هدایت شده از فرهنگ
﷽
#باورهاورفتارهای_قرآنی..
#جزء_21
❇️ پنج وقت #پرفضيلت #ذكر و #نمازها
از جمله ایاتی که بر اوقات نمازها اشاره دارد، ایات 17 و18 سوره روم است که مرتبط با اوقات فضیلت تسبیح خدا و نماز در طول روز می باشد:
💠فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ ﴿۱۷﴾
🌱فولادوند: پس خدا را تسبيح گوييد آنگاه كه به #عصر درمىآييد و آنگاه كه به #بامداد(صبح) درمىشويد
💠وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِيًّا وَ حِينَ تُظْهِرُونَ ﴿۱۸﴾
🌱فولادوند: و ستايش از آن اوست در آسمانها و زمين و #شامگاهان و وقتى كه به #نيمروز(ظهر) مىرسيد
🔷همانطور که می بینیم در این ایات نیز تسبیح خداوند را در 4زمان خاص در طول شبانه روز تاکید کرده است. این زمانها با اوقات صلاه العشاء، صلاه الفجر و صلاه الوسطی (نماز ظهر)که در ایات 58سوره نور و 238 سوره بقره ذکر شده اند مطابقت دارد.
👈 هم چنین با ایه 114 سوره هود که امر به اقامه نماز در دو طرف روز (صبح وعصر ) میکند، مطابقت دارد.
🔷✨این ایات با ایات 39و40سوره قاف و 130سوره طاها که پیامبر را به تسبیح خدا در اوقات چهار گانه (پیش از طلوع و غروب افتاب ،شب و اطراف روز) دعوت میکرد ،نیز همخوانی دارد.
👌👈همه این ایات این نکته را تایید می کند که تسبیح و یاد خدا در اوقات جداگانه صبح ،ظهر،عصر ،ابتدای شب و پاسی از شب مورد تاکید قران و هرکدام فضیلتی جداگانه دارد که جمع نمازها در یک وقت ؛مشمول این تاکیدات و فضایل نیست.
📚نامه (52)نهج البلاغه :نامه امام علی ع به فرمانداران شهرها
🌕"امّا بعد، نماز ظهر را با مردم در اوايل وقت بگزاريد يعني تا آنگاه كه سايه آفتاب به اندازه ديوار آغل بز برگشته باشد،
↩️و نماز عصر را در هواي روشن و عصر بلند كه تا غروب به قدر دو فرسنگ راه توان پيمود،
↩️و نماز مغرب را آنگاه كه روزه دار افطار كند و حاجيان از عرفات به مني روند،
↩️و نماز عشاء را از آنگاه كه سرخي شفق ناپديد گردد تا شب به يك سوم رسد،
↩️و نماز صبح را در وقتي كه چهره يكديگر را شناسيد"
♦"در شايستگى و يا بايستگى جدا كردن نمازهاى ظهر و عصر، و مغرب و عشا از ديدگاه قرآن و روايات جاى انكار يا ترديد نيست، جز آن كه براى معذوران و يا بى حالان يا مانندشان اجازه ى جمع بين آن ها داده شده است،" رساله ایت الله صادقی تهرانی
♦آيت الله بهجت : نماز فراداي اول وقت، افضل از نماز جماعتي است كه در غير از اول وقت فضيلت خوانده شود.
♦ آيت الله حائري شيرازي : اوقات نماز 5 وقت است و اينكه ما 3 وقت كرده ايم هر چند باعث بطلان نماز نميشود اما مخالف سنت پيامبر اكرم و ائمه عليهم السلام است. اينها فلسفه و پيام دارند.
📚 جهت مطالعه سایر ایات و روایات مرتبط و نیز نظرات فقها به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst51_wqt-nmz-hy-ywmyh-dr-qrn.aspx
💫زیست قرآنی.
┏━━━🍃=🌸━━━┓
@zistequrani
┗━━━🌸=🍃━━━┛
https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 اگر قرار باشد جامعهاى به كمك #فرمانروايى يك فرمانروا، #بهشت_برين شود ولى براى حفظ اين فرمانروا حصارهاى آهنين دورش كشيد و دهها، صدها و گاهى هزاران نفر را به #اتهام در سياهچال #زندان انداخت، اين بهشت را به همان فرمانروا بايد بخشيد!
اين جامعه خودبهخود به جهنمى سوزان تبديل مىشود.
هيچ فرمانروايى حق ندارد طبق #موازين_دينى و حتى موازين تاريخى واقعاً خودش را از #على شايستهتر بداند و قيمتش را براى #جامعه_اسلامى بالاتر بداند، آن هم در آن #بحران برخورد با معاويه.
على حتى در آن موقع بحرانى تصادم با معاويه، در يك #حالت_جنگى، اجازه نداد عبدالرحمنبن ملجم دستگير و يا زندانى شود تا مبادا جان على به خطر بيفتد، چون اين نقطه، نقطه #انحراف در اساس نگهدارى جامعه و نقطه انحراف از اساس #عدالت_اجتماعى است.
اگر قرار شد بر اساس اتهام و سوءظن افراد را بگيرند، ممكن است اين دايره خيلى وسعت پيدا كند و ديگر كسى جرئت نفس كشيدن در برابر حكومت پيدا نكند.
تجربه تاريخ هم نشان مىدهد دست زدن به اين نوع بگير و ببندها تحت عنوان نگهبانى و حفاظت جان فلان فرمانروا براى جامعه مضر است.
بهتدريج يا بهسرعت، آزادىهاى فردى يا آزادىهايى كه نهتنها از نظر فرد بايد مورد احترام باشد بلكه از نظر #رشد_جامعه هم بسيار ضرورت دارد، حتى #آزادى_انتقاد، حتى انتقادهاى راهنمايىكننده و سازنده، از بين مىرود و اين جامعه در سياهچال حكومتهاى #خودكامه #خودسر زندانى مىشود.
🎙شهید آیت الله دکتر بهشتی
📚 کتاب (#در_مکتب_قرآن) ج ۶، ص ۱۸۹
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#مناجات_شبانگاهی
🎙بخشی از #دعای_افتتاح ماه رمضان با صدای امام #موسی_صدر
🤲الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى يُؤْمِنُ الْخائِفِينَ، وَيُنَجِّى الصَّالِحِينَ ، وَيَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَيَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ............
🌿امام صدر این تکه از دعا را در ابتدای موعظه روزه مسیحیان در کلیسای کبوشیین خوانده است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزبیستودومماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ
🔹و أنزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ
🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ
🔹و اسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ
🔹یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
🔸خدایا بگشای برای من در این روز درهاى فضل و کرمت را
🔸و نازل فرما بر من در این روز برکاتت را
🔸و موفق بدار مرا در این روز بر موجبات رضا و خوشنودیت
🔸و مسکن ده مرا در این روز در وسط بهشت هایت
🔸اى پذیرنده ی دعا و درخواست درماندگان
🆔 @quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هرجزء قرآن
روز بیست و دوم :#جزء_بیست_و_دوم
قسمت_اول
✅ جزء ۲۲ شامل ادامه سوره احزاب، سوره های سبا و فاطر و ۲۷ آیه اول سوره یس است.
✅ مبارزه با #خرافات و #رسوم_غلط، یکی از رسالتهای دشوار مبلغان دین
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا {۳۹}
(انبیا) پيامهاى خدا را ابلاغ مىكنند و از او مى ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مىكند {39}
♦خدا به پیامبر میفرماید تو نيز در تبليغ رسالتهاى پروردگار نبايد كمترين وحشتى از كسى داشته باشى هنگامى كه به تو دستور مىدهد يك سنت غلط جاهلى را در زمينه ممنوعیت ازدواج با همسر مطلقه فرزند خوانده در هم بشكن و با زينب همسر مطلقه زيد ازدواج كن، هرگز نبايد در انجام اين وظيفه كمترين نگرانى از ناحيه گفتگوى اين و آن به خود راه دهى كه اين سنت همگى پيامبران است.
اصولا كار پيامبران در بسيارى از مراحل شكستن اينگونه #سنتها است و اگر بخواهند كمترين ترس و وحشتى به خود راه بدهند در انجام رسالت خود پيروز نخواهند شد. تفسیر نمونه
این سنتها و رسوم ممکن است در کل جامعه و یا به نام مناسک دینی تنها در بین دینداران شایع باشد که دشواری مبلغان دینی بیشتر خواهد بود .
♦شهید مطهری یکی از عوامل گسترش تحریفات در موضوع #عاشورا را عملکرد نادرست برخی وعاظ و گویندگان در برابر میل مستمعان به شنیدن مصیبتهای دردناکتر و گریه اور تر میداند.
"نقطه ی ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزاداری این مسأله ی شور و وا ویلا بپاشدن است. باید منبری حتماً در آخر ذكر مصیبت كند و در این ذكر مصیبت هم نه تنها مردم اشك بریزند،😭 باید مجلس از جا كنده بشود، باید شور و وا ویلا بپابشود.
من می گویم اگر كسی در آن مسیر صحیح با بیان حقایق و واقعیات بدون آنكه یك روضه ی دروغی بخواند، بدون اینكه جعلی بكند، بدون اینكه تحریفی بكند، بدون اینكه برای امام حسین اصحابی بسازد كه در تاریخ نبوده و خود امام حسین آنها را نمی شناسد چون وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین فرزندانی ذكر كند كه چنین فرزندانی در دنیا وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین دشمنانی در كربلا با نام و نشان بسازد كه اصلاً چنین كسانی وجود نداشته اند. اگر اشكی از روی صداقت و حقیقت ریخت، شور و وا ویلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسیار خوب؛ ولی وقتی كه نبود، آن وقت ما باید با امام حسین بجنگیم، دشمنی كنیم؟ دروغ ببندیم؟ دروغ بگوییم؟"
♦مثال دیگر ،بازنگری در برخی ارا و فتاوای فقهی مشهور است که با واکنش احتمالی بخشی از جامعه یا علما مواجه میشود که صرف این مخالفت نباید مجتهد را از بیان حکم باز دارد.
از جمله ایت الله خمینی ره پس از صدور حكم ازادی #شطرنج، در پاسخ به یکی از فقها که اشاره کرده بود:"در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمى شود. دیگر هرطور صلاح مىدانید. " پاسخ داد:
"شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید #تنهاخدا را درنظر بگیرید و تحت تأثیر #مقدس_نماها و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و #آخوندهاى بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد."
✅ #آزار دیگران با #تهمتهای نابجا ممنوع
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا 58
و کسانی که [با اتهامات ناروای خود] مردان و زنان با ايمان را، بيآنکه مرتکب گناهی شده باشند، ميآزارند، هر آينه بار [مسئوليت این] بهتان و گناه آشکار را به گردن گرفتهاند.
🔹در آیه ۵۷ اذیت کنندگان پیامبر به لعنت در دنیا واخرت و عذاب اخروی انذار شدند. در آیه ۵۸ می فرماید این نکوهش از آزار ، فقط مختص به پیامبر نیست بلکه هر کسی مومنین و مومنات را بدون آنکه مستحق آن باشند، اذیت کند (چه با رفتار و چه با گفتار و یا جعل اتهام) گناهی اشکار مرتکب شده است.
🔹آبروی زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگی است.
🔹مهمترين اذيّت، زخم زبان و تهمت است. «يُؤْذُونَ- بُهْتاناً»
🔹آزار و اذيّت ديگران به هر شكلی كه باشد، از جمله گناهانی است كه خشم الهی را بدنبال دارد. يُؤْذُونَ ... إِثْماً مُبِيناً
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze22
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هرجزء قرآن
روز بیست و دوم: #جزء_بیست_و_دوم
قسمت_دوم
✅ مجازات خلافهای منسوبان #چهره_های_دینی و اجتماعی بیشتر است.
یَانِسَاءَ النَّبىِِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینِْ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰)وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینِْ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب)
اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى باشد (۳۰)و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى سازیم.
(۳۱- احزاب)
♦"اين دو ایه مىگويد: زنان پيامبر اگر كار بدى كنند دو برابر ديگران عذاب خواهند ديد و در صورت كار خوب كردن دو برابر ديگران پاداش خواهند برد. علّت اين مطلب، جريان سبب و مسبب است، زن پيامبر اگر كار نيك كند، هم كار نيك كرده است و هم ديگران را به اسلام خوشبين نموده است، مردم چون ببينند كه در خانه پيامبر بدين عمل مىشود، تشويق مىشوند، همچنين است عكس قضيه. مراد از فاحشه كار بسيار قبيح است كه بر گناه كبيره تطبيق مىشود، مانند اذيت پيامبر، غيبت و نحو آن، قيد «مبينة» براى آنست كه اگر آشكار نشود فقط يك گناه دارد، زيرا وقتى كه آشكار نشد در ديگران اثر بد نخواهد گذاشت ."
تفسیر احسن الحدیث
🔹"كسانى كه #چهرهى_دينى و #اجتماعى دارند و كارشان براى ديگران سرمشق است، اگر گناه كنند، كيفرشان بيش از ديگران است.
🔹خانواده و #بستگان_مسئولان_نظام اسلامى بايد بدانند كه اگر مرتكب خلافى شدند، نه تنها آزاد نمىشوند، بلكه چند برابر ديگران مجازات مىبينند.
🔹 اگر كيفر بستگان متخلّفِ يك مسئول چند برابر است، كيفر خود مسئولِ متخلّف چه ميزان است؟ نِسٰاءَ اَلنَّبِيِّ ... اَلْعَذٰابُ ضِعْفَيْنِ (قرآن در مورد كيفر تخلّف خود پيامبر مىفرمايد: لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنٰا بَعْضَ اَلْأَقٰاوِيلِ ... لَقَطَعْنٰا مِنْهُ اَلْوَتِينَ اگر سخن ناروايى را به ما نسبت دهد، رگهاى گردن او را قطع مىكنيم."
تفسیر نور
✅ روزی با خداست. هرچه #انفاق کنید خدا عوضش را میدهد.
قُلْ إِنَّ رَبى يَبْسط الرِّزْقَ لِمَن يَشاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شىْءٍ فَهُوَ يخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيرُ الرَّزِقِينَ (سبا-39)
♦سياق آيه بيان اين نكته است كه انفاق نزد خدا ضايع و گم نمى شود، بلكه خداوند آن را عوض مى دهد بنابراين جمله ((قل ان ربى يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)) در صدر آيه براى اشاره به اين نكته است كه مساله رزق، در سعه و ضيقش به دست خدا است ، خدايى كه اگر كم روزى دهد، خزينه اش زياد نمى شود، و اگر زياد بدهد خزينه اش كم نمى گردد،
👈 آنگاه فرموده : ((و ما انفقتم من شى ء))، هر چه انفاق كنيد، چه كم و چه زياد و آن مال هر چه باشد، ((فهو يخلفه )) خدا جانشين كننده و جا پركن آن است ، و عوض آن را به شما مى دهد، يا در دنيا، و يا در آخرت ، ((و هو خير الرازقين ))، و او بهترين روزى رسان است . از تفسیر المیزان
🔹انفاق مهم است نه مقدار آن. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ»
🔹انفاق، تنها با مال نيست بلكه از هر نعمتی كه خدا به انسان داده میتوان انفاق كرد. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ»
🔹يقين به پرداخت عوض، عامل سخاوت است. ما أَنْفَقْتُمْ ... فَهُوَ يُخْلِفُهُ
🔹انفاقها جبران میشود. «فَهُوَ يُخْلِفُهُ» و خداوند ضامن جبران است.
🔹انفاقها به بهترين صورت جبران میشود. «خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
تفسیر نور
💠إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ «29»فاطر
🌱همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مىكنند و نماز بر پا مىدارند و از آن چه ما روزيشان كردهايم، پنهان و آشكار #انفاق مىكنند، به تجارتى دل بستهاند كه هرگز زوال نمىپذيرد.
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze22
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هرجزء قرآن
روز بیست و دوم: #جزء_بیست_و_دوم
قسمت_سوم
✅ ای کاش از #سران و #بزرگان اطاعت نمیکردیم
يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُـولُونَ يَالَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا 66 وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا 67 رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا 68
روزی که چهره هایشان در آتش دگرگون شود، گويند: ای کاش از خدا و رسول اطاعت ميکرديم. و [در توجيه انکار خود، به حالتِ حق به جانب] ميگويند: پروردگارا، ما از مهتران و بزرگان خويش اطاعت کرديم . آنها ما را از راه منحرف کردند. پروردگارا، آنها را [در کيفر گمراه ساختن ما] دو برابر عذاب کن و از رحمت خويش محرومشان کن، محروميتی بزرگ.
"♦«سادة» جمع «سيد» به #رؤسا و سران يك جامعه گفته مىشود و «كبراء» جمع «كبير» به بزرگانِ سنّى و #ريش_سفيدان اطلاق مىشود. معمولًا اين دو گروه نقش مهمى در آداب و رسوم و رفتار مردم دارند.
💢تقليد كوركورانه از پدران و بزرگان جامعه، مايهى #پشيمانى است.
💢همیشه #بزرگترها، بهترین حرف را نمی زنند و همیشه حرف گوش کنی و #اطاعت از بزرگان، انسان را به سعادت نمی رساند . این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود; نه بزرگ ترهایت (67احزاب)"
تفسیر نور
✅ ❓چگونه دنيا و #شيطان ادم را نسبت به خدا مي فريبد؟
يَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ
فاطر:5
ای مردم! وعده خدا [در رستاخیر قیامت] مسلماً شدنی است، پس مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد و مبادا فریبدهنده [=شیطان، قدرت، ثروت، جاه، مقام و...] شما را نسبت به خدا #فریب دهد.
♦ چگونه میشود کسی مردم را در مورد خدا #فریب دهد!؟
به نظر میرسد «بد خداشناسی» [سوء ظن بالله] خود فریب بزرگی است که هم موجب شرک در طاعت [از دیگران] میگردد و هم میتواند خوش باوری و سطحینگری پدید آورد. برخی میگویند: خدا ارحم الراحمین است و محال است بندهای را عذاب کند! این البته کلمه حقی است که نتیجه باطلی از آن گرفته میشود؛ معلم نیز مهربان و دلسوز محصلین است، اما لازم است مطابق عدالت و حکمت به هر کس کارنامه عمل خودش را بدهد. آری خدا ارحم الراحمین است، اما عذابش نیز [که نتیجه عمل خود ماست] شدید است.
تفسير بازرگان
"و معناى اينكه فرمود: زنهار كه غرور، شما را به خدا مغرور نكند اين است كه شيطان نظر مردم را يكسره به حلم و عفو خدا از يك سو، و به مظاهر امتحان و استدراج و كيدش از سوى ديگر، متوجه سازد، از يك سو به ايشان تلقين كند كه خدا حليم و بخشنده است ، و از سوى ديگر بگويد: به دنياپرستان بنگريد كه چگونه از عذاب خدا ايمنند، هر چه بيشتر در طلب دنيا مى كوشند، زندگى شان بهتر و راحت تر، و در بين مردم داراى مقامى رفيع تر مى شوند.اين جاست كه شيطان از وسوسه هاى خود نتيجه مى گيرد"
تفسیر المیزان
✅ شیطان #دشمن شماست. او برشما تسلطی ندارد فقط از طریق خوب جلوه دادن کارهای بد،کار خود را انجام میدهد.
إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿ فاطر۶﴾
در حقيقت شيطان دشمن شماست 👈👈شما [نيز] او را دشمن گيريد [او] فقط دار و دسته خود را مى خواند (دعوت میکند) تا آنها از ياران آتش باشند.
أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ (8)
آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى بيند [مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هر كه را بخواهد بى راه مى گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى كند
♦وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ وَ رَبُّكَ عَلی كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ (۲۱)
و ابليس هيچ گونه تسلّط و غلبهای بر آنان (كه از او پيروی كردند) نداشت.
(كار او تنها وسوسه است) تا معلوم كنيم كسی را كه به آخرت ايمان دارد (و در برابر وسوسههای او مقاومت میكند) از كسی كه نسبت به آخرت در ترديد است، و پروردگارت بر همه چيز نگهبان است. 👈شیطان، كسی را به پيروی خود
مجبور نمیكند.
اين ما هستيم كه اجازه ورود به او میدهيم. قرآن در جای ديگر از گفتار خود شيطان نقل میكند:" من سلطهای بر شما نداشتم جز اينكه شما را دعوت كردم و شما هم دعوت مرا اجابت نموديد (ابراهيم- ۲۲).
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست ودو به لینک زیر مراجعه نمایید.
https://b2n.ir/joze22
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عکسنوشته ( #اینفوگرافی)
#نکات_کلیدی از #جزء_22 قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در ایتا، واتساپ و بله مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
Www.quranpuyan.com
May 11
#نکته_تصویری
جزء بیست و دوم
اجتناب از #مکر و #حیله نسبت به دیگران، چراکه نتيجه حيله به خود انسان برمىگردد.
وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ "...نيرنگ بد جز اهلش را فرا نگيرد (فاطر ۴۳)
"مکر در اصطلاح علم اخلاق به معنای جستن راههای پنهان برای اذیت رساندن به مردمان است؛ لذا رذیلهای از رذائل قوه عاقله است و جزء مهلکات بزرگ و زشتترین رذائل به حساب میآید که گناه شدید و بزرگی به شمار میرود."
جامع السعادات
بَد مكن كه بد افتى
چَه مَكَن كه خود افتى
@quranpuyan
💫﷽💫
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
💐💐 به لطف خدا و برکت ایام ماه رمضان و
استقبال مخاطبان از نكات كليدي و پيام هاي مهم هر جزء قرآن
که در سایت و کانال های قرآن پویان در تلگرام، ايتا و بله و گروههای تقرب در پيام رسانهاي تقرب، تلگرام، ايتا ،بله و واتساپ ارسال میشود
✅ در جستجوی عبارات زير در اینترنت
#نكات مفهومي جزء...
نکات خلاصه هر جزء قرآن
نكات كليدي #جزء ... قران
#نكات مهم جزء...
#پيام هاي جزء ...قرآن
👈👈 #تالارگفتگوهاي_قرآن_پويان ،
♦♦♦جزء 5 نتیجه نخست جستجو در #گوگل
(بسته به شماره جزء و نوع کلمات جستجو) ميباشد.
👈جهت مطالعه نکات مهم جزء 1 تا 20
و نيز #اينفوگرافي (عكسنوشته) نكات برگزيده هر جزء
ميتوانيد به لینکهاي زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/joze1 👈جزء1💮
https://b2n.ir/joze2 👈جزء2💮
https://b2n.ir/joze3 👈جزء3💮
https://b2n.ir/joze4 👈جزء4💮
https://b2n.ir/joze5 👈جزء5💮
https://b2n.ir/joze6 👈جزء6💮
https://b2n.ir/joze7 👈جزء7💮
https://b2n.ir/joze8 👈جزء8💮
https://b2n.ir/joze9 👈جزء9💮
https://b2n.ir/joze10 👈جزء10💮
https://b2n.ir/joze11 👈جزء11💮
https://b2n.ir/joze12 👈جزء12💮
https://b2n.ir/joze13 👈جزء13💮
https://b2n.ir/joze14 👈جزء14💮
https://b2n.ir/joze15 👈جزء15💮
https://b2n.ir/joze16. 👈جزء16💮
https://b2n.ir/joze17 👈جزء17💮
https://b2n.ir/joze18 👈جزء18💮
https://b2n.ir/joze19. 👈جزء19💮
https://b2n.ir/joze20 👈جزء20💮
https://b2n.ir/joze21 👈جزء21💮
www.quranpuyan.com
براي مشاهده اينفوگرافي و نكات تصويري برگزيده هر جزء ميتوانيد به صفحه اينستاگرام قران پويان هم مراجعه نماييد.
www.instagram.quranpuyan
✨ خصوصيت #شب_قدر چيست؟ ✨
✳✳ در #ليله_القدر چه اتفاقي مي افتد؟
🔸🌱از لغت #قدر که مصدر یا اسم مصدر و معناى اصلى آن به اندازه در آوردن یا اندازه است، همینقدر معلوم میشود که در آن شب حدود و مقدراتى مشخص و مقدر گردیده. و چون ظروف زمان و مکان خود هیچ عنوان مشخصى جز از جهت رابطه با حوادث انسانى یا طبیعى ندارند، لیلةالقدر باید راجع و مربوط به یک حادثة روحى و انسانى باشد.
🔸از بیانات و اشارات آیات #سورة_قدر و این روایات معلوم میشود که از همان زمان که نوع آدمى مستعد فراگرفتن شریعت و قوانین گردید و به رشد و بلوغ رسیده و پیمبران و گیرندگان وحى و الهام در میان مردم برانگیخته شدند، #لیلةالقدری داشتند که اصول معارف و شریعت در آن مقدر گردیده، بعد از رویدادهایی در خلق و حیات و بعد از آنکه انسان راقى و مستعد را تاریکى اوهام و غرایز فرا میگیرد و دچار خاموشى و سکون میگردد، عنایت پروردگار اشخاص نیرومند و اندیشندهاى را مىپروراند که برتر از انگیزهها و آثار نفسانى و زمان خود باشند و آنگاه که این گزیدگان به کمال استعداد و قدرت روحى برسند، در شب هنگامى که تقدیر نموده، روحشان درخشان و تسلیم و منجذب میشود و قواى نفسانى و حواس ظاهرشان یکسره بسته و خاموش میگردد. در آن شب آرام و دیجور، از آفاق دور و از مقام والاى بیتالمعمور آیات خداوند تجلّى مینماید و اصول معارف و شریعت بهصورت کلمات مشهود و مسموع بر آنها نازل میشود تا پس از آن بر افکار و نفوس انسان خفته پرتو افکند و از جایش برانگیزد و زندگیش را سامان دهد .
👈 با این بیان، منشأ لیلةالقدر، از یک سو آن تاریکى همه جانبة نفوس بشر و سکون مطلق قواى طبیعت و حواس و ادراکات نازلة انسان عالى، و از سوى دیگر درخشندگى و انجذاب و تسلیم کامل چنین روحى در برابر امر و ارادة خاص پروردگار است.
💫«لَیلَةُالقَدرِخَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»: تکرار و اظهار لیلةالقدر در این آیات، عظمت قدر و مقام والاى آن را میرساند. صفت تفضیلى خیر، اشعار به آثار نیک و برکات آن دارد.
💫 الف شهر، براى تکثیر است و در این تعبیر که مطلق آمده اشارهای به مورد و زمان خاص نیست. و تطبیق آن در بعضى روایات به حکومت هزار ماهة بنى امیه، با آنکه جز شرّ و فساد براى مسلمانان نداشت، براى تسلّى خاطر رسول اکرم (ص) یا نشان دادن نمونهاى از اجتماع منحط و بى قید و بند و تقدیر و تدبیر، و حکام بوزینه صفت و بازیگر با دین و مقدرات خلق است.
💫 آنچه از لیلةالقدر دانستنی است و همه باید بدانند همین است که 👈آثار و برکات یک شب قدر بیش و بهتر از هزار ماه است که مردمى در این مدت بدون تقدیر و لیلةالقدر به سربرند، هم چنانکه ملّتهاى فاقد برنامة منظم و مقدر (اندازهگیرى شده) و رهبرى فکرى، ماهها و سالها به دور خود میگردند و به جایى نمیرسند و راهى به سوى ترقى و کمال به رویشان باز نمیشود و در این میان، دیننمایان بوزینه صفت، عقول و مقدرات آنها را به بازى میگیرند. و همچنانکه راهیابى و نتایج و خیرات یک الهام و برق ذهنى، بیش از سالها سیر در تاریکى و با عصاى دیگران است.
🌱👈 انسان و اجتماع هرچه متحرکتر و مترقیتر و بیشتر داراى استقلال و خاصیت تحول باشد، تأثیرش در تغییر تقدیر خود و دیگران نافذتر است. زیرا قدرت نفوذ در تقدیر و تغییر آن، به مقیاس قدرت تعقل و اختیار و تحول و وسعت میدان عمل و آثار آن است. و اگر چنین افراد مختار و مستقل، داراى اهداف و نظامات مشترک باشند، صورت اجتماعى متحرک و متحولى پدید مىآورند که منشأ تقدیر پیوستة فرد در اجتماع و اجتماع در فرد میگردد.
📖قرآن با نشان دادن هدفهاى عالى و باقى انسانى و ایمان به آنها نیرومندترین حرکت را در افکار پدید مىآورد و استقلال و آزادى عقل و اختیار را تأمین مینماید و با احکام و نظامات کامل و ابدى که آورده و اجراى آن را به عهدة ایمان و و جدان انسانى واگذار نموده و همه را مسئول قرار داده، سرنوشت افراد و اجتماع را محکم به هم پیوسته است و میخواهد که همه را در تحت نظارت و ولایت پروردگار و نمایندة او درآورد.
🌹برترین و شایستهترین فصول زندگى براى تعیین #تقدیر و رسیدگى به پروندة امت اسلامى آنگاه است که با فرمان روزة اجتماعى و تحدید شهوات و آزادى روح، آمادگى تحول عمیقى براى عموم مسلمانان پیش مىآید و آفاق نظرها باز و وسیع و دلها پاک و روشن میگردد و با تذکر دائم و احیای شبها و خواندن آیات قرآن و تفکر در آنها، حقایق آیات وحى بر نفوسشان پرتو مىافکند و همى نازل و نازلتر میشود تا باطن زمین به آسمان مىپیوندد و جزئى از منظومههاى تدبیرى عالم میگردد
📚تفسیر سوره قدر- مرحوم ایت اله طالقانی.
💫جهت مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید.
https://b2n.ir/Shabeqadr
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 #ضیافت_الهی
🔸 اگر بار #خودبینی را در شب قدر بر زمین بگذاریم پرواز آسان است.
🔸 در #شب_قدر، سخن از «لَيلَهُ القَدرِ خِير مِنْ ألفِ شَهر است» که انسان یک شبه ره هشتاد ساله می رود، اين راه دشوار نيست. اگر دشوار بود ما را امر نمي کردند، دعوت نمي کردند. دشواري برای کسي است که کوله بار خود را بر دوش دارد. اگر بار خودبيني را به زمين بگذارد، سبک مي شود. وقتي سبک شد، پروازش آسان است! اين پرکشيدن با سنگين بال و سنگين بار بودن ممکن نيست.
🤲🔸 به ما گفتند: هر کسي به اندازه قدر خود شب قدر را درک مي کند و قدر هر کسي هم به اندازه قدر همت اوست. اگر ما به اندازه همت مان دولت قرآن را و دولت قدر را مي توانيم ادراک کنيم، چرا همت نطلبيم؟ ما قبل از اينکه از خدا مظروف بخواهيم، ظرف و ظرفيت هم طلب بکنيم. هرگز نمي توان گفت: چون ما ظرفيت مان اينقدر بود، خدا به ما اينقدر داد. اين سخن نيمي از ثواب است، نه هر ثوابي و همه ثواب.
🎙آیت الله جوادی آملی
📚 سخنرانی شب قدر در حرم فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽
#مناجات_شبانگاهی
فرازهايي از #دعای_جوشن_کبیر
🟢قسمت چهاردهم :
🤲"4٠) اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا غافِرُ، يَا ساتِرُ، يَا قادِرُ، يَا قاهِرُ، يَا فاطِرُ، يَا كاسِرُ، يَا جابِرُ، يَا ذاكِرُ، يَا ناظِرُ، يَا ناصِرُ.
.
﴿۴۱﴾ يَا مَنْ خَلَقَ فَسَوَّىٰ، يَا مَنْ قَدَّرَ فَهَدىٰ، يَا مَنْ يَكْشِفُ الْبَلْوىٰ، يَا مَنْ يَسْمَعُ النَّجْوىٰ، يَا مَنْ يُنْقِذُ الْغَرْقىٰ، يَا مَنْ يُنْجِى الْهَلْكىٰ، يَا مَنْ يَشْفِى الْمَرْضىٰ، يَا مَنْ أَضْحَكَ وَأَبْكىٰ، يَا مَنْ أَماتَ وَأَحْيىٰ، يَا مَنْ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثىٰ.
﴿۴۲﴾ يَا مَنْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ سَبِيلُهُ، يَا مَنْ فِى الْآفاقِ آياتُهُ، يَا مَنْ فِى الْآياتِ بُرْهانُهُ، يَا مَنْ فِى الْمَماتِ قُدْرَتُهُ، يَا مَنْ فِى الْقُبُورِ عِبْرَتُهُ، يَا مَنْ فِى الْقِيامَةِ مُلْكُهُ، يَا مَنْ فِى الْحِسابِ هَيْبَتُهُ، يَا مَنْ فِى الْمِيزانِ قَضاؤُهُ، يَا مَنْ فِى الْجَنَّةِ ثَوابُهُ، يَا مَنْ فِى النَّارِ عِقابُهُ.
💫(4٠) خدایا! از تو میخواهم
به نامت🌹
ای آمرزنده،
ای پردهپوش،
ای توانا،
ای چیره،
ای آفرینندهای شکننده،
ای شکستهبند،
ای یادآور،
ای بینا،
ای یاور
💫(4١) ای آنکه آفرید پس متناسب نمود،
ای آنکه اندازه نهاد پس رهنمون شد،
ای آنکه بلا را برطرف کند،
ای آنکه زمزمه نهان را بشنود،
ای آنکه غرقشدگان را برهاند،
ای آنکه از نابودی رهایی بخشد،
ای آنکه بیماران را درمان کند،
ای آنکه خنداند و گریاند،
ای آنکه میمیراند و زنده میکند،
ای آنکه دو گونه مرد و زن آفرید.
💫(4٢) ای آنکه در خشکی و دریا
راه اوست،
ای آنکه در کرانههای هستی
نشانههای اوست،
ای آنکه در نشانههایش برهان
روشن اوست،
ای آنکه در مرگ آفریدگان
قدرتنمایی اوست،
ای آنکه در قبرها
پندآموزی اوست،
ای آنکه در رستاخیز
فرمانروایی بیحدّ اوست،
ای آنکه در حسابرسی اعمال
حرمت و ارجمندی اوست،
ای آنکه در سنجش کردارها
داوری اوست،
ای آنکه در بهشت
پاداش اوست،
ای آنکه در دوزخ
کیفر اوست."
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
❓چرا در مراسم شبهای #احیاء #قرآن را جلوی روی باز نگهمیداریم؟
این جمله را من هر سال سه شب تکرار میکنم، چراکه باید همیشه در فکر ما زنده باشد؛ معنی باز نگهداشتن و جلوی رو نگهداشتن این است:
که خدایا ما #مسلمانان فقط نباید با #قرآن_بسته داخل کتابخانهها سروکار داشته باشیم، قرآن باید برای ما کتابی #باز باشد و پیش روی ما قرار داشته باشد و #هادی و #راهنمای_زندگی مان باشد.
شهید مظلوم آیت الله دکتر #بهشتی
💠 روزه و کار (سخنرانی منتشر نشده در باب ماه #رمضان و #شب_قدر)
منبع: سایت «بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی»
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزبیستوسومماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔹اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ
🔹و طَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ
🔹و امْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ
🔹یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.
🔸خدایا شست و شو بده مرا در این روز از گناهان
🔸و پاک ساز مرا در این روز از هر عیب و نقصی
🔸و آزمایش کن قلب و دل مرا در این روز به تقوی دل
🔸اى خطا بخش لغزشهاى گناهکاران.
🆔 @quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هرجزء قرآن
روز بیست و سوم: #جزء_بیست_و_سوم
قسمت_اول
جزء ۲۳ ادامه سوره یاسین، سوره های صافات و صاد و ۳۱ آیه ابتدای سوره زمر را شامل میشود.
✅ قرآن کتابی است بابرکت، برای #تدبر همه مردم و نه فقط مفسران و خواص
«ﮐِﺘﺎﺏٌ ﺃَﻧْﺰَﻟْﻨﺎﻩُ ﺇِﻟَﯿْﮏَ ﻣُﺒﺎﺭَﮎٌ ﻟِﯿَﺪَّﺑَّﺮُﻭﺍ ﺁﯾﺎﺗِﻪِ ﻭَﻟِﯿَﺘَﺬَﮐَّﺮَ ﺃُﻭﻟُﻮﺍﺍﻟْﺄَﻟْﺒﺎﺏِ» [ ﺹ / ۲۹ ]
ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎﺑﺮﮐﺘﯽﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺗﻮ ( ﺍﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ) ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﯾﻢ ﺗﺎ ( ﻣﺮﺩﻡ ) ﺩﺭ ﺁﯾﺎﺕ ﺁﻥ ﺗﺪﺑّﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﺗﺬﮐّﺮ ﺍﺳﺖ
🔷حق مطلب اين است که : راه به سوي فهم قرآن به روي کسي بسته نيست ، و خود بيان الهي و ذکر حکيم بهترين راه براي فهم خودش ميباشد ، به اين معنا که قرآن کريم در بيانگري مقاصدش احتياج به هيچ راهي ديگر ندارد، پس چگونه تصور ميشود کتابي که خداي تعالي آنرا هدايت و نور معرفي کرده و تبيان کل شيء خوانده ، محتاج به هادي و رهنمائي ديگر باشد ، و با نور غير خودش روشن ، و با غير خودش مبين گردد .
علاوه بر اينکه اخبار متواتره اي از رسول اكرم رسيده که امت را توصيه ميکند به تمسک به قرآن ، و اخذ به آن ، و اينکه هر روايتي از آنجناب به دستشان رسيد عرضه بر قرآنش کنند ، اگر با قرآن مطابق بود به آن عمل کنند ، و گرنه به ديوارش بزنند ، و اين توصيه ها وقتي معنا دارد که تمامي مضامين احاديث نبوي را بتوان از قرآن کريم در آورد ، و گرنه اگر بنا باشد استفاده آنها منوط به بياني از رسول خدا (ص) باشد دور لازم مي آيد .
تفسير الميزان
♦"يكي ديگر از حُجُب كه مانع از استفاده از اين صحيفة نورانيه است، اعتقاد به آن است كه جز آن كه مفسّرين نوشته و يا فهميده¬اند، كسي را حق استفاده از قرآن شريف نيست، و تفكر و تدبّر در آيات شريفه را با تفسير به رأي - كه ممنوع است - اشتباه نموده¬اند و به واسطة اين رأي فاسد و عقيدة باطله، قرآن شريف را از جميع فنون استفاده عاري نموده، و آن را به كلّي مهجور نموده اند. اين كه استفادۀ ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه فقط قرائت قرآن مىكنيم براى ثواب و اجر، و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم. مىخواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه #ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مىشويم و به همين امر قناعت مىكنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مىخوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده اى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.😔 " امام خمینی ره
🔷آیات خدا، برای #تدبّر است، برای کنکاش و خِرَدورزی است.
👈اگر صوابی هست که هست، در همین تدبّر نهفته است. این فرمان خداست که باید در آن تدبّر کرد، خِرَدورزی نمود.
اجازه تدبّر صادر شده است.
نترس و در هر فرصتی به عمق معنا برو.
چون میوه ای پوسته ها را کنار بزن و مغز را در یاب. ببین برایت چه گوهری نهان کرده اند. اینجا سخن از "اُولُوا الاَلباب" است، و "اُولُوا الاَلباب" همان مغز خوران اند. آنها کسانی اند که آگاهی های لازم و کاربردی متناسب با عصر و نسل شان را از آن استخراج می کنند.
همه قرآن را نوش کن.
بگذار لایتناهی آن، حوزه ی وجودی ات را وسعت بخشد، آگاهی ات را عمیق کند و ظرفیتت را بالا بَرَد. تنها اینگونه است که زندگی ات باز می شود و اوج می گیرد و جهانی می گردد.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی، مسعود ریاعی
✅ #فراموشی_قیامت ،عامل انحرافات و گناهان بعدی!
إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحِْسَابِ (۲۶- ص)
همانا كسانى كه از راه خدا منحرف مى شوند، چون روز حساب را فراموش كرده اند، عذابى سخت دارند.
♦بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشكارى است. این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسانها روشن مى سازد.
حدیث معروفى است كه هم از پیغمبر گرامى اسلام ص و هم از امیرالمؤمنین على ع نقل شده كه فرمودند: «اى مردم! وحشتناكترین چیزى كه از ناحیه آن بر شما مى ترسم دو چیز است: پیروى از هوای نفس و آرزوهاى دور و دراز است؛ اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى دارد و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.»
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze23
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هرجزء قرآن
روز بیست و سوم: #جزء_بیست_و_سوم
قسمت_دوم
✅ محور مشترک داستان #داود، #سلیمان و #ایوب در سوره صاد و ارتباط انها با ساير مفاد سوره چیست؟
در هر سه داستان یک مورد از ابتلائات آنها که دچار لغزش شدند،ذکر شده است.
سليمان و داود در اوج گشايش و قدرت و ايوب در اوج بيماري و تنگنا. اما هر سه با حفظ ارتباط و توكل خود به خدا مسیر بندگی را طی كردند لذا خدا هم ضمن راهنمايي و هدايت انها حتي در خطاها و ترديدهايشان، توبه و توجه انها را پذيرفت و مجددا به انها عطاهايي نمود. در ماجرای این سه پیامبر،بندگی و اواب بودن انها، مورد ابتلا واقع شدن انها و توجه بسیار انها به خدا حتی در خطاها و نیز لطف و عطای خدا به انها مشترک بود.
اما در ایات بعد یعنی 71-85 به واکنش #شیطان و اصرار او بر اشتباهش اشاره میشود که نشاندهنده دو نوع برخورد متضاد(مطلوب و مذموم)در برابر اشتباهات است:
🔷🔷برخورد #خدامحور و #خودمحور
✅ تحقق وعده های هلاکت و #نصرت_الهی
سوره #صافات ، دو سیاق اصلی و متقابل از لحاظ مفهومی دارد که حدود 130 آیه از سوره را شامل میشود.
♦سیاق آیات ۷۴-۱۱ :كافران و منکران توحید بجاي پندپذيري از آيات وحي، از روی تکبر، تمسخر،انكار و اتهام زني ميكنند و بر آيين گمراه اجداد خود باقي مانده اند که همه انها اعم از رهبران و پيروان، عذاب جهنمی خواهند داشت . اما بندگان مخلص خدا که پیام رسولان را تصدیق کردند ،در بهشت كاميابند.
♦سیاق آیات ۱۴۸-۸۲ : بیان نمونه و داستانهایی از نصرت و یاری خداوند در حق رسولانش که بندگانی محسن و مومن بودند. انها و پیروانشان را از اندوه نجات داد. برمخالفان غلبه داد. دعایشان را اجابت کرد و نامی نیک از انها برجای گذاشت. مخالفان انها هم دردوزخ خواهند بود
✅ دين خالص چيست؟ بيان مصاديقي از دين ناخالص
إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ {2}أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ زمر 3
ما [اين] كتاب را به حق به سوى تو فرود آورديم پس خدا را عبادت كن در حالیكه دین (وعبادت)[خود] را براى او خالص كننده اى{2} آگاه باشيد آيين خالص تنها از آن خداست
🔶سوره زمر، سوره #دين_خالص است.
عبارت " دین الخالص" فقط در اين سوره بكار رفته ضمن انكه عبارات مخلصا له الدین، مخلصا له دینی، مخلصین له الدین هم در اين سوره بارها تكرار شده است.
♦در سوره زمر 5 حالت یا مصداق از #عبادت_غیر_خالصانه نکوهش شده است:
1- کسانیکه غیرخدا را برای تقرب به الله می پرستند و برای الله فرزند و نایب قایل میشوند
2- انسان هایی که خدا را فقط در سختی ها میخوانند و در هنگام خوشی و نعمت او را فراموش کرده، شریکانی برای خدا می تراشند.
3- مومنانی که طاغوت را میپرستند
4- کسانیکه شفعای من دون الله اتخاذ کرده اند. از ذکر غیر خدا شاد میشوند. از یاد خدا به تنهایی منزجرند.
5- کسانیکه نعمتها را منسوب به علم و قدرت خود میدانند.
💠💠درس سوره زمر:دعوت به عبادت #خالصانه الله و بیان مصادیقی از پرستش مشرکانه که سرنوشتی خسارت بار و جهنمی دارند در حالیکه شاکران پرواکننده و نیکو رفتار در بهشت خواهند بود. این تفاوت در هدایت و ضلالت و سرنوشت، تابع عملکرد انسانهاست.
ای پیامبر به بندگانم بگو از #فرصت_توبه استفاده کنید و دست از تکذیب و تکبر و کفر بردارید.چرا که خدا در قیامت بین شما داوری خواهد کرد.
✒سیدکاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze23
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan