بهطور خلاصه، اگر بهجای نظام اقتصادی، نظام علم و نظام تعلیم و تربیت محور الگوی پیشرفت قرار گیرد؛ یعنی اگر بهجای نظام اقتصادی، نظام تعلیم و تربیت به نظام کُر، نظام لیدر، نظام رهبرِ پیشرفت تبدیل شود، الگوی توسعه کشور از یک الگوی غربی به یک الگوی اسلامی تبدیل خواهد شد.
⭕️ متولیان #تعلیم_و_تربیت، متولیان #پیشرفت و #انحطاط کشورند❗️ این طیف باید سازمانهای برنامهریزیکنندۀ برنامههای توسعه و پیشرفت کشور را به سامان برسانند. رئیس سازمان برنامهریزی کشور باید متولی تعلیم و تربیت باشد. یعنی فردی جامع، حکیم و صاحبنظر که رشد و تربیت فردی و پیشرفت اجتماعی را فهم میکند و میداند که با پروژهای جامع روبهروست؛ نه اینکه فکر کند وقتی از تعلیم و تربیت سخن در میان است، منظور فقط مهدکودک و مدرسه است؛ هر چند آن هم مهم است بلکه منظور #مدرسه_جامعه، یعنی مدرسهای به بزرگی زندگی اجتماعی است. منظور از تحول و پیشرفت نیز، تحولات و پیشرفتهای همه جانبه جامعه است. در این رویکرد، روشن است که نقش نظام تعلیم و تربیت چقدر بزرگ، نوع نگاه به این مقوله چقدر متفاوت از رویکرد فردی و غربی است.
🆔 @rafeieatani
✳دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:
اگر به دنبال افزایش اقتدار ملی، استقلال کشور و بالابردن وزن نسبی در نظام بینالملل هستیم،راهکار آن علم است، چرا که قدرت هم خود محصول علم است. «العلم سلطان».
کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی:
https://eitaa.com/rafeieatani
✳دکتر رفیعی آتانی از پانزده سال پیش تلاش کردند تا در چارچوب درس گفتارهایی در قم، تهران و قزوین در کنار مکتوبات خود یک دستگاه فکری منسجم از معارف اجتماعی اسلام بر مبنای فلسفه اسلامی با ارجاع به متفکران معاصر اسلامی تجت عنوان "نظام جامع عقلانیت نوین اسلامی" ارائه نماید.
✅این موضوع با تدریسهای دوره دکترای دانشگاه علم و صنعت و نیز تدریسهای حوزه علمیه قم عمق و توسعه بیشتری پیدا کرد.
✅ در این میان یک دوره درسی در قم و یک دوره در تهران ثبت صوتی و تصویری خوبی داشتند، به نظر رسید فایل صوتی و تصویری جلسات فوق به همراه متن پیاده شده آنها در این کانال بارگذاری شود.
✳بر همین اساس، ابتدا محتوای جلسه تهران تقدیم خواهد شد. جلسات نه گانه تهران در تابستان ۹۶ با مدیریت جناب آقای دکتر تیرانداز مدیر عامل محترم فعلی خبرگزاری فارس و با حضور یک جمع فرهیخته فرهنگی و سیاسی(که تعدادی از انها هم اکنون از تهران و شهرستانها نماینده مجلس شورای اسلامی و یا مسوولیتهای مهم دیگری را بر عهده دارند) تشکیل میشد.در این جلسات سعی شده یک نظام جامع فکری ارائه شود.
✳فایل صوتی جلسات فوق را ذیلا ملاحظه می فرمایید.
در نه جلسه،فوق تلاش شده در چارچوب مبانی و معارف اسلامی یک دستگاه منسجم فکری ارائه شود. واکنشهای مثبت زیاد پس از شنیدن این فایلها نشان دهنده توفیق این جلسات بوده است . در آینده نزدیک متن پیاده شده این جلسات در همینجا منتشر خواهد شد.با مدد خدای بزرگ
با مدد خدای بزرگ پس از چندین جلسه برنامه ریزی توسط جمعی از دوستان قدیمی، امروز اولین جلسه درس گفتار حکمرانی و پیشرفت در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد. شرکت کنندگان در این جلسه جمعی از نخبگان جوان علمی کشور بودند. برای شرکت در این نشست بیش ازهفتاد نفر با ملاکهای سخت گیرانه دعوت به عمل آمده بود. در ارائه امروز تلاش شد که طرح مساله و نیز طرحنامه موضوع حکمرانی و پیشرفت ارائه شود. انشاالله در آینده نزدیک فایل صوتی و متن پیاده شده این جلسات در همینجا منتشر خواهد شد. موضوعاتی که قرار است در چارچوب این جلسات محل بحث و گفت و گو باشند عبارتند از:
1. مفاهیم و تعاریف پایه
2. ماهیت و واقعیت حکمرانی
3. مبانی
3.1. معرفتشناختی
3.2. هستی شناختی
3.3. انسان شناختی
3.4. ارزششناختی
4. نظریه پیشرفت(به مثابه نظریه مبنا)
5. اهداف
5.1. رشد انسانی
5.2. معنویت
5.3. عدالت
5.4. عقلانیت
5.5. آگاهی
5.6. آزادی
5.7. عزت(قدرت و.....)
5.8. نظم اجتماعی
5.9. رفاه
6. وظائف
6.1. هدایت و تربیت عمومی
6.3. حداکثرسازی مشارکت اجتماعی
6.4. بهبود مستمر نظامات و ساختارها
6.5. طراحی بهینهی سازمانها
6.6. نظارت و ارزیابی مستمر
6.7. تولید کالاها و خدمات عمومی
6.8. تولید کالاها و خدمات مکمل
7. مدلهای حکمرانی
7.1. حکمرانی استبدادی
7.2. حکمرانی نخبه سالار
7.3. حکمرانی بازارمحور
7.4. حکمرانی مشارکتی
7.5. حکمرانی اجتماعی
7.6. حکمرانی متعالی
8. ابعاد حکمرانی
8.1. حکمرانی سیاسی
8.2. حکمرانی فرهنگی
8.3. حکمرانی علمی
8.4. حکمرانی اقتصادی
8.5. حکمرانی اداری
9. ابزار حکمرانی
9.1. حقوقی
9.1.1. قانون
9.1.2. مقررات
9.1.3. قراردادها
9.1.4. جزاء و پاداش
9.2. سیاسی
9.2.1. قوای سهگانه
9.2.2. احزاب
9.2.3. انتخابات
9.3. فرهنگی
9.3.1. ارزشها،دانشها، آداب وسنن و رسوم مشترک جهانی
9.3.2. ارزشها و .........مشترک ادیان بزرگ جهانی
9.3.3. ارزشها و .........مشترک هر یک از ادیان بزرگ جهانی
9.3.4. ارزشها و .........مشترک هر یک از قومیتهای بزرگ جهانی
9.3.5. ارزشها و .........مشترک مخالفان و منتقدان به غرب
9.3.6. ارزشها و .........مشترک مسلمانان جهان
9.3.7. ارزشها و .........مشترک شیعیان جهان
9.3.8. ارزشها و .........مشترک مردم ایران
9.3.9. ارزشها و .........مشترک هر یک از اقوام ایرانی
9.3.10. ارزشها و .........مشترک طرفداران نظام اسلامی
9.4. فناوریها
9.4.1. رسانهها و وسائل ارتباطات جمعی
9.4.2. فناوریهای دیجیتال
9.4.3 . فناوریهای شناختی
9.4.4. فناوریهای دفاعی وامنیتی
9.5. اقتصادی
9.5.1. مالکیت
9.5.2. مالیات
9.5.3. پول
9.5.4. مخارج دولتی
9.5.5. ضمانت ها
9.5.6. کمکهای مالی
9.5.7. بیمه
9.5.8. عوارض
9.5.9. شرکت های عمومی/دولتی
9.5.10. یارانه
10. مقیاسهای حکمرانی
10.1. حکمرانی جهانی
10.2. حکمرانی نهادهای بینالمللی
10.3. حکمرانی ملی
10.4. حکمرانی منطقه ای
10.5. حکمرانی شهری
10.6. حکمرانی محله ای
10.7. حکمرانی روستائی
11. خصوصیات کارگزاران
11.1. ایمان و آگاهی
11.2. شایستگی و توانمندی
11.3. فداکاری(تقدم مصالح اجتماعی بر منافع فردی)
11.4. تعلق
12. آثار حکمرانی
12.1. کارآیی و کارآمدی
12.2. فسادگریزی درونزا
12.3. آرامش و رضایت عمومی
12.4. مشارکت عمومی
12.5. اعتماد عمومی
12.6. کاهش مستمر نقش دولت
12.7. خلاقیت و نو آوری
12.8. رشد فضائل انسانی
12.9. توزیع نرمال ثروت، معرفت، قدرت و منزلت
12.10. تغییرات مستمر و مناسب نهادها و قوانین
12.11. کار و تلاش همگانی
12.12. حکمرانی دانشبنیان
12.13. مردمسالاری
12.14. .............
13. موضوعات ویژه
13.1. نظام حکمرانی و تعلیم و تربیت
13.2. نظام حکمرانی و خانواده
13.3. نظام حکمرانی و رسانه
13.4. نظام حکمرانی و سلامت اجتماعی
13.5. نظام حکمرانی و فضای مجازی
13.6. نظام حکمرانی و انرژی
13.7. نظام حکمرانی و هنر
13.8. نظام حکمرانی و رمز ارزها
13.9. ............
14. خصوصیات اساسی حکمرانی متعالی
15. ارزیابی نظام حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران
پیشرفت به مثابه عدالت.pdf
318.6K
در جلسه دوم که پنجشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد نظریه پیشرفت اسلامی در مقایسه با نظریه غربی توسعه به عنوان نظریه پایه در این سلسله جلسات ارائه خواهد شد. مقاله «پیشرفت به مثابه عدالت» که در سال 1391 در مجله علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی و کاملتر آن که تحت عنوان نظریه پیشرفت در جلد اول کتاب نظریه منتشر شده است مواد اولیه جلسه دوم خواهد بود.
کتاب نظریه ـ جلد اول.pdf
4.52M
شاید کتاب نظریه فاخرترین منشور علمی در زمینه علوم انسانی اسلامی باشد. مقاله نظریه پیشرفت را در جلد اول کتاب نظریه مطالعه بفرمائید.
📍دکتر عطاء الله رفیعی آتانی:
|نقطه آغاز یک جریان سیاسی کارساز|
🔸برای آنکه یک جریان سیاسی و اجتماعی، بتواند در جامعه، مفید و کارساز باشد، منطقا و البته مبتنی بر مبانی اسلامی، باید از خواست مردم شروع کند. هر جریان سیاسی، فرهنگی و فکری، باید نسبت خودش را با خواست مردم و نوع راه حلی که برای آن ارائه می کند، تنظیم کند.
🔸تجربه تاریخی انقلاب اسلامی هم گواه همین معناست که امام خمینی (ره) اسلام را به مردم عرضه نکرد، بلکه خواست مردم را تشخیص داد و از طریق اسلام برای مردم پاسخ های کارآمد ارائه کرد. به همین دلیل دستگاهی که ایشان صحیح می دانست، توسط مردم، مورد قبول واقع شد. درست در همین نقطه بود که ایشان توانست بگوید میزان رای ملت است.
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
این کلیپی است که خبرگزاری فارس پس از برگزاری اولین جلسه از درس گفتار حکمرانی و پیشرفت تولید کرده است.
📌حضرت امام(ره) معتقد بود انسان در حین تولد حیوان بالفعل است و تنها چیزی که او را از حیوانات متمایز می کند #استعداد_تحول است.
📌به تصریح ایشان انسان کامل حد یقف ندارد زیرا پایان انسان تقرب وجودی به خداست و خداوند نیز بی نهایت است.
وظیفه فلسفه توضیح و تبیین این صیرورت و تحول_وجودی_مستمر به روش عقلی است.
بنابراین اگر بپذیریم:
📍مهمترین وجه تمایز این جهان با عوالم دیگر، «تحول» است
📍تفاوت انسان با سایر موجودات ظرفیت بیشتر او برای این تغییر و تحول است.
📍نتیجه این خواهد بود که هر کس درمقابل این تحول بایستد مقابل #انسانیت_انسان ایستاده است و غیرانسانی و غیراسلامی بودن تفکری که مایل است همه انسانها را شبیه یک دوره زمانی ثابت نگه دارد وضوح بیشتری خواهد یافت.
📌اسلام دین فطرت بوده و بنای او بر تحول فرد و جامعه و #تسهیل_این_تحول است....
گزیده ای از متن سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
ج 1مسجد حضرت خدیجه.pdf
433.7K
📌آنچه که به وسیله امام(ره) و علامه طباطبایی محقق شد آشتی بلکه #امتزاج_فقه_و_فلسفه بود و نقطه اوج این امتزاج "نظریه #ولایت_فقیه" است.
📌امام(ره) فرمود : الإسلام هو الحکومة بشؤونها. این جمله تاریخی ایشان به معنای آن بود که همه آنچه که او توانست از اسلام گزارش کند #حکومت بود، نه اینکه اسلام حکومت دارد، بلکه اسلام یعنی حکومت و حکومت همه اسلام است. تمام ذخیره و انباره اندیشه اسلامی استدلالهایی برای نظام جمهوری اسلامی هستند و نظام جمهوری اسلامی یعنی همه اسلام❗️ نه اینکه اسلام چیزهای زیادی دارد و نظام جمهوری اسلامی هم دارد. نه❗️اسلام چیز دیگری غیر از حکومت ندارد.
📌اندیشه امام (ره) با خواست مردم یکی شد و #جمهوری_اسلامی ( نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد ) را بنا نهاد وگامی که اکنون و در زمان رهبری عزیز و حکیم انقلاب از آن یاد می شود نظام سازی و ادامه دستگاه فکریِ امام در حوزه های مختلف زندگی و بازخوانی این #عقلانیت و قرار گرفتن کشور بر مدار #پیشرفت است...
♦️گزیده ای از متن جلسه اول سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
ج 2 مسجد حضرت خدیجه.pdf
276.4K
📌 آیا می توان تجربه زندگی غربی را برای #پیشرفت قبول کرد و اگر این تئوری سیاست، اقتصاد و مدیریت بخواهد در جامعه عمل شود و چنین فرد و جامعه ای را خلق کند، آیا می توان این واقعیت آفریده شده و روایت علوم انسانی و اجتماعی از تجربه زندگی غربی را پذیرفت؟
📌 طبق مبانی دستگاه فلسفی اسلامی نه این #واقعیت و نه آن #روایت هیچکدام مورد قبول نیستند❗️آن واقعیت در غرب اتفاق افتاده است ولی روایت آن واقعیت که توسط علوم اجتماعی و انسانی صورت می گیرد مدعی #جهان_شمولی است❗️ دانش اجتماعی موجود ( در صورت واقع نما بودن ) گزارشی از کنش متعهدانه انسان جدید غربی بر اساس مبنای فلسفی خود است . بنابرین واقع نمایی او بر فرض موفقیت در غرب ، در جوامع دیگر از جمله ایران اسلامی حجیت نداشته و قابل پذیرش نیست❗️
📌ضرورت بازخوانی دستگاه فلسفی اسلامی اولاً به منظور تبیین واقعیت توسعه غربی و ثانیاً به دلیل طراحی دانشی است که به کمک آن بتوان زندگی جمعی را سامان بخشید.
♦️گزیده ای از متن جلسه دوم سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani