#دعاهای_روزانه
خدای مهربانم…
تو که هستی تمام هستی در برابرم کوچک بنظر میرسند…
و حتی از بیماری و مرگ هم نمی هراسم …
وجود تو ، حضور تو را که در کنارم حسی می کنم دیگر حتی از مردن هم نمی هراسم ….
چرا که تو خود خود عشقی و معجزه زندگی هستی…
و میدانم مردن آخر زندگی نیست بلکه آغاز زندگی جدید است …
چون پروانه ی که از پیله جدا شود و به پروانگی رسد ..
خدایا…
با تمام وجودم فریاد میزنم
حضورت را شکر…
بودنت را شکر…
دوستت دارم
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 79 تا 86
📄#صفحـہ_245
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_245
❇️#پيمانهای سخت و قراردادهای محكم، راه سوءاستفاده را میبندد
💠فلما استیئسوا منه خلصوا نجیا قال کبیرهم الم تعلموا ان اباکم قد اخذعلیکم موثقا من الله و من قبل ما فرطتم فی یوسف فلن ابرح الارض حتی یاذن لی ابی اویحکم الله لی و هو خیر الحاکمین 80/یوسف
🌱و زمانیکه از وی ناامید شدندنجواکنان به کناری رفتند، بزرگشان گفت : آیا نمی دانید که پدرتان از شما میثاقی الهی گرفته و پیش از این در باره یوسف کوتاهی کردید؟ پس من هرگز از این سرزمین حرکت نمی کنم تا وقتی که پدرم به من اجازه دهد و یا خداوند در باره من حکم کند و او بهترین حکم کنندگان است .
🔷✨ پس هنگامیکه امیدشان ازیوسف و احسان او قطع شد و دانستند که برادرشان را رها نمی کند با حالت نجواو بحث از مردم فاصله گرفتند و برادر بزرگتر به سایرین گفت : مگر شما پیمان نبستید که بدون بنیامین برنگردید و قبلا هم در ماجرای یوسف تبانی کردید و اورا در چاه انداختید و گفتید گرگ او را خورده ، با آنکه با پدر پیمان بسته بودید که از او محافظت کنید؟ پس من هرگز مصر را ترک نمی کنم تا زمانی که پدر آن پیمان را از گردن من برداشته و به من اجازه خروج دهد و یا آنکه خدا خودش راه نجاتی برای من قرار دهد و از طریقی که من گمان آن را نمی کنم مرا رهانیده و درباره من حکم کند، چون خدا بهترین حاکمان است .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_245
❇️#صبر، شيوهی مردان خداست
💠قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَی اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (۸۳/یوسف)
🌱(يعقوب) گفت: (اين چنين نيست) بلكه (بار ديگر) نفس شما (با نسبت دزدی به بنيامين يا تعيين كيفر گروگانگيری) مسئله را برای شما آراسته است، پس صبری نيكو (لازم است) اميد است كه خداوند همه برادران را با هم نزد من آورد، چرا كه او قطعاً آگاه و حكيم است.
🔹نفس برای توجيه گناه، كارهای زشت را در نظر انسان زيبا جلوه میدهد.
«سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ»
🔹صبر، شيوهی مردان خداست وصبر جميل، صبری است كه در آن سخنی بر خلاف تسليم و رضای خداوند گفته نشود.«فَصَبْرٌ جَمِيلٌ»
🔹هرگز از قدرت خداوند مأيوس نشويم. «عَسَی اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ»
🔹يعقوب به زنده بودن سه فرزندش (يوسف، بنيامين، برادر بزرگتر) يقين داشت و به ملاقاتشان اميدوار بود. «أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً»
🔹برای قدرت الهی، حل مشكلات تازه و كهنه، يكسان است. خداوند میتواند يوسف ديروز و برادر امروز شما را يكجا دورهم گرد آورد. «جَمِيعاً»
🔹مؤمن، حوادث تلخ را نيز از حكمت خدا میداند. «الْحَكِيمُ»
🔹باور وتوجّه به عالمانه وحكيمانه بودن افعال الهی، آدمی را به صبر وشكيبايی در حوادث دشوار وادار میكند. «فَصَبْرٌ جَمِيلٌ، إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ»
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣4⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۴۵
وَنَادَى نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ
و نوح [که در غم غرق شدن پسرش همچنان پريشان بود] پروردگارش را ندا داد و گفت: ۴۷ پروردگارا، پسرم از خاندان من است و وعدة تو [در نجات خاندان من] مسلماً حق است و تو بهترين حکم کنندگاني [پس آيا او را به من بازميگرداني]!
۴۷- گويا در مدتي که کشتي در ميان طوفان و گرداب بلا بوده فکر و ذکر نوح به حوادثي بيروني و نجات ساکنان درون کشتي متوجه بوده است، اما همين که به ساحل امن ميرسند و آرامشي حاصل ميشود، به ياد پسر غرق شدة خود و وعدة نجات اهلش ميافتد و اميدوار ميشود خدا او را بازگرداند، غافل از آنکه خدا کساني از اهل بيتاش را استثناء کرده بود [آيه ۳۷ (۱۱:۳۷) ].
هود : ۴۶
قَالَ يَانُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِـحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ
ـ [خدا] گفت: اي نوح، او از اهل تو نيست ۴۸
[=اهليت و همدلي با تو ندارد]، او عملي ناشايسته است، ۴۹
پس چيزي که دانشي نسبت به آن نداري را از من درخواست مکن، ۵۰
من تو را پند ميدهم که از جاهلان نباشي.۵۱
۴۸- کلمة «اَهْلِ» در قرآن ۵۴ بار و با ضمير [اهله، اهلهم، اهلکم و...] ۸۳ بار [جمعاً ۱۳۷] تکرار شده است. در تمامي ۵۴ باري که کلمه «اهل» [بدون ضمير] آمده است، نوعي اهليت، همفکري، همزيستي و همبستگي ديده ميشود، مثل: اهل کتاب [۳۱ بار]، اهل القري [۸ بار]، اهل مدينه [۳ بار]، اهل بيت [۳ بار]، اهل مَدْين [۲ بار]، اهل الذکر [۲ بار]، اهل يثرب، اهل النار، اهل التقوي و اهل المغفره.
درست است که اعضاي خانواده هم به دليل پيوند خوني يا سببي و زير يک سقف زيستن، اهل بيت محسوب ميشوند، ولي اين اهليتي بيروني است، نه الزاماً دروني و ايماني.
۴۹- نکته قابل توجهي است که در اينجا هويت پسر نوح را با عملش معرفي کرده است؛ «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ»، پس هويت انسان با عمل او شناخته ميشود و نه حتي انديشه او به تنهائي، آنچنان که در مثنوي آمده است:
اي بــرادر تــو همي انديشـهاي
مابقي خود استخوان و ريشهاي
گر گل است انديشهات،گلشني
ور بــود خــاري هيمــه گلخني
جالب اينکه قرآن نيکي [بِرّ] را نه به عنوان ارزشي مجرد و مستقل از انسان، بلکه در عمل و در وجود او تعريف کرده است. بقره ۱۷۷ (۲:۱۷۷) - لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللهِ... [نيکي اين نيست که... بلکه نيکي کسي است که ...].
۵۰- کار خدا يکسره حکمت و رحمت است، هرچند راز و رمزش بر ما پوشيده باشد، بسياري از دعاها و درخواستهاي آدميان، اگر اجابت گردد، آفت دنيا و آخرت است، پس ايکاش تا ندانيم نخواهيم و تا نبينيم نطلبيم.
بعدازاينماديدهخواهيم از تو بس
تا نپوشد بحر را خاشاک و خس
۵۱- قرآن واژة «جهل» را در موارد زيادي مقابل «حلم» قرار داده است، نه «علم». از نظر تئوري، جهل مقابل علم است، اما در عمل، غلبه غرايز خشم و شهوت و هوي و هوس بر عقل را «جهل» و تسلط عقل بر احساسات را نشانه «حلم» ميشمرند. شگفت اينکه هشدارِ «از جاهلان نبودن» را خداوند نه تنها به نوح نبي، بلکه به پيامبر خاتم هم که عقل و علمش در اوج بود داده است [انعام ۳۵ (۶:۳۵) ] آنهم نه براي کاري خلاف و خطا، بلکه به خاطر مهرورزي بيش از حدّ و دخالت دادن احساسات در امر ايمان آوردن مردم! اينکه يوسف دعا کرد: خدايا اگر کيد آن زنان را از من نگرداني، هواي آنها خواهم کرد و از «جاهلين خواهم گشت» منظورش از جهل، مسلماً نه ناداني، که ناتواني در برابر طوفان غرایز و غلبه احساس بر عقل بود [يوسف ۳۳ (۱۲:۳۳) ]. به طور کلي غلبه خشم، شهوت و حسادت را قرآن جهالت شمرده است [فرقان ۶۳ (۲۵:۶۳) ، نمل ۵۵ (۲۷:۵۵) ، بقره ۶۷ (۲:۶۷) ، اعراف ۱۹۹ (۷:۱۹۹) ، قصص ۵۵ (۲۸:۵۵) ].
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛