eitaa logo
روح الله رستمیان
139 دنبال‌کننده
537 عکس
105 ویدیو
23 فایل
مترجم و نویسنده دینی محقق و پژوهشگر حوزه دین متخصص علوم حدیث، فقه و اصول(دکترای حوزوی - سطح ۴ فقه و اصول ) سابقه تدریس در حوزه و دانشگاه پژوهشگر دکترین مهدویت مدیرمسئول انتشارات امام جماعت نمونه استانی و سلامتی دوستان ارتباط با مدیر @rostamiyan_damghani
مشاهده در ایتا
دانلود
👈🏻افترا و تهمت زدن مختار به امام سجاد علیه السلام! عن أبی عبد الله ( علیه السلام ) قال کان المختار یکذب علی علی بن الحسین (علیهما السلام ). امام صادق علیه السلام فرمود: مختار به علی بن الحسین علیهماالسلام دروغ می‌‌بست.! منبع روایت : إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي، ص۱۲۵ طرائف المقال، ج۲، ص۵۹۰ [وهذا حديث حسن الطريق] سند روایت معتبر می‌باشد و "مرحوم سیدعلی‌بروجردی" و "شیخ محمدجاسم‌ماجدی" روایت را تصحیح نموده‌اند، اما طبق قاعده_الزام سند بررسی می‌شود: طبقه اول سند، دو طریق دارد که یک‌نفر ایشان صحیح النقل می‌باشد! ۱- عثمان بن حامد يكنى أبا سعيد الوحشي.. ثقة. رجال الطوسي، ص۴۷۸ ۲-محمد بن یزداد الرازی: فلا_بأس_به. إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي، ج۲، ص۸۱۲ ۳- محمد بن الحسین بن أبی الخطاب: ثقة. رجال النجاشي، ص۳۳۴ ۴- عبد الله بن محمد المزخرف: ثقة_ثقة. رجال النجاشي، ص۲۲۶ ۵- حبیب بن المعلل الخثعمی: ثقة_ثقة. رجال النجاشي، ص۱۴۱
👈🏻گریه در مصیبت آرام بخش است قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام: مَنْ خَافَ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ وَجْدٍ بِمُصِیبَةٍ فَلْیُفِضْ مِنْ دُمُوعِهِ فَإِنَّهُ یَسْکُنُ عَنْه امام صادق علیه السلام فرمود: هر که بر خود بترسد که به سبب حزنی که از مصیبت به او رسیده عقلش زایل شود، پس باید گریه کند که گریه غم و اندوه را ساکن می گرداند. 🌱بحارالانوار ۷۹ ص ۱۰۵
👈🏻هفت دسته از علما در طبقات هفتگانه جهنم قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله و سلامه علیه إِنَّ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يُحِبُّ أَنْ يَخْزُنَ عِلْمَهُ وَ لَا يُؤْخَذَ عَنْهُ فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ الْأَوَّلِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ إِذَا وُعِظَ أَنِفَ وَ إِذَا وَعَظَ عَنَّفَ‏  فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ الثَّانِي مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَرَى أَنْ يَضَعَ الْعِلْمَ عِنْدَ ذَوِي الثَّرْوَةِ وَ الشَّرَفِ وَ لَا يَرَى لَهُ فِي الْمَسَاكِينِ وَضْعاً فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ الثَّالِثِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَذْهَبُ فِي عِلْمِهِ مَذْهَبَ الْجَبَابِرَةِ وَ السَّلَاطِينِ فَإِنْ رُدَّ عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ مِنْ قَوْلِهِ أَوْ قُصِّرَ فِي شَيْ‏ءٍ مِنْ أَمْرِهِ غَضِبَ‏ فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ الرَّابِعِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَطْلُبُ أَحَادِيثَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى لِيُغْزِرَ بِهِ وَ يُكْثِرَ بِهِ‏ حَدِيثَهُ فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ الْخَامِسِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَضَعُ نَفْسَهُ لِلْفُتْيَا وَ يَقُولُ سَلُونِي وَ لَعَلَّهُ لَا يُصِيبُ حَرْفاً وَاحِداً وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُتَكَلِّفِينَ فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ السَّادِسِ مِنَ النَّارِ وَ مِنَ الْعُلَمَاءِ مَنْ يَتَّخِذُ عِلْمَهُ مُرُوءَةً وَ عَقْلًا  فَذَاكَ فِي الدَّرْكِ السَّابِعِ مِنَ النَّارِ. حضرت امام صادق صلوات الله و سلامه علیه فرمود: 👈پاره ای از علما می‌خواهند علم خود را اندوخته کنند و مردم از آن استفاده نکنند، این‌ها در طبقه اول دوزخند 👈 پاره ای از علما چون پند داده شوند به دماغشان بر می‌خورد و چون پند دهند سخت می‌گیرند، این‌ها در طبقه دوم دوزخند 👈پاره ای از علما اشراف منش اند و ثروتمندان و اشراف را برای یاد دادن علم، اهل می‌دانند ولی مساکین را اهل نمی دانند، این‌ها در طبقه سوم دوزخند 👈پاره ای از علما پادشاه منش و جبارند، اگر به گفته آنها اعتراضی شود یا در خدمت آنها کوتاهی شود غضب می‌کنند، اینها در طبقه چهارم دوزخند 👈پاره ای از علما سخنان یهود و نصاری را به دست می‌آورند تا علم خود را تقویت کنند و حدیث خود را بسیار نمایند، این‌ها در طبقه پنجم از دوزخند 👈پاره ای از علماء خود را مرجع قرار می‌دهند و می‌گویند احکام خود را از ما بپرسید، با این که شاید یک کلمه درست دریافت نکردند، خدا متکلفان کسانی که بدون علم ادای عالم بودن را در می‌آورند را دوست ندارد، این‌ها در طبقه ششم دوزخند 👈پاره ای از علما علم خود را وسیله نمایش مردانگی و خردمندی قرار داده اند، این‌ها در طبقه هفتم از دوزخند. ´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´ 🌱الخصال ؛ شیخ المحدثین صدوق رحمه الله تعالی جلد دوم / سیصد پنجاه دوم
بسم الله الرحـــــــــــــــــمن الرحیم 🌸امام صادق صلوات الله علیه فرمود: آیا می‌دانی معنی و مفهوم فاطمه چیست؟ گفتم آقای من شما مرا آگاه کنید، حضرت فرمود: یعنی که از بدی‌ها دور شده است. قال ابو عبدالله - علیه السّلام - : ... اتدری ایَّ شیءٍ تفسیرُ فاطمةَ قلت: اخبرنی یا سیدی قال فُطِمَتْ مِنْ الشَّرِ. 🌱 بحار الانوار، جلد 43، صفحه 10
👈🏻عنْ أبى عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام قالَ: يا أباهارُونَ إنّا نَأْمُرُ صِبْيانَنا بِتَسْبيحِ فاطِمَةَ عليهاالسلام كَما نَأْمُرُهُمْ بِالصَّلاةِ؛ فَالْزِمْهُ فَإنَّهُ لَمْ يَلْزِمْهُ عَبْدٌ فَشَقِىَ. 🌱کافی : ج 1 ص 343 از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود: اى ابو هارون! ما فرزندان خود را به تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام فرمان مى دهيم همانطور كه آنان را به نماز فرمان مى دهيم پس هميشه چنين عمل كن، چون كسى كه به آن مداومت ورزد بدبخت و شقى نخواهد شد. تسبيحات حضرت زهرا عليهاالسلام عبارت است از ۳۴ مرتبه «اللّه اكبر» ۳۳ مرتبه «الحمدللّه» و ۳۳ مرتبه «سبحان الله» و يكى از تعقيبات با فضيلت نمازها به شمار مى رود. اين ذكرها را پيامبر خدا به آن حضرت آموخت، تا كمكى در زندگى وى باشد.
👈🏻اثرات محبت و دوستی اهل بیت علیهم السلام قـالَ النّبِيّ صلي الله عليه و آله: حُبّى و حُبُّ اَهْلِ بَيْتى نافِعٌ فى سَبْعَةِ مَواطِنَ اَهْوالُـهُنَّ عَظيـمَةٌ: عِنْـدَ الوَفـاةِ و فِى الْقـَبْـرِ وَ عِنْدَالنُّشُورِ وَ عِنْدَالِكتابِ وَ عِنْدَ الحِسابِ وَ عِنْدَ المـيزانِ وَ عِنْدَ الصِّراطِ. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: محبّت من و محبّت اهل بيـت من در هـفت جا كـه هراس آنها بسيار بزرگ است، سودمند است: ۱- هنگام مرگ ۲- در قــبر ۳- هنگام برانگيخته شدن ۴- هنگام دريافت نامه اعمال ۵-هنگام حسابرسى ۶-هنگام سنجش اعمال ۷-هنگام عبور از صراط. 🌱امالى شیخ صدوق ره ص ۱۱۸
👈🏻سه دسته مردم قال امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیهماالسلام): النّاسُ ثَلَاثَةٌ: فَعَالِمٌ ربَاّنيِ ّ وَ مُتَعَلّمٌ عَلَي سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتبَاعُ كُلّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلّ رِيحٍ لَم يَستَضِيئُوا بِنُورِ العِلمِ وَ لَم يَلجَئُوا إِلَي رُكنٍ وَثِيقٍ... مردم سه دسته اند: ۱-عالم ربانی ۲-آموزنده ای بر راه نجات و رستگاری، ۳-گروهی مثل پشه هایی که دستخوش باد و طوفان هستند و همیشه سرگردانند. الف: که به دنبال هر سر و صدایی می روند. ب: و با وزش هر بادی حرکت می کنند. ج: نه از روشنایی دانش نور گرفتند د: و نه به پناهگاه استواری پناه بردند. 🌱حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه
👈🏻مرگی بزرگ برای جامعه قال امیرالمومنین علیه السلام: الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ. فقر مرگ بزرگ تر است. 🌱حکمت۱۶۳ نهج البلاغه
👈🏻دنبال دنیا بودن خوب است! عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مَنْ طَلَبَ الدُّنْيَا اسْتِعْفَافاً عَنِ النَّاسِ وَ سَعْياً عَلَى أَهْلِهِ وَ تَعَطُّفاً عَلَى جَارِهِ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ. امام باقر علیه السلام فرمود: هركس دنيا را به جهت يكى از اين سه حالت طلب كند ۱- بى نيازى از مردم؛ ۲- آسايش و رفاه خانواده و عائله اش؛ ۳- كمك و رسيدگى به همسايه اش؛ روز قيامت در حالتى به ملاقات خداوند متعال نايل مى شود كه صورتش همچون ماه شب چهارده، نورانى است. 🌱تهذيب الأحكام ج‏۶ ص ۳۲۴ 🌱وسائل الشّيعة ج ۱۷ ص ۲۱ ح ۵
👈🏻معنای سجده‌های نماز چیست؟ سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام فَقَالَ لَهُ: يَا ابْنَ عَمِّ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ! مَا مَعْنَى السَّجْدَةِ الْأُولَى؟ فَقَالَ: «تَأْوِيلُهَا اللَّهُمَّ إِنَّكَ مِنْهَا خَلَقْتَنَا يَعْنِي مِنَ الْأَرْضِ وَ تَأْوِيلُ رَفْعِ رَأْسِكَ وَ مِنْهَا أَخْرَجْتَنَا وَ تَأْوِيلُ السَّجْدَةِ الثَّانِيَةِ وَ إِلَيْهَا تُعِيدُنَا وَ رَفْعِ رَأْسِكَ وَ مِنْهَا تُخْرِجُنَا تَارَةً أُخْرَى.» مردی از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) پرسید: ای پسرعموی بهترین مخلوقات خداوند! معنای سجده اول چیست؟ حضرت فرمودند: «تأویلِ سجده اول، این است: خدایا! تو ما را از این – یعنی از زمین – خلق فرموده‌ای. تاویل این‌که سرت را (از سجده اول) برمی‌داری، این است: خدایا! تو ما را از این خاک خارج نمودی [و به دنیا آوردی.] تأویل سجده دوم، این است: خدایا تا ما را به زمین باز خواهی گرداند. و تأویل این‌که سرت را (از سجده دوم) برمی‌داری، این است: خدایا! ما را بار دیگر از آن خارج می‌گردانی.» 🌱من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۳۱۴
👈🏻پست ترین حالات حاکمان أمیرالمؤمنین علیه السلام: هرآینه از پست ترین حالات حاکمان در نزد انسانهای درستکار، اینستکه در مورد حاکم گمان شود که دوست دارد فخر فروشی کند و خود را بزرگ شمرده متکبر است و من بدم میاید که شما گمان کنید مدح و ثناء شنیدن را دوست دارم والحمدلله چنین نیستم.... پس مرا با ستایش های زیبا ، مدح نکنید تا بتوانم از مسئولیت حقوق و وظایفی که بر گردنم هست و هنوز انجام آن تمام نشده خارج شوم و با من آنگونه که با جبّاران و متکبران صحبت میشود سخن مگوئید و همچون ملاحظه کردن از تندخویان با من ملاحظه کار نباشید و با تعارف و تظاهر با من رفتار نکنید و بمن گمان نبرید که اگر حقّی به من گفته شود بر من سنگین خواهد آمد. پس هیچ گفتار حقّ و مشورت راستینی را از من دریغ مدارید که خود را بالاتر از انسانی ممکن الخطا نمی‌دانم و خود را در امان از خطا نمی‌دانم مگر اینکه خداوند کفایتم کند که او از خودم بر من تواناتر است پس من و شما تنها بندگان و مملوک پروردگاری هستیم که جز او پرورنده‌ای نیست. عَنْ أميرالمؤمنين سلام الله عليه أنّه قالَ ..... وَ إِنَّ مِنْ أَسْخَفِ حَالاتِ الْوُلَاةِ عِنْدَ صَالِحِ النَّاسِ أَنْ یُظَنَّ بِهِمْ حُبُّ الْفَخْرِ وَ یُوضَعَ أَمْرُهُمْ عَلَی الْکِبْرِ ، وَ قَدْ کَرِهْتُ أَنْ یَکُونَ جَالَ فِی ظَنِّکُمْ أَنِّی أُحِبُّ الْإِطْرَاءَ وَ اسْتِمَاعَ الثَّنَاءِ وَ لَسْتُ بِحَمْدِ الله کَذَلِکَ ..... فَلَا تُثْنُوا عَلَیَّ بِجَمِیلِ ثَنَاءٍ لِإِخْرَاجِی نَفْسِی إِلَی الله وَ إِلَیْکُمْ مِنَ الْبَقِیَّةِ فِی حُقُوقٍ لَمْ أَفْرُغْ مِنْ أَدَائِهَا وَ فَرَائِضَ لَا بُدَّ مِنْ إِمْضَائِهَا فَلَا تُکَلِّمُونِی بِمَا تُکَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ ، وَ لَا تَتَحَفَّظُوا مِنِّی بِمَا یُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَادِرَةِ ، وَ لَا تُخَالِطُونِی بِالْمُصَانَعَةِ ، وَ لَا تَظُنُّوا بِی اسْتِثْقَالًا فِی حَقٍّ قِیلَ لِی ... فَلَا تَکُفُّوا عَنِّی مَقَالَةً بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةً بِعَدْلٍ ، فَإِنِّی لَسْتُ فِی نَفْسِی بِفَوْقِ مَا أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِکَ مِنْ فِعْلِی إِلَّا أَنْ یَکْفِیَ الله مِنْ نَفْسِی مَا هُوَ أَمْلَکُ بِهِ مِنِّی فَإِنَّمَا أَنَا وَ أَنْتُمْ عَبِیدٌ مَمْلُوکُونَ لِرَبٍّ لَا رَبَّ غَیْرُهُ ... 🌱کافی ۸ ص ۳۵۵