هدایت شده از قران پویان
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت سجاد(ع)🍀
بند ۱
🍃🌸🍃اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ
وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَاَهْلِ بَیْتِ الْوَحْى🌸ِ
ٍ
✅خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد
ِدرخت نبوت و جایگاه رسالت و محل رفت و آمد فرشتگانِ
و معدن دانش و خاندان وحى🍃🌸🍃
https://eitaa.com/quranpuyan
هفته گذشته، 12 فروردین، سالروز رای مردم به حکومت #جمهوری_اسلامی بود
که در تعطیلات قرار داشت
به همین مناسبت، مطلبی در خصوص #غربت مبانی جمهوریت در آرای فقها ارسال می کنیم
#غربت_جمهوریت در آرای #فقها (1)
⁉️پرسش این است که در سال ۵۸ و درهنگام رفراندم، #جمهوری_اسلامی را چگونه "تعریف" و ارائه کردند و آیا فقها و حوزه های ما این تعریف را قبول دارند؟
🔻شهید مطهری در هنگام رفراندوم ۵۸ در مصاحبه تلویزیونی جمهوری بودن را اینجور تعریف کرد:
"جمهوری شکل حکومت است حکومتی که حق انتخاب حاکم با همه مردم است و حکومت موقت است و مردم حق تجدید نظر دارند". با این تعریف "حق مردم" پایه حکومت است ومدت آن "محدود" است. مطهری در ادامه همین مصاحبه درباره تعارض جمهوری و ولایت فقیه میگوید : "تعارضی نیست، جمهوری یعنی مردم حق حاکمیت دارند و..." و مجددا شهید مطهری اصرار دارد که: "اسلامی بودن این جمهوری، بهیچ وجه بر ضد حاکمیت ملی نیست" آن روزها دائما بر "حق مردم"در حکمرانی تاکید میشد.
🔻 قبل از آن نیز شهید بهشتی در تلویزیون به تبیین "جمهوری اسلامی" پرداخت تا مردم بدانند که به چه نظامی رای میدهند. او ابتدا اقسام حکومتها را را توضیح داد و گفت "از میان آنها، حکومت جمهوری با مبانی اسلام سازگارتر است" و افزود در عصر ما - دوره غیبت - حاکم صرفا باید سِمت و قدرت خویش را از آراء مردم بگیرد و کسی حق دارد زمامدار باشد که برگزیده مردم یا لااقل پذیرفته مردم باشد" استدلال بهشتی این بود که وقتی کسی با زور و تفوق طلبی سِمتی را ادعا میکند، موجب فساد و مایه تیره بختی در دنیا و اخرت است. این بحث تلویزیونی مورد توجه استاد مطهری قرار گرفت و ایشان خلاصه آن را اینگونه در یادداشتهای خود ثبت کردند تا در فرصتی به آن بپردازند: آیا مبنای جمهوری بودن حکومت از نظر اسلام این است که حکومت فردی نوعی استکبار و برتری طلبی است؟
🔻امام خمینی که رهبری انقلاب اسلامی را برعهده داشت، پیوسته تشکیل جمهوری اسلامی را بعنوان آرمان مبارزات ملت مطرح میکرد. ایشان اگرچه به بحث تفصیلی درباره نظام جدید نمی پرداخت ولی با تعبیرات روشنی مقصود خود را آشکار میساخت. سخنان مکرر او گویای آن بود که "جمهوری" در این ترکیب، معنا و مفهوم جدیدی ندارد و این واژه بهمان مفهوم شناخته شده اش در دیگر نظامهای جمهوری، در ایجا هم بکار میرود. مثلا وقتی خبرنگار بی بی سی در این باره پرسید، امام در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی هم یک جمهوری است مثل سایر جمهوریها(لکن قانونش قانون اسلامی است) ایشان به تلویزیون فرانسه هم همین پاسخ را داد که: جمهوری اسلامی مثل سایر جمهوریهاست (لکن محتوایش قانون اسلام است) در این موارد امام خمینی از راهِ تعریف به مثال توضیح میداد که برای جمهوری تعریف تازه ای ندارد و همان را که دنیا جمهوری میداند مورد نظرش میباشد. به تعبیر دیگر ایشان جمهوری را در این ترکیب یک مفهوم امضایی(و نه تاسیسی) تلقی میکرد. و حتی یک بار که نماینده کاخ الیزه بملاقات امام آمد و از جمهوری اسلامی پرسید، امام بصورت خاص به حکومت فرانسه اشاره کرد و فرمود: اصل جمهوری همین است که در مملکت شما هم هست و آرای عمومی مردم آن را تعیین میکند....(و سپس افزود:) جمهوری است یعنی دموکراتیک و اسلامی یعنی قانون آن اسلامی است.
👈همه بیانات امام در آن دوره نشان میدهد که در نظام آرمانی و موعود، مفهوم جمهوری تغییری نخواهد کرد.
🔻پس از رفراندوم جمهوری اسلامی نوبت به تدوین قانون اساسی رسید و در این مرحله که میبایست جمهوریت بمعنای "اتکای حکومت به آراء مردم"در قانون اساسی تثبیت شود، عده ای از علما با آن بمخالفت برخاستند و آن را برخلاف مبانی اسلامی دانستند. مقابله با جمهوریت از تابستان سال ۵۸ و هنگام تدوین قانون اساسی شروع شد.
مثلا آیت الله سیدمحمد حسین حسینی طهرانی در نامه به امام خمینی نوشت که حکومت در اسلام از بالا به پایین است برخلاف نظام جمهوری در غرب که از پایین به بالاست. آیت الله وحید خراسانی هم در اعتراض به پیش نویس قانون اساسی که آراء عمومی را مبنای حکومت دانسته بود، به امام نامه نوشت که: "حکومت مردم بر مردم عامه پسند است ولی با موازین منطبق نیست. حکومت امر الهی است و تخصصا از امرهم شوری بینهم خارج است"
در مجلس تدوین قانون اساسی هم اینگونه مطالب تکرار میشد و "حق مردم در حکومت" با توجه به مبنای نصب الهی مخالفان جدی داشت
در زمان تدوین قانون اساسی در مجلس خبرگان، هر یک از اصول که با جمهوریت نظام و لزوم رای مردم و حق آنان در حکومت مربوط بود با اعتراض برخی علما مواجه میشد. مثلا یکی از بحثهای چالشی، اصل سوم پیش نویس بود که: "آرای عمومی مبنای حکومت است" که بعدا با تغییر به عنوان اصل ششم بتصویب رسید و شهید بهشتی در دفاع از آن تلاش زیادی کرد.
بهشتی استدلال میکرد که جمهوری بودن نظام اقتضا میکند تا آراء مردم نقش بنیادی در اداره کشور داشته باشد. ایشان در جلسه دیگری برای این اصل استدلال کرد که "بهترین نوع حکومت، حکومتی است که قدرتش را از حمایت عموم بگیرد نه از سرنیزه و نه از هیچ عامل دیگر".
#غربت_جمهوریت در آرای #فقها(2)
در هنگام بررسی اصل ۵۶ نیز که "حق تعیین سرنوشت" مطرح بود بار دیگر مخالفتها ظهور و بروز کرد. مثلا شهید هاشمینژاد گفت: بعد از تصویب اصل ولایت فقیه این اصل معنا ندارد. آیت الله صافی هم میگفت: اگر منظور حاکمیت تشریعی انسان بر سرنوشت خویش است( نه تکوینی)، خداوند چنین حاکمیتی به انسان نداده است.
در اصل پنجم (ولایت فقیه) نیز به اقتضای جمهوریتِ حکومت، قید قبول و پذیرش مردم، شرط ولایت قرار گرفت.
بهرحال در تدوین قانون اساسی نیز پافشاری شهید بهشتی و همراهی برخی دیگر موجب آن گردید که مبانی "جمهوری بودن" کم و بیش در قانون اساسی تثبیت شود
در چهار دهه اخیر علائمی از "گریز از جمهوریت" دیده شده، هرچند پیوسته تجربه انتخابات و رای گیری (که نماد جمهوریت است) داشته ایم. این گریز ناشی از دو عامل اساسی در سابقه فرهنگی ماست: یکی آنکه ما پرورش یافتگان تاریخی استبداد هستیم و استبداد طبیعت ثانویه ما شده است و همین پیشینه عمیق ما را پیوسته بطرف خود میکشاند.
دوم آنکه جمهوریت در فرهنگ دینی ما سابقه ضعیف و نحیفی دارد. مثلا فقها و متکلمین امامیه که به بحث حکومت و امامت پرداخته اند نوعا موضوع اتکای حکومت به رای مردم را مورد اعتنا قرار نداده اند.
✅نظریه شهید صدر در جمهوریت هرچند بدیع و مبتنی بر مبانی بود، توجه علما را جلب نکرد و حتی شاگردانش مثل حضرات سیدکاظم حائری و سیدمحمود هاشمی هم آن را کنار گذاشتند! نظریه علامه طباطبایی هم که راه را برای جمهوریت باز میکرد، توسط شاگردانش حضرات جوادی آملی و مصباح یزدی دنبال نشد و آن را کنار گذاشتند!
فضای فکری حوزه نشان میدهد که #جمهوریت، اندیشه ای در حاشیه است😔😔
به گمان این نویسنده تا وقتی معنا و مفهوم جمهوری اسلامی مشخص نشود و تفاوت آن با حکومت اسلامی (به مفهوم عام آن) تبیین نگردد، توقع هیچ تغییر یا اصلاحی را نمیتوان داشت. ما باید به همان بحثهای مبنایی ۴۰ سال قبل برگردیم و آنچه را ناتمام رها کردیم به اتمام برسانیم.
🖌برگرفته از کانال استاد محمد سروش محلاتی
https://t.me/quranpuyan
4_6048335626703471906.mp3
8M
#خارج_اصول جلسه71:حجت الاسلام سروش محلاتی
#ولایت_۳۳_ولایت_فقیه_منتخب
نظریه ایه الله سیستانی
اتکا به #رای_مردم در میان فقهای ما در طول تاریخ بسیار معدود است.
✅یکی از فقهای معاصر ، حتی در انتخاب میان دو فقیه جامع الشرایط هم رای مردم را معتبر نمیداند و #قرعه_کشی را ترجیح میدهد. 😔
@quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستودوم
#تمرین 14
#ﻋﺪﺍﻟﺖ
◀️خداوند متعال در ایه 8 سوره ممتحنه می فرمایند :
🔹 جز با كساني كه با دين شما مي جنگند و به شما ظلم ميكنند يا از دشمنان شماپشتيباني مي كنند ،با ساير اقوام و افراد به نيكي و #عدالت رفتار كنيد.
🔶لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ {8}سوره ممتحنه
🔸[اما] خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكردهاند باز نمىدارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان #عدالت ورزيد زيرا خدا دادگران را دوست مىدارد 🌹🌹
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️💐مژده به علاقه مندان #تدبر_و_فهم_قرآن ساكن در شهر #قم 👈چاپ #سوم كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"را ميتوانيد از مراكز و فروشگاههاي زير تهيه فرماييد: 1-نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي:خيابان ارم نبش كوچه 20 2-موسسه فرهنگي نشاط خيابان ارم،پاساژ قدس پلاك 93 فروشگاههاي زير در #مجتمعناشران خيابان معلم 3-پژوهشگاه حوزه ودانشگاه طبقه همكف پلاك27 4-نشر اخلاق طبقه همكف پلاك5 5-كتاب قاسمي طبقه ب پلاك ب6 💢✅جهت اطلاعات بيشتر در خصوص محتواي كتاب به كانال زير مراجعه نماييد: https://t.me/fahmequran لطفا براي دوستان و همشهريان قمي #فوروارد نماييد. 💢👈 ساير علاقه مندان در سراسر كشور نيز ميتوانند از لينك زير خريداري و توسط #پست دريافت نمايند https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
🍂﷽🍂
در این بامداد زیبا
ازخدای مهربان آرامش را
برایتان خواستارم زیرا
آرامش، قطره قطره
کدورت های جان راشستشو
میدهد!
سلام
صبحتون با طراوت
و روزتون به زیبایی گلهای بهاری
https://eitaa.com/quranpuyan
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین🍀
بند۳
🍃🌸 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْکَهْفِ الْحَصینِ، وَغِیاثِ
الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ، وَمَلْجَأِ الْهارِبینَ، وَعِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ🌸
✅ خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد آن پناهگاه محکم و فریادرس
بیچاره درمانده و پناه گریختگان و دستاویز محکم براى وسیله جویان🌸🍃
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
سوره #تکویر
👈ادامه نكات فراز اول سوره #تکویر :
۳- مفهوم حشر وحوش چیست؟
در این ایه ،دو نظر عمده مشاهده شده است:
👈اول؛محشور شدن حیوانات وحشی در قیامت که استناد انها به آیه ۳۸ سوره انعام است که از حشر همه موجودات به سوی خدا خبر داده است. اما ذکر خاص حشر وحوش در ایات سوره تکویر،در کنار سایر پدیده های طبیعی بلاوجه به نظر میاید و نمیتوان این نظررا قانع کننده دانست.
👈دوم : گرد امدن حیوانات وحشی کنار هم در هنگام قیامت،در صور نخست.که به نظر درست نمی اید. زیرا اولا ایات مربوط به صحنه حشر است ثانیا در صور نخست همه از شدت وحشت فرار میکنند و متفرق میشوند لذا با توجه به معنای حشر که برانگیختگی و جمع شدن است،نمیتواند اینجا بکار رود.
👈نظر سومی را میتوان مطرح نمود و آن توجه به معنای کلمه وحشی است که مقابل مانوس است و برای انسانها نیز بکار میرود.لذا مفهوم ایه محشور شدن انسانها در حالت غیر مانوس با هم است که سایر ایات قران نیز که افراد را مشغول به خود و فراری از خانواده و دوستان معرفی میکند.
این معنا با آیه قبل که برتعطیلی و ترک معاشرتها نیز تاکید داشت،مطابقت دارد.
۴- مراد از اذاالنفوس زوجت چیست؟
خلاصه نظر مفسران در قاموس قران چنین امده است:"ظاهرا مراد از آن جفت شدن انسانها با اعمالشان است دربارۀ آن گفته اند: مراد ملكههاي اعمال است كه شخص با آنها مزدوج ميگردد يا هر انسان بهم شكل خود از اهل آتش و بهشت قرين شود يا ارواح باجساد بر گردد يا هر فريفته بفريبنده ملحق شود يا مؤمنين با حور العين و كفّار با شياطين هم قرين گردند"
در سوره قاف آیات ۲۰-۱۸ اشاره شده که بعد از نفخ صور،هر کسی دو همراه دارد :ملائک سایق و شهید
وجائت کل نفس معها سایق و شهید که با توجه به مفهوم زوج،میتواند مراد همین قرین شدن هر فرد با این دو فرشته باشد.
تدبر : سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8703
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
پذيرش #نمايندهفروش در شهرستانها:
💐 مشارکت در توزیع و فروش کتاب قرآنی= ثواب اخروی +سود دنیوی
✅با هدف ترویج فرهنگ #تدبر و انس با مفاهيم قرآن در سراسر كشور،
دوستانی که در شهر يا محل كار و تحصيل خود؛ کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم قران" را به افراد علاقه مند یا مراکز فرهنگی و موسسات قرآنی عرضه نمایند،( بيش از 10 جلد )
مي توانند تا #پنجاهدرصد_سود از فروش كتاب كسب نمايند.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر به نام كاربري زير پيام دهند. @farpuy
با همراهی صفحه اینستاگرام قرآن پویان این گروه را در پیشبرد اهداف قرآنی دلگرم تر می نمایید 🙏
https://www.instagram.com/quranpuyan/