eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن ✅تاكيد بر و رعايت ديگران در حدیثی از آقا امام صادق علیه السلام داریم که می فرمایند: «مغبون ساختن مؤمن، حرام است و مغبون ساختن کسی که در قیمت کالا (و سالم بودن جنس) به فروشنده اعتماد کرده، حرام است.»(کافى ، ج 6، ص 153) در قرآن مجید که کتاب آسمانی و کلام الهی است به طور صریح و مکرربه کم فروشی اشاره شده و به شدت تقبیح گردیده است و بالاتر از آن قرآن کریم کم فروشی را موجب ویران شدن شهر مدین و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است ، در شش سوره از 114 سوره قرآن کم فروشی مورد مذمت قرار گرفته است . سوره که این سوره مبارکه که به نام معرفی شده است: که مطففین از آن گرفته شده است در لغت به معنای اندک و کم است و مطفف به کسی اطلاق می شود که از چیزی بکاهد و آن را از حد واقعی آن کم کند و آن را اندک کند ، حال آن چیز ممکن است جنسی باشد که به دیگری می فروشد و یا کاری باشد که برای فردی انجام می دهد و یا حتی ممکن است بهای چیزی باشد که می پردازد و یا مزد کاری باشد که می پردازد در واقع امکان تطفیف کردن و کاستن فقط در داد و ستد نیست بلکه در هر معامله ای ممکن است . پس از آنجائی که قرآن کریم از جانب یگانه خالق هستی می باشد آن عالم یگانه با بیان یک کلمه (مطففین) در کمال فصاحت مطلب را طوری بیان فرموده که هر کم کاری و کم فروشی ای را شامل می‌شود، و این که خداوند متعال راجع به مسئله ی کم فروشی علیرغم آیاتی که در جا های متعدد قرآن آورده است هنگامی که سوره ای را با چنین عنوانی نازل می کند حاکی بر مهم بودن و شایع بودن این مسئله در بین بنی آدم می باشد. واینکه وقتی این سوره ی مبارکه با چنین جمله ای آغاز می شود وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ یعنی وای برکاهش دهندگانِِ (حق مردم ) و یا به عبارت دیگر یعنی وای بر کم فروشان ، این مطلب نشان از سنگین بودن جرم کم فروشی و حق کشی دارد . جهت مطالعه آیات دیگر مربوط به ادای حق مردم و عدم تضییع حقوق آنها به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/Qpt19 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣1⃣ تدبر در سوره انا ارسلنا عليهم ريحا صرصرا فى يوم نحس مستمر، منظور از روزهاي چيست؟ آيا ايام نحس ذاتي داريم؟ ✅ سعادت و نحوست ايام (از نظر عقل ، قرآن و سنت ) 1 - در سعادت و نحوست ايام : نحوست روز و يا مقدارى از زمان به معنا است كه در آن زمان بغير از شر و بدى حادثه اى رخ ندهد، و اعمال آدمى و يا حداقل نوع مخصوصى از اعمال براى صاحب عمل بركت و نتيجه خوبى نداشته باشد، و سعادت روز درست بر خلاف اين است . و ما به هيچ وجه نمى توانيم بر سعادت روزى از روزها، و يا زمانى از ازمنه و يا نحوست آن اقامه برهان كنيم ، چون طبيعت زمان از نظر مقدار، طبيعتى است كه اجزا و ابعاضش مثل هم هستند،و خلاصه يك چيزند، پس از نظر خود زمان فرقى ميان اين روز و آن روز نيست ، تا يكى را سعد و ديگرى را نحس بدانيم ، و اما عوامل و عللى كه در حدوث حوادث موثرند، و نيز در به ثمر رساندن اعمال تاثير دارند، از حيطه علم و اطلاع ما بيرونند، ما نمى توانيم تكه تكه زمان را با عواملى كه در آن زمان دست در كارند بسنجيم ، تا بفهميم آن عوامل در اين تكه از زمان چه عملكردى دارند، و آيا عملكرد آنها طورى است كه اين قسمت از زمان را سعد مى كند يا نحس ، و به همين جهت است كه تجربه هم بقدر كافى نمى تواند راه گشا باشد، چون تجربه وقتى مفيد است كه ما زمان را جداى از عوامل در دست داشته باشيم ، و با هر عاملى هم سنجيده باشيم ، تا بدانيم فلان اثر، اثر فلان عامل است ، و ما زمان جداى از عوامل نداريم ، و عوامل هم براى ما معلوم نيست . و به عين همين علت است كه راهى به انكار سعادت و نحوست هم نداريم ، و نمى توانيم بر نبودن چنين چيزى اقامه برهان كنيم ، همان طور نمى توانستيم بر اثبات آن اقامه برهان كنيم ، هر چند كه وجود چنين چيزى بعيد است ، ولى بعيد بودن ، غير از محال بودن است ، اين از نظر عقل . ✅ و در آيات قرآن كريم و اما از نظر شرع در كتاب خداى تعالى نامى از نحوست ايام آمده ، در همين سوره آيه 19 فرموده : ((انا ارسلنا عليهم ريحا صرصرا فى يوم نحس مستمر)) و جايى ديگر فرموده : ((فارسلنا عليهم ريحا صرصرا فى ايام نحسات )). و هر چند از سياق داستان قوم عاد كه اين دو آيه مربوط بدانست استفاده مى شود كه نحوست و شئامت مربوط به خود آن زمانى است كه در آن زمان باد به عنوان عذاب بر قوم عاد وزيد، و آن زمان هفت شب و هشت روز پشت سر هم بوده ، كه عذاب به طور مستمر بر آنان نازل مى شده اما بر نمى آيد كه اين تاثير و دخالت زمان به نحوى بوده كه با گردش هفته ها دوباره آن زمان نحس برگردد. اين معنا به خوبى از آيات استفاده مى شود، و گرنه همه زمان ها نحس مى بود، بدون اين كه دائر مدار ماهها و يا سالها باشد. در مقابل زمان نحس نامى هم از زمان سعد در قرآن آمده و فرموده : ((و الكتاب المبين انا انزلناه فى ليله مباركة )) و مراد از آن شب ، شب قدر است ، كه در وصف آن فرموده : ((ليله القدر خير من الف شهر))، و اين پر واضح است كه مبارك بودن آن شب و سعادتش از اين جهت بوده كه آن شب به نوعى مقارن بوده با امورى بزرگ و مهم از سنخ افاضات باطنى و الهى ، و تاثيرهاى معنوى ، از قبيل حتمى كردن قضاء و نزول ملائكه و روح و سلام بودن آن شب . و برگشت معناى مبارك بودن آن شب و سعادتش به اين است كه عبادت در آن شب داراى فضيلت است ، و ثواب عبادت در آن شب قابل قياس با عبادت در ساير شبها نيست ، و در آن شب عنايت الهى به بندگانى متوجه ساحت عزت و كبريايى شده اند نزديك است. تفسير الميزان https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: از منظر قرآن و عترت 💢💢متاسفانه در هفته هاي اخير با موج فزاينده و افزايش فشار مادي و رواني به قشر متوسط و ضعيف جامعه، و عدم عملكرد مناسب و موثر حاکمیت در حل مشكلات اقتصادي از یکسو 😔 و تلف کردن منابع کشور در شبکه های فساد یا مناقشات بیهوده سیاسی داخلی و خارجی،از سوی دیگر، نگراني و دغدغه زيادي را در بين هموطنان ايجاد كرده است. این موضوع ما را بر ان داشت تا بخشی از دستورات و توصيه های قران و معصومين كه مخاطب آن، مسئولين و مقامات هستند را ارسال كنيم. شايد بخود امده با از مناصبی که لایق ان نیستند، اسباب ظلم به مردم را کمتر نمایند. ⭕شماره 4: تلاش در كاهش رواج فقر در جامعه ممكن است باعث هر اتفاقي شود. امام علي (ع) به فرزندش محمد حنفيه فرمود: «يا بُنَيَّ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ اَلْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ فَإِنَّ اَلْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ از فقر بپرهيز زيرا فقر دين را ناقص، عقل را مدهوش و مردم را به شورش مي¬كشاند (نهج البلاغه، حكمت 319). در تاريخ، شورش عليه خليفه سوم به علت دست به دست شدن ثروت¬هاي مردم در دست خاندان ابي¬العاص و نزديكان خليفه بود، در حالی که بسیاری از مردم گرفتار فقر و ناداري بودند که نتیجه آن قتل خليفه مسلمين بود. در این ماجرا اميرالمؤمنين به خليفه هشدار داد كه به وعده¬هاي اصلاحي خود عمل كن، اما او به تعويق مي¬انداخت. ایا مجموعه اقدامات حاكميت در اين سالها منجر به كاهش فقر شده يا يا برعكس، با سوء اقدامات بر گسترش و فساد در جامعه افزوده است؟ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاد باش.... چشمه جوشان مهر و شفقت باش... آنگاه هرچه از تو می جوشد و می تراود درست و خير و بركت است... سلام صبح قشنگ پاییزی تون به خیر و شادی 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ به نام خدا آیات و جملات ✅شما دیگران را ببخشید تا خدا هم شما را ببخشد. نام خدا در سوره که حاوی مضامین اخلاقی و اجتماعی متعددی است،در آیه ۲۲ خداوند مسلمانان را به و چشم پوشی دعوت میکند.سپس میفرماید مگر شما دوست ندارید که خدا شما را ببخشاید؟ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿۲۱﴾ مکارم: اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد از گامهاي شيطان پيروي نكنيد هر كس قدم جاي قدمهاي شيطان بگذارد (گمراهش مي‏سازد)، چرا كه او امر به فحشاء و منكر مي‏كند، و اگر فضل و رحمت الهي به سراغ شما نمي‏آمد احدي از شما هرگز پاك نمي‏شد ولي خداوند هر كه را بخواهد تزكيه مي‏كند و خدا شنوا و دانا است. وَلَا يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۲۲﴾ مکارم: آنها كه داراي برتري (مالي) و وسعت زندگي هستند نبايد سوگند ياد كنند كه از انفاق نسبت به نزديكان و مستمندان و مهاجران در راه خدا دريغ نمايند، 👈آنها بايد عفو كنند و صرفنظر نمايند، آيا دوست نمي‏داريد خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند غفور و رحيم است. https://goo.gl/o7sJtv ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣ تدبر در سوره انا ارسلنا عليهم ريحا صرصرا فى يوم نحس مستمر، منظور از روزهاي چيست؟ آيا ايام نحس ذاتي داريم؟ قسمت دوم: در قسمت قبل، سعادت و نحوست ايام از نظر عقل و قرآن بررسي شد. ✅ و در احاديث و روايات اما در سنت ، روايات بسيار زيادى درباره سعد و نحس ايام هفته و سعد و نحس ايام ماههاى عربى و نيز از ماههاى فارسى و از ماههاى رومى رسيده ، كه در نهايت كثرت است ، و در جوامع حديث نقل شده ، و در كتاب بحار الانوار احاديث زيادى از آنها نقل شده ، 👈 و بيشتر اين احاديث ضعيفند، چون يا مرسل و بدون سندند، و يا اين كه قسمتى از سند را ندارند، هر چند كه بعضى از آنها سندى معتبر دارد البته به اين معنا كه خالى از اعتبار نيست . و اما رواياتى كه ايام را مى شمارد، و از آن جمله چهارشنبه هر هفته ، و چهار شنبه آخر ماه ، و هفت روز از هر ماه عربى ، و دو روز از هر ماه رومى ، و امثال آن را نام مى برد، در بسيارى از آنها و مخصوصا رواياتى كه نحوست ايام هفته و ايام ماههاى عربى را نام مى برد، علت اين نحوست هم آمده ، و آن عبارت است از اين كه در اين روزهاى نحس ‍ حوادث ناگوارى به طور مكرر اتفاق افتاده ، آن هم ناگوار از نظر مذاق دينى ، از قبيل رحلت رسول خدا (صلى الله عليه و آله وسلم ) و شهادت سيد الشهداء (عليه السلام ) و انداختن ابراهيم (عليه السلام ) در آتش ، و نزول عذاب بر فلان امت ، و خلق شدن آتش و امثال اينها. و اين ناگفته پيداست كه نحس شمردن چنين ايامى استحكام بخشيدن روحيه تقوى است ، وقتى افرادى فقط به خاطر اين كه در اين ايام بت شكنان تاريخ ، ابراهيم و حسين (ع ) گرفتار دست بت هاى زمان خود شده اند، دست بكارى نمى زنند، و از اهداف و لذتهاى خويش چشم مى پوشند، چنين افرادى روحيه دينيشان قوى مى گردد، ✅ پس از آنچه گذشت اين معنا روشن گرديد كه👈 اخبارى درباره نحوست و سعادت ايام وارد شده بيش از اين دلالت ندارد كه سعادت و نحوست به خاطر حوادثى دينى است ، كه بر حسب ذوق دينى و يا بر حسب تاثير نفوس يا در فلان روز ايجاد حسن كرده ، و يا باعث قبح و زشتى آن شده ، و اما اين كه خود آن روز و يا آن قطعه از زمان متصف ميمنت و يا شئامت شود، و تكوينا خواص ديگرى داشته باشد،ساير زمان ها آن خواص را نداشته باشد، و خلاصه علل و اسباب طبيعى و تكوينى آن قطعه از زمان را غير از ساير زمان ها كرده باشد از آن روايات بر نمى آيد، و هر روايتى كه بر خلاف آنچه گفتيم ظهور داشته باشد، بايد يا حمل بر تقيه كرد و يا به كلى طرح نمود. تفسير الميزان https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇 💐👌شما هم در یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص، هر روز فایل صوتی قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی و ترجمه آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های : حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء و حج ، به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید.👇 ✅ و به لطف پروردگار از امروز ، ، را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: از منظر قرآن و عترت 💢💢متاسفانه در هفته هاي اخير با موج فزاينده و افزايش فشار مادي و رواني به قشر متوسط و ضعيف جامعه، و عدم عملكرد مناسب و موثر حاکمیت در حل مشكلات اقتصادي از یکسو 😔 و تلف کردن منابع کشور در شبکه های فساد یا مناقشات بیهوده سیاسی داخلی و خارجی،از سوی دیگر، نگراني و دغدغه زيادي را در بين هموطنان ايجاد كرده است. این موضوع ما را بر ان داشت تا بخشی از دستورات و توصيه های قران و معصومين كه مخاطب آن، مسئولين و مقامات هستند را ارسال كنيم. شايد بخود امده با از مناصبی که لایق ان نیستند، اسباب ظلم به مردم را کمتر نمایند. ⭕شماره5: مصيبت حاكمان نابخرد و نابكار که اموال عمومی را بین خود دست بدست می کنند😡😡 🔶امام على(ع) به صراحت اعلام مى‌دارد كه حكومت را پذيرفت تا به بى‌عدالتى و ستمگرى اقتصادى كه شاخصه آن پرخورى ستمگران و ستمديدگان است، پايان دهد. اين امر پيوسته دغدغه امام(ع) و مايه نگرانى و رنج او بود، چنان‌كه فرمود : « ليكن آن‌چه مرا اندوهگين مى‌كند، آن است كه كار سرپرستى اين امّت به دست و بيفتد. 😔😔در نتيجه، دارايى خدايى (اموال عمومى) را دست به دست ميان خود بگردانند،😡 و بندگان او را به بندگى خويش درآرند، و با شايستگان به دشمنى و پيكار برخيزند، و با تبهكاران به ساختن دار و دسته بپردازند.»" 🤲اللهم نجنا من القوم الظالمين 🔶🔶 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخن مهم پیامبر(ص) درباره سرنوشت مردم بی‌تفاوت نسبت به فسادها در جامعه ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 t.me/motahari_ir
با تبریک ايام سالگرد میلاد پیامبر رحمت ص و ، به انبیای الهی را که در تناقض با اهداف والای و ادیان الهی است، محکوم می کنیم. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم 📗 به بعثت (ص) 🔹در کتاب بشارات عهدین، شرح و تفصیل بشاراتی از کتب آسمانی پیامبران گذشته درمورد طلوع فروزنده ترین نور آسمان هدایت، حضرت محمد‌بن‌عبد الله (ص) ارائه شده است . هر چند برای اثبات رســالت پیــامبر بزرگوار اسـلام، دلایل روشن و ادلة کافی وجود دارد و نیازی به بررسی بشارات پیامبران پیشین نیست، 🔸ولى براى آگاهی و بیداری اهل‌کتاب (یهودیان و مسیحیان) که مجال تأمّل و بررسى دلایل رسالت الهی را نداشته و همچنین براى یقین و اطمینان مسلمانان، بشاراتى را از کتب پیامبران پیشین که مورد قبول آنها نیز هست برای خوانندگان این‌کتاب باز‌خوانی‌می‌ شود تا پیروان شریعت تورات و انجیل بدانند که در صورت انکار پیامبر اسلام با دستورات پیامبران دین خود نیز مخالفت کرده و در حقیقت به آنان نیز ایمان نیاورده اند. 🔸قسمت شانزدهم و در واقع بشارت شانزدهم این کتاب ارزشمند به پیامبر گرامی اسلام در کوه حرا اشاره دارد . ⬅️ نویسنده این کتاب آیت الله محمد صادقی تهرانی (۱۳۰۵-۱۳۹۰) صاحب تفسیر الفرقان هستند . 🌸💫بمناسبت ايام میلاد رسول گرامی اسلام ص، بخش‌هایی از این کتاب را ارسال می کنیم. @quranpuyan
📗 به بعثت (ص) 🛑قسمت اول : ✳️ تابش نور محمدی در فاران «حری» 🔹 بشارت شانزدهم : روشن کند چون برسد ... 👆این جمله که نخستین فراز از وحی فوق است، اشاره به درخشندگی وجود قدوسی حضرت محمدبن عبدالله(ص) از کوه حری می باشد : با هزاران مقدسان و فرشتگان طلوع فرمود. چنان که در باب ۳۳ تورية مثنی، آیه ۱ و ۲ در این مورد فرماید: (۱) و این است برکتی که برکت داد مرد خدا به بنی اسرائیل هنگام مردنش و گفت: (۲) خدا از سینا آمد، تجلی کرد از ساعیر، درخشان گردید از کوه ، و با هزاران هزار مقدسین ورود نمود، از دست راست او شریعت آتشین ظاهر گردید. 🔸آمدن خدا از سینا برحسب اتفاق علماء و مفسرین توريه، نزول وحی الهی است بر حضرت موسی در سيناء. و روی این اصل تجلی خدا از ساعیر و درخشندگی اش از فاران نیز تجلی و درخشندگی حق به انوار وحی و علوم غیبی، بر پیمبرانی عظیم القدر از این دو مکان بوده است، و چون حضرت مسیح از کوه ساعیر و حضرت محمد از کوه فاران (حری) مبعوث به رسالت گردیدند بدون تردید آیه فوق بشارت از بعثت این دو پیمبر بزرگ الهی است که پس از موسی از این دو مکان مبعوث گشتند. 🔸موافق آیه فوق نزول وحی الهی را بر موسی از کوه سینا و بر از کوه ساعير، و درخشندگی انوار وحی و هدایت آسمانی را بر حضرت محمدبن عبدالله از کوه فاران (حری)، در حلقه هزاران مقدسین و کروبیان ذکر فرموده. 🔹حضرت (ع) در دعای سمات می فرمایند: «و بمجدك الذي ظهر على طور سيناء فكلمت به عبدك و رسولك موسی بن عمران و بطلعتك في ساعير و ظهورك في جبل فاران بربوات المقدسین و جنود الملائكة الصافين و خشوع الملائكة المسبحين» یعنی: پروردگارا! به جلال و بزرگواری تو، که در کوه سینا آشکار گردید، و با بنده و فرستاده خود موسی بن عمران سخن گفتی و طلوعت از کوه ، و درخشندگی و جلوه ات در کوه فاران (حری) با گروه کثیری از مقدسان، و سپاه منظم فرشتگان آسمان و خشوع کروبیان ثناخوان. @quranpuyan