فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #منبر | دو بال جریان کربلا
▪️ تبیین اهمیت رساندن پیام عاشورا پس از واقعه کربلا، توسط حجتالاسلام والمسلمین رفیعی در محضر رهبر معظم انقلاب
#عزت_حسینی
@rahbari_plus
🏴 #عکس | تصاویری از مراسم عزاداری شام غریبان با حضور رهبر انقلاب و جمعی از عزاداران حسینی
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #فیلم | هشدارهای حجتالاسلام و المسلمین پناهیان درباره دوری جریان انقلابی از بیانات و نظام فکری رهبر انقلاب
@rahbari_plus
🏴 #گزارش_تصویری | آخرین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(علیهالسلام) در حسینیه امام خمینی(ره) ۱۴۰۳/۴/۲۷
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #منبر | جامعه اسلامی در سختترین شرایط
▪️ تبیین وضعیت جامعه اسلامی در دوران امامت امام سجاد(علیهالسلام)، توسط حجتالاسلام والمسلمین رفیعی در محضر رهبر معظم انقلاب
#عزت_حسینی
@rahbari_plus
🏴 #بازخوانی | رهبر معظم انقلاب: «اگر تلاشهای امام سجاد (علیهالصّلاةوالسّلام) نبود، شهادت امام حسین (علیهالصّلاةوالسّلام) ضایع شده بود و آثار آن نمیماند.» ۱۳۷۲/۰۴/۲۳
➕ انتشار به مناسبت شهادت امام سجاد (علیهالسلام)
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی رهبر انقلاب چفیۀ خود را به یکی از عزاداران حسینیۀ امام خمینی(ره) اهدا کردند
@Farsna
🏴 #بازخوانی | سهم عظیم امام سجاد(علیهالسلام) در ماندگاری عاشورا
📝آن بزرگوار، تقریباً سیوچهار سال بعد از حادثه #کربلا، در محیط اسلامی آن روز زندگی کرد و این زندگی، از همه جهت یکی از زندگیهای پر از درس است که ای کاش کسانی که از کیفیّات عالی این زندگی آگاهی دارند، آن را برای مردم، برای مسلمین و حتّی برای غیرمسلمانان تشریح میکردند، تا معلوم میشد که چگونه چهارمین امام بزرگوارِ ما، بعد از حادثه عاشورا که ضربه عظیمی بر #پیکر_اسلام ناب و راستین بود، توانست یک تنه بایستد و مانع از ویران شدن بنای #دین شود. اگر تلاشهای امام سجاد علیهالصّلاةوالسّلام نبود، شهادت امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام ضایع شده بود و آثار آن نمیماند. سهم امام چهارم، سهم عظیمی است. در زندگی امام چهارم، چند رشته کار وجود دارد که یکی از آنها، همین رشته اخلاق است. ۱۳۷۲/۰۴/۲۳
@rahbari_plus
🔰 #یادداشت | حقیقت فلسفه عاشورا چگونه زنده ماند؟ - ۱
📝 «خط رهبری» در این یادداشت به قلم «زینب فتحعلی زاده نجیب» براساس بیانات رهبر معظم انقلاب، ابعاد تبیینی نهضت کربلا را بررسی و تبیین میکند.
* پیام تاریخی امام حسین (علیهالسلام) و اقامه حق
▪️«من میخواهم #بدعت را از بین ببرم و سنّت را احیا کنم؛ زیرا سنت را میراندهاند و بدعت را زنده کردهاند! اگر دنبال من آمدید، راه راست با من است» تاریخ طبری: ج ۷، ص ۲۴۰
این جملات، قطعهای از نامه امام حسین (علیهالسّلام) است که در مکه به رؤسای بصره نوشت.
▪️در این نامه سخن از تکلیفی بزرگ است. تکلیفی که هنگام خروج از مدینه، در پیام «به برادرش محمّدبنحنفیه -و در واقع در پیام به تاریخ، [دربارهاش] چنین گفت: «انّی لم اخرج اشرا و لابطرا و لامفسدا و لاظالما»؛ من با تکبّر، با غرور، از روی فخرفروشی، از روی میل به قدرت و تشنه قدرتبودن، قیام نکردم؛ «انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدّی» من میبینم که اوضاع در میان امت پیامبر دگرگون شده است؛ حرکت، حرکت غلطی است؛ حرکت، حرکت به سمت #انحطاط است؛ در ضد جهتی است که اسلام میخواست و پیامبر آورده بود. قیام کردم برای اینکه با اینها مبارزه کنم.» ۱۳۷۹/۰۱/۲۶
▪️#امام_حسین برای اصلاح، قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی و مقابله با انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد. نتیجه، چه دستیابی به حکومت باشد، چه شهادت، پیروزی است: «این اصلاح، از طریق خروج است - خروج، یعنی #قیام ... یعنی اوّلاً میخواهیم قیام کنیم و این قیام ما هم برای اصلاح است؛ نه برای این است که حتماً باید به حکومت برسیم، نه برای این است که حتماً باید برویم #شهید شویم. نه؛ میخواهیم اصلاح کنیم. البته اصلاح، کار کوچکی نیست. یک وقت شرایط، طوری است که انسان به حکومت میرسد و خودش زمام قدرت را به دست میگیرد؛ یک وقت نمیتواند این کار را بکند – نمیشود – شهید میشود. در عین حال هر دو، قیامِ برای اصلاح است.»۱۳۷۴/۰۳/۱۹
▪️امام حسین (علیهالسّلام) در تبیین خود، هم عزم و اراده را در مقابلهی با حرکت انحرافی فوقالعاده خطرناک آن روز نشان میدهد و هم فلسفهی حرکت خود را به دستور اسلام مستند کرده، میفرمایند: «انّ رسول الله قال: من رأی سلطانا جائرا مستحلاّ لحرمات الله ناکثا لعهد الله مخالفا لسنّة رسولالله یعمل فی عبادالله بالاثم و العدوان فلم یغیّر علیه بفعل و لا قول کان حقاّ علی الله ان یدخله مدخله»؛...یعنی من وظیفهام این است، کاری که دارم انجام میدهم، بایستی ابراز مخالفت کنم، باید در جادهی مخالفت و ایستادگی قدم بگذارم، سرنوشت هرچه شد، بشود؛ اگر سرنوشت پیروزی بود، چه بهتر؛ اگر #شهادت بود، باز هم چه بهتر.» ۱۳۷۷/۰۲/۱۸
* درسی برای همه بشریت
▪️تبیین وظایف در برابر انحرافات #جامعه_اسلامی در پیامهای تاریخی امام حسین (علیهالسّلام) و در وصیتنامهی ایشان خطاب به بشریت است، زیرا قدرتهای ستمگر همیشه در طول تاریخ بشر حضور دارند و مردم در مقابل آنها دارای تکلیفند: «هر کس یک قدرتی را، یک قدرت ستمگری را مشاهده کند، [وظیفه دارد] -سلطان فقط به معنای پادشاه نیست؛ سلطان یعنی قدرت؛ امروز سلطان، جبههی کفر و استکبار است، جبههی صهیونیسم و آمریکا است؛ این سلطان است؛ میبینید ستمِ امروزِ دنیا را که این ستم همه جا گسترده است: جنگافروزی، فشار استعمار، مکیدن خون ملّتها، فشار آوردن به ملّتها، ایجاد جنگهای داخلی و بقیّهی فجایعی که امروز استکبار انجام میدهد،... این چیزی [است] که موجب میشود شما وظیفه پیدا کنید،... وظیفه چیست؟ و لَم یُغَیِّر عَلَیهِ بِقَولٍ وَ لا فِعل، کسی که یک چنین قدرتی را در مقابل خودش ببیند و در مقابل او موضع نداشته باشد، موضع نگیرد، مخالفت نکند... [او را] به همان سرنوشتی دچار کند که آن ظالم را دچار خواهد کرد، یعنی جهنّم؛ مسئله این است.» ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
▪️و امام حسین (علیهالسّلام) همان امامی است که باید قیام میکرد، زیرا: «یزیدی که بر سر کار آمده بود، نه با #مردم ارتباط داشت، نه علم داشت، نه پرهیزگاری و پاکدامنی و پارسایی داشت، نه سابقه جهاد در راه خدا داشت، نه ذرّهای به معنویات اسلام اعتقاد داشت، نه رفتار او رفتار یک مؤمن و نه گفتار او گفتار یک حکیم بود. هیچ چیزش به پیامبر شباهت نداشت. در چنین شرایطی، برای کسی مثل حسینبنعلی -که خود او همان امامی است که باید به جای پیامبر قرار گیرد- فرصتی پیش آمد و قیام کرد.» ۱۳۷۹/۰۱/۲۶
@rahbari_plus
🏴 #یادداشت | حقیقت فلسفه عاشورا چگونه زنده ماند؟ - ۲
#ادامه_یادداشت :
* قیام و تبیین برای احیای اسلام
▪️در ظاهر، این قیام علیه فرد یزید بود اما اندیشیدن در بطن این قیام نشان میدهد که این نهضتی، برای احیای #ارزشهای_اسلامی بود: «اگر به تحلیل ظاهری قضیه نگاه کنیم، این قیام، قیام علیه حکومت فاسد و ضدّ مردمی یزید است؛ اما در باطن، یک قیام برای ارزشهای اسلامی و برای معرفت و برای ایمان و برای #عزت است. برای این است که مردم از فساد و زبونی و پستی و جهالت نجات پیدا کنند.»۱۳۷۹/۰۱/۲۶
▪️از اینرو، جهت مهم مبارزات امام حسین (علیه السّلام) قبل و بعد از #واقعه_کربلا، جهاد تبیین بود، زیرا دستگاه دشمن با تبلیغات وسیع، سعی بر محکوم کردن امام حسین (علیه السّلام) داشت تا بتواند پس از شهادت ایشان حق را پنهان کند: «دستگاه ظالم جبّار یزیدى با تبلیغات خود، حسینبنعلى را محکوم میکرد، وانمود میکرد که حسینبنعلى یک کسى بود که بر ضدّ دستگاه عدل و حکومت اسلامى و براى دنیا قیام کرده؛ بعضى هم باور میکردند. بعد هم که حسینبنعلى (علیه السّلام) با آن وضع عجیب و با آن شکل فجیع بهوسیلهی دژخیمان در صحراى کربلا به شهادت رسید، این را یک غلبهاى و یک فتحى وانمود میکردند.»۱۳۶۸/۰۶/۲۹
▪️اما تبلیغات صحیحِ دستگاه امامت، تمام این بافتهها را عوض کرد: «این حرکت عظیم، این صبر فوقالعادهی خاندان پیغمبر به پیشوایی زینبکبری و امام سجّاد بود که توانست حادثهی کربلا را #ماندگار کند و به معنای واقعی کلمه این تبیین، مکمّل آن فداکاری بود.» ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
* حماسه زینب کبری (س)، مکمل حماسهی عاشورا
▪️«حضرت زینب، آن کسی است که از لحظه شهادت امام حسین، این بار امانت را بر دوش گرفت و شجاعانه و با کمال اقتدار؛ آنچنان که شایسته دختر امیرالمؤمنین است، در این راه حرکت کرد.» ۱۳۷۷/۰۲/۱۸
▪️باید دانست که «نکتهی مهمّ در زندگی این بزرگوار که نشانهی تدبیر است، این است که این بزرگوار #جهاد_تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
▪️بیانات زینب کبری (سلاماللَّهعلیها) و خطبههای فراموشنشدنی ایشان چه در میانهی راه، چه در بازار کوفه، چه در مقابل ابن زیاد و چه در کاخ یزید، سخنی معمولی نیست، بلکه «یک تحلیل عظیم از وضع جامعهی اسلامی در آن دوره است که با زیباترین کلمات و با عمیقترین و غنیترین مفاهیم در آن شرائط بیان شده است.»۱۳۸۹/۰۲/۰۱
▪️ظرافت هنری در #روایتگری زینب کبری (سلاماللَّهعلیها) چنان است که ایشان را به شخصیتی ماندگار در میدان جهاد تبیین تبدیل کرده است: «به نظر من بنیانگذار بنای حفظ حوادث با ادبیات و هنر، زینب کبری (سلاماللَّهعلیها) است.» ۱۳۸۴/۰۶/۳۱
▪️«خطبهی حضرت زینب در شهر #کوفه و شهر #شام، از لحاظ زیبایی و جذابیت بیان، آیت بیان هنری است؛ طوری است که اصلاً هیچکس نمیتواند این را نادیده بگیرد. یک مخالف یا یک دشمن وقتی این بیان را میشنود، مثل تیر بُرنده و تیغ تیزی، خواهینخواهی این بیان کار خودش را میکند...حضرت زینب (سلاماللَّهعلیها) و امام سجاد در خطبهی شام و در بیان رسا و بلیغ و شگفتآور مسجد شام این کارها را کردند.» ۱۳۸۴/۰۶/۳۱
@rahbari_plus
🏴 #یادداشت | حقیقت فلسفه عاشورا چگونه زنده ماند؟ - ۳
#ادامه_یادداشت :
* نجات تاریخ در دستان علیبنالحسین (ع)
▪️خطبهها و افشاگریها و حقیقتگوئیهای حضرت زینب (سلام اللَّه علیها) و امام سجاد (علیه الصّلاة و السّلام) مثل یک رسانهی پر قدرت عمل کرد. علاوه بر تبیین «#امام_سجاد نیز سالهای پس از واقعهی کربلا به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست... چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابنزیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند. اگر مردم آنطور پست نشده بودند، آنطور به خاک نچسبیده بودند، آنطور از آرمانها دور نشده بودند و رذایل بر آنها حاکم نمیبود، ممکن نبود حکومتها – ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند – بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر #فاطمه_زهرا سلاماللهعلیها وادار کنند... یک ملت، وقتی منشأ همه مفاسد خواهد شد که اخلاق او خراب شود. این را امام سجاد علیهالصّلاةوالسّلام، در چهره جامعه اسلامی تفحّص کرد، و کمر بست به اینکه این چهره را از این زشتی پاک کند.» ۱۳۷۲/۰۴/۲۳
* زنده ماندن حقیقت فلسفهی عاشورا
▪️در پایان باید توجه داشت مهمترین عنصر قیام تبیینی امام حسین، زینب کبری و امام سجاد علیهمالسلام، عنصر منطق و عقل در این حرکت عظیم است. از اینرو اباعبدلله (علیه السلام)، منزل به منزل فلسفه حرکت خویش را بیان میکند و تاکید دارد که به سخن پیامبر عمل میکند و این تکلیفی بر گردن همه #بشریت برای اقامه حق و عدل است. اما «اگر زینب کبرى و امام سجّاد در طول روزهاى #اسارت... بعد در آمدن به کربلا و زیارت، بعد در رفتن به مدینه، و بعد در طول سالهاى متمادى که این بزرگواران زنده ماندند مجاهدت نکرده بودند، نگفته بودند، تبیین نکرده بودند، حقایق را افشا نکرده بودند، حقیقت #فلسفه_عاشورا را و هدف حسینبنعلى را و ظلم دشمن را بیان نکرده بودند، واقعهی عاشورا تا امروز جوشان و زنده و مشتعل باقى نمیماند.» ۱۳۶۸/۰۶/۲۹
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #نوحه | خیمههای اهل غزه خیمه خون خداست
▪️ نوحهخوانی حاج مهدی رسولی با موضوع فلسطین در حسینیه امام خمینی(ره)
@rahbari_plus
🏴 #معرفی_کتاب | «همرزمان حسین(علیهالسلام)»
📝 کتاب «همرزمان حسین» شامل مجموعه سخنرانی های محرم سال ۱۳۵۱ حضرت آیتالله خامنهای در هیئت انصارالحسین تهران است که به تحلیل رسالت و مبارزات سیاسی ائمه(علیهمالسلام) میپردازد.
▪️در این کتاب به مباحثی همچون اهمیت شناخت امامان و توطئههای دشمنان برای تحریف چهرهی مبارزاتی و مجاهدانهی ائمه، مقامات و وظایف امامان، نظریه انسان ۲۵۰ ساله، شرح سیاسی و اجتماعی امامان و تشریح موضع گیریهای ائمه در این کتاب اشاره شده است.
#خط_رهبری در این مجموعه سخننگاشت کتاب «همرزمان حسین» را معرفی میکند.
@rahbari_plus
واجبِ عظیم.pdf
134K
🔰 #یادداشت | واجبِ عظیم
🔸بررسی و تبیین زمینههای شکلگیری و اهداف قیام امام حسین (علیهالسلام) بر اساس بیانات رهبر انقلاب
@rahbari_plus
🔰 #بازخوانی | آیتالله کاشانی مهره کلیدی در نهضت ملی شدن صنعت نفت
📝 «#آیتالله_کاشانی کسی است که اگر او نبود، نهضت #ملی شدن صنعت #نفت یقیناً در این کشور به وقوع نمیپیوست... دشمن فهمید که راز پیروزی ملت ایران چیست؛ لذا درصدد برآمد تا سیاسیّون و سردمداران دولتی را از #روحانیت و #دین جدا کند. آنها را از آیتالله کاشانی جدا کردند و بینشان فاصله انداختند و متأسفانه موفّق هم شدند.
🔸 از سی تیر ۱۳۳۱ که مرحوم آیتاللَّه کاشانی توانست #ملت_ایران را آنطور به صحنه بیاورد، تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که عوامل امریکا در تهران توانستند مصدّق را سرنگون و تمام بساط او را جمع کنند و مردم هیچ حرکتی از خود نشان ندادند، یک سال و یک ماه بیشتر طول نکشید. در این یک سال و یک ماه، با وساطت ایادی ضدّ استقلال این کشور و با توطئهی دشمنان این ملت، دکتر #مصدق مرتّب فاصلهی خود را با آقای کاشانی زیاد کرد، تا اینکه مرحوم آیتاللَّه کاشانی چند روز قبل از ماجرای ۲۸ مرداد نامه نوشت - همهی این نامهها موجود است - و گفت من میترسم با این وضعی که دارید، علیه شما #کودتا کنند و مشکلی به وجود آورند.
دکتر مصدّق گفت: من مستظهر به پشتیبانی مردم ایران هستم! اشتباه او همینجا بود. ملت ایران را سرانگشت روحانیت - کسی مثل آیتاللَّه کاشانی - وادار میکرد که صحنهها را پُر کند و به میدان بیاید و جان خود را به خطر بیندازد.
🔹 در ۲۸ مرداد که کاشانی منزوی و خانهنشین بود - و در واقع دولت مصدّق او را منزوی و از خود جدا کرده بود - عدم حضور او در صحنه موجب شد که مردم نیز در صحنه حضور نداشته باشند؛ لذا کودتاچیهای مأمور مستقیم #آمریکا توانستند بیایند و بهراحتی بخشی از ارتش را به تصرّف درآورند و کودتا کنند. یک مشت اوباش و الواط تهران را هم راه انداختند و مصدّق را سرنگون کردند. پس از آن، #دیکتاتوری محمدرضاشاهی به وجود آمد که بیستوپنج سال این ملت زیر چکمههای دیکتاتوری او لگدمال شد و ملی شدن صنعت نفت هم در واقع هیچ و پوچ گردید؛ چون همان نفت را به کنسرسیومی دادند که امریکاییها طرّاحی آن را کردند. هرچه دشمن خواست، همان شد؛ به خاطر جدا شدن از روحانیت و دین. اینها #عبرت است.» ۱۳۸۰/۰۸/۲۰
➕ انتشار به مناسبت ۳۰ تیرماه روز بزرگداشت آیتالله کاشانی
@rahbari_plus
📸 #عکس | حضور رهبر معظم انقلاب بر سر مزار شهید بزرگوار عباس دوران ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
➕ انتشار به مناسبت ۳۰ تیرماه سالگرد شهادت شهید عباس دوران
@rahbari_plus
🔰 #بازخوانی | رهبر معظم انقلاب: «اگر مرحوم آیتاللَّه كاشانی نبود، مطمئن باشید كه مسئلهی ملی شدن صنعت نفت بههیچوجه در این كشور پا نمیگرفت.» ۱۳۸۵/۰۸/۱۷
@rahbari_plus
🔰 #یادداشت | آیتالله کاشانی چگونه مردم را با جنبش ملی شدن نفت همراه کرد؟ - ۱
📝 ۳۰ تیر سالروز قیام تاریخی #ملت_ایران با حکم #آیتالله_کاشانی در حمایت از نخست وزیری #مصدق و در مقابل توطئههای نیروهای استعماری و #رژیم_پهلوی است.
➕ «خط رهبری» به همین مناسبت در این یادداشت به قلم «امیر حمزهنژاد» ابعاد مختلف موضوع اثرگذاری آیتالله کاشانی در جنبش #ملی_شدن صنعت نفت و تحلیل تاریخی رهبر معظم انقلاب دربارهی نقش بیبدیل روحانیت در جنبشهای تاریخی ایران معاصر را براساس بیانات ایشان بازخوانی میکند:
🔸 رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تاثیرات آیتالله کاشانی به عنوان یک عالم دینی در وقایع سیاسی تاریخی به ویژه ملی شدن صنعت نفت سخن گفتهاند.
🔹 با دقت در حرکتی همچون جنبش ملی شدن صنعت نفت میتوان به روشنی دریافت که در عقبهی یک حرکت عمیق #ملی و #مذهبی بر ضد استعمارگران یک عالم دینی قرار داشت که با تزریق آگاهی به مردم توانست یک موج سیاسی ایجاد کرده و با پشتیبانی از دکتر مصدق برگ زرینی در تاریخ ایران به یادگار بگذارد.
* مردم چگونه طرفدار ملی شدن صنعت نفت شدند؟
🔸 بنابر بیانات رهبر انقلاب مرحوم آیتالله کاشانی به عنوان نماینده مردم تهران و رئیس مجلس آن روز، پشتیبان طرح ملی شدن صنعت نفت بود. نمایندگان مرحوم آیتالله کاشانی به سرتاسر کشور مسافرت میکردند و مردم را نسبت به امور آگاه میکردند: «من خودم آن وقت نوجوان بودم. نماینده مرحوم آیتالله کاشانی به مشهد آمد و منبر رفت.
🔹 او چنان دلهای مردم را مثل مغناطیس به خود جذب میکرد که هیچ عامل دیگری نمیتوانست جای این حرکت را بگیرد. و به این ترتیب در سال ۱۳۲۹ شمسی - یعنی پنجاه و یک سال قبل که شروع نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران است - مردم طرفدار ملی شدن صنعت نفت ایران شدند و علیرغم اینکه محمدرضا موافق نخستوزیری مصدّق نبود، به پشتیبانی حمایت مردمی، مصدّق نخستوزیر شد.
🔸اگر مرحوم آیتالله کاشانی این #حمایت عظیم مردمی را برای مصدّق به وجود نمیآورد، او نخستوزیر نمیشد. بعد در سال ۱۳۳۱ که ضدّ حمله دربار علیه مصدّق شروع شد و او از نخستوزیری برکنار گردید، فقط یک عامل توانست مجدّداً قدرت را به مصدّق برگرداند و او مرحوم آیتالله کاشانی بود.» (۱۳۸۰/۰۸/۲۰)
🔹 ایشان در جای دیگری نیز بر اثرگذاری جدی و بیبدیل این #عالم_شیعی بر جنبش ملی شدن صنعت نفت تأکید میکنند: «آیتاللَّه کاشانی کسی است که اگر او نبود، نهضت ملی شدن صنعت نفت یقیناً در این کشور به وقوع نمیپیوست. من به جوانان عرض میکنم، با تاریخ گذشتهی نزدیک کشورتان آشنا شوید؛ چون یکی از راههای فریب و اغواگری، #تحریف_تاریخ است که امروز متأسفانه این کار بهوفور صورت میگیرد.
🔸 مرحوم کاشانی کسی است که به کمک او دکتر مصدّق و دیگر سرانِ نهضت ملی شدن صنعت نفت توانستند حمایت مردم را به این حرکت جلب کنند؛ والاّ حمایت مردم جلب نمیشد. کسی مصدّق را نمیشناخت؛ کسی معنای ملی شدن صنعت نفت را نمیدانست؛ تودههای عظیم مردم که رأی و حضور و اقدام آنها در تحوّلات اجتماعی تعیین کننده است، در جریان وارد نبودند و برای آنها توضیح داده نشده بود. دستگاه #دربار که مخالفت چیزفهمیِ مردم بود، خودش هم عامل دست انگلیسیها بود.
🔹 روشنفکران و سیاسیّونی که جهت حرکتشان این بود، وسیله و راهی نداشتند و مردم به آنها اعتماد نمیکردند. مرحوم آیتاللَّه کاشانی وارد میدان شد. سابقهی این مرد را، علما میشناختند و مردم ایران هم به او ارادت داشتند. او کسی بود که به وسیلهی قشون غاصبِ مداخلهگرِ #انگلیس در ایران، از کشور تبعید شده بود.» (۱۳۸۰/۰۸/۲۰)
@rahbari_plus