eitaa logo
قران پویان
487 دنبال‌کننده
6هزار عکس
708 ویدیو
626 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز هشتم جزء قسمت سوم ✅ دشمنی قسم خورده در رسیدن به صراط مستقیم : ‌شیطان گفت که چون تو مرا گمراه کردی من نیز در کمین بندگانت در سر راه راست تو می‌نشینم.16 سپس از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان می تازم و [تا جایی آنان را دچار وسوسه و اغواگری می کنم که] بیشترشان را سپاس گزار نخواهی یافت.17 ای فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را فریب دهد چنان که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، در حالی که جامه از تن آنان بر می‌کند تا قبایح آنان را در نظرشان پدیدار کند، همانا آن شیطان و بستگانش شما را می‌بینند از جایی که شما آنها را نمی‌بینید. ما نوع شیطان را دوستدار و سرپرست کسانی قرار داده‌ایم که ایمان نمی‌آورند. 27 ✅ مقیاس دین است نه برعکس. فرامین خلاف عدالت، منسوب به خدا نیست. آیه 28 سوره اعراف از جمله آیاتی است که نشان میدهد چیزی به نام فحشا و منکرات و فساد منهای دستور خدا وجود دارد و خداوند به آنها دستور نمیدهد. وَإِذافَعَلُوافاحِشَةًقالُواوَجَدْناعَلَيْهاآباءَناوَاللَّهُ أَمَرَنابِهاقُلْ إِنَّ اللَّهَ لايَأْمُرُبِالْفَحْشاءِأَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مالاتَعْلَمُون این عربها هر کار زشتی میخواهند انجام میدهند و بعد وقتی به آنان گفته میشود این کار را نکنید دو جواب میدهند. اول میگویند این جزء فرهنگ ماست و نیاکان ما این کار را میکردند اما جواب دوم این است که: خدا به ما دستور داده است. "مسئله حسن و قبح بسیار به کار می آید. هر روز یک دستوری، فرمانی، خط مشی ای یا سیاستگذاری ای مطرح میشود و توقع میرود که اطاعت کنیم. 👈 در این جا کسی که به حسن و قبح ذاتی اعتقاد دارد عقل خود را فعال میکند و اگر به این نتیجه رسید فرمانی بر خلاف عدالت دارد یا مطابق زشتی است زیر بار زور احدی نمی رود! میگویند که خدا گفته! جوابش آن است که «إِنَّ اللَّهَ لايَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ. منطق این آیه این است که در مقابل دستور منتسب به دین، عدالت را نباید قربانی کرد. سرمایه عقل فطری را نباید از دست داد؛ ظلم ظلم است و با دستور هیچ کس و هیچ مقامی عدل نمیشود. ما عدلیه پذیرفتیم با دستور خدا هم ظلم، عدل نمیشود! چه برسد به دستور پیغمبر و جانشین پیغمبر و پایین و پایین تر! عدالت یک حقیقت است و بر سر این حقیقت باید ایستاد و به بهانه هیچ چیزی نباید عدالت را قربانی کرد." 🖌استاد سروش محلاتی سایر نکات جزء هشتم را در لینک زیر ملاحظه نمایید https://v.ht/joze8 @quranpuyan
در کلام و 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : لو ماتَ مَن بَينَ المَشرِقِ و المَغرِبِ لَما استَوحَشتُ بعدَ أن يكونَ القرآنُ مَعي . اگر همه مردم از شرق تا غرب عالم بميرند، با وجود قرآن در كنار من، هرگز احساس وحشت و تنهايى نكنم. الكافي : ٢/٦٠٢/١٣ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ : از منظر قرآن: ❓ ايا در قران اعداد 9 و13 سال براي دختران و پسران ذكر شده است؟ قسمت سوم در ایات قرآن به ابعاد مختلفی از بلوغ انسان اشاره شده است. الف- ب- و ج-) در قران یکبار هم به بلوغ ازدواج در سوره نسا اشاره شده است: وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ ۖ النساء(6) ترجمه : و يتيمان را بيازماييد تا وقتى به [سن‌] زناشويى برسند؛ پس اگر در ايشان رشد [فکرى‌] يافتيد، اموالشان را به آنان رد کنيد، ✅ از ایه 6 سوره نساء ، این نکته ظریف فهمیده میشود که اولا رسیدن به بلوغ ازدواج لزوما به همراه رشد کامل عقلی و پذیرش مسئولیت مالی در همه افراد نیست. بلکه چه بسا فردی بلحاظ جسمی میتواند ازدواج کند اما رشد مالی لازم را ندارد و قران سپردن مسئولیت مالی باو را پس از کسب اطمینان از رشد توسط سرپرستش معین کرده است. ✅ ثانیا نگاه سهل گیرانه قران یا مردم ان زمان به را نشان میدهد که انرا قبل از مرحله بلوغ اشد و امکان تدبیر مالی معیشت در نظر گرفته است. ✅ تفسير الميزان در توضيح اين ايه چنين گفته است: "كودك بعد از حد تميز كم كم به حد ((رهاق )) و سپس به حد ((ازدواج )) و آنگاه به حد ((رشد))) مى رسد. ● در تصرفات مالى علاوه بر بلوغ ، رشد متصرف نيز شرط است اين طرز سخن به ما مى فهماند كه رسيدن به حد ازدواج، علت تامه دادن مال يتيم به يتيم نيست بلكه مقتضى آن است كه به حد رشد هم رسيده باشد. 👈 پس معلوم مى شود كه اسلام مسأله را در همه جا به يك معنا نگرفته است در امر و امثال حدود و ديات، بلوغ را عبارت دانسته است از: رسيدن به سن يعنى سن ازدواج و بس ، و اما نسبت به تصرفات مالى و اقرار و امثال آن شرط ديگرى را هم اضافه كرده و آن رسيدن به حد رشد است اين خود از لطائفى است كه اسلام در مرحله تشريع قوانين خود به كار برده است ، پس رشد ،شرطى است كه عقل اشتراط آن را در اينگونه امور واجب و لازم مى داند و اما در امثال عبادات ، بر همه روشن است كه هيچ حاجتى به رشد نيست و همچنين است در امثال حدود و ديات ، چون تشخيص ‍ و درك اين معنا كه زنا بد است و مرتكب آن محكوم به حدود مى باشد و نيز زدن و كشتن مردم زشت و مرتكب آن محكوم به احكام ديات است احتياجى به رشد ندارد و هر انسانى قبل از رسيدن به حد رشد نيز نيروى اين تشخيص را دارد و دركش نسبت به اين معانى قبل از رسيدن به رشد و بعد از آن تفاوت نمى كند" ترجمه تفسير الميزان جلد 4 صفحه 276 ادامه دارد https://v.ht/bolough @quranpuyan
فرازهایی از 🔶اَللَّهُمَّ مَا عَرَّفْتَنَا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْنَاهُ وَ مَا قَصُرْنَا عَنْهُ فَبَلِّغْنَاهُ 🔶اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنَا وَ كثِّرْ بِهِ قِلَّتَنَا وَ أَعْزِزْ [أَعِزَّ] بِهِ ذِلَّتَنَا وَ أَغْنِ بِهِ عَائِلَنَا وَ اقْضِ بِهِ عَنْ مُغْرَمِنَا [مَغْرَمِنَا] 🔶وَ اجْبُرْ بِهِ فَقْرَنَا وَ سُدَّ بِهِ خَلَّتَنَا وَ یسِّرْ بِهِ عُسْرَنَا وَ بَیضْ بِهِ وُجُوهَنَا وَ فُك بِهِ أَسْرَنَا وَ أَنْجِحْ بِهِ طَلِبَتَنَا 🔶 وَ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِیدَنَا وَ اسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ سُؤْلَنَا وَ بَلِّغْنَا بِهِ مِنَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ آمَالَنَا وَ أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا یا خَیرَ الْمَسْئُولِین وَ أَوْسَعَ الْمُعْطِین 🔶َ اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ أَذْهِبْ بِهِ غَیظَ قُلُوبِنَا وَ اهْدِنَا بِهِ لِمَا اخْتُلِفَ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِك إِنَّك تَهْدِی مَنْ تَشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ انْصُرْنَا بِهِ عَلَی عَدُوِّك وَ عَدُوِّنَا إِلَهَ الْحَقِّ [الْخَلْقِ] آمِینَ . 💫خدایا آنچه از حق به ما شناساندی تاب تحملش را نیز عنایت كن، و آنچه را در رسیدن به آن كوتاهی كردیم، ما را به آن برسان، 💫خدایا پریشانی ما را به یاری او جمع كن، و پراكندگی ما را به او وحدت. بخش، و گسیختگی ما را با او پیوند ده، و اندك ما را به او زیاد فرما، و ذلّت ما را به او عزّت ده و تنگدستی ما را به او توانگری بخش، و بدهی ما را از بركت او ادا كن، 💫 و فقر ما را به مدد او جبران فرما، و جدایی و دودستگی ما را به او برطرف كن، و دشواری كار ما را به او آسان گردان، و روری ما را به دیدار او سپید كن،و اسیران ما را به یاری او آزاد گردان، و درخواست‌های ما را به لطف او برآور، 💫 و وعده‌های ما را به ظهور او تحقق بخش و دعایمان را به كمك او اجابت كن، و خواسته‌هایمان را به حق او عطا فرما، و ما را به یاری او به آروزهای دنیا و آخرتمان برسان، و لطف به او بالاتر از آرزویمان به ما اعطا كن، ای بهترین خواسته‌شدگان، و گشاده‌دستترین بخشندگان، 💫 سینه‌های ما را به او شفا بخش، و كینه دلهایمان را به او برطرف كن، و ما را به مدد او به حقیقت آن‌چه كه در آن اختلاف افتاده از حق به اذن خود راهنمایی فرما، همانا تو هركه را بخواهی به راه راست هدایت می‌كنی، و به وسیله او ما را بر دشمنان خود و دشمنان خویش یاری ده، ای معبود حق آمین. 🔶🔶 @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
روز ماه مبارک رمضان ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🔹اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ نَصِيبا مِنْ رَحْمَتِكَ الْوَاسِعَةِ 🔹وَ اهْدِنِي فِيهِ لِبَرَاهِينِكَ السَّاطِعَةِ 🔹وَ خُذْ بِنَاصِيَتِي إِلَى مَرْضَاتِكَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِكَ يَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِينَ 🔸خدایا! در این روز بهره‌ای از رحمت بیکرانت برایم قرار ده. 🔸و به نشانه‌های درخشانت راهنمایی‌ام فرما 🔸و به خشنودی همه‌جانبه‌ات رهنمونم باش. به حق دوستی و محبتت ای آرزوی مشتاقان!» کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز نهم جزء قسمت اول جزء نهم از آیه 88 تا انتهای سوره و نیز 40 آیه نخست سوره را در بر می گیرد. پس از مطالعه داستان اقوام گذشته در نيمه اول سوره اعراف, در جزء نهم به نکات زیادی از زندگي حضرت (ع) و پيمان شكني قومش پرداخته شده است. ✅ و توجه در هنگام قرائت قرآن وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ {204} و چون قرآن خوانده شود گوش بدان فرا داريد و خاموش مانيد اميد كه بر شما رحمت آيد {204} ✳ یاد خدا سپری در برابر های شیطان وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ {200} و اگر از شيطان وسوسه ‏اى به تو رسد به خدا پناه ب ر زيرا كه او شنواى داناست {200} إِنَّ اَلَّذِينَ اِتَّقَوْا إِذٰا مَسَّهُمْ طٰائِفٌ مِنَ اَلشَّيْطٰانِ تَذَكَّرُوا فَإِذٰا هُمْ مُبْصِرُونَ (٢٠١) چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند. وَاذْكُررَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ{205} و در دل خويش پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرع و ترس بى‏ صداى بلند ياد كن و از غافلان مباش {205} https://v.ht/joze9