9.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙یکی از موارد مناسب برای تبریک، #حلول_ماه_مبارک #رمضان است.
متأسفانه در میان ما کمتر معمول است آغاز این ماه مبارک را به یکدیگر تبریک بگوییم؛ ولی در جامعه بزرگ اسلامی خوشبختانه این سنت هست و به مناسبت آغاز رمضان، همچون یک #عید_بزرگ، اوراق تبریک برای یکدیگر میفرستند، در برخوردها هم به یکدیگر تبریک میگویند.
جالب اینجاست که عبارت #ماه_مبارک، بدون #رمضان، در میان ما از قدیم معمول بوده؛ اما فراموش کردهایم که مبارک و تبریک از یک ریشه است.
اگر ماه «مبارک» است، حلولش و آغازش «تبریک» هم دارد.
اگر ماه رمضان بیاید و بگذرد و #اخلاق ما همان اخلاق ناپسندی باشد که داشتیم، ماه کمبرکتی برای ما بوده است.
از بزرگترین #برکت این ماه #غفلت نکنیم؛ برکتی که با #توجه، هوشیاری، #سعی و #کوشش ما بهدست میآید.
هرچند نمیدانم چرا متأسفانه ما اینطور بار آمدهایم که همیشه جویای برکتهای بیتلاش و بیکوشش هستیم و با این گرایش غلطی که در مورد برکت و برکت دادن خدا در فکرمان به وجود آمده است، از خیلی از #برکات_الهی #محروم میمانیم.
این ماه باید برای همه ما، ماه #مراقبه ، مواظب خود بودن و به #حساب خود رسیدن باشد.
شهید آیت الله دکتر بهشتی
کتاب (نظام اقتصادی دراسلام) ، ص۶۳
💥حلول ماه مبارک رمضان بر مهمانان این #ضیافت_الهی مبارک باد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مناجات_شبانگاهی
فرازهايي از #دعای_جوشن_کبیر
🟢قسمت اول:
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
🔸۱﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا اللّٰهُ، يَا رَحْمٰنُ، يَا رَحِيمُ، يَا كَرِيمُ، يَامُقِيمُ، يَا عَظِيمُ، يَا قَدِيمُ، يَا عَلِيمُ، يَا حَلِيمُ، يَا حَكِيمُ، سُبْحانَكَ يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ.
🔸﴿٢﴾ يَا سَيِّدَ السَّاداتِ، يَا مُجِيبَ الدَّعَواتِ، يَا رَافِعَ الدَّرَجَاتِ، يَا وَلِىَّ الْحَسَناتِ، يَا غَافِرَ الْخَطِيئاتِ، يَا مُعْطِىَ الْمَسْأَلاتِ، يَا قابِلَ التَّوْباتِ، يَا سَامِعَ الْأَصْواتِ، يَا عَالِمَ الْخَفِيِّاتِ، يَا دَافِعَ الْبَلِيِّاتِ.
🔸۳﴾ يَا خَيْرَ الْغافِرِينَ، يَا خَيْرَ الْفاتِحِينَ، يَا خَيْرَ النَّاصِرِينَ، يَا خَيْرَ الْحَاكِمِينَ، يَا خَيْرَ الرَّازِقِينَ، يَا خَيْرَ الْوَارِثِينَ، يَا خَيْرَ الْحَامِدِينَ، يَا خَيْرَ الذَّاكِرِينَ، يَا خَيْرَ الْمُنْزِلِينَ، يَا خَيْرَ الْمُحْسِنِينَ.
💫١) خدایا از تو میخواهم به نامت، ای خدا،
ای بخشنده،
ای مهربان،
ای بزرگمنش مهماننواز،
ای پایدار،
ای بزرگ،
ای دیرینه،
ای دانا،
ای شکیبا،
ای فرزانه،
منزّهی تو ای که معبودی جز تو نیست،
فریادرس فریادرس
، ما را از آتش برهان ای پروردگار من.
💫(٢) ای سرور سروران،
ای اجابتکنندۀ دعاها،
ای بلندیبخش رتبهها،
ای سرپرست نیکیها،
ای آمرزنده از خطاها،
ای عطابخش خواستهها،
ای پذیرنده توبهها،
ای شنونده نداها،
ای دانای رازها،
ای دورکننده بلاها.
💫.(٣) ای بهترین آمرزندگان،
ای بهترین گشایش گران،
ای بهترین یاوران،
ای بهترین داوران،
ای بهترین روزی دهندگان،
ای بهترین وارثان،
ای بهترین ستایشگران،
ای بهترین یادآوران،
ای بهترین فرستندگان،
ای بهترین نیکوکاران
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
✨ #دعاىروزدومماهمبارکرمضان ✨
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
🔸 خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت
🔸 وبرکنارم دار در آن از خشم وانتقامت
🔸 وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان.*
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✍ #نکات و #پیامهایی از #جزء_دوم
📎#قسمت_اول
جزء دوم قرآن کریم از آیه ۱۴۲ سوره بقره تا آیه ۲۵۲ این سوره را در برمی گیرد. در ادامه رفتار و عقاید یهودیان، به موضوع تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه و واکنش های اهل کتاب پرداخته و در ادامه بسیاری از احکام تشریع شده است.
✳ 🔶 در كارهاي خير سبقت بگيريد
فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (۱۴۸- بقره)
توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس سبقت.
حرکت ، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادتهای مستحب و واجب را در بر میگیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل میشود.
سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود.
امام باقر علیهالسلام مرتب سفارش میکردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمیدانی بعد چه میشود.
✳ 🔹 معامله با خدا: يادش باش تا يادت باشد
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ ﴿۱۵۲﴾
مکارم: پس به ياد من باشيد تا به ياد شما باشم، و شكر مرا گوئيد و كفران (در برابر نعمتها) نكنيد.
ياد كردن خدا تنها با زبان نيست، با دل و جان بايد خدا را ياد كرد. ياد خدا هنگام گناه و دست كشيدن از آن، ياد واقعى است. و شايد بهترين نوع ياد كردن خداوند، نماز است » با اينكه #شكر، يكى از مصاديق ذكر خداست، ولى نام آن جداگانه در كنار ذكر آمده و اين نشانهى اهميّت #شكر، به عنوان مصداق بارز ذكر است.
این عبارت نشان میدهد که خداوند هم برای بیان روابط و مناسبات خود و تشویق انسانها، نوعی تعامل و بده بستان را استفاده میکند.
این یک نکته اموزشی برای انسانهاست که در روابط اجتماعی خود از ان بهره ببرند. خدا برای تشویق انسانها در به یاد خدا بودن، یک نفعی را هم متوجه انسان میکند تا راحت تر انرا بپذیرد. همان چیزی که امروز به بازی برد -برد معروف شده است. در روابط با فرزندان و نیز مذاکرات مختلف این نکته جای تامل و استفاده فراوان دارد. در جنبه دینی و معنوی هم که خدا بصراحت تایید کرده که اگر میخواهید به فکر شما باشم، شما هم به فکر و یاد من باشید
🔹 معیاري اسان برای #سنجش_ایمان به خدا
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ ﴿۱۶۵﴾
فولادوند: و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى [براى او] برمىگزينند و آنها را چون دوستى خدا دوست مى دارند ولى كسانى كه ايمان آورده اند به خدا محبت بيشترى دارند كسانى كه [با برگزيدن بتها به خود] ستم نموده اند اگر مى دانستند هنگامى كه عذاب را مشاهده كنند تمام نيرو[ها] از آن خداست و خدا سخت كيفر است.
♦طبق این ایه،کسانی که اشیا یا افرادی را مانند خدا دوست دارند در واقع انها را همتای خدا قرار داده اند. اما اهل ایمان شدیدترین دوستی را نسبت به خدا دارند.وبه هرچیز دیگری در مقایسه با خدا محبت کمتری میورزند.سعی کنیم در تصمیمات مهم زندگی و هنگام ترجیح بین رضایت خدا یا رضایت سایرین ، به خدا اولویت بیشتری بدهیم وچیزهای دیگر و افراد دیگر را همردیف خدا قرار ندهیم
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst212_nkht-khlydy-z-jz-dwm-qrn-khrym.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از #جزء_دوم
📎#قسمت_دوم
✳ 🔹مريض و مسافر از روزه در ماه رمضان معاف شدند چرا كه خدا براي شما #آسانی ميخواهد
أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۸۴﴾
مکارم: چند روز معدودي را (بايد روزه بداريد) و كساني كه از شما بيمار يا مسافر باشند روزهاي ديگري را (بجاي آن روزه بگيرند) و بر كساني كه قدرت انجام آن را ندارند (همچون بيماران مزمن و پيرمردان و پيره زنان) لازم است كفاره بدهند، مسكيني را اطعام كنند، و كسي كه كار خير را پذيرا شود براي او بهتر است، و روزه داشتن براي شما بهتر است اگر بدانيد.
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۱۸۵﴾
مکارم: (آن چند روز معدود) ماه رمضان است كه قرآن براي راهنمائي مردم و نشانه هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنكس كه در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد روزهاي ديگري را بجاي آن روزه بگيرد،خداوند راحتي شما را ميخواهد نه زحمت، هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد و شايد شكرگذاري كنيد.
✳ 🔹#ابتلاء و حوادث و بيماري ،سنت الهی است درهمه جوامع
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ ﴿۲۱۴﴾
مکارم: آيا گمان كرديد داخل بهشت ميشويد، بي آنكه حوادثي همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟!همانان كه گرفتاريها و ناراحتيها به آنها رسيد، و آن چنان ناراحت شدند كه پيامبر و افرادي كه ايمان آورده بودند گفتند: پس ياري خدا كي خواهد آمد؟! (در اين هنگام، تقاضاي ياري از او كردند، و به آنها گفته شد:) آگاه باشيد، ياري خدا نزديك است!
آیه بسیار گویاست. ورود به بهشت آسان نیست باید سختی و زیان را تحمل کرد تا حدی که متقاضی و ارزومند نصرت سریعتر خدا باشید.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین گفته است :كلمه باساء به معناى شدت و سختى است كه از خارج نفس آدمى به آدمى وارد مى شود، مانند گرفتاريهاى مالى ، و خانوادگى ، و نداشتن امنيتى كه در زندگيش به آن نيازمند است .و اما ضراء عبارت است از شدتى كه به جان و تن انسان مى رسد، مانند جراحت و قتل و مرض . اين آيه دلالت مى كند بر اينكه مساءله ابتلا و امتحان در امت اسلام نيز جريان دارد، و اين سنت هميشگى است .
در همین زمینه، آیه ۱۵۵ نیز آنچه بدانها امتحان میشویم را برشمرده است: وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ (۱۵۵)و قطعا شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مىآزماييم و مژده ده شكيبايان را.
📚سیدکاظم فرهنگ
جهت مشاهده ساير نكات روي لينك زير كليك كنيد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst212_nkht-khlydy-z-jz-dwm-qrn-khrym.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از #جزء_دوم
📎#قسمت_سوم
💚💚 به خدا كه قرض دهيد چندبرابر پس ميدهد.
💮🔶مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْصُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ بقره : ۲۴۵
🔸كيست كه به خدا وامي نيكو دهد تا براي او چندين برابر سازد؟ و خداست كه [انفاق را] ميگيرد و بسط ميدهد و همه به سوي او بازگردانده ميشويد.
🌾❓چرا تعبیر به قَرْض؟
در چندین آیه از قرآن مجید (و از جمله آیه بالا) در مورد انفاق در راه خدا تعبیر به #قَرْض و وام دادن به پروردگار، آمده است، و این نهایت لطف خداوند نسبت به بندگان را از یک سو، و کمال اهمیت مسأله انفاق را از سوى دیگر مى رساند.👈با این که مالک حقیقى سراسر هستى او است، و انسان ها تنها به عنوان نمایندگى خداوند، در بخش کوچکى از آن، تصرف مى کنند،
🌸💮چنان که در آیه ۷ سوره حدید مى خوانیم: وَ أَنْفِقُوا مِمّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفینَ فیهِ: و از آنچه خداوند شما را در آن نماینده خود ساخته، انفاق کنید ، ولى با این حال از بنده خود استقراض مى کند، آن هم استقراضى با چنین سود بسیار فراوان، کرم بین و لطف خداوندگار !
تفسیر نمونه
✳🔷 ممنوعیت #رشوه و #حرام_خواری
آیه ۱۸۸ سوره بقره حاوی دو دستور برای جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی در جامعه اسلامی است.
وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَلَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيْقاً مِّنْ أَمْوَلِ الْنَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون
ترجمه آیه درتفسیر المیزان اینگونه است:و اموال خود را در بين خود به باطل مخوريد و براى خوردن مال مردم قسمتى از آن را به طرف حكام (به رشوه و گناه )سرازير منمائيد با اينكه مى دانيد كه اين عمل حرام است.
«ابتدا مى فرماید: اموال یکدیگر را در میان خود به باطل و ناحق نخورید.
مفهوم آیه عمومیت دارد و هر گونه تصرف در اموال دیگران از غیر طریق صحیح و به ناحق را شامل مى شود از قبیل اموالى که از روى غصب و ظلم به دست مى آید، اموالى که از طریق قمار و مانند آن فراهم مى گردد و نیز اموالى که از طریق سوگند دروغ و انواع پرونده سازى هاى دروغین به دست مى آید.
سپس در ذیل آیه، انگشت روى یک نمونه بارزِ «اکلِ مال به باطل» یعنی #رشوه دادن به حکام و قضات برای جلب منافع شخصی گذاشته است.
یکى از بلاهاى بزرگى دامنگیر بشر شده و امروز با شدت بیشتر، ادامه دارد، بلاى رشوه خوارى است که از بزرگترین موانع اجراى عدالت اجتماعى بوده و هست. ولـى قابل توجه است كه زشتى رشوه سبب مى شود كه اين هدف شوم درلابلاى عبارات و عناوين فريبنده ديگر انجام گيرد و رشوه خوار و رشوه دهنده ازنامهايى مانند هديه، تعارف، حق الزحمه و انعام استفاده كنند ولى اين تغيير نامها به هيچ وجه تغييرى در ماهيت آن نمى دهد و در هر صورت پولى كه از اين طريق گرفته مى شود حرام و نامشروع است. در حدیث معروفى از رسول خدا نقل شده است: لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ وَ الْمُرْتَشِیَ وَ الْماشِیَ بَیْنَهُما: «خداوند گیرنده و دهنده رشوه و آن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند»
📚تفسیر نمونه
جهت مشاهده ساير نكات روي لينك زير كليك كنيد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst212_nkht-khlydy-z-jz-dwm-qrn-khrym.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan