فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_کودکانه
قصه اخلاق نیک امام حسین (ع)
👆👆👆
✨
✨
✨✨
✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وضعیت حوزه علمیه پلدختر پس از سیل از زبان حجت الاسلام سبزهپیری، مدیر حوزه علمیه امام رضا
🆔 @feghahat
بسم الله الرحمن الرحیم
#رونق_تولید
#کالای_استراتژیک
شعار امسال یک شعار کاملا اقتصادی است و مساله فوری امروز ما نیز اقتصاد است با این وضعیتی که در ابتدای سال بر اثر کوتاهی های گذشته ما بر سر رحمت الهی آمد نیز فوریت و اضطرار ما در مساله اقتصاد و رونق تولید دو چندان شد. مساله ای که ما به واسطه سبک زندگی وارداتی درگیر آن هستیم این است که تلاش چندانی برای فعالیت در تولید نداریم و معمولا منفعل عمل می کنیم. این روحیه منفعل که مصادیق بسیاری دارد باید تبدیل به روحیه فعال شود تا این روحیه منفعل ما را در حالت انتظار نگذارد تا وقتی اتفاقی افتاد پس از آن از خواب غفلت بیدار شویم.
در این متن پیش رو قصد دارم به یکی از درس های عبرتی که این سیل می تواند برای ما داشته باشد با توجه به شعار سال اشاره کنم. در خبرها بسیار آمده بود که عدم لایروبی رود خانه ها و برخی ساخت و سازهای بی حساب و کتاب موجب شده بود آب از مسیر طبیعی خود خارج شود و همین خروج آب از مسیر طبیعی خرابی های گسترده به بار آورده بود. علاوه بر خرابی های گسترده معضل دیگری که پس از سیل شهرهای سیل زده درگیر آن هستند گل و لایی است که در شهر ها باقی مانده است و باید به مرور زمان از سطح شهر جمع آوری شود. این امر هزینه های فراوانی را بر ما تحمیل خواهد کرد.
این مساله تلنگری است که در عرصه های متعدد می تواند مفید واقع شود. آن وجهی که به نظر می رسد نیاز به تامل بیشتری دارد حوزه اندیشه و تفکر است. ما در عرصه اندیشه نیز دچار این رحمت الهی خواهیم شد و البته زمینه های آن با کار فکری که حضرت امام و شاگردانشان از جمله رهبری عزیز در این مدت انجام داده اند فراهم شده است و باید خود را هر چه زودتر برای آن روز آماده کنیم. کوچه پس کوچه های ذهن ما و خیابان های شهر فکری ما از پس ماندهای اندیشهی غربی که در قالب سبک زندگی و سیاست های اجرایی اجتماعی انباشته شده مسدود شده است و آن روزی که #محاصره_تبلیغاتی_دشمن علیه ما شکسته شود روزی خواهد بود که سیل نیازهای مردم (همان رحمت الهی) از اطراف و اکناف جهان به سمت ما سرازیر خواهد شد و اگر آن روز آنچه که ما می خواهیم به ایشان عرضه کنیم آلوده به آن چیزی باشد که خودشان داشته اند و از آن دلزده شده اند صورت خوشی نخواهد داشت.
ما در #عصر_جدید که امروز مرحله جدیدی از #خودسازی و #جامعهپردازی و #تمدنسازی پیش روی ما قرار گرفته است نیاز داریم خودمان را برای آن روز که به حول قوه الهی دیر نخواهد بود آماده کنیم. این آمادگی نیازمند نیازمند شناخت است. بدون شناخت مدیریت فرایند تحولات به سختی انجام می شود حتی شاید غیر ممکن باشد.
فرایند پیش روی ما اقتضائات جدیدی طلب می کند که اگر این بروزرسانی در ما رخ ندهد نمی توانیم آنگونه که مدعی هستیم به #یاری_ولی_خدا بشتایم. از جمله نیازمندی های عصر جدید #تولید_محتوا ست شاید درک آن امروز ساده تر شده باشد که این کالای استراتژیک چقدر حتی از طلای سیاه، حتی از طلای طلایی، ارزشمندتر است. لازم بذکر نیست که این محتوا باید با فرهنگ و اندیشه و عمل انقلاب اسلامی سنخیت داشته باشد که این امری است بدیهی و اگر ما بخواهیم برای ورود انقلاب اسلامی به #عرصه_بزرگ_جهانی آماده شویم باید برای همه انسان ها به همه زبان ها و برای همه نیازهایشان و در همه سطوح پاسخی متناسب با انقلاب اسلامی داشته باشیم که این پاسخ همان #کالای_استراتژیک ماست و در #شناخت و #تولید آن دچار کوتاهی هستیم.
پس لازم است پیش از آنکه سیل نیاز های دیگر مردم دنیا ما را از خواب غفلت بیدار کند خودمان متوجه کم کاری هایمان بشویم وسبک زندگی خودمان را اصلاح کنیم و در کنار تولید اقتصادی که ضرورت فوری جامعه امروز ماست خودمان را برای تولید کالای استراتژیک عصر جدید آماده کنیم.
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
آقای رامین طیاری نژاد کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در یادداشتی به بررسی بند هفتم توصیههای رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی پرداخته است.
طرحِ «سبکِ زندگی» به عنوان توصیهی هفتم حضرت آیتالله خامنهای در بیانیهی گامِ دومِ انقلاب، تفاوتِ محسوسی با سایر توصیهها داشت؛ آن اینکه شرحی مفصلی مانند بندهای قبل ارائه نشد و تنها به خطر و زیانهای ناشی از ترویج سبکِ زندگیِ غربی و لزوم مقابلهی جهادی، همهجانبه و هوشمندانه با آن پرداختند. ایشان تشریح این توصیه را به دلیل اینکه «سخن لازم در این باره بسیار است»، به فرصت دیگری موکول کردهاند. از این رو، بنظر میرسد بحث و تبادل نظر درباره این آسیبشناسی، باید اولویت پیدا کند و شروع بحثهای مفید در این باره، بهتر است با بررسی مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی در اندیشه و بیانات رهبر انقلاب اسلامی باشد. مطلب زیر به این مروری بر این مسأله خواهد پرداخت.
۱. سبک زندگی صحیح؛ عاملِ تداومِ انقلاب
قبل از انقلاب اسلامی، تمرکز اصلیِ آیتالله خامنهای بر «تجدید انقلاب اسلامی» پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله و تلاش علمی و عملی برای برانگیختنِ آگاهانهی مردم در جهت تحقق همین اصل بوده است.[۱] با وقوع انقلاب اسلامی ایران، طرح اساسی ایشان با توجه به عبرتهای تاریخ اسلام و وقایعِ رخداده برای انقلاب اسلامی پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله و ائمه هدی علیهمالسلام، بر «تداوم انقلاب» به عنوان مهمترین مسئولیتِ پس از انقلاب تمرکز یافت. انقلاب اسلامی در ساحتِ ایجاد خود، همچنانکه از اسلام منشأ یافته است، در عین حال متّکی به مردم بوده و از آنجا که عاملِ بقای آن همان عاملِ ایجاد کنندهی آن خواهد بود،[۲] لذا برخورداریِ مردم از سبکِ زندگیِ دینی و رواج ارزشهای اخلاقیِ اسلام در جامعه به نحوی که ارزشهایِ اصلیِ جامعه محسوب شود، یکی از ارکانِ تداومِ انقلاب اسلامی است.[۳] در این میان، سبکِ زندگی در ارتباط با جوانان از اهمیّت مضاعفی برخوردار است. چه آنکه «پیشرانِ حرکتِ انقلاب، جوانها هستند».[۴] همّت گماشتن آیتالله خامنهای قبل و حتی بعد از انقلاب اسلامی به تربیتِ نسلهای نوجوان و جوان با تکیه بر قرآن کریم، نشان میدهد ایشان از همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی، به آیندهی انقلاب و تداومِ آن میاندیشیدند.
۲. بیّنه؛ حجّتِ ورود به وادی دینداری
در اندیشه رهبر انقلاب، ورود به وادیِ دینداری از طریق «معرفت ایمانی» امکانپذیر و کفایتکننده است بلکه این نوع معرفت از «معرفت استدلالی» کاراتر و برانگیزانندهتر به عمل هم هست.[۵] به همین دلیل «وقتی که ابوذر مسلمان شد، پیامبر اسلام نرفته بود برهان نظم و برهان خلف و برهان علّت اُولی را برای او بیان کند و بگوید به این دلیل خدایی هست و خدا یکی است و این بتها خدا نیستند. نخیر؛ با آن بیان پُرجاذبه خودش، ایمانی را در دل ابوذر انداخته بود. میدانید، آن بیانی که بر اثر نورانیّتِ ایمان در دل انسان به وجود میآید چقدر ارزشمند است.»[۶] تحقق چنین معرفت ایمانی که ظرف آن دل انسان است[۷]، میتواند از راههای مختلفی صورت بگیرد؛ یعنی «چه آن را پدر و مادر به انسان بدهند، چه یک بزرگتر دیگر، چه یک حادثه که گاهی آن ایمان ناب را به انسان میبخشد»،[۸] در هر صورت، «آن [معرفت ایمانی] برای انسان، خیلی بیشتر به کار میآید، تا آن استدلالها.»[۹] البته اهمیت و کارکرد معرفت استدلالی نفی نمیشود. معرفت استدلالی بهلحاظ استحکام ایمان و مقابله با شبهات و وسوسهها و خاصیت تردیدزداییاش هم لازم است.[۱۰] دقت در قرآن کریم، همین معنا را تأیید میکند؛ در فرهنگ قرآن به موجب آیات متعدد از جمله آیه «إِذْ أَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیا وَ هُمْ بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوى وَ الرَّکْبُ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ لَوْ تَواعَدْتُمْ لاخْتَلَفْتُمْ فِی الْمِیعادِ وَ لکِنْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ»[۱۱] اگر منظور از هلاکت و حیات یافتن را همان گراییدن به کفر و پذیرش ایمان بدانیم[۱۲]، آنچه در پذیرش دین و ورود به وادی دینداری معیار و حجت است، «بَیِّنه» است. بیّنه به معنای دلالت و راهنمایی آشکار است؛ و هر آنچه که موجب آشکار شدن حق از باطل گردد و بوسیله آن بتوان به آسانی و بدون مشقت به حق آگاهی پیدا کرد، بیّنه نامیده میشود.[۱۳] این بیّنه منحصر به براهین مشهور کلامی و فلسفی نیست، مشاهده یک کرامت و اعجاز از اولیاء الهی[۱۴] یا دریافت فطری[۱۵] یا مشاهده حادثه غلبه غیرعادی[۱۶] سپاه اسلام بر سپاه دشمن[۱۷] و یا حتی مشاهده تحقق وعدهای از وعدههای الهی[۱۸] نیز مصادیق بیّنه هستند. بر این اساس اصلِ تحقق انقلاب اسلامی یا پیروزی در هشتسال دفاع مقدس، خود مصادیق و مظاهری از بیّنات الهی هستند
۳. دلالتِ سبک زندگی بر نوع رفتارها
عبارت سبک زندگی را باید أخصّ از زندگی دید. با دقت در معنای واژهی «سَبک»، میتوان مراد از سبکِ زندگی را دقیقتر یافت. سَبک مترادف واژهی «سیره» بر وزن «فِعلَه» در زبان عرب است. در این وزن، واژه نه بر نفْس عمل که بر نوعِ عمل دلالت دارد و اهل لغت آن را همان طریقه، هیئت، رفتار و روش و حالتی دانستهاند که انسان و غیر انسان بر آن حالت باشند.[۱۹] شهید مطهری نیز «سیره» را نوع و سبک رفتار دانسته است.[۲۰] حضرت آیتالله خامنهای آنجایی که سخن از سبک زندگی به میان آوردهاند، همردیف آن عبارات «روشِ زندگی» و «عاداتِ زندگی» را نیز به کار بردهاند[۲۱] که میتواند حکایت از دلالتِ سبکِ زندگی بر رفتارهایی داشته باشد که به عادتِ یک فرد یا جامعه تبدیل شدهاند و از آنجا که در توضیح سبک زندگی، از عبارت «چگونگیِ مشیِ زندگی»[۲۲] استفاده نمودهاند، استفاده میشود که اساساً سبک زندگی، نه بر نَفس عمل و رفتار، بلکه بر کیفیت، شیوه و چگونگی رفتارها دلالت دارد. بر این اساس در سبک زندگی، چگونگی آن دسته از رفتارهای فردی و اجتماعی مورد نظر است که برای انسان به یک عادت یا حالتِ پایا تبدیل شده باشند و از نوعی تداوم برخوردار باشند.
۴. اثرِ قطعیِ سبک زندگی بر تلقیّات و تعلّقات
یکی از اصول تربیتی در نظام فکری آیتالله خامنهای، اصل تأثیرِ متقابلِ رفتارها، باورها و گرایشها است. بر این اساس، تعلّقات و تلقیّات انسان از رفتارهای خوب و بد او اثر میپذیرد. کار اگر بد باشد، «...روی دل ما اثر میگذارد، روی اخلاق ما اثر میگذارد، گاهی روی برداشتها و تلقیهای ما اثر میگذارد. دلبستگی که پیدا میکنیم، این دلبستگی روی ذهنیات ما اثر میگذارد» (رهبر انقاب: ۳ تیرماه ۱۳۸۸). در باب عملِ خوب هم همین اصل وجود دارد. چنانکه ایمان «انسان را مىکشاند و به عمل صالح دلالت مىکند...عمل صالح هم انسان را به ایمان دلالت مىکند. یعنى یک تأثیر و تأثر متقابل وجود دارد»[۲۳]. این اصل ما را به یک راهبرد مهم میرساند و آن اینکه اصلاح و تغییر تمایلات و اندیشهها میتواند بواسطهی همین رفتارهای ظاهری صورت بگیرد؛ پس باید مراقب عملِ جامعه و سبک زندگی جامعه بود. تأثیرِ عمل بر باور، قطعی و اجتنابناپذیر است: «عمل بد، به تغییر باورها منتهی میشود»[۲۴]. البته در منظومهی فکری معظمله، آنچه میتواند «مادهی خام» وجود انسان را به «شکلهای برتر» تبدیل بکند، استمرارِ عمل است[۲۵] و همین استمرار عمل است که میتواند ادراک و آگاهی را به ایمان که همان باورِ قلبی است تبدیل کند.[۲۶] در منطق قرآن نیز عملِ بد میتواند باور را ایجاد، متأثر و حتی متحول نماید: «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ»[۲۷] همین اصل در سبکِ زندگی نیز جاری است. در سبک زندگیِ دینی، تداوم عمل با معرفت دینی توأم است: «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ...»[۲۸] در این آیه، منظور از کلام طیّب همان عقاید حقّ است. علامه طباطبایی با عنایت به عبارت «الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»، مرجع ضمیر در «یرفعهُ» را عقاید حقّ میداند و معتقد است به میزانی که عمل مکرر شود، اعتقاد راسختر، روشنتر و در تاثیرش قوىتر مىگردد.[۲۹] بر این اساس، سبکِ زندگی به عنوان راهبردی برای تغییر نگرشها و باورها مطرح است.
۵. راهبردِ مروّجان سبک زندگی غربی
خطرِ ترویجِ سبکِ زندگیِ غربی در توصیهی هفتم از بیانیهی گام دوم انقلاب گوشزد شد. آیتالله خامنهای قبلاً تصریح کرده بودند که عدهای در داخلِ کشور درصدد ترویج اخلاق و سبک زندگی غربی با هدفِ به انحراف کشاندنِ انقلاب اسلامی هستند.[۳۰] مروّجان سبک زندگیِ غربی تحت عناوینی چون «تحولِ شخصیّت ایرانی»، به هدفِ خود تصریح کردهاند. آنها با هدفِ پیوستن به جهانیشدن به عنوان یک فرایندِ غربی ـ آمریکایی، درصدد اصلاحِ حاکمیت ایران و تغییر مسیرِ انقلاب هستند. معتقدند راهِ اصلاحِ حاکمیت از تغییر باورها و تغییر باورها از طریقِ تغییر سبکِ زندگی و مطابقتِ نظمِ رفتاریِ مردم با نظمِ غربی میگذرد. در این صورت خواستِ مردم با خواستِ انقلاب متفاوت میشود و در نتیجه انقلاب اسلامی تابع خواستِ جامعه تغییر مسیر خواهد داد. واقعیت این است که دشمن فهمیده که راهِ اثرگذاری بر باورهای مردم، تغییر نظمِ رفتاریِ ظاهری و به اصطلاح تغییر سبکِ زندگی است. تدوین أسناد بینالمللی همچون سندِ آموزش ۲۰۳۰ و تولیدات و تبلیغاتِ بیشمار رسانهای را میتوان در همین چهارچوب تحلیل کرد.
۶. راهبردِ جریان فرهنگیِ انقلاب اسلامی
همچنانکه در سطور پیشین عرض شد، دشمن راهبردِ خود را بر تغییرِ سبکِ زندگی با هدفِ تغییر باورها متمرکز کرده است. این راهبرد البته از پشتوانهی نظری برخوردار است و آن اینکه «واقعیّتهای زندگی، در فکر انسان اثر میگذارد؛ رفتار روزانه در دل و روح انسان اثر میگذارد ـ هم روح خود انسان، هم روح مخاطبان و معاشران انسان ـ اینها میخواهند این [سبک زندگی] را تغییر بدهند».[۳۱] راهِ مقابله با این تهاجم نیز از ترویجِ سبکِ زندگیِ دینی و تعمیق و گسترش آن در متن جامعه میگذرد. علمای دینی در حوزهی تربیت نیز بر همین شیوه تأکید دارند. انسان موجودی است که نیازمند تربیتِ عقل، نفس، قلب و آداب ظاهریِ خود است. در این میان انسان اگر بخواهد عقل و نفسِ خود را تربیت کند، ابتدا باید از ادب ظاهری شروع کند. ادب ظاهری، اثرِ تربیتی خود را در نفس و قلبِ انسان خواهد گذاشت.[۳۲] همچنانکه رهبر انقلاب در توصیهی هفتم بیانیه هم تأکید کردند و قبلاً در دیدار دانشجویان هم خطاب به جوانانِ دانشجو گفته بودند[۳۳]، مسئولیتِ اصلیِ این جهاد، برعهدهی جوانان است. جوانان به مثابه پیشرانِ حرکتِ انقلاب، اگر خود به رعایتِ سبکِ زندگیِ دینی ملتزم باشند، جامعه را هم دنبال خود حرکت خواهند داد. تأکید حضرت آیتالله خامنهای بر مظاهرِ دینی در میانِ جوانان همچون اعتکاف، رونقیافتن فضاهای دینی، اردوهای جهادی، صحنههای عبادت، پیادهرویهای زیارت اربعین و... اهمیت همین مطلب را میرساند.
پینوشت:
[۱]. حضرت آیتالله خامنهای: دو امام مجاهد، صص۲۶۹ تا ۲۷۲
[۲]. حضرت آیتالله خامنهای: ۲۹ دی ماه ۱۳۸۸
[۳]. حضرت آیتالله خامنهای: ۲۶ مهرماه ۱۳۶۸
[۴]. حضرت آیتالله خامنهای: ۳ آذر ۱۳۹۵
[۵]. حضرت آیتالله خامنهای، گفت و شنود با جمعی از جوانان و نوجوانان، در تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۷۶
[۶]. همان
[۷]. حضرت آیتالله خامنهای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۱۰۳
[۸]. حضرت آیتالله خامنهای، گفت و شنود با جمعی از جوانان و نوجوانان، در تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۷۶
[۹]. همان
[۱۰]. همان
[۱۱]. سوره أنفال، آیه ۴۲: «آنگاه که شما بر دامنه نزدیکتر [کوه] بودید و آنان در دامنه دورتر [کوه]، و سوارانِ [دشمن] پایینتر از شما [موضع گرفته] بودند، و اگر با یکدیگر وعده گذارده بودید، قطعاً در وعدهگاه خود اختلاف مىکردید، ولى [چنین شد] تا خداوند کارى را که انجام شدنى بود به انجام رساند [و] تا کسى که [باید] هلاک شود، با دلیلى روشن هلاک گردد و کسى که [باید] زنده شود، با دلیلى واضح زنده بماند و خداست که در حقیقت شنواى داناست.»
[۱۲]. محمدتقی مدرسی، من هدی القرآن، ج۴، ص۶۵
[۱۳]. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۱۱۴
[۱۴]. سوره طه، آیه ۲۲
[۱۵]. سوره روم، آیه ۳۰
[۱۶]. غیرعادی یا غیرطبیعی متفاوت است؛ مراد از غیرعادی، یعنی کاری که با عادات ظاهری و محاسبات معمولی مادّی جور در نیاید و در عین حال خلاف طبیعت هم نباشد.
[۱۷]. سوره أنفال، آیه ۴۲
[۱۸]. سوره أحزاب، آیه ۲۲
[۱۹]. طریحی، مجمعالبحرین، ۱۳۷۵، ج۳، ص۳۴۰ و راغب اصفهانی، مفردات ألفاظ القرآن، ۱۳۶۲، ص۲۴۷
[۲۰]. مرتضی مطهری، سیری در سیره نبوی، ۱۳۸۹، صص۴۵و۴۶
[۲۱]. حضرت آیتالله خامنهای: ۱۴ دی ماه ۱۳۹۴ و ۲۳ مهرماه ۱۳۹۱
[۲۲]. حضرت آیتالله خامنهای: ۵ مهرماه ۱۳۹۵
[۲۳]. حضرت آیتالله خامنهای: ۲۰ آبان ۱۳۸۳
[۲۴]. حضرت آیتالله خامنهای: ۲۳ خرداد ۱۳۹۰
[۲۵]. عبدالحسین خسروپناه، منظومه فکری آیتالله خامنهای، ۱۳۹۶، ص۳۸۳
[۲۶]. امام خمینی(ره)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ۱۳۹۱، صص۸۷ و ۸۸ و آیتالله خامنهای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ۱۳۹۳، ص۱۰۳
[۲۷]. سوره روم، آیه ۱۰: «آن گاه فرجام کسانى که بدى کردند [بسى] بدتر بود، [چرا] که آیات خدا را تکذیب کردند و آنها را به ریشخند مىگرفتند».
[۲۸]. سوره فاطر، بخشی از آیه ۱۰: «هر کس سربلندى مىخواهد، سربلندى یکسره از آنِ خداست. سخنان پاکیزه به سوى او بالا مىرود، و کار شایسته به آن رفعت مىبخشد...»
[۲۹]. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ۱۴۱۷، ج۱۷، ص۲۳
[۳۰]. حضرت آیتالله خامنهای: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
[۳۱]. آیتالله خامنهای: ۱۴ دی ماه ۱۳۹۴
[۳۲]. مجتبی تهرانی، ادب الهی(تربیّت مربی)، ص۷۷
[۳۳]. حضرت آیتالله خامنهای: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
منبع:
http://farsi.khamenei.ir
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
Panahian-KelidAsasiHameGhoflha.mp3
2.99M
🍀 #صوت | امید؛کلید اساسی همه قفلها
🎙حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
#گام_دوم_انقلاب
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
درختوارۀ بیانیۀ گام دوم.pdf
192.5K
📝 «گذشته، حال و آیندهٔ» انقلاب اسلامی
🔴 درختوارهٔ «بیانیهٔ گام دوم»
⏺ حدوث و بقای انقلاب اسلامی
1⃣ فتوحات گذشته انقلاب اسلامی
🔹 برکات و پیشرفتها
🔹پیشروی در مبارزه
2⃣ شرایط کنونی انقلاب اسلامی
🔹آسیبها و چالشها
🔹ظرفیتهای مهم
3⃣ مسیر آینده انقلاب اسلامی
تنظیم: ادمین کانال استادمیرباقری @norouzi313
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
#اطلاعيه
در پی حادثه سیل ویرانگر در استانهای مختلف كشور و وضعيت نگرانكننده مردم سيل زده برخی مناطق و نیاز مبرم اين عزيزان به کمکهای فوری مردمی، حوزویان و خیّرین بزرگوار میتوانند کمکهای خود را به شماره حساب رسمی مركز خدمات واریز نمايند.
🔻🔻🔻
💳 شماره حساب: 0112049594000
💳 شماره کارت: 6037991899985406
✍ مشارکت نورانی- مرکز خدمات حوزه
➖ ضمناً شما میتوانيد با مراجعه به صفحه رسمی خبرگزاری حوزه «حوزویان در خدمت سیل زدگان» به آدرس hawzahnews.com/subject/seil گزارش خدمترسانی حوزويان در مناطق سيل زده كشور را مشاهده نماييد.
—----------
🇮🇷 كانال حوزههای علميه
📡 @Howzehaa
http://eitaa.com/joinchat/2146435072Ccfc2d26e89
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️نظر جالب مردم پلدختر در مورد حضور طلاب در این مناطق سیل زده
♦️طلبههایی که اینجا آمدند ما را شرمنده کردند/ واقعا از جان خودشان مایه گذاشتند برای ما
@sadeqieh
⚡️بیاعتنایی به سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب، عامل ویرانیهای سیل
شهریورماه ۱۳۸۴ رهبر حکیم انقلاب بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام را درباره "پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی" ابلاغ کردهاند. حدود ۱۴ سال از ابلاغ این سیاستها میگذرد و اتفاقات ناگواری که در ابتدای سال ۹۸ رخ داد، ناشی از اجرایی نشدن این سیاستها توسط دستگاههای مسئول است. این سیاست کلی، ۹ بند دارد که آن را برای مطالعه شما در ادامه آوردهام. اما پرسش اینجاست که این سیاستها چقدر تحقق یافته است؟ اساسا ضمانت اجرای این سیاستها چیست؟ اعتنا و بیاعتنایی به این سیاستها توسط دستگاهها، چه تفاوتی در حال مدیران دارد؟ آیا وقتی رهبر انقلاب تعیین سیاستهای کلی را مهمترین وظیفه رهبری در قانون اساسی میدانند، اساسا قانون اساسی مکانیسمی برای ضمانت اجرای این سیاستها پیش بینی کرده است؟ پاسخ مثبت است. بر اساس بند دوم اصل ۱۱۰ رهبری ناظر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام است. حضرت آقا بر اساس بند پایانی اصل ۱۱۰، این نظارت را به هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض کردهاند، اما لیبرالها همه تلاش خود را به کار بستهاند تا این نظارت محقق نشود و سیاستهای کلی، یعنی مهمترین وظیفه رهبری در قانون اساسی، تبدیل به یک سری توصیه تشریفاتی شود. باید با تمام توان برای تحقق این نظارت تلاش کرد تا فجایعی چون ویرانیهای سیل امسال، تکرار نشود.
🔺سیاستهای کلی نظام برای پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه(تخلیص شده)
۱ـ افزایش و گسترش آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی و آمادهسازی مسئولان و مردم برای رویارویی با عوارض ناشی از سوانح طبیعی
۲ـ گسترش و تقویت مطالعات علمی و پژوهشی، بهمنظور شناسایی و کاستن از خطرات اینگونه حوادث.
۳ـ ایجاد مدیریت واحد با تعیین رئیسجمهور برای آمادگی دائمی و اقدام مؤثر و فرماندهی در دوره بحران:
۱ـ۳ـ ایجاد نظام مدیریت جامع اطلاعات بهمنظور هشدار بموقع و اطلاعرسانی دقیق و بهنگام در زمان وقوع حادثه.
۲ـ۳ـ تقویت آمادگیها و امکانات لازم برای اجرای سریع و مؤثر عملیات جستوجو و نجات در ساعات اولیه، امداد و اسکان موقت آسیبدیدگان، تنظیم سیاستهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی و سازماندهی کمکهای داخلی و خارجی در زمینههای فوق.
۳ـ۳ـ در اختیار گرفتن کلیه امکانات و توانمندیهای مورد نیاز اعم از دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح در طول زمان بحران.
۴ـ تدوین برنامههای جامع علمی بهمنظور بازتوانی روانی و اجتماعی آسیبدیدگان و بازسازی اصولی و فنی مناطق آسیبدیده.
۵ـ گسترش نظامات مؤثر جبران خسارت نظیر انواع بیمهها، حمایتهای مالی و تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوقهای حمایتی.
۶ـ پیشگیری و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله در شهرها و روستاها و افزایش ضریب ایمنی در ساختوسازهای جدید.
۱ـ۶ـ مکانیابی و مناسبسازی کاربریها در مراکز جمعیتی شهری و روستایی و تأسیسات حساس و مهم متناسب با پهنهبندی خطر نسبی زلزله در کشور.
۲ـ۶ـ بهبود مدیریت و نظارت بر ساختوساز با بهکارگیری نیروهای متخصص و تربیت نیروی کار ماهر در کلیهی سطوح و تقویت نظام مهندسی و تشکلهای فنی و حرفهای و استفاده از تجربههای موفق کشورهای پیشرفته زلزلهخیز.
۳ـ۶ـ ممنوعیت و جلوگیری از ساختوسازهای غیرفنی و ناامن در برابر زلزله و الزامی کردن بیمه و استفاده از کلیهی استانداردها و مقررات مربوط به طرح و اجرا.
۴ـ۶ـ استانداردسازی مصالح پایه و اصلی سازهای و الزامی کردن استفاده از مصالح استاندارد، باکیفیت و مقاوم و ترویج و تشویق فناوریهای نوین و پایدار و ساخت سازههای سبک.
۵ـ۶ـ تهیه و تصویب قوانین و مقررات لازم برای جرم و تخلف شناختن ساختوسازهای غیرفنی.
۷ـ کاهش آسیبپذیری وضعیت موجود کشور در برابر زلزله با محوریت حفظ جان انسانها.
۱ـ۷ـ تدوین و اصلاح طرحهای توسعه و عمران شهری و روستایی متناسب با پهنهبندی خطر نسبی زلزله در مناطق مختلف کشور.
۲ـ۷ـ ایمنسازی و بهسازی لرزهای ساختمانهای دولتی، عمومی و مهم، شریانهای حیاتی و تأسیسات زیربنایی و بازسازی و بهسازی بافتهای فرسوده حداکثر تا مدت ۱۰ سال.
۳ـ۷ـ ارائه تسهیلات ویژه و حمایتهای تشویقی (بیمه و نظایر آن) بهمنظور ایمنسازی و بهسازی لرزهای ساختمانها.
۸ـ شناسایی پدیدههای جوی و اقلیمی و نحوه پدیدار شدن خطرات و ارزیابی تأثیر و میزان آسیب آنها از طریق تهیه اطلس ملی پدیدههای طبیعی، ایجاد نظام بههمپیوسته ملی پایش و بهبود نظامهای هشدار سریع و پیشآگاهی بلندمدت با استفاده از فناوریهای پیشرفته.
۹ـ تنظیم برنامههای توسعه ملی بهگونهای که در همه فعالیتهای آن در همه سطوح، رویکرد «سازگاری با اقلیم» ملاحظه و نهادینه شود.
@syjebraily
♦رئیس قوه قضائیه در پاسخ به تسنیم: قصور افراد در سیل گلستان را پیگیری و با مسببان برخورد میکنیم
حجتالاسلام رئیسی:
🔹 برای اینکه در این کشور هر روز شاهد بروز یک حادثه نباشیم، باید علاوه بر تقصیرها قصورها را هم رسیدگی کنیم
🔹گاهی اوقات فردی مسئولیت خود را انجام نمیدهد و خسارتی به کشور وارد میشود چرا این موضوع پیگیری نشود؟ برخی ترک فعلها خسارت بیشتری وارد میکند و ما حتما این مسائل را پیگیری میکنیم.
🔹 باید زیرساخت هایی فراهم شود که نزول باران مایه خشنودی مردم شود.
🔹بنده چند گزارش از بخشهای اجرایی و نظارتی کشور را دیدم و دلیل اصلی سیل در گلستان، خوزستان و برخی نقاط دیگر، عدم لایروبی و برخی اقدامات که بخش هایی مانند وزارت نیرو عهدهدار آن هستند، بیان شد
✅به کانال دیده بان @didebann بپیوندید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قشنگ ترين پاسخ به اساسي ترين سوال خيلي از مردم
اگه حسن روحاني خوب نبود چرا توسط شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شد !؟
.
نشر بديد ثواب داره .
.
.
👈کانال حقایق بدون سانسور
.
سروش
sapp.ir/haghayeghbedoonesansor .
اینستاگرام
instagram.com/haghayeghbedoonesansor
.
تلگرام
t.me/haghayeghbedoonesansor
.
ایتا
eitaa.com/haghayeghbedoonesansor 🌹
📝 #مشق_فردا 2⃣
#بیانیه_گام_دوم
🔴سوال دوم: #چرا_گام_دوم؟
🔰اگرچه مراحل انقلاب اسلامی در بیان مشهوری از رهبر انقلاب، پنج مرحله است؛ یعنی :
1⃣ انقلاب اسلامی
2⃣ نظام اسلامی
3⃣ دولت اسلامی
4⃣ جامعه اسلامی
5⃣ تمدن اسلامی
🔰 اما برای رسیدن به مرحله پنجم دو گام اصلی و یک گام نهایی درنظر گرفته شده است:
✳️ گام اول: سرنگونی نظام طاغوت، استقرار نظام اسلامی و آغاز تلاش برای شکل گیری دولت یا حکومت اسلامی
✳️گام دوم: تکمیل تلاش برای تشکیل دولت اسلامی، ساختن جامعه اسلامی.
✳️ گام نهایی: تحقق تمدن جهانی اسلامی با محوریت ولایت عظمی ارواحنا فداه
✅ اینک وارد #گام_دوم انقلاب اسلامی شده و موظفیم اولا دولت اسلامی را بسازیم. سپس جامعه را اسلامی کنیم و در نهایت زمینه ظهور را با صدور الگوی دولت و جامعه اسلامی فراهم نماییم.
✅ منظور از دولت اسلامی، اسلامی شدن کل سیستم حکومت اعم از قوای مجریه و مقننه و قضائیه، نیروهای مسلح و اسلامی شدن قوانین، رویه ها، روش ها و کارگزاران و متصدیان امور حکومتی است.
✅ ومراد از جامعه اسلامی حاکم شدن اسلام در جمیع روابط اجتماعی و تشکیل امتی گسترده، یکپارچه و قوی و امین برای امام جامعه است...
🖊حمید رضا مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
📝 #مشق_فردا 3⃣
#بیانیه_گام_دوم
🔴سوال سوم: چرا این بیانیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟
🔰به نظر بنده دلایل اهمیت این متن راهبردی متعدد است ولی برخی از اهم دلایل به قرار زیر است:
1⃣ تحلیلی عمیق، واقعی، جامع و مستند از مسیر طی شده در چهل سال اول که می تواند در صورت تبیین و ترویج آن، موتور یأس آفرینی دشمن در جامعه را به کلی خاموش و بی اثر کند.
فراز و فرودهای چله اول را دو گونه می توان جمع بندی کرد:
🔹یکی با رویکرد مأیوسانه، منفی نگرانه و عیب جویانه
🔹دوم با نگاه واقع بینانه و منصفانه که قطعا نتیجه اش چیزی نیست جز امید در عین اعتراف به فاصله میان آنچه شد، آنچه می توانست بشود و آنچه باید بشود.
✅ البته در این چهل سال باید بپذیریم در عرصه تبلیغات و رسانه بسیار ضعیف عمل کردیم خصوصا در مقابل غول رسانه ای نظام سلطه.
🔻لذا حضرت آقا در بخش آغازین توصیه های خود در #بیانیه_گام_دوم به عنوان یک استراتژی بسیار مهم به جوانان توصیه می کنند:
⏪« شما جوانان باید پیش گام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید.»
2⃣ سندی تاریخی و حجتی قاطع برای سپردن کار و بار انقلاب به نسل جوان در همه عرصه ها.
⏪ « اگر زمام اداره ی بخشهای گوناگون کشور به جوانان مومن و انقلابی و دانا و کاردان_ که بحمدالله کم نیستند_ سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد. ان شاءالله » (متن بیانیه #گام_دوم)
3⃣ تصریح به زوال آمریکا و نظام سلطه و ظهور ولایت عظمای امام زمان ارواحنافداه در گام دوم
🖊حمیدرضا #مهدوی_ارفع
↩️ادامه دارد...
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
📝 #مشق_فردا 4⃣
#بیانیه_گام_دوم
🔴 #تکلیف_محوری
1⃣ بیانیه رهبری خود، سند جامع و چشم اندازی الهام بخش برای مسیر پیش روی انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران است؛ لذا بر خلاف زعم و عملکرد برخی اشخاص حقیقی و حقوقی، مشکل سندی ندارد تا بخواهیم برایش سند از آیات و روایات دست و پا کنیم.
2⃣ این بیانیه اگرچه با استقبال علما، نخبگان، حوزویان و دانشگاهیان مواجه شد و این استقبال ان شاءالله نشانه اهتمام همه اقشار به پیاده سازی دقیق و بهنگام آن می باشد ولی آیا بهتر نیست تقدیر و تشکر و حمایت و تظاهرات و ... جای خود را به #اندیشه_ورزی و #راهبردجویی و #تقسیم_تکلیف_ملی بدهد؟
3⃣ ما از این شماره ابتدا شرح کوتاهی بر مهم ترین فرازهای بیانیه را با استناد به بیانات امام و رهبری و برخی منابع و اسناد دیگر تقدیم می کنیم، سپس به استخراج و توضیح واژگان و عبارتهایی می پردازیم که ظرفیت گفتمانی دارند و در پایان به ارائه راهبردها و راهکارهایی در بخشهایی از بیانیه خواهیم پرداخت.
📌در نهایت از همه صاحب نظران درخواست می کنم خالصانه بنده را در تقویت و غنای این مباحث یاری دهند.
🖊حمیدرضا مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
📝 #مشق_فردا 5⃣
#بیانیه_گام_دوم
🔴 #سیمای_بیانیه
🔰بیانیه #گام_دوم دارای یک مقدمه و سه فصل است. فهرستواره این بیانیه به قرار زیر است:
🔻 #مقدمه:
۱-دومین گام انقلاب اسلامی؛ گام خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است.
۲-پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغاز عصر جدید عالم بود.
۳-شعارهای انقلاب اسلامی؛ جهانی و فطری است و به همین دلیل همیشه زنده است.
۴- نظریه نظام انقلابی تا ابد قابل دفاع است.
۵-جمهوری اسلامی و طی کردن بخشی از فاصله بین بایدها و واقعیت ها
۶-انقلاب اسلامی؛ مایه سربلندی ایران و ایرانی
۷-ضرورت شناخت گذشته برای برداشتن گام دوم
۸-آغاز انقلاب و نظام اسلامی از صفر و بدون تجربه قبلی
۹-شکل گیری تقابل جدید اسلام و استکبار با ظهور انقلاب اسلامی
۱۰-مدیریت جهادی؛ عامل عزت و پیشرفت
🔰فصل اول: #برکات_انقلاب_اسلامی:
۱-ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی
۲- انقلاب اسلامی؛ موتور پیشران علم و فن آوری
۳- به اوج رساندن مشارکت مردمی و مسابقه خدمت رسانی
۴-ارتقای شگفت آور بینش سیاسی آحاد مردم
۵- سنگین کردن کفه عدالت
۶-افزایش چشمگیر اخلاق و معنویت در فضای عمومی جامعه
۷- ایستادگی در برابر مستکبران
🔰فصل_دوم: #آثار_شناخت_گذشته:
۱-همه افتخارات، محصول جهت گیری جهادی بود.
۲- تغییر چالش با نظام سلطه از داخل کشور به منطقه، نشانه اقتدار است.
۳-جوانان باید شانه زیر بار انقلاب بدهند.
۴-ظرفیتهای انسانی و مادی
🔰فصل سوم: #توصیه_ها:
🔹اول) #توصیه_زیربنایی: امید به آینده
🔹دوم) #توصیه_های_راهبردی:
۱-علم و پژوهش
۲-معنویت و اخلاق
۳- اقتصاد
۴-عدالت و مبارزه با فساد
۵-استقلال و آزادی
۶-عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن
۷-سبک زندگی
🖊حمیدرضا مهدوی ارفع
↩️ادامه دارد...
🔸ارتباط با ما: @ghyazd
➕شبکه اشتراک محتوای گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/enghelabyazd
➕کانال ما در بله
https://ble.im/enghelabyazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥اهل بیت قلابی
🔥حوزه های علمیه منفعل
ما داریم حقوق های نجومی، بانکهای ربوی، رانت خواری ها و آقازاده بازیها رو رونق میدیم...!!!!
⚠️و این یعنی اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی
📽سخنرانی تند و صریح استاد پورآقایی
http://eitaa.com/joinchat/3672375298C8acb35579f