#زندگي_قرآني
شماره 132
سوره #ال_عمران صفحه_59
⭕️ #نبي_پرستي_و_عالم_پرستي_ممنوع
🔶 ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ «79» ال عمران
💢هيچ (پيامبر و) بشرى كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت داده است، حقّ ندارد به مردم بگويد: به جاى خدا، بندگان من باشيد. بنابراين (شما دانشمندان اهلكتاب به طريق اولى چنين حقّى نداريد، بلكه بايد) به خاطر سابقهى آموزش كتاب و تدريسى كه داريد، ربّانى باشيد.
#بشر_پرستى_ممنوع!
💢آیات فوق، با صراحت تمام هر گونه پرستش غیر خدا و مخصوصاً #بشرپرستى را محکوم مى سازد، و روح آزادگى و استقلال شخصیت را در انسان پرورش مى دهد، همان روحى که بدون آن، شایسته نام انسان نخواهد بود.
👈در طول تاریخ، افراد زیادى را مى شناسیم پیش از آن که به قدرت برسند چهره اى معصومانه داشتند، و مردم را به حق، عدالت و حریت، آزادگى و ایمان دعوت مى کردند.
⭕️اما هنگامى که پایه هاى #قدرت آنها در اجتماع محکم شد کم کم مسیر خود را تغییر داده و گرایش به #فرد_پرستى و دعوت به سوى خویش کردند.
در حقیقت، یکى از طرق شناسائى #داعیان_حق و #داعیان_باطل همین است:
👈 داعیان حق که در رأس آنها پیامبران و امامان قرار داشتند در آن روز که بزرگ ترین قدرت ها را در اختیار مى گرفتند همانند نخستین روزهاى دعوت خود، مردم را دعوت به سوى اهداف مقدس دینى و انسانى از جمله توحید، یگانه پرستى و آزادگى مى نمودند،
💢 ولى داعیان باطل به هنگام قدرت و پیروزى نخستین مطلبى که در مغز آنها جوانه مى زند، دعوت به سوى خویش و تشویق مردم به یک نوع عبودیت بوده است، تملق ها و چاپلوسى هاى افراد بى مایه اى که معمولاً اطراف آنها را مى گرفتند، با غرور و کم ظرفیتى آنها توأم شده، چنین پدیده اى را به بار مى آورد.
⭕️حدیث جالبى که از على(علیه السلام) نقل شده، روشنگر چهره واقعى و روحانى آن حضرت، و شاهدى براى این بحث است:
👈روزى که امام(علیه السلام) به سرزمین اَنْبار (یکى از شهرهاى مرزى عراق) رسید جمعى از دهقانان (کدخدایان) در برابر آن حضرت طبق سنتى که به آن خو گرفته بودند از مرکب هایشان پیاده شدند و به سرعت به سوى او شتافتند (و شاید سجده کردند) امام(علیه السلام) نه تنها به این کار رضایت نداد، بلکه شدیداً برآشفت و بر آنها فریاد زده:
❓ این چه کارى بود که شما انجام دادید؟
❗️🔻عرض کردند: این آدابى است که ما امیران خود را با آن بزرگ مى داریم.
امام فرمود: به خدا سوگند! زمامداران شما از این کار بهره اى نمى گیرند و شما خود را در دنیا به رنج، و در آخرت به بدبختى گرفتار مى سازید!
چه زیانبار است رنجى که به دنبال آن کیفر خدا باشد!! و چه سودمند است آرامش و آزادگى که در پى آن ایمنى از آتش دوزخ قرار گیرد !!
⭕️👈اگر #انبيا نبايد #پرستش بشوند، حساب ديگران روشن است. اگر مواهب معنوى عامل عبوديّت نشود، حساب زرق و برق مادّى روشن است.
📚تفسير نمونه و نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📍#سکوت_عالمان در برابر #فقر و #ظلم باعث بی حیثیت شدن #دین_خدا و قربانی شدن #مردم میشود
📝یکی از مطالبی که #علامه_حکیمی در عرصه اجتماع مهم میدانستند و بسیار بر آن تاکید داشتند رابطه #عالمان در #جامعه با سیاستمداران و سیاستگذاران بود؛ یعنی بهتعبیری ایشان #عالمان را بهعنوان نخبگان جامعه، مسئول #اصلاح جامعه و #نظارت بر اعمال حاکمان میدانستند.
🔻این تعبیر را ما در #خطبه_منای امامحسین(ع) که یک سال قبل از عاشورا قرائت کردند هم داریم.
امام در آنجا علما و نخبگان جامعه را خطاب میکنند که شما به وظایف خود عمل نمیکنید و این مداهنه شما و این #زدوبند شما با #حکام و سیاستمداران باعث شده جامعه به این اوضاع برسد و فقرا و محرومان بسیار تحت فشار و ظلم باشند و فضای اجتماعی و سیاسی منحصربه قدرت یزیدیان باشد که بهصورت علنی برخلاف سنت و رویه پیامبر سیاستورزی کنند.
💫آقای #حکیمی این وظیفه را بر عالمان واجب میدانستند، طبق فرمایش امیرالمومنین، خدا از عالمان در اینباره پیمان گرفته است.
حضرت میفرمایند «لَولا... ما اَخَذَ اللهُ عَلَى الْعُلَماءِ اَلاّ یقارّوا عَلى کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلومٍ لاَلْقَیتُ حَبْلَها عَلى غارِبـِها»
⭕اگر خداوند از علما پیمان نگرفته بود که با پرخورى ظالم و #گرسنگى_مظلوم آرام نگیرند، زمام خلافت را به حال خود رها مىکردم.
یعنی اگر علما در جایی #فقر میبینند نباید سکوت کنند، چون فقر یعنی ظلم وجود دارد.
⭕وجود فقر در جامعه مساوی با وجود #ظلم است.
هر مقدار در جامعه فقر وجود دارد به همان مقدار بیعدالتی و ظلم در جامعه هست.
👈ایشان یکی از بزرگترین #وظایف_عالمان را #امربه_معروف #حاکمان میدانستند و بزرگترین مصداق امر بهمعروف حاکمان هم امر به #عدل بوده، کما اینکه در قرآن هم داریم: «لیقوم الناس بالقسط». بزرگترین هدف جامعهسازی هم این است که جامعه به قسط و عدل برسد و وظیفه عالمان نظارت بر این سیاستگذاریهاست.
🔷 #عالمان نباید دربرابر #انحرافات و مفاسد سکوت کنند، چون سکوت عالمان و نخبگان باعث قربانی شدن مردم میشود.
وقتی اینها دربرابر ظلم حاکمان و رویههای ظالمانه و ناعادلانه سکوت میکنند، درحقیقت حیثیت دین خدا را در میان مردم میبرند و باعث تشدید ظلم بر مردم و جری شدن ظالمان در جامعه میشوند.
💫علامه حکیمی در #الحیات، چندین فصل را به بحث وظایف عالمان خوب و ویژگیهای عالمان بد اختصاص دادند و آن را بسط داده و تعریف کردهاند.
تعبیری که ایشان بهکار میبرند این است که
«عالم در عینیت جامعه» باید چگونه باشد.
📱نقل از كانال مرحوم محمدرضا حكيمي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
🔹وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ
🔸و يقيناً ما قرآن را براى پند گرفتن آسان كرديم، آيا پند گيرندهاى هست؟
📗سوره قمر، آیات ۱۷ ، ۲۲ ، ۳۲ ، ۴۰
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حج آیات 24 تا 30
📄#صفحـہ_335
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_335
❇️دعوت عام براى #حج !
💠وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهِيمَ مَكانَ الْبَيْتِ أَنْ لا تُشْرِكْ بِي شَيْئاً وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْقائِمِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ (۲۶/حج)
🌱و (به يادآور) آنگاه كه مكان كعبه را برای ابراهيم آماده ساختيم (به او گفتيم:) هيچ گونه شركی نسبت به من روا مدار و خانهی مرا برای طواف كنندگان وقيام كنندگان و ركوع كنندگان و سجده كنندگان پاكيزه دار.
🔷به تناسب بحثى که در آیه گذشته پیرامون مسجدالحرام و زائران خانه خدا آمد در آیات مورد بحث نخست به تاریخچه بناى کعبه به دست ابراهیم خلیل (علیه السلام ) و سپس مساءله وجوب حج ، و فلسفه آن ، و بخشى از احکام این عبادت بزرگ اشاره مى کند، و یا به تعبیر دیگر آیه گذشته مقدمه اى بود براى بحثهاى گوناگون این آیات .
ابتدا از داستان تجدید بناى کعبه شروع کرده ، مى گوید: به خاطر بیاور زمانى را که محل خانه کعبه را براى ابراهیم آماده ساختیم تا در آن مکان اقدام به بناى خانه کعبه کند (و اذ بواءنا لابراهیم مکان البیت ).
((بواء)) در اصل از ماده ((بواء)) به معنى مساوات اجزاى یک مکان و مسطح بودن آن است ، سپس به هر گونه آماده ساختن مکان اطلاق شده است .
🔷منظور از این جمله در آیه فوق - طبق روایات مفسران - این است که خداوند مکان خانه کعبه را که در زمان آدم ساخته شده بود و در طوفان نوح ویران و آثارش محو گشته بود به ابراهیم (علیه السلام ) نشان داد، طوفانى وزید و خاکها را به عقب برد و پایه هاى خانه آشکار گشت ، یا قطعه ابرى آمد و در آنجا سایه افکند، و یا به هر وسیله دیگر خداوند محل اصلى خانه را براى ابراهیم معلوم و آماده ساخت ، و او با همیارى فرزندش اسماعیل آن را تجدید بنا نمود.
🔷سپس اضافه مى کند هنگامى که خانه آماده شد به ابراهیم خطاب کردیم : این خانه را کانون توحید کن ، و (( چیزى را شریک من قرار مده ، و خانه ام را براى طواف کنندگان و قیام کنندگان و رکوع کنندگان و سجود کنندگان پاک کن )) (ان لا تشرک بى شیئا و طهر بیتى للطائفین و القائمین و الرکع السجود). در حقیقت ابراهیم (علیه السلام ) ماءمور بود خانه کعبه و اطراف آن را از هر گونه آلودگى ظاهرى و معنوى و هر گونه بت و مظاهر شرک پاک و پاکیزه دارد، تا بندگان خدا در این مکان پاک جز به خدا نیندیشند، و مهمترین عبادت این سرزمین را که طواف و نماز است در محیطى پیراسته از هرگونه آلودگى انجام دهند.
🔷از میان ارکان نماز در آیه فوق به سه رکن عمده که ((قیام )) و ((رکوع )) و ((سجود)) است به ترتیب اشاره شده ، چرا که بقیه در شعاع آن قرار دارد هر چند جمعى از مفسران ((قائمین )) را در اینجا به معنى ((مقیمین در مکه )) تفسیر کرده اند ولى با توجه به مساءله طواف و رکوع و سجود که قبل و بعد از آن آمده است شک نیست که قیام در اینجا به معنى قیام نماز است و این معنى را بسیارى از مفسران شیعه و اهل تسنن برگزیده یا به عنوان یک تفسیر نقل کرده اند.
ضمنا باید توجه داشت که ((رکع )) جمع ((راکع )) (رکوع کننده ) و ((سجود)) جمع ((ساجد)) (سجده کننده ) مى باشد و اینکه در میان این دو (الرکع السجود) واو عطف نیامده ، بلکه به صورت توصیف ذکر شده به خاطر نزدیکى این دو عبارت به یکدیگر است .
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_335
❇️احترام به #قوانين و #مقدّسات_الهی به نفع خود ماست
💠ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّـهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ أُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعامُ إِلاَّ ما يُتْلی عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (۳۰/حج)
🌱اين است (مناسك حج) وهر كس آنچه را خداوند محترم شمرده گرامی بدارد، قطعاً برای او نزد پروردگارش بهتر است، و چهار پايان برای شما حلال شده است، مگر آنچه (حرام بودنش) بر شما خوانده شده باشد پس، از پليدی بتها دوری كنيد و از كلام باطل اجتناب ورزيد
🔹 آنچه را خداوند محترم داشته، گرامی بداريم. «وَ مَنْ يُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّـهِ» (دستورات الهی را با احترام و عظمت ياد كنيم و در اجرای آنها، با نشاط و حسّاس باشيم)
🔹 احترام به قوانين و مقدّسات الهی به نفع خود ماست. «فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ» و پاداش اين احترام نزد خداوند است. «عِنْدَ رَبِّهِ»
🔹 اصل در چهارپايان، حلال بودن آنهاست، مگر دليل خاصّی از وحی داشته باشيم. «أُحِلَّتْ- إِلَّا ما يُتْلی»
🔹 بت پرستی، آلودگی است. «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ» (مراسم حج و قربانی با شرك و بتپرستی آميخته بود). «فَاجْتَنِبُوا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣1⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹 نکات و پرسش های تفسیری سوره قدر
❓آیا شب قدر ارزش ذاتی دارد یا بواسطه نزول قرآن ارزش یافته است؟ آیا شب قدر یکبار بوده است یا تکرار میشود؟
پاسخ ۳ :
شب قدر از هزار ماه بهتر است لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ آيا از اين جهت بهتر است كه قرآن در آن نازل شده؟ و يا عمل در آن بهتر از عمل در هزار ماه است كه در آنها شب قدر نيست؟
بسياري از اهل تفسير شقّ دوم را اختيار فرموده اند، در الميزان بعد از نقل آن، فرموده : اين بغرض قرآن نزديك است پس احياء آن با عبادت بهتر از عمل هزار ماه است.
طبرسي رحمه اللّه در مجمع و جوامع الجامع آنرا اختيار فرموده است رواياتي از اهل بيت عليهم السلام نيز در همين زمينه وارد شده در برهان از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه راوي گفت: «كيف يكون ليلة القدر خيرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؟ قال: العمل فيها خير من العمل في الف شهر ليس فيها ليلة القدر».
نيز در همان كتاب از كافي در ضمن روايت حمران از حضرت باقر عليه السّلام مروي است كه: «فَقٰالَ وَ الْعَمَلُ الصّٰالِحُ فيٖهٰا مِنَ الصَّلٰوةِ وَ الزَّكوة وَ انْوٰاعِ الْخَيْرِ خيْرٌ مِنْ الْعَمَلِ في الْفَ شَهْرٍ لَيْسَ فيٖهٰا لَيْلَةُ الْقَدْرِ … » در كشّاف گويد: ارتقاء فضيلت شب قدر تا اين حدّ، علتش وجود مصالح دينيّه است از قبيل نزول ملائكه و روح و تفصيل هر امر از روي حكمت. اين كلام همان شقّ اول است كه در اول نقل شد
در كافي از امام صادق از امام زين العابدين عليهما السلام در ضمن حديثي نقل شده كه: خداوند برسول خدا فرمود: «وَ هَلْ تَدْري لِمَ هِيَ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؟ قٰالَ: لٰا قَالَ: لَانَّهٰا تَنَّزَلُ فيها الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ … » اين روايت در بيان شقّ اول است يعني علت خير بودن آن نزول ملائكه و تفصيل امر در آن است.
بنا بر اين هزار ماه براي بيان كثرت است نه عدد واقعي مثل إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللّٰهُ لَهُمْ توبه: ۸۰. بموجب بعضي از روايات شيعه و اهل سنت مراد خير بودن از هزار ماه سلطنت بني اميه است در اين باره بايد بيشتر تحقيق شود قطع نظر از روايات، شقّ دوم از نظر نگارنده با ظهور بهتر ميسازد و شايد بهتر بودن عبادت در آنشب غير از بهتر بودن خود آنشب باشد. بعبارت ديگر بموجب روايات عمل در آنشب از عمل هزار ماه بهتر است و خود آنشب در اثر «تَنَزَّلُ الْمَلٰائِكَةُ … » از هزار ماه بهتر است. و اللّه العالم.
قاموس قرآن، ج ۵، ص: ۲۵۲
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 133
سوره #ال_عمران صفحه_60
🌐 #ميثاق_به_ترك_تعصبات_مزاحم.
🔶وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَـمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُـولٌ مُّصَدِّقٌ لِّـمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ (ال (عمران:81 انعام )
و [به ياد آور] آنگاه كه خدا پيمان استوار پيامبران را برگرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتي دادم، سپس رسولي بر شما آمد كه تصديق كننده بود بر آنچه [از تعاليم الهي] نزدتان است ، پس حتماً به او ايمان بياوريد و حتماً يارياش كنيد. [آنگاه پرسيد:] آيا اقرار كرديد و بر اين [تعهد] پيمان محكم مرا گرفتيد؟ 180 گفتند: [آري] اقرار كرديم. گفت: پس گواه [=شاهد و اعلام كننده] باشيدو من نيز با شما از گواهانم.
🟢پس از ذكر #خلوص_توحيدي #پيامبران، كه هرگز از پيروانشان انتظار سرسپردگي نسبت به خود نداشتند، بلكه تربيت شدگان خود را به «ربّاني» شدن از طريق تعليم و تدريس دعوت ميكردند [دو آيه قبل]، در اين آيه #تعصّب ديگري را به تعليم الهي از آنان نفي ميكند؛ تعصّب اول نسبت به شخص خود بود، و تعصّب دوم نسبت به «تعاليم خود». اين ميثاق ناشي از آگاهي عميقي است كه از ايتاء كتاب و حكمت بر پيامبران حاصل شده است. انبياء فرزندان بالغ و رشد يافته خانوادة بشريت بودند كه از عقلانيت و شعور برتر آنان عهد و پيمان خدايي ناشي شده است.
↩️تاریخ نشان داده پیروان یک آئین، به آسانى حاضر نیستند دست از آئین خود بردارند بلکه با جمود و سرسختى خاصى روى آئین قدیم ایستاده و از آن دفاع مى کنند، گویا آن را از خود و خود را از آن مى دانند و رها ساختن آن را فناى ملیت خویش مى پندارند.
↩️لذا به زحمت، به قبول آئین نو، تن در مى دهند و سرچشمه بسیارى از جنگ هاى مذهبى که در طول تاریخ واقع شده و از دردناک ترین حوادث تلخ تاریخ است همین #تعصب خشک و #جمود بر آئین هاى کهن بوده است.
🔻در حالى که قانون تکامل مى گوید: باید آئین ها یکى پس از دیگرى بیایند و بشر را در مسیر خداشناسى و حق، عدالت، ایمان، اخلاق، انسانیت و فضیلت پیش ببرند تا به آخرین آئین که خاتم ادیان است برسند.
👌اصرار و تأکیدى که در آیه بالا درباره گرفتن #عهد و #پیمان مؤکد از #انبیاء و امت هاى پیشین نسبت به انبیاى آینده شده است گویا براى #اجتناب و احتراز از همین #تعصب ها، جمودها و لجاجت ها بوده که با نهایت تأسف پس از این همه تأکید باز مى بینیم پیروان آئین هاى کهن به آسانى در برابر حقایق جدید تسلیم نمى شوند.
📚تفسير نمونه و بازرگان.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5857132397174194455.mp3
55.42M
فایل سخنرانی مرحوم دکتر #فیرحی در نشست قرآنپویان در سال 96
با موضوع قرآن و حکومت
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
🔰🔰چکیده سخنرانی مرحوم دکتر #فیرحی
با موضوع " قرآن و #حکومت"
در نشست دوفصلی قرآنپویان ،مورخ 4 خرداد 96
بسم الله الرحمن الرحیم
❇قرآن و حکومت
✅- قرآن تصویر روشن و کاملی از یک نظام سیاسی ارائه نداده است؛
- قران ،آیاتی دارد که ناظر به مسئلۀ حکمرانی و البته مبانی #مشروعیت است.
- همچنین برخی اصول و ارزش های کلی که فراتر از حکومت اند و البته برحکومت نیز اثر دارند؛ مثل نظم، عدالت، وفای به عهد و ... .
- تصویر حکومت بیشتر از احادیث ، اخبار، عقل متشرعه /استدلال از ماهیت و فلسفه احکام شرعی به ضرورت حکومت شرعی، و بویژه نظام استدلال کلامی- فقهی مذاهب زاده و تولید شده است نه قران.
🔻مفسران و فقها تاکنون دو رویکرد اصلی #اقتدارگرایانه و#مردمسالار) به حکومت داشته اند
که هر کدام به دو آیه قران استناد کرده اند.
1-دو آیه مهم در رویکرد اقتدارگرايانه ؛
آیه اطاعت؛ سوره نساء
- إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعاً بَصيراً (58) آیه امانت
- يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً (59) آیه اولی الامر
2- دو ایه مهم در رویکرد مردم سالار
آیه شوری؛
- وَ الَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (38/شوری)؛ نظریه عمومی #شورا
- فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ
فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ (159/آل عمران)؛
مشروح سخنراني در فايل بالا قابل استماع است
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2751_dnlwd-skhnrny-dkhtr-fyrHy-w-qy-sydkZm-frhng-dr-pnjmyn-jlsh-HDwry-qrn-pwyn.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اَللهمَّ مَن اَحرَجَ اُمَّتِی فَانتَقِم مِنهُ"
خدایا! از هر کس که امّتم را به سختی می اندازد، انتقام بگیر.
مجمع الزوائد ج ۵ ص ۳۸۷
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حج آیات 31 تا 38
📄#صفحـہ_336
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan