eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 نسیم صبح را گفتم تو با او جانبی داری کز آن جانب که او باشد صبا عنبر‌فشان آید #سعدی سلام صبح دولتتان بیدار خورشید روزگارتان درخشان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 1⃣2⃣ : 🌹سوره نساء آیه ۵۹🌹 ای کسانیکه ایمان آورده اید، خدا را اطاعت کنید و از پیامبر و اولیای امرتان که از شما هستند فرمان برید، پس هرگاه در چیزی اختلاف کردید، آنرا به خدا و پیامبر ارجاع دهید ، اگر به خدا و روز آخرت ایمان دارید، که این بهترین و نیکوترین رجوع است. 🌹تثنیه،فصل ۱ آیه ۱۶🌹 به والیانتان امر کردم که در عین حال در امور قضایی هم به شما کمک کنند و دعواها و امور حقوقی مردم را چه از قوم خود و چه از بیگانه، از روی عدالت و بدون تبعیض داوری کنند. شما باید در قضاوت بیطرف باشید، به ضعیف و قوی یکسان گوش کنید و از کسی نترسید،زیرا داوری از طرف خداوند است.اگر حل مسئله ای برایتان مشکل باشد، آنرا نزد من بیاورید و من به آن رسیدگی می کنم. 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/2NCIaTh https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ❓ در آيات ۱۱ و ۱۲ فاعل كيست؟ بنده نمازگزار يا فرد مقابلش؟ ترجمه ها نيز،به هر دو صورت ذكر كرده اند. أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَى ﴿۱۱﴾ انصاریان: مرا خبر ده، اگر این بنده نمازگزار بر راه راست باشد خرمشاهی: آيا انديشيده اى كه اگر [پيامبر و پيرو او] بر طريق هدايت باشد فولادوند: چه پندارى اگر او بر هدايت باشد أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ﴿۱۲﴾ انصاریان: یا [دیگران را] به پرهیزکاری وادارد؟ [آیا آن بازدارنده سزاوار کیفر سخت نیست؟] خرمشاهی: يا امر به پرهيزگارى كند [بر حق است] فولادوند: يا به پرهيزگارى وادارد [براى او بهتر نيست] 👈پاسخ : حاصل معناى آيات مورد بحث اين است كه : مرا خبر ده از كسى كه نهى مى كرد بنده اى را كه نماز مى خواند، و خدا را عبادت مى كرد و اين شخص مى داند كه خدا عمل او را مى بيند، و از حال او خبر دارد، و نيز مرا خبر ده از اين نهى كننده كه به فرضى كه بنده نمازگزار نامبرده بر طريق هدايت باشد، و به تقوى عمل كند، او چه حالى خواهد داشت ، با اينكه مى داند خدا او را مى بيند، و باز مرا خبر ده از اين نهى كننده ، كه اگر نهيش تكذيب حق و اعراض از ايمان به حق باشد، و با اين حال شخص نمازگزار را از نماز نهى مى كند، و با اينكه مى داند خدا مى بيند آيا جز عذاب استحقاق جزايى دارد؟ بعضى از مفسرين گفته اند: مفعول اول جمله ((ارايت )) در هر سه جا همان موصول و يا ضميرى است كه به موصول بر مى گردد، و اين را بدان جهت گفته اند كه بين ضميرها تفكيك نينداخته باشند. و بنابر اين ، بهتر آن است كه آيه ((ارايت ان كان على الهدى او امر بالتقوى )) را اينطور معنا كنيم كه : مرا خبر ده از اين نهى كننده آيا اگر بر طريق هدايت بود، و يا به تقوى امر مى كرد، و مى دانست كه خدا او را مى بيند، چه وظيفه اى مى ديد، و چه عملى را بر خود واجب مى دانست ، و با اينكه از عبادت خداى سبحان نهى كرده ، چه حالى خواهد داشت ؟ و با اينكه مى توان گفتار مفسر نام برده را چنين توجيه كرد، ولى معناى مستفاد از آن معناى بعيدى است ، و اشكال تفكيك در ضمائر كه به خاطر آن اين طور خود را به زحمت انداخته اند همه جا اشكال موجهى نيست ، در بعضى موارد كه سياق اقتضا كند و قرائن كمك نمايد تفكيك مانعى ندارد. تفسیر المیزان 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/2TbhI6P 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ◀️خداوند در سوره نساء می فرمایند: 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً «29»نساء 🔸🔸اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اموال يكديگر را در ميان خود به ، مگر اينكه تجارتى با رضايت يكديگر باشد. و خود (و يكديگر) را نكشيد، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است. اين آيه را بكلى كرده، و نه تنها تصرف ناهنجار در اموال ديگران را كه تصرف انسان را در مال حلال خودش نيز بگونه اى باطل كه يا است دانسته، ب، در «بالباطل» براى سببيت، معيت و غايت است، و با توجه به مبناى ما كه استعمال لفظ در اكثر از معناى واحد را- به ويژه در قرآن- جايز مى دانيم، بالباطل به اين معنى است كه داد و ستدهاى مالى با وسيله هاى باطل، يا همراه باطل و يا با هدف باطل كلًا حرام است، بنابراين و و و از مصاديق" " و مى باشند 💫ايت الله صادقي تهراني 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏   ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🍂ضمن  ابراز همدردی با هموطنان آسیب دیده از سیل اخیر در  استان سیتان وبلوچستان. 🍂🥀🍂 با کمکهای نقدی وغیر نقدی خود آنان را دریابیم وکمک رسان لحظه های سختشان باشیم🙏🙏🍂🍂 @quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅آیا قرآن، به زدن زنان امر کرده است؟ ✅منظور از در سوره نسا چیست؟ ✳ نظرات مختلف در مورد زنان در ايه ۳۴ سوره نسا چیست؟ 🔴قسمت نهم: 🔶🔹🔶مرحوم دکتر ابوالقاسم گرجی درباره ایه" الرجال قوامون" نظرشون این بود که: ✅"وعظ ،وظیفه همگانی ست.وظیفه هرکسی که شاهد زن باشه. هجر،وظیفه همسره وظیفه قاضیه. 🔶🔹🔶مرحوم علی اکبر غفاری شاگردعلامه شعرانی معتقد بود که هر سه توصیه رو به قاضیه،با توجه به خطاب آیه بعد:فابعثوا حکما،که مخاطب این حکم هرکس باشه،مخاطب احکام ایه بالاییش که قوامونه،همون کس خواهد بود ودر آیه 35 یقینا مخاطب ،شوهر نیست. ♦دقت در مواردی که قران مخاطبین را بصورت جمع مذکر آورده ومنظور،حکومت بوده: مثل والسارق والسارقه فاقطعوا ایدیهما.فاستشهدوا علیهن اربعه منکم.وانکحواالایامی منکم و موارد متعدد دیگه. اما خود ایه 35 نساء بهتر ازهمه این موارد ثابت می کنه که خطاب به حکومت یا حاکم شرعه." ✒جناب آقای دكتر مغربي ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/406618 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
💫رَبَّنا وَ اکْفِنا َشرَّ مصائدِ الشیطان. پروردگارا؛ ما را از از شر و آسیب دام‌های شیطان، محفوظ دار. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؟ به (خبرنگاران و ) آسيبي نرسانيد. در آيه ۲۸۲ سوره بقره كه بزرگترين آيه قرآن ميباشد،راجع به مكتوب ومستند كردن ديون وگواه گرفتن وشرايط گواهان بحث شده است. انتهاي اين آيه نكته دقيقي دارد كه به آن اشاره می كنيم: وَلاَ يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۲۸۲﴾ فولادوند: و هيچ و نبايد زيان ببيند، و اگر چنين كنيد، از نافرمانى شما خواهد بود. و از خدا پروا كنيد، و خدا (بدين گونه) به شما آموزش مى دهد، و خدا به هر چيزى داناست. مكارم: و نبايد به نويسنده و شاهد، (به خاطر حقگويي،) زيانی برسد (و تحت فشار قرار گيرند)! و اگر چنين كنيد، از فرمان پروردگار خارج شده ايد. از خدا به پرهيزيد و خداوند به شما تعليم ميدهد، خداوند به همه چيز داناست. در آن زمان، ثبت رويدادها و مستند كردن معاملات، تنها با نوشتن ميسر بوده است. امروزه كه ثبت وقايع با وسايل پيشرفته ديجيتال نيز صورت ميگيرد، با مبنا قرار دادن اين اصل كلي، بايد كليه مستندسازان،خبرنگاران، فيلمبرداران،مورخين و ..را مورد توجه قرارداد و نبايد بخاطر گزارشات انها از وقايع، آنها را تحت فشار قرار داد يا اسيبي به آنها رساند. البته در ابتدای آيه اشاره شده كه اين كاتبان هم بايد بنويسند. 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/367JTqi 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹فراز چهارم آیات ۱۹-۱۵ كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ {15}چنین نیست(که خدا نبیند) اگر دست برندارد(از تکذیب و نهی از نماز)موى پيشانى [او] را سخت بگيريم نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ {16}[همان] موى پيشانى دروغ زن گناه پيشه را فَلْيَدْعُ نَادِيَه {17}[بگو] تا گروه (هم محفلی ها و همراهان )خودرا بخواند سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ {18}ماهم بزودى بازدارندگان را فرا خوانيم كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ زنهار فرمانش مبر (نهیش را نپذیر) و سجده كن و خود را [به خدا] نزديك گردان {19} 💢 عصاره فراز آیات (19-15) هشدار به مخالفان و بازدارندگان از اجرای اوامر الهی:اگر باز نایستید،بازدارندگان الهی شما را خواهند گرفت.اي پيامبر نهي انها را توجه نكن و به با سجده به خدا نزديك شو. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ https://bit.ly/2TbhI6P 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ◀️خداوند می فرمایند : 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً «29»نساء 🔸🔸اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اموال يكديگر را در ميان خود به باطل نخوريد، مگر اينكه تجارتى با رضايت يكديگر باشد. و خود (و يكديگر) را نكشيد، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است. 👈-" تراض منكم" كه بمعناى دو طرف است، بايد بر مبناى و باشد، زيرا مورد خطاب آيه مؤمنين هستند، روى اين اصل رضايت و توافقى كه بر اصول باشد مورد . در اينجا قيد رضايت، حالت اجبار و اكراه را خارج مى كند، كه در اين صورتها تجارت است، همچنين اين رضايت بايد واقعيت و تمركز داشته باشد، يعنى اگر طرفين به ارزش واقعى و نياز به كالاهاى مورد معامله شان پى ببرند و راضى باشند، و نه اينكه يك طرف با جنس بد يا معيوب را تحويل دهد، و يا در جنس مورد معامله بررسى درستى نشده باشد كه در اينگونه موارد نيز رضايت صدق نمى كند. 4- از مصاديق" اكل بالباطل" اين است كه كسى پولى را بگيرد بدون اينكه نيت و يا امكان بازگرداندن آنرا در وقت مقررش داشته باشد، پس اين دو شرط، شرط حلال بودن قرض است 💫ايت الله صادقي تهراني ادامه موضوع👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst443_Hrmt-khwrdn-ml-mrdm-bh-bTl-nHq.aspx 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏   ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅آیا قرآن، به زدن زنان امر کرده است؟ ✅منظور از در سوره نسا چیست؟ ✳ نظرات مختلف در مورد زنان در ايه ۳۴ سوره نسا چیست؟ 🔴قسمت دهم: (اخرين قسمت) ✴خداوند متعال پس از اینکه در این آیه مطرح میفرماید که مردان بطور عام علی النساء هستند و وظیفه حمایت و حراست و تهیه نفقه ایشان را به عهده دارند و برای روشن بودن مطلب علت را برتریهایی در قدرت جسمانی اعلام میدارد که بواسطه آن نفقه تهیه کنند و زنان را که مسؤولیت خطیر پرورش نسل ها را بر عهده دارند از هر نظر تأمین نمایند و سپس وظیفه زنان و زنانی که ارزش حمایت و دریافت نفقه را دارند معرفی نموده و باز به خاطر حساس بودن نقش و جایگاه زن در جامعه و تاریخ میفرماید اگر زنانی حدود الهی را پس از موعظه و قهر و راههای مختلف ارشادی و تربیتی بازهم رعایت نکردند آنها را تنبیه نمایید که مسلم است تعیین جرم و میزان تنبیه را باید به اهلش سپرد . ✅آیه کاملا روشن است و نمیدانم چرا اینقدر باعث شبهه گردیده است؟ اگر زن را بعنوان یک موجود تأثیر گذار در تعیین سرنوشت انسانها و رقم خوردن تاریخ می نگریم باید به جرایم وی نیز حساس باشیم که زنان گناهکار تأثیرات منفی بیشماری در تربیت نسل و جامعه باقی میگذارند و زن اول باید صالح و قانت و...باشد تا لیاقت مادری و همسری را بیابد و اگر بخواهد مسیر دیگری را در زندگی پیش بگیرد باید از هر راهی که شده او را به مسیر صحیح برگرداند. ✳✳ برای عظمت و ارزش زن در قرآن همین بس که در آیه دیگری در همین سوره نسا میفرماید اگر مردان شما از وظایفشان کردند شما گذشت نمایید یعنی اینکه ارزش زن و مادر بالاتر از این است که برای به دست آوردن نفقه و کفش و لباس بیشتر یا چند لقمه نان وقت و اعصاب خودرا که باید صرف وظیفه خطیر خلیفةاللهي و رب بودن بنمايد در دادگاهها و کلانتری و ادارات بگذراند که در این صبر و گذشتی که پیشه میکند اجر عظیمی در نزددپروردگار دارد و این آیات تا دنیا دنیاست کمال و ارزش زن را در جامعه میرساند و به هیچوجه شامل نسخ تمهیدی یا تدریجی نمیگردد .... 🔻🔺اگر کسی و مجازات را برای زنان گناهکار امری بعید بداند باید به او خرده گرفت که نکند شما زنان را موجودات کاملی نمیدانید وتمایل دارید مانند کودکان و سفیهان گناه و جرم آنها سهل گرفته شود و بدون پاسخ بماند ....! ✒سرکار خانم فریده خمسی ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/406618 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
✨رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ ✨پروردگارا! به هر خیر و نیکى که تو بر من فرو فرستى نیازمندم. (دعایی از حضرت موسی(ع))قصص/۲۴ https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا