eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 28 تا 35 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5987698844626850797.mp3
2.8M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️🔹 كيفرهای قيامت، به خاطر مداومت در و انكار در دنياست 💠‏وَ قالُوا إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (۲۹) وَ لَوْ تَری‌ إِذْ وُقِفُوا عَلی‌ رَبِّهِمْ قالَ أَ لَيْسَ هذا بِالْحَقِّ قالُوا بَلی‌ وَ رَبِّنا قالَ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ (۳۰/انعام) 🌱‏و گفتند: جز زندگی دنيوی ما، هيچ زندگی ديگری نيست و ما (پس از مرگ) برانگيحته نمی‌شويم. ‏و اگرببينی آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شده‌اند، (خدا) می‌فرمايد: آيا اين (رستاخيز) حقّ نيست؟ می‌گويند: بلی، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او می‌فرمايد: پس به كيفر كفرورزی‌ها و كفران‌هايتان، عذاب را بچشيد. 👈‏اسلام برای انسان‌ها چند نوع حيات را ترسيم می‌كند: ‏1⃣ حيات دنيا. «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» ‏2⃣ حيات برزخی. «مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ» ‏3⃣ حيات معنوی و هدايت. «دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ» ‏4⃣ حيات اجتماعی. «وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ» ‏5⃣ حيات طيبه (در سايه‌ی قلب آرام و قناعت). «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً» 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 مشركان، افرادی سطحی‌نگر و مادّی هستند و محدوده‌ی حيات را تنها در همين دنيا می‌بينند و منكر رستاخيزند. «إِنْ هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا» ‏🔹 خداوند، پيامبرش را تسليت و دلجويی می‌دهد كه همه‌ی لجاجت‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند. «وَ لَوْ تَری‌» ‏🔹 مجرمان، همانند اسيران ذليل، بازداشت و نگه‌داشته می‌شوند. «إِذْ وُقِفُوا» ‏🔹 اعترافات كفّار و مشركان در قيامت، سودی ندارد. قالُوا بَلی‌ ... فَذُوقُوا ‏🔹 كفّار، در قيامت بارها سوگند ياد می‌كنند. «وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ‌- قالُوا بَلی‌ وَ رَبِّنا» ‏🔹 كيفرهای قيامت، به خاطر مداومت در كفر و انكار معاد در دنياست. وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ‌ ... فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همواره در راه مشكلات بوده‌ 💠وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‏ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّـهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ 🌱به‌یقین پیش از تو (نیز) پیامبرانی دروغ‌گو شمرده شدند؛ ولی در برابر آن تکذیب و آزار صبر کردند؛ تا این‌که یاری ما سراغشان آمد. (آری، سنت ما چنین است،) و هیچ چیز، سنت‌های خدا را تغییر نخواهد داد. قطعاً بخشی از داستان (صبر و استقامت) پیامبران، به تو رسیده است. أنعام - ۳۴ 🔷✨در حقيقت آيه فوق به يك اصل كلی اشاره می‌كند و آن اينكه هميشه رهبران صالح اجتماع كه برای هدايت توده‌های مردم به وسيله ارائه مكتب و طرحهای سازنده با افكار منحط و خرافات و سنن غلط جامعه بپا می‌خاستند با مخالفت سرسختانه جمعی سودجو و زورگو كه با پر و بال گرفتن مكتب جديد، منافعشان به خطر می‌افتاد، روبرو می‌شدند. 🔷✨‏آنها برای پيشرفت مقاصد شوم خود از هيچ كاری ابا نداشتند، و از تمام‌ حربه‌ها: حربه تكذيب، تهمت محاصره اجتماعی، آزار و شكنجه، قتل و غارت و هر وسيله ديگر استفاده می‌كردند، اما حقيقت با جاذبه و كشش و عمقی كه دارد سرانجام- طبق يك سنت الهی- كار خود را خواهد كرد، و اين خارهای سر راه برچيده خواهند شد، اما شك نيست كه شرط اساسی اين پيروزی بردباری و مقاومت و استقامت است. 👈‏قابل توجه اينكه در آيه فوق از سنن تعبير به" كلمات اللَّه" شده است زيرا" كلم و كلام" در اصل به معنی تاثيری است كه با چشم يا گوش درك می‌شود (" كلم" به معنی تاثيرات عينی، و" كلام" به معنی تاثيراتی است كه با گوش درك می‌شود) سپس توسعه پيدا كرده است، و علاوه بر الفاظ به معانی نيز" كلمه" گفته می‌شود، و حتی به" عقيده" و" مكتب" و" روش و سنت" نيز اطلاق می‌گردد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۵-۱۶ سوره حجر از تفسیر نور ۱- کرات آسمانی وحرکت آنها در مدارهای گوناگون،یکی از آثار توحید و خداشناسی است. «لَقَدْ جَعَلْنا» ۲- آسمان ها مرکز تدبیر امور وفرشتگان مدّبران امورند ومراکز تدبیر باید منطقه حفاظتی باشد. «حَفِظْناها» ۳- شیطان تنها ابلیس نیست. «کُلِّ شَیْطانٍ» ۴- استراق سمع و جاسوسی در امور شرّ کار شیطان است. «مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ» ۵- یکی از نعمت های الهی،گستردگی و مسطح بودن زمین است.«مددنا»(وگرنه کشاورزی و بسیار از تلاش های دیگر به سختی انجام می گرفت) ۶- گستردگی زمین و پیدایش کوه ها و نباتات،تصادفی نیست. «مَدَدْناها ، أَلْقَیْنا ، أَنْبَتْنا» ۷- آفریده ها،براساس میزان وقانون خاصّی آفریده شده اند. «مِنْ کُلِّ شَیْءٍ مَوْزُونٍ» ۸- زمین آماده رویش هرگونه گیاه است. «کُلِّ شَیْءٍ» ۹- آفرینش زمین و کوه و نبات برای انسان است. «لَکُمْ» ۱۰- خداوند،معیشت و رزق همه موجودات را،حتّی آنها که شما توان تأمین آن را ندارید به عهده دارد «وَ مَنْ لَسْتُمْ لَهُ بِرازِقِینَ» ۱۱- هستی،سرچشمه و منبعی دارد که در اختیار خداست وتنها بخشی از آن به دست ما می رسد که ما از آن آگاهیم. «عِنْدَنا خَزائِنُهُ» ۱۲- چیزی در هستی،بدون اندازه معین آفریده نشده است. «بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» ۱۳- خزائن الهی متعدّد و نزول رحمت او تدریجی است. «نُنَزِّلُهُ» (تنزیل به معنای نزول تدریج است) ۱۴- خزائن الهی دائمی است،چون هرچه نزد اوست،باقی است. «عِنْدَنا خَزائِنُهُ» ۱۵- به سراغ غیر خدا نروید،زیرا که هر چه بخواهید سرچشمه اش نزد خداست. «عِنْدَنا خَزائِنُهُ» ۱۶- داشتن،دلیل مصرف کردن نیست،بلکه در مصرف باید حکمت و ظرفیّت و ده ها نکته دیگر را در نظر گرفت. «وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» ۱۷- همه منابع هستی برای بشر،کشف نشده است. «عِنْدَنا خَزائِنُهُ» ۱۸- نعمت آب غیر از نعمت سیراب شدن است. «فَأَسْقَیْناکُمُوهُ» (اینکه انسان آب بنوشد و سیراب شود،خود نعمتی علاوه بر نعمت آب است،زیرا می شد که انسان تشنه آب بنوشد ولی سیراب نشود.) ۱۹- زمان،در علم خداوند اثری ندارد.علم او به گذشته و حال و آینده یکسان است. عَلِمْنَا الْمُسْتَقْدِمِینَ ... عَلِمْنَا الْمُسْتَأْخِرِینَ ۲۰- برپایی رستاخیز،کیفر وپاداش دادن از شئون ربوبیّت الهی است. «رَبَّکَ هُوَ یَحْشُرُهُمْ» ۲۱- دلیل رستاخیز،حکمت خداوند است.(اگر ذرات خاک،غذا و غذا،نطفه و نطفه،انسان شود و با مرگ،دوباره به خاک تبدیل شود وحساب وکتابی در کار نباشد،این کار حکیمانه نیست.) «إِنَّهُ حَکِیمٌ» ۲۲- در قیامت قدیم وجدید با هم محشور می شوند. «یَحْشُرُهُمْ» وخداوند بر عملکرد همه وآثار ونیّات هر فرد،آگاهی کامل دارد. «حَکِیمٌ عَلِیمٌ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🔸وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ ﴿۲۷۲﴾سوره بقره و هر مالى كه كنيد، به سود خود شماست، (ولى) جز براى طلب خشنودى خدا مكنيد، و هر مالى را كه كنيد (پاداش آن) به طور كامل به شما داده خواهد شد 🌹🌹 ﷺهر در صلوات ماه كه از امام زين العابدين ع نقل شده است،اين جمله را ميخوانيم 🌱 وارْزُقْنى مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِکَ، 🌱 ✅و روزى من گردان که کمک مالى دهم بر کسى که روزی‌ات را بر او تنگ کردى به‌وسیله آنچه بر من فراخ گرداندى از فضل خویش ✅ چيست؟ اين كلمه ، گاه در كردن ديگران با خود در بهره گيرى از مواهب زندگى و امكانات مادّى مورد نياز خويش ، و گاه در رعايت عدالت در برخورد با ديگران ، به كار مى رود .از نگاه احاديث اسلامى ، مالى ، موجب بقاى محبّت و پيوند برادرى ، بركت يافتن مال و زياد شدن روزى مى شود و برجسته ترين اثر مادّى آن ، ريشه كن شدن فقر و نياز از جامعه بشرى است ، 🛍در ايام ماه شعبان و روزهای پایان سال ، با هموطنان به تنگ امده از و و هموطنان در رافراموش نكنيم. @quranpuyan
🤲 إِلَهِي لَوْ أَرَدْتَ هَوَانِي لَمْ تَهْدِنِي وَ لَوْ أَرَدْتَ فَضِيحَتِي لَمْ تُعَافِنِي‏ إِلَهِي مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِي فِي حَاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمُرِي فِي طَلَبِهَا مِنْكَ‏ معبودم، اگر خواری‌ام را می‌خواستی، هدایتم نمی‌کردی و اگر رسوایی‌ام را خواسته بودی سلامتی‌ام نمی‌بخشیدی، معبودم، این گمان را به تو ندارم که مرا در حاجتی که عمرم را در پیگیری‌اش سپری کرده‌ام، از درگاهت بازگردانی 💫مناجات شعبانیه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 36 تا 44 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
1977949953_526656753.mp3
7.04M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنَّما يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَ الْمَوْتی‌ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ (۳۶/انعام) 🌱‏تنها كسانی (دعوت تو را) می‌پذيرند كه گوش شنوا دارند و (كافران كه نمی‌گروند،) مردگانی هستند كه روز قيامت خداوند آنان را برمی‌انگيزد و سپس همه به سوی او بازگردانده می‌شوند. 🔹شايد نياز به شرح نداشته باشد كه منظور از" موتی" (مردگان) در آيه بالا مردگان جسمانی نيست، بلكه مردگان معنوی است، زيرا دو نوع حيات و مرگ داريم: حيات و مرگ مادی، حيات و مرگ معنوی، همچنين شنوايی و بينايی نيز دو گونه است: مادی و معنوی به همين دليل بسيار می‌شود در مورد كسانی كه چشم و گوش دارند و يا زنده و سالمند اما حقائق را درك نمی‌كنند می‌گوئيم: ‏آنها كور و كرند و يا اصلا مرده‌اند، زيرا واكنشی را كه بايد يك انسان‌ شنوا و بينا، يا يك انسان زنده، در برابر حقائق از خود نشان دهد نمی‌دهند، در قرآن مجيد اين گونه تعبيرات فراوان ديده می‌شود، و شيرينی و جاذبه خاصی دارد، بلكه قرآن به حيات مادی و بيولوژيكی كه نشانه آن تنها" خور و خواب و نفس كشيدن" است چندان اهميت نمی‌دهد، همواره روی حيات و زندگی معنوی و انسانی كه آميخته با تكليف و مسئوليت و احساس و درد و بيداری و آگاهی است تكيه می‌كند. 🔹‏ذكر اين نكته نيز لازم است كه: نابينايی و ناشنوايی و مرگ معنوی از خودشان سرچشمه می‌گيرد، آنها هستند كه بر اثر ادامه گناه، و اصرار و لجاجت در آن، به اين مرحله می‌رسند، زيرا همانطور كه اگر انسانی مدتها چشم خود را ببندد تدريجا بينايی و ديد خود را از دست خواهد داد و شايد روزی به كلی نابينا شود، اشخاصی كه چشم جان خود را در برابر حقائق ببندند تدريجا قدرت ديد معنوی خود را از دست خواهند داد!. ‏🔹انسان در انتخاب راه، آزاد است. إِنَّما يَسْتَجِيبُ‌ ... ‏🔹شنيدن و پذيرفتن حقّ، نشانه‌ی حيات معنوی و زنده دلی است. ‏(آری؛ كسی‌كه حيات معنوی ندارد و حقّ پذير نيست، مرده است. چون حيات به معنای خوردن و خوابيدن حيوانات هم دارند.) وَ الْمَوْتی‌ ... ‏🔹دل‌های حقجو به عهده‌ی تو و كفّار به عهده‌ی من تا پس از رستاخيز به حسابشان برسيم. «وَ الْمَوْتی‌ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ» 📚تفسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از غير خدا، سبب سرعت در دعاست 💠بل ایاه تدعون فیکشف ما تدعون الیه ان شاء و تنسون ماتشرکون 41/انعام 🌱بلکه فقط او را می خوانید و اوست که اگر بخواهد آن گرفتاری را ازشما رفع می کند و آنروز شرکائی را که امروز باور دارید فراموش خواهیدکرد. 🔹چون در هنگام گرفتاری و بلا انسان از هر چیز غیر از خودش فارغ می شودو همین نفسش او را مجبور می سازد که به سوی خالق خود توجه کند ،پس انسان هر چیز را هم فراموش کند ، خود و خدای خود را از یاد نخواهد برد. 🔹و این امری فطری است و خدای متعال هم چون دارای قدرت مطلقه است ، اگربخواهد و مشیتش تعلق بگیرد، می تواند هر گرفتاری را برطرف سازد، حتی زمان قیامت را که هیچ تردیدی در آن نیست ، و اگرنه ، می تواند آن مسأله را برطرف نسازد، چون خدا مجبور و ناچار در قبول دعای ما نیست. 🔹و اینکه فرمود:(ادعونی استجب لکم )،(بخوانید مرا، اجابت کنم شما را)، این وعده استجابت ،قدرت برترک استجابت را از او سلب ننموده و دست بندی به قدرت او نیست و خداوندباز هم قدرت بر ترک دارد. 🔹و اینکه فرمود(تنسون ما تشرکون )یعنی بتها و معبودهایی را که شریک خداگرفته اید فراموش می کنید به جهت آنست که اینها نفعی به حال شما ندارند و لذادر هنگام هجوم بلا، غیر خودتان و پروردگارتان همه چیز را فراموش می کنید واین برهان خود صریحترین برهان است بر توحید معبود و اینکه جز الله تعالی خدای دیگری نیست . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۸-۲۶ سوره حجر وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ {26} و در حقيقت انسان را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو آفريديم {26} وَالْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ {27} و پيش از آن جن را از آتشى سوزان و بى ‏دود خلق كرديم {27} وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ {28} و [ياد كن] هنگامى را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت من بشرى را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو خواهم آفريد {28} فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ {29} پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دميدم پيش او به سجده درافتيد {29} فَسَجَدَ الْمَلآئِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ {30} پس فرشتگان همگى يكسره سجده كردند {30} إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى أَن يَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ {31} جز ابليس كه خوددارى كرد از اينكه با سجده‏كنندگان باشد {31} قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا لَكَ أَلاَّ تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ {32} فرمود اى ابليس تو را چه شده است كه با سجده‏كنندگان نيستى {32} قَالَ لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ {33} گفت من آن نيستم كه براى بشرى كه او را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو آفريده‏اى سجده كنم {33} قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ {34} فرمود از اين [مقام] بيرون شو كه تو رانده‏شده‏اى {34} وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ {35} و تا روز جزا بر تو لعنت باشد {35} قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ {36} گفت پروردگارا پس مرا تا روزى كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده {36} قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ {37} فرمود تو از مهلت‏يافتگانى {37} إِلَى يَومِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ {38} تا روز [و] وقت معلوم {38} قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الأَرْضِ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ {39} گفت پروردگارا به سبب آنكه مرا گمراه ساختى من [هم گناهانشان را] در زمين برايشان مى‏آرايم و همه را به گمراهی رهنمون خواهم ساخت {39} إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ {40} مگر بندگان خالص تو از ميان آنان را {40} قَالَ هَذَا صِرَاطٌ عَلَيَّ مُسْتَقِيمٌ {41} (خدا) فرمود اين راهى است که باذن من قوام یافته .راست [كه] به سوى من [منتهى مى‏شود] {41} إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ {42} در حقيقت تو را بر بندگان من تسلطى نيست مگر كسانى كه تو را پيروى كنند که هدایت شونده به گمراهی اند{42} وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ {43} و قطعا وعده‏گاه همه آنان(ابلیس و تابعانش) دوزخ است {43} لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِّكُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ {44} [دوزخى] كه براى آن هفت در (طبقه یا درجه) است و از هر درى بخشى معين از آنان [وارد مى‏شوند] {44} إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {45} بى‏گمان پرهيزگاران در باغها و چشمه‏سارانند {45} ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِينَ {46} [به آنان گويند] با سلامت و ايمنى در آنجا داخل شويد {46} وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ {47} و آنچه كينه [و شائبه‏هاى نفسانى] در سينه‏هاى آنان است بركنيم برادرانه بر تختهايى روبروى يكديگر نشسته‏اند {47} لاَ يَمَسُّهُمْ فِيهَا نَصَبٌ وَمَا هُم مِّنْهَا بِمُخْرَجِينَ {48} نه رنجى در آنجا به آنان مى ‏رسد و نه از آنجا بيرون رانده مى‏شوند {48} ♻️عصاره فراز آیات ۴۸-۲۶ : شیطان متکبر هم از فرمان خدا مبنی بر سجده نسبت به ادم که از گلی بدبو آفریده شد، سرپیچی کرد. پس از رانده شدن از عرش، باذن خدا، مهلت یافت بر تحریک و رهنمون شدن انسانها به گمراهی تلاش کند. او و پیروانش قطعا در جهنم خواهند بود. درحالیکه بندگان پرهیزکار خدا در بهشت با سلامت و ایمنی متنعم خواهند بود. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و : يا ممنوع؟ 🔴قسمت اول 🔹"از متون دینی بر می آید که مهم ترین و خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به همه مردم و به ویژه است. 👈جایگاه نصیحت و خیرخواهی در دین چنان مهم است که پیامبر(ص) می فرماید: 🔹 «رأس الدین النصیحة لله و لدینه و لرسوله و لکتابه و و للمسلمین عامة؛ اساس دین، خیرخواهی برای خدا، دین خدا، پیامبر خدا، کتاب خدا، پیشوایان مسلمانان و عموم مسلمانان است» (کنزالعمال، ح8775). 🔹خداوند تعالی امت پیامبر(ص) را برترین امت می شمارد اما این برتری را صرفا از این جهت می داند که آنان امر به معروف و نهی از منکر می کنند (توبه/71). از این و ، که مشابه آنها در متون اسلامی بسیار زیاد است، به روشنی بر می آید که بر رفتار حاکمان و ارشاد و خیرخواهی برای آنان همه مردم و نیز تکلیف قطعی آنان است. 🌴امام (ع) نیز آن هنگام که در راس قرار می گیرد صریحا اعلام می کند که ممکن است در امر حکومت خطا کند و به همین جهت از مردم می خواهد که او را کنند و به او مشورت دهند و اعلام می کند که من دیکتاتور و نیستم که انتقاد را بر نتابم (نهج البلاغه، خ216). 🔹پس مطابق متون دینی اسلامی حتی پیامبر(ص) و علی(ع) خود را ابرانسان نمی دانند و خدای تعالی نیز آنان را انسان هایی می داند که در اداره جامعه باید با مردم مشورت کنند. و اگر این وضعیت پیامبر(ص) و علی(ع) است تکلیف انسان های عادی روشن می شود. 🔹در واقع کسانی که انسان های عادی را از حیطه نظارت و نقد و ارشاد مردم خارج می کنند و آنان را در هاله ای از تقدس قرار می دهند و برای آنان چنان ربط و پیوندی با ماوراء قائل می شوند که فراتر از نقد و ارشاد و نظارت مردم می روند، با احکام قطعی دین خدا در افتاده اند و هم مسلم مردم را غصب کرده و هم جلوی انجام آنان را می گیرند. 👈عجیب آن است که از درون نهادی که قرار بوده است مردم اعضای آن را برای نظارت بر حاکم برگزینند، این صدا به گوش می رسد که وظیفه این نهاد () نظارت بر حاکم نیست بلکه حفاظت آن است. شگفتا! نظارت و نقد، وظیفه و حق عموم مردم است و نهاد نظارتی در واقع بازوی اجرایی مردم است. 🔻این سخنان بر اساس چه به زبان آورده می شود؟! سخنانی که در تاریخ این انقلاب نیز نو و بدعتی آشکار است. حتی عالمان سنتی که احیانا خود در این نظام و تدوین قوانین آن نقش داشته اند درست عکس این مطلب را بیان می کرده اند و آن را روشن و آشکار می دیده اند."( كه در قسمتهاي بعد ارسال ميشود) 🖌دكتر عبدالرحيم سليماني ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛