eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 103 تا 110 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6019154442073412972.mp3
2.57M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️زشتی از دیدگاه اسلام 💠إِنَّما يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللَّـهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْكاذِبُونَ 🌱تنها کسانی که به آیات و نشانه‌های خدا ایمان ندارند، دروغ می‌بافند. آنان، دروغ‌گویان حقیقی‌اند. نحل - ۱۰۵ 🔷✨و در این آیه اضافه می‌کند: «تنها کسانی (به مردان حق) دروغ می‌بندند که ایمان به آیات الهی ندارند، و دروغگویان واقعی آنها هستند» (إِنَّما یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْکاذِبُونَ). و چه دروغی از این بزرگتر که انسان به مردان حق اتهام ببندد و میان آنها و انسانهایی که تشنه حقیقتند، سدّ و مانعی ایجاد کند. 🔷✨آیه فوق از آیات تکان دهنده‌ای است که در زمینه زشتی دروغ سخن می‌گوید و دروغگویان را در سر حدّ کافران و منکران آیات الهی قرار می‌دهد. 👈اصولا در تعلیمات اسلام به مسأله راستگویی و مبارزه با کذب و دروغ فوق العاده اهمیت داده شده است. تا جایی که در روایات اسلامی دروغ به عنوان «کلید گناهان» و راستگویی به عنوان «برات بهشت» شمرده شده است. علی علیه السّلام می‌فرماید: «راستگویی دعوت به نیکوکاری می‌کند، و نیکوکاری دعوت به بهشت». 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انسان هر لحظه در معرض و شدن است 💠مَنْ كَفَرَ بِاللَّـهِ مِنْ بَعْدِ إِيمانِهِ إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمانِ وَ لكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّـهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ (۱۰۶/نحل) 🌱‏كسی‌كه بعد از ايمان به خدا كافر (و مرتد) شود، نه آنكه او را به زور وادار كرده‌اند (كه با زبان اظهار كفر كند) در حالی كه قلبش به ايمان خويش مطمئن است، بلكه كسی كه سينه به روی كفر بگشايد (و بعد از ايمان با شادی به استقبال كفر برود) پس بر آنان از طرف خداوند غضبی است و برايشان عذابی بزرگ است. 🔹كيفر مرتّد قهر، الهی در دنيا و آخرت است. مَنْ كَفَرَ بِاللَّـهِ مِنْ بَعْدِ إِيمانِهِ‌ ... غَضَبٌ مِنَ اللَّـهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ‌ ‏🔹انسان در معرض خطر وبدعاقبت شدن است. «كَفَرَ بِاللَّـهِ مِنْ بَعْدِ إِيمانِهِ» ‏ 🔹اسلام برای موارد استثنايی و ضرورت‌ها، حساب جداگانه‌ای باز نموده است. ‏«إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ» ‏ 🔹وظيفه‌ی انسان در حال اكراه تغيير می‌كند. «إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ» ‏ 🔹اقرار واعتراف، در حال اكراه (فشار وشكنجه) ارزش ندارد. مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ‌ ... ‏ 🔹روح اسلام ايمان قلبی است. «وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ» ‏ 🔹اكراه پذيری مربوط به جسم است نه قلب. «أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ» ‏ 🔹بدترين نوع كفر جدا شدن از مسلمانان وباز كردن آغوش برای كفر است. «شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً» ‏ 🔹ايمان دو نوع است؛ نوعی كه روح انسان با آن گِره می‌خورد و پايدار است، «قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمانِ» و نوعی كه عارضی است. كَفَرَ ... بَعْدِ إِيمانِهِ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب) و مصدر ((التفات )) كه نهى ((لا يلتفت )) از آن مشتق است مصدر باب افتعال است و ثلاثى مجرد آن ((لفت )) است ، و راغب در معناى آن گفته : وقتى مى گويند: ((لفته عن كذا - فلانى را از فلان كار لفت كرد)) معنايش اين است كه او را منصرف ساخت . و اين ماده در قرآن كريم آمده كه مى فرمايد: ((قالوا جئتنا لتلفتنا)) و از همين باب است كه مى گويد: ((التفت فلان - فلانى التفات كرد)) يعنى روى خود را از آن سويى كه داشت برگردانيد معناى آيه اين است كه ما نوجوانانى از جنس بشر نيستيم بلكه فرستادگانى هستيم براى عذاب اين قوم و هلاك كردنشان پس تو خود و اهلت را نجات بده ، شبانه تو و اهلت در قطعه اى از همين شب حركت كنيد و از ديار اين قوم بيرون شويد كه اينها در صبح همين شب به عذاب الهى گرفتار گشته هلاك خواهند شد و بين تو و صبح ، فرصت بسيارى نيست و چون حركت كرديد احدى از شما به پشت سر خود نگاه نيندازد. بعضى از مفسرين گفته اند مراد از كلمه ((التفات )) توجه و ميل به مال و اثاث است ، خواسته اند بگويند از متاع هايى كه در اين شهر هست چيزى با خود نبريد و يا التفات به معناى تخلف از حركت شبانه است ليكن اين دو احتمال چيزى نيست كه انسان به آن التفاتى بكند. تفسیر المیزان https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺✅ با سفارش كتاب " : 280 نكته از 30 جزء قرآن" ، برگزيده اي از نكات و مفاهيم سوره‌هاي قران را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد. ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، 👌 نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده است. ♻ در انتخاب آیات دغدغه اصلی آن بود که مهم‌ترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامن‌گیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد. 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب 312 صفحه اي را 60 درصد ارزانتر از قيمت روز، به قيمت 70هزارتومان سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. ♻♻ لينك معرفي كتاب در https://www.aparat.com/v/huYxR 🔰 اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani
شماره 79 سوره صفحه_47 ⁉️آیا به ها اشکال دارد؟ ایا از فشار اقتصادی برای می توان استفاده کرد؟ 🔸لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ "بقره/272" 🌱هدايت آنان برعهدة تو نيست، بلكه خداست كه هر كسي را بخواهد [=شايسته بداند] هدايت مي‌كند.[انفاق كردن مشروط به ايمانِ گيرنده نيست] و هر خيري [از بهترين آنچه داريد] انفاق كنيد، به سود خودتان است 🔷 گويا برخي مسلمانان در حمايت مالي از نيازمنداني از خويشاوندانشان [در مكه]، كه هنوز خود را از عقايد شرك‌آميز دور نساخته و هجرت نكرده بودند، و يا به محتاج در شك و ترديد بودند كه آيا خدا كمك به غير همدينان را مي‌پذيرد يا خير؟ 👈 اين آيه مي‌رساند كردن به نادرست است. همين كه خدا منكران خود را از رزق و روزي محروم نساخته، بندگان مؤمن او بايد چنين باشند. 🔷 در این آیه سخن از جواز انفاق به غیر مسلمانان است، به این معنى که نباید انفاق بر بینوایان غیر مسلمان را ترک کنند، به منظور این که تحت فشار قرار گیرند و اسلام را اختیار کنند و هدایت شوند. 🔷آیه فوق مى گوید: همان طور که بخشش هاى الهى و نعمت هاى او در این جهان، شامل حال همه انسان ها (صرف نظر از عقیده و آئین آنها) مى شود، مؤمنان هم باید به هنگام انفاق هاى مستحبى و رفع نیازمندى هاى بینوایان در مواقع لزوم، رعایت حال غیر مسلمانان را نیز بکنند. 🔷البته این در صورتى است که بر ، به خاطر یک کمک انسانى باشد و موجب تقویت کفر و پیشبرد نقشه هاى شوم دشمنان نگردد، بلکه آنها را به روح انسان دوستى اسلام آگاه سازد. 💫 از ايجاد فشار اقتصادى و ترك انفاق، براى ايمان آوردن كفّار استفاده نكنيد. رسيدگى به محرومان، يك وظيفه انسانى است. پس بر غير مسلمانان نيز انفاق كنيد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ» 🔹 اسلام، مكتب انسان دوستى است و فقر و محروميّت را حتّى براى غير مسلمانان نيز نمى‌پسندد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ» 📚تفاسیر بازرگان ، نور و نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
پيامبر اسلام، شخصيت استثنايي در رحمت و مديريت ⭕️مجموعه اقداماتی که ما می توانیم (ص) را در آن مجموعه قرار دهیم، « » نام می گیرد و لذا آنچه اقتضا می کرد پیامبر انجام می دادند. ⭕️در ابتدا باید فضای آرامی وجود داشته باشد تا مسلمانانی پیدا شوند و ایمان بیاورند. در یک مراحلی باید پیامبر به عنوان مبلغ حکمت، و ظاهر شوند به نحوی که حتی بعد از ۱۴۰۰ و اندی سال، انسان به سختی می تواند باور کند که فردی هرروز روی سر پیامبر خاکروبه بریزد و بعد از اینکه پیامبر از وضعیت بیماری او مطلع می شود به عیادتش می رود. این در اوج بودن قله اخلاق و رافت و رحمت عادی نیست و نباید عادی تلقی شود. ♻ در قرآن کریم، به قلم یاد شده است؛ «والقلم و مایسطرون». این کافی است که تاثیر عظیمی را از پیامبر اکرم (ص) نشان دهیم. بدین معنا که حضرت، عظمت تحقیق و پژوهش را نهادینه می کنند. ⭕تشکیل از دیگر تدابیر پیامبر اکرم (ص) است از اقدامات و تدابیر دیگر رسول خداست. پیامبر (ص) نهاد را می سازند و برای آن کارکرد تعریف می کنند. رسول خدا، نهاد « » را بنیان می گذارند. ما به جماعت به عنوان خواندن نماز و بردن ثواب نگاه می کنیم درحالیکه به جماعت باید نگاه نهادی هم داشت که اگر درست اداره شود تاثیر خود را می گذارد و در زمان پیامبر (ص) به خوبی اداره می شد. ⭕ پیامبر(ص) باید نبوت خود را به شکل استمرار دهند و لذا در جای جای حرکات خود به شخصیت و ولایت (ع) اشاره می کنند. اینجاست که من نه به عنوان یک مسلمان و معتقد به پیامبر اکرم (ص)، حضرت را یک در جهان انسان می دانم. 👈پیامبر را باید فارغ از نبوت و وحی تحلیل کنیم که درجنگ و جنگ یک استثناست، در و رحمت یک استثناست. وقتی ارزش را می خواهند نهادینه کنند، مال و نسب را ارزش نمی دانند، ، صلاح و سداد را به عنوان ارزش مطرح می کنند و لذا پیامبر را می توان نابغه مدیریت دانست. ⭕«خواست» و « » ویژگی حکمرانی توحیدی در این نظام حکمرانی هیچ وجود ندارد؛ «لِیَقومُ الناس بالقسط» است نه «لِیُقَوِّمَ الناسَ بالقسط». در این نظام هیچ ابهامی وجود ندارد و همه چیز است. این شعار پیامبر(ص) که فرمودند «لیس الاکبرهو الافضل بل الافضل هو الاکبر»؛ در این شعار، ما را می بینیم. 👈در جوامع اسلامي امروز ، نماز، جماعت، قرآن وجود دارد اما با خیلی از محورها هم فاصله دارد؛😔 اگر است، اگر فکری است، اگر از نظر و فرهنگی مشکل داریم، اینها جامعه مطلوب نبوی نیست. راه رسیدن به آن جامعه مطلوب، سخت نیست. 🎙ايت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت وگو با شفقنا کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ ﴿۱۵۰﴾ آرى خدا مولاى شماست و او بهترين يارى ‏دهندگان است (۱۵۰) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 111 تا 118 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6021406241887098112.mp3
2.6M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، دستوراتش نيز دارد 💠فکلوا مما رزقکم الله حلالا طیبا واشکروا نعمت الله ان کنتم ایاه تعبدون 114/نحل 🌱پس از آنچه خدا روزیتان کرده ، حلال و پاکیزه بخورید و اگر فقط او رامی پرستید، شکر نعمت خدا را بجای آورید. 🔷✨ این جمله فرع دو آیه قبل است ،یعنی حال که کفران نعمت ، عذاب الهی در پی دارد، پس شما از آنچه خداروزیتان نموده حلال و طیب بهره ببرید و اینها از شما منع نشده ، اما اگر خدا رامی پرستید، شکر او را بجا آورید. از آیه چند نکته استفاده می شود: 🔹اولا): آیه شریفه در مقام آنست که بگوید که هر رزق پاکیزه و طیبی حلال است . 🔹ثانیا): مراد از حلال بودن و طیب بودن این است که آن رزق به گونه ای باشدکه طبع آدمی از آن لذت ببرد و از آن متنفر نباشد و ملاک حلیت شرعی هم همین است ، یعنی حلیت شرعی تابع حلیت فطریست . 🔹ثالثا): امر(کلوا) امریست که در حکم مقدمه برای (واشکروا نعمت الله )می باشد،چون نعمت بودن هر چیزی سبب لزوم شکر آنست . 🔹رابعا): جمله آخر(ان کنتم ایاه تعبدون )خطاب به مؤمنان است ، چون فقطمؤمنین هستند که غیر خدا را نمی پرستند و فقط او را عبادت می کنند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و احكام آن، ممنوع است 💠‏وَ لا تَقُولُوا لِما تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هذا حَلالٌ وَ هذا حَرامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَی اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَی اللَّهِ الْكَذِبَ لا يُفْلِحُونَ (۱۱۶) مَتاعٌ قَلِيلٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۱۱۷/نحل) 🌱‏وبا هر دروغی كه به زبانتان می‌آيد نگوييد: اين حلال است وآن حرام، تا بر خدا دروغ بسته باشيد. زيرا كسانی كه بر خداوند دروغ می‌بندند رستگار نمی‌شوند. ‏(سرچشمه‌ی همه افتراها رسيدن به دنيايی است كه) بهره‌ای اندك است، در حالی كه برای آنان (در آخرت) عذابی دردناك است. 👈‏اين دو آيه هرگونه تحليل يا تحريمی را كه بر مبنای قانون الهی نباشد، محكوم نموده و آنرا دروغ بستن به خدا، برای رسيدن به متاع بی‌ارزش دنيوی می‌شمرد. 🔹در مورد حلال وحرام‌ها، اظهار نظرهای بی‌جا و بی‌دليل نكنيم. (بايد يا خود مجتهد باشيم يا از دانشمندان دينی تقليد كنيم.) لا تَقُولُوا* ... هذا حَلالٌ وَ هذا حَرامٌ‌ ‏🔹بدعت در دين و احكام آن، ممنوع است. وَ لا تَقُولُوا ... هذا حَلالٌ وَ هذا حَرامٌ‌ 🔹دروغگو، رستگار نمی‌شود. إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ‌ ... لا يُفْلِحُونَ‌ 🔹انگيزه بسياری از بدعت‌ها در دين، رسيدن به دنياست. «مَتاعٌ قَلِيلٌ» 🔹شكستن مرزهای حلال و حرام، هم شقاوت دنيا را بدنبال دارد و هم عذاب آخرت را. لا يُفْلِحُونَ‌ ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan