eitaa logo
قران پویان
483 دنبال‌کننده
6هزار عکس
706 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
❇نگاه فقها به و حجاب مصوب مجلس 🛑قسمت چهارم؛ ⚡️ فوق حق است. مبنای دین، ازادی است ⚡️ و نداریم. اکراه با ازادی و دین نمی سازد. ✅یکی از اصولی که هم پشتوانه‌ی کلامی، هم پشتوانه‌ی فلسفی، هم پشتوانه‌ی عرفانی، هم پشتوانه‌ی قرآنی و هم پشتوانه‌ی روایی دارد، است. ❓آیا آزادی حق است؟ ما می‌گوییم آزادی فوق حق است. آزادی بالاتر از است. چرا؟ برای این‌که آزادی را نمی‌شود حذف کرد. طرف می‌تواند بگوید من از حقم می‌گذرم، اما کسی نمی‌تواند بگوید من از آزادی‌ام می‌گذرم. آزادی قابل گذشت نیست. آزادی مقوّم ذات انسان است. آزادی جزء ذاتیات انسان است. آزادی را اگر از انسان بگیرید، دیگر خبری از انسان نخواهد بود. نمی‌توان گفت او انسان است، ولی آزاد نیست. انسان غیرآزاد انسان نیست. ♦️ آزادی یعنی چی؟ یعنی خودش باید برای خودش تصمیم بگیرد و نه دیگری. آزادی خدادادی است. خدا من را جبراً آزاد خلق کرده است. دین مبنایش بر آزادی است. دلیل؟ آیه‌ی مبارکه‌ آیت الکرسی. دین با نمی‌سازد. به همین دلیل در سوره‌ مبارکه‌ نور آمده است که «قل للمومنین».به کسانی که ما را قبول دارند بگو. نمی‌گوید خودت بکن. نمی‌گوید خودت به سرشان کن. شما به آنها بگو خدا می‌گوید شما این‌گونه خودتان را حفظ کنید. «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ.» به مؤمنین بگویید، به مؤمنات بگویید. مؤمنین یعنی کسانی که شما را قبول دارند. ♦️ اکراه با آزادی نمی‌سازد. اساس دین بر آزادی است. من وقتی پیامبر را قبول می‌کنم که بشناسمش و دلیل بر صدقش داشته باشم. من حق ندارم همین جوری پیامبر را بپذیرم. وقتی می‌پذیرم که او را صادق بدانم، گذشته‌اش را بشناسم، برایم دلیل بیاورد که راست می‌گوید. من معرفت را با آزادی می‌پذیرم، توحید را آزادانه می‌پذیرم، معاد را آزادانه می‌پذیرم، حجاب را آزادانه می پذیرم. اگر آزادی نباشد که پذیرش معنا پیدا نمی‌کند. ♦️ ما بهشت و جهنم اجباری هم نداریم بلکه بهشت و جهنم انتخابی است. انسان خودش انتخاب می‌کند. ♦️ یکی از شرایط آزادی میل است. فردی از امام موسی بن جعفر (ع) سؤال کرد که روایت می گوید نماز اول وقت ثوابش خیلی بالاست اما من الان خسته‌ام. آیا الان بخوانم و اول وقت را مراعات کنم یا دو-سه ساعت بعد بخوانم که حالم سر جایش بیاید و با حال خوب بخوانم؟ امام فرمود چرا با خستگی می‌خواهی نماز بخوانی؟ وقتی که پیدا شد بخوان. ♦️ من باید برسم به اینکه این کار و آن کار خوب است یا بد. چگونه می‌شود به این خوب و بد رسید؟ با فهمیدن. ♦️ این حرف را بارها گفته‌ایم که مردم در عصر غیبت، پیامبر و امام زمان را نمی‌بینند، بلکه منِ را می‌بینند. گفتار و عمل و رفتار و تعریف من باید با قرآن بخواند. ✴️ نباید با تحقیر و ذلت و خواری همراه باشد. قرآن می‌فرماید: «لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ.» نمی‌گوید «عظمنا»، نمی‌گوید «فضلنا»، می گوید «کرمنا». یعنی چی؟ در تفضیل ممکن است بزرگی از بیرون باشد، اما کرامت معنایش این است که انسان ذاتاً بزرگ است، نه اینکه بزرگی را به او وصل کرده باشند. انسان به گونه‌ای آفریده شده است که با ملک فرق می کند. 🔻ما در دنیای امروز و حتی در محیط‌های علمی‌مان گرفتار دو چیز هستیم: اشعری‌گری (اشاعره آمدند و عقل را از حجیت انداختند و انسان را آوردند پایین)؛ و اینکه کتاب خدا را گذاشتیم کنار. اگر عقل و قرآن را ملاک قرار دادیم، دین‌مان قابل عرضه است و امورش قابل پیاده شدن خواهد بود و الا که نباشد، دینی که همراه با خشونت باشد، دینی که با و نباشد، نه قابل عرضه است و نه قابل حمایت. 🎙آیت‌الله بیات زنجانی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِهِ عَلِيمًا 🔸و هر كار خیر و نیکی انجام دهيد قطعا خدا به آن داناست 📗سوره نساء، آیه ۱۲۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 28 تا 31 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5983324115493197147
1.75M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مبارزه با و ترك 💠قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی‌ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ (۳۰/نور) 🌱‏به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را (از نگاه به نامحرم) فروگيرند و دامن خود را حفظ نمايند. اين برای پاك ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام می‌دهند آگاه است. 🔷‏پيش از اين هم گفته‌ايم كه اين سوره در حقيقت سوره عفت و پاكدامنی و پاكسازی از انحرافات جنسی است، و بحثهای مختلف آن از اين نظر انسجام روشنی دارد، آيات مورد بحث كه احكام نگاه كردن و چشم‌چرانی و حجاب را بيان می‌دارد نيز كاملا به اين امر مربوط است و نيز ارتباط اين بحث با بحثهای مربوط به اتهامات ناموسی بر كسی مخفی نيست. 🔷‏نخست می‌گويد:" به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه كردن به زنان نامحرم و آنچه نظر افكندن بر آن حرام است) فرو گيرند، و دامان خود را حفظ كنند" (قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ‌). 🔷‏" يغضوا" از ماده" غض" (بر وزن خز) در اصل به معنی كم كردن و نقصان است و در بسياری از موارد در كوتاه كردن صدا يا كم كردن نگاه گفته می‌شود، بنا بر اين آيه نمی‌گويد مؤمنان بايد چشمهاشان را فرو بندند، بلكه می‌گويد بايد نگاه خود را كم و كوتاه كنند، و اين تعبير لطيفی است به اين منظور كه اگر انسان به راستی هنگامی كه با زن نامحرمی روبرو می‌شود بخواهد چشم خود را به كلی ببندد ادامه راه رفتن و مانند آن برای او ممكن نيست، اما اگر نگاه را از صورت‌ و اندام او بر گيرد و چشم خود را پائين اندازد گويی از نگاه خويش كاسته است و آن صحنه‌ای را كه ممنوع است از منطقه ديد خود به كلی حذف كرده. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هركاری كه را آشكار كند يا ديگران را از آن آگاه سازد ممنوع است 🌱‏و به زنان با ايمان بگو: از برخی نگاه‌ها چشم‌پوشی كنند و دامن‌های خود را حفظ نمايند و جز آنچه (به طور طبيعی) ظاهر است، زينت‌های خود را آشكار نكنند و روسری خود را بر گريبان بيفكنند (تا علاوه بر سر، گردن و سينه‌ی آنان نيز پوشيده باشد) و زينت خود را ظاهر نكنند جز برای شوهر، يا پدر يا پدرشوهر، يا پسر، يا پسرشوهر (كه از همسر ديگر است) يا برادر، يا پسربرادر، يا پسرخواهر، يا زنان (هم‌كيش)، يا آنچه مالك شده‌اند (از كنيز و برده)، يا مردان خدمتكار كه‌ تمايل جنسی ندارند، يا كودكانی كه (به سنّ تمييز نرسيده و) بر امور جنسی زنان آگاه نيستند. و پای خود را به گونه‌ای به زمين نكوبند كه آنچه از زيور مخفی دارند آشكار شود. ای مؤمنان! همگی به سوی خدا باز گرديد و توبه كنيد تا رستگار شويد.31/نور 🔹در لزوم عفّت و پاكدامنی و ترك نگاه حرام، بين زن و مرد فرقی نيست. ‏«يَغُضُّوا- يَغْضُضْنَ‌- يَحْفَظُوا- يَحْفَظْنَ» ‏ 🔹جلوه‌گری زنان، در جامعه ممنوع است. «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» ‏ 🔹ظاهر بودن قسمت‌هايی از بدن كه به طور طبيعی پيداست، (صورت، دست يا پا) مانعی ندارد. «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها» ‏ 🔹در ايم آيه، در ميان انواع پوشش‌ها، نام مقنعه و روسری آمده و اين دليل بر اهميّت پوشش سر و گردن و سينه است. «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‌ جُيُوبِهِنَّ» 🔹در وضع قانون بايد به ضرورت‌ها، واقعيّت‌ها و نيازها توجّه شود. (اگر پوشاندن صورت و دست‌ها تا مچ، واجب می‌شد، برای عموم زنان مشكل بود) «إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها» ‏ 🔹اسلام به نيازهای غريزی انسان پاسخ مثبت می‌دهد. «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» ‏ 🔹پوشيدن هرگونه كفش و لباسی كه هنگام راه‌رفتن، سبب آشكار شدن زيور و زيبايی‌های زن شود، جايز نيست. «وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» ‏ 🔹زن، حقّ مالكيّت دارد. «مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ» ‏ 🔹زن، می‌تواند زينت خود را به زنان مسلمان نشان دهد ولی نزد زنان كفّار خود را بپوشاند. «نِسائِهِنَّ» (زيرا ممكن است آنها نزد شوهرانشان يا مردان بيگانه، آنچه را از زن مسلمان ديده‌اند توصيف كنند.) 🔹حجاب و پوشش زن به خاطر تمايلات جنسی مردان است. لذا در برابر مردانی كه ميل به همسر ندارند پوشش لازم نيست. «غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ» ‏ 🔹حجاب وپوشش، واجب است. «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ» ‏ 🔹هركاری كه زينت زن را آشكار كند يا ديگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. «لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» ‏ 🔹با حفظ حجاب، حضور زن در جامعه مانعی ندارد. «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» همان گونه كه شركت زن در نمازجماعت بلامانع است. «وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ» ‏ 🔹مقتضای ايمان، توبه به درگاه خداوند است. «تُوبُوا إِلَی اللَّـهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ» ‏ 🔹راه رستگاری، توبه و بازگشت از مسيرهای انحرافی است. تُوبُوا ... تُفْلِحُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا