♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
🔹 فراز سوم آیات 19-15
إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ رَسُولًا شَاهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولًا {15}
بى گمان ما به سوى شما فرستاده اى كه گواه بر شماست روانه كرديم همان گونه كه فرستاده اى به سوى فرعون فرستاديم {15}
فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِيلًا {16}
[ولى] فرعون به آن فرستاده عصيان ورزيد پس ما او را به سختى فرو گرفتيم {16}
فَكَيْفَ تَتَّقُونَ إِن كَفَرْتُمْ يَوْمًا يَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِيبًا {17}
پس اگر كفر بورزيد (به اين رسول) چگونه از روزى كه كودكان را پير مى گرداند، خود را نگاه خواهيد داشت{17}
السَّمَاء مُنفَطِرٌ بِهِ كَانَ وَعْدُهُ مَفْعُولًا {18}
آسمان از [بيم] آن [روز] در هم شكافد وعده او انجام يافتنى است {18}
إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا {19}
قطعا اين [آيات] اندرزى است تا هر كه بخواهد به سوى پروردگار خود راهى در پيش گيرد {19}
♻️ عصاره فراز آیات 19-15 : پیامبر، رسولی از جانب خدا و قرآن مایه تذکر است.با عبرت از سرنوشت عصیان فرعون در برابر موسی و خوف از حساب و عذاب اخروی، پیامبر و قرآن را تصدیق کنید و بسوی خدا درآیید.
🖌آقای سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://telegram.me/quranpuyan
بسم الله الحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وچهادم
تمرین بیست وهشتم
✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
🔶🔸در آیه 116 سوره هود،چند نکته مهم وجود دارد
🔶فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنا مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا ما أُتْرِفُوا فِيهِ وَ كانُوا مُجْرِمِينَ «116»
🔸پس چرا در قرون قبل از شما، صاحبان علم و قدرتى نبودند تا مردم را از #فساد در زمين باز دارند، مگر گروه كمى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم، و #ستمگران دنبالهرو و دلبستهى مال و مقامى شدند كه در آن مست و سركش شده بودند و آنان مردمى مجرم و #گناهكار بودند.
👇👇
1-منظور از "اولو بقیه" صاحبان تشخیص و نخبگان و اگاهان جامعه است که باید از فساد نهی کنند.
2-ایه به #فساد های بزرگ که کل جامعه را خراب می کند ،اشاره دارد.افساد فی الارض با توجه به سایر ایات مشابه قران و نیز معرفی فرعون بعنوان مفسد فی الارض،این نکته را تایید میکند که مراد این آیه مفاسد کوچک و افراد مفسد خرده پا نیست.بلکه #مفسدین صاحب نفوذ و قدرت است که فساد انها،بقیه را هم به #فساد می کشاند.
3-برای اینکه #خواص و #نخبگان بتوانند #مفسد را شناسایی و نسبت به ان هشدار دهند،باید دسترسی به اطلاعات و آزادی گفتار در بیان و نهی از مفاسد باشند و گرنه پیش خدا معذورند و قابل نکوهش نیستند.
لذا جوامع برای مصون ماندن از شیوع #فساد،باید به این دو امر(مخفی نکردن اطلاعات فساد،ازادی بیان مخالفین و #نهی کنندگان از فساد)همت گمارند.
4-نخبگانی میتوانند با مفاسد مبارزه کنند که خودشان #پاک باشند و از #مفسدان تبعیت نکنند و الوده به #فساد نباشند.
💫💫نقل به مضمون از سخنرانی استاد سروش محلاتی در محرم 95
ادامه موضوع 👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst287_ntyj-w-wqb-trkh-nhy-z-fsd-w-mnkhr-dr-jmh.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #کربلا
قسمت بیست و دوم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسه حسینی
✅ دو تحریف #معنوی در هدف امام حسین (ع)
#تحریف معنوی دومی كه از نظر تفسیر و توجیه حادثه ی #كربلا رخ داد این بود كه گفتند می دانید چرا امام حسین رفت و كشته شد؟
یك دستور خصوصی فقط برای او بود و به او گفتند تو برو خودت را به كشتن بده. معلوم است، اگر یك چیزی دستور خصوصی باشد، به ما و شما دیگر ارتباط پیدا نمی كند، یعنی قابل پیروی نیست.👉
اگر بگویند حسین چنین كرد، تو چنین بكن! می گوید حسین از یك دستور خصوصی پیروی كرد، به ما مربوط نیست، به دستورات اسلام كه دستورات كلی و عمومی است مربوط نیست! آن یك دستور خصوصی مخصوص خودش بود. 😳
حال تفاوت این دو چگونه است؟
امام حسین خودش فریاد كشیده است كه علل و انگیزه ی قیام من مسائلی است كه بر اصول كلی اسلام منطبق می شود، احتیاجی به دستور خصوصی نیست.
دستور خصوصی در جایی می گویند كه دستورهای عمومی وافی نباشد. امام حسین در كمال صراحت فرمود اسلام دینی است كه به هیچ مؤمنی- حتی نفرمود به امام- اجازه نمی دهد كه در مقابل ظلم و ستم، #مفاسد و گناه بی تفاوت بماند. امام حسین مكتب به وجود آورد ولی مكتب عملی اسلامی. مكتب او همان مكتب اسلام است، ولی اسلام بیان كرد و حسین عمل كرد. در درجه ی اول بیش از هركس دیگر عمل كرد.
#مكتب عملی اسلام. ماهرانه [تحریف كردیم ] برای اینكه این حادثه را از مكتب بودن خارج كنیم و قهراً از قابل پیروی بودن خارج كنیم.
وقتی از مكتب بودن خارج شد، دیگر قابل پیروی نیست. وقتی كه قابل پیروی نشد، پس دیگر از حادثه ی كربلا نمی شود استفاده كرد.
از اینجا ما حادثه را از نظر اثر مفید داشتن عقیم كردیم. خیلی به نظر كوچك می آید كه بگویند دستور خصوصی بود. ولی می گوییم وقتی گفتی دستور خصوصی، معنایش این است كه دستورهای عمومی در این زمینه ها كافی و وافی نیست، یعنی اگر دستور خصوصی نمی رسید اسلام دستوری نداشت كه بگوید در چنین شرایطی باید حركت و قیام كرد، بلكه اسلام می گفت هرچه [به نظرتان می رسد عمل كنید.
این خیانتی است به حسین بن علی علیه السلام.
آیا خیانتی از این بالاتر هم در دنیا صورت گرفته است؟ .
این است كه عرض كردم این تحریف معنوی كه در حادثه ی عاشورا صورت گرفته است، از آن تحریفات لفظی صد درجه خطرناكتر است.
در #تحریف لفظی مثلاً كسی می گوید من حدس می زنم روز عاشورا هفتاد و دو ساعت بود، بعد هم اصرار می كند كه هفتاد و دو ساعت بود. خوب یك چرندی گفته است. آن كه می گوید سیصد هزار نفر را حسین بن علی كشت، آن كه می گوید عروسی قاسم (درست است كه به حسین بن علی اهانت كرده) ، آن كه می گوید زعفر جنی آمد، آن كه می گوید زینب آمد به أبا عبد اللّه چنین گفت، أبا عبد اللّه فرمود كیست برای من اسب بیاورد، اعوان و انصاری نداشت، زینب رفت اسب أبا عبد اللّه را آورد، و از این دروغها، اینها برای هدف حسین بن علی آن قدر خطر ندارد كه این تحریفهای معنوی خطرناك است.
بنابراین ما آمدیم نهضت حسین بن علی را كه خود هدف و منظوری داشته است مسخ و تحریف كردیم.
ادامه دارد
https://eitaa.com/quranpuyan
به مناسبت سالروز شهادت امام #سجاد ع
یادگار بزرگ امام سجاد ع (صحیفه) از نگاه دیگران 👇
👈علامه طنطاوی مفتی اسکندریه مصر
آيت الله مرعشي نجفي مينویسد: نسخهاي از #صحيفه را براي مطالعه علّامه طنطاوي صاحب تفسير معروف و مفتي اسکندريّه فرستادم. وی خبر وصول صحيفه را براي من نوشت و در برابر اين هديهی گرانقدر از من سپاسگزاري نمود و در تمجيد و تحميد از اين نسخه بسيار سخن گفت تا آن که گفت:
نامه گرامي مدّتي پيش به ضميمه کتاب صحيفه از کلمات امام زاهد اسلام علي زين العابدين بن امام حسين شهيد، ريحانهی مصطفي رسيد. ...
👈آن را کتابي يگانه يافتم که مشتمل بر علوم و معارف و حکمتهایي است که در غير آن يافت نميشود. از بدبختیهای ما این است که تا کنون بر این اثر قیّم و ماندگار که از میراثهای نبوت و اهل بیت است دسترسی نداشتیم؛ من هر چه در آن تأمل کردم دیدم از کلام مخلوق فراتر و از کلام خالق فروتر است... 👉
علامه طنطاوی در ادامه تصمیم میگیرد که خود شرحی بر این کتاب گرانسنگ بنویسد هر چند ظاهرا توفیق این امر را نیافته است.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
✅ نکات فراز سوم آیات 19-15
1⃣ اولين واژه رسول براي پيامبر اسلام در اين سوره بكار رفته است.و به اجمال به وظايف اصلي رسول نيز اشاره شده است:دريافت وحي و ابلاغ وحي
2⃣ در آيات ۱۴-۱ به وظايف و تكاليف و سختي هاي پيامبر در راه انجام رسالت خود به اجمال اشاره شد.در اين فراز، خداوند منكران رسالت و آيات قران را مخاطب خود قرار داده، از عواقب مخالفت با رسولان الهي،برحذر ميدارد. تلفيق اين فرازها،مخاطبان را متوجه اين نكته ميكند كه امر رسالت نيازمند تحمل سختي ها و كسب پيش نيازهايي است كه در ظرفيت همگان نيست. پس زحمات اين رسول را قدر نهيد و تصديقش كنيد.
🖌آقای سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وچهادم
تمرین بیست وهشتم
✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
🌹امام علی (ع) می فرمایند :
🔶 اصلح المسی بحسن فعالک و دل علی الخیر بجمیل مقالک .
🔸🔸 فرمود، کسی را که به تو #بدی کرده به #نیکیات با او #اصلاح کن و دلالت به #خیر کن به #زیبائی کلامت.
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #کربلا
قسمت بیست و سوم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅ فلسفه ی دستور ائمه ی اطهار علیهم السلام
عرض كردیم كه #ائمه ی اطهار حتی به روایت از پیغمبر اكرم گفتند كه این [حادثه ] باید زنده بماند، فراموش نشود، مردم بنشینند و بگریند. چرا چنین گفتند؟
هدف آنها از
این دستور چه بوده است؟
اینجا هم باز یك #هدف واقعی است و یك هدف مسخ شده: یك بار آمدیم گفتیم این فقط به خاطر این است كه تسلّی خاطری برای حضرت زهرا سلام اللّه علیها باشد.
ایشان با اینكه در بهشت هستند، با اینكه همراه فرزند بزرگوارشان هستند و خود امام حسین هم فرمود: «وَ هِیَ مَجْموعَةٌ لَهُ فی حَضیرَةِ الْقُدْسِ» و در روز اول فرمود: «وَ ما اَوْلَهَنی اِلی اَسْلافی اِشْتِیاقَ یَعْقوبَ اِلی یوسُفَ» من آرزو دارم كشته شوم چون به پدرم، به جدم و به مادرم ملحق می شوم؛ با اینكه امام حسین ملحق به مادرش هست، مع ذلك حضرت زهرا در بهشت نشسته دائماً بی تابی می كند و ما مردم ی سروپا باید بیاییم یك مقدار گریه كنیم كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند.
آیا شما توهینی بالاتر از این برای حضرت زهرا پیدا می كنید؟
گفتند ائمه كه دستور دادند گریه كنید،😰
هدف از این دستور این بوده كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند.
دیگر، گفتند [علت دستور ائمه علیهم السلام ] چیز دیگری است. امام حسین بی تقصیر در #كربلا به دست یك عده مردم #تجاوزكار كشته شد، پس این #تأثرآور است، باید #متأثر بود.
من هم قبول دارم، امام حسین بی تقصیر كشته شد. من هم قبول دارم، امام حسین به دست یك عده مردم ظالمِ متجاوز كشته شد. اما همین؟ یك آدم بی تقصیر به دست یك عده مردم متجاوز كشته شد؟ روزی هزار نفر آدم بی تقصیر به دست آدمهای با تقصیر كشته می شوند. روزی هزار نفر آدم در دنیا به اصطلاح نفله می شوند. تأثرآور هم هست، اما آیا این نفله شدنها ارزش دارد كه قرنهای زیاد، ده قرن، بیست قرن، سی قرن ادامه پیدا كند؟ دائماً ما بنشینیم و اظهار #تأثر كنیم كه حیف! حسین بن علی نفله شد! خونش هدر رفت! بی تقصیر كشته شد! به دست یك عده افراد متجاوز كشته شد! .
حسین بن علی بی تقصیر كشته شد، به دست افراد متجاوز كشته شد، اما چه كسی گفته حسین بن علی نفله شده است؟ چه كسی گفته خون حسین بن علی هدر رفت؟ اگر در دنیا انسانی شما پیدا كنید كه نگذاشت یك قطره ی خونش هدر برود حسین بن علی است. اگر كسی در دنیا پیدا كنید كه نگذاشت شخصیتش یك ذره هدر برود، حسین بن علی است!
مردی كه برای قطره قطره خون خودش آنچنان ارزش قائل شد كه اگر ثروتهای دنیا را كه برای او مصرف می شود تا دامنه ی قیامت حساب كنیم، بشر برای هر قطره خونش میلیاردها میلیارد تومان پول خرج كرده است.
آدمی كه كشته شدنش سبب شد كه نام او پایه ی كاخ ستمكاران را، یك قرن، دو قرن، سه قرن، ده قرن، بیست قرن بلرزاند، این آدم نفله شد؟ ! هدر رفت؟ ! ما حالا غصه بخوریم كه حسین بن علی
نفله شد؟ !😔😐
تو نفله شدی بیچاره ی نادان! من و تو نفله هستیم، من و تو عمرمان هدر رفت.
حسین بن علی نفله شد؟ ! كه ما بیاییم غصه ی نفله شدن او را بخوریم؟ ! غصه برای خودت بخور!😓
تو به حسین بن علی توهین می كنی كه می گویی نفله شد. #حسین بن علی كسی است كه [به او] گفتند: «اِنَّ لَكَ دَرَجَةً عِنْدَ اللّهِ لَنْ تَنالَها اِلاّ بِالشَّهادَةِ» پس وقتی حسین بن علی آرزوی شهادت می كرد آرزوی نفله شدن را می كرد كه بعد من و شما بیاییم اظهار تأثر كنیم كه نفله شد، هدر رفت؟ !
خیر، آنها كه آمدند توصیه كردند كه باید عزای حسین بن علی زنده بماند، چون او یك مكتب به وجود آورد، می خواستند #مكتبش زنده بماند، برای اینكه در دنیا شما هرگز یك مكتب عملی كه نمونه ی مكتب حسین بن علی باشد پیدا نمی كنید.
اگر شما نمونه ای مانند نمونه ی حسین بن علی پیدا كردید آن وقت بگویید چرا ما هر سال باید یاد حسین بن علی را تجدید كنیم؟ آنچه كه در حسین بن علی در این حادثه ی عاشورا و در آن ابتلاء و مصیبت پیدا شد از توحید، از جلوه ی ایمان، از جلوه ی خداشناسی، از ایمان كامل به جهان دیگر، از رضا، از تسلیم، از صبر، از استقامت، از مردانگی، از طمأنینه ی نفس، از ثبات، از عزت نفس، از كرامت نفس، از آزادی خواهی و آزادی طلبی، از اینكه در فكر انسانها باشد، از اینكه در خدمت انسانها باشد، اگر شما نمونه ای در دنیا پیدا كردید، آن وقت بگویید چرا ما نام حسین بن علی را زنده كنیم. بدیل و مثل ندارد
https://telegram.me/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #کربلا
قسمت بیست و سوم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅ فلسفه ی دستور ائمه ی اطهار علیهم السلام
عرض كردیم كه #ائمه ی اطهار حتی به روایت از پیغمبر اكرم گفتند كه این [حادثه ] باید زنده بماند، فراموش نشود، مردم بنشینند و بگریند. چرا چنین گفتند؟
هدف آنها از
این دستور چه بوده است؟
اینجا هم باز یك #هدف واقعی است و یك هدف مسخ شده: یك بار آمدیم گفتیم این فقط به خاطر این است كه تسلّی خاطری برای حضرت زهرا سلام اللّه علیها باشد.
ایشان با اینكه در بهشت هستند، با اینكه همراه فرزند بزرگوارشان هستند و خود امام حسین هم فرمود: «وَ هِیَ مَجْموعَةٌ لَهُ فی حَضیرَةِ الْقُدْسِ» و در روز اول فرمود: «وَ ما اَوْلَهَنی اِلی اَسْلافی اِشْتِیاقَ یَعْقوبَ اِلی یوسُفَ» من آرزو دارم كشته شوم چون به پدرم، به جدم و به مادرم ملحق می شوم؛ با اینكه امام حسین ملحق به مادرش هست، مع ذلك حضرت زهرا در بهشت نشسته دائماً بی تابی می كند و ما مردم ی سروپا باید بیاییم یك مقدار گریه كنیم كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند.
آیا شما توهینی بالاتر از این برای حضرت زهرا پیدا می كنید؟
گفتند ائمه كه دستور دادند گریه كنید،😰
هدف از این دستور این بوده كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند.
دیگر، گفتند [علت دستور ائمه علیهم السلام ] چیز دیگری است. امام حسین بی تقصیر در #كربلا به دست یك عده مردم #تجاوزكار كشته شد، پس این #تأثرآور است، باید #متأثر بود.
من هم قبول دارم، امام حسین بی تقصیر كشته شد. من هم قبول دارم، امام حسین به دست یك عده مردم ظالمِ متجاوز كشته شد. اما همین؟ یك آدم بی تقصیر به دست یك عده مردم متجاوز كشته شد؟ روزی هزار نفر آدم بی تقصیر به دست آدمهای با تقصیر كشته می شوند. روزی هزار نفر آدم در دنیا به اصطلاح نفله می شوند. تأثرآور هم هست، اما آیا این نفله شدنها ارزش دارد كه قرنهای زیاد، ده قرن، بیست قرن، سی قرن ادامه پیدا كند؟ دائماً ما بنشینیم و اظهار #تأثر كنیم كه حیف! حسین بن علی نفله شد! خونش هدر رفت! بی تقصیر كشته شد! به دست یك عده افراد متجاوز كشته شد! .
حسین بن علی بی تقصیر كشته شد، به دست افراد متجاوز كشته شد، اما چه كسی گفته حسین بن علی نفله شده است؟ چه كسی گفته خون حسین بن علی هدر رفت؟ اگر در دنیا انسانی شما پیدا كنید كه نگذاشت یك قطره ی خونش هدر برود حسین بن علی است. اگر كسی در دنیا پیدا كنید كه نگذاشت شخصیتش یك ذره هدر برود، حسین بن علی است!
مردی كه برای قطره قطره خون خودش آنچنان ارزش قائل شد كه اگر ثروتهای دنیا را كه برای او مصرف می شود تا دامنه ی قیامت حساب كنیم، بشر برای هر قطره خونش میلیاردها میلیارد تومان پول خرج كرده است.
آدمی كه كشته شدنش سبب شد كه نام او پایه ی كاخ ستمكاران را، یك قرن، دو قرن، سه قرن، ده قرن، بیست قرن بلرزاند، این آدم نفله شد؟ ! هدر رفت؟ ! ما حالا غصه بخوریم كه حسین بن علی
نفله شد؟ !😔😐
تو نفله شدی بیچاره ی نادان! من و تو نفله هستیم، من و تو عمرمان هدر رفت.
حسین بن علی نفله شد؟ ! كه ما بیاییم غصه ی نفله شدن او را بخوریم؟ ! غصه برای خودت بخور!😓
تو به حسین بن علی توهین می كنی كه می گویی نفله شد. #حسین بن علی كسی است كه [به او] گفتند: «اِنَّ لَكَ دَرَجَةً عِنْدَ اللّهِ لَنْ تَنالَها اِلاّ بِالشَّهادَةِ» پس وقتی حسین بن علی آرزوی شهادت می كرد آرزوی نفله شدن را می كرد كه بعد من و شما بیاییم اظهار تأثر كنیم كه نفله شد، هدر رفت؟ !
خیر، آنها كه آمدند توصیه كردند كه باید عزای حسین بن علی زنده بماند، چون او یك مكتب به وجود آورد، می خواستند #مكتبش زنده بماند، برای اینكه در دنیا شما هرگز یك مكتب عملی كه نمونه ی مكتب حسین بن علی باشد پیدا نمی كنید.
اگر شما نمونه ای مانند نمونه ی حسین بن علی پیدا كردید آن وقت بگویید چرا ما هر سال باید یاد حسین بن علی را تجدید كنیم؟ آنچه كه در حسین بن علی در این حادثه ی عاشورا و در آن ابتلاء و مصیبت پیدا شد از توحید، از جلوه ی ایمان، از جلوه ی خداشناسی، از ایمان كامل به جهان دیگر، از رضا، از تسلیم، از صبر، از استقامت، از مردانگی، از طمأنینه ی نفس، از ثبات، از عزت نفس، از كرامت نفس، از آزادی خواهی و آزادی طلبی، از اینكه در فكر انسانها باشد، از اینكه در خدمت انسانها باشد، اگر شما نمونه ای در دنیا پیدا كردید، آن وقت بگویید چرا ما نام حسین بن علی را زنده كنیم. بدیل و مثل ندارد
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
خدايا،
اگر مرا با زنجيرها ببندی،
و عطایت را از میان همه خلق از من منع کنى،
و ديدگان بندگانت را بر رسوايی هايم بگشايی،
و فرمان دهى که مرا به آتش دوزخ کشند
و میان من و نیکان جدایى افکنى،
اميدم را از تو نخواهم بريد، و آرزويم را از عفو تو باز نخواهم گرداند، و محبتت از قلبم بيرون نخواهد رفت، من فراوانی عطايت را نزد خود، و پرده پوشی ات بر گناهانم در دار دنيا را فراموش نخواهم كرد
💠 قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی
🆔 @quranpuyan
📖 #قرآن چه می گوید؟
قرآن و #زندگي
🍃🍃🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر #دلیل
قسمت آخر
🔻مورد دیگری که می خواهم از قرآن نقل کنم شامل همه آیاتی می شود که با عباراتی چون «اَکْثَرُهُمْ لایعْقِلُون» و «اَکْثَرُهُمْ لایشْعُرُون» می آید که باز هم به نظر می رسد برای نفی زندگی عاریتی است. «اَکْثرُهُمْ لایعْقِلُون» یعنی نگو اکثریت این را می گویند و من هم می پذیرم، چون اکثریت لایعقلون و لایفقهون هستند. اگر اینطوری بگویی، در واقع یعنی تو هم یک بیشعوری و از بیشعورهای دیگر تبعیت می کنی و این دقیقاً زندگی عاریتی است.
👈پس تبعیت از قواعد و هنجارهای اجتماعی تنها زمانی قابل دفاع منطقی است که خودم به حقانیت آنها وقوف داشته باشم؛ وگرنه تبعیت از آنها مساوی تبعیت از جهل عمومی و ندانسته های همه خواهد بود.
🔻 بنابر آنچه گفته شد انسان اصیل فقط به یافته های خود اعتنا می کند و از چیزی تبعیت می کند که با مجموع نیروهای ادراکی خودش به وضوح یافته باشد؛ و از این لحاظ انسان اصیل و معنوی هیچ وقت بر اساس حدس و امثال آن سخن نمی گوید. هایدگر در این باره می گوید: "یکی از ویژگیهای انسانهای عاریتی این است که چون هیچ چیزی در آنها ریشه ندارد، همه چیزشان بر اساس حدس و گمان است."
👈من در اینجا به یاد این آیه قرآن میافتم که می فرماید: «إِنْ هُمْ اِلاَّ یخْرُصُونَ »[انعام: ۱۱۶] یعنی فقط حدس می زنند؛ یا در جایی دیگر می فرماید: «إِنْ هُمْ اِلاَّ یظُنُّونَ» [بقره: ۷۸]، «إِنَّ الظَّنَّ لایغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیئاً »[یونس: ۳۶] یعنی اینها گمانی اند. (گمان آن است که از درون شما نجوشد).
✳️ استاد #مصطفی_ملکیان، زندگی اصیل و مطالبه دلیل
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan