#نکته_تصویری
جزء ١٧
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ #افْعَلُوا_الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
(۷۷/حج)
🌱ای كسانی كه ايمان آوردهايد! ركوع كنيد و سجده نماييد و پروردگارتان را عبادت كنيد و #كار_خیر انجام دهيد، باشد كه رستگار شويد.
افْعَلُوا الْخَيْرَ
وَ لَا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً، فَإِنَّ صَغِيرَهُ كَبِيرٌ وَ قَلِيلَهُ كَثِيرٌ. وَ لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ إِنَّ أَحَداً أَوْلَى بِفِعْلِ الْخَيْرِ مِنِّي، فَيَكُونَ وَ اللَّهِ كَذَلِكَ؛ إِنَّ لِلْخَيْرِ وَ الشَّرِّ أَهْلًا، فَمَهْمَا تَرَكْتُمُوهُ مِنْهُمَا، كَفَاكُمُوهُ أَهْلُهُ.
حکمت ۲۲ نهج البلاغه
به كار خير اقدام كنيد
و چيزى از آن را اندك ندانيد، كه كوچكش بزرگ، و كمش بسيار است، و احدى از شما نگويد: ديگرى در كار خير از من سزاوارتر است، كه سوگند به خدا چنين خواهد شد. براى خير و شر اهلى است، كه هرگاه شما يكى از آن دو را ترك كنيد اهلش آن را به جاى شما انجام مى دهند.
@quranpuyan
4_6050931281598877813.mp3
7.95M
💐معرفی کانال و تالارگفتگوهای #قرآن_پویان و کانالها و گروههای مرتبط(زیست قرآنی و تقرب) در پیام رسانها
در ویژه برنامه افطار #رادیو_قرآن
@quranpuyan
#بلوغ از منظر قرآن:
⁉ايا در قران عدد 9 سال براي #بلوغ_دختران ذكر شده است؟
🛑قسمت چهارم :
ادامه نظرات برخی #فقها و #مراجع که سن 9 سال را شرط کافی برای بلوغ نمیدانند
6⃣فتوای حضرت آیت الله اسحاق فیاض درباره سن تکلیف دختران در سال 1400 تغییر کرد.
براساس فتوای جدید، سن تکلیف دختران اتمام ۱۳ سال قمری است، البته مشروط به آنکه قبل از این سن علائم بلوغ آشکار نشود.
بنابراین دخترانی که هنوز علائم بلوغ در آنها ظاهر نشده است و کمتر از ۱۳سال سن دارند مکلف نمی باشند.
دخترانی که ۱۳ سال قمری را تمام میکنند ولو اینکه علائم بلوغ در آنها آشکار نشود، مکلف هستند.
7⃣ 🔹سوال :دختری دارم که به سن تکلیف رسیده است اما به لحاظ جسمی توان روزه داری ندارد. حکم چیست؟
🔹پاسخ ایت الله اسدالله بیاتزنجانی :
با سلام و تحیت ؛
تکلیف الهی بر کسانی واجب است که دارای بلوغ قوه و عقل (توان تشخیص و حسن و قبح) و قدرت (توان انجام تکالیف) باشند، بنابراین اگر فرض سوال از یکی از سه عنصر مذکور محروم باشد، تکلیفی ندارد.
8⃣ کتاب "بلوغ دینی دختران- بررسی فتوای سن تکلیف در 13سالگی"
📕 تالیف ایت اله محمد سروش محلاتی منتشر شد
↖️ در قرآن، به بلوغ با یک ملاک طبیعی در دختران و پسران اشاره شده است: #بلوغالحُلُم؛ یعنی زمانیکه نوجوان به حدی از رشد برسد که امکان #فرزندآوری داشته باشد، این مرحله در دختران با قاعدگی تحقق مییابد و تقریبا در سیزدهسالگی اتفاق میافتد.
↖️روایات در اینباره مختلف و متعارض است و نظر «مشهور» در میان فقهاء بلوغ دختران در تمام شدن #نُه سالگی است.
این نظر از شیخ طوسی آغاز شده و فقهای پیشین مانند مفید و صدوق بدان فتوا ندادهاند. از اینرو شگفتآور است که چنین فتوایی،اجماعی تلقی شده و برخی محققان را به تسلیم وا میدارد!
در این پژوهش ضمن نقد ادله فقهی، مبانی نظریه #سیزده سالگی تبیین و ترجیح داده شده است.
💫جهت ملاحظه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://quranpuyan.com/yaf_postst5144_zmynhhy-mkhtlf-blwG-nsn-dr-qrn-y-dr-qrn-dd-9-w13-sl-bry-blwG-dkhtrn-w-psrn-dhkr-shdh-st.aspx
@quranpuyan
﷽
#مناجات_شبانگاهی
فرازهايي از #دعای_کمیل
🤲إِلٰهِى وَمَوْلاىَ أَجْرَيْتَ عَلَىَّ حُكْماً اتَّبَعْتُ فِيهِ هَوىٰ نَفْسِى، وَلَمْ أَحْتَرِسْ فِيهِ مِنْ تَزْيِينِ عَدُوِّى، فَغَرَّنِى بِمَا أَهْوىٰ وَأَسْعَدَهُ عَلَىٰ ذٰلِكَ الْقَضاءُ، فَتَجاوَزْتُ بِما جَرىٰ عَلَىَّ مِنْ ذٰلِكَ بَعْضَ حُدُودِكَ ، وَخالَفْتُ بَعْضَ أَوامِرِكَ، فَلَكَ الحَمْدُ عَلَىَّ فِى جَمِيعِ ذٰلِكَ؛ وَلَا حُجَّةَ لِى فِيما جَرىٰ عَلَىَّ فِيهِ قَضَاؤُكَ، وَأَلْزَمَنِى حُكْمُكَ وَبَلٰاؤُكَ،
وَقَدْ أَتَيْتُكَ يَا إِلٰهِى بَعْدَ تَقْصِيرِى وَ إِسْرافِى عَلىٰ نَفْسِى، مُعْتَذِراً نادِماً مُنْكَسِراً مُسْتَقِيلاً مُسْتَغْفِراً مُنِيباً مُقِرّاً مُذْعِناً مُعْتَرِفاً، لَاأَجِدُ مَفَرّاً مِمَّا كَانَ مِنِّى وَلَا مَفْزَعاً أَتَوَجَّهُ إِلَيْهِ فِى أَمْرِى، غَيْرَ قَبُو لِكَ عُذْرِى وَ إِدْخالِكَ إِيَّاىَ فِى سَعَةِ رَحْمَتِكَ . اللّٰهُمَّ فَاقْبَلْ عُذْرِى، وَارْحَمْ شِدَّةَ ضُرِّى، وَفُكَّنِى مِنْ شَدِّ وَثاقِى؛ا
💫خدای من
و سرور من،
حکمی را بر من جاری ساختی
که هوای نفسم را در آن پیروی کردم
و از فریبکاری آرایش دشمنم نهراسیدم،
پس مرا به خواهش دل فریفت
و بر این امر اختیار و ارادهام یاریش کرد،
پس بدینسان و بر پایه گذشتههایم
از حدودت گذشتم و با برخی
از دستوراتت مخالفت کردم،
پس حجت در همه اینها
فقط برای توست؛
و مرا هیچ دلیل
و حجتی نیست
در آنچه بر من از
سوی قضایت جاری شده
و فرمان و آزمایشت
ملزمم نموده
💫ای خدای من،
اینک به پیشگاهت آمدم،
پس از کوتاهی در عبادت
و زیادهروی در خواهشهای نفس
عذرخواه،
پشیمان،
شکستهدل،
جویای گذشت،
طالب آمرزش،
بازگشت کنان
با حالت اقرار
و اذعان
و اعتراف به گناه،
بیآنکه گریزگاهی
از آنچه از من سرزده بیابم
و نه پناهگاهی
که به آن روی آورم پیدا کنم،
جز اینکه پذیرای عذرم باشی
و مرا در رحمت فراگیرت بگنجانی.
خدایا! پس عذرم را بپذیر
و به بدحالیام رحم کن
و از بند محکم گناه رهایم ساز
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزهجدهمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔹اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ
🔹ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ
🔹وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ
🔹یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.
🔸خدایا آگاهم نما در آن به برکات سحرهایش
🔸و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش
🔸و بگمار تمام اعضایم را به پیروى کردن آثارش
🔸به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى عارفان
🆔 @quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هجدهم: #جزء_هجدهم
قسمتاول
جزء هجدهم شامل سوره های #مومنون، #نور و بخشی از سوره #فرقان است.
✅ مومنان از افعال و افکار #لغو روگردانند
خداوند در توصيف مومنان می فرمایند:الذین هم عن اللغو معرضون". [۴] المومنون
"کار" لغو" آن کاری است که فایده نداشته باشد. پس کارهای لغو در نظر دین، آن اعمال مباح و حلالی است که صاحبش در آخرت و یا در دنیا از آن سودی نبرد و سر انجام آن، منتهی به سود آخرت نگردد. البته لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمیشود بلکه افکار بیهوده و بی پایهای که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول میدارد همه در مفهوم لغو جمع است.
در واقع مؤمنان آن چنان ساخته شدهاند که نه تنها به اندیشههای باطل و سخنان بی اساس و کارهای بیهوده دست نمیزنند، بلکه به تعبیر قرآن از آن" معرض" و رویگردانند."تفسیر المیزان
✅ #تعصب بر گروه،فرقه و آيين ، ممنوع. همواره #شنوای_حقیقت باش
💠فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.(مؤمنون/53)
(گروهى از پیروان ناآگاه پیامبران) کار خود را در میان خویش به پراکندگى کشاندند، و هر گروهى به راهى رفتند. هر گروه به آنچه نزد خود دارند شادمانند!
🔹 آیه فوق، یک حقیقت مهم روانى و اجتماعى را بازگو مى کند و آن تعصب جاهلانه احزاب و گروه ها و مذاهب و اقوام است که هر یک راه و آئینى را براى خود برگزیده،و دریچه هاى مغز خود را به روى هر سخن دیگرى بسته اند، و اجازه نمى دهند شعاع تازه اى به مغز آنها بتابد، نسیمى به روحشان بوزد و حقیقتى را بر آنها روشن سازد!.
این حالت که از خود خواهى، حب ذات افراطى، خود بینى و خودپسندى سرچشمه مى گیرد، بزرگترین دشمن تبیین حقایق و رسیدن به اتحاد و وحدت امت ها است.
👈این خوشحال بودن به راه و رسم خویشتن، و احساس تنفر و بیگانگى از هر چه غیر آن است، گاه به جائى مى رسد که: اگر انسان سخنى بر خلاف راه و رسم خویش بشنود، انگشت در گوش مى گذارد، و جامه بر سر مى کشد و پا به فرار مى نهد مبادا حقیقتى بر خلاف آنچه با آن خو گرفته بر او روشن شود، آنچنان که قرآن درباره مشرکان عصر نوح(علیه السلام) بیان مى کند:
🌱بار الها! هر زمان که من از اینها دعوت کردم که به سوى تو آیند و گناهانشان را ببخشى، انگشت ها بر گوش نهادند و جامه بر خود پیچیدند و در راه غلطشان اصرار ورزیدند و به شدت در برابر حق استکبار کردند .
👈و تا به این حالت پایان داده نشود راه وصول به #حق براى انسان ممکن نیست و هر کس بر طریقه خود اصرار مى ورزد و لجاجت مى کند.
✅ خیال نکنید #مال و #فرزند باعث خیر و برتری شماست.
أَیحَْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ(۵۵) نُسَارِعُ لهَُمْ فىِ الخَْیرَْاتِ بَل لَّا یَشْعُرُونَ(۵۶- مومنون)
آیا گمان مى كنند افزونى و گسترشى كه به سبب مال و اولاد به آنان مى دهیم؛ برای آن است که مى خواهیم در عطا كردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ نه بلکه انها نمی دانند.
آنها نمى دانند كه این فرزندان و اموال فراوان در حقیقت یك نوع آزمایش یا مقدمه عذاب و كیفر براى آنها است. و این همان چیزى است كه در سایر آیات قرآن از آن به قانون استدراج یاد شده است.
جهت مطالعه سایر نکات جزء هجدهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze18
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هجدهم:#جزء_هجدهم
قسمتدوم
سوره #نور
از ابتدای سوره تا آیه ۳۴ و سپس آیات ۶۱ تا ۵۸ به حفظ ابروی افراد و حریم خصوصی آنها بویژه بانوان در داخل جامعه و خانواده اختصاص دارد.از آیه ۳۵ تا ۶۴ (بجز ۶۱ تا ۵۸) هم به تمجید از ایمان واقعی و اطاعت از پیامبر جهت بهره مندی از هدایت الهی پرداخته است.
✅ احکام #مجازات مرد و زن #زناکار مثالی از یک نظام جزایی جامع
۱- آیات ۲و۳ دربیان حکم مجازات مرد و زن زناکاراست (۱۰۰ضربه شلاق) و اینکه ازدواج زنان و مردان پاک مومن، با زناکار حرام است.
۲- آیات ۴و۵ مجازات افرادی که بدون دلیل، به دیگران اتهام زنا میزنند را بیان کرده:۸۰ ضربه شلاق یعنی ۸۰درصد مجازات فعل زنا،را برای اتهام زنندگان قرارداده، ضمن آنکه این فرد را بعنوان فاسق که شهادتش پذیرفته نیست، معرفی کرده است.
۳- روش اثبات : ۴شاهد گواهی دهند که انجام این فعل را دیده اند.
چه اثبات سختی و چه مجازات شدیدی برای اتهام زننده زیرا که اتهام زنا و شیوع آن در جامعه هم مانند شیوع زنا،قبح آنرا می برد.
🔷🔶 این آیات توجه انسانها را به تهیه و تشریع نظامات حقوقی و جزایی جامع جلب ميكند. نظاماتی که با هدف امنیت اخلاقی جامعه تهیه شده باشد، هم جرایم محکومین شفاف باشد، هم تناسب مجازات با جرم عایت شده باشد، هم روش اثبات جرم مشخص باشد،زهم مجازات اتهام زنندگان مشخص باشد و هم استثناها و موارد خاص دیده شده باشد.
✅ حرمت ورود و نفوذ به #حریم_خصوصی دیگران:
ای مسلمانها وارد خانه و هر گونه حریم خصوصی دیگران نشوید مگر اینکه آشنایی دهید (خود را معرفی کنید و سلام دهید) تا اهل خانه اطمینان و سکون یابند و به شما اجازه ورود دهند. آیه ۲۷
پس اگر جوابی ندادند یا کسی در خانه نبود، داخل نشوید.اگر هم پاسخ منفی دادند حتما برگردید. آیه ۲۸
این آیه زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انها را تاکید میکند.
با تعمیم مفهوم کلمه" بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن "لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران، 👈 این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند.
🔹 " #امنيّت و #آزادی برای ساكنين خانه بايد حفظ شود. «لا تَدْخُلُوا»
👈(ورود سرزده به حريم ديگران، #حرام است.)
🔹باز بودن در خانه، دليل جواز ورود نيست. «لا تَدْخُلُوا»
🔹مالكيّت افراد محترم است. «لا تَدْخُلُوا»
🔹از هر كاری كه موجب شكستن حريم میشود، دوری كنيد."
تفسیر نور
✅ تعریف #حریمهای_سه_گانه برای #زنان مسلمان
در سوره نور درخصوص اشکار کردن بدن و زینتهای زنان سه حریم متفاوت تعریف شده است:
الف: محدوده ای شامل محارم و زنان و پسران غیر ممیز:در این محیط ، میتوانند همه زینتهای خود را اشکار کنند و لزومی به پوشاندن انها نیست.در این محیط و محدوده، تکلیفی مشابه مردان دارند.
ب: محدوده فراتر از محدوده الف که محارم و غیرمحارم را در برمیگیرد: در این محیط، زنان با روسری ؛گریبان وسینه های خود را بپوشانند .زینتهای خود را پوشیده دارند جز آنچه که غالبا آشکار است (یا پوشاندن انها ،با سختی است مثل صورت و دست ها) و به طرق دیگر هم، توجه مردان نامحرم را به آنها جلب ننمایند.
ج: حریم مخصوص اوقات خلوت زن و شوهر که هیچ کس حتی فرزندان غیر بالغ هم حق ورود به آن را بدون اجازه ندارند و زن وشوهر مشترکا باید از این حریم و آشکار نشدن آن محافظت نمایند.
👈👈 بنا براین میتوان گفت قرآن سه حریم برای افراد و خانواده تعریف کرده است:
حریم مخصوص زوجین ،حریم مخصوص نزدیکان و محارم، حریم عمومی و اجتماعی
✒سیدکاظم فرهنگ
✅ دستور #کنترل_نگاه به زنان و مردان مومن
💠قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ (۳۰/نور)
به مؤمنان بگو: چشمان خود را فروگيرند و دامن خود را حفظ نمايند. اين برای پاك ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام میدهند آگاه است.
🔷 اين سوره در حقيقت سوره عفت و پاكدامنی و پاكسازی از انحرافات جنسی است، و بحثهای مختلف آن از اين نظر انسجام روشنی دارد،
🔷" يغضوا" از ماده" غض" (بر وزن خز) در اصل به معنی كم كردن و نقصان است و در بسياری از موارد در كوتاه كردن صدا يا كم كردن نگاه گفته میشود، بنا بر اين آيه نمیگويد مؤمنان بايد چشمهاشان را فرو بندند، بلكه میگويد بايد نگاه خود را كم و كوتاه كنند.
📚تفسیر نمونه
@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هجدهم : #جزء_هجدهم
قسمت سوم
✅ نکوهش شدید از #اتهام_زنندگان و #پخش_کنندگان_شایعات
آیات ۱۱ تا ۲۵ سوره نور به نکوهش و تقبیح عملکرد دسته ای از مسلمانان در اتهام زدن به یک زن پاک و انتشار دهان به دهان آن در سطح جامعه می پردازد که مهم ترین نکات آن بشرح زیر است:
۱- همه افرادی که این تهمت را شنیدند و نشر دادند، مرتکب گناه شدند اما کسی که نقش اصلی در این اتهام زنی را داشته،عذابی بزرگ دارد. آیه ۲۱
۲- گناه شنوندگان : چرا وقتی شنیدید، نسبت به یکدیگر(و نسبت به فرد مورد اتهام) ظن و گمان نیکو نداشتید و نگفتید این دروغی آشکار است. آیه ۲۲
۳- گناه اتهام زنندگان و نقل کنندگان:
الف- چرا بدون شهادت چهار شاهد،این اتهام را پذیرفتید.پس اگر نتوانید شاهد بیاورید، دروغگویید(و مطابق آیه ۴ فاسقید وشهادتتان از این پس پذیرفته نیست) آیه ۱۳
ب- چرا چیزی را که به آن علم نداشتید،به راحتی دهان به دهان نقل کردید درحالیکه موضوع مهم و بزرگی است.(آبروی یک انسان پاک) آیه ۱۵
ج- بجای باور کردن و نقل آن،باید می گفتید که ما چون به آن علم نداریم،نمی توانیم سخنی بگوییم چراکه بهتانی بزرگ است. آیه ۱۶
۴- خدا به شما و همه مخاطبان قران اندرز میدهد که مبادا این کار را تکرار کنید بلکه مطابق توصیه های ایات فوق عمل کنید.آیه ۱۷
۵- اتهام زنا به زنان پاک و پخش آن در جامعه ،موجب ریختن قبح ان در جامعه میشود. لذا کسانی که عامدانه به شیوع فحشا در جامعه کمک میکنند،کاری شیطانی کرده و عذابی بزرگ در دنیا و اخرت دارند. آیه ۱۹ و ۲۱
🔷🔶 درس مهم آیات ۲۵-۱ : از ۲۵ آیه نخست سوره نور،تنها یک آیه به بیان مجازات مرد وزن زناکار اختصاص داشت اما سایر آیات به روش اثبات این جرم و سپس مجازات اتهام زنندگان و نکوهش شدید شایعه پردازان و رواج دهندگان این تهمت اختصاص داشت .پس در گفته ها و نوشته های خود و فوروارد مطالبی که حاوی اتهام بی مدرک به افراد دیگر است، وسواس زیادی به خرج دهیم.
✅#تلاوت ظاهری قران كافی نيست، بلكه #مهجوريتزدايی لازم است
وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً (۳۰/فرقان)
پيامبر (در روز قيامت از روی شكايت) میگويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند.
🔹اين سخن و اين شكايت پيامبر ص امروز نيز هم چنان ادامه دارد، كه از گروه عظيمی از مسلمانان به پيشگاه خدا شكايت میبرد كه اين قرآن را به دست فراموشی سپردند، قرآنی كه رمز حيات است و وسيله نجات، قرآنی كه عامل پيروزی و حركت و ترقی است،
🔹نخواندن قرآن، ترجيح غير قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نكردن در آن، تعليم ندادنش به ديگران و عمل نكردن به آن، از مصاديق #مهجور كردن قرآن است. حتّی كسی كه قرآن را فرا گيرد ولی آن را كنار گذارد و به آن نگاه نكند و تعهّدی نداشته باشد، او نيز قرآن را مهجور كرده است.
🔹انتقاد از كسانی است كه آگاهانه قرآن را كنار میگذارند. اتَّخَذُوا ... و نفرمود:
«كان عندهم مهجورا»
📚تفاسیر نور و نمونه
جهت مطالعه سایر نکات جزء هجدهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze18
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬#نکات_کلیدی از #جزء_۱۸ قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
💫گروه تقرب
https://t.me/taqarrob99
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
May 11
#نکته_تصویری
جزء هجدهم
✅ بدی را ،به شیوه #احسن ، از خودت دور کن.
ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (۹۶- مومنون)
"يعنى آنچه بدى از ايشان مى بينى با نيكى تلافى كن و تازه از بين خوبى ها خوبتر آنها را انتخاب كن ، مثل اينكه اگر بدى آنان به صورت آزار و اذيت است ، تو، به ايشان احسان كن و منتها درجه طاقت خود را در احسان به ايشان مبذول بدار، و اگر اين مقدار نتوانستى هر چه را كه توانستى ، و اگر آنهم مقدور نبود حداقل از ايشان اعراض كن ." تفسیر المیزان.
در سیره پیشوایان و روش عملى پیامبر خدا و ائمه بسیار دیده شده كه افراد یا جمعیت هایى را كه دارای بدترین برخورد بوده اند را به نیكى پاسخ گفته اند؛ که همین طرز برخورد، سبب انقلاب درونی و دگرگونى روحى و باز گشت آنها به راه حق شده است. قرآن کریم به دفعات این شیوه را به عنوان یك اصل در مواجهه با بدیها به مسلمانان گوشزد کرده است و حتى در آیه ۳۴ سوره فصلت مى گوید: « نتیجه این كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت، دوستان گرم و صمیمى شوند.»
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️♦️#عمل به #قران و نهی از منکر #حاکمان در اخرین #وصیت_امیرالمومنین ع
♦️بخش اول
شخصیتهای سیاسی، وصیتهای سیاسی دارند. قسمتی از وصایای آخر زندگی امیرالمؤمنین را برایتان میخوانم. حالا هم از زبان من نشنوید.
#على است. چشمان خود را ببندید. بروید به کوفه. زمان را طی کنید، در نوردید. این شخصیت بزرگ، این مرد عالم، این وجدان عالم، این مرد بینظیر عالم، این عدل مجسم، این محبت بزرگ خدا بر مردم، در بستر افتاده. اثر زهر شمشیر تا نوک انگشتانش رسيده. زبان به سختی میگردد و دارد وصیت میکند.
عمل کردن به قرآن قدرت شما را حفظ میکند
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ» خدا را در نظر داشته باشید. قرآن را فراموش نکنید! قرآن را چه کنیم؟ فقط سر قبر اموات بخوانیم؟ در مجالس فاتحه بخوانیم؟ همینطور قرائت کنیم و برویم؟ عمل! عمل به قرآن یک داروی شفابخش برای انسانهاست؟
«لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ» آن روز علی میگوید مواظب باشید که عمل به قرآن به دست غیر مسلمین نیفتد و این یک قدرت است. وقتی به دست آنها افتاد مثل همۀ قدرتها، به طرف شما برمیگردد.
شما زیردست خواهید شد: «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ».
امر به معروف و نهی از منکر علت اصلی پیروزی است
«لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ» هر فرد از شما آنقدری از معروف آنچه که باید بشود و آنچه عقل و وجدان و دین شناخته است و میگوید باید انجام بگیرد و آنچه منکر است. وجدان انسانها، عقل انسانهای سالم، دین آن را ناشناس میداند و منکر است. همۀ شما مسئولید. باید امر به معروف کنید و از منکر باز بدارید، در خانه، در خیابان، در مسجد، در مدرسه، در دانشگاه. این مسئولیت عمومی است.
حتی یک فرد عادی میتواند نسبت به کسی که در رأس مملکت واقع است امر به معروف و نهی از منکر کند. نه کارشکنی، نه ایراد بیجهت گرفتن. راه نشان دادن، آقا این راهتان اشتباه است. باید این راه را بروید. این کلمهای که گفتید نادرست است. همین شما که نشستید. صدها، هزارها گوش، سخنان مرا گوش میدهید. نباید تعبداً قبول کنید.
فرد فرد شما مسئوليد. به من بگویید اینجای کلام نا به جا بوده است. مسلمانهای صدر اسلام مگر اینطور نبودند؟ مگر وقتی خلیفۀ دوم گفت که من منحرف شدم مرا راست کنید، آن فرد بلند نشد گفت اگر راست نشدی با این شمشیر راستت میکنیم؟ مگر علی نمیگوید: دائماً به من تذکر بدهید؟ خیال نکنید شما پستترید از تذکر دادن و من بالاترم از شنیدن تذکرات شما.
👈 شما مسلمانها نباید اینطور باشید. اگر یک عده را انتخاب کردید برای مجلس خبرگان، خیال نکنید از شما رفع مسئولیت شده. اگر عدهای را انتخاب کردید برای #مجلس شورا، خیال نکنید مسئولیت از شما رفع شده. فرد فرد شما مسئوليد. باید با تمام شعور و چشم و گوشتان مراقب اعمال اینها باشید.
امر به معروف و نهی از منکر! این جامعۀ #آزاد است. این جامعهای است که رشد افراد ناباب و ناصالح در این جامعه از بین خواهد رفت. على هم همین را میگوید. بعد میفرماید که اگر ترک کردید، «فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ».
پستترین، رذلترین مردم بر شما مسلط میشوند. این مسئولیت اجتماعی را وقتی کنار گذاردید، «شرار» بر شما مسلط میشوند. علی (ع) میگوید: «شرار». قرآن میگوید: «أَلَدُّ الْخِصَامِ». یعنی #مستبد. یعنی کسی که محکوم شهوت و خودخواهی و غرایز پست و هواها و عقدههای روحی و نفس خودش است.
🎙بخشهایی از سخنرانی آیتالله طالقانی در شب بیست و سوم رمضان 1358
┏━━━🍃=🌸━━━┓
@quranpuyan
┗━━━🌸=🍃━━━┛
﷽
#مناجات_شبانگاهی
فرازهايي از #دعای_جوشن_کبیر
🟢قسمت دوازدهم :
🤲﴿۳۴﴾ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ،
يَا عَظِيمَ الْمَنِّ، يَا كَثِيرَ الْخَيْرِ،
يَا قَدِيمَ الْفَضْلِ، يَا دائِمَ اللُّطْفِ،
يَا لَطِيفَ الصُّنْعِ، يَا مُنَفِّسَ الْكَرْبِ،
يَا كاشِفَ الضُّرِّ، يَا مالِكَ الْمُلْكِ،
يَا قاضِىَ الْحَقِّ.
﴿۳۵﴾ يَا مَنْ هُوَ فِى عَهْدِهِ وَفِيٌّ،
يَا مَنْ هُوَ فِي وَفائِهِ قَوِيٌّ،
يَا مَنْ هُوَ فِي قُوَّتِهِ عَلِيٌّ،
يَا مَنْ هُوَ فِى عُلُوِّهِ قَرِيبٌ،
يَا مَنْ هُوَ فِى قُرْبِهِ لَطِيفٌ،
يَا مَنْ هُوَ فِى لُطْفِهِ شَرِيفٌ،
يَا مَنْ هُوَ فِى شَرَفِهِ عَزِيزٌ،
يَا مَنْ هُوَ فِى عِزِّهِ عَظِيمٌ،
يَا مَنْ هُوَ فِى عَظَمَتِهِ مَجِيدٌ،
يَا مَنْ هُوَ فِى مَجْدِهِ حَمِيدٌ.
﴿۳۶﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ
يَا كافِى، يَا شافِى، يَا وافِى،
يَا مُعافِى، يَا هادِى، يَا داعِى،
يَا قاضِى، يَا راضِى، يَا عالِى، يَا باقِى.
💫(٣4) ای گذشتت کریمانه،
ای نعمتت بزرگ،
ای خیرت بسیار،
ای فضلت دیرینه،
ای مهربانیات همیشگی،
ای ساختههایت دقیق،
ای گرهگشای گرفتاری،
ای برطرف کننده زیان،
ای پادشاه هستی،
ای داور راست و درست.
💫(٣5) ای آنکه در پیمانش وفادار است،
ای آنکه در وفاداریاش نیرومند است،
ای آنکه در قدرتش والاست،
ای آنکه در والاییاش نزدیک است،
ای آنکه در نزدیکیاش با مهربانی است،
ای آنکه در مهربانیاش برجسته است،
ای آنکه در برجستگیاش با توانمند است،
ای آنکه در قدرتمندیاش بزرگ است،
ای آنکه در بزرگیاش شکوهمند است،
ای آنکه در شکوهش ستوده است."
💫.(٣6) خدایا! از تو میخواهم
به نامت 🌹
ای کفایتکننده،
ای درمانبخش،
ای وفادار،
ای تندرستی دهنده،
ای راهنما،
ای به دعوت کننده،
ای داور،
ای خشنود،
ای بلندمرتبه،
ای ماندگار.
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزنوزدهمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔹اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ
🔹وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ
🔹ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ
🔹یا هادیاً الى الحَقّ المُبین.
🔸خدایا زیاد بگردان در این (ماه) بهره مرا از برکاتش
🔸وآسان کن راه مرا به سوى خیرهایش
🔸و محروم نکن مرا از پذیرفتن نیکی هایش
🔸اى راهنماى به سوى حق آشکار .
🆔 @quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هرجزء قران کریم
روز نوزدهم: #جزء_نوزدهم
قسمت اول
جزء نوزدهم شامل ادامه سوره فرقان، سوره شعرا و ۵۵ آیه نخست سوره نمل است.
✅ افسوس از #همراهان_نامناسب که مرا از یاد خدا دور کردند
وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلیَ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنیِ اتخََّذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا(۲۷)یَاوَیْلَتا لَیْتَنِی لَمْ أَتخَِّذْ فُلَانًا خَلِیلًا(۲۸)لَّقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی(۲۹- فرقان)
روزی که ظالم دست خود را از روی حسرت به دندان میگزد و میگوید: ای کاش همراه با فرستاده او برای خود، راه باریکهای به سوی هدایت دست و پا میکردم. ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمیگرفتم؛ چون او مرا از یاد خدا بعد از انکه بسراغم آمد گمراه کرد.
✅ تبعیت از #نفس و#هوی_پرستی، بت بزرگ
أَ رَءَیْتَ مَنِ اتخََّذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ (فرقان- ۴۳)
آیا دیدی کسی را که معبود خود را #هوای_نفس خویش برگزیده؟
«هوی» به معنای میل نفس به سوی خواستههای خودش است؛ بدون اینکه آن تمایلات را با عقل خود سنجیده و هماهنگ کرده باشد و مراد از «معبود گرفتن هوای نفس»؛ اطاعت و پیروی کردن آن است؛ بدون اینکه توجهی به دستورات خداوند متعال داشته باشد.
آیه شریفه درباره کسانی سخن میگوید که در کنار آن خدای یکتا، خدای دیگری هم دارند که برخی اوقات و یا همیشه از دستورات او پیروی میکنند. آن خدای دیگر یا بت نتراشیدهای که پیروان زیادی هم دارد همان بت نفس ماست. هر جا که فرمان یا همان خواست دل با حکمی از احکام الهی در ستیز شد همان جا میتوان فهمید که ما خداپرستیم یا مطیع بت نفسیم. اگر دستور دین را بی محلی کردیم و در پی برآوردن خواهش دل برآمدیم شک نکنیم که بت پرستیدهایم؛ نشان به آن نشان که در دل یا به زبان میگوییم: «چون دلم میخواهد» نه «چون خدا میخواهد».
🔻هویپرستی از نظر قرآن و روايات:
✔️هواپرستی، سرچشمه غفلت است. «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ»
✔️هواپرستی، سرچشمهی كفر است. «مَنْ لا يُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَتَرْدی»
✔️هواپرستی، بدترين انحراف است. «وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ»
✔️هواپرستی، مانع قضاوت عادلانه است. «فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی»
✔️هواپرستی، سرچشمهی فساد است. «لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ»
👈 پيامبر ص فرمود: هوی را بدان سبب هوی ناميدهاند كه صاحب خود را فرو میافكند.
✅پاسخ قرانی به کسانی که به شما پیشنهاد #رشوه ،هدیه و کمک مالی می کنند
حضرت سلیمان نامه ای به ملکه سبا می نویسد و خواهان تسلیم شدن وی و اطاعت کردن از سلیمان می شود.ملکه پس از مشورت با سران قوم
تصمیم میگیرد به جهت احتراز از جنگ و فساد ،هدیه ای برای سلیمان بفرستد و واکنش او را ببیند.
سلیمان پس از دریافت هدیه اینگونه پاسخ مدهد:
فَلَمَّا جَاء سُلَيْمَانَ قَالَ
👈 أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَا آتَانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِّمَّا آتَاكُم
بَلْ أَنتُم بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ ﴿۳۶﴾ نمل
و چون [پيك] نزد سليمان آمد، [سليمان هديه را ديد و] گفت
👈👈آيا به من مدد مالى مىرسانيد؟ بدانيد كه آنچه خداوند به من بخشيده است،از آنچه به شما بخشيده است بهتر است،
آرى [مىبينم كه] شما به هديه تان دلخوشيد
🔹 این جملات پاسخ مناسب و خدا پسندی برای کسانی است که می خواهند با تحریک احساس طمع در ما ،به خواسته های دیگر خود برسند.
🔹هدايا را به نحو احسن بپذيريد و پاسخ دهيد. «إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها» امّا نه در مواردی كه هديه جنبهی رشوه دارد.
🔹بهترين اهرم برای طرد مال حرام، توجّه به الطاف الهی است.
جهت مطالعه سایر نکات جزء نوزدهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze19
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هرجزء قران کریم
روز نوزدهم: #جزء_نوزدهم
قسمتدوم
✅ مشخصات #عبادالرحمان:
در آيات انتهايي سوره فرقان به ويژگيهاي بندگان شايسته خداوند اشاره شده كه عبارتند از:
-عدم تكبر
-مواجهه مناسب با جاهلان
-پيوسته به ياد خدا بودن
-خايف از عذاب جهنم و دعا براي مبتلا نشدن به آن
-اعتدال در انفاق ( نه اهل زیادهروی هستند و نه بخل میورزند)
-نفي نظري و عملي شرك
-عدم قتل نفس
-اجتناب از زنا
-عدم شهادت ناحق
-اعراض از گفتار و کردار لغو
-متذكر شدن از ايات الهي
-دعا براي برخورداري از همسر و فرزندان باتقوا
✅ منظور از #سلام گفتن به #جاهلان چیست؟
وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا
در اینجا هم، مفهوم کلی سلام که ابراز اطمینان دادن به مخاطب و سلامت ماندن و ایمن بودن مخاطب از ناحیه سلام کننده محسوب میشود، مصداق و مفهوم دارد. یعنی به مخاطب جاهل یا لغوگو یا عنود نسبت به حق اعلام میکنیم که علیرغم اینکه ما به حق بودن خود اطمینان داریم اما مقابله به مثل نمیکنیم ،تهدید نمی کنیم، لغو نمی گوییم و گذر می کنیم. و خطری هم متوجه مخاطب نیست.
💐 عبادالرحمان در دنیا در مواجهه با ناملایمات و توهین و مسخره جاهلان و مخالفان ،به انها سلام میگویند. درعوض در آخرت هنگام ورود به #بهشت، بهشتیان به انها سلام میگویند.
✅ آیا #الفاظ قران هم وحی شده یا پیامبر معارف دریافتی خود را در قالب این عبارات بیان کرده است؟
وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ {192} نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ {193} عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ {194} بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ {195}شعرا
و راستى كه اين [قرآن] نازل شده از پروردگار جهانيان است {192}روح الامين آن را بر دلت نازل كرد {193}تا از انذاردهندگان باشى {194}به زبان عربى روشن {195}
👈 ایه 195 بیانگر آن است که الفاظ قران به زبان عربی توسط #جبرییل بر پیامبر نازل شده و این نظریه که فقط معانی و مفاهیم قران بر پیامبر نازل شده و عبارات و الفاظ قران متعلق به پیامبر است،در تناقض با این آیه است.
✒سيدكاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء نوزدهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze19
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan