eitaa logo
قران پویان
493 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
708 ویدیو
631 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
💫🔶اشنایی با برخی دیدگاهای علامه 🔶🔸*سئوال:در نظر علامه، عوامل اجتماعی که جلوی را می گیرد و موجب تحمیل عقیده و استبداد فکری می شود، چه وضعی پیدا می کند، مثلاً حکومت دینی، چقدر حق دخالت در این باره دارد؟ اگر حکومت از اختیار مطلق و یا حتی اختیار نسبی برای ورود به مسائل فکری و اعمال محدودیت برخوردار باشد و ترسیم خط قرمزها به دست او باشد، اندیشه تابع قدرت و زیر سلطه خواهد بود. 🔶* به صراحت عرض می کنم که علامه، چنین اختیاری را برای حکومت، حتی اگر در رأس آن شخص رسول اکرم قرار داشته باشد، قبول ندارد چون به نظر ایشان، پیامبر خدا از چنین کاری منع شده است. در قرآن در آیات متعددی حضرت رسول از اعمال قدرت و اجبار و بکارگیری زور نهی گردیده است مثل: "لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ"، "وَ ما جَعَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکیل‏"، "وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما یَضِلُّ عَلَیْها وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِوَکیل"،‏ "أَ فَأَنْتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّی یَکُونُوا مُؤْمِنین‏"، "وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّار"؛ اینگونه آیات از جهت اینکه آیا می تواند مبنای استنباط حکم شرعی قرار گیرد و اعمال قدرت از سوی حاکم اسلامی را محدود کند، قابل تأمل و بررسی است، ولی فقها اعتنایی به این مسأله نکرده اند و در کتابهای فقهی به طور کلی بحثی در این باره نمی بینید. 🔶آیا قابل قبول است آنجا که رسول خدا از بکارگیری زور نهی شود، دیگران مجاز به آن باشند؟ و آیا واقعاً این مسئله اینقدر اهمیت ندارد که بحث شود در چه مواردی استفاده از شیوه های قهرآمیز، جایز نیست و مفاد این آیات چیست؟ بهرحال فقها توجهی به این آیات نکرده اند، ولی علامه طباطبایی به اقتضای کار تفسیری خود، به این مسأله وارد شده و پذیرفته است که در هدایت انسانها، نمی توان اختیار و آزادی را از آنها سلب کرد و پیامبر هم مجاز به آن نیست. بنظر ایشان "انّما انت مذکّر" به این معنی است که پیامبر در انجام رسالت خود نمی تواند از اکراه و اجبار استفاده کند (المیزان، ج20، ص275) و "ما انت علیهم بجبّار" به معنی آن است که پیامبر حق ندارد آنها را اجبار بر ایمان کند (المیزان، ج18، ص362) و "انّ هذه تذکرة فمن شاء اتخذ الی ربه سبیلاً" به معنی آن است که ورود به راه خداوند به مشیت و خواست خود انسان بستگی دارد و از سوی پیامبر اکراه و اجباری نسبت به آن وجود ندارد (المیزان، ج15، ص231) و بهرحال "خداوند ایمان از سوی اکراه و اجبار را نخواسته است" (المیزان، ج10، ص127) 🔶آیا با این تکرارها و تأکیدها باز هم می توان گفت که علامه طباطبایی با بکارگیری زور و اجبار در مسائل ایمانی موافق است؟ البته اگر فقیهی این آیات را نادیده بگیرد و فقط به ادله نصب حاکم توجه کند و ادله ولایت را مطلق ببیند، قهراً به نتایج دیگری می رسد، ولی علامه فقیهی نیست که اینگونه استنباط کند. 💫💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
آرامش یعنی درمیان صدها مشکل خیالت هم نباشد لبخند بزنی چون میدانی خدایی داری که هوایت را دارد.. سلام امروزتون پر از الطاف خداوندی https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
011 .mp3
523.6K
#تلاوت_ترتیل_صبحگاهی #صفحه_یازدهم #سوره_مبارکه_بقره https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ آیات و جملات را که به آن علم ندارید ، منتشر نکنید بنام خدا وظیفه ما در هنگام شنیدن وخواندن نسبتهای اثبات نشده به دیگران چیست؟ آیا آنها را دهن به دهن نقل کنیم یا برای بقیه دوستانمان فوروارد کنیم؟ خداوند در سوره نور(پس ازاینکه شایعاتی نسبت به یکی از زنان خانواده پیامبر پخش شد) اخطار شدیدی به مومنان در پخش اینگونه بهتان ها و دروغها میدهد: چرا هنگامی که این (تهمت) را شنیدید، مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (و کسی که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ و آشکار است؟!۱۲ به خاطر بیاورید زمانی را که این شایعه را از زبان یکدیگر می‌گرفتید، و با دهان خود سخنی می‌گفتید که به آن یقین نداشتید؛ و آن را کوچک می‌پنداشتید در حالی که نزد خدا بزرگ است! ۱۵ چرا هنگامی که آن را شنیدید نگفتید: «ما حق نداریم که به این سخن تکلّم کنیم؛ خداوندا منزّهی تو، این بهتان بزرگی است»؟! ۱۶ خداوند شما را اندرز می‌دهد که هرگز چنین کاری را تکرار نکنید اگر ایمان دارید!۱۷ ✍ سیدکاظم فرهنگ https://bit.ly/2DdZ313 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2⃣ساعت7: یک صفحه از قران کریم 3⃣ ساعت 8 : قرآن چه مي گويد؟ 4⃣-ساعت ۱۱: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 5⃣ساعت 15: قران و :هرهفته عمل به يك دستور قرآنی 6⃣ ساعت 20: قرآنی (پرسش و پاسخ قرانی،تحقیقات قرآنی،نظرات قرآن پژوهان) ⬅️⬅️لینک کانال تلگرام جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com ✅شناسه كانال قران‌پويان در پیام رسان تلگرام : @quranpuyan 🙏لطفا براي ساير علاقه مندان‌ نماييد. https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ✅ترجمه و تفسيري متفاوت از سوره قريش: ❓آيا ايلاف قريش،به الفت قريش باهم اشاره دارد؟ ايا رحله الشتا و الصيف ،به سفرهاي تجاري اشاره دارد؟ "تفسیر (لایلاف قریش) به ایجاد انس و الفت میان قریشیان نادرست است. زیرا الفت به معنى انس گرفتن به کسى یا به جایى همراه با عشق و علاقه و تمایل قلبى است، و این با حمیت قبیلگى و ناسیونالیسم قومى فرق دارد.چه، انس و الفت به یکدیگر از صفات ناب و پسندیده انسانى است که وجود آن درمیان قومى مانع از بروز اختلافات و اعمال ناشایست، مانند ظلم، استثمار، تکبر، فساد اخلاقى، رباخوارى، فحشا و… مى شود; زیرا انس و الفت از گروه ارزشهاى الهى است و وجود آن وجود سایر ارزشها را نیز ایجاب مى کند; حال آن که مى دانیم اساساً نه در میان قریش ونه در میان سایر اعراب شبه جزیره، از وجود چنین ارزشهایى خبرى نبود 👈تفسیر (لایلاف قریش) به (الفت سایر اعراب با قریشیان) نیز نادرست است. زیرا واقعیت تاریخى خلاف آن را ثابت مى کند. قریش به زور توانست در مکه سکونت یابد. پس از استقرار نیز مى کوشید از سویى با بستن پیمانهاى نظامى و سیاسى با قبایل دیگر ـ مانند بنى کنانه ـ خود را نیرومند سازد و از دیگر سو با اطعام حاجی ان درمراسم حج، ثروتمندى و از طریق آن نیرومندى خود را به رخ آنان بکشد; و در هر صورت خود را مسلط بر همه قبایل دیگر نشان دهد. جنگ هاى سه گانه فجار، جملگى پس از حمله اصحاب فیل به مکه روى داده ـ و چنانکه مشهور است پیغمبر(ص) در سن بیست سالگى در جنگ سوم شرکت داشته است ـ این جنگ ها خود نشان مى دهد که اعراب براى خانه کعبه احترام قایل بودند، یا دست کم با یادآورى داستان سپاه ابرهه مى ترسیدند به حریم آن حمله برند; اما براى ساکنان آن حرمتى قایل نبودند، از این رو با آنان (قریشیان) درخارج از حریم خانه مى جنگیدند. اکنون وقتى معناى انس و الفت را در نظر آوریم، در مى یابیم تا چه حد این تفسیر با واقعیت فاصله دارد. 👈اگر بپذیریم که مقصود از (لایلاف قریش) الفت میان قریشیان، یا الفت اعراب با قریشیان، و یا الفت قریشیان به سفرهاى تجارى بوده است، تعبیر (ربّ هذا البیت) درآیه سوم، متعلق معنوى در آیه اول و دوم نخواهد داشت. به عبارت دیگر از آنجا که براساس این تفاسیر در آیه اول و دوم هیچ گونه اشاره اى به سرزمین مکه و خانه خدا نمى رود، تعبیر (ربّ هذا البیت) تأکید ویژه اى ندارد و مى توانست بجاى آن مثلاً عبارت (فلیعبدوا الله) یا (فلیعبدوا ربهم) بیاید. حال آن که تأکیدى که در عبارت (ربّ هذا البیت) نهفته است، وجود متعلقى را، اگر چه معنوى، در آیات قبل ایجاب مى کند. ادامه دارد.... منبع: مقاله نقدی بر ترجمه و تفسیر سوره ایلاف نویسندگان: کمال الدین غراب، مجله پژوهشهای قرآنی شماره ۱۵ و ۱۶ ویژه نامه انسان شناسی https://bit.ly/2rHQV6q 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین 💠قرض برتر از صدقه 🌺رسول اكرم صلى الله عليه و آله : وارد بهشت شدم، ديدم بر در آن نوشته است (ثواب) ده برابر است و قرض هجده برابر. گفتم: اى جبرئيل چرا صدقه ده برابر و هجده برابر است؟ گفت: زيرا صدقه به دست نيازمند و بى نياز مى رسد اما جز به دست كسى كه به آن نياز دارد، نمى رسد. 🔶 دخلت الجنّة فرأيت على بابها: الصّدقة بعشرة و القرض بثمانية عشر فقلت يا جبريل كيف صارت الصّدقة بعشرة و القرض بثمانية عشر قال لأنّ الصّدقة تقع في يد الغنيّ و الفقير و القرض لا يقع إلّا في يد من يحتاج إليه. 📚نهج الفصاحه ص 480 ، ح 1557 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
💫🔶آشنایی با برخی دیدگاهای علامه 👈مرحوم آقای از نادر افراد در بین علمای ما است، که معتقد است پیه ناامنی و فتنه و هرج و مرج را به تن بمالید و ناامنی را بپذیرید اما تسلیم نشوید تا در نهایت به آزادی و امنیت برسید. 👌این مطلب را ایشان در تفسیر المیزان مطرح فرموده اند. بعد از اینکه روایتی را از پیغمبر اکرم(ص) نقل می کنند؛ که از رسول اکرم(ص) سؤال کردند: در برابر حاکم سوء، بجنگیم یا نجنگیم؟ نسبت می دهند که پیغمبر(ص) فرمودند که نه. «علیهم ما حُمِّلوا و علیکم ما حُمِّلتم» آنها گناهانشان به گردن خودشان است، باری که بر دوش آنها است بر دوش شما قرار نمی گیرد. بعد علامه در ذیل این روایت اضافه می کنند که نه، اسلام اجازه نمی دهد که انسان تحت ولایت ظالم برود و سکوت در برابر آنها از نظر شرع جایز نیست: 🔶🔸«قد اتضح بالأبحاث الاجتماعیة الیوم أن استبداد الولاة برأیهم و اتباعهم لأهوائهم فی تحکماتهم أعظم خطرا و أخبث أثرا من إثارة الفتن و إقامة الحروب فی سبیل إلجائهم إلى الحق و العدل‏»(المیزان، ج15، 158) 🔸امروز در پرتو بحث های اجتماعی و علوم اجتماعی، روشن شده که خطر استبداد ولات و آثار ناگوارش بیش از این است که فتنه و آشوبی اتفاق بیفتد و مردم درگیر بشوند. ادامه استبداد ضرر و زیان بیشتری دارد تا بگوییم جامعه به هر حال استبداد را تحمل می کند، این مطلبی که آقای طباطبائی اینجا دارد، حرفی نیست که هر عالم دینی گفته باشد. نادر علمایی هستند که این مطلب را می گویند. حساسیت آقای طباطبائی به مسئله استبداد و آثار استبداد، حساسیت بسیار بسیار بالایی است. وجهی ندارد که مرحوم علامه در تفسیر به این مسائل ورود پیدا بکند، می تواند مثل بسیاری از تفاسیر دیگر که نوشته می شده، به بررسی مضمون و محتوای مستقیم آیات بپردازد و عبور بکند. اینکه مکرر در تفسیر المیزان نسبت به شیوه های استبدادی بحث و اظهار نظر می کند، نشان دهنده همان روحیه ای است که در خود ایشان وجود دارد و ایشان را وادار می کند به اینکه در این میدان ها وارد شود. 🔶ایشان در جلد دوم تفسیر المیزان هم این مطلب را دارند که از نظر زمان تألیف، قبل از سال 1340 می باشد. علامه می گویند حکومت های استبدادی از شیوه های مختلفی مثل زندانی کردن و تبعید کردن استفاده می کنند برای اینکه محیط را آرام بکنند. برای اینکه مخالفین را سرکوب بکنند، زورگویی می کنند. بعد ایشان می فرمایند ولی به هر حال حکومت استبدادی غیر قابل دوام است: 💫💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx https://eitaa.com/quranpuyan