#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_163
❇️🔹#تعصّب، #لجاجت و #عناد، ريشهی بیايمانی و كفر است.
💠تِلْكَ الْقُری نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی قُلُوبِ الْكافِرِينَ (۱۰۱/اعراف)
🌱آن آبادیهايی است كه گوشهای از اخبار آنها را بر تو بازگو میكنيم، همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند، ايمان بياورند.
اين گونه خداوند بر دلهای كافران مُهر میزند.
🔹از تاريخ، آن قسمت كه مايهی عبرت است نقل شود. «نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها»
🔹همهی پيامبران، معجزه داشتهاند و از هيچ دليل روشنی برای هدايت مردم فروگذار نبودند. «رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ»
🔹انكار مردم نبايد سبب سستی مبلّغان دينی شود، چون در طول تاريخ چنين بوده است. لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ ... فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا
🔹تعصّب، لجاجت و عناد، ريشهی بیايمانی و كفر است. فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا ... الْكافِرِينَ
🔹نپذيرفتن دعوت و معجزات انبيا، نشانهی كوردلی و مُهرخوردن بر دل است.
فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ... كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی قُلُوبِ
🔹كفر ولجاجت از سوی مردم، سبب مُهرخوردن دل از سوی خدا میشود.
«يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی قُلُوبِ الْكافِرِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣5⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹نکات سوره حجر
❓در آیات انتهای سوره حجر منظور از مقتسمین کیانند؟ و چگونه قرآن را بخش بخش کردند؟ عذابشان چه بود؟
وَقُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ ﴿۸۹﴾و بگو من همان هشداردهنده آشكارم (۸۹)
كَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَ ﴿۹۰﴾همان گونه كه [عذاب را] بر تقسيم كنندگان نازل كرديم (۹۰)
الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ ﴿۹۱﴾همانان كه قرآن را جزء جزء كردند (۹۱)
پاسخ ۲ :
در تفاسیر چند احتمال بیان شده است:
۱. سران کفّار که نیروهایى را در ایام حج بر سر جادهها و ورودىهاى مکّه تقسیم مى کردند، تا به مسافران بگویند که شخصى به نام محمّد ادّعاهایى دارد، مبادا به سخنان او گوش فرا دهید و حضرت را کاهن، ساحر و مجنون معرّفى مى کردند. خداوند بر آنها عذاب نازل کرد و به خواری و سختی جان سپردند.
۲. گروهى که قرآن را در میان خود تقسیم کردند، تا هر یک مشابه بخشى از قرآن را بیاورند.
۳. طائفه اى از قریش بودند که قرآن را پاره پاره کرده عده اى گفتند سحر است، عده اى دیگر گفتند افسانه هاى گذشتگان است، جمعى گفتند ساختگى است.
۴- عده ای از مخالفان پیامبر(ص) در روی مطالب قرآن، دقت و کارشناسی می¬نمودند تا بتوانند اولاً ضعفی در آنها یافته و آن را با آب و تاب برای سایر مخالفان آن حضرت مطرح کنند و ثانیاً در آن مطالبی پیدا کنند که دلالت بر عقاید بت پرستانه خود آنان کند و آنرا با آب و تاب بزرگ کرده و چنین وانمود کنند که پیامبر چیز جدیدی نگفته بلکه همان مطالب آنان را به صورتی متفاوت بیان کرده است و شیوه آنها برای این کار، این بوده که قسمتی از قرآن را بطور گزینشی انتخاب می کرده اند
۵- کسانى که به بخشى از قرآن عمل و بخشى را رها مى کردند.
۶. برخى گفته اند: یهودیان و مسیحیان پیش از اسلاماند که در دین خودشان دچار تفرقه گردیدند و فرقه فرقه شدند، هر گروهى به آنچه داشتند شادمان بودند و مراد از قرآن کتاب آسمانى است.
۷- یعنی قرآن را بر تو نازل کردیم، همان طوری که بر یهودیان و مسیحیان که قرآن را قسمت قسمت کرده، میان اجزای آن تفرقه افکندند و بعضی را قبول و بعضی را رد کردند، نیز نازل کردهایم. اینان در قرآن کریم، هر چه با کتاب خودشان موافق بود میپذیرفتند و هر چه مخالف بود، رد میکردند.
۸- احتمال ديگري نيز وجود دارد كه آية « الَّذِينَ جَعَلُواْ الْقُرْءَانَ عِضِينَ »،مبتدا باشد و جمله « لَنَسْلَنَّهُم » در آية بعد، خبر آن باشد.يعني آنان كه قرآن را تكذيب نمودند (ويا آن را قسمت، قسمت كردند)، در قيامت، همة آنان بازخواست ميشوند كه چگونه با دعوت انبياء برخورد نمودند. و بر اين اساس ميتوان گفت كه جدا،جدا كردن قرآن، يعني ايمان آوردن به بعضي از آيات آن كه مطابق ميل انسان است، و كنار گذاشتن برخي ديگر كه در ظاهر با منافع شخصي انسان سازگاري ندارد. چنانکه قرآن كريم ميفرمايد: « وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ »،ميگويند به بعضي ايمان داريم و برخي را قبول نداريم (نساء/۱۵۰)
https://zaya.io/cn2xb
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❗️#خطا در استفاده از #روایات_تفسیری
🔻بعضی افراد تا روایتی در تفسیر قرآن پیدا کنند، میگویند «این را امام(ع) یا پیامبر(ص) فرموده» و همان سخن را قطعی تلقی میکنند. ⁉️چه کسی گفته هر روایتی که در هر کتابی به نام پیامبر(ص) و امام(ع) است واقعاً از آنهاست؟
بله، اگر ما بدانیم که پیامبر(ص) و امام(ع) دربارۀ این آیه این مطلب را فرمودهاند، بیشک بالای چشم ماست، ولی بهشرط آنکه اثبات شود این روایات واقعاً گفتهٔ پیامبر(ص) یا امام(ع) است. دأب من همیشه این است.
♦️گاهی انسان میخواهد مطلبی را از قرآن بفهمد، منهای تفاسیر، این میشود قرآن.
👈 بهمحض اینکه گفتید در فلان روایت اینطور آمده، این دیگر #قرآن نیست، #حدیث است. این استناد به قرآن نیست و استناد به حدیث است.
👈استناد به قرآن تا وقتی «استناد به قرآن» است که هیچچیز کنارش نباشد، جز قراین فهم قرآن.
📚 علوم قرآنی، ص ۱۳۹
شهید دکتر بهشتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ
{مومنون/۱۱۸}
پروردگارا، ببخشاى و رحمت كن [كه] تو بهترين بخشايندگانى.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 105 تا 120
📄#صفحـہ_164
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan