یاد کنید: (روزهاى 11 و 12 و 13 ماه ذى حجّه). و هر کس شتاب کند، و (ذکر خدا را) در دو روز انجام دهد، باکى بر او نمى باشد. و هر که تأخیر کند، (و سه روز انجام دهد نیز) باکى بر او نیست. براى کسى که تقوا پیشه کند. و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید. و بدانید شمابه سوى او محشور خواهید شد! 🔹خدای سبحان در ذیل آیه مورد بحث به تقوا که بهترین توشه است سفارش می‌کند و نیز می‌فرماید:بدانید همه‏شما به سوی خدا محشور می‌شوید: ﴿واتَّقوا اللّهَ واعلَموا اَنَّکُم اِلَیهِ تُحشَرون﴾. خداوند تقوا را پشتوانه احکام فقهی قرار داده و یاد قیامت را سندِ تقوا دانسته است، زیرا کسی که به یاد قیامت نیست نمی‌تواند داعیه تقوا داشته باشد. 🔹منشأ همه گناهان فراموشی آخرت، و سبب پرهیزگاری و دوری از گناهان یاد معاد است. آنان که براثر پیروی هوای نفس، از راه خدا گمراه و سبب اضلال دیگران شده‌اند و عذاب شدید الهی دامنگیر آنهاست، از آن‏روست که روز قیامت یعنی روز حساب را فراموش کرده‌اند: ﴿ولاتَتَّبِ‏عِ الهَوی فَیُضِلَّکَ عَن سَبیلِ اللّهِ اِنَّ الَّذینَ یَضِلّونَ عَن سَبیلِ اللّهِ لَهُم عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسوا یَومَ الحِساب) 26ص 🔹پس منشأ همه‏بی‌تقواییها فراموشی قیامت، و سبب تقوا تذکره معاد است. اصولاً فرض صحیح ندارد که انسان متقی قیامت و حساب و کتاب آن روز را فراموش کند، چنان که عادتاً ممکن نیست به یادآورنده حقیقی قیامت و اهوال آن بی‌تقوا باشد. 🔹خدای سبحان در آیه مورد بحث، از مسلمانانی که از گوشه و کنار دنیا آمده و در سرزمین جمع شده‌اند، می‌خواهد که از این محشر و مجمع دنیایی به آن محشر اعظم و مجمع اکبر (قیامت کبرا) منتقل شوند: ﴿فَاِذا هُم مِنَ الاَجداثِ اِلی رَبِّهِم یَنسِلون)51یس 👈 و بدانند روز قیامت خواهد آمد و در محضر پروردگارشان جمع می‌شوند، پس تقوا و پرهیزگاری را سرلوحه‏کارهایشان قرار بدهند. 🔹سفر حج را باید یادآور سفر آخرت دانست؛ همان‌گونه که برای سفر حج باید توشه برگرفت، برای سفر آخرت نیز باید توشه اندوخت و بهترین ره‌توشه آن تقواست .، و اگر کسی در سفر حجّ به یاد حشر و قیامت باشد: ﴿واتَّقوا اللّهَ واعلَموا اَنَّکُم اِلَیهِ تُحشَرون﴾ خود را دائماً مسافر می‌داند و به فکر تحصیل زادراه می‌افتد. 📚 تفسیر تسنیم. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst142_HDwr-dr-SHry-mn-dr-ym-tshryq.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️نااهل اگر به قدرت رسد، همه چيز را به می‌كشاند.  💠وَ إِذا تَوَلَّی سَعی‌ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ (۲۰۵/بقره) 🌱‏و هرگاه به قدرت و حكومت رسد برای فساد در زمين و نابودی زراعت‌ها و نسل كوشش می‌كند و خداوند فساد را دوست ندارد. 🔹مراد از فساد، فساد تكوينی و آنچه در گردش زمان فاسد می‌شود نيست چون پاره‌ای از فسادها هست كه دست كسی در آن دخالت ندارد عالم عالم كون و فساد، و نشاه تنازع در بقا است، هيچ موجودی پديد نمی‌آيد، مگر بعد از آنكه موجودی ديگر تباه می‌شود، و هيچ جانداری متحقق نمی‌شود، مگر بعد از آنكه جاندارانی بميرند و اين كون و فساد و حيات و موت در اين موجودات طبيعی، و در اين نشاه طبيعت زنجيروار و از پشت سرهم قرار دارند، و اين مستند به خود خدای تعالی است، و حاشا بر خدا كه چيزی را كه خودش مقدر فرموده مبغوض بدارد. 🔹‏بلكه مراد از اين فساد، فسادهای تشريعی است، يعنی آن فسادی كه دست بشر پديد می‌آورد، آری خدای عز و جل آنچه از دين كه تشريع كرد به منظور اصلاح اعمال بندگان بوده، تا با عمل صالح روزمره و تمرين مستمر، ملكات فاضله را در نفوس آنان پديد آورد، و اختلافشان را اصلاح كند، و در نتيجه حال انسانيت و جامعه بشريت حالی معتدل شود، در اين هنگام است كه زندگيشان هم در دنيا و هم در آخرت عين سعادت می‌شود. 🔹و آن كسی كه در آيه اول فرمود ظاهر قولش با باطن قلبش مخالف است، وقتی در زمين سعی به فساد می‌كند، به نحوی نمی‌كند كه ظاهر آن فساد باشد، بلكه به شكلی انجام می‌دهد كه ظاهرش اصلاح باشد، يعنی كلمات را از جای خود تحريف می‌كند، و حكم خدا را از آنچه كه هست تغيير می‌دهد، و در تعاليم دينی دخل و تصرف می‌كند، تصرفی كه منجر به فساد اخلاق و اختلاف كلمه شود، و معلوم است كه در فساد اخلاق و اختلاف كلمه مرگ دين و فنای انسانيت و فساد دنيا حتمی است. 🔹آنچه كه در اين آيات آمده، مورد تصديق تاريخ قرار گرفته، چون مردانی در امت اسلام آمدند، و بر دوش اين امت سوار شده، در امر دين و دنيا تصرفاتی كردند كه نتيجه مستقيمش و بال برای دين، و انحطاط برای مسلمين، و اختلاف در امت بود و كار دين را به جايی كشانيد كه بازيچه دست هر بازيگر شد، و انسانيت امت لقمه، هر چپاولگر گرديد، و نتيجه اين سعی و خودكامگيها فساد زمين شد، اولا بخاطر نابود شدن دين، و ثانيا به خاطر هلاك انسانيت و بهمين جهت است كه می‌بينيم در بعضی از روايات هلاكت حرث و نسل به هلاكت دين و انسانيت تفسير شده است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان نمل : ۲۲ فَمَكَثَ غَيْرَ بَعِيدٍ فَقَالَ أَحَطتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُكَ مِن سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقِينٍ  پس ديری نگذشت که [هدهد بازگشت و] گفت: من بر چيزی اطلاع يافته‌ام که تو بر آن مطلع نيستی و از [سرزمين] سبا برای تو خبری يقينی [=صد در صد موثق] آورده‌ام. ۳۰  ۳۰- اصل ششم بيانگر «خطر غرور و خود بزرگ‌بينی فرمانده» و کم تحملی او نسبت به رده‌های پائين‌تر است. چه بسا کسی که به ظاهر در پست عادی خود قرار ندارد، به کار مهمتری اشتغال داشته باشد، و پائين‌ترين فرد سپاه از نظر سلسله مراتب، ممکن است به آگاهي‌هائی دست يابد که فرمانده هم از آن بي‌خبر باشد. نمل : ۲۴ وَجَدتُّهَا وَقَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ اللَّهِ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لَا يَهْتَدُونَ  او و قومش را چنين يافتم که به جای خدا، برای خورشيد سجده مي‌کنند و شيطان اعمال‌شان را نزدشان نيکو جلوه داده است [=به چنين باوری افتخار هم مي‌کنند] و در نتيجه آنها را از راه [حق] بازداشته و هدايت نمي‌شوند. ۳۳  ۳۳- اصل هشتم پذيرش واقعيتِ «خودشیفتگی ملت‌ها» در ارتباط با باورها و فرهنگ دينی و ملی خويش است. بنابراين مادام که باور آنها تغيير نکرده باشد، توسل به زور و قوه قهريه، هر چند آنها را به زانو درمي‌آورد، اما نمي‌تواند دل آنها را تسخير و تسليم کند. قرآن توصيه مي‌کند هرگز به کسانی که غير از خدا را مي‌پرستند، دشنام ندهيد و موجب عکس‌العمل مشابه آنها نشويد، زيرا ما عمل هر امتی را برای خودش نيکو جلوه داده‌ايم [اعراف ۱۰۸ (۷:۱۰۸) ]. بر اساس چنين هشداری بود که امام علي(ع) در جنگ صفیّن، همين که شنيد سربازانش در برابر سپاه معاويه تبادل ناسزا مي‌کنند، احضارشان کرد و فرمود:  «من برای شما ناپسند مي‌دانم که اهل دشنام باشيد، اما اگر به توصيف اعمال و بيان حالشان بپردازيد... و بگوييد: بار‌خدايا خونهای ما و آنها را از ريختن نگه دار و ميان ما و آنها آشتی و صلح درانداز و... بهتر است: «إِنِّی أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ... وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِیَّاهُمْ اَللَّهُمَّ اِحْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ... [خطبه ۲۰۶ و در بعضی نسخ ۱۹۷]. نمل : ۲۷ قَالَ سَنَنظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْكَاذِبِينَ  ـ [سليمان] گفت: به زودی خواهيم ديد که راست گفته‌ای يا از دروغگوياني؟ ۳۶  __ ۳۶- اصل نهم «تحقيق و بررسی» است. هيچ سخنی را هر چند از فردی عادی نمي‌توان ناديده گرفت و از کنار آن گذشت. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕⭕رابطۀ شرعی و قانونی با چیست؟❓ 🛑قسمت اول: 👈پاسخ:کرامت انسانی از موضوع‌هایی است که در فلسفه، اخلاق و عرفان و حقوق مطرح شده است و پایه و اساس بسیاری از حقوق و امتیازات و تکالیف انسانی محسوب می‌شود. 🔻در اندیشه اسلامی، نه‌تنها کرامت انسانی مورد نظر در اسناد بین‌المللی ، نفی نشده است، بلکه به‌مراتب جامع‌تر از آن دفاع کرده است؛ زیرا در حقوق بشر غربی، انسان زمانی کرامت دارد که پا به‌عرصه وجود گذاشته است. 👈 اما در اسلام، انسان از آغاز ورود به جهانی هستی تا پس از خروج از آن، دارای است. تا آن‌جا که به‌دلیل احترام و رعایت حیات انسان، کشتن یک نفر را به منزله کشتن همه انسان‌ها شناخته است؛ سقط جنین را حرام می‌داند و برای جنایت بر مرده، دیه [ماده ۷۲۲ ق.م.ا.] و برای هتک حرمت مرده، تعزیر تعیین کرده است [ماده۷۲۷ ق.م.ا.]. همچنین اهانت و توهین به مدفن انسان‌ها نیز ممنوع شناخته‌شده است (ماده ۴ اعلامیه اسلامی حقوق بشر). ↩️در اسلام، حق آزادى به معناى نفى بردگى، حق آزادى تکوینى انسان نسبت به دین ، حق آزادى از ظلم و ستم ، حق آزادى بیان حقایق، حق برائت انسان‌ها، اصل مساوات زن و مرد در برابر قوانین ، اصل احترام به اقلیت‌هاى مذهبى و شناسایی انواع آزادى‌هاى عقیدتی، مطبوعاتی، احزاب در چارچوب شریعت به‌رسمیت شناخته شده است. قانون‌گذار، خداوند متعال است و احکام او حدود الهی‌اند و نباید از آنها تجاوز کرد. ↩️در نوع نگرش به سیاست کیفری ایران که مجازات‌ها بر اساس اصل ۴ قانون اساسی باید بر اساس موازین اسلامی تدوین شود، دو رویكرد متفاوت قابل طرح است. 🔻بر اساس رویكرد اول، حکومت اسلامی اختیاری در كم و زیاد‌كردن مجازات‌ها ندارد و فرآیند جرم‌انگاری هیچ ارتباطی با مؤثر‌بودن آن یا موهن‌بودن آن در مرحله اجرا ندارد. بر اساس دیدگاه دوم، احكام راجع به مجازات‌ها از امور عقلایی است و برای از بین‌بردن رذائل و مفاسد در جامعه وضع می‌شوند. ↩️بنابراین، علاوه بر اصل لزوم حفظ و توسط حاکم، احتمال تأثیر آن در پیشگیری از وقوع جرم و به‌عنوان معیار اصلی باید در نظر گرفته شود. اکثر این احكام جنبه امضایی دارند نه تعبّدی. علاوه بر آن، این احکام دارای جنبه‌های رمزگونه نیستند که عقل بشری نتواند به فلسفه و اهداف آنها پی ببرد. بنابراین، زمان و مكان در تعیین نوع و میزان و كیفیت مجازات‌ها اثرگذار است و حکومت اسلامی باید آن را تشخیص دهد و بر آن اساس، برنامه‌ریزی کند. 🔻👈از آن‌جا که بر اساس بند ۶ اصل ۲ قانون اساسی، و ارزش والای انسان در ردیف توحید و نبوت و معاد و عدل و امامت، به‌عنوان پایه‌های اساسی نظام اسلامی شناخته شده است و بر اساس اصل ۴ ق.ا. قوانین کیفری باید بر اساس موازین اسلامی تدوین شوند، به‌نظر می‌رسد، مجازات‌های شرعی و قانونی در صورتی که با لزوم رعایت اصل حاکمیت قانون [قانونی‌بودن جرم و و دادرسی] تدوین شوند، را تأمین خواهد کرد. 💫ادامه دارد 🖌نقل از مصاحبه سايت انديشه ما با دکتر جعفر حبیب زاده کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━━
بسم الله الرحمن الرحیم أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ كَمَنْ بَاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ آیا کسی که (به ایمان) در راه رضای خدا قدم بردارد مانند کسی است که (به کفر) راه غضب خدا پیماید؟ که منزلگاه او جهنم است و بسیار بد جایگاهی است. 🌷 آل عمران ، آیه ۱۶۲ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 211 تا 215 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و تبدیل 💠سَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَمْ آتَيْنَاهُم مِّنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ وَمَن يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ "211/بقره" 🌱 از [تاريخ] بني‌اسرائيل [=دودمان يعقوب / يهوديان] پرس‌وجو كن كه چه بسيار آيات روشن [=معجزات آشكار] بر آنها آورديم  [ولي با لجبازي انكارش كردند]. و هر كه نعمت خدا را -پس از آنكه به او رسيده- [با سوء استفاده از آن] مبدّل سازد، [بداند كه] خدا سخت عقوبت است.  🔹سؤال پرسش است، اما نه الزاماً از اشخاص، مراجعه به تاريخ تحولات يك قوم و بررسي فراز و نشيب‌هاي آن نيز پرسشي است گوياتر و به حقيقت نزديكتر. قرآن از شرك‌زدگي‌ها و ناشكري‌هاي قوم بني‌اسرائيل، به رغم نعمات بي‌دريغي از هدايت و فضيلت كه بر آنها ارزاني شده بود، در سوره‌هاي مختلف به تفصيل سخن گفته است. اين اشارة تاريخي، پيوستگي لجبازي منكران در آية قبل را به جريان ناسپاسي‌هاي يهوديان نشان مي‌دهد. 🔹تبديل نعمت خدا، سوء استفاده از آن درخلاف خواستة نعمت‌دهنده است. همچون سوء استفاده از علم، قلم، قدرت اسلحه، آزادي و دين. بني‌اسرائيل نعمت هدايت و نبوّت را با غرور و تعصّب تبديل به تمايز و برتري‌طلبي قومي كردند. 📚تفسیر آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️از چه چیز باید کرد؟ 💠يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ 🌱از تو سؤال مى کنند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: «هر خیر و نیکى (و سرمایه سودمند مادّى و معنوى) که انفاق مى کنید، باید براى پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و درماندگان در سفر باشد.» و هرکار خیرى که انجام دهید، خداوند از آن آگاه است. (و پاداش شما محفوظ خواهد بود).(بقره/215) 👈در قرآن مجید آیات فراوانى - مخصوصا در سوره بقره - درباره انفاق و بخشش در راه خدا آمده است و براى این کار پاداشها و فضیلتهاى بزرگى ذکر شده همین امر سبب مى شد که درباره جزئیات این کار از پیامبر سؤ ال کنند و بدانند از چه چیزهائى و در مورد چه کسانى انفاق کنند؟ 🔹لذا در آیه مورد بحث مى فرماید: ((از تو سؤ ال مى کنند چه چیز را انفاق کنند)) (یسئلونک ما ذا ینفقون ). سپس مى افزاید ((بگو هر خیر و نیکى (و هرگونه سرمایه سودمند مادى و معنوى ) که انفاق مى کنید براى پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مستمندان و واماندگان در راه باید باشد)) (قل ما انفقتم من خیر فللوالدین و الاقربین و الیتامى و المساکین و ابن السبیل ). 🔹مسلما ذکر این پنج طایفه به عنوان بیان مصداقهاى روشن است وگرنه منحصر به آنها نمى باشد بنابراین پاسخ آنها در حقیقت این است که هم اشیائى که از آن انفاق مى کنند دایره وسیعى دارد و هم کسانى که به آنها انفاق مى شود. در مورد اول با ذکر کلمه ((خیر)) که هر نوع کار و مال و سرمایه مفیدى را شامل مى شود پاسخ کامل و جامعى به سؤ ال آنها داده شده و حتى امور معنوى همچون علم را نیز در بر مى گیرد، هر چند مصداق مهم آن در مورد انفاق ، اموال است . 🔹و در مورد دوم در عین گسترده بودن مورد انفاق اولویتها نیز بیان شده است مسلما پدر و مادر و سپس نزدیکان نیازمند در این مساءله اولویت دارند و بعد از آنها یتیمان و سپس نیازمندان و حتى کسانى را که ذاتا فقیر نیستند ولى بر اثر حادثه اى مثل تمام شدن مخارج در سفر نیازمند شده اند شامل مى شود. در پایان آیه مى فرماید: ((و هر کار خیرى انجام مى دهید خداوند از آن آگاه است )) (و ما تفعلوا من خیر فان الله به علیم ). 🔹لزومى ندارد تظاهر کنید، و مردم را از کار خویش آگاه سازید، چه بهتر که براى اخلاص بیشتر ا خود را، پنهان سازید، زیرا کسى که پاداش مى دهد از همه چیز با خبر است ، و کسى که جزا به دست اوست حساب همه نزد اوست . 👈جمله ((و ما تفعلوا من خیر)) معنى وسیعى دارد که تمام اعمال خیر را شامل مى شود نه تنها انفاق در راه خدا که هر کار نیکى را خداوند مى داند، مى بیند و پاداش خیر مى دهد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان نمل : ۲۸ اذْهَب بِّكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ  ـ [آنگاه به هدهد گفت:] اينک اين نامه مرا ببر و بر آنان بيفکن، سپس [بي‌درنگ] از آنان دور شو و بنگر چه واکنشی نشان مي‌دهند. ۳۷  ۳۷- اولين عکس‌العمل سليمان نسبت به گزارش مأمور خود، برقرار کردن ارتباط مستقيم و مکاتبه با بيگانگان و بررسی عکس‌العمل آنان در برابر پيام مسالمت‌جويانه است- اصل نهم «مذاکرات مسالمت‌آميز». نمل : ۳۰ إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِيمِ  اين نامه از سليمان است و [مضمون] آن، به نام خداوند رحمان و رحيم است. ۳۸  ۳۸- پيام اصلی و کليدی سليمان، همين توجه دادن ملکه سبا به منشأ رحمانيت [عام و خاص] است. به اين ترتيب نگاه او را از خورشيد ظاهری به خورشيد رحمت جهانتاب متوجه مي‌سازد. اين دهمين اصل اين ماجرا يعنی اصل «خدا محوری» در منازعات قدرت و در هر مجادله‌ای است. در قرآن آمده است که مخالفين را به راه خدا [نه تمايلات خود] دعوت کن، آنهم با حکمت و اندرز نيکو و مجادله‌ای به بهترين شکل [نحل ۱۲۵ (۱۶:۱۲۵) ]. نمل : ۳۱ أَلَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ  ـ [و ديگر] اين که بر من برتري‌طلبی نکنيد و تسليم شده [به حقيقت توحيد] نزد من آیید. ۳۹  __ ۳۹- ممکن است چنين درخواستی به ظاهر قدرت‌طلبی و خودخواهی تلقی شود، اما اگر هدف منحصرا خدا باشد، اين وظيفه و نقش يک پيامبر است که منحرفان را از اطاعت جباران و گمراهان برحذر داشته و به اطاعت از خود [در مسير بندگی خدا] فرا خواند. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕⭕رابطۀ شرعی و قانونی با چیست؟ قسمت دوم ⁉آیا صدور حکم توسط محکوم علیه با کرامت ذاتی انسان سازگاری دارد یا خیر ؟ یکی از پرسش ها درحقوق کیفری رابطه کرامت ذاتی انسان ومجازات های اسلامی است. که آیا مجازات های بدنی مانند یا انجام کارهای عام المنفعه و مجازات های تزذیلی مانند شست وشوی دستشوی توسط محکوم علیه با کرامت ذاتی انسان سازگاری دارد یا خیر ؟ در تعزیراتی که نص خاصی در شرع نیامده است، اجرای مجازات که موجب و نفی کرامت مجازات‌شونده است، چه صورتی دارد؟ مثل الزام به شستن دست‌‌شویی و یا مراجعه به روان‌پزشک و… . 🍃🍃پاسخ: در حقوق اسلامی و به تبع آن، حقوق جمهوری اسلامی ایران بر اساس روح و اصول مختلف قانون اساسی [اصل ۳۶ و ۳۷ و ۱۶۹ و بند ۴ اصل ۱۵۸] و تعهدات بین‌المللی، ایران [اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی] اصل حاکمیت قانون در سه ساحت جرم و مجازات و دادرسی پذیرفته شده است که در این زمینه، مراجعه به کتاب «قانون‌مداری در قلمرو حقوق کیفری» از انتشارات دادگستر را توصیه می‌کنم. با این فرض و با توجه به لزوم رعایت کرامت انسان‌ها و اجرای تعهدات بین‌المللی و اصول قانون اساسی، 👈👈این برداشت که با استناد به اصل ۱۶۷ ق.ا. و مراجعه به منابع معتبر فقهی و فتاوی مشهور می‌توان که منجر به انزجار عمومی شهروندان می‌شود تعیین کرد، غیر‌قابل هضم است و جز ایجاد انزجار از اندیشه دینی، نتیجه دیگری نخواهد داشت. 🔻🔻 همان‌گونه که بر اساس تأثیر زمان و مکان در فهم و اجرای احکام اسلامی، امروزه دیگر نمی‌توان گفت باید با اسب و قاطر به سفر حج رفت، اجرای مجازات‌های غیر‌معمول و تحقیر‌کننده و نامتناسب با زمان نیز قابل توجیه نیست. 🔷🔷 قانون‌گذار حق ندارد در تعزیرات از انواع و غیر‌انسانی و پیش‌بینی کند و قاضی کیفری نیز فقط باید قانون را اجرا كند و حق ندارد بر اساس سلیقه و برداشت خود، مجازات‌هایی تعیین و اجرا کند که موجب وهن احکام اسلامی شود. ⭕⭕حکم‌دادن به شستن دستشویی یا ، نه در قاموس مجازات تعزیر می‌گنجد و نه در قاموس مجازات‌ها عرفی در نظام‌های حقوقی جایگاهی دارند. 🔻🔻 این نوع مجازات‌ها نه اسلامی است، نه قانونی و نه‌تنها موجب جذب شهروندان به اسلام نخواهد شد که موجب بدبینی و تنفر از اندیشه دینی خواهد شد. 👈👈 باید در این زمینه موضع‌گیری کنند و اجازه ندهند جمهوری اسلامی که با خون شهدای والامقام آبیاری شده است، دچار این شود و نسل جوان را از دین گریزان کند. به‌نظر بنده، اگر قانون اساسی را معیار و مبنای قانون‌گذاری بدانیم، باید اصل قانون‌مندی جرایم و مجازات‌ها محور قانون‌گذار عادی در زمینه تعیین جرم و مجازات باشد و حتی لازم است با بازنگری در قانون اساسی، تكلیف اصل ۱۶۷ به‌طور شفاف و صریح تعیین شود تا با تعمیم این اصل به امور کیفری، قانون نانوشته‌ای در اختیار قضات قرار نگیرد و بر اساس فهم و سلیقه خود، افراد را مجازات کنند. 💫ادامه دارد 🖌نقل از مصاحبه سايت انديشه ما با دکتر جعفر حبیب زاده کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━━