eitaa logo
قران پویان
498 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
708 ویدیو
634 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ درِ رحمتت به روی مشتاقان باز است از دعای امام صادق ع در ماه رجب @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6010542817896568993.MP3
13.38M
در برابر اموی 🔰رعایت یک طرفه « » یعنی پذیرش «بردگی»/ از منظر امیرالمومنین علی (ع) حق یک طرفه وجود ندارد، حق « » است ارتباط در نظام امامت که امیرالمومنین علی علیه السلام آن را تبیین می‌کند مبتنی بر امر برادری و است در حالی که ارتباط در آن نظام سلطه و خلافتی که معاویه و بنی امیه تعریف می کنند مبتنی بر بودن است. امیرالمومنین در «خطبه قاصعه» می فرماید فرعونیان مردم را به بردگی گرفتند نتیجه این بردگی این است که هر طور دلشان بخواهد با آنها عمل میکنند و بجای انها تصمیم میگیرند ⭕ شهید مطهری : علی ع روزی که خلیفه می شود اعلام می‌کند من باید داخل را اصلاح کنم. اسلامی که ظاهرش باشد و روح و باطن نداشته باشد همه دنیا را هم بگیرد هیچ ارزشی ندارد. اسلامی که بخواهد باشد ارزشی ندارد. 💢جمله‌ای به این عمق و لطافت دیده‌اید؟ حکمت ۱۶۴ نهج البلاغه «مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا يَقْضِي حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ» هر کس حق کسی را بدهد که حق او را نمی دهند و رابطه یک طرفه شود او را پذیرفته است.حاکمان حقی دارند، هم حقی دارند استاد سروش محلاتی @quranpuyan
📜ایا صدق الله العظیم مخصوص اهل سنت است و شیعیان نباید بگویند؟ 🔹️اینکه امروزه پاره ای از ها در پایان خواندن قرآن، اصرار بر خواندن دارند و برخی از در انتهای قرائت خود صدق الله العلی العظیم می گویند و بر این تعبیر پافشاری می کنند، مستند خاصی نداشته و خواندن هردو جمله درست است. 🔺️ به هرحال، از چه زمانی تمایزی که آوردن جمله یادشده میان شیعه و سنی ایجاد کرده، متداول گشته است، ظاهرا قابل تعیین نیست ولی می توان شواهدی یافت که در گذشته شیعیان نیز از تعبیر صدق الله العظیم بدون هیچ احساس گناه و سختی استفاده می کردند. 1️⃣بنابر گزارش شیخ طوسی، در یکی از اعمال نیمه ماه رجب که به عمل ام داوود مشهور است، برخی از سوره های قرآن خوانده می شود و در انتهای قرائت سوره ها صدق الله العظیم گفته می شود. 🏷ثمّ يقرأ بعد ذلك سورة الإنعام وبني إسرائيل والكهف ولقمان ويس والصافات وحم السجدة وحم عسق وحم الدخان والفتح والواقعة والملك و ن و إذا السماء انشقت وما بعدها إلى آخر القرآن فإذا فرغ من ذلك قال وهو مستقبل القبلة صَدَقَ اللهُ الْعَظِيمُ ... 📚مصباح المتهجد: 807. 🔸️گفتنی است، سید بن طاووس در اقبال الأعمال، عمل ام داوود را نقل کرده و همانند گزارش شیخ طوسی، صدق الله العظیم آورده است ولی در نسخه چاپی بحار الأنوار که به نقل از اقبال الأعمال این عمل گزارش شده، صدق الله العظیم تبدیل به صدق الله العلی العظیم شده و در گزارش سید بن طاووس تصرف شده است. 🏷...فاذا فرغت من ذلك وانت مستقبلة القبلة تقولي بسم الله الرحمن الرحيم صدق الله العظيم. 📚اقبال الأعمال: 2، 606. 🏷فاذا فرغت من ذلك وانت مستقبلة القبلة تقولي بسم الله الرحمن الرحيم صدق الله العلي العظيم. 📚بحار الأنوار: 95، 400. 🔺️جالب اينكه علامه مجلسی در گزارشی از کتابی قدیمی و بی نام ونشان که به صورت وجاده به دست وی افتاده بوده، نقل می کند که ابتدای قرآن بسم الله است و آخر آن صدق الله العظیم ولی در نسخه چاپی بحار الأنوار، کلمه العلي در پرانتز اضافه شده است. 🏷ماابتداء القرآن وماختمه قال یا بن سلام ابتداؤه بسم الله الرحمن الرحیم وختمه صدق الله {العلي} العظيم. 📚بحار الأنوار: 57، 243. 2️⃣در برخی از موارد در نسخه های تفسیر فرات کوفی، برای نشان دادن انتهای سوره از صدق الله العظیم استفاده شده است. 📚تفسیر فرات الکوفي: 534، 298، 607، 242. 3️⃣احمد بن طاووس، برادر سید بن طاووس، از این جمله استفاده کرده و درکنار آیه ای از قرآن آن را آورده است. 📚عین العبرة في غبن العترة: 34. 4️⃣علامه حلى هم از بهره بردگان از این عبارت است. 📚نهج الحق وکشف الصدق: 324. 5️⃣میرزا رفیعا نائینی، از استادان علامه مجلسی، نیز در حاشیه خود بر اصول کافی تعبیر صدق الله العظیم را به کار برده است. 📚الحاشیة علی اصول الکافی: 489. 6️⃣ میرزای نائینی نیز وقتی آیه از قرآن را تبیین می کند از تعبیر صدق الله العظیم استفاده می کند. 🏷..صدق اللّه العظيم و كذلك يقول‌ ثم کان عاقبة الذین اساؤوا السوای.. 📚تنبیه الأمة وتنزیه الملة: 37. 🔸️شایسته اشاره است؛ در قرآن در دو جا العظیم به همراه العلي آمده و خبر «هو» قرار گرفته و در آیه ای جلاله «الله» با کمک العظیم وصف شده است. در سه جا نیز العظیم در کنار تعبیر «اسم ربّک» آمده است. 🏷وهو العلي العظيم.🧷بقرة: 255، الشوری: 4. 🏷انّه كان لايؤمن بالله العظیم.🧷الحاقة: 33. 🏷فسبح بحمد ربّك العظيم.🧷الواقعة: 74، 96، الحاقة: 52. نقل از کانال پژوهش های تاریخ اسلام @quranpuyan
✅ ️ و توسط مردم در نگاه ع 👈یکی از مباحثی که در ادبیات حضرت امیر(ع) و در نهج‌البلاغه بارها مورد تاکید و تصریح قرار گرفته، بحث است. حضرت در عصر خود این مباحث را تحت عنوان، بحث والی و رعیت مطرح کرده و بر اعمال و احقاق آن اصرار و استمرار داشته‌اند. بر اساس این آموزه‌ها، یکی از حقوقی که مردم موظف به دنبال کردن و مطالبه آن هستند، بحث انتقاد نسبت به مسئولان و حاکمان است. حضرت علی(ع) خطر را در این می‌بینند که حاکمی به انحراف از منافع مردم و حق دچار شده و مردم در مقابل آن به سکوت بنشینند. 🖋در وصیت‌نامه‌ای که حضرت پیش از شهادت خود نیز به رشته تحریر درآورده‌اند، بر اصل امر به معروف و نهی از منکر در قبال حاکمان اشاره شده و تاکید ایشان بر این است که اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردید، بدان جامعه بر شما مسلط می‌شوند. 💫امیرالمومنین(ع) برای اینکه بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در برابر حاکمان تاکید داشته و قدرت را همواره تحت نقد و انتقاد مردم معرفی کند، خود را مستمرا در معرض نقد امت خود قرار داده و بر این مهم نیز بارها تاکید کرده‌اند. علی(ع)، خطاب به مردم زمانه خود نیز بر این اصل اصرار ورزیده و صراحتا گفته که مبادا از بیان حقیقت کوتاهی کنید و گمان بر این ببرید که بیان آن بر من گران تمام می‌شود. این است که می‌بینیم، جامعه چگونه در برابر حاکم زمانه جرات و و نقد را به رسمیت شناخته است. ↩️اصل امر به معروف و نهی از منکر در برابر حاکمان از منظر علی(ع)، تنها یک حق سیاسی نیست، بلکه یک حق، تکلیف و وظیفه خدادای بوده و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم. 💫خداوند متعال در قرآن کریم نیز در فرازی که خواسته تا مسلمین و امت اسلامی را به عنوان بهترین امت، معرفی کند، آن را منوط به تقید امت بر امر به معروف و نهی از منکر کرده است. ↩️متاسفانه در شرایط کنونی، برخی اصل والای امر به معروف و نهی از منکر را به موارد و مسائلی نظیر تقلیل داده‌اند. آنچه در اسلام، مهم و رکین تلقی شده، این است که جامعه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حاکمان خود اصرار داشته و به آن استمرار ببخشد. در جامعه بر دو نوع تفسیر می‌شود، 🔻 ظلم موضعی و که می‌توان اعم و اخص را بر آن صادق دانست. به عنوان نمونه، وقتی فردی در جامعه به کم فروشی دست می‌زند، این ظلم، ظلم موضعی بود و البته در جای خود، شایسته برخورد و تادیب است. در مقابل، وقتی ظلمی به شکل کلان در جامعه رخ می‌دهد، شاهد ظلم ساختاری هستیم و این ظلم به معنای واقعی کلمه، خطرآفرین و مشکل ساز خواهد بود. ↩️مبرهن اینکه، نقطه عطف امر به معروف و نهی از منکر را باید در ظلم‌های ساختاری بدانیم. کما اینکه در اندیشه علی(ع) نیز ایشان بر این مهم تاکید داشته و بنای اصلی خود در مقابله با ظلم را در نهی از منکر معاویه استوار کرده و آن را تنها به مقابله و برخورد با کم فروش و بدحجاب و مواردی از این دست در کوی و برزن تقلیل نداده است. ↩️یکی دیگر از مواردی که حضرت امیر(ع) بر آن حساسیت ورزیده‌اند، بحث تاکید بر صیانت و حراست از امت است. به این سان که در تاریخ داریم که حضرت حتی با فرمانداران خود در ولایات مختلف بر سر مراعات بیت‌المال برخورد کرده تا مثلا ترک نماز جمعه یا مواردی از این دست. (ع)، عمده انحراف جامعه خود را در این می‌بیند که در ید و اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته و از مالکیت آن‌ها سلب شود. چرا که معتقد است، در صورت بروز چنین مسئله‌ای، در جامعه ایجاد شده و در نهایت، متضررین، مردم خواهند بود. علی(ع) سمبل بزرگی و والامنشی است که بر مسائلی چون فقر و نابرابری اجتماعی حساس بوده و چنین کژروی‌هایی را برنمی‌تابد. 🖋جرجی زیدان، نویسنده مسیحی لبنانی، به نیکی یاد کرده که؛ " اگر بگویم مسیح از علی (ع) بالاتر است، عقلم اجازه نمی‌دهد و اگر بگویم، (ع) از مسیح بالاتر است، دینم اجازه نمی‌دهد." 📚محمد تقی فاضل میبدی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ خیرت به خواهندگان عطا شده، احسانت برای نیازمندان گواراست از دعای امام صادق ع در ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا