#دعاهای_روزانه
🤲🌹اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ،
وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ
❤️بارالها!
چون اندوهناك ميشوم تو دلخوشي مني
و چون محروم گردم تو محل اميد مني!
💫بخشي از دعاي بيستم صحيفه سجاديه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 21 تا 26
📄#صفحـہ_190
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_190
❇️همه چيز فدای #هدف و برای #خدا
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
🌱ای مسلمانان، اگر پدران و برادرانتان، کفر را بر ایمان ترجیح دهند، آنان را دوستان (خود) انتخاب نکنید. کسانی از شما که با آنان رابطهی دوستی برقرار کنند، ستمکاران حقیقیاند.
توبه - ۲۳
🔷✨آخرين وسوسه و بهانهای كه ممكن بود برای گروهی از مسلمانان در برابر دستور پيكار با بت پرستان پيدا شود- و طبق بعضی از تفاسير پيدا شد- اين بود كه آنها فكر میكردند كه از يك سو در ميان مشركان و بت پرستان، خويشاوندان و بستگان نزديك آنها وجود دارند، گاهی پدر مسلمان شده و پسر در شرك باقی مانده، گاهی به عكس پسران راه توحيد را پيش گرفتهاند و پدران هم چنان در تاريكی شرك باقی ماندهاند، و همچنين در مورد برادران و همسران و عشيره و قبيله، اگر بنا شود با همه مشركان پيكار كنند بايد از خويشاوندان و قبيله خود چشم بپوشند!.
🔷✨از سوی ديگر سرمايهها و تجارت آنان تا حد زيادی در دست مشركان بود، با آمد و شد آنها به مكه آن را رونق میبخشيدند.
و از سوی سوم خانههای مرفه و نسبتا آبادی در مكه داشتند كه در صورت درگيری با مشركان ممكن بود به ويرانی بكشد، و يا با تعطيل مراسم حج از طرف مشركان از ارزش و استفاده بيفتد.
👌چه ظلمی از اين بالاتر كه انسان با پيوند دوستی با بيگانگان و دشمنان حق، هم به خويشتن ستم كند و هم به جامعهای كه تعلق به آن دارد، و هم به فرستاده خدا!.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_190
❇️#رفاه_طلبانِ_مسئوليّت_گريز، مشمول هدايت الهی نمیشوند
💠قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّی يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ (۲۴/توبه)
🌱بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروتهايی كه جمع كردهايد و تجارتی كه از كسادی آن بيم داريد و خانههايی كه به آنها دلخوش كردهايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوبتر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمیكند.
🔹ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهی دنيا و آخرت میتوان شناخت.
«أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ»
🔹برای عبور از پلهای مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ ... وَ أَمْوالٌ ... أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ ...
🔹عواطف فاميلی و امكانات مادّی نبايد مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمينهساز قهر الهی است. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ ... وَ أَمْوالٌ ... أَحَبَ ... فَتَرَبَّصُوا ...
(در راه دوستی خدا و جهاد در راه او بايد از همه چيز و همه كس گذشت.
زيرا حفظ دين، بر حفظ روابط خانوادگی، عاطفی و اقتصادی مقدّم است.)
🔹اگر رفاه در زندگی اصل شد، انسانيّت سقوط میكند و سبب دوری از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومی را در انتظار دارد. «يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ»
🔹برتری دادن مادّيات بر امور معنوی، نشانهی فسق است. أَحَبَّ إِلَيْكُمْ ... الْفاسِقِينَ (مرز ايمان و فسق، رها كردن معنويات است)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #مسد
🔹بررسی معنای لغات سوره مسد: معنا و مفهوم تبت ،لهب حطب چیست؟
تبب : تب و تباب بمعني خسران و زيان است .راغب زيان مستمرّ، مجمع البيان زيان مؤدّي بر فساد، قاموس نقص و زيان مطلق گفته است وَ مٰا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلّٰا فِي- تَبٰابٍ غافر: ۳۷، حيلۀ فرعون نيست مگر در زيان وَ مٰا زٰادُوهُمْ غَيْرَ تَتْبِيبٍ هود: ۱۰۱ بآنها جز خسران نيافزودند.
تَبَّتْ يَدٰا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ. مٰا أَغْنيٰ عَنْهُ مٰالُهُ وَ مٰا كَسَبَ. سَيَصْليٰ نٰاراً ذٰاتَ لَهَبٍ. وَ امْرَأَتُهُ حَمّٰالَةَ الْحَطَبِ فِي جِيدِهٰا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ مسد، ۱- ۶ غرض از نقل كامل اين سورۀ مباركه آنست كه بعضي معناي سوره را درك نكرده و گفته اند: قرآن در اين سوره ناسزا گفته و اين از ساحت كتاب آسماني بدور است و ناسزا گفتن دليل بي منطقي است و گرنه احتياجي بناسزا گوئي نيست مخصوصا كه زن ابو لهب نيز بزشتي ياد شده است (خلاصۀ شبهه ايكه گفته اند و يا ميشود گفت). ابتدا بمفردات سوره رسيدگي ميكنيم:
«تَبَّتْ» فعل ماضي مؤنّث و «يَدٰا أَبِي لَهَبٍ» فاعل آنست «تَبَّ» فعل ماضي و فاعلش ضمير مستتر به ابي لهب بر ميگردد يعني: دو دست ابا لهب و خود او بزيان و خسران افتاد.
ابو لهب عموي حضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم است، اين كنيه را قرآن جعل نكرده بلكه باو در اثر زيبائي و خوشمنظري و گونههاي سرخش، ابا لهب ميگفتند و آن نام در ميان مردم تعريف او بود و قرآن مجيد همان را آورده است.
«وَ امْرَأَتُهُ» عطف است بفاعل «سَيَصْليٰ» يعني: «سيصلي ابو لهب و امرءته النار» زن ابو لهب بنام امّ جميل خواهر ابو سفيان، زني فتنه انگيز و سخن چين و دو بهم زن بود نقل شده خارها را مياورد و زير پاي حضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم ميريخت
جملۀ «حَمّٰالَةَ الْحَطَبِ فِي جِيدِهٰا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ» حال است از «وَ امْرَأَتُهُ» يعني: زنش داخل آتش ميشود در حاليكه هيمه حمل ميكند و در گردنش ريسماني است از ليف خرما. مراد از اين دو جملۀ حاليّه خواه سخن چيني باشد و يا آوردن خار و ريختن براه آنحضرت (احتمال دوّم موافق آيه است) آنست كه: جهنّم رفتن اين زن عمل دنيائي او را حكايت ميكند در حاليكه در دنيا بود در همان حال بآتش داخل ميشود.
با اين طريق، سورۀ مباركه و مطالب آن كاملا طبيعي است. بار ديگر ترجمۀ سوره را يكجا مياوريم: دستهاي ابا لهب و خود او بزيان افتاد مال وي و آنچه فراهم كرده بود او را بي نياز نكرد، حتما بآتش زبانه دار داخل ميشود، زنش نيز در حاليكه حامل هيمه و ريسمان در گردن است داخل آتش ميشود.
بعضيها تَبَّتْ يَدٰا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ را نفرين دانسته و در ترجمه گفته اند: بريده باد دستهاي ابو لهب و نابود باد او. اوّلا تبّ و تباب چنانكه گفتيم بمعناي خسران است ثانيا: آيه خبر است و نفرين نيست چنانكه گفته شد و احتياجي بنفرين گرفتن نداريم.
قاموس قرآن، ج ۱، ص: ۲۶۴
https://zaya.io/6rkpp
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛