#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_47
❇️چرا قران، #رباخوار را مس شده شیطان و نامتعادل میخواند؟
💠الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا "275/بقره"
🌱كساني كه رِبا ميخورند برنميخيزند [=استعدادها و قواي انسانيشان به رشد و تعالي نميرسد] مگر همچون برخاستن [=شكلگيري شخصيتي] كسي كه شيطان بر اثر تماس [خود] به آشفتگي [=مسخ ارزشهاي انساني] گرفتارش ساخته است.اين [واژگوني معيارهاي ارزشي] بدين سبب است كه [در مقام توجيه] گفتند: خريد و فروش هم [معاملهاي] جز مانند رِبا نيست! حال آنكه خدا خريد و فروش را حلال و رِبا را حرام كرده است.
🔷 به دنبال آيات مفصل و حكيمانهاي كه دربارة انفاق آمده بود، اينك از «رِبا» كه عملي مخالف و متضاد آن است در آيات آينده ياد ميكند. در انفاق و صدقات آدمي از دارايي و آنچه دوست دارد ميگذرد و از وابستگي و اسارت مال آزاد ميشود، اما در رباخواري از فقر و فلاكت مردم سوء استفاده ميكند و با درصدي افزوده و تصاعدي سودجويي بيشتر ميكند. معناي لغوي ربا، نوعي افزايش و برآمدن حقيقي يا مجازي است كه بدون تلاش و توليد، به اتكاء دارايي ديگران حاصل ميشود. انفاق «خرج» كردن از خود براي ديگران است، و رِبا، «خوردن» از مال ديگران براي برآمدن «خود».
🔷 خدا مال و ثروت را وسيلة قيام مردم قرار داده است [نساء 5]. سرمايه، مشروط بر آنكه از طريق كار و تلاش توليدي يا تفكر و خلاقيّت سازنده كسب شده باشد، موجب رشد و شكوفايي اقتصاد و پيشرفت [قيام] جامعه ميگردد؛ حال آنكه رباخواري عملي كاذب و بادكنكي است و نفعي به اقتصاد نميرساند.
🔷 «خَبْط» [مثل خطا]، به راه رفتن و روش نامتعادل و پريشان گفته ميشود و درباب تفعّل و مضارع آمدن آن [يَتَخَبَّطُهُ]، دلالت بر خبط پذيري و استمرار عمل ميكند. گويي رباخوار جنون ثروت به سرش زده و در اين مسير به هر كار شيطاني دست ميزند تا همچون عنكبوت خون قربانيان را بمكد. رباخواري شخصيت فرد را مسخ و دگرگون ميسازد و از او ديو صفتي بيعاطفه و احساس پديد ميآورد.
🔷 نشانة دگرگوني در بينش و راه و روش همين است كه با توجيهي حق به جانب،هيچ تفاوتي ميان داد و ستد كه با تراضي واقعي طرفين انجام ميشود با رباخواري، كه رضايت گيرنده از سرِ ناچاري است قايل نميشوند.
🔷در این جمله شخص رباخوار، تشبیه به آدم مصروع یا دیوانه بیمار گونه اى شده که به هنگام راه رفتن قادر نیست تعادل خود را حفظ کند و به طور صحیح گام بر دارد.
آیا منظور ترسیم حال آنان در قیامت و به هنگام ورود در صحنه رستاخیز است؟ یعنى آنها به هنگام ورود در عرصه محشر به شکل دیوانگان و مصروعان محشور مى شوند؟
اکثر مفسران این احتمال را پذیرفته اند.ولى بعضى مى گویند: منظور تجسم حال آنها در زندگى این دنیا است; زیرا عمل آنها همچون دیوانگان است، آنها فاقد تفکر صحیح اجتماعى هستند و حتى نمى توانند منافع خود را در نظر بگیرند، و مسائلى مانند تعاون، همدردى، عواطف انسانى، نوع دوستى براى آنها، مفهومى ندارد و پرستش ثروت آن چنان چشم عقل آنها را کور کرده که نمى فهمند استثمار طبقات زیر دست، و غارت کردن دسترنج آنان بذر دشمنى را در دل هاى آنها مى پاشد، و به انقلاب ها و انفجارهاى اجتماعى که اساس مالکیت را به خطر مى افکند، منتهى مى شود، و در این صورت، امنیت و آرامش در چنین اجتماعى وجود نخواهد داشت، بنابراین او هم نمى تواند راحت زندگى کند، پس مشى او مشى دیوانگان است.
👈 اما از آنجا که وضع انسان در جهان دیگر، تجسمى از اعمال او در این جهان است، ممکن است آیه اشاره به هر دو معنى باشد، آرى، رباخواران که قیامشان در دنیا بى رویه، غیر عاقلانه و آمیخته با ثروت اندوزى جنون آمیز است، در جهان دیگر نیز بسان دیوانگان محشور مى شوند.
📚تفاسیر بازرگان و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_47
❇️#آرامش در پرتو #ايمان و #عمل_صالح، پيوند با خدا و مردم
💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ بقره "277/بقره"
🌱 همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام دادهاند و نماز برپا داشته و زكات پرداختهاند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگين مىشوند.
🔷اين آيه، برابر رباخواران كه «كفّار اثيم» هستند، سيماى مؤمنان را ترسيم مىكند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مىدارند و زكات پرداخت مىكنند. تا اشاره به اين باشد كه زمينهى برچيده شدن ربا در جامعه، توجّه به ايمان وعمل صالح واحياى نماز وزكات است.
🔷اگر #رباخواران از خدا و مردم بريدهاند، امّا در مقابل، كسانى هستند كه اهل ايمان و عمل صالح بوده و از طريق نماز، با خداوند مرتبط مىباشند و با پرداخت زكات با مردم پيوند دارند.
1⃣ اسلام در كنار مسائل عبادى وفردى، به مسائل اقتصادى ومردمى نيز توجّه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرحند. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ»
2⃣ ذكر نماز وزكات بعد از عمل صالح، نشانه آن است كه در ميان كارهاى شايسته حساب اين دو جداست. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ»
3⃣ پروردگار، به مؤمنانى كه اهل عمل صالح و نماز وزكاتند، نظر ويژهاى دارد.
4⃣ امنيّت وآرامش واقعى، در سايهى ايمان وعمل صالح وپيوند با خدا ومردم است. «لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»
👈مردم چهار گروهند:🔻
1. گروهى ايمان آورده و عمل صالح انجام مىدهند كه اينان «مؤمنانند».
2. گروهى، نه ايمان آورده ونه كار شايسته انجام مىدهند كه اينان «كافرانند».
3. گروهى ايمان دارند، ولى عمل صالح ندارند كه اينان «فاسقانند».
4. گروهى ايمان ندارند، ولى اظهار ايمان مىكنند و در ظاهر كار نيك انجام مىدهند كه اينان «منافقانند».
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣4⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۵۸-۵۴ سوره نمل از تفسیر نور
۱- پیامبران و رهبران مصلح جامعه با گناهانِ شایع زمان خود به شدّت مبارزه می کنند. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
۲- حرمت لواط،مخصوص اسلام نیست. «أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَهَ»
۳- گناه علنی و آگاهانه،زشتی،کیفر و انتقاد بیشتری دارد. «وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ»
۴- انحراف از مسیر طبیعی و شرعی در امور جنسی،جهل و حماقت است. «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»
۵- هم جنس گرایی،برخاسته از بی فرهنگی است.علم و دانشی که انسان را از گناه باز ندارد،جهل است. لَتَأْتُونَ الرِّجالَ ... أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ
۶- مجرمان،چون منطق ندارند،در برابر انبیا به زور متوسّل می شوند. «أَخْرِجُوا»
۷- در محیط آلوده،پاکدامنی جرم است. أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ ... إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ
۸- سابقه ی تبعید مردان خدا،به زمان ابراهیم و لوط باز می گردد. «أَخْرِجُوا»
۹- چون فطرت گناهکار پاک است،لذا خود را مجرم و دیگران را پاک می بیند.
«إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
۱۰- محیط،انسان را به گناه مجبور نمی کند زیرا در زمان شیوع فحشا نیز گروهی پاک زندگی می کنند. «أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ»
۱۱- ثمره ی تقوا و پاکدامنی در دنیا،نجات از قهر الهی است. «فَأَنْجَیْناهُ»
۱۲- نجات الهی از طریق اسباب طبیعی است.(لوط به امر خدا از منطقه خارج شد تا نجات پیدا کند). «فَأَنْجَیْناهُ»
۱۳- زن در انتخاب عقیده،مستقلّ است ونظام خانوادگی،محیط زندگی و وابستگی اقتصادی به شوهر،او را در انتخاب عقیده و عمل مجبور نمی کند.
«إِلاّ امْرَأَتَهُ»
۱۴- نسبت و فامیلی،عامل نجات نیست؛شایستگی لازم است. «إِلاّ امْرَأَتَهُ»
۱۵- در کیفر و مجازات متخلفان،تحت تأثیر روابط قرار نگیرید. «إِلاّ امْرَأَتَهُ»
۱۶- در برخوردها،حساب هر کسی را جداگانه بررسی کنیم؛انحراف همسر،به پاکی شوهر ضرری نمی زند. فَأَنْجَیْناهُ ... إِلاّ امْرَأَتَهُ (همسر پیامبر می تواند دوزخی باشد)
۱۷- مقدرات الهی،به عملکرد خود انسان بستگی دارد. «قَدَّرْناها»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🏴 سیره #حضرت_فاطمه، #همدردی_بامردم و مقاومت در برابر #ظلم بود
🌱مهمترین ویژگی در سیره آن حضرت که میتواند در همه زمانها الگو و درسآموز باشد، وفاداری، عفت و پاکدامنی ایشان است. حضرت فاطمه(س)، زنی بود که در اداره زندگی خانوادگی خود محوریت داشت و کانون محبت و عاطفه و انسانیت بود.
🔻 متأسفانه امروز در جامعه خودمان میبینیم که نقش محوری و مرکزیت مادر در خانواده بهعنوان توزیعکننده مهر و محبت کمرنگ شده است، ولی حضرت فاطمه(س) این ویژگی ممتاز را داشت که محور خانواده بود و این محوریت در حدیث کساء مشهود است.
🌱 ویژگی دیگر ایشان این بود که شرایط زمان را به خوبی درک میکرد و در مشکلاتی که برای پدر و همسرشان پیش میآمد، صبر و همراهی نشان میداد. خطبههای آن حضرت حاکی از این است که ایشان روزآمد بود، مسائل جامعه را درک میکرد و حتی پیشبینیهایی درباره آینده مسلمانان داشت.
🚩 به لحاظ سیاسی و اجتماعی، مهمترین درسی که از سیره حضرت فاطمه(س) میتوان آموخت، این است که انسان باید #دردهای_مردم جامعه خود را درک کند و شرایط زمان را بشناسد، چنانکه آن حضرت اینگونه بود و نسبت به فقرا و بیچارگان، نه سخاوت و بخشش، بلکه ایثار میکرد و سوره «هل اتی» به خوبی این موضوع را نشان میدهد. در جامعه ما نیز که مشکلات و گرفتاریهای اقتصادی فراوان است، #همزیستی و همدردی حضرت فاطمه(س) با نیازمندان میتواند الگویی اخلاقی و تربیتی در این زمینه باشد.
🚩💎 بعد دیگر زندگی آن حضرت، #دفاع_از_حق و حقیقت و مظلوم بود. در بسیاری از مواقع، گفتن حرف حق برای انسان هزینهها و گرفتاریهایی دارد و او را از بعضی مزایا محروم میکند. بنابراین، بسیاری از افراد حاضر به دفاع از حق نیستند و در بحرانها، یا سکوت میکنند، یا خود را کنار میکشند، در حالی که حضرت فاطمه(س) تا پای جان، از حق دفاع و ایستادگی کرد که نشان میدهد وقتی میبینیم حقی زیر پا گذاشته میشود و #ظلم و اجحاف صورت میگیرد، باید در برابر آن بایستیم و #مقاومت کنیم. #عزاداری برای آن حضرت جای خود را دارد، ولی مهمتر از همه این است که الگوی زندگی ایشان را حفظ کنیم و برای خدمت به مردم و ارزشهای دینی، حاضر به پرداخت هزینه باشیم.
🎇 در مجالس عزاداری #حضرت_فاطمه(س)، نباید با طرح بعضی از مسائل، #اختلافافکنی کرد. جامعه ما، جامعهای همبسته است و پیروان #مذاهب مختلف در آن زندگی میکنند که باید در کنار هم و در #صفا_وصمیمیت به سر ببرند.
🖋حجتالاسلام محمود صلواتی
@quranpuyan
.#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ
يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی يَنْصُرُكُمْ مِنْ
بَعْدِهِ وَعَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
اگر خدا شما را يارى كند هيچ كس بر شما
غالب نخواهد شد و اگر دست از يارى شما
بردارد چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد
كرد و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند.
🌹 سوره آل عمران ، آیه ۱۶۰
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیه 282
📄#صفحه_48
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_48
❇️نکاتی از نحوه کتابت #اسناد_مالی:
شاهد بگیرید . از شهادت دادن طفره نروید . به شاهد ضرری نرسد
💠وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا وَلَا تَسْأَمُوا أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلَّا تَرْتَابُوا (بقره/282)
🌱و [نيز] دو شاهد از ميان مردانتان گواه بگيريد، و اگر دو مرد نبود، پس يك مرد و دو زن از ميان شاهداني كه [از نظر عدالت و انصاف] مورد پسندتان باشد [برگزينيد] تا اگر يكي از آن دو زن اشتباه كرد، زن ديگر او را يادآوري نمايد. و هرگاه شاهدان [براي اداي شهادت] دعوت شدند، نبايد سر باز زنند و از نوشتن آن [بدهي] تا سرآمدش، چه خُرد، چه كلان، احساس ملالت و خستگي كنند. اين [شيوة عمل] نزد خدا عادلانهتر و براي شهادت استوارتر و براي اين كه به شك و ترديد [در مقدار و موقع بدهي] نيفتيد مؤثرتر است.
1⃣مردان، در گواه شدن وگواهى دادن بر زنان مقدّم مىباشند. «شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ»
2⃣گواهان بايد عادل ومورد اطمينان و رضايت طرفين باشند. «مِمَّنْ تَرْضَوْنَ»
3⃣هر كدام از مردها به تنهايى مىتوانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد يك مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت كنند. تا اگر يكى لغزش يا اشتباه كرد، نفر دوّم يادآورى كند. «فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا»
👈دو زن به جاى يك مرد در گواهى، يا به خاطر روحيّهى ظريف و عاطفى آنهاست و يا به جهت آن است كه معمولًا زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنايى آنها با نحوهى معاملات كمتر است.
🔹" از آنجايي كه موضوع مورد بحث، #مكتوب كردن #تعهدات_مالي است و در روزگار نزول اين آيات، زنان علاقهاي به مشاركت در امور مالي و آشنايي و اطلاعي از آن نداشتند، دو زن را به جاي يك مرد قرار داده است تا اگر يكي از آن دو اشتباه يا فراموش كرد ديگري به يادش آورد. بديهي است كه زنان حافظة ضعيفتري از مردان ندارند، اما از آنجايي كه حافظه و حكّ حوادث در مغز تابع تعلق خاطر و توجه به موضوع است، زن و مرد در زمينههاي متناسب با وظايف طبيعي و كار و اشتغال خود برتري پيدا ميكنند. اين امر البته ثابت و يكنواخت نبوده و برحسب زمان و مكان و شرايط اجتماعي تغيير ميكند."
4⃣اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت كردند، خوددارى نكنيد، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نيست. «وَ لا يَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا»
5⃣مبلغ قرارداد مهم نيست، حفظ اطمينان و حقّالناس مهم است. «وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً»
6⃣ثبتِ سند به صورت دقيق و عادلانه سه فايده دارد
الف: ضامن اجراى عدالت است. «أَقْسَطُ»
ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «أَقْوَمُ»
ج: مانع ايجاد بدبينى در جامعه است. «أَدْنى أَلَّا تَرْتابُوا»
7⃣اگر فايده واسرار احكام براى مردم گفته شود، پذيرفتن آن آسان مىشود. «ذلِكُمْ أَقْسَطُ ...»
8⃣معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست.«أَدْنى أَلَّا تَرْتابُوا
9⃣اگر اداى شهادت و يا نوشتن قرارداد، نيازمند زمان يا تحمّل زحمتى بود، بايد شاهد و كاتب به نحوى تأمين مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند كرد.
🔟«وَ لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ»
كاتب وشاهد حقّ ندارند سند را به گونهاى تنظيم كنند كه به يكى از طرفين ضررى وارد شود. «لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ»
📚تفسیر نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_48
❇️طولانی ترین ایه قران: اهمیت کتابت #اسناد_دیون_مالی
💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَن يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ ... بقره 282
🔹پس از آيات تشويق به انفاق و تحذير از رباخواري و توصيه مهلت به وامداران، يا صرفنظر كردن از آن، در اين آيه كه بلندترين آية قرآن محسوب ميشود، و نيز آية بعدي، بندگان را به مقرّرات داد و ستد غيرنقدي با يكديگر آگاه ميسازد تا مناسبات مالي مسلمانان ساماني عادلانه بگيرد.
🔹دِين همان بدهي است كه در داد و ستد غيرنقدي به عهدة يكي از طرفين قرار ميگيرد. «تَدَايَنتُم» در باب تفاعل، تبادل سرمايه و كالا را كه يكطرف تحويل ميگيرد و طرف ديگر تا سرآمدي مشخص بدهكار ميشود مطرح ميسازد.
🔹هرچند احكام 14 گانة اين آيه [برحسب استنباط مرحوم طالقاني] متناسب با جامعة بيسوادي است كه قدرت نوشتن و ثبت و ضبط معاملات غيرنقدي را نداشتند، با اين حال اصولي عادلانه و منصفانه را مطرح ساخته كه روح آن همچنان در عصر ما زنده و مورد نياز است. معاملات غيرنقدي شامل: قرض، نسيه، پيش فروش، رهن و اجاره، تضمين، حواله، عاريه، مضاربه و مشاركت، بيمه و امثالهم ميشود. در اين آيه و آية بعدي، كه باهم در ارتباطند، جمعاً 10 بار مشتقات كتابت آمده و نقش كاتب را كه در آن روزگار به ندرت يافت ميشده، نشان ميدهد. همچنانكه از معناي لغت «كَتَبَ» برميآيد، منظور از كتابت، ثبت قراردادها و تعهدات طرفين بوده تا در معرض فراموشي، اشتباه يا انكار قرار نگيرد. اين منظور با رسميت يافتن اسناد معتبري مثل چك و سفته و كِرِديت كارت و مشابه آن، حتي خريد آنلاين، كه در شبكههاي كامپيوتري انجام ميشود، خود به خود تحقّق يافته و جايگزين #كتابت شده است.
🔹بزرگترين آيهى قرآن، اين آيه است كه دربارهى مسائل حقوقى ونحوهى #تنظيم_ اسناد_تجارى مىباشد. اين آيه نشانهى دقّت نظر وجامعيّت اسلام است كه در دوره جاهليّت و در ميان مردمى عقب افتاده، دقيقترين مسائل حقوقى را طرح كرده است.
🍃🌹در حديث آمده است: اگر كسى در معامله سند و شاهد نگيرد و مالش در معرض تلف قرار گيرد، هرچه دعا كند، خداوند مستجاب نمىكند و مىفرمايد: چرا به سفارشات من عمل نكردى؟!
«1». كنزالدقائق، ج 2، ص 467.
👈اگر دقّت در حفظ حقوق فردى ضرورى است، حفظ #بيتالمال بمراتب ضرورىتر است!
🔹از فرمان نوشتن، معلوم مىشود كه اسناد تنظيم شدهاى كه همراه با گواهى عادل باشد، قابل استشهاد است.
🔹در زمانى كه در تمام جزيرة العرب به گفته مورخان، 17 باسواد بيشتر نبوده، اين همه سخن از نوشتن، نشانهى توجّه اسلام به علم وحفظ حقوق است.
1⃣مدّت بدهكارى، بايد روشن باشد. «إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى»
2⃣براى حفظ اعتماد و خوشبينى به همديگر و آرامش روحى طرفين و جلوگيرى از فراموشى، انكار و سوءظنّ، بايد بدهىها نوشته شود. «فَاكْتُبُوهُ»
3⃣براى اطمينان و حفظ قرارداد از دخل وتصرّف احتمالى طرفين، سند بايد با حضور طرفين وتوسط شخص سوّمى نوشته شود. «وَ لْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كاتِبٌ»
📚تفسیر بازرگان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣4⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان
نمل : ۵۶
فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ
اما پاسخ قوم او جز اين نبود که [خطاب به عوامالناس] گفتند: خاندان لوط را از شهرتان بيرون کنيد که آنها مردمانی پاکی طلبند [=نميخواهند همرنگ جماعت شوند]. ۷۱
۷۱- با واژگونه شدن ارزشها در يک جامعه، خاستگاه اخلاق از خدا، به خواهشهای نفسانی تنزل ميکند و همجنسگرائی تبديل به يک ارزش و کنارهگيری از آن تقدّس مآبی تلقی ميشود.
نمل : ۵۷
فَأَنجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَاهَا مِنَ الْغَابِرِينَ
پس او و اهلش را نجات داديم، به استثنای همسرش که [به دليل خيانتهايش] مقدّر ساختيم از بازماندگان باشد. ۷۲
۷۲- همسر لوط با آنکه بيش از همه با آن مربی و معلم خدائی ارتباط داشت، از عقايد شرکآميز آباء و اجدادی خود دست برنداشت. لفظ «غابرين» که هفت بار در قرآن درباره اين زن تکرار شده، با غبار، که گرد و خاک هواست، هم ريشه ميباشد. غابر کسی است که از رفتن و رشد و از کاروان کمال باز ماند و همچون غبار هوا بنشيند.
نمل : ۵۹
قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَى آللَّهُ خَيْرٌ أَمَّا يُشْرِكُونَ
ـ [اينک با آگاهی از جريان تاريخیِ انتخاب اصلح در عالم انسانها] بگو: سپاس ويژه خداست، و سلام بر آن بندگانش که [به رسالت] برگزيد. [حال با شناخت سرنوشت مؤمنين و مشرکين، از آنان بپرس] آيا خدای يکتا بهتر است يا آنچه با او [در عبادت] شريک ميگيريد؟ ۷۳
__
۷۳- اين آيه با پرسش: «الله خير امّا يشرکون» سرآغاز سلسله سؤالاتی است که در پنج آيه بعدی با تکرار: «اَمَّن» [آيا کسی که ...] در پنج زمينة مختلف مطرح ميگردد.
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🏴💮#هشداری که حضرت #فاطمه(س) به مسلمانان می دهد
🔷✨فاطمۀ زهرا (س) هشدار میدهد که ای مردم، نگویید ما مسلمان شدیم؛ خدا را شکر از خطر نجات یافتیم. شما هنوز با خطر بزرگی روبهرو هستید. نگویید ما از میراث محمد (ص) پاسداری میکنیم: نماز میخوانیم، روزه میگیریم، مسجد ما پر از نمازگزار است. نه!
❌ در اشتباهید.
🔷✨ نماز آثار و نتایجی دارد. روزه آثار و نتایجی دارد. حج و زکات و همۀ واجبات و مناسک اسلام حکمتها و مصالحی دارد.
💔فاطمه (س) میگوید :
🔻🔺 که ای جماعت اگر دیدید شما نماز میخوانید، ولی با این حال متکبر هستید؛ روزه میگیرید، ولی نمیتوانید هوای نفس و خودخواهیتان را مهار کنید؛ عبادت میکنید، ولی این عبادت شما را از کار زشت و ناپسند باز نمیدارد، اگر چنین است، نگاهی به خودتان بیندازید و نگاهی به دینتان. چرا خدا شما را به این عبادتها مکلّف کرده است؟
📚برگرفته از شرح و توضیح امام موسی صدر بر خطبۀ حضرت زهرا (س)
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
.
#دعاهای_روزانه
وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ
هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی.
🌸 بخشی از دعای هفتم صحیفه سجادیه
کانال قرآن پویان
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 283 تا 286
📄#صفحه_49
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_49
❇️آيا #نيت گناه، #گناه است؟
💠لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ بقره «284»
🌱آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، تنها از آنِ خداست. (بنابراين) اگر آنچه را در دل داريد آشكار سازيد يا پنهان داريد، خداوند شما را طبق آن محاسبه مىكند. پس هر كه را بخواهد (وشايستگى داشته باشد) مىبخشد و هر كه را بخواهد (ومستحقّ باشد) مجازات مىكند و خداوند بر هرچيزى تواناست.
🔹علامه طباطبائى در تفسير الميزان مىفرمايد: حالات قلبى انسان دو نوع است: گاهى خطور است كه بدون اختيار چيزى به ذهن مىآيد و انسان هيچ گونه تصميمى بر آن نمىگيرد كه آن #خطور گناه نيست، چون به دست ما نيست.
امّا آن حالات روحى كه سرچشمهى اعمال بد انسان مىشود و در عمق روان ما پايگاه دارد،مورد مؤاخذه قرار مىگيرد.
🔹گاه تصور مى شود: این آیه با احادیث فراوانى که مى گوید: نیت گناه، گناه نیست، مخالفت دارد.
ولى، پاسخ آن روشن است; زیرا آن احادیث، مربوط به گناهانى است که عمل خارجى دارد، و نیت، مقدمه آن است مانند: ظلم، دروغ و غصب حقوق، نه گناهانى که ذاتاً جنبه درونى دارند و عمل قلبى محسوب مى شود، (مانند شرک و ریا و کتمان شهادت).
🔹انسان، در برابر روحيّات، حالات و انگيزههايش مسئول است و اين مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله:
🔻«يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ» «1» خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مىكند.
🔻«فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» «2» براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است.
🔻«إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» «3» همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند.
🔻«إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» «4» علاقه قبلى به شيوع گناه و فساد در ميان مؤمنان، سبب عذاب دنيا و آخرت است.
🌹حضرت على عليه السلام
مىفرمايند:
مردم بر اساس افكار ونيّات خود مجازات مىشوند. «5»
«1». بقره، 225.
«2». بقره، 283.
«3». اسراء، 36.
«4». نور، 19.
«5». نهجالبلاغه، خطبهى 75.
📚تفسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_49
❇️كيفيت #ايمان: ايمان به همه #رسولان يعني چه؟
💠آمَنَ الرَّسُـولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ بقره 285
🌱پيامبر به آنچه از پروردگارش بر او نازل شده ايمان دارد و همة مؤمنان [نيز] به خدا و فرشتگانش و كتابهايش و رسولانش ايمان دارند و [با چنين وسعت نظري، دلشان گواهي ميدهد كه] ميان هيچيك از رسولان او تفاوتي نميگذاريم. و گفتند: [پيام تو را] شنيديم و فرمانبرداريم،
🔹ذكر ايمان مؤمنان به اركان چهارگانه: خدا، فرشتگان، كتابها و رسولان الهي در انتهاي سوره، بازگشتي است به همان آيات ابتدايي سوره: ايمان به غيب، اقامه صلوه، انفاق، ايمان به همة كتابهاي الهي و يقين به آخرت.
🔹«لاَ نُفَرِّقُ»، نه سخني به زبان آمده، بلكه وصف حال و سخن دل است كه بينياز از لفظ «ميگويند» بيان شده است. چنان ايمانهايي، چنين وسعت نظري را منعكس مينمايد كه همة رسولان را معلمان يك مدرسه و مكمل آموزشهاي يكديگر ميبيند.
📚تفسير بازرگان
🔹مؤمنان نیز به خدا و فرشتگان او، کتاب ها و فرستادگان وى همگى ایمان آورده اند و (مى گویند:) ما در میان پیامبران او هیچگونه فرقى نمى گذاریم و به همگى ایمان داریم (وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَد مِنْ رُسُلِهِ).
👈آرى، مؤمنان بر خلاف کسانى که مى خواهند بین خدا و پیامبرانش جدائى بیفکنند و مى گویند: به بعضى ایمان مى آوریم و بعضى را انکار مى کنیم (وَ یُرِیْدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَکْفُرُ بِبَعْض)هیچگونه تفاوتى میان رسولان الهى نمى گذارند، همه را از سوى خدا مى دانند، و همگى را محترم مى شمرند.
🔹روشن است این موضوع، منافاتى با #نسخ_ ادیان پیشین به وسیله ادیان بعد ندارد; زیرا همان گونه که سابقاً اشاره شد، تعلیمات انبیاء، همچون تعلیمات مراحل مختلف تحصیلى از ابتدائى و راهنمائى و دبیرستانى و دانشگاهى است، گر چه اصول آن یکى است ولى در سطوح مختلفى پیاده مى شود، و به هنگام ارتقاء به مرحله بالاتر، برنامه هاى پیشین کنار مى رود، در عین این که احترام همه آنها محفوظ است.
📚تفسير نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_49
❇️#تكاليف باندازه #طاقت هر فرد
💠لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ
🌱خداوند هيچ كس را جز به اندازه توانايىاش تكليف نمىكند، هركس آنچه از كارها (ى نيك) انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از كارها (ى بد) كسب كرده به ضرر خود كسب كرده است.( بقره 286)
🔹«لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» در آيات ديگر نيز فرموده است: «ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» و «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ» پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نيز فرموده است: من به دين آسان و سهل مبعوث شدهام.
🔹تكاليف الهى، بيش از توان انسان نيست. «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
اسلام، دينِ آسانى است، نه سختگيرى.
🔹اعمال ما آثارى دارد كه بازتابش به خود ما برمىگردد. «لَها ما كَسَبَتْ وَ عَلَيْها مَا ...»
🔹انسان، آزاد و صاحب اختيار است. «لَها ما كَسَبَتْ»
🔹انجام يا ترك دستورات الهى، سود وضررش براى خود ماست. «لَها ... عَلَيْها»
❇️تکلیف ما لا یُطاق
از این آیه به خوبى استفاده مى شود: #تکلیف ما لا یطاق وجود ندارد، نه در اسلام و نه در ادیان دیگر و اصل، آزادى اراده است; زیرا مى گوید: هر کس در گرو اعمال نیک و بد خویش است، هر کار نیکى انجام دهد براى خود انجام داده و هر کار بدى انجام دهد به زیان خود کرده است، تقاضاى عفو و بخشش و مغفرت نیز شاهد این مدعا است.
👈و این امر، هماهنگ با منطق عقل و مسأله حسن و قبح است; چرا که خداوند حکیم هرگز چنین کارى را نمى کند و این خود دلیلى است بر نفى مسأله جبر ، چگونه ممکن است خداوند بندگان را بر گناه مجبور سازد و در عین حال نهى از گناه کند؟
📚تفسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣5⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹فراز آیات ۶۹-۵۴ سوره نمل
قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَى آللَّهُ خَيْرٌ أَمَّا يُشْرِكُونَ {59}
بگو سپاس براى خداست و درود بر آن بندگانش كه [آنان را] برگزيده است آيا خدا بهتر ستيا آنچه [با او] شريك مىگردانند {59}
أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ السَّمَاء مَاء فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَّا كَانَ لَكُمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ {60}
[آيا آنچه شريك مىپندارند بهتر است] يا آن كس كه آسمانها و زمين را خلق كرد و براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسيله آن باغهاى بهجتانگيز رويانيديم كار شما نبود كه درختانش را برويانيد آيا معبودى با خداست [نه] بلكه آنان قومى منحرفند {60}
أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ {61}
[آيا شريكانى كه مىپندارند بهتر است] يا آن كس كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پديد آورد و براى آن كوهها را [مانند لنگر] قرار داد و ميان دو دريا برزخى گذاشت آيا معبودى با خداست [نه] بلكه بيشترشان نمىدانند {61}
أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ {62}
يا [كيست] آن كس كه درمانده را چون وى را بخواند اجابت مىكند و گرفتارى را برطرف مىگرداند و شما را جانشينان اين زمين قرار مىدهد آيا معبودى با خداست چه كم پند مىپذيريد {62}
أَمَّن يَهْدِيكُمْ فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَن يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ {63}
يا آن كس كه شما را در تاريكيهاى خشكى و دريا راه مىنمايد و آن كس كه بادها[ى باران زا] را پيشاپيش رحمتش بشارتگر مىفرستد آيا معبودى با خداستخدا برتر [و بزرگتر] است از آنچه [با او] شريك مىگردانند {63}
أَمَّن يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَمَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاء وَالْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ {64}
يا آن كس كه خلق را آغاز مىكند و سپس آن را بازمىآورد و آن كس كه از آسمان و زمين به شما روزى مىدهد آيا معبودى با خداست بگو اگر راست مىگوييد برهان خويش را بياوريد {64}
♻️عصاره فراز آیات ۶۴-۵۹ : ای پیامبر بگو حمد و پرستش از ان خداست و تذکر بده بی قدرتی معبودانی را که شریک خدا گرفتند در مقایسه با قدرت بی انتهای الله در خلق و اداره عالم و اعاده ان
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ #حقوق_شهروندی در منظر فقهي آیتالله سیستانی
🛑قسمت نهم:
#يكسان_بودن_حقوق_شهروندي_همگان و نه فقط شيعيان يا مسلمانان يا رهبران
🔸آیتالله سیستانی در پاسخ به این پرسش که با ایجاد حکومت دینی در عراق بیم آن میرود که اقلیتها از حقوقشان محروم و به جان و مال آنان تجاوز شود؛ بیان میدارد که نیروهای قدرتمند سیاسی ـ اجتماعی عراق خواهان برپایی #حکومت_دینی نیستند و هر گونه تجاوز به غیرمسلمانان محکوم میباشد،
و در پیامهای خود هرگونه تعرض و تجاوز به جان و مال غیرمسلمانان را بهشدت محکوم میکند
🔸آیتالله سیستانی همچنین در فتاوای پرشماری سرقت از #غیرمسلمانان و #خیانت در مال و کار #کافران را نه تنها در کشورهای اسلامی حتی در کشورهای غیراسلامی نیز #حرام دانسته، و این حرمت را نه از باب عناوین ثانویه و لطمه به آبرو و حیثیت اسلام و مسلمانان، بلکه از عناوین اولیه و حرمت خیانت و فریبکاری میداند،
👈ایشان همچنین #صدقه دادن به غیرمسلمانان اعم از کتابی و غیرکتابی را در صورتی که با حق، دشمنی نداشته باشند، جایز و دارای ثواب میداند
و آزار و اذیت #همسایه_یهودی، مسیحی و حتی فردی که به هیچ دینی باور نداشته باشد را #حرام میداند.
افزون بر موارد یادشده ایشان در دیدار با نماینده سازمان ملل تأکید میکند که باید با تلاش و کوشش، جوامع به #عدالت و #آرامشی دست یابند که با کرامت انسانی آنان که اراده الهی نیز میباشد، تناسب داشته باشد
✴ #برابری یکی از مبانی حقوق شهروندی بهشمار میرود که در پیامهای آیتالله سیستانی به آن اشاراتی شده است.
👈ایشان همه شهروندان را در برابر قانون مساوی میداند، و بر اصل عدالت و تساوی بین مردم کشور از نظر #حقوق و تکالیف تأکید میکند
، و در پیامی اظهار میدارد که با تأکید و تکرار به سیاستمداران و صاحبان قدرت گوشزد کرده که باید حقوق همه عراقیها #از_هر_قوم و طایفهای بهصورت برابر و بدون تبعیض رعایت شود
🔻یکی از پیامدهای برابری، #گفتگو با دیگری میباشد، به عبارت دیگر، هنگامی که به برابری باور داشته باشیم، گفتگو واقعی و دوجانبه (دیالوگ) با طرف روبرو خواهیم داشت.
👈 از آن جهت که آیتالله سیستانی قائل به #برابری است، در نتیجه منظور ایشان از #گفتگو، دیالوگ است نه منولوگ و #تکگویی. از همینرو ایشان در رابطه با موضوع گفتگو تأکید فراوان کرده و گفتگوی سازنده را راه حل برون رفت از بحران.، بر طرف کردن اختلافات و دور کردن خطر و آسیب از عراق میداند و بیان میکند که به طور مستمر با اهل سنت، نخبگان، فرهیختگان، اساتید دانشگاه و دیگر گروهها گفتگو و ارتباط دارد.
💫ادامه دارد
🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━