🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه #وواعدنا
🛑قسمت چهارم :
🔶 در عالم علم بايد عرفان و معرفت و درايت و بصيرت و فهم و فقه و تعقل و تفكر و ادراك را دريافت و عالم عمل بايد صنع و فعل و سعي را بازشناخت
اينگونه است كه مي بيني تو نماز مي گزاري و نماز تو را مي سازد 👌و با گردشي تعالي ياب در ديالكتيك مصلي- صلاة، نمازگزار و نمازش تاثيري دوسويه برهم در جهت تعالي و معراج ( وگاه سقوط!) دارند
🔸لذا اول عارف شدن و مبتهج گرديدن يا اول نماز گزاردن و عارف شدن به ميزان حضورقلب وابسته است...و هرجا از هرجا شروع شود خجسته و فرخنده و مبارك و ميمون است ...
🔹قرب نوافلي ناشي از اداي #نوافل و نمازهاي مستحبي بخشي از كشت ما در كشتزار دنياست گرچه قرب فرايضي اعلي و اجل است اما كبريت احمر است و اوحدي از آحاد بدان نايل شوند...
👈بااين مقدمه هر نمازمستحبي تاثيري دارد كه واگذاردنش زيان نمازنگزارست و صد البته كه همه اعمال به " قصد قريت" زنده است و هرقدر خلوص واخلاص بيشتر اين عمل زنده تر و ملكوتي تر...
تا آنجا كه ضربت علي ع افضل از عبادت ثقلين مي گردد از فرط خلوص و حيات ساري و روح دميده شده در پيكر عمل و ضربتي كه زد....
🔸و اما #بعد_اجتماعي نمازهاي مستحبي مانند #نماز_دهه_اول_ذيحجه در جاري شدن با زلال امت در سير و صيرورت الي الله است...
بقول زنده ياد شريعتي
اسلام
✅در كلمات يعني قرآن
✅و در حركات يعني حج
✅و در تجسم انساني خود يعني علي ع
حال كه #ايام_ذيحجه است و جانها و حقايق ذريه مومنان به فراخوان پدرامت اسلام ، ابراهيم ع، كه هلموا الي الحج لبيك گفته اند و به تعداد " لبيك" مشرف به حج مي شوند...
👈براي ما محرومان از حضور در #ميقات و طواف برگرد كعبه عشق و فنا چه بهتر كه با دوركعت نماز در #حجحاجيان شريك گرديم و عوام وخواص بقدر معرفت و عشق و دلباختگي و سوز و گداز خود در محضر صاحب كعبه حاضرند و در عداد حاجيان محسوب ...
👈حاصل اين تكرار در نماز را نه درين عالم دني كه در عقباي تبلي السرائر و يوم هم بارزون خواهيم ديد و زيرك آنها كه از اين لحظات #پرنفحه_الهي بهره برمي گيرند و در مسابقه
🔸فاستبقوالخيرات ازكاهلان پيشي مي گيرند
👌و في ذلك فليتنافس المتنافسون,
https://v.ht/vaadna
https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
خداوندا !
همچنان كه آفرينشم را زيبا نمودى رفتارم را بياراى
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
🕋 #حج در قرآن
قسمت پنجم
آیة الله طالقانی در ذیل آیه " وَ اِذ جَعَلنا البَيتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَ اَمناً" مى گوید :
« این خانه با همهٔ آدابش، تصویری است که چهرهٔ ابراهیم را در عالیترین صورت معنوی و وضع ظاهری ، در خیال ترسیم می کند وشخص حاج ، خود را با او هم قدم و هم صدا و با اندیشه های بلند او آشنا، می نگرد وهمان کلماتی که از ضمیر ابراهیم برانگیخته شد و به آن مبتلا گردید تاتمامش کرد، در ضمیر هر انسانی که به رموز این بیت آشنا شود و صورت معنوی ابراهیم را در آن بنگرد ، برانگیخته می شود .
امامت ابراهیم قلوب مردم مستعد را پیرو او می گرداند.
مثابه شدن این خانه هم نفوس مستعدی را به سوی آن می کشاند تا در گیر و دار زندگی، از دور و نزدیک به سوی آن روی آرند و به آنجا رفت و آمد کنند تا اندک اندک حق و کلمات او که در عموم مردم- نه مانند ابراهیم- به کمال و تمام نمی رسد ، حاکم شود و نفوس از کشمکشها و تشویشها و جاذبه های مختلف و نگرانیهایی که از خودبینی و سود اندیشی و برتری جویی برمی آید ، برهند و به آرامش وامنیت خدایی ( وامناً) گرایند.»
( پرتوی از قرآن، ج۱ ص ۲۹۷)
https://v.ht/alhaj
🆔 @quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣2⃣ تدبر در سوره #صافات
🔹فراز آیات ۱۱۳-۸۳
وَإِنَّ مِن شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ {83}
و بىگمان ابراهيم از پيروان اوست {83}
إِذْ جَاء رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ {84}
آنگاه كه با دلى پاك به [پيشگاه] پروردگارش آمد {84}
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَاذَا تَعْبُدُونَ {85}
چون به پدر[خوانده] و قوم خود گفت چه مىپرستيد {85}
أَئِفْكًا آلِهَةً دُونَ اللَّهِ تُرِيدُونَ {86}
آيا غير از آنها به دروغ خدايانى [ديگر] مىخواهيد {86}
فَمَا ظَنُّكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ {87}
پس گمانتان به پروردگار جهانها چيست {87}
فَنَظَرَ نَظْرَةً فِي النُّجُومِ {88}
پس نظرى به ستارگان افكند {88}
فَقَالَ إِنِّي سَقِيمٌ {89}
و گفت من كسالت دارم {89}
فَتَوَلَّوْا عَنْهُ مُدْبِرِينَ {90}
پس پشتكنان از او روى برتافتند {90}
فَرَاغَ إِلَى آلِهَتِهِمْ فَقَالَ أَلَا تَأْكُلُونَ {91}
تا نهانى به سوى خدايانشان رفت و [به ريشخند] گفت آيا غذا نمى خوريد {91}
مَا لَكُمْ لَا تَنطِقُونَ {92}
شما را چه شده كه سخن نمى گوييد {92}
فَرَاغَ عَلَيْهِمْ ضَرْبًا بِالْيَمِينِ {93}
پس با دست راست بر سر آنها زدن گرفت {93}
فَأَقْبَلُوا إِلَيْهِ يَزِفُّونَ {94}
تا دوان دوان سوى او روى آور شدند {94}
قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ {95}
[ابراهيم] گفت آيا آنچه را مى تراشيد مى پرستيد {95}
وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ {96}
با اينكه خدا شما و آنچه را كه برمى سازيد آفريده است {96}
قَالُوا ابْنُوا لَهُ بُنْيَانًا فَأَلْقُوهُ فِي الْجَحِيمِ {97}
گفتند برايش [كوره]خانه اى بسازيد و در آتشش بيندازيد {97}
فَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِينَ {98}
پس خواستند به از نيرنگى زنند و[لى] ما آنان را پست گردانيديم {98}
وَقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ {99}
و [ابراهيم] گفت من به سوى پروردگارم رهسپارم زودا كه مرا راه نمايد {99}
رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ {100}
اى پروردگار من مرا [فرزندى] از شايستگان بخش {100}
فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ {101}
پس او را به پسرى بردبار مژده داديم {101}
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ {102}
و وقتى با او به جايگاه سعى رسيد گفت اى پسرك من من در خواب [چنين] مى بينم كه تو را س ر مى برم پس ببين چه به نظرت مىآيد گفت اى پدر من آنچه را مامورى بكن ان شاء
الله مرا از شكيبايان خواهى يافت{102}
فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ {103}
پس وقتى هر دو تن دردادند [و همديگر را بدرود گفتند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند {103}
وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ {104}
او را ندا داديم كه اى ابراهيم {104}
قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ {105}
رؤيا[ى خود] را حقيقت بخشيدى ما نيكوكاران را چنين پاداش مى دهيم {105}
إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاء الْمُبِينُ {106}
راستى كه اين همان آزمايش آشكار بود {106}
وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ {107}
و او(اسماعیل) را در ازاى قربانى بزرگى باز رهانيديم {107}
وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ {108}
و در [ميان] آيندگان براى او(ابراهیم) [آوازه نيك] به جاى گذاشتيم {108}
سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ {109}
درود بر ابراهيم {109}
كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ {110}
نيكوكاران را چنين پاداش مىدهيم {110}
إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ {111}
در حقيقت او از بندگان با ايمان ما بود {111}
وَبَشَّرْنَاهُ بِإِسْحَقَ نَبِيًّا مِّنَ الصَّالِحِينَ {112}
و او را به اسحاق كه پيامبرى از [جمله] شايستگان است مژده داديم {112}
وَبَارَكْنَا عَلَيْهِ وَعَلَى إِسْحَقَ وَمِن ذُرِّيَّتِهِمَا مُحْسِنٌ وَظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ مُبِينٌ {113}
و به او و به اسحاق بركت داديم و از نسل آن دو برخى نيكوكار و [برخى] آشكارا به خود ستمكار بودند {113}
♻️ عصاره فراز آیات 83-113 : پاداش خدا به بندگان محسن قطعی است:ابراهیم هم که بنده ای مومن و محسن بود ،در ابلاغ پیام توحید و شکستن بتها،او را از کید دشمنانش و اتش سوزان نجات دادیم. درخواست فرزندش را با هبه اسماعیل و اسحاق اجابت کردیم. و نامي نيك از او برجا گذاشتيم
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/saffat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#جبلالرحمه،روز ترويه،خروج تدريجي حجاج از بيت الله الحرام و ورود به سرزمين #عرفات
💐👌شما هم در #قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص،
هر روز فایل صوتی قرائت #ترتيل قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی و ترجمه آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
تاکنون سوره های :
حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف و رعد ،به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید.👇
#سوره_مبارکه_حمد
#سوره_مبارکه_بقره
#سوره_مبارکه_آل_عمران
#سوره_مبارکه_نساء
#سوره_مبارکه_مائده
#سوره_مبارکه_انعام
#سوره_مبارکه_اعراف
#سوره_مبارکه_انفال
#سوره_مبارکه_توبه
#سوره_مبارکه_یونس
#سوره_مبارکه_هود
#سوره_مبارکه_یوسف
#سوره_مبارکه_رعد
✅ و به لطف پروردگار از امروز ،
#سوره_مبارکه_ابراهیم ، را شروع خواهیم
نمود.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷 تدبر در آيه #وواعدناموسي و ارتباط آن با حج و ذيحجه
🛑 قسمت پنجم:
👌در دهه اول ذيحجه ،اقامه دو ركعت نماز در بين نماز مغرب وعشا جهت مشاركت در ثواب حجاج توصيه شده است. ارتباط آیه #وواعدنا موسي با این ایام چیست؟ چرا خواندن اين ايه، دراين دهه توصيه شده وارتباط ان با #حج چيست؟
✅ #تكاليف براساس #توانايي است.
🔶هر كه توانايي واستطاعت(جسمي ،مالي،قانوني وروحي-ظرفيت-) دارد بايد اين ايام، قصد حج خانه خدا رابنمايد. تا با اجراي مناسك ،از بركت وهدايت وعده داده شده بهره مند شوند.
🔶"و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايي رفتن به سويش دارند. و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، به خود زيان رسانده)، خداوند همواره از جهانيان بي نياز است. آیه ۹۷ سوره ال عمران
كساني كه مستطيع (از همه جوانب)نيستند درسرزمين خود بمانند وبه ساير مسئوليتهايي كه درحد توانشان است ،بپردازند. 👉
💐🔸اما انانكه با اعمال و مناسك قبلي ،ظرفيت وتوان انجام ماموريت ها ي بزرگتر را پيدا كرده اند هم نبايد به حج بيايند .ميقات انها جاي ديگري است.
👈لذا امام حسين روز ۸ ذيحجه به همراه گروهي ديگر از رهاشدگان از ظاهر بايد مكه را به مقصد ديگري براي احياي دين خدا ترك كند
وموسي نيز به #حج نميرود بلكه به كوه #طور ميرود تا دين خدا را دريافت كند.
پس اي مسلمان راه نيافته به بيت الله الحرام
👈به خود بيانديش و ببين ظرفيت هاي مادي ومعنوي تو ،اقتضاي انجام چه ماموريتي را دارد؟ #حج تو همان است.👉
✒ سيدكاظم فرهنگ
براي مطالعه ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد
https://v.ht/vaadna
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا
🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷با تبريك ايام و اعياد ماه ذيحجه
👈🌺به لطف خدا و استقبال كاربران از موضوع بررسي ايه #وواعدناموسی و ارتباط ان با ايام ذيحجه ،در کانال و سايت قرآن پویان
تالار گفتگوهاي قران پويان ،در جستجوي موضوعات زير در #گوگل ،در #صفحه_اول جستجو قرار دارد.
✅چرا نماز وواعدنا موسي را ميخوانيم؟
✅ارتباط نماز وواعدنا با حج چيست؟
✅نماز وواعدناموسي
✅تفسير آيه وواعدنا موسي
جهت مشاهده نظرات مختلف مفسرين و قران پژوهان
و نيز ارسال نظر خود به لینک زیر مراجعه نمایید
https://v.ht/vaadna