💠زمامداری در منصب امامت جمعه
🔶مقدم ترین بحث درباره هر قدرتی در جامعه مشروعیت است و مشروعیت منصب امامت جمعه از ولایت می باشد.
اصل جایگاه، تعیین فرد و شئوناتی که این منصب واجد آن است، مانند دیگر مناصب حکومت اسلامی، از وظایف امام معصوم در صورت حضور، در زمان ما امام عادل منصوب است.
در مواردی مانند موضوع امامت جمعه به دلیل گستردگی کار، این تعیین فرد و شئونات، وظیفه «مَنْ نَصَبهُ لذلک» (کسی که امام برای این کار گمارده باشد.) است، یعنی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه که متکفل این موضوع شده است به دلیل نصب از طرف ولی فقیه باید در تعیین فرد و سیاست های خود در همان جهت ولایت حرکت کند و در این صورت است که شایستگی دوام بقاء این مشروعیت را پیدا می کند.
امام راحل در تعبیر مهمی حکومت را شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله بیان میفرمایند و امام خامنه ای در تعبیری لطیف میفرمایند:
ولایت یعنی همان حکومت و این به آن معناست که امامت جمعه بالاترین نمود حکومت و ولایت در ساختار سیاسی نظام اسلامی است.
در توضیح این مطلب لازم است به یک نکته اشاره شود؛
با وجود ورود و نصب مستقیم ولایت در برخی ساختارها و عینیت پیدا کردن اراده ولایت در آنها ( که از آن به عنوان دستگاه ولایت تعبیر می شود)، رهبر معظم انقلاب، امامان جمعه را «مسئولان انقلاب» می نامند، یعنی معظم له، وظیفه ای شبیه به آنچه ولی امر مسلمین در سطح امت اسلامی و بالاتر از آن در مقیاس بشری دارد، را برای امام جمعه در محل خدمتش و در شعاعی محدود تر قائل هستند!
شدت ارتباط بین جایگاه امامت جمعه و ولایت در جامعه باید موجب حساسیت دلسوزان اسلام نسبت به این شبکه عظیم در کشور شود و آنچه مشخص است عدم اهتمام شورای سیاست گذاری در سالهای گذشته نسبت به شئونات این جایگاه حکومتی می باشد.
#ائمه_جمعه
@resalathozehenghelabi
💥 متحجرینی که مدام از ظهور حرف میزنند [و با انقلاب اسلامی همراهی ندارند،] بگویند چند نفر مثل شهید حججی و شهید دهقان تربیت کردهاند؟!
انقلاب اسلامی نسلِ عظیمِ پابهرکاب و آمادهٔ شهادت تربیت کرده است، در ایران و عراق و لبنان و یمن و شام...
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«ما امروز نسلی آماده شهادت داریم. با قاطعیت میگویم، در هیچ دورهای در دوران غیبت، اینقدر نیروی پابهرکاب و آماده شهادت وجود نداشت. شهدایی که امروز به فرمان نائب امام زمان، هزاران کیلومتر آن طرفتر میروند و شهید میشوند، اگر خود حضرت ظهور کنند چه میکنند؟ در هیچ دورانی، حضرت اینقدر آدم پابهرکاب و آماده شهادت نداشته است. به کسانی که مدعی هستند _ اعم از مدعیان غربگرا و متحجرین _میگویم آیا شما هم این کارها را میکنید؟ به متحجرین خودمان هم، آنهایی که مدام صحبت از ظهور حضرت میکنند، میگویم آیا شما هم اینقدر آدم پا به رکاب برای حضرت تربیت کردید؟ اگر دارید رو کنید. در همه دستگاهتان چند نفر اینطوری دارید؟ چند نفر مثل شهید دهقان دارید، که در عنفوان جوانی، زمانی که همه چیز برایش مهیا است، از مادرش تقاضا میکند که اجازه دهید من بروم و شهید شوم، لطفا مانع من نشوید. چند نفر مثل شهید حججی دارید؟ ما منکر شما نیستیم، شما آدمهای خوبی هستید، تلاش میکنید، برای ظهور حضرت کار میکنید، ما منکر این نیستیم، شما هم با جریانهای انحرافی مبارزه کردید و میکنید و دستتان هم درد نکند، ولی شما چند آدم پابهرکابِ اینطوری دارید؟ نشانمان دهید. چند نفر دارید که برای ظهور حضرت روی مین برود، هر دو دست و پایش قطع بشود، و ۳۰ سال به این شکل زندگی کند؟
پس عنایت کنید که ما در هدفی که امام(ره) برایِمان معین کردند، چقدر پیروز بودیم. یک نسل عظیم، از یمن تا شام [شکل گرفته]. یک جبهه مقاومت، آماده و پا به رکاب، که جانش را کف دست گرفته، به وجود آمده است.»
#حوزه_انقلابی
#میرباقری
@resalathozehenghelabi
📛 نشستی پرحاشیه!
مروری بر حواشی اجلاسیه مجمع عمومی تشکل موسوم به #نشست_دوره ای_اساتید
این جلسه سه شنبه ۹۷/۷/۸ در مدرسه مبارکه آیت الله گلپایگانی٬ با سخنرانی آیت الله #جوادی_آملی برگزار شد.
چندی قبل برخی سران نشست به دیدار آیت الله رفته و تصاویر جلسه را بدون اشاره به نام تشکل نشست٬ #رسانه_ای کرده بودند.
قرار بود در این جلسه آیات الله #شبیری_زنجانی و #سبحانی نیز حضور داشته باشند که بعد از برخی رایزنی های روشنگرانه در #سطوح_عالی٬ حضرات از حضور در جلسه نشست استنکاف ورزیدند!
گفته می شود این حرکت هوشمندانه٬ برنامه ریزی هدفمند برخی سران تشکل مذکور مبنی بر دامن زدن به #گسل_های_اختلاف و خصوصا احیای حواشی مربوط به #نامه_ناصحانه #آیت_الله_یزدی را برهم زده است.
این اتفاق ضمن از بین بردن زمینه سو استفاده #لشکر_سایبری #سکولارهای_غیرانقلابی٬ موجبات عصبانیت برخی کانون های #اختلاف_طلب را فراهم کرده است.
نکته جالب ماجرا٬ دعوت از آیت الله جوادی آملی از فحول #فلسفه_اسلامی در عصر حاضر برای سخنرانی در محلی است که #تدریس_فلسفه در آن #جایز_نیست! و جالب تر آنکه جناب ایشان در پاسداشت #علامه_طباطبایی سنگ تمام گذاشته اند.
پیشتر خبرگزاری #اصلاح_طلب #شفقنا که به طور انحصاری به پوشش اخبار طیف خاصی از حوزویان می پردازد٬ نام جناب آقای #هادوی_تهرانی را نیز به عنوان یکی از سخنرانان جلسه اعلام کرده بود که به دلایل نامعلومی(!)، ایشان سخنرانی نکرد.
اداره جلسه را جناب آقای #سیدمفیدالدین_حسینی_آملی برعهده داشت که در سخنان مقدماتی خود فرازهایی گزینش شده و خاص از رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری پیرامون حوزه علمیه را قرائت کرد که در نوع خود جالب توجه و قابل تامل است.
طبق گزارش های تصویری منتشر شده٬ تعداد جمعیت اساتید شرکت کننده در جلسه به نسبت جلسات قبل با #ریزش همراه بود و در گزارش رسمی سایت نشست اشاره ای به تعداد شرکت کنندگان نشده است.
گفتنی است این جلسه با #غیبت_معنادار و کم سابقه برخی #چهره_های_معروف و ثابت از #سران این تشکل برگزار شد.
علی رغم انتظار و تمایل طیفی از حوزه پژوهان٬ #متن_کامل همه سخنرانی ها منتشر نشده و امید است جهت تسهیل #قضاوت_شفاف عموم حوزویان٬ متن و صوت جلسات در اختیار عموم قرار گیرد تا همگان در جریان مطالب مطروحه پیرامون مسائل راهبردی و جاری مهم حوزه مقدسه قم قرار گیرند.
🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽
البته گفتنی است که این گونه جلسات، در راستای اجرای مصوبات همان جلسات سّری اتاق فکر این تشکّل می باشد.
🔴 باید دید که تئوریسین های پشت پرده نشست (مثل جناب نائینی و علوی) تا چه زمانی، ظواهر را رعایت خواهند کرد!!!
@resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 من به همه روحانیون سرتاسر کشور اعلام خطر میکنم ⛔️
@resalathozehenghelabi
حوزه در #اندیشه #امام_خامنه_ای (حفظه الله):
مقام معظم رهبری آیتالله خامنهای در آبان ماه سال ۱۳۸۹ در جمع حوزویان:
🔸«روحانیت شیعه همیشه مستقل بوده است و هرگز در قبضه ابرقدرتها قرار نگرفته است. امروز هم همین طور است و بعد از این هم باید همین جور باشد و به توفیق الهی همین جور خواهد بود
🔸اما در این جا هم باید مراقب باشیم یک مغالطه دیگری به وجود نیاید. استقلال حوزهها به معنای عدم حمایت نظام از حوزه و حمایت حوزه از نظام تلقی نشود. یک عدهای این را میخواهند، بعضی میخواهند به عنوان استقلال و به نام استقلال رابطه حوزه را با نظام قطع کنند؛ این نمیشود. وابستگی غیر از حمایت و همکاری است. نظام به حوزه علمیه مدیون است، باید به حوزهها کمک کند
🔸البته معیشت طلاب به صورت سنت معمول بسیار پر معنا و پر رمز و راز است که باید به وسیله مردم اداره شود و مردم بیایند وجوهات شرعیه شان را بدهند این اعتقاد من است.»
@resalathozehenghelabi
✅تعریفی واقعی از «نشست دوره ای اساتید»
نشست دوره ای اساتید کارها و فعالیتهای سیاسی نمی کند و طرفدار هیچ جناحی نیست و مثل بسیج اساتید یا تیپ امام صادق (ع) یا مجمع محققین و مدرسین نیست که جناح بندی مشخص سیاسی دارند که خط مشی آنان یا اصولگرایی است یا اصلاح طلبی.
اما نکته اینجاست که تعریف سایت جماران از نشست دوره ای اساتید بر خلاف واقعیت ها و رفتارهای «نشست» می باشد. یکی از بارزترین کسانی که کارهای سیاسی انجام میدهد حتی برخلاف مشی مطرح شده ی نشست دوره ای اساتید، آیت الله علوی بروجردی به عنوان عضو اصلی و شاخص نشست دوره ای اساتید که در مواضع مختلف اصرار بر این مطلب داشتهاند که طلاب و اساتید حوزههای علمیه باید از جناحگرایی و حمایت از حزبها و اشخاص در مقاطع مختلف بر حذر باشند و تنها نقش پدرانه روحانیت برای جامعه را ایفا کنند.
این گفتار با مشی و منش ایشان در مقام عمل، بسیار متناقض است. بعنوان مثال طبق فیلمهایی که در فضای مجازی موجود است ایشان صراحتا از آقای علاءالدین بروجردی (نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی) دعوت و حمایت قاطعانه کرده و او را در طراز ملی دانسته و بصورت دقیق و جزئی به شمارش خدمات ایشان در دوران نمایندگی شهر بروجرد پراخته است. همچنین آقای علوی بروجردی که دامن خود را از سیاست بریء میداند پنج روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 1396/02/24 در میان اعضای ستاد حامیان آقای روحانی حاضر شده و به سخنرانی پرداخته است.
@resalathozehenghelabi
💢توقع نمیرود یک انسان فاضل فقه را فاقد نظام بداند
✔️حجت الاسلام علیاکبر رشاد در واکنش به اظهارات آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی مبنی بر عدم نظاممندی فقه:
🔹چندی است که هر کس از راه میرسد، و هر که فرصتی مییابد، نقدی و نقضی بر فقه وارد میکند و هجمهای و حملهای به فقها میبرد، و گاه حتی افرادی که از آنها توقع نمیرود نیز چنین رفتار میکنند، گویی این رویه مد شده و «هر دم از این باغ بری میرسد»!.
🔹ظاهر عبارات ایشان موهم آن است که به مقام ثبوت و نفس الامر نظر دارند چون فرمودهاند ما این مقدار که در فقه کارکردهایم چیزی به نام نظام نداریم. نه، اسلام در هر زمینهای احکام جزئی دارد، قواعد دارد.
🔹اولاً شریعت همچون خلقت از ساحت بارئ و شارع حکیم صادرشده است، چون هر دو مجلای حکمت الهیاند، خلقت اثر تجلای تکوینی و شریعت اثر تجلای تشریعی است، و نظاممندی شاخص مهم حکیمانگی است، و حکمت بدون نظام بیمعناست، پس هم خلقت و هم شریعت نمیتوانند حکیمانه نباشند.
@resalathozehenghelabi