eitaa logo
رادیو فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
546 عکس
158 ویدیو
35 فایل
💠 #رادیو_فکرت محلی برای اندیشیدن 🔻 با آخرین صوت‌ها در حوزه‌های: 🔸️اسلام‌شناسی 🔹️ اخلاقی 🔸️ علوم سیاسی 🔹️ فلسفه 🔸️ تاریخ 🎙 در رادیو فکرت همراه شما هستیم 📩 ارتباط با ادمین : @moosavi1380
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 6️⃣ ❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه ملاصدرا 🔺ملاصدرا بر دیدگاه ها و متون مشائیان و شیخ اشراق کاملاً مسلط بوده است. وی برپایۀ مبانی ویژۀ خود در حکمت متعالیه، در مواضعی حساس، در برابر شیخ اشراق نظر داده و مطالبی راهگشا بیان کرده است. 🔘 نقد ملاصدرا به بدیهی دانستن محسوسات توسط شیخ اشراق 🔺از منظر شیخ اشراق، محسوسات بسیط بدیهی اند. ملاصدرا می پرسد منظور از محسوسات، که بدیهی دانسته شده اند، چیست؟ اگر منظورش از محسوسات، امور محسوس، از آن جهت که محسوس اند، باشد، این امور از این جهت آشکارترین اشیا نیستند، بلکه نزد عقل پنهان ترین اشیایند؛ زیرا امور کلی نزد عقل شناخته شده ترند و امور جزئی نزد خیال و حس این گونه اند. و اگر منظور از محسوسات، معانی انتزاعی آنهاست، در این صورت هرچند این معانی نزد عقل شناخته شده اند، این امور از آن جهت که نزد عقل اند، محسوس نیستند، بلکه معقول اند. 🔺 معنای اینکه محسوسات مبادی برهان اند، این نیست که از آن جهت که محسوس اند مبدأ برهان قرار می گیرند، بلکه مفهوم های آنها چنین جایگاهی دارند. 🔺از صرف اینکه برخی علوم ما از حس آغاز می شود، نمی توان بداهت مفاهیم حسی را نتیجه گرفت. بنابراین مفاهیم برگرفته از محسوسات، بدیهی نیستند. ملاصدرا می گوید همین که عقل مفهومی را تحلیل می کند و مشترکات و مختصات آن را می یابد وبه تعریف آن می رسد، عین تفکر است. این سخن بسیار دقیق است. 🔘تفاوت میان مقام اجمال و تفصیل 🔺بنابراین از دیدگاه ملاصدرا باید میان مقام اجمال و مقام تفصیل تفاوت نهاد، و ممکن است مفهومی کلی در مقام اجمال، بدیهی‌التصور باشد، اما در مقام تفصیل، تصورآن نیازمند فکر و نظر باشد. 🔺ملاصدرا به سخن شیخ اشراق دربارۀ مفهوم وجود نیز می پردازد. 🔘بداهت تصوری مفهوم وجود 🔺می گوید اگر منظور از وجود، حقیقت خارجی وجود است، از آنجا که نه جنس دارد نه فصل، تعریف پذیر نیست؛ چه تعریف حدی چه تعریف رسمی؛ لیکن مفهوم وجود اعم الاشیا، اظهرالاشیا و اعرف الاشیا نزد عقل است، بنابراین بدیهی است. 🔺ملاصدرا مفاهیم حسیِ کلی را بدیهی دانسته است. منظور از بدیهی بودن این مفاهیم این است که از مفهوم یا مفاهیم کلی دیگری برگرفته نشده اند. اما این مفاهیم کلی، به اجمال تصور شده اند، و آن گاه که عقل در مقام تصور تفصیلی این مفاهیم قرار گیرد، میابد که اجزایی دارند و می توان آنها را تعریف کرد. بنابراین در مقام تفصیل، این مفاهیم بی نیاز از تعریف نیستند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 37_50 ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
✅ دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه برگزار می کنند: ✒️ سلسله نشست های همایش ایمان و چالش های عصر جدید ✒️ نشست سی و دوم🔻 *نسبت ایمان و کفر با یقین و شک* ✒️ســخنران: جناب آقای دکتر محمد کاظم شاکر؛ استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی تهران ⏰زمان: سه شنبه 1400/4/8 از ساعت 21 الی 22:30 👆لینک ورود به جلسه👇 https://marref.ir/ikq ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
37.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 پارت اول 🔹نقدو بررسی نظریه ابطال گرایی از دیدگاه کارل پوپر 🎙دکتر سعید زیبا کلام ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا.mp3
18.7M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 7️⃣ ❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه علامه طباطبایی 🔺 عمدتاً پیدایش تصورات را این چنین تحلیل کرده است که منشأ مفاهیم کلی، مصادیقی است که با آنها ارتباط برقرار می کنیم؛ چه محسوسات ظاهری، چه محسوسات باطنی. 🔺 چه این اتصال بدون واسطه باشد، مانند اتصال ادوات حسی به خارج در علم حسی، و چه با واسطه باشد، مانند اتصال خیال به خارج با واسطۀ حس در علم خیالی و مانند اتصال عقل به خارج در علم عقلی، از راه ادراک جزئیات با حس و خیال. 🔘 دیدگاه استاد مصباح یزدی 🔺 ایشان همانند علامه طباطبایی معتقد است همۀ مفاهیم از مصادیق اخذ می شوند، اما بداهت را معلول ارتباط حضوری با عالم خارج می داند و عمدتاً هم مصداق ارتباط حضوری را وجدانیات معرفی می کند. 🔺 ایشان معقولات ثانی فلسفی را نیز برگرفته از وجدانیات می داند و از همین رو آنها را بدیهی می شمارد. 🔺 استاد مصباح همانند شیخ اشراق، معیار بداهت را مشهود بودن می داند، اما برخلاف او، معقولات فلسفی را نیز برآمده از مشهودات و بدیهی می داند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 53_55 ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت: 🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع «الحاد مدرن و چالش های پیش رو» ❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی (@mp2815) در ایتا اطلاع بدهید؛ 2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید. 3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد. 4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی (@mp2815) انتخاب کرده باشند و مطالب آن‌ها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان به ان‌ها پرداخت خواهد شد. 5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود. ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📚 💠 با انتشار کتاب‌های پرفروش در واکنش به حملات تروریستی پا به عرصه افکار عمومی گذاشتند... ⚠️ اما سوال اینجاست، به راستی به دنبال چه‌ چیزی می‌باشند؟ با ما همراه باشید 🌐 آدرس کانال: @Roshanye_Vagheeyat
📚 🖋 ماکس پلانک 💠 هیچ تقابل واقعی میان و هرگز وجود نخواهد داشت، زیرا هر یک مکمل دیگری است. به عقیده من هر شخص سنجیده و اهل تفکر این را درک می کند که اگر تمامی های روح انسان همه با هم در هماهنگی و تعادل کامل عمل کنند، عنصر دینی در خود باید شناخته شده و پرورش یافته باشد. و در واقع اینکه بزرگترین متفکرین در تمامی اعصار دارای روح عمیق مذهبی بوده‌اند امری تصادفی نیست. 🌐 آدرس کانال: @Roshanye_Vagheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 💠 جریان الحاد مدرن یکی از جریان‌های فکری موجود در جهان در قرن حاضر است که به ترویج و علمی‌سازی اندیشه‌های خداناباوری می‌پردازد و با اندیشه‌های خداباوری به مقابله پرداخته است. 🌐 آدرس کانال: @Roshanye_Vagheeyat
📚 💠نظریۀ فرگشت توسط انتخاب طبیعی، اولین بار در کتاب “منشأ انواع” چارلز داروین در سال 1859 به آن پرداخته شد. داروین فرگشت را اینگونه معرفی می‌کند: فرآیندی است که طی آن موجودات زنده به‌ سبب تغییری که در شکل فیزیکی وراثتی یا صفات رفتاری خود به وجود می‌آورند، در طی زمان تغییر می‌کنند. 🌐 کانال: @Roshanye_Vagheeyat
📚 💠 جریان الحاد در نگاه گذشتگان، بیشتر با نگاه فلسفی مطرح می‌شد، اما امروزه با تمام وجود تلاش می‌کند که از مباحث فلسفی فاصله بگیرد. هرچند زمانی که از بیرون به آن نگاه کرده و تحلیل می‌کنیم، به نظر دارای مبانی فلسفی است، اما تلاش سردمداران این قضیه، این است که فلسفه را کنار گذاشته، سخن فلسفی نگویند، به صورت تام به دانش تجربی متکی شوند و از طریق علم و دانش‌های تجربی، بحث الحاد را مطرح کنند، بنابراین اتکای بر دانش تجربی یکی از خصائص بارز آن است. 🌐 آدرس کانال: @Roshanye_Vagheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 💠 شهید مطهری در كتاب « توحید » خويش، طی چند فصل به صورت مبسوط به توضیح و نقد و بررسی نظریه تکامل داروین پرداخته است. در اولین نگاه، شهید مطهری در رابطه با خلقت، از دو فرضیه تحت عنوان " ثبات انواع " و  " تبدل انواع " نام می‌برد که اولی را گاهاً فرضیه خلقت و آفرینش می‌نامند. 🌐 آدرس کانال: @Roshanye_Vagheeyat
📚 💠 مکتبی فلسفی است که حدود سال‌های 1970 در آمریکا ظاهر شد. پراگماتیسم صدق و حقانیت همة گزاره‌ها و معرفت‌های بشری، در جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و دین‌شناسی را بر اساس اصالت عمل، فایده و کارکرد و به محک عمل و فایده عینی و عملی می‌سنجد؛ زیرا صدق در این مکتب به معنای برخورداری از فایده و کارکرد عملی تعریف می‌شود. 🌐 آدرس کانال: @Roshanye_Vagheeyat
37.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فلسفه دین 🎧 ⏺ قسمت اول 💠دکتر حامد ساجدی 🔻چرا نیاز به دین داریم؟ 🔻آیا عقل و تجربه کافی نیست؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🌐 آدرس کانال: https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
🔳 روشنفکران غرب زده 🔻در دوره‌ی طاغوت، آدمی مثل تقی‌زاده، به این مضمون گفت که ایران باید از فَرقِ سر تا ناخن پا غربی بشود؛ 🔻 یعنی سبک زندگی در ایران باید غربی بشود. امروز هم تقی‌زاده‌های جدید از این حرف‌ها می‌زنند... 🔻آن‌هایی که پشت سر سند ۲۰۳۰ -سند ۲۰۳۰ یعنی برگرداندن سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی- می‌ایستند، همان تقی‌زاده‌های امروز هستند. (مقام معظم رهبری/فروردین 98). •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/canal1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹# ویروس شرور 🔰 چرا در عالم بلا و شر وجود دارد؟ 🎙 دکتر حامد ساجدی 🔸قسمت اول •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/canal1400
⏺ روشنفکر کیست؟ 🔹استاد مطهری در مقام تعریف روشنفکری چهار ویژگی را برشمرده‌اند و پیرامون روشنفکری گفته‌اند که روشنفکری یعنی به موضع و مسئولیت طبقاتی خود آگاه بودن، 🔹با فرهنگ و شخصیت ملی خویش آشنا بودن و به روابط خود با همة انسان‌های دیگر آگاهی داشتن 🔹و سعی کردن در آگاهی جامعه و به حرکت در آوردن مردم برای رهایی و آزادی می‌باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/canal1400