eitaa logo
بازخوانی اندیشه های رهبری( دام ظله العالی)
312 دنبال‌کننده
2 عکس
1 ویدیو
8 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️انتقاد برای اصلاح لازم است ♦️بازخوانی اندیشه های رهبری(91) 🔻این ویروس بدبینی چیز بدی است؛ بدبینی به سپاه، بدبینی به دولت، بدبینی به مجلس، بدبینی به قوّه‌ی قضائیّه، بدبینی به نهادهای انقلابی و بنیادهای انقلابی، بدبینی به اینها. 🔻بله، انتقاد اشکالی ندارد، بلکه لازم است؛ انتقاد برای اصلاح لازم است، انتقاد یک عمل دوستانه است، عمل خصمانه نیست؛ 🔻وقتی شما انتقاد میکنید یک عمل دوستانه است؛ همین«اَلمُؤمِنُ مِرآةُ المُؤمِن»، [یعنی] آنچه را در طرف مقابل وجود دارد که عیب در او است و مورد انتقاد شما است، شما آن را درمی‌آورید، به او میگویید، این بسیار کار خوبی است؛ 🔻انتقاد باید انجام بگیرد. گاهی اوقات انتقاد بایستی عمومی هم باشد؛ ما همیشه معتقد نیستیم که انتقاد بایستی درِگوشی باشد؛ نه، گاهی هم باید عمومی باشد، 🔻امّا اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنونده‌ی انتقاد به تعبیر رایج بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، این‌جوری نباید انتقاد بکنیم؛ 🔻 ما گاهی اوقات اشتباه میکنیم در کیفیّت انتقاد کردن و این‌جوری کار میکنیم.(ادامه دارد) ▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب اسلامی ؛ بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ : ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ https://eitaa.com/rahbari1340
❇️ انتظار و جامعه مهدوی 🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(73) ✅ انتظار، به معنای نشستن و دست روی دست گذاشتن و چشم به در دوختن هم نیست؛ انتظار به معنای آماده شدن است، به معنای اقدام کردن است؛ ✅ به معنای این است که انسان احساس کند عاقبتی وجود دارد که میشود به آن دست یافت که برای رسیدن به آن عاقبت بایستی تلاش کند. ✅ ما که انتظار فرج داریم، انتظار ظهور حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) را داریم، باید در این راه تلاش کنیم؛ باید تلاش کنیم در راه ایجاد جامعه‌ی مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان، ✅به قدر امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازه‌ای که در وسع و قدرت ما است، به جامعه‌ی مهدوی نزدیک کنیم که جامعه‌ی مهدوی : جامعه‌ی قسط است، جامعه‌ی معنویّت است، جامعه‌ی معرفت است، جامعه‌ی برادری و اخوّت است، جامعه‌ی علم است، جامعه‌ی عزّت است. ▪️سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) در تاریخ : ۱۳۹۹/۰۱/۲۱- https://eitaa.com/rahbari1340
♦️لزوم مقایسه دولت اسلامی با حکومت علوی 🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(143) 🔻آنچه ما به‌عنوان دولت اسلامی و حکومت اسلامی بایستی به‌طور دائم در نظر داشته باشیم این است که باید حکومت علوی را معیار خودمان قرار بدهیم، خودمان را با حکومت علوی بسنجیم؛ هر مقداری که بین ما و آن حکومت فاصله است، آن را عقب‌ماندگی به‌حساب بیاوریم. 🔻اگر چنانچه کارهای خوب انجام میدهیم، از لحاظ معنوی پیشرفت میکنیم یا کارهایی که مایه‌ی افتخارِ به‌حسب ارزشهای اسلامی است انجام میدهیم، مبالغه نکنیم در اهمّیّت آن؛ مقایسه کنیم با حکومت علوی و ببینیم چقدر فاصله است بین ما و او. 🔻شاخص عمده در حکومت علوی، یکی عدالت است، یکی پارسایی و پاک‌دامنی است، یکی مردمی بودن و با مردم بودن است؛ حکومت علوی اینها است دیگر؛ زندگی امیرالمؤمنین مظهر عدل است، مظهر زهد است، مظهر مردمی بودن و پاک زیستن است. باید اینها را معیار قرار بدهیم، 🔻واقعاً باید در این جهت حرکت کنیم. نمیگویم مثل امیرالمؤمنین بشویم که خب این امکان‌پذیر نیست؛ امّا قلّه را در نظر بگیریم و به‌سمت قلّه حرکت بکنیم؛ حالا گیرم که کسی به قلّه نرسد امّا در این جهت حرکت بکنیم؛ این وظیفه‌ی ما است؛ 🔻واقعاً در حکومت اسلامی برای امثال ماها که عضو و جزو این حکومت و دولت هستیم، وظیفه این است که در فکر عدالت باشیم، در فکر زهد و پارسایی خودمان باشیم، در فکر کمک به مردم باشیم، در فکر پاک زندگی کردن باشیم؛ اصلاً باید جهت‌گیری‌مان این باشد. ▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب اسلامی ، بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در تاریخ : ۱۳۹۷/۰۶/۰۷ https://eitaa.com/rahbari1340
⭕️امکان لغزش و انحراف از خط مستقیم برای همه هست 🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(81) 🔻هیچ‌کس نباید بگوید وضع ما که روشن است و مثلاً در خط صحیح و در خط دین و خدا داریم حرکت میکنیم و منحرف نمیشویم؛ نه، چنین چیزی نیست. امکان لغزش و انحراف از خط مستقیم برای همه هست و همه هم وسیله‌ی اجتناب از این انحراف را دارند؛ 🔻یعنی این‌طور نیست که یک سرنوشت قطعی و حتمی وجود داشته باشد تا ما بگوییم هر کس در این راه حرکت میکند، ناگزیر باید لغزش پیدا کند؛ نه، انسان میتواند بدون لغزش و انحراف راه را ادامه دهد. 🔻اما مصونیت از انحراف هم تضمینی نیست که انسان بگوید ما که دیگر منحرف نمیشویم؛ بنابراین خاطر جمع سر را روی بالش نرمی بگذارد و از حال خودش غافل شود. هیچ‌کدام از این دو طرف قضیه نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد. ♦️وسیله‌ی عدم انحراف و پرهیز از انحراف چیست؟ 🔻مراقبت از خود. باید مراقب بود. اگر از خود مراقبت کنیم، منحرف نمی شویم. 🔻اگر از خود مراقبت نکنیم، یا از ناحیه‌ی سستی و ضعف در پایه‌ها و مبانی عقیدتی انحراف به انسان روی میآورد، یا از ناحیه‌ی شهوات به انسان روی می آورد. 🔻حتّی کسانی که پایه‌ها و مبانی اعتقادی آنها محکم است، شهوات نفسانی بر نگاه و بینش عقلىِ درست و عمیق نسبت به خط و راه و هدف غلبه می یابد و انسان را منحرف می کند؛ که ما مواردش را دیدیم. ▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب اسلامی (۱۳۸۴/۰۷/۱۷) https://eitaa.com/rahbari1340
⭕️افق نگاه رهبری به امر به معروف و نهی از منکر(۱) 🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(۱۴۳) 🔻قوام حکومت اسلامی و بقای حاکمیت اخیار، به این است که در جامعه امربه‌معروف ونهی ازمنکر باشد. 🔻این، به معنای یک نظارت عمومی است؛ یک حضور عمومی است؛ یک همکاری عمومی است؛ یک معرفت بالا در همه است. 🔻والّا اگر ما امربه‌معروف را در یک دایره محدود، آن هم به وسیله افراد معلومی، زندانی کنیم، دشمن هم در تبلیغات خودش بنا میکند سمپاشی کردن؛ که در ایران بناست از این به بعد، نسبت به زنهای بدحجاب، این‌طور عمل شود! 🔻این واجبِ به این عظمت را، که قوام همه چیز به آن است، بیاورند در دایره‌ای محدود، در خیابانهای تهران؛ آن هم نسبت به چند نفر زنی که وضع حجابشان مثلاً درست نیست. 🔻این است معنای امر به معروف!؟ این است معنای حضور نیروهای مؤمن در صحنه‌های گوناگون جامعه!؟ 🔻قضیه، بالاتر از این حرفهاست. تخلّفها یک اندازه و یک نوع نیست. تخلّفها، تخلّفهای فردی نیست. 🔻بالاترین تخلّفها، آن تخلّفها و جرایمی است که پایه‌های نظام را سست میکند. 🔻نومید کردن مردم، نومید کردن دلهای امیدوار، کج‌نشان دادنِ راه راست... (ادامه دارد) ▪️بیانات در دیدار جمعی از روحانیون در تاریخ :۱۳۷۱/۰۵/۰۷ - با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/rahbari1340
♦️افق نگاه رهبری به امر بمعروف و نهی از منکر(۲) 🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(۱۴۴) 🔻...روایت «لتأمرنّ بالمعروف او لتنهّن عن المنکر او لیسلطن الله علیکم شرارکم» یعنی چه؟ یعنی امر به معروف و نهی از منکر، جهتش، جهت ضدّ سلطه‌ی اشرار است. معنایش این است. این دو عِدل همند. 🔻یعنی اگر کردید، سلطه‌ی اشرار واقع نخواهد شد. اگر نکردید، سلطه‌ی اشرار واقع خواهد شد. 🔻پس، معنایش چیست؟ معنایش این است که این امر و نهی، باید در مقابل سلطه‌ی اشرار باشد. 🔻حالا شما نگاه کنید، ببینید سلطه‌ی اشرار کجاست؟ شما بگویید به جوراب نازک! نه آقا! شما به جوراب نازک چه‌کار دارید؟ جوراب نازک را بپوشد؛ این‌قدر اهمیت ندارد. 🔻اما اگر دیدید روی جوراب عکس «مایکل جکسون» را زده، باید او را دنبال کنید. آن یک چیز است، این چیز دیگر است. 🔻زلفش بیرون است، باشد. هزار گونه خطا می‌کنند، این هم یک گناه صغیره است. موی سر بیرون بودن، گناه کبیره که نیست! از غیبت و دروغ که بالاتر نیست! از رشوه گرفتن و خوردن که بالاتر نیست! 🔻اما چنانچه دیدید یک نفر با همین حالت به اداره می‌آید و جلو آخوند اداره هم سرش را بالا می‌گیرد و راه می‌رود؛ این می‌شود گناه کبیره. یعنی این، در جهت تسلّط اشرار است. 🔻غرض؛ به مردم؛ به آن کسانی که می‌خواهید امر و نهی کنند، تفهیم کنید که ما از آنها چه می‌خواهیم.(ادامه دارد) ▪️پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی؛ بیانات در دیدار اعضاى «ستاد احیاى امر به معروف و نهى از منکر» در سال ۱۳۷۲/۰۳/۳۱- با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/rahbari1340
⭕️ مهمترین حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولان هستند ♦️افق نگاه رهبری به امر به معروف و نهی از منکر(3) 🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(145) 🔻 امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد که باز مهمترینش حوزه مسؤولان است؛ 🔻یعنی شما باید ما را به معروف امر، و از منکر نهی کنید. مردم باید از مسؤولان، کارِ خوب را بخواهند؛ آن هم نه به صورت خواهش و تقاضا؛ بلکه باید از آنها بخواهند. 🔻این مهمترین حوزه است. ▪️بیانات رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ : ۱۳۷۹/۰۹/۲۵ https://eitaa.com/rahbari1340
4_5769422108358610613
826K
♦️دیدگاه رهبر معظم انقلاب در شیوه مواجهه با بدحجابی و مخالفان فکری (بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ۱۳۷۶/۱۲/۱۴)
♦️با محبّت و مدارا نهی از منکر کنید 🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(117) 🔻[در برخورد با مشکل بدحجابی] گفتن و تذکّر دادن، خوب است. چه اشکال دارد با اخلاقِ خوب تذکّر دهند؟ 🔻دیروز حدیثی را برای جمعی میخواندم که آمر به معروف و ناهی از منکر باید خودش به آنچه دارد امر و نهی میکند، هم عالم باشد و هم عامل. «رفیق لمن یأمر و رفیق لمن ینهی»؛ با رفق و مدارا امر و نهی کند. 🔻امر و نهی، یعنی دستور دادن - بکن، نکن - غیر از تمنا کردن است؛ اما همین را با رفق، - نه با خشونت - انجام دهد. به نظرم این‌طوری باید عمل شود. ▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر و حفظ آثار رهبر انقلاب اسلامی ، بیانات در تاریخ ۱۳۸۲/۰۲/۲۲-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/rahbari1340
♦️سیره علوی برترین الگوی ما در نظام اسلامی 🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(146) 🔻شاید در طول دوازده، سیزده قرن، در همین دنیای اسلام، حکومتهایی سرِ کار آمدند که اسم پیغمبر اکرم را با عظمت می آوردند و خودشان را خلیفه پیغمبر می دانستند. اگر کسی می گفت شما خلیفه پیغمبر نیستید، حاضر بودند حتّی او را به قتل برسانند. می گفتند ما خلیفه پیغمبریم. 🔻از خلفای بنی‌امیّه بگیرید تا خلفای بنی‌عبّاس که حدود پانصد، ششصد سال حکومت کردند، تا خلفای فاطمی در مصر و شمال آفریقا؛ بعد هم خلفای عثمانی که تا همین جنگ بین‌الملل اوّل در آسیای صغیر - یعنی ترکیه فعلی - حکومت می کردند و مرکز حکومتشان آن جا بود و همه این کشورهای عربی هم تقریباً تحت حکومت آنها بودند، همگی خود را خلیفه پیغمبر می خواندند. 🔻بعضی از آنها از این هم قدم بالاتر می گذاشتند و می گفتند خلیفةاللَّه: ما خلیفه خداییم؛ جانشین خداییم! این اسمشان بود؛ اما عملشان چه بود؟ عملشان، عمل به همان رسوم حکومتهای پادشاهىِ ستمگرانه‌ای بود که قبل از آنها هم در دنیا بود؛ 🔻اینها چه کسانی هستند؟ اسم مناسب اینها چیست؟ منافق؛ یعنی کسی که ادّعای چیزی را میکند، وعده چیزی را می دهد، پرچم چیزی را بلند می کند؛ اما در رفتار خود، در عمل خود و در راه خود، ملتزم و پایبند به آن چیز نیست. 🔻ما می خواهیم این طوری باشیم؟ آیا ما می خواهیم پرچم ولایت علوی و حکومت علوی و پیروی امیرالمؤمنین را بلند کنیم، اما حکومت خود را با مکتبهایی که با راه علی، با فکر علی و با منطق امیرالمؤمنین صد در صد مخالفند، تطبیق دهیم؟ 🔻حالا بعضی صد در صد، بعضی نود درصد، بعضی هشتاد درصد، مخالفند و اساس کارشان اساس دیگری است. لذا ما بیش از همه باید پایبند به آن باشیم که الگوی علوی را بشناسیم و آن را ملاک قرار دهیم. ▪️بیانات رهبری در تاریخ : ۱۳۸۱/۰۶/۳۰ - با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/rahbari1340
♦️امیرالمؤمنین(ع) برترین الگوی ما در نظام اسلامی 🔸بازخوانی اندیشه های رهبری(۶۷) 🔻امیرالمؤمنین - برای ما که امروز یک حکومت اسلامی داریم - برترین الگوست. نمی شود فقط به زبان گفت «امیرالمؤمنین، علی» و اظهار عشق و علاقه کرد؛ اما در عمل با رفتار او و با درسی که با زبان و در عملِ خود به ما داده است، مخالفت کرد. 🔻بنده و امثال بنده که کارگزاران حکومتیم وظیفه‌مان سنگینتر است؛ چون ما باید عمل کنیم و از آن راهی که او رفته است برویم. یعنی ما باید خودمان را به آن سمت و به آن هدفی که او نشان می داد، نزدیک کنیم - 🔻هر کسی به قدر توان خود؛ هر کسی بر حسب اقتضای زمان خود؛ چون راه همان راه و هدف همان هدف است. این نکته بسیار مهمّی است. ▪️سایت رهبری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3144 https://eitaa.com/rahbari1340