⚜⚜حجت السلام محمد عشایری
♻️♻️روش شناسی اجتهاد
✴️✴️فقهای متقدم و متأخر
🌐🌐اصطلاح «متقدمین» و «متأخرین» از فقها دائم در کتابهای رسائل، مکاسب و کفایه تکرار میشود. البته برای این اصطلاحات حد و مرز نیز مشخص شده است. در ادامه به معرفی این اصطلاحات میپردازیم.
🌀🌀ابن جنید و ابن ابی عقیل را «قدیمین» گویند. پس از این دو از شیخ مفید تا محقق حلی را -که قرن 4، 5 و 6 را شامل میشوند- متقدمین گویند. بزرگان این دوره علاوه بر شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، سلار، حلبی و ابن ادریس میباشند. البته محقق حلی را مرز بین متقدمین و متأخرین حساب میکنیم. در این دوره اگر اجماعی بخواهد شکل بگیرد این بزرگان نباید مخالفت کرده باشند.
❌❌❌❌
ادامه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
https://rahdaad.ir/2022/03/06/1232/
🔴🔴ایت الله حبیبی تبار درباره جواز تنزل از شرایط قاضی به جهت مصحلت این گونه بیان میکند:
✅دلیل اول: تبعیت احکام اسلامی از مصالح
💥ادله قول اول، یعنی قول به جواز نصب قاضی بدون شرایط با وجود مصلحت، پیشتر بیان گشت. برای نقد این قول، مجددا به ادله آن اشاره میشود. دلیل اول بر این قول تبعیت احکام اسلامی از مصلحت است. اگر مصلحت کلی که اصل و اساس تشریع احکام اسلامی است، اقتضا داشته باشد که قاضی غیرمستکمل شرایط نصب شود، نصب او جایز است.
💥شهید ثانی و محقق اردبیلی رضوان الله علیهما این دلیل را بیان و نقد کردهاند.
♦️نقد شهید ثانی و محقق اردبیلی
✅اشکال این دلیل عبارت است از این که مصلحت فی حد نفسه عنوان ثانوی نیست. آن مصلحتی عنوان ثانوی است که مصلحت اکید و الزامیباشد. به بیان دیگر، مصلحت ملزمه که در حقیقت ضرورت میباشد، عنوان ثانوی است و سبب جواز نصب میشود.
❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/07/1237/
⚛حجت اسلام محمد حسین ملک زاده در کتاب «بررسی فقهی ابعاد اقتصادی زکات» این گونه بیان کردند:
✴️علامه صدر در مقدمه کتاب «الفتاوی الواضحه» در فصلی به نام تقسیم الاحکام فرمودند: «و احکام الشریعه علی رغم من ترابتها و اتصال بعضها ببعض یمکن تقسیها علی اربعه اقسام کما یلی:
⭕️ الاول: العبادات؛ الثانی: الاموال؛ الثالث: السلوک الخاص؛ الرابع: السلوک العام» .
⭕️ قسم دوم را به نام اموال مطرح کردند و سپس فرمودند: «الاموال و هی علی نوعین: أ؛ الاموال العامه ب؛ الاموال الخاصه» . و در توضیح اموال عامه فرمودند: «و نرید بها کل مال مخصص لمصلحه عامه و بدخلها ضمنها الزکات و الخمس فانهما علی رغم من کونهما عبارتین یعتبر الجانب المالی فیهما ابرز» . زکات و خمس هرچند از عبادات به شمار میروند اما جنبه مالی در آنها بارزتر است. «و کذالک یدخل ضمنها الخراج و الانفال و غیر ذالک و حدیث فی هذا القسم یدور حول انواع اموال العامه و احکام کل نوع و طریقه انفاقه».
🌀در این قسمت، کلام حول انواع اموال عامه و چگونگی انفاق آنها است. اما اموال خاصه چگونه است؟
❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/08/1241/
📢📢حجتالاسلام سید حسن وحدتی شبیری در موردموضوع شناسی و حکم شناسی این گونه بیان کردند:
🖌 به منظور بررسی بیشتر مسئولیت مدنی دولت از منظر فقه شیعه، ضروریست در درجه اول اقدام به مفهومشناسی کنیم. سابقاً مفاهیم مسئولیت، مسئولیت مدنی و دولت را توضیح دادیم. مسئولیت به معنای پاسخگو بودن است. این مسئولیت ممکن است اخلاقی باشد یا حقوقی یا مشتمل بر حوزههای دیگر مسئولیت شود.
✔️مسئولیت حقوقی بر دو قسم است:
۱_مدنی
۲_کیفری
✔️مسئولیت مدنی خود مشتمل بر دو قسم است:
۱_ قراردادی
۲_خارج از قرارداد؛ که قانون مدنی از آن به الزامات خارج از قرارداد یاد میکند.
دانش حقوق در غرب چند شاخه دارد.
✅ به عنوان مثال حقوق کامنلا و حقوق رومی-ژرمنی. حقوق کشورهای اسلامی هم دارای چند قسم مانند حقوق ایران و حقوق سایر کشورهای اسلامی است.
❌❌❌❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/09/1245/
❎فقه الجهاد
✳️آیت الله عباس کعبی درباره جلسه بیست ودوم(روایات سلام به اهل کتاب)اینگونه بیان کردند:
❇️بسیاری از روایاتی که در این زمینه وارد شده ناظر به اوضاع و شرایط خاصی میباشد که با لحاظ آن حکم مربوطه صادر شده است و نمیتوان آن را به صورت مطلق به کار بست مانند بسیاری از احکام حرمت.
❇️از همین رو به طور کلی نسبت به اهل کتاب ذمی ما موظف هستیم به بِرّ و قسط عمل کنیم زیرا باتوجه به اطلاقات و عمومات نیکی کردن و استحباب سلام، به نظر میرسد که اهل کتاب ذمی، مستثنی از این امر نمیباشند. در ادامه برخی از این روایات مورد بررسی قرار میگیرد.
✳️استحباب ابتدای به سلام
* ٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: «الْبَادِي بِالسَّلَامِ أَوْلَى بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِه» امام صادق(ع) فرمودند: آن كه آغاز به سلام كند بخدا و رسولش نزديك نزديكتر است. یکی از القاب خدای سبحان، سلام است و یکی از سنتهای رسول خدا هم، ابتدا کردن به سلام است.
❌❌❌❌❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/11/1250/
💥💥حجت السلام تاج آبادی
🔮معنای اصطلاحی تعزیر
🖌اگر به روایات اسلامی رجوع شود، واژه «تعزیر» در چند معنا بهکار رفته است:
✅1- حدّ شرعی یا مجازاتهای معین، مقدر و ثابت،
✅2- مطلق عقوبت و مجازات (اعم از مجازاتهای معین و غیر معین)،
✅3- مجازاتهای غیر معین و غیر مقدر شرعی.
🔺از حیث اصطلاحی، تعزیر عبارت از عقوبت یا اهانتی است که در شریعت اسلامی، اندازه و مقدار مشخصی برای آن تعریف نشده است. اگر اندازه و مقدار آن تعیین شده باشد، به آن حدّ گفته میشود.
❌❌❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/15/1317/
🔈🔈بررسی فقهی ابعاد اقتصادی زکات
🔴حجت الاسلام ملک زاده
✔️حکم شخصی که از پرداخت زکات امتناع میکند:
🗯سید صاحب العروه میفرماید: «کتاب الزکات التی وجوبها من ضروریات الدین و منکره مع العلم به کافر بل فی جمله من الاخبار إن مانع الزکات کافر و یشترط فی وجوبها امور...». همان گونه که سید ذکر کرده است وجوب زکات نیازمند به بحث ندارد. زیرا از ضروریات دین است.
💭اگر شخصی زکات را انکار کرد در واقع ضروری دین را انکار کرده است که این اقدام او دارای احکامی است. جناب سید فرموده است: «و منکره مع العلم به کافر بل فی جمله من الاخبار إنّ مانع الزکات کافر». در برخی از روایات گفته شده است: اگر کسی زکات را پرداخت نکند کافر محسوب میشود و در برخی از فتاوی هم همین حکم بیان شده است.
❌❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/04/08/%d8%a8%d8%b3%d9%85-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ad%d9%85%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ad%db%8c%d9%85/
🛑🛑حجت الاسلام محمد عشایری
✳️مواجهه شیخ طوسی با قدیمین
✔️✔️شیخ طوسی گزارشی درباره ابن جنید آورده که ظاهرا در اعراض فقیهان بعدی از آثار ابنجنید بیتاثیر نبوده است.
☑️وی در کتاب الفهرست خویش به طرد شدن کتب ابن جنید و دلیل این طرد شدن در فقه شیعه اشاره میکند. در نگاه شیخ طوسی دلیل این طرد شدن اعتقاد ابن جنید به قیاس در فقه بوده است.
❌❌❌❌❌
ادامه👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/04/19/%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%ac%d9%87%d9%87-%d8%b4%db%8c%d8%ae-%d8%b7%d9%88%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%82%d8%af%db%8c%d9%85%db%8c%d9%86/
🔴فقه الجهاد
🛑حجت السلام عباس کعبی درباره سلام به متکبر اینگونه میگویند:
💥پیرامون سلام به شخص متکبر روایاتی وارد شده است، با این مضمون که اگر این عمل نشانه ذلت مؤمن و کبریای شخص متکبر باشد نه تنها جایز نیست بلکه حرام است. اما فرض ما در مورد اهل کتابی است که نسبت به مسلمان دست برتر ندارند و شخص مسلمان از جایگاه و قدرت به او سلام میکند و این از روی حاجت و ذلت نیست.
❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌
ادامه👇👇👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/05/14/%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d9%87%d8%a7%d8%af/