eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های فراز آیات ۴۵-۴۱ از تفسیر نور ۱- افکار و اعمال انسان در چهره او جلوه دارند. «یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیماهُمْ» ۲- مجرم در نهایتِ ذلّت،گرفتار قهر الهی می شود. «فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصِی وَ الْأَقْدامِ» ۳- آنان که در دنیا از هیچ گناهی فروگذار نکردند و از موی سر تا نوک پا،مخالف فرمان الهی عمل کردند،در قیامت نیز با موی سر گرفته شده و در عذاب افکنده شوند. «فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصِی وَ الْأَقْدامِ» ۴- تفکیک خوبان از بدان و شناخته شدن آنان،یکی از نعمت های الهی است. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» ۵- مجرمان جزای آنچه را پیوسته انکار می کنند،خواهند دید. «هذِهِ جَهَنَّمُ» ۶- جرم و گناه،زمینه تکذیب قیامت است. «یُکَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ» ۷- دوزخیان از(شدت ترس و وحشت و عطش و پیداکردن راه گریز)به دور عذاب می گردند. «یَطُوفُونَ بَیْنَها وَ بَیْنَ حَمِیمٍ آنٍ» ۸- عدل الهی و کیفر دادن مجرم از نعمت های الهی است. «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮❓آيا مردان بر زنان برتري دارند.؟ 👈وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در ايه 228 سوره بقره يعني چه؟ 💮💢در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، جمله زير هم آمده است: 💮👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ 💮كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند. ❓منظور از درجه داشتن مرد بر زن چيست؟ 💮🔶وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ 👈 وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾ 🔹🔹 و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند. و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته‏ اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است. 🛑قسمت آخر "اگر مراد از وﻟﻠرجال علیھنّ درجة اثبات برتر ي حقوقی مردان بر زنان باشد يعني به دايرة حقوق و تكاليف برگردد، چنانكه مشهور مفسران گفته اند، نقض مثليت و برابري قسمت نخست خواهد بود . اما تفسير ابن عباس مقبولتر است. 💮🔸از ابن عباس چنين نقل شده است: من دوست دارم كه خود را براي زن زينت دهم، چنانكه دوست دارم او هم خود را براي من بيارايد؛زيرا خداوند متعال مي فرمايد « و [حق] براي آنان است مانند آنچه [تكليف] بر آنان است به معروف » : و دوست ندارم كه همه حقم را از زن استيفا كنم، چون خداوند مي فرمايد: مردان بر زنان دارند. و در سخن ديگر گفته است: : اشاره به انگيزش و تشويق مردان به حسن معاشرت و توسعه بر زنان در مال و رفتار است يعني برتري اين است كه سزاوار است مردان بار زندگي را بر دوش بكشند. 💮🔸طبري خود راي ابن عباس را انتخاب كرده و مي گويد: 🔸"بهترين قول در تأويل آيه سخن ابن عباس است كه مي گويد : اي كه خداوند متعال در اين جايگاه ذكر كرده گذشت مرد از زن خويش است در برخي واجباتي كه بر عهده زن نهاده شده و چشم پوشي كردن مرد است به نفع زن و اينكه بخواهد زن همه وظايف خود در برابر مرد را به كمال انجام دهد به دليل اينكه خداوند متعال « براي مردان بر زنان برتري و درجه است » را به دنبال « آنان است مانند آنچه بر آنان است به معروف»مي فرمايد. 💮خداوند با اين سخن بيان داشته است كه مرد بايد در مراجعه به زن در (سه طهرش) و نيز امور و حقوق ديگر به او ضرر نرساند، اين درست مثل تكليفي است بر عهده زن كه با كتمان حقيقت درباره آنچه كه در رحم دارد و حقوق ديگر مرد به او ضرر نرساند . سپس از مردان مي خواهد كه با فضل با زنان رفتار كنند اگر زنان برخي واجبات خود را در برابر مردان رها كردند و فرمود «مردان بر زنان فضيلت دارند» چون بر آنان تفضل كردند و از برخي حقوق خود در برابر زنان گذشت كردند و اين معنايي است كه ابن عباس قصد كرده است ." سرّ اين گذشت در سخن اين مفسران نيامده است ، ولي مي توان آن را چنين توضيح داد كه اين دعوت حكيمانة الهي به گذشت مردان از برخي از واجبات، ريشه در برخي تفاوتها ي فيزيولوژ ي زن و مرد دارد . 💮🔸ايام عادت ماهانة زنان و نيز دوران حاملگي و شيردهي بخشي از نيرو و توان جسمي زن رامي سِتاند و گاه او را كم حوصله و ب ي تاب مي كند. اين آيه از يك سو، برابري تكاليف و حقوق را بيان مي دارد و از ديگر سو به گذشت مردان و رعايت برخي از احوالات جسما ني و زيستي زن، دعوت ميكند. و برا ي آنكه مردان به اين امر ترغيب شوند آن را درجه و رتب هاي معنوي قلمداد مي كند." 💮☸بخشی از مقاله تحلیل تفسیری و فقهی آیه ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه 🖋 حجت الاسلام مهدی مهریزی 💫جهت مشاهده نظرات ديگر به لينك زير مراجعه نماييد: http://quranpuyan.com/yaf_postst1623_y-mrdn-br-znn-brtry-drnd-wa-lilriWjali-alayhinaW-daraja-un--dr-yh-228-swrh-bqrh-yny-chh.aspx @quranpuyan
📖؟ ✳️ 🔷 تفاوت صلي با اقام الصلاه چيست؟منظور از مصلين چيست؟ ✨روند اصلاح تدریجی نماز و ارتباط با خالق در قرآن:نفی اعمال ظاهری بی محتوا و توجه به ارتباط صحیح با خالق و خلق ✨ دقت در سوره های ماعون،مدثر و معارج نشان میدهد که خداوند بطور مناسبی ضمن تایید اصل وجود عبادت و ارتباط با خدا(که در فعل صلی متجلی شده)،بتدریج آنرا اصلاح میکند .وبیان میکند همه مصلین مورد تایید خدا نیستند.بلکه مصلین و عابدانی که برخی ویژگیها را داشته باشند ،مقبولند. در سوره اعلی ومدثر اصل وجود رابطه با خالق تایید و عبادت او تایید میشود 💠قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى ﴿۱۴﴾وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿۱۵﴾ مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ﴿۴۲﴾قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ﴿۴۳﴾وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ ﴿۴۴﴾💠 🔸در سوره ماعون ,نوعی از عبادت ظاهری را نفی میکند.(فویل للمصلین)عابدی که نسبت به نماز خود بی توجه است،ظاهری از نماز و عبادت دارد،یتیمان را از خود میراند و به اطعام مساکین تشویق نمی کند ،مورد نکوهش است. 🔸اما عابدی که نمازش دائمی است(فقط در جلو چشم مردم نیست)،حق سائل و محروم از اموالش را میدهد ،بر شهوت خود کنترل دارد،امانتها و عهدها را رعایت میکند و ..مورد تایید و تحسین است(سوره معارج) 💠إِلَّا الْمُصَلِّينَ ﴿۲۲﴾الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ ﴿۲۳﴾وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ ﴿۲۴﴾لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﴿۲۵﴾ وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۲۶﴾وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ ﴿۲۷﴾وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۲۹﴾💠 ادامه دارد..... https://bit.ly/2YRA0vJ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره فراز آیات ۷۸-۴۶ وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ {46}و هر كس را كه از مقام پروردگارش بترسد دو باغ است {46} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {47}پس كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {47} ذَوَاتَا أَفْنَانٍ {48}كه داراى شاخسارانند {48} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {49}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {49} فِيهِمَا عَيْنَانِ تَجْرِيَانِ {50}در آن دو [باغ] دو چشمه روان است {50} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {51}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {51} فِيهِمَا مِن كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ {52}در آن دو [باغ] از هر ميوهاى دو گونه است {52} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {53}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {53} مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ {54} بر بسترهايى كه آستر آنها از ابريشم درشتبافت است تكيه زنند و چيدن ميوه [از] آن دو باغ [به آسانى] در دسترس است {54} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {55}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {55} فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ {56} در آن [باغها دلبرانى] فروهشتهنگاهند كه هيچ انس و جنى پيش از ايشان به آنها تماس نداشته است {56} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {57}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {57} كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ {58}گويى كه آنها ياقوت و مرجانند {58} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {59}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {59} هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ {60}مگر پاداش احسان جز احسان است {60} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {61}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {61} وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ {62}و غير از آن دو [باغ] دو باغ [ديگر نيز] هست {62} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {63}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {63} مُدْهَامَّتَانِ {64}كه از [شدت] سبزى سيهگون مىنمايد {64} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {65}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {65} فِيهِمَا عَيْنَانِ نَضَّاخَتَانِ {66}در آن دو [باغ] دو چشمه همواره جوشان است {66} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {67}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {67} فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ {68}در آن دو، ميوه و خرما و انار است {68} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {69}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {69} فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ {70}در آنجا [زنانى] نكوخوى و نكورويند {70} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {71}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {71} حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ {72}حورانى پردهنشين در [دل] خيمهها {72} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {73}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {73} لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ {74} هيچ انس و جنى پيش از ايشان با آنها تماس نداشته است {74} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {75}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {75} مُتَّكِئِينَ عَلَى رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ {76}بر بالش سبز و فرش نيكو تكيه زدهاند {76} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ {77}پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد {77} تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ {78}خجسته باد نام پروردگار شكوهمند و بزرگوارت {78} ♻️عصاره فراز ایات 62-78:چهار جنت دلپذیر ( با درجات متفاوت)در انتظار خایفین از خداوند به پاس احسانشان آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سال گذشته، ، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج_ مومنون _ نور _ فرقان _شعرا ، نمل - قصص ، عنکبوت ، روم ، لقمان ،سجده احزاب و سباء به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 👈 👈 👈 را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan