eitaa logo
قران پویان
486 دنبال‌کننده
6هزار عکس
708 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5818856206977998582.mp3
1.34M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ دَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلی‌ حِينِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِها فَوَجَدَ فِيها رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شِيعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغاثَهُ الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ عَلَی الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسی‌ فَقَضی‌ عَلَيْهِ قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِينٌ (۱۵/قصص) 🌱‏وموسی وارد شهر شد، در حالی كه مردم (از ورودش) بی‌خبر بودند، پس در آنجا به دو مرد برخورد كه با يكديگر نزاع می‌كردند، اين يكی از طرفدارانش و آن (ديگری) از دشمنانش بود. پس آن كه از پيروان موسی بود، از او در برابر دشمنش ياری خواست. پس موسی (به حمايت از دوست خود) مُشتی بر او زد كه كار او را ساخت (و با همان مشت كشته شد)، موسی (از اين پيشامد تكانی خورد و) گفت: اين از كار شيطان بود، همانا او دشمن گمراه كننده‌ی آشكاری است. 🔹مصلحان جامعه بايد گاهی به صورت ناشناس و غير رسمی، بدون نام و عنوان در ميان مردم حاضر شوند. «دَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلی‌ حِينِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِها» ‏ 📚حضرت موسی قبل از نبوّت نيز دارای يار و پيرو بود. «مِنْ شِيعَتِهِ» ‏ 📚گرچه موسی بزرگ شده‌ی كاخ فرعون بود، ولی مردم مستضعف به خاطر تفكّر ومنش، او را حامی و رهبر خود می‌دانستند. «فَاسْتَغاثَهُ» ‏ 📚دفاع و حمايت از مظلومان، شيوه‌ی اوليای الهی است. «فَوَكَزَهُ مُوسی‌» ‏ 📚انبيا، افرادی با غيرت، جوانمرد، مظلوم‌نواز وظلم ستيز بوده‌اند. فَاسْتَغاثَهُ‌ ... ‏فَوَكَزَهُ مُوسی‌ ‏ 📚مردان خدا در صورت لزوم بادشمن درگير می‌شدند و از زور بازو بهره‌ می‌بردند. «فَوَكَزَهُ مُوسی‌» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از از بزرگترين گناهان است‌ 💠قالَ رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ (۱۷/قصص) 🌱‏(سپس موسی) گفت: پروردگارا! به خاطر (قدرت و) نعمتی كه بر من ارزانی داشتی، پس هرگز پشتيبان تبهكاران نخواهم بود. 🔷‏در فقه اسلامی باب مفصلی پيرامون" اعانت بر اثم" و" معاونت ظلمه" با احاديث فراوانی داريم كه نشان می‌دهد يكی از زشتترين گناهان ياری ستمكاران و ظالمان و مجرمان است و سبب می‌شود كه انسان در سرنوشت شوم آنها شريك باشد. 🔷‏اصولا ظالمان و ستمگران و افرادی همچون فرعون در هر جامعه‌ای افراد خاصی هستند، و اگر توده جمعيت با آنها همكاری نكنند فرعونها فرعون نمی‌شوند اين گروهی از مردم زبون و ضعيف و يا فرصت‌طلب و دنياپرست هستند كه اطراف آنها را می‌گيرند، و دست و بال آنها و يا حد اقل سياهی لشكرشان می‌شوند، تا آن قدرت شيطانی را برای آنها فراهم می‌سازند. 🔷‏در قرآن مجيد روی اين اصل اسلامی و انسانی كرارا تكيه شده است: در آيه دوم سوره مائده می‌خوانيم: وَ تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ‌:" بر نيكی و تقوی تعاون كنيد، و به گناه و تعدی هرگز كمك نكنيد". قرآن با صراحت می‌گويد:" ركون بر ظالمان موجب عذاب آتش دوزخ است" وَ لا تَرْكَنُوا إِلَی الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ (هود- ۱۱۴). 🔷‏" ركون" خواه به معنی تمايل قلبی باشد، يا به معنی همكاری ظاهری، يا اظهار رضايت، و يا دوستی و خيرخواهی، يا اطاعت كه هر يك از مفسران تفسيری برای آن كرده‌اند و يا مفهومی كه جامع همه اينها است، و آن اتكاء و اعتماد و وابستگی است، شاهد زنده‌ای بر مقصود ما است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5996980818709315807.mp3
43.65M
✅دینداری خردمندانه در مکتب علوی جلسه بیست و نهم: ، شئون ذاتی و شئون عرضی ✅پیامبران همواره خود را بشیر و نذیر معرفی کرده اند لذا شان ذاتی هادی اسمانی، است نه . آیا اگر امام یا پیامبری، حاکم نبود، رسالت و امامت‌ش ناقص است؟ 💢نقد دلایلی که برخی علما را تنها در دوره غیبت نافذ میدانند: روایاتی که امام علی، امام حسن و امام حسین ع هم حاکمیت خود را منوط به رای مردم کرده اند. 💢هادیان اسمانی،، همه را نمی دانتد و فقط وحی و انچه که مریوط به دین است را از خدا دریافت می کنند. استاد سلیمانی @quranpuyan
شماره 182؛ ⭕️ هدف انبیا:اقامه قسط و ، یعنی جامعه بدون 💫فهم زمان، شناخت درست انسان و مقام و ارزش و انسانى نیز در راه تحقق بخشى به تربیت و عدالت نقشى بس مهم دارد. شناخت دینى انسان همان است که در «عهدنامه اشترى‏» آمده است: انسانها دو گونه ‏اند: برادران دینى ( ) و برابران نوعى ( ). و هیچیک نباید تحقیر گردند یا ستم ببینند. امام على(ع) در جایى دیگر درباره حکومت اسلامى مى ‏فرماید: «حکومتى است که به هیچکس در آن ستم نرود، نه مسلمان و نه غیر مسلمان‏». 💫اغلب در محیط هاى دینى، اهل دین و اهل دنیا هر دو دم از دین مى‏زنند و به دنبال کار دینى مى‏ روند. یکى از بزرگترین زیانهایى که به دین مى‏رسد، و ‏ هایى که ببار مى‏آید، از همین پیشامد است، زیرا اهل دنیا مانع اجراى عدالتند. و چون با اهل دین رفیق شوند، آنان را نیز از اجراى عدالت‏یا اجراى درست و دقیق آن منحرف مى‏سازند; و از آنجا که این شگرد را در پوششهاى دینى و به نام دین بکار مى‏برند، و در مشاغلى نفوذ مى‏یابند، جهت دین را تغییر مى‏دهند، و جهتگیریهاى قرآنى را باطل مى‏کنند، و در نتیجه، از جمله، نسلهاى آگاه را به بریدگى و ناامیدى مى‏کشانند. 💫انسان براى مبارزه با خود آفریده نشده است، بلکه براى مبارزه با آفریده شده است، یعنى براى حرکت تکاملى، در زندگى معتدل، و در میان جمع انسانى. و تحقق این حرکت ‏بدون عدالت محال است. پس در مرحله نخست‏ باید به شناخت انسان پرداخت، و کاملترین شناخت انسان همان شناخت قرآنى است‏ و نقطه اوج کمال انسان، در «تقوى‏» دانسته شده است، و راه رسیدن به تقوى را دانسته است (اعدلوا، هو اقرب للتقوى). و راستین رسیدن به جامعه منهاى است; چنانکه امام (ع) درباره کوفه (تنها شهرى که در اختیار او بود، و از نفوذ عوامل گوناگون و مخرب نیز مصونیت چندانى نداشت)، مى ‏فرماید:هیچ کس در کوفه نیست که زندگى او سامانى نیافته باشد، پایین‏ترین افراد نان گندم مى‏خورند، و خانه دارند، و از بهترین آب آشامیدنى استفاده مى‏ کنند. و این چگونگى در کوفه جنگ‏زده و نفوذ یافته آنروز، یعنى اینکه همه از رفاه نسبى برخوردار باشند، و فقیرى در آن یافت نشود، بحق بسیار بسیار اهمیت دارد. شاید، چنین شهرى در تاریخ، دیگر پدید نیامده باشد. 👌همچنین قرآن کریم، هدف اجتماعى از بعثت پیامبران را «اقامه ‏» معرفى کرده است که همان حضور عدالت است در میان مردمان بصورتى سرشار و همه‏ گیر (لیقوم الناس بالقسط)، یعنى ساختن جامعه قائم بالقسط. ❓و آیا عدالت چیست؟ عدالت ‏بنابر سخن دو معصوم در قلمرو هدایت و تربیت انسان، همان است که نباشد و و زندگى به « » (بى‏نیازى) برسند، و به راه رشد درآیند که بدون تربیت نیست، و بدون تربیت رشد نیست، و بدون رشد هدایت نیست، و بدون هدایت معرفت نیست، و بدون معرفت عبادت نیست، و بدون عبادت سعادت نیست، زیرا سعادت کامل، در حال ارتباط انسان با خدا تحقق مى ‏یابد. و یکى از مهمترین عوامل و زمینه‏ هاى ممکن‏ سازى ارتباط انسان با خدا، اجراى است، از اینرو، در بیان هدف از بعثت پیامبران اقامه قسط و نشر عدالت در میان مردمان یاد گشته است. 🖌مرحوم استاد محمدرضا حكيمي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐 نسبت به سایر نرم‌افزارهای قرآنی مشابه هفت ساله شد.🌺 🌺🌺خلاصه خبر رونمایی از در جشن عید سال 97:👇 ♻️سخنران نخست این برنامه حجت‌الاسلام حمید مغربی با عنوان "پیوستگی و تحولی در فهم قرآن" بود. وی با اشاره به فرضیات و تاریخچه نظریه هدف‌مندی سوره‌ها ابراز داشت: «کشف هدف‌های سوره‌ها یکی از بهترین راه‌‌های فهم معانى سوره و آیات است. منظور از هدف سوره این است که «هر سوره‌اى از سوره‌های قرآن کریم داراى جان و روحى است که در کالبد آیات آن سوره جریان دارد و این روح بر مبانى، احکام و اسلوب آن سوره داراى سلطه و إشراف است». ♻️در ادامه مراسم مهندس سیدکاظم فرهنگ، به انگیزه‌های تولید برنامه تنزیل و نقاط تمایز این برنامه با سایر اپلیکیشن‌های موجود قرآنی پرداخت .وی اظهار داشت: برنامه‌های قرآنی موجود، شامل تفاسیر حجیم یا ترتیل و تلاوت قاریان مختلف است. اما با توجه به رویکرد و اهداف قرآن پویان به دنبال تولید اپلیکیشنی بودیم که سه ویژگی مهم داشته باشد: - در جهت عمومی‌سازی فهم قرآن، همه علاقه‌مندان به قران را با بیانی ساده به تدبر و فهم قرآن تشویق کند. - باشد یعنی هدف یا محور یا عمود سوره را که همه مطالب سوره در جهت تبیین این محور شکل گرفته‌اند بیان کند. - به باشد. با توجه به فواید زیاد و شیرینی و لذت مطالعه قرآن به ترتیب نزول آن‌ها (نه به ترتیب مصحف موجود) و تاکید برخی مفسران و قرآن‌پژوهان قرن اخیر،توصیه ما به همه مخاطبان و قرآن دوستان عزیز این است که حداقل یک‌بار ،قرآن را به ترتیب نزول مطالعه کنند. با توجه به این سه هدف، نرم‌افزار تنزیل تولید و در اختیار کاربران محترم قرار گرفته است. مدیر تالار گفتگوهای قرآن پویان در ادامه ضمن رونمایی از برنامه تنزیل، توضیحاتی از نحوه کار و قابلیت‌های این برنامه ارایه داد. این برنامه قابلیت جستجو در متن عربی آیات و ترجمه فارسی (ترجمه استاد فولادوند) و نیز انتخاب سایز، رنگ و فونت‌های مختلف در متن آیات و ترجمه را نیز دارا است. ♻️آخرین بخش از برنامه به سخنرانی حجت‌الاسلام محمد صادق کاملان اختصاص داشت. وی در مباحث خود با عنوان "جاودانگی پیام بعثت با فهم و عمل به قرآن" اظهار داشت: در قرآن فقط حدود ۵۰۰ آیه از 6632 آیه در مورد احکام هست. همان احکامی که حوزه‌های علمیه ما بر محور آن‌ها می چرخد. بقیه آیات قرآن شامل و است که باید بر آن ها هم تمرکز کرد و آفرین بر شما که برای خارج کردن قرآن از ، گردهم آمده‌اید و دنبال فهم قرآن هستید. وی با تاکید بر اشاره کرد که از نقش مهم عقل در معارف دینی نباید غافل بود. کاملان در توضیح فلسفه رسالت پیامبر و هدف بعثت که همانا است اظهار داشت: مکارم الاخلاق خیلی بالاتر از اجرای اخلاقیات است. به طور مثال، اگر کسی به شما بدی کرد و شما در حق او خوبی کردید، در این صورت مکارم الاخلاق را پیاده کردید. ♻لازم به ذکر است علاقه‌مندان جهت دانلود برنامه تنزیل می‌توانند در کلمه را جستجو کنند. یا نسخه اخر را از لینکهای زیر دانلود نمایند https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk https://eitaa.com/quranpuyan/19588 https://t.me/tanzilapp/130
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی : 280 درس از 30 جزء قران» توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح ✅✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. ✅ با سفارش كتاب "" ميتوانيد ضمن تلاوتهاي روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح و تفسير مختصر نيز مطالعه نماييد. 🔶 يك نسخه را هم ميتوانيد به عنوان به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ...موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب باشيد. ✅اطلاعات بيشتر در : https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا