eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠درب های نمایشگاه قرآن امروز از ساعت ۱۶ به روی مردم باز است Www.iqfa.ir/blog/news220 @iqfa_ir
بنام خدا پیرو ارسال قسمت اول نکات جزو پانزدهم جناب آقای دکتر سید محسن میرباقری،نکات تکمیلی ذیل را برای ما ارسال نمودند که ضمن تشکر از ایشان،باطلاع مخاطبان گرامی میرساند بسم الله الرحمن الرحیم.   باسلام وتشکر وتبریک میلاد مقدس امام مجتبی سلام الله علیه.   با اجازه شما نکات زیر را معروض می دارم.  1- نکته اول. درایه ان احسنتم ....این ایه درباره بنی اسرائیل است که دو فساد دارند وبعد ازفساد اول به قدرت می رسند ودولت اسرائل را تشکیل می دهند وبه قتل وجنایت می پردازند. بنا بر این  غیر از معنائی که ذکر کردید ایه به صورت زیر هم می شود معنا شود.   شمابنی اسرائیل در زمان قدرت  اگر کار خوبی انجام دهید ونرمش به خرج دهید برای خودتان است وفقط نفع خود را در نظر می گیرید(نه این که هدف انسانی داشته باشید) واگر هم بدی کنید وکشتار وخشونت به خرج دهید. بازهم فقط نفع خودتان را در نظر دارید.   2- نکته دوم هم درباره بنی اسرائیل است که پس از فساد دوم به ذلت کشیده می شوند. وقران امید لطفی ازطرع خدا به ان ها می دهد ولی تهدید می کند که اگر به شرارت های خود برگردید خداوند هم به عقوبت شما در دنیا واخرت بر میگردد.  
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ 🔹واقْضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین. 🔸خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته واعمال نیک 🔸وبرآور برایم حاجتها وآرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر وسؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل او پاکیزگان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
✨خدایا!✨ 💫روزمان را با نام و یاد تو آغاز میکنیم که آرامش بخش دلهاست. ✨پروردگارا!✨ 💫ما را لحظه ای به خودمان وا مگذار! 💐سلام صبح شما عزیزان بخیر و نیکی و عافیت @quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هفدهم از ماه رمضان: جزء قسمت اول به نام خدا جزء ۱۷ قران شامل سوره های انبیا و حج میباشد.سوره انبیا ،مکی است و برخی ایات سوره حج نیز قطعا مدنی است. از جمله ایاتی که اذن قتال و را برای مسلمانان علیه مشرکان مکه صادر نموده است. هم چنین حاوی ایاتی در نصرت الهی اهل ایمان و نیز دعوت به و بیان برخی احکام حج است. برخی آیات مهم تر سوره حج را با هم مرور میکنیم: كساني كه كافر شدند و مؤ منان را از راه خدا و از ، كه آن را براي همه مردم مساوي قرار داديم اعم از كساني كه در آنجا زندگي ميكنند و يا از نقاط دور وارد ميشوند، باز ميدارند (مستحق عذابي درد ناكند) و هر كس بخواهد در اين سرزمين از طريق حق منحرف گردد و دست به ستم زند ما از عذاب دردناك به او ميچشانيم. {۲۵} و مردم را دعوت عمومي به كن تا پياده و سواره بر مركبهاي لاغر از هر راه دور (به سوي خانه خدا) بيايند. {۲۷} (اينگونه است مناسك حج) و هر كس الهي را بزرگ دارد اين كار نشانه تقواي دلهاست. {۳۲} خداوند از كساني كه ايمان آورده اند دفاع ميكند، خداوند هيچ خيانتكار كفران كننده اي را دوست ندارد. {۳۸} 👈به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفته اند و خدا قادر بر نصرت آنها است. {۳۹} همانها كه به ناحق از خانه خود بدون هيچ دليلي شدند 😡جز اينكه ميگفتند پروردگار ما الله است، و اگر خداوند بعضي از آنها را بوسيله بعضي ديگر دفع نكند ديرها و صومعه ها و معابد يهود و نصارا و مساجدي كه نام خدا در آن بسيار برده ميشود ويران ميگردد و خداوند كساني را كه او را ياري كنند (و از آئينش دفاع نمايند) ياري ميكند، خداوند قوي و شكست ناپذير است. {۴۰} و كساني كه در راه خدا كردند سپس كشته شدند يا به مرگ طبيعي از دنيا رفتند خداوند به آنها روزي نيكوئي ميدهد كه او بهترين روزي دهندگان است. {۵۸} 👈 و هر كس به همان مقدار كه به او ستم شده مجازات كند سپس مورد تعدي قرار گيرد خدا او را ياري خواهد كرد خداوند بخشنده و آمرزنده است. {۶۰} براي هر امتي قرار داديم تا آن عبادت را (در پيشگاه خدا) انجام دهند، بنابراين آنها نبايد در اين امر با تو به نزاع برخيزند، به سوي پروردگارت دعوت كن كه بر هدايت مستقيم قرار داري. {۶۷} اي كساني كه ايمان آورده ايد ركوع كنيد و سجود بجا آوريد و پروردگارتان را عبادت كنيد و كار نيك انجام دهيد تا رستگار شويد. {۷۷} و در راه خدا جهاد كنيد و حق جهادش را ادا نمائيد او شما را برگزيد و 👈در دين كار سنگين و حرجی بر شما نگذارد 👌اين همان آئين پدر شما ابراهيم است او شما را در كتب پيشين و در اين كتاب آسماني ناميد تا پيامبر شاهد و گواه بر شما باشد و شما گواهان بر مردم بنابراين نماز را بر پا داريد و زكاة را بدهيد و به خدا تمسك جوئيد كه او مولا و سرپرست شماست چه مولاي خوب و چه يار و ياور شايسته اي. {۷۸} ✍سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp451 ادامه در پست بعدی👇
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هفدهم از ماه رمضان: جزء قسمت دوم بنام خدا سوره ۱-♦️وحی فعل یا به کار خیر وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیرَْاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَوةِ وَ إِیتَاءَ الزَّكَوةِ وَ كاَنُواْ لَنَا عَابِدِینَ{۷۳- انبیاء ع} و ما به آنها انجام كارهاى خیر و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات را وحى كردیم و آنها تنها ما را عبادت می کردند. هر چند این آیه در توصیف پیشوایان هدایت است ولی حالتی در آن آمده که مراتب ضعیف ترش را می توان در دیگران نیز مشاهده کرد. وحی همان الهام کردن و به دل انداختن است به دو صورت ممکن است رخ دهد؛ یکی وحی گزاره های علمی است که در این نوع گیرنده به چیزی که نمی دانست عالم می شود. نوع دیگر وحی فعل عملی است به این صورت که فرد گیرنده در خود میل و اشتیاق شدید به کاری را پیدا کرده و درصدد انجام آن بر می آید. در آیه مورد بحث سخن از وحی فعل و کارهای خیر است. نمونه های قابل درک این نوع وحی را همه می توانند در خود احساس کنند؛ زمانی که بدون مقدمه در خود میل شدیدی به انجام کار خیری پیدا می کنید و به تکاپو می افتید تا به هرترتیب که شده آن را انجام دهید؛ مصداق و نمونه ضعیف شده ای از وحی فعل خیر است. وحی به مادر موسی برای رها کردن او در آب هم از نمونه های این نوع وحی است. ۲-♦️ذکر یونسیه نسخه ای برای نجات همه مومنین وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فىِ الظُّلُمَتِ أَن لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىِّ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِینَ{۸۷}فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَالِكَ نُجِى الْمُؤْمِنِینَ{۸۸- انبیاء ع} و یاد كن صاحب ماهى (حضرت یونس) را زمانى كه خشمناك از میان قومش رفت و گمان كرد كه ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریكىهاى شب، زیر آب و در دل ماهى، ندا داد كه: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم. 🙏 پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم و اینگونه مؤمنان را نجات مى دهیم. 👍👍 «نون» در لغت به معنى ماهى عظیم یا به تعبیر دیگر نهنگ یا وال است. مراد از ذو النون (صاحب ماهى)، یونس پیغمبر علیه السلام است كه از طرف پروردگار بر اهل نینوا مبعوث شد و ایشان را دعوت كرد ولى ایمان نیاوردند. پس از مدتی که ایمانشان نا امید شد نفرینشان كرد و از خدا خواست تا عذابشان كند. سوره ۳-♦️تصویری از لحظه وقوع یَأَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شىَْءٌ عَظِیمٌ یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَ مَا هُم بِسُكَارَى وَ لَاكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ{۲- حج} اى مردم! از پروردگارتان پروا كنید، بىتردید زلزله قیامت، واقعه اى بزرگ است. روزى را مشاهده خواهید كرد كه هر مادر شیر دهى از كودكى كه شیرش مى دهد، غافل مى شود و هر زن بارداری سقط جنین می كند و مردم را مست مى بینى در حالى كه مست نیستند، بلكه عذاب خدا بسیار شدید است. این آیات تمام انسانها را از گناه و شکستن حریمهای الهی برحذر می دهد و به آنها هشدار می دهد که صحنه ای بسیار سخت و عجیبی در پیش است که اگر اهل تقوا نباشند به تلخی و رنج شگفت آور آن روز را با تمام وجود خواهند چشید. جهت مطالعه ادامه مطالب جزء ،كليك كنيد👇 http://yon.ir/Qp451 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅قرآن قابل و فهم برای همه مردم خداوند در قرآن مي فرمايد: (أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا كَثِیرًا). پس آيا در قرآن ژرف نمي‌انديشند؟ و اگر از جانب غيرخدا بود، حتماً در آن اختلاف فراواني مي‌يافتند. نکته اي که بايد به آن توجه داشت اين است که تدبّر در قرآن اختصاص به حضرات معصوم(ع) ندارد؛ بلکه خداوند مي خواهد تا همۀ مخاطبان قرآن انديشۀ خود را از ظاهر قرآن فراتر برده و در بواطن آن نفوذ کرده و تفکر کنند. اين دعوت خداوند به تدبّر در قرآن، براي مخاطبان آن داراي آثار و پيام‌هاي مهمي است؛ ازجمله آنکه با تدبّر در قرآن، انسان درمي‌يابد که هيچ اختلاف و تناقضي در آن وجود ندارد و بر مطالب آن وحدتِ رويّه حکم‌فرماست؛ يعني خداوند واژه‌اي را در قرآن به کار نميبرد که با استعمالات ديگرِ آن در قرآن ناهمگون باشد. از نظر معنا نيز به اين شکل نيست که مفهومي را در جايي گفته باشد و در جاي ديگر آن را نقض کرده باشد. همچنين درمي‌يابد که اين کتاب در کامل‌ترين شکل بيان شده است و ازآنجاکه سخنِ کامل جز از کاملِ مطلق صادر نمي‌شود، نتيجه مي‌گيرد که اين کتاب، الهي و فرادستِ سخن بشر است؛ زيرا بشري که نقص‌هاي حالي و زماني و مکاني دارد، نمي‌تواند چنين کلام همگون و يک‌دستي بگويد يا بنويسد. قبض و بسط روح بر توليدات فکري و مغزي او اثر مي‌گذارد: اما قرآن کريم که از سوي خداوند و از زبان پيامبر اکرم(ص) براي انسان‌ها به ارمغان آورده شده است، کوچک‌ترين نقص و نقضي ندارد و شکوهمندي‌اش براي هميشه محفوظ است: (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ) به‌راستي، ما خود، ذكر را فرو فرستاديم و قطعاً خود نگهبان آن خواهيم بود. از همين روست که يکي از علل ماندگاريِ قرآن «حيّ»بودن آن است؛ زيرا قرآن کلام خداست و چون خدا حيّ است، کلام او نيز حيّ است. با تدبّر در قرآن مي‌توان دريافت که اين سخن الهي، برخلاف تأليفات بشري، در ارائۀ مطالب در راستاي اهدافش، کم و زيادي نگذاشته و لازم نيست در هر عصر و زماني به آن افزود يا از آن کاست و آنچنان مستحکم و کامل است که هيچ نيازي به اصلاحات و تجديدنظر ندارد. همچنين از طريق تدبّر در قرآن مي‌توان به اين نکته رسيد که مطالبِ قرآن هيچ اختلافي با فطرتِ انسان که دست‌نوشتۀ خداوندي است ندارد و تمام آيات آن در پاسخ‌گويي به نيازهاي جسم و روح انسان هماهنگ است. سبک قرآن در پرداختن به نيازهاي انسان، خلاف سبک مکاتب بشري است. مکاتب بشري براساس ديدگاه‌هاي صاحبان آن پيريزي شده‌اند و ازآنجاکه اين نظريه‌پردازان به تمام نيازهاي بشر واقف نبوده و نيستند، طرحي که براي سعادت بشر ارائه کرده‌اند، ناقص و نارساست: گاه به بهانۀ آزادي، اخلاق نابود مي‌شود و گاه به بهانۀ عدالت، آزادي ناديده گرفته مي‌شود. اما قرآن جامع است و به تمام ابعاد جسمي و روحي، مادي و معنوي و نيز دنيوي و اخروي نگاهي متعادل و واقع‌گرايانه دارد و به اندازۀ نياز انسان به هريک از اين مقولات مي‌پردازد؛ به طور مثال، هرگاه در قرآن توصيه به ارتباط معنوي با خداوند و برپايي نماز شده، به ارتباط با مردم و پرداخت زکات نيز امر شده است. در اين نوع نگاه، هم با توصيه به نماز به جنبه‌هاي فردي انسان توجه شده و هم جنبۀ جمع‌گرايانه و اجتماعي انسان که مظهر آن پرداخت زکات است، مدّنظر قرار گرفته است. ✍ بخش‌هایی از کتاب مشکاة، جلد۱، تفسیر سورۀ مبارکۀ حمد، دکترمحمدعلی انصاری http://quranpuyan.com/yaf_postst379_qrn-qbl-tdbr-w-fhm-bry-hmh-mrdm.aspx 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
چاپ نخست کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در ماه مبارک رمضان شنبه 97/3/12، ، (اخبار رسمی): این کتاب، پیرو برگزاری موفق دوره‌های آموزشی روش مطالعه و فهم قرآن و بازخوردهای رضایت‌مندانه قرآن آموزان این دوره‌ها،در 140 صفحه با قطع رقعی منتشر شده است. این کتاب، پاسخ به سوال "چگونه قرآن بخوانیم و بفهمیم" را با روش و بیانی ساده عرضه کرده است . این کتاب در 6 فصل با عناوین زیر تالیف شده است: 1- چرا به قرآن مراجعه کنیم؟ خداقرآن را چگونه کتابی معرفی کرده است؟ 2-آیا ما مجاز و قادر به تدبر در قرآن هستیم؟ 3-روش مطالعه و تدبّر در قرآن 4-اهمیت نقش محوری سوره‌ها در فهم قرآن 5-فواید روش ارائه شده دراین کتاب 6-گام تکمیلی تدبّر: طرح سؤالات مختلف از خود، در هنگام تدبّر و تفسیر آیات قیمت چاپ سیاه و سفید کتاب 12000 تومان و چاپ رنگی آن 22000 تومان است که با تخفیف نمایشگاه به ترتیب 10000 و 20000 تومان به فروش می‌رسد. سایر علاقه‌مندان به خرید این کتب می‌توانند در ماه مبارک رمضان با استفاده از تخفیف ایام نمایشگاه قرآن از طریق تماس با شماره 09123732102 يا ارسال پيام به نام كاربري farpuy@در تلگرام،ايتا و گپ ، کتاب را سفارش دهند. هم چنین برای موسسات و نهادهای آموزشی قرآنی که بیش از 10 جلد سفارش دهند، با تخفیف فوق‌العاده به قیمت 8000 و 18000 تومان ارایه می‌شود. news.akhbarrasmi.com/news/13970312298648167
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ 🔹ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ 🔹وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ 🔹یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین. 🔸خدایا آگاهم نما در آن به برکات سحرهایش 🔸و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش 🔸و بگمار تمام اعضایم را به پیروى کردن آثارش 🔸به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى عارفان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
یا رب! ازپنجره‌روزگار به درخت عمر که‌مينگرم خوشتر از ياد‌ونام زیبایت ثمری‌نيست یا ارحم الراحمین روزمان را با نام و ذکرت آغاز میکنیم به امیدخودت ای مهربانترین مهربانان سلام صبح بخیر @quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هجدهم از ماه رمضان: جزء قسمت اول: بنام خدا سوره ۱-روش برخورد با بدی ها: ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (۹۶- مومنون) 👈به بهترین شیوه بدی را از خودت دور کن. یكى از مؤثرترین راههای مبارزه با دشمنان سرسخت و لجوج آن است كه بدیهای آنها به نیكى پاسخ داده شود؛ اینجاست كه شور و غوغایى از درون و جدان آنها برخاسته و او را سخت تحت ضربات سرزنش و ملامت قرار مىدهد. این کار در بسیار از موارد سبب بیداری وجدان تغییر عملکرد او می شود. در سیره پیشوایان و روش عملى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و ائمه هدى علیهم السلام بسیار دیده شده كه افراد یا جمعیتهایى را كه دارای بدترین برخورد بوده اند را به نیكى پاسخ گفته و مشمول محبتشان ساخته اند؛ که همین طرز برخورد، سبب انقلاب درونی و دگرگونى روحى و باز گشت آنها به راه حق شده است. قرآن کریم به دفعات این شیوه را به عنوان یك اصل در مبارزه با بدیها به مسلمانان گوشزد کرده است و حتى در آیه ۳۴ سوره فصلت مى گوید: « نتیجه این كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت، دوستان گرم و صمیمى شوند.» ۲-تصور غلطی که سرمایه داران بی دین دارند أَ یحَْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ(۵۵) نُسَارِعُ لهَُمْ فىِ الخَْیرَْاتِ بَل لَّا یَشْعُرُونَ(۵۶- مومنون) آیا گمان مى كنند افزونى و گسترشى كه به سبب مال و اولاد به آنان مى دهیم؛ برای آن است که مى خواهیم در عطا كردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ آنها نمى دانند كه این فرزندان و اموال فراوان در حقیقت یك نوع عذاب و مجازات یا مقدمه عذاب و كیفر براى آنها است. و این همان چیزى است كه در سایر آیات قرآن از آن به قانون استدراج یاد شده است. سوره ۳-چند دستور مهم به مسلمان وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ وَ یحَْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بخُِمُرِهِنَّ عَلىَ جُیُوبهِِنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلّا َّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ... وَ لَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخُْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ (۳۱- نور) به زنان با ایمان بگو از نگاه كردن به مردان نامحرم خوددارى كنند و دامان خود را از گناه حفظ نمایند و نباید زینت خود را آشكار سازند جز آن مقدار كه طبیعتا ظاهر است و باید روسری های خود را روی سینه هاى خود بیندازند. آنها نباید زینت خود را آشكار سازند مگر برای شوهرانشان و ... (یازده مورد دیگر) و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان برای نامحرمان دانسته شود. این آیه شریفه در بردارنده چند حکم مهم در مورد رعایت عفت و پاکدامنی است که رعایت تمام آنها برای بانوان مسلمان لازم و ضروری است: ۱. «چشم چرانى» و دیدن صحنه های حرام همانگونه كه بر مردان حرام است بر زنان نیز حرام مى باشد. ۲. «پوشاندن شرمگاه» در مقابل نگاه دیگران، همانگونه که برای مردان واجب است براى زنان نیز واجب است. ۳. «پنهان کردن محلهایی از بدن که معمولا تزیین می کنند» یا زینتهایی که معمولا از دید نامحرم پنهان است را درمعرض دید او قرار ندهند؛ مگر دستها تا مچ و گردی صورت به شرط آنکه زینت نداشته و بدون آرایش باشد. ۴. «پرهیز از جلب کردن توجه نامحرم به هنگام راه رفتن»: به هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا توجه نامحرم به آنها جلب شود. جهت مطالعه سایر نکات،به آدرس زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qp246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هجدهم از ماه رمضان: جزء قسمت دوم: سوره نور در جزء ۱۸ قراردارد.این سوره در سال گذشته در گروه قران پویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ✅✅درس یا درس های چیست؟ در حین مطالعه این سوره،هشت فراز اصلی را شناسایی کردیم و پیام مهم آن فراز را استخراج کردیم که در زیر پشت سرهم قرار میدهیم: 🍀 فراز اول:ایات ۱۰_۱ بیان مجازات مرد وزن و مجازات زنا به افراد پاك و روش اثبات اين اتهام ،تاکیدی است بر لزوم نظام جزایی جامع برای مجازات متخلفین همراه با حفظ حقوق و آبروی افراد و متهمین و تعیین روشهای اثبات جرم 🍀 فراز دوم:آیات ۲۵_۱۱ تاکید بر انسانها در جامعه و برخورد شدید با و شایعه پردازان 🍀 فراز سوم:آیات ۲۹_۲۷ تاکید بر افراد و لزوم کسب اجازه برای ورود و نفوذ به حریم خصوصی آنها 🍀 فراز چهارم:ایات ۳۴_۳۰ تعیین حریم خصوصی،خانوادگی و اجتماعی برای بانوان مسلمان والزامات این حریم ها و تاکید بر تزویج دختران وپسران برای حفظ امنیت روانی و اخلاقی جامعه 🍀 فراز هفتم:آیات ۶۱_۵۸ توجه به حریم افراد در داخل خانواده که نسبت به حریم های مفروض در جامعه تسهیل شده است. . 🍀 فراز پنجم:آیات ۴۶_۳۵ تشویق انسانها به بهره مندی از هدایت الهی 🍀 فراز ششم:آیات ۵۷_۴۷ با ایمان صادقانه و اطاعت از دستورات خدا و پیامبر،از هدایت الهی بهره مند شوید تا رستگار شوید. 🍀 فراز هشتم:آیات ۶۴_۶۲ اجابت دعوت خدا ورسول از طریق اطاعت کامل از پیامبر و حفظ همراهی با او در صحنه های اجتماع همانطور که مشاهده میشود از ابتدای سوره تاآیه ۳۴ و سپس آیات ۶۱_۵۸ به حفظ ابروی افراد و حریم خصوصی آنها بویژه بانوان در داخل جامعه و خانواده اختصاص دارد. از آیه ۳۵ تا ۶۴(بجز ۶۱_۵۸)هم به تمجید از ایمان واقعی و اطاعت از پیامبر جهت بهره مندی از هدایت الهی پرداخته است. ✅ پس درس سوره نور عبارت است از: «حفظ آبرو و رعایت حریم خصوصی افراد در جامعه وخانواده،ایمان واقعی و اطاعت کامل از رسول» ✍سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه تفسیر خلاصه ایات و فرازهای سوره نور به لینک زیر مراجعه نمایید. http://yon.ir/Qp4720 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
👈👈پیرو استقبال مخاطبان گرامی در سالهای پیش و نیز قرار گیری تالار گفتگوهای قرآن پویان در اولین نتیجه جستجوی "نکات هر جزء قرآن" در   💐💐امسال نیز نکات هر جزء همزمان با اذان صبح در کانال قرآن پویان در تلگرام و گپ و ایتا ارسال میشود. هم چنین همزمان با ماه مبارک رمضان امسال ، برای نخستین بار امکان فروش نسخه کتاب "پیام هایی از 30 جزء قرآن" که در سال 1395 با جمع آوری مجموعه نکات جزء اول تا سی ام چاپ شده است،فراهم شده است. جهت خرید و دانلود فایل پی دی اف کتاب پیام هایی از 30جزءقرآن ،لینک زیر را کلیک نمایید: https://idpay.ir/quranpuyan/file/14931
هدایت شده از قران پویان
💐پیرو درخواست بازدیدکنندگان محترم از غرفه قرآن پویان مبنی بر اضافه نمودن فایلهای #صوتی ،درروز تولد امام حسن مجتبی ع نسخه جدید #تنزیل باترتیل استاد پرهیزگار و ترجمه گویای استاد فولاوند ارایه شد.
جهت دانلود و نصب نسخه جدید برنامه تنزیل از لینک زیر میتوانید اقدام نمایید:https://idpay.ir/quranpuyan/file/12740
♻️♻️♻️ پرسش:آیا در تفسیر قرآن،فقط به روایات باید مراجعه کرد؟ علامه طباطبایی :تفسیر روایی،طریقه ایست محدود در برابر نیاز نامحدود! علامه طباطبایی در کتاب قران در اسلام،تفسیر روایتی را یکی از انواع سه گانه تفاسیر رایج دانسته، بر این باور است که: «تفسیر روایتی،تفسير آيه است بمعونه روايتي كه در ذيل آيه از معصوم رسيده ، این روشي است كه علماء تفسير در صدر اسلام داشتند و قرنها رايج و مورد عمل بود و تاكنون نيز در ميان اخباريين اهل سنت و شيعه معمول به ميباشد.❗️ 🔅طریقه‌ايست محدود در برابر نياز نامحدود به دلیل این که هزار هاسوالات علمی وغیر علمی داریم ⁉️ پاسخ اين سؤالات و حل اين معضلات و مشكلات را از كجا بايد دريافت نمود؟ ⁉️آيا بروايات بايد مراجعه نمود؟ در صورتيكه آنچه نام روايت نبوي ميشود بر آن گذاشت از طرق اهل سنت و جماعت بدويست و پنجاه حديث نميرسد گذشته از اينكه بسياري از آنها ضعيف و برخي از آنها منكر ميباشند و اگر روايات اهل بيت را كه از طرق شيعه رسيده در نظر آوريم درست است بهزارها ميرسد و در ميان آنها مقدار معتنابهي احاديث قابل اعتماد يافت ميشود ولي در هر حال در برابر سؤالات نامحدود كفايت نميكند، گذشته از اينكه بسياري از آيات قرآني هست كه در ذيل آن از طريق عامه و خاصه حديث وارد نشده است. يا در اين مشكلات به آيات مناسبه بايد برگشت كه در اين طريقه ممنوع است؟ http://yon.ir/Qp1596 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ 🔹وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ 🔹ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ 🔹یا هادیاً الى الحَقّ المُبین. 🔸خدایا زیاد بگردان در این (ماه) بهره مرا از برکاتش 🔸وآسان کن راه مرا به سوى خیرهایش 🔸و محروم نکن مرا از پذیرفتن نیکی هایش 🔸اى راهنماى به سوى حق آشکار . کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
و از هر جزءقرآن کریم ✅ روز نوزدهم ماه رمضان: جزء سوره   ۱- بی فایده وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلیَ‌ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنیِ اتخََّذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا(۲۷)یَاوَیْلَتا‌ لَیْتَنِی لَمْ أَتخَِّذْ فُلَانًا خَلِیلًا(۲۸)لَّقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی(۲۹- فرقان) روزی که ظالم دست خود را از روی حسرت به دندان می‌گزد و می‌گوید: ای کاش همراه با فرستاده او برای خود، راه باریکه‌ای به سوی هدایت دست و پا می‌کردم. ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به نمی‌گرفتم؛ چون او مرا از قرآنی که برایم آمد گمراه کرد. ۲- که پرستش آن بین ما رواج دارد أَ رَءَیْتَ مَنِ اتخََّذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ (فرقان- ۴۳) آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش برگزیده؟ «» به معنای میل نفس به سوی خواسته‌های خودش است؛ بدون اینکه آن تمایلات را با عقل خود سنجیده و هماهنگ کرده باشد و مراد از «معبود گرفتن هوای نفس»؛ اطاعت و پیروی کردن آن است؛ بدون اینکه توجهی به دستورات خداوند متعال داشته باشد.  آیه شریفه درباره کسانی سخن می‌گوید که در کنار آن خدای یکتا، خدای دیگری هم دارند که برخی اوقات و یا همیشه از دستورات او پیروی می‌کنند. آن خدای دیگر یا بت نتراشیده‌ای که پیروان زیادی هم دارد همان بت نفس ماست. هر جا که فرمان یا همان خواست دل با حکمی از احکام الهی در ستیز شد همان جا می‌توان فهمید که ما خداپرستیم یا مطیع بت نفسیم. اگر دستور دین را بی محلی کردیم و در پی برآوردن خواهش دل برآمدیم شک نکنیم که بت پرستیده‌ایم؛ نشان به آن نشان که در دل یا به زبان می‌گوییم: «چون دلم می‌خواهد» نه «چون خدا می‌خواهد» ۳- چقدر از مال خود را کنیم؟ وَ الَّذِینَ إِذَا أَنفَقُواْ لَمْ یُسْرِفُواْ وَ لَمْ یَقْترُُواْ وَ کَانَ بَینْ‌َ ذَالِکَ قَوَامًا(۶۷- فرقان) مؤمنین که بندگان خداوند رحمانند وقتی انفاق می‌کنند، نه اهل زیاده‌روی هستند و نه بخل می‌ورزند؛ بلکه بین این دو راه اعتدال را بر می‌گزینند. این آیه شریفه به یکی از ویژگی‌های مؤمنین که اعتدال‌ و دوری از هر گونه افراط و تفریط در کارها به خصوص در مسأله انفاق است اشاره می‌کند. در این فراز قرآن کریم اصل انفاق کردن را به عنوان یکی از وظایف و برنامه‌های قطعی مؤمنین، مسلّم گرفته و تنها مقدار پرداخت آن را به شکل توصیفی بیان می‌کند که: مؤمنین انفاقی عادلانه و دور از هر گونه اسراف و سخت‌گیری دارند؛ نه آن چنان بذل و بخشش می‌کنند که زن و فرزندشان گرسنه بمانند و نه آن چنان سخت‌ می‌گیرند که دیگران از مواهب آن‌ها بهره نگیرند. سوره ۴- کشت؛ اما خدا همه را عذاب کرد وَ لَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَیَأْخُذَکُمْ عَذَابُ یَوْمٍ عَظِیمٍ(۱۵۶) فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُواْ نَادِمِینَ(۱۵۷) فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فیِ ذَالِکَ لاََیَةً وَ مَا کاَنَ أَکْثرَُهُم مُّؤْمِنِینَ(۱۵۸) پیامبرشان حضرت صالح ع به آن‌ها گفت این کاری به این شتر نداشته باشید که اگر آسیبی به او رساندید گرفتار عذابی سخت خواهید شد. اما آن‌ها گوش نکرده و آن شتر را کشتند و بعد که عذاب قطعی را دیدند پشیمان شدند که سودی به حالشان نداشت و عذاب آن‌ها را فراگرفت. نکته قابل توجه در این آیه این است که قاتل آن شتر فقط یک نفر بود؛ اما همان‌طور که ملاحظه می‌کنید خداوند متعال نفرمود «فعقرها احد منهم؛ یکی از آن‌ها شتر را کشت»؛ بلکه فرمود « فَعَقَرُوهَا » همه او را کشتند و بعد هم نفرمود فقط آن یک نفر عذاب شد بلکه فرمود همه آن‌ها به عذاب الهی گرفتار شدند . حال سوال این است که چرا خداوند گناه یک نفر را به همه نسبت داد و همه را گرفتار عذاب کرد؟ پاسخ این سوال را امیرالمؤمنین علیه‌السلام داده‌اند آن حضرت می‌فرماید: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا ؛ ای مردم، جز این نیست که خشنودی و خشم است که مردم را بر محوری جمع می‌کند. همانا ناقه ثمود را یک نفر پی کرد و کشت؛ امّا عذاب خداوند همه را گرفت چون همگان به آن گناه رضایت دادند. جهت مطالعه متن کامل به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/Qp247 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷 شب از نگاه امام 🌷🌷 ما در ماه‌ رمضان‌ آمادگي‌ مي‌يابيم‌ تا قرآن‌ و آموزه‌هاي‌ آن را بپذيريم، خاصه اينكه‌ قرآن‌ كلام‌ پيامبر نيست،‌ بلكه‌ وحي‌ الهي‌ است‌. در اين‌ شب، ما، ، از اين‌ مفاهيم‌ الهام‌ مي‌گيريم‌ 👈 و ما، امت‌ محمد، با بزرگداشت‌ هرسالۀ شب‌ قدر معاني‌ آن‌ را در مي‌يابيم، تا شب‌ قدر در زندگي‌ ما، شب‌ نزول‌ قرآن‌ بر قلب‌ ما و جا گرفتن‌ تعاليم‌ قرآن‌ در نفْس‌ ما باشد، و تا قرآن‌ و معاني‌ آن‌ سبب پويايي تن و روان ما باشد.👌👉 اين‌ معني‌ وراي‌ مفهوم‌ ارتباط‌ با گذشته‌ است. بنابراين،‌ شب‌ قدر و نزول‌ قرآن‌ به‌ اين‌ معنا استمرار دارد . http://quranpuyan.com/yaf_postst109_khSwSyt-shb-qdr-chyst-nZrt-mkhtlf-pyrmwn-shb-qdr.aspx
امروز،اخرین روز #نمایشگاه قران است.شما را به حضور در #غرفه قرآن پویان در بخش رسانه های دیجیتال دعوت میکنیم. ساعت17تا24
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ 🔹واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ 🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ 🔹یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین. 🔸خدایا بگشا برایم در این ماه درهاى بهشت را 🔸و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را 🔸و توفیق ده مرا در این ماه تلاوت کردن قرآن را 🔸اى نازل کننده آرامش در دلهاى مؤمنان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
💫خدایا !💫 محبت را چون انوارِ خورشید، از جانِ ما به سوی تمام هستی بتابان و رحمتی کن تا پایانی بر تاریکی های پیرامون خویش باشیم. ✨سلام✨ روزتان سرشار از رحمت الاهی @quranpuyan
بنام خدا 💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅روز بیستم ماه رمضان : جزء سوره ♦️۱-سه شرط کلیدی برای 🌼أمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (۶۲- نمل) [آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درمانده اى او را بخواند اجابت مى كند و آسیب و گرفتاریش را دفع مى نماید؟ قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است. قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مى كند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مى گیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد؛ سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد. سوره ♦️۲-ادب فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلىَّ إِلىَ الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ(۲۴- قصص) پس موسى، دامهای آن دو را آب داد؛ سپس به سوى سایه برگشت و گفت: پروردگارا! به آنچه از خیر بر من نازل مى كنى، نیازمندم. وقتی (ع) بعد از چند روز سفر با پای پیاده به شهر مدین رسید در بدو ورود اجتماع جمعیتی چوپان که برای آب دادن به دامهایشان بر سر چاهی تجمع کرده بودند توجه اش را جلب کرد. همانجا دو دختر جوان را دید که با فاصله ایستاده و در انتظار خلوت شدن دور چاهند تا برای گوسفندانشان آب بکشند. موسای خسته، گرسنه و بی جا و مکان برای رضای خدا به پیش رفت و برای آن دو از چاه آب کشید. بعد آمد و زیر سایه ای نشست و این جمله را به خدا عرض کرد که: «رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ»؛ هر خیرى كه بر من فرستى به آن نیازمندم. ادب دعای موسی این است که یک: تقاضایی از خدا نکرد؛ بلکه فقط اعلام نیاز کرد. دو: برای خدا تعیین تکلیف نکرد به اینکه اشاره به کار خاصی کند و از خدا بخواهد که آن را برایش انجام دهد. سه: در آن اعلام نیازی هم که کرد تنها نیازمندی اش به هر آنچه که برایش خیر است را به خدا عرض کرد. پس ادب در دعا این شد که بگوییم: خدایا! ما سراسر نیازیم و تو عالم و توانا به آن نیازها؛ گر صلاح است هر چه خیر ماست به ما عنایت کن. نکته دیگر آنکه از تعیین مصداق و اصرار بر خواسته پرهیز کنیم چرا که « عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» و حال آنکه «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون» اگر ما کار را به خداوند عالم خیر واگذار کردیم یقین کنیم که جز خیر نصیبمان نخواهد شد. ادامه در پست بعد👇 http://yon.ir/Qp454 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛