♦️شاخصه های حکومت امیرالمومنین «علیه السلام» (۱)
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(46)
🔻- حکومت علوی - شاخصههایی دارد که این شاخصهها بایستی رعایت شود.
🔻مردم هم باید به ما نگاه کنند،
ببینند اگر شاخصههای حکومت علوی را رعایت می کنیم - حالا به قدر توانایی خودمان -
آن وقت قبول کنند که ما حکومتی در راه علی هستیم.
🔻اگر دیدند ما آن شاخصهها را رعایت نمی کنیم
یا عکس آنها عمل می کنیم آن وقت گفتار ما و ادّعای ما را قبول نکنند و بگویند نه، این حکومت علوی نیست؛ این حکومتِ ولایت امیرالمؤمنین نیست.
🔻ملاک اینهاست. اینها را بایستی مورد توجّه قرار داد. حالا این شاخصهها چیست؟
البته اگر بخواهیم شاخصههای حکومت امیرالمؤمنین را بیان کنیم، شاید ده شاخصه مهم را بشود بیان کرد.(ادامه دارد)
▪️ قسمتی از بیانات رهبری در تاریخ : ۱۳۸۱/۰۶/۳۰ - با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/rahbari1340
54945-4549.jpg
69.2K
⚫اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا اَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ
♦️شاخصه های حکومت امیر المومنین(2)
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(23)
🔻اوّل، پایبندىِ کامل به دین خدا و اصرار بر اقامه دین الهی. این شاخصه اوّل است.
هر حکومتی که اساس کارش بر اقامه دین خدا نباشد، علوی نیست.
🔻در وسط جنگ...یک نفر نزد امیرالمؤمنین آمد و مسألهای راجع به توحید پرسید. گفت در «قل هواللَّه احد» این کلمه «احد» یعنی چه؟ حالا این یک مسأله اصلی هم نیست. از اصل وجود خدا سؤال نکرد؛ یک مسأله فرعی را سؤال کرد.
🔻دوروبریهای امیرالمؤمنین آمدند جلو که مرد حسابی، حالا وقت این سؤالهاست!؟
حضرت فرمود: «نه؛ بگذارید جوابش را بدهم. ما برای همین می جنگیم.»
یعنی جنگِ امیرالمؤمنین، سیاستِ امیرالمؤمنین، جبههبندىِ امیرالمؤمنین، خون دلهای امیرالمؤمنین و همه خطوط اصلیای که در حکومت خود انتخاب می کند، برای این است که دین خدا اقامه شود. این یک شاخصه است.
🔻اگر در نظام اسلامی و در جمهوری اسلامی که به نام حکومت علوی خود را معرّفی می کند،
اقامه دین خدا هدف نباشد؛ مردم به دین خدا عمل بکنند یا نکنند؛ اعتقاد داشته باشند یا نداشته باشند؛
اقامه حقّ الهی بشود یا نشود و بگوییم به ما چه ربطی دارد - اگر این طور باشد -
این حکومت علوی نیست.
🔻اقامه دین الهی، اوّلین شاخصه است و این مادرِ همه خصوصیّات دیگرِ زندگی امیرالمؤمنین و حکومت امیرالمؤمنین است.
عدالت او هم ناشی از این است. مردمسالاری و رعایت مردم در زندگی امیرالمؤمنین هم مربوط به همین است.
▪️ قسمتی از بیانات رهبری در تاریخ : ۱۳۸۱/۰۶/۳۰ - با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/rahbari1340
🟡روز مبعث، بزرگترین روز تاریخ بشر
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(70)
🔻روز مبعث، بی شک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛
🔻 زیرا هم آن کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد - یعنی وجود مکرّم نبىّ بزرگوار اسلام صلّی اللَّهعلیهوآلهوسلّم -
بزرگترین انسان تاریخ و عظیمترین پدیده عالم وجود و مظهر اسم اعظمِ ذات اقدس الهی است؛
یا به تعبیری خودِ اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست
🔻و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسانِ بزرگ گذاشته شد - یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسبِ وجود انسان و بقیه وظایف لایتناهی بعثت انبیا - وظیفه بسیار بزرگی بود.
یعنی هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.
🔻... اگر بخواهیم در یک جمله، بعثت و محدوده بعثت را - اگرچه لایتناهی است - تعریف اجمالی بکنیم، باید عرض کنیم که :
بعثت متعلّق به انسان و برای انسان است؛
انسان هم لایتناهی است و ابعاد عظیمی دارد و محدود در جسم و در مادّه و در زندگی چند روزه دنیا نیست؛
فقط محدود در معنویات هم نیست؛ محدود در یک قطعه مشخّصی از تاریخ هم نیست.
🔻انسان، همیشه و در همه حال انسان است و ابعاد وجودی او، ابعاد لایتناهی و ناشناختهای است.
هنوز هم انسان موجودی ناشناخته است.
بعثت، برای این انسان و برای سرنوشت این انسان و برای هدایت این انسان است.
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب اسلامی ، بیانات در دیدار کارگزاران نظام در تاریخ : ۱۳۷۷/۰۸/۲۶-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/rahbari1340
🔹پاسخهای رهبر انقلاب به پرسشهای دانشجویان
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(36)
🔹پرسش یکی از دانشجویان :
مگر در قرآن عزیز ما نیامده است که انسان آزاد آفریده شده و بزرگترین آزادی، آزادی خواندن و نوشتن است؟
پس چرا در جمهوری اسلامی، این حق را از ما گرفتهاند؟
🔸پاسخ رهبری :
🔻من نمیدانم چه کسی این حق را گرفته است! هر کس گرفته، به من معرفیش کنید، تا من بروم حقّتان را از او بگیرم و به شما بدهم!
🔻حقیقت این است که شما جوانان، دوره قبل از انقلاب را در این کشور ندیدهاید و بسیاری از کشورهای دنیا را هم ندیدهاید.
امروز خوشبختانه در ایران، آزادی فکر کردن و فکر را بیان کردن، در دنیا کمنظیر است.
🔻البته من نمیخواهم بگویم که اسلام این آزادی را بدون قید و شرط داده است؛
نه، اینطور نیست.
محدودیتهایی در همین زمینه وجود دارد که در قوانین ما هم آن محدودیتها پیشبینی شده است؛
که شاید آنچه محصول همه اینهاست،
با همان معارف قرآنی که شما ذکر کردید، منطبق است.
🔻اما آنچه که امروز محصول همه اینهاست، آزادی است و خوشبختانه وجود دارد؛ خیلی هم خوب است.
این وضعی هم که الان شما می بینید من و شما اینجا نشستهایم و شما میگویید و من حرف شما را میخوانم، این هم جزو چیزهای کمنظیر در دنیاست.
🔻من از اینکه وضع در کشور ما، از جهات انسانی و احترام به شخصیت و هویّت انسانی، آنچنان خوب باشد که توقّعات بالاتری را بیافریند، خوشحال میشوم، مانعی هم ندارد؛
🔻اما بدانید که اگر شما به جاهای دیگر - کشورهای مشابه ما، با سوابقی که شبیه هم داشته باشیم - بروید و در زمینه مسائل مربوط به آزادی نگاه کنید،
خواهید دید که از این جهت، خوشبختانه هیچجا نظیر ایران نیست.
▪️بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران در تاریخ : ۱۳۷۷/۰۲/۲۲- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/rahbari1340
🔹پاسخهای رهبر انقلاب به پرسشهای دانشجویان
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(۱۱۸)
سوال شده : مواضع سیاسى افراد دانشجو یا تشکلهاى دانشجویى چگونه باید منطبق با نظرات رهبرى باشد؟
🔹رهبر انقلاب :
🔻بهنظر من این سؤال خیلى سؤال موجهى نیست؛
اینجور نیست که همهى مواضعى که آحاد مردم - از جمله دانشجویان که جزو قشرهاى پیشرو هستند - اتخاذ می کنند،بایستى الگوگرفته و برگردان نظراتى باشد که رهبرى ابراز می کند؛
🔻نه، شما بهعنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر،
باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید،
تحلیل داشته باشید نسبت به اشخاص،
نسبت به جریانها،
نسبت به سیاستها،
نسبت به دولتها،
موضع داشته باشید،
نظر داشته باشید.
🔻اینجور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى دربارهى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضعگیرى کنید؛
🔻نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد.
رهبرى وظایفى دارد،
آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛
شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیمگیرى کنید؛
منتها معیار عبارت باشد از تقوا؛ معیار، تقوا باشد.
▪️بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان۱۳۹۳/۰۵/۰۱- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/rahbari1340
⭕️انتقاد برای اصلاح لازم است
♦️بازخوانی اندیشه های رهبری(91)
🔻این ویروس بدبینی چیز بدی است؛ بدبینی به سپاه، بدبینی به دولت، بدبینی به مجلس، بدبینی به قوّهی قضائیّه، بدبینی به نهادهای انقلابی و بنیادهای انقلابی، بدبینی به اینها.
🔻بله، انتقاد اشکالی ندارد، بلکه لازم است؛ انتقاد برای اصلاح لازم است، انتقاد یک عمل دوستانه است، عمل خصمانه نیست؛
🔻وقتی شما انتقاد میکنید یک عمل دوستانه است؛ همین«اَلمُؤمِنُ مِرآةُ المُؤمِن»، [یعنی] آنچه را در طرف مقابل وجود دارد که عیب در او است و مورد انتقاد شما است، شما آن را درمیآورید، به او میگویید، این بسیار کار خوبی است؛
🔻انتقاد باید انجام بگیرد. گاهی اوقات انتقاد بایستی عمومی هم باشد؛ ما همیشه معتقد نیستیم که انتقاد بایستی درِگوشی باشد؛ نه، گاهی هم باید عمومی باشد،
🔻امّا اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنوندهی انتقاد به تعبیر رایج بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، اینجوری نباید انتقاد بکنیم؛
🔻 ما گاهی اوقات اشتباه میکنیم در کیفیّت انتقاد کردن و اینجوری کار میکنیم.(ادامه دارد)
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب اسلامی ؛ بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ : ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
https://eitaa.com/rahbari1340
❇️ انتظار و جامعه مهدوی
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(73)
✅ انتظار، به معنای نشستن و دست روی دست گذاشتن و چشم به در دوختن هم نیست؛ انتظار به معنای آماده شدن است، به معنای اقدام کردن است؛
✅ به معنای این است که انسان احساس کند عاقبتی وجود دارد که میشود به آن دست یافت که برای رسیدن به آن عاقبت بایستی تلاش کند.
✅ ما که انتظار فرج داریم، انتظار ظهور حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) را داریم،
باید در این راه تلاش کنیم؛ باید تلاش کنیم در راه ایجاد جامعهی مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان،
✅به قدر امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازهای که در وسع و قدرت ما است، به جامعهی مهدوی نزدیک کنیم که
جامعهی مهدوی :
جامعهی قسط است، جامعهی معنویّت است، جامعهی معرفت است، جامعهی برادری و اخوّت است، جامعهی علم است، جامعهی عزّت است.
▪️سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) در تاریخ : ۱۳۹۹/۰۱/۲۱-
https://eitaa.com/rahbari1340
♦️لزوم مقایسه دولت اسلامی با حکومت علوی
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(143)
🔻آنچه ما بهعنوان دولت اسلامی و حکومت اسلامی بایستی بهطور دائم در نظر داشته باشیم این است که باید حکومت علوی را معیار خودمان قرار بدهیم، خودمان را با حکومت علوی بسنجیم؛
هر مقداری که بین ما و آن حکومت فاصله است، آن را عقبماندگی بهحساب بیاوریم.
🔻اگر چنانچه کارهای خوب انجام میدهیم، از لحاظ معنوی پیشرفت میکنیم یا کارهایی که مایهی افتخارِ بهحسب ارزشهای اسلامی است انجام میدهیم، مبالغه نکنیم در اهمّیّت آن؛
مقایسه کنیم با حکومت علوی و ببینیم چقدر فاصله است بین ما و او.
🔻شاخص عمده در حکومت علوی، یکی عدالت است، یکی پارسایی و پاکدامنی است، یکی مردمی بودن و با مردم بودن است؛
حکومت علوی اینها است دیگر؛
زندگی امیرالمؤمنین مظهر عدل است، مظهر زهد است، مظهر مردمی بودن و پاک زیستن است. باید اینها را معیار قرار بدهیم،
🔻واقعاً باید در این جهت حرکت کنیم. نمیگویم مثل امیرالمؤمنین بشویم که خب این امکانپذیر نیست؛
امّا قلّه را در نظر بگیریم و بهسمت قلّه حرکت بکنیم؛ حالا گیرم که کسی به قلّه نرسد امّا در این جهت حرکت بکنیم؛ این وظیفهی ما است؛
🔻واقعاً در حکومت اسلامی برای امثال ماها که عضو و جزو این حکومت و دولت هستیم، وظیفه این است که در فکر عدالت باشیم،
در فکر زهد و پارسایی خودمان باشیم، در فکر کمک به مردم باشیم،
در فکر پاک زندگی کردن باشیم؛
اصلاً باید جهتگیریمان این باشد.
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب اسلامی ، بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت در تاریخ : ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
https://eitaa.com/rahbari1340
⭕️امکان لغزش و انحراف از خط مستقیم برای همه هست
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(81)
🔻هیچکس نباید بگوید وضع ما که روشن است و مثلاً در خط صحیح و در خط دین و خدا داریم حرکت میکنیم و منحرف نمیشویم؛
نه، چنین چیزی نیست. امکان لغزش و انحراف از خط مستقیم برای همه هست و همه هم وسیلهی اجتناب از این انحراف را دارند؛
🔻یعنی اینطور نیست که یک سرنوشت قطعی و حتمی وجود داشته باشد تا ما بگوییم هر کس در این راه حرکت میکند، ناگزیر باید لغزش پیدا کند؛
نه، انسان میتواند بدون لغزش و انحراف راه را ادامه دهد.
🔻اما مصونیت از انحراف هم تضمینی نیست که انسان بگوید ما که دیگر منحرف نمیشویم؛
بنابراین خاطر جمع سر را روی بالش نرمی بگذارد و از حال خودش غافل شود.
هیچکدام از این دو طرف قضیه نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد.
♦️وسیلهی عدم انحراف و پرهیز از انحراف چیست؟
🔻مراقبت از خود. باید مراقب بود. اگر از خود مراقبت کنیم، منحرف نمی شویم.
🔻اگر از خود مراقبت نکنیم، یا از ناحیهی سستی و ضعف در پایهها و مبانی عقیدتی انحراف به انسان روی میآورد،
یا از ناحیهی شهوات به انسان روی می آورد.
🔻حتّی کسانی که پایهها و مبانی اعتقادی آنها محکم است،
شهوات نفسانی بر نگاه و بینش عقلىِ درست و عمیق نسبت به خط و راه و هدف غلبه می یابد
و انسان را منحرف می کند؛ که ما مواردش را دیدیم.
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب اسلامی (۱۳۸۴/۰۷/۱۷)
https://eitaa.com/rahbari1340
⭕️افق نگاه رهبری به امر به معروف و نهی از منکر(۱)
🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(۱۴۳)
🔻قوام حکومت اسلامی و بقای حاکمیت اخیار، به این است که در جامعه امربهمعروف ونهی ازمنکر باشد.
🔻این، به معنای یک نظارت عمومی است؛
یک حضور عمومی است؛ یک همکاری عمومی است؛
یک معرفت بالا در همه است.
🔻والّا اگر ما امربهمعروف را در یک دایره محدود،
آن هم به وسیله افراد معلومی، زندانی کنیم،
دشمن هم در تبلیغات خودش بنا میکند سمپاشی کردن؛
که در ایران بناست از این به بعد، نسبت به زنهای بدحجاب، اینطور عمل شود!
🔻این واجبِ به این عظمت را، که قوام همه چیز به آن است،
بیاورند در دایرهای محدود،
در خیابانهای تهران؛
آن هم نسبت به چند نفر زنی که وضع حجابشان مثلاً درست نیست.
🔻این است معنای امر به معروف!؟
این است معنای حضور نیروهای مؤمن در صحنههای گوناگون جامعه!؟
🔻قضیه، بالاتر از این حرفهاست.
تخلّفها یک اندازه و یک نوع نیست.
تخلّفها، تخلّفهای فردی نیست.
🔻بالاترین تخلّفها، آن تخلّفها و جرایمی است که پایههای نظام را سست میکند.
🔻نومید کردن مردم، نومید کردن دلهای امیدوار، کجنشان دادنِ راه راست... (ادامه دارد)
▪️بیانات در دیدار جمعی از روحانیون در تاریخ :۱۳۷۱/۰۵/۰۷ - با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/rahbari1340