💢 سی و پنجمین نشست از سلسله نشست های هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی برگزار می گردد:
✅ تربیت سیاسی در خانواده
🎤با ارائه استاد: دکتر انسیه خزعلی
دانشیار دانشگاه تهران
✴️برگزار کننده: هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش
زمان: پنج شنبه ۲۷ خرداد
⏰ از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰
🔗لینک شرکت در نشست آنلاین 👇
http://family.lms2.hozehkh.com/ws/dkhazali
┄┅═══••✾••═══┅┄
#وبینار
#خانواده
#مشهد_مقدس
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
📌 سلسله نشست های حرکت قرن
نشست نهم:
♦️ارزیابی گفتمان اقتصادی نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰
ارائه دهنده:
✅ دکتر حمیدرضا مقصودی
(عضو هیئت علمی دانشگاه قم)
زمان:
🗓 پنجشنبه ٢٧ خرداد ١۴٠٠
⏰ ساعت ١۵ الی ١٧
لینک جلسه:
👉 http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi
┄┅═══••✾••═══┅┄
#سلسله_نشست
#اقتصاد
#قم
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظامهای اسلامی
📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن
🔹 استاد: آیت الله محمود رجبی(ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
📆 زمان: شنبهها، ساعت ۱۸
✅ مکان: قم، بلوار محمدامین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
💻 لینک حضور مجازی در جلسه:
http://split.to/x0idrEj
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_تفسیر
#آیت_الله_رجبی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅سومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نظریه فقهی نفی ظلم
👤ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین سیف الله صرامی
⬅️شورای داوران : آیت الله ابوالقاسم علیدوست
👤آیت الله سید محمدعلی مدرسی یزدی
👤حجت الاسلام والمسلمین دکترسیدعلی علوی قزوینی
👤حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا
⬅️- مدیر جلسه : حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا
💠ناظرجلسه :جناب آقای دکتر محسن موسی وند
⏰زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۰۳/۳۰ساعت ۱۱ الی ۱۳
⬅️مکان : قم؛ پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬅️مجری: پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
❇️جهت شرکت در جلسه از طریق فضای مجازی با ورود به لینک زیر امکان پذیر می باشد
🌐Dte.bz/danaee
┄┅═══••✾••═══┅┄
#کرسی_تخصصی
#فقه
#قم
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
🔰 مدیریت حوزه علمیه تهران با همکاری مدرسه مروی برگزار می کند:
🔖 سلسله نشست های گفتمان علمی انقلاب اسلامی
▫️با موضوع: فقه سیاسی شیعه
🔹 استاد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم سید باقری
🔸 زمان: دوشنبه 31 خرداد ماه 1399 ساعت 17
▫️پخش به صورت آنلاین:
http://www.howzehmarvi.ir/live
┄┅═══••✾••═══┅┄
#سلسله_نشست
#فقه_سیاسی
#تهران
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
🔔به اطلاع می رساند دانشگاه ادیان ومذاهب با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت نام می نماید.
اختصاصی طلاب:
▫️آزمون کارشناسی ارشد در 34 رشته(حضوری و غیرحضوری).
▫️آزمون دکتری در 16 رشته حضوری
➖پذیرش غیرطلاب:
از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش
⛔️مهلت ثبت نام:تا 30خرداد
➖جهت اطلاعات بیشتر:
🌐 Urd.ac.ir
↪️ @adaynqom
📱09136803477
┄┅═══••✾••═══┅┄
#پذیرش_دانشجو
#دانشگاه_ادیان_و_مذاهب
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
✏️ پذیرش هیئت علمی در جامعة المصطفی العالمیه خراسان
📝حوزه/ جامعة المصطفی العالمیه خراسان به منظور تکمیل کادر علمی خود از میان اساتید برادر و خواهر حوزه علمیه خراسان و دانشگاه های استان در رشته های «علوم قرآن وحدیث، فقه ومعارف اسلامی، فلسفه وکلام اسلامی، حقوق، علوم تربیتی و ادبیات عرب» عضو هیئت علمی می پذیرد.
❇️ بیشتر بخوانیم:
https://www.hawzahnews.com/news/964101
┄┅═══••✾••═══┅┄
#پذیرش_هیئت_علمی
#جامعه_المصطفی_خراسان
#مشهد_مقدس
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
🔸 فراخوان مقالات همایش ملی"علامه مصباح یزدی(ره) فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی"
🔰 محورهای همایش:
🔻 از منظر علامه مصباح یزدی:
1️⃣ فلسفه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی
2️⃣ فلسفه جامعه شناسی اسلامی
3️⃣ فلسفه سیاست اسلامی
4️⃣ فلسفه اخلاق و عرفان اسلامی
5️⃣ فلسفه حقوق اسلامی
6️⃣ فلسفه اقتصاد اسلامی
7️⃣ فلسفه مدیریت اسلامی
8️⃣ فلسفه روانشناسی اسلامی
9️⃣ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
🔟 فلسفه تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات:
پایان خرداد ماه ۱۴۰۰
📅 مهلت ارسال اصل مقالات:
پایان شهریور ماه ۱۴۰۰
🗓 برگزاری همایش:
پاییز سال ۱۴۰۰
📩 سایت همایش:
🌐 mesbah.iict.ir
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی 137 (دبیرخانه همایش)
┄┅═══••✾••═══┅┄
#همایش_ملی
#علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
آیت الله حبیبی تبار در مورد صفات قاضی بیان کردند:
✔️۱_تنزل از شرایط قاضی
⁉️آیا امام(ع)در نصب قاضی میتواند از آن شرایط شرعی ای که در قاضی لازم است تنزل کند یا خیر؟
❌در این نوع فرع سه نوع قول وجود دارد:
✅قول اول:جواز نصب به جهت مصلحت
بیشترhttps://rahdaad.ir/2022/02/03/1197/
🔴🔴حجتالاسلام محمد عشایری در مورد انواع روششناسی اجتهاد بیان کردهاند:
🔶 از روششناسی اجتهاد دو تصور میتوان داشت
♦️ یک تصور روانشناسی الگوریتمی فرایند اجتهاد
♦️تصور دوم روششناسی ادوار و مکاتب اجتماع است
۱_روش شناسی الگوریتمی فرایند اجتهاد:
🗯 به این معناست که ما یک الگوی پذیرفته اجتهادی را تعریف کنیم و بررسی روششناسی آن بپردازیم
❌❌ادامه مطلب👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/02/12/1203/
🔴🔴حجت السلام محمد عشایری
♦️♦️روش قدیمین در اجتهاد و مواجهه
✅۱_ابن ابی عقیل عمانی و ابن جنید
نام این دو فقیه در کتاب شرح لمعه و مسالک الافهام شهید ثانی و کتب شهید اول بسیار به چشم میخورد. در لسان فقها اصطلاح« قدیمین» به این دو فقیه اشاره میکند.
✅ ابنابی عقیل از نظر زمانی در طبقه مرحوم کلینی است و از فقهای عصر غیبت صغری نیز میباشد. بنابراین بهطورقطع ایشان نواب امام عصر را درک کردهاست
❌❌❌ادامه مطلب
👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/02/15/1207/
🗯فقه الجهاد
📚( آیتالله عباس کعبی )
⭕️۱_ارکان کتاب جهان کتاب الجهاد در کتاب( شرایع اسلام )و شرح آن یعنی (جواهر الکلام) دارای ارکان زیر است:
✅ ۱_ الرکن الاول فی من یجیب علیه
✅۲_ الرکن الثانی فی بیان من یجیب جهاده و کیفتة الجهاد
✅۳_الرکن ثالث فی احکام اهل الذمة
✅۴_الکرن رابع:فی قتال اهل البغی
💎بحث فعلی در مورد رکن سوم اهل احکام اهل ذمه خواهد بود شیوه بحث هم اینگونه است که در ابتدا مسئله بیان خواهد شد سپس اقوال و ادله آنها مورد بررسی قرار میگیرد قدم بعدی استدلال نسبت ب هر مسئله است و
🔊🔊🔊
ادامه مطالب👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/02/19/1214/
💫💫فقه مسئولیت مدنی دولت و ابعاد فقهی حقوق بینالملل خصوصی
⚡️حجتالاسلام سید حسن وحدتی شبیری
💥💥ضمان یا مسئولیت مدنی« دولت»
✅موضوع بحث مسئولیت مدنی دولت است که مسئولیت مدنی بهمعنای پاسخگو بودن است گاهی افراد حقیقی و حقوقی که مرتکب جرم شدهاند بهلحاظ کیفری باید پاسخگو بوده و مجازات شوند اما گاهی بهلحاظ مدنی موجب خسارت شده و باید درصدد جبران خسارت برآیند.
❌❌❌❌
ادامه مطلب👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/02/22/1219/
✴️فقه تعزیرات
💢آیت الله تاج آبادی
⭕️مفهوم تعزیر
✅✅موضوع این نوشتار تبیین تعزیرات در حوزه امور اقتصادی است ابتدا باید تعزیر را از دو بعد لغوی و اصطلاحی مورد بررسی قرار داد ازآنجاییکه واژه تعزیر در روایات به کرات استفاده شدهاست فهم معنای لغوی تعزیر در فهم این روایات کمک زیادی میکند اما این تبیین لغوی برای فهم روایات کافی نیست چراکه در روایات واژه تعزیر واجد یک معنای اصطلاحی نیز است که اگر هنگام بررسی روایات از این معنا غفلت شود بین مفهوم حد و تعزیر تناقض ایجاد خواهد شد. این بیتوجهی در عصر حاضر نیز سبب ایجاد مسئلهای میان فقها و حقوقدانان اسلامی شدهاست که با کدام ضابطه و معیار،میان حد و تعزیر ایجاد کند.
❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/02/25/1225/
♻️فقه الجهاد
🌀ابعاد فقهی روابط خارجی حکومت اسلامی
🔺ایت الله عباس کعبی
⬅️⬅️بررسی روایات نهی از اسلام
📢📢 بررسی روایات در این زمینه گویای آنست که این روایات عموماً در مورد یهود و نصارای پیمانشکن وارد شدهاست این افراد در صدر اسلام پیامبر صلواتاللهعلیه واله و مسلمین را آزار میدادند و نسبتبه دین کینه داشتند لذا میتوان گفت نهی از سلام کردن بر اهل کتاب بیشتر« قضیه فی الواقعه» است.
💬💬بهعنوان مثال در تاریخ وقایعی وجود دارد که اهلکتاب با حالتی اهانتآمیز بهجای لغت سلام در هنگام روبهرو شدن با پیامبر (ص)از کلمه سام استفاده میکردند و به آن حضرت میگفتن از «السام علیک» پیامبر هم در پاسخ خویشان میفرمود «علیکم» عایشه با مشاهده این صحنه ناراحت شد و به آن حضرت گفت شما چرا اینگونه پاسخ میدهید باید به آنها شدیدتر برخورد کنید اما پیامبر در جواب فرمودند همان گونه که آنها برخورد کردند باید پاسخ داد نه بیشتر .
💎این روش برخورد معقولانه پیامبر(ص) با آنها بود .
🔴🔴🔴🔴
ادامه مطلب
👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/04/1229
⚜⚜حجت السلام محمد عشایری
♻️♻️روش شناسی اجتهاد
✴️✴️فقهای متقدم و متأخر
🌐🌐اصطلاح «متقدمین» و «متأخرین» از فقها دائم در کتابهای رسائل، مکاسب و کفایه تکرار میشود. البته برای این اصطلاحات حد و مرز نیز مشخص شده است. در ادامه به معرفی این اصطلاحات میپردازیم.
🌀🌀ابن جنید و ابن ابی عقیل را «قدیمین» گویند. پس از این دو از شیخ مفید تا محقق حلی را -که قرن 4، 5 و 6 را شامل میشوند- متقدمین گویند. بزرگان این دوره علاوه بر شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، سلار، حلبی و ابن ادریس میباشند. البته محقق حلی را مرز بین متقدمین و متأخرین حساب میکنیم. در این دوره اگر اجماعی بخواهد شکل بگیرد این بزرگان نباید مخالفت کرده باشند.
❌❌❌❌
ادامه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
https://rahdaad.ir/2022/03/06/1232/
🔴🔴ایت الله حبیبی تبار درباره جواز تنزل از شرایط قاضی به جهت مصحلت این گونه بیان میکند:
✅دلیل اول: تبعیت احکام اسلامی از مصالح
💥ادله قول اول، یعنی قول به جواز نصب قاضی بدون شرایط با وجود مصلحت، پیشتر بیان گشت. برای نقد این قول، مجددا به ادله آن اشاره میشود. دلیل اول بر این قول تبعیت احکام اسلامی از مصلحت است. اگر مصلحت کلی که اصل و اساس تشریع احکام اسلامی است، اقتضا داشته باشد که قاضی غیرمستکمل شرایط نصب شود، نصب او جایز است.
💥شهید ثانی و محقق اردبیلی رضوان الله علیهما این دلیل را بیان و نقد کردهاند.
♦️نقد شهید ثانی و محقق اردبیلی
✅اشکال این دلیل عبارت است از این که مصلحت فی حد نفسه عنوان ثانوی نیست. آن مصلحتی عنوان ثانوی است که مصلحت اکید و الزامیباشد. به بیان دیگر، مصلحت ملزمه که در حقیقت ضرورت میباشد، عنوان ثانوی است و سبب جواز نصب میشود.
❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/07/1237/
⚛حجت اسلام محمد حسین ملک زاده در کتاب «بررسی فقهی ابعاد اقتصادی زکات» این گونه بیان کردند:
✴️علامه صدر در مقدمه کتاب «الفتاوی الواضحه» در فصلی به نام تقسیم الاحکام فرمودند: «و احکام الشریعه علی رغم من ترابتها و اتصال بعضها ببعض یمکن تقسیها علی اربعه اقسام کما یلی:
⭕️ الاول: العبادات؛ الثانی: الاموال؛ الثالث: السلوک الخاص؛ الرابع: السلوک العام» .
⭕️ قسم دوم را به نام اموال مطرح کردند و سپس فرمودند: «الاموال و هی علی نوعین: أ؛ الاموال العامه ب؛ الاموال الخاصه» . و در توضیح اموال عامه فرمودند: «و نرید بها کل مال مخصص لمصلحه عامه و بدخلها ضمنها الزکات و الخمس فانهما علی رغم من کونهما عبارتین یعتبر الجانب المالی فیهما ابرز» . زکات و خمس هرچند از عبادات به شمار میروند اما جنبه مالی در آنها بارزتر است. «و کذالک یدخل ضمنها الخراج و الانفال و غیر ذالک و حدیث فی هذا القسم یدور حول انواع اموال العامه و احکام کل نوع و طریقه انفاقه».
🌀در این قسمت، کلام حول انواع اموال عامه و چگونگی انفاق آنها است. اما اموال خاصه چگونه است؟
❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/08/1241/
📢📢حجتالاسلام سید حسن وحدتی شبیری در موردموضوع شناسی و حکم شناسی این گونه بیان کردند:
🖌 به منظور بررسی بیشتر مسئولیت مدنی دولت از منظر فقه شیعه، ضروریست در درجه اول اقدام به مفهومشناسی کنیم. سابقاً مفاهیم مسئولیت، مسئولیت مدنی و دولت را توضیح دادیم. مسئولیت به معنای پاسخگو بودن است. این مسئولیت ممکن است اخلاقی باشد یا حقوقی یا مشتمل بر حوزههای دیگر مسئولیت شود.
✔️مسئولیت حقوقی بر دو قسم است:
۱_مدنی
۲_کیفری
✔️مسئولیت مدنی خود مشتمل بر دو قسم است:
۱_ قراردادی
۲_خارج از قرارداد؛ که قانون مدنی از آن به الزامات خارج از قرارداد یاد میکند.
دانش حقوق در غرب چند شاخه دارد.
✅ به عنوان مثال حقوق کامنلا و حقوق رومی-ژرمنی. حقوق کشورهای اسلامی هم دارای چند قسم مانند حقوق ایران و حقوق سایر کشورهای اسلامی است.
❌❌❌❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/09/1245/
❎فقه الجهاد
✳️آیت الله عباس کعبی درباره جلسه بیست ودوم(روایات سلام به اهل کتاب)اینگونه بیان کردند:
❇️بسیاری از روایاتی که در این زمینه وارد شده ناظر به اوضاع و شرایط خاصی میباشد که با لحاظ آن حکم مربوطه صادر شده است و نمیتوان آن را به صورت مطلق به کار بست مانند بسیاری از احکام حرمت.
❇️از همین رو به طور کلی نسبت به اهل کتاب ذمی ما موظف هستیم به بِرّ و قسط عمل کنیم زیرا باتوجه به اطلاقات و عمومات نیکی کردن و استحباب سلام، به نظر میرسد که اهل کتاب ذمی، مستثنی از این امر نمیباشند. در ادامه برخی از این روایات مورد بررسی قرار میگیرد.
✳️استحباب ابتدای به سلام
* ٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: «الْبَادِي بِالسَّلَامِ أَوْلَى بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِه» امام صادق(ع) فرمودند: آن كه آغاز به سلام كند بخدا و رسولش نزديك نزديكتر است. یکی از القاب خدای سبحان، سلام است و یکی از سنتهای رسول خدا هم، ابتدا کردن به سلام است.
❌❌❌❌❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/11/1250/
💥💥حجت السلام تاج آبادی
🔮معنای اصطلاحی تعزیر
🖌اگر به روایات اسلامی رجوع شود، واژه «تعزیر» در چند معنا بهکار رفته است:
✅1- حدّ شرعی یا مجازاتهای معین، مقدر و ثابت،
✅2- مطلق عقوبت و مجازات (اعم از مجازاتهای معین و غیر معین)،
✅3- مجازاتهای غیر معین و غیر مقدر شرعی.
🔺از حیث اصطلاحی، تعزیر عبارت از عقوبت یا اهانتی است که در شریعت اسلامی، اندازه و مقدار مشخصی برای آن تعریف نشده است. اگر اندازه و مقدار آن تعیین شده باشد، به آن حدّ گفته میشود.
❌❌❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/15/1317/
🔈🔈بررسی فقهی ابعاد اقتصادی زکات
🔴حجت الاسلام ملک زاده
✔️حکم شخصی که از پرداخت زکات امتناع میکند:
🗯سید صاحب العروه میفرماید: «کتاب الزکات التی وجوبها من ضروریات الدین و منکره مع العلم به کافر بل فی جمله من الاخبار إن مانع الزکات کافر و یشترط فی وجوبها امور...». همان گونه که سید ذکر کرده است وجوب زکات نیازمند به بحث ندارد. زیرا از ضروریات دین است.
💭اگر شخصی زکات را انکار کرد در واقع ضروری دین را انکار کرده است که این اقدام او دارای احکامی است. جناب سید فرموده است: «و منکره مع العلم به کافر بل فی جمله من الاخبار إنّ مانع الزکات کافر». در برخی از روایات گفته شده است: اگر کسی زکات را پرداخت نکند کافر محسوب میشود و در برخی از فتاوی هم همین حکم بیان شده است.
❌❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/04/08/%d8%a8%d8%b3%d9%85-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ad%d9%85%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ad%db%8c%d9%85/
🛑🛑حجت الاسلام محمد عشایری
✳️مواجهه شیخ طوسی با قدیمین
✔️✔️شیخ طوسی گزارشی درباره ابن جنید آورده که ظاهرا در اعراض فقیهان بعدی از آثار ابنجنید بیتاثیر نبوده است.
☑️وی در کتاب الفهرست خویش به طرد شدن کتب ابن جنید و دلیل این طرد شدن در فقه شیعه اشاره میکند. در نگاه شیخ طوسی دلیل این طرد شدن اعتقاد ابن جنید به قیاس در فقه بوده است.
❌❌❌❌❌
ادامه👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/04/19/%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%ac%d9%87%d9%87-%d8%b4%db%8c%d8%ae-%d8%b7%d9%88%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%82%d8%af%db%8c%d9%85%db%8c%d9%86/