eitaa logo
قران پویان
455 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃نظری به حال ما کن که ز دست رفت کارم 🍃به کسم مکن حواله که به جز تو کس ندارم عطار سلام و درود روزتان بخیر خداوند پشت و پناه همیشگی تان @quranpuyan
📖 ؟ "اِنّا فَتَحنا لکَ فَتحَاً مُبِینَاً" (ما برایت فتحی روشنگر گشودیم!) سوره فتح/۱ عَلَی الاَسَف بسیاری از این آیه شریفه، تنها فتح دنیوی و کشور گشایی و سلطه بر این و آن را می فهمند. بقول قرآن؛ "ذلِکَ مَبلَغُهُم مِنَ العِلمِ" (فهم شان همین قدر است)! آیا مغز آیه به چنین چیزهایی اشاره دارد؟! آیا برای روح بزرگ پیامبر(ص)، چنین چیزهایی مهم است؟! آیا خداوند، دنیاطلبی و دنیاخوری را نشانه رفته است؟! یک سالک فهیم می داند که اینطور نیست، زیرا اینگونه برداشت ها صراحتاً بر خلاف انبوه آیات و احادیثی است که ترک دنیا و مذمّت آن را نشانه رفته اند. ای دوست، مهمترین و بزرگترین فتح، فتح خویش است. پیامبر(ص)، نفسِ خود را فاتح است. و آنکه فاتح نفس خویش شود، فاتح تمامی طبقاتِ عالَمِ وجود است. و این فتح، "مبین" است، دقت کن! سخن از روشنگری است، سخن از نور و فهم و درایت است. سخن از رسیدن به الوهیّت خویش است. سخن از اشراق و وصل است. یک سالک این سوره را با جان و دل سلوک میکند و عامل می شود تا به فتح خویش نائل گردد. تا سرزمین های ناشناخته ی نفس خویش را فاتح گردد. تا از زیر سلطه ی خواهش ها و آرزوها و تعلّقاتِ اسارت بار بدر آید. تا به تمامی، خودش شود، همانگونه که خدایش آفرید. و این فتح دنیا و آخرت است اما نه از بیرون، که از درون! و این یعنی اوج رهایی از همه ی جذابیت های دنیا و آخرت! ای دوست سالکم، بشنو، "جایی جز خودت برای فتح کردن وجود ندارد"! بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ❓معناي زنيم در سوره قلم چيست؟ آيا آيه ان كان ذامال و بنين،فقط به ايه قبل خود برميگردد يا مجموعه ايات شامل صفات مكذبين؟ 👈پاسخ ۱ :  زنيم را در آيه متّهم در نسب (حرامزاده)، لئيم معروف بلئامت، شخص معروف بشرارت گفته اند در مجمع از علي عليه السّلام شخص بي اصل و نانجيب نقل شده در صافي از حضرت صادق عليه السّلام نقل است كه آنرا كافر سخت فرموده است. بنظر ميايد كه مراد از آن در آيۀ لئيم و شرير است گوئي شرّ و لئامت علامت مخصوص اوست چنانكه زنمه براي گوسفند و بزغاله و عتل چنانكه گفته اند بمعني بد خلق و خشن است يعني او مانع خير و متجاوز و پيوسته گناهكار است با همۀ اينها بد رفتار و شرير است. قاموس قرآن 👈پاسخ ۲ : ترجمه متفاوتی از زنیم زنیم از ریشه زنم: اصل الواحد در اين ماده، آن چيزي است كه در نفس خود، اصالت و استقرار ندارد، بلكه وابسته به غير و قائم به اوست و مفهوم اين اصل، بر زنمَۀ (يعني قسمتي از گوش بز كه آويزان است) يا گوشت زائدي كه از داخل يا خارج حلق، آويزان است و بندهاي كه به قوم ملحق شده و بنده پست معلّق (يعني كسي كه نَسَبَش مشخص نيست) و بچه شتري كه مادرش را دنبال ميكند، صدق ميكند. سوره مباركه قلم آيه ۱۳ : عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِكَ زَنيمٍ، گستاخ، [و] يعني كسي كه در نفس خود، استقلال ندارد، بلكه بر پيمانها، ضعيف كردن مردم، عيبگرفتن و تعدّي به ايشان، تكيه ميكند تا بدين وسيله جايگاهش استوار شود و تندخو و خشن است و در نفس خود، صفات ذاتي، اخلاق، عمل، صدق و خلوصش، قِوام و استقرار ندارد.التحقيق في كلمات القران اين ترجمه ، با آیه بعد ،ان کان ذامال و بنین ،سازگارتر است.و علت تكيه آن فرد به مال و بنين را در زنيم بودن او ميداند.در اين صورت ان كان ذامال و بنين به ايات قبلتر بر نميگردد. 👈پاسخ ۳ : شهيد مطهري جمله ان کان ذامال وبنین را به همه صفات نسبت داده اند حتی در قسمتهای بعدی سوره که درمورد عقاید مجرمین واحساس برتریشان ذکر کرده از( مالکم کیف تحکمون ....،) علتش را به ان کان ... ربط داده اند که این غرور دارم دارم ها ، این استنباطها واوهام را دراینها بوجود آورده بنابر این مرجع ضمیر انا بلونا نیز همان مکذبین قریش با ان صفات خبیثشان می شود. https://bit.ly/2PgHog7 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 👈حدیث است که: 🔸من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق واقعا زیباست خدا که به ما نیاز ندارد پس اورا اینگونه به جا آوریم وزحمات مخلوقات اورا هدر ندهیم 🔹زحمت معلم را با درس خواندن 🔸زحمت کشاورز را با اسراف نکردن مواد غذائی 🔹زحمت رفتگر را با نریختن زباله در خیابان وکوچه و... نعمت ،استفاده به اندازه از نعمت های خداهم هست .که قرآن میفرماید: 👈"ولا تنس نصیبک من الدنیا" چون ما اگر بیشتر از سهم خود مصرف کنیم سبب دیگران میشویم وآنها به جای گمان بد به ما به خواهند برد 💫💫پست یکی از مخاطبان کانال و سایت قرآن پويان ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
چیست؟ ❇ آيا در آيات قران به اشاره شده است؟ ❇شیعه برای چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟ ⭕قسمت نهم:(قسمت آخر) يكي ديگر از اياتي كه معتقدين به ، به ان استناد ميكنند،ايه 95 سوره انبياست. اما در ترجمه و تفسير اين ايه هم اختلاف زيادي وجود دارد. 🔴حَرَامٌ عَلَى قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا أَنَّهُمْ لَا يَرْجِعُون ✴تفسیر ایه 95 سوره انبیا از علامه طباطبایی : ✅معناى آيه اين است كه : ✳آن قريه اى كه عمل صالح توأم با ايمان انجام نداد و امرشان منجر به هلاكت شد، ديگر محال است كه دوباره زنده شود و مافات را تدارك نموده سعى خود را مشكور، و اعمال خود را مكتوب ، و مقبول كند. 🔻🔺و اما اينكه فرمود: ((انهم لا يرجعون ))با اينكه ظاهر كلام اقتضا داشت بفرمايد ((انهم يرجعون )) حق مطلب اين است كه در اين تعبير مجاز عقلى به كار رفته ، يعنى نتيجه تعلق فعل به چيزى در جاى خود متعلق قرار گرفته . 🔻🔺 به عبارت ديگر: آن وضعى كه متعلق فعل بعد از تعلق فعل بدان به خود مى گيرد، در جاى خود متعلق قرار گرفته ، توضيح اينكه نتيجه تعلق حرمت به بازگشت (به سوى دنيا) اين است كه ديگر به دنيا بر نگردند، و اين نتيجه در جاى خود ((رجوع )) كه متعلق حرمت است قرار گرفته . 🔴اگر گفته شود كه : غرض از اين مجاز عقلى چه بوده . و چرا از اول نفرموده ((و حرام على قريه اهلكناها انهم يرجعون - و حرام است بر قريه اى كه هلاكشان كرديم كه برگردند))؟. در جواب مى گوييم فايده اين مجاز اين است كه نفوذ فعل (حرمت ) را افاده كند. گويا فرموده : آن قدر حرمت نافذ و مؤثر بود كه به محضى كه متعلق به رجوع آنان شد، رجوعشان بدون هيچ فاصله مبدل به عدم رجوع شد. و نظير اين مجاز عقلى در آيه ((ما منعك الا تسجد اذا امرتك )) به كار رفته ، چون در اين آيه ((منع ))به سجده تعلق گرفته (نه عدم سجده ) ولى از آنجا كه اثرش در جلوگيرى از سجده شديد بوده ، گويى كه سجده را عدم سجده كرد، و لذا عدم سجده كه نتيجه تعلق منع است در جاى خود سجده كه متعلق منع است قرار گرفته . ♦باز نظير آن در آيه ((قل تعالوا اتل ما حرم ربكم عليكم الا تشركوا به شيئا(() به كار رفته ، چون شرك نورزيدن متعلق حرمت قرار گرفته ، با اينكه شرك ورزيدن حرام است ، نه شرك نورزيدن ، البته ما اين دو آيه را در جاى خود به وجه ديگرى نيز توجيه كرده ايم ." نقل از تفسیر المیزان ✅✅ لذا از ديد علامه طباطبايي نيز نه تنها اين ايه بر رجعت مصطلح دلالت ندارد بلكه اين ايه ،برگشت دوباره اقوام هلاك شده در اثر عذاب به دنيا را منتفي ميداند. 👈 لذا در مجموع ميتوان گفت مفسران در اينكه آيه اي از قران، انچه كه به نام ، مصطلح و مشهور شده است را بصراحت بيان كرده باشد، اتفاق نظر ندارند و مبناي اين موضوع، غالبا روايات مي باشد.هر چند كه از نظر آيات قران، امكان وقوع اين امر وجود دارد. 📚برای مطالعه توضيحات بیشتر و قسمتهاي قبلي به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/991869 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره پیام های آیات ۷-۱ از تفسیر نور ◀️ سوگند به قلم به جای سوگند به بیان،تشویق سوادآموزی و مقام دانش پژوهی است.(مبارزه با بیسوادی و ترغیب به نوشتن و خواندن از برنامه های اولویّت دار اسلام است.)(والقلم و ما یسطرون) ◀️ عصمت و مصونیّت پیامبر در سایه لطف الهی است. «ما أَنْتَ بِنِعْمَهِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ» ◀️ آنچه در برابر فشار تهمت،انسان را پایدار می کند توجه به لطف و پاداش الهی است. «إِنَّ لَکَ لَأَجْراً غَیْرَ مَمْنُونٍ» ◀️ اگر از پاداش مردم چشم پوشی کنیم،به پاداش های پایدار الهی می رسیم. «لَأَجْراً غَیْرَ مَمْنُونٍ» ◀️پاداش ابدی برای کسی است که خُلق او عظیم باشد. لَأَجْراً غَیْرَ مَمْنُونٍ ... .لَعَلی خُلُقٍ عَظِیم ◀️ تسلّط بر اخلاق عظیم،مقارن تسلط بر راه مستقیم است. «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» (و در جای دیگر می فرماید: «إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ») ◀️ کمالات پیامبر با او عجین است،و او بر آنها تسلط دارد. «لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» ◀️ دفاع از شخصیت های مذهبی که مورد تهمت و تحقیر قرار می گیرند،لازم است. «ما أَنْتَ بِنِعْمَهِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ - إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» ◀️ خداوند پیامبرش را در برابر دشمنان دلداری می دهد. «فَسَتُبْصِرُ وَ یُبْصِرُونَ» ◀️ آینده حقایق را روشن می کند. «فَسَتُبْصِرُ وَ یُبْصِرُونَ» ◀️ کفّاری که با علم و عمد،دلائل روشن انبیا را نپذیرند،سزاوار لقب مجنون هستند. «بِأَیِّکُمُ الْمَفْتُونُ» (همان گونه که ایمان آگاهانه نشانه خردورزی است.) ◀️ نسبت گمراهی به دیگران و یا ادعای هدایت برای خود کارساز نیست. خداوند است که گمراه واقعی و هدایت یافته واقعی را می شناسد. «هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ» 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 🌹 امام سجّاد(ع) فرمود: خداوند در روز قیامت به بنده‎اش می‎فرماید: 🔶🔹أَشَکَرْتَ فُلاناً؟ فَیَقُولُ: بَلْ شَکَرْتُکَ یا رَبِّ . فَیَقُولُ: لَمْ تَشْکُرْنِی إِذْ لَمْ تَشْکُرْهُ أَشْکَرُکُمْ لِلّه أَشْکَرُکُمْ لِلنّاسِ ؛[٥] ♦️♦️آیا از فلانی نمودی؟ او عرض می‎کند: پروردگارا، بلکه تو را نمودم. خداوند می‎فرماید: چون از او ‎گزاری ننمودی، از من هم ‎گزاری ننموده‎ای. شما نسبت به مردم است . 📚اصول کافی جلد 2ص99 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅در قرآن كريم در خصوص نزول قرآن؛افعال انزلنا و نزلنا هر دو استفاده شده است كه مصدر آنها و است. ❓آيا با تفاوتي دارد؟ تفاوت معنايي آنها چيست؟ ❓آيا انزال و تنزيل به نزول و قرآن اشاره دارند؟ 🔴قسمت اول: ✴تفكيك و ودلالت دادن آنها بر نزول دفعي و تدريجي قران،ظاهرا نخستين بار توسط علامه طباطبايي مطرح شده است. ابتدا نظر ايشان را مرور مي كنيم: "معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم: 🔶كلمه ((تنزيل )) و 🔶كلمه ((انزال )) هر دو به يك معناست و آن فرود آوردن است ، چيزى كه هست غالبا انزال را در مورد فرود آوردن به يك دفعه و تنزيل را در مورد فرود آوردن به تدريج ، استعمال مى كنند و اصل نزول در اجسام به اين است كه جسمى از مكانى بلند به پايين آن مكان فرود آيد و در غير اجسام نيز به معنايى است كه مناسب با اين معنا باشد. ✅ تنزيل خداى تعالى به اين است كه چيزى را كه نزدش مى باشد به موطن و عالم خلق و تقدير فرود آورد، چون همواره خود را در مقامى بلند دانسته و به اوصافى چون على و عظيم و كبير و متعال و رفيع الدرجات و قاهر فوق بندگان ستوده است . ❇❇ در نتيجه وقتى او موجودى را ايجاد مى كند و به عالم خلق و تقدير در مى آورد و يا به عبارت ديگر از عالم غيب به عالم شهادت مى آورد، در حقيقت تنزيلى از ناحيه او محسوب مى شود. 🔻🔺اين دو كلمه ، يعنى و در كلام خداى تعالى به همين عنايت در اشيايى به كار رفته است. مثلا درباره لباس فرموده : ((يا بنى آدم قد انزلنا عليكم لباسا يوارى سوآتكم )) . درباره چارپايان فرموده:((و انزل لكم من الانعام ثمانية ازواج )) درباره آهن فرموده : ((و انزلنا الحديد فيه باس شديد)) . درباره مطلق خير فرموده : ((ما يود الذين كفروا من اهل الكتاب و لا المشركين ان ينزل عليكم من خير من ربكم )) در مطلق موجودات فرموده : ((و ان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم )) ✳از جمله آياتى كه بر اعتبار اين معنا در خصوص قرآن دلالت مى كند آيه ((انا جعلناه قرآنا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم )) است ." تفسير الميزان،سوره شعرا ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/149063 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✨ای آینه عصمت زهرا زینب ✨در صبر و وفا بدون همتا زینب ✨تو محرم رازهای مولا بودی ✨چون فاطمه ای ام ابیها زینب 💫میلاد بزرگ بانوی دشت کربلا حضرت زینب علیها السلام بر شیعیان مبارک https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه خدايا! ✨اگر مرا با زنجيرها ببندی، ✨و عطایت را از میان همه خلق از من منع کنى، ✨و ديدگان بندگانت را بر رسوايی هايم بگشايی، ✨و فرمان دهى که مرا به آتش دوزخ کشند ✨و میان من و نیکان جدایى افکنى، اميدم را از تو نخواهم بريد، و آرزويم را از عفو تو باز نخواهم گرداند، و محبتت از ❤️م بيرون نخواهد رفت، من فراوانی عطايت را نزد خود، و پرده پوشی ات بر گناهانم در دار دنيا را فراموش نخواهم كرد. قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی( امام سجاد علیه السلام ) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات و جملات و افترا ممنوع⛔️ سوره مبارکه آیه ۴ وَالَّذِينَ يَرْ‌مُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْ‌بَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ خرمشاهی : و کسانی که به زنان پاکدامن تهمت [زنا] می‌زنند، سپس چهار شاهد نمی‌آورند، ایشان را هشتاد تازیانه بزنید، و دیگر هرگز شهادت آنان را قبول نکنید، و اینانند که فاسقند https://goo.gl/6NqfMV کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره پیام های آیات ۱۶-۸ از تفسیر نور ◀️ به شکرانه نعمت های الهی،از منحرفان پرهیز کنید. «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ» ◀️ اخلاق نیکو همراه با دافعه و پرهیز از منحرفان است. «لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ» (آری معنای حُسن خلق،سازش با افراد فاسد نیست.) ◀️ انبیا نیز به تذکّر الهی نیازمندند. «فَلا تُطِعِ الْمُکَذِّبِینَ» ◀️ به سوگند مخالفان اعتباری نیست و هر چه بیشتر سوگند خورند بی اعتبارتر است. «لا تُطِعْ کُلَّ حَلاّفٍ» ◀️ در جامعه اسلامی،افراد بی نسب و فرومایه «مَهِینٍ» ،عیب جو«نمیم»،و کسانی که بخل،تجاوز،گناه و خشونت جزء ذاتشان شده است،جایگاه اجتماعی، سیاسی،مدیریّتی ندارند. فَلا تُطِعِ ... 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 🔶وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى‌ وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فِي عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ «14» 🔸🔸"و ما انسان را درباره‌ى پدر و مادرش سفارش كرديم، مادرش او را حمل كرد، در حالى كه هر روز ناتوان‌تر مى‌شد، (و شير دادن) و از شير گرفتنش در دو سال است، (به او سفارش كرديم كه) براى من و و ، كه بازگشت (همه) فقط به سوى من است".(14)لقمان 👈 به بهانه آن كه كارى، وظيفه‌ى طبيعى فردى است، نبايد از و او، شانه خالى كنيم. (باردارى، امرى طبيعى است، ولى ما مسئوليّت داريم كه به مادر احترام گذاريم و از زحمات او قدردانى كنيم). «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ» 💫🔶- يادى از گذشته‌ها كنيم تا روحيّه‌ى در ما زنده شود. «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ» يكى از ستايش‌هايى كه خداوند در قرآن از انبيا دارد، داشتن روحيه‌ى شكرگزارى است. 👈مثلًا درباره‌ى حضرت نوح با آن همه صبر و استقامتى كه در برابر بى‌وفايى همسر، فرزند و مردم متحمّل شد، خداوند از او ياد كرده و او را شاكر مى‌نامد. «كانَ عَبْداً شَكُوراً» «2» ♦️♦️🍂بارها از اكثر مردم كرده است. ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan