🔸 فراخوان مقالات همایش ملی"علامه مصباح یزدی(ره) فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی"
🔰 محورهای همایش:
🔻 از منظر علامه مصباح یزدی:
1️⃣ فلسفه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی
2️⃣ فلسفه جامعه شناسی اسلامی
3️⃣ فلسفه سیاست اسلامی
4️⃣ فلسفه اخلاق و عرفان اسلامی
5️⃣ فلسفه حقوق اسلامی
6️⃣ فلسفه اقتصاد اسلامی
7️⃣ فلسفه مدیریت اسلامی
8️⃣ فلسفه روانشناسی اسلامی
9️⃣ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
🔟 فلسفه تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات:
پایان خرداد ماه ۱۴۰۰
📅 مهلت ارسال اصل مقالات:
پایان شهریور ماه ۱۴۰۰
🗓 برگزاری همایش:
پاییز سال ۱۴۰۰
📩 سایت همایش:
🌐 mesbah.iict.ir
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی 137 (دبیرخانه همایش)
┄┅═══••✾••═══┅┄
#همایش_ملی
#علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با ما همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
آیت الله حبیبی تبار در مورد صفات قاضی بیان کردند:
✔️۱_تنزل از شرایط قاضی
⁉️آیا امام(ع)در نصب قاضی میتواند از آن شرایط شرعی ای که در قاضی لازم است تنزل کند یا خیر؟
❌در این نوع فرع سه نوع قول وجود دارد:
✅قول اول:جواز نصب به جهت مصلحت
بیشترhttps://rahdaad.ir/2022/02/03/1197/
🔴🔴حجتالاسلام محمد عشایری در مورد انواع روششناسی اجتهاد بیان کردهاند:
🔶 از روششناسی اجتهاد دو تصور میتوان داشت
♦️ یک تصور روانشناسی الگوریتمی فرایند اجتهاد
♦️تصور دوم روششناسی ادوار و مکاتب اجتماع است
۱_روش شناسی الگوریتمی فرایند اجتهاد:
🗯 به این معناست که ما یک الگوی پذیرفته اجتهادی را تعریف کنیم و بررسی روششناسی آن بپردازیم
❌❌ادامه مطلب👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/02/12/1203/
🔴🔴حجت السلام محمد عشایری
♦️♦️روش قدیمین در اجتهاد و مواجهه
✅۱_ابن ابی عقیل عمانی و ابن جنید
نام این دو فقیه در کتاب شرح لمعه و مسالک الافهام شهید ثانی و کتب شهید اول بسیار به چشم میخورد. در لسان فقها اصطلاح« قدیمین» به این دو فقیه اشاره میکند.
✅ ابنابی عقیل از نظر زمانی در طبقه مرحوم کلینی است و از فقهای عصر غیبت صغری نیز میباشد. بنابراین بهطورقطع ایشان نواب امام عصر را درک کردهاست
❌❌❌ادامه مطلب
👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/02/15/1207/
🗯فقه الجهاد
📚( آیتالله عباس کعبی )
⭕️۱_ارکان کتاب جهان کتاب الجهاد در کتاب( شرایع اسلام )و شرح آن یعنی (جواهر الکلام) دارای ارکان زیر است:
✅ ۱_ الرکن الاول فی من یجیب علیه
✅۲_ الرکن الثانی فی بیان من یجیب جهاده و کیفتة الجهاد
✅۳_الرکن ثالث فی احکام اهل الذمة
✅۴_الکرن رابع:فی قتال اهل البغی
💎بحث فعلی در مورد رکن سوم اهل احکام اهل ذمه خواهد بود شیوه بحث هم اینگونه است که در ابتدا مسئله بیان خواهد شد سپس اقوال و ادله آنها مورد بررسی قرار میگیرد قدم بعدی استدلال نسبت ب هر مسئله است و
🔊🔊🔊
ادامه مطالب👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/02/19/1214/
💫💫فقه مسئولیت مدنی دولت و ابعاد فقهی حقوق بینالملل خصوصی
⚡️حجتالاسلام سید حسن وحدتی شبیری
💥💥ضمان یا مسئولیت مدنی« دولت»
✅موضوع بحث مسئولیت مدنی دولت است که مسئولیت مدنی بهمعنای پاسخگو بودن است گاهی افراد حقیقی و حقوقی که مرتکب جرم شدهاند بهلحاظ کیفری باید پاسخگو بوده و مجازات شوند اما گاهی بهلحاظ مدنی موجب خسارت شده و باید درصدد جبران خسارت برآیند.
❌❌❌❌
ادامه مطلب👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/02/22/1219/
✴️فقه تعزیرات
💢آیت الله تاج آبادی
⭕️مفهوم تعزیر
✅✅موضوع این نوشتار تبیین تعزیرات در حوزه امور اقتصادی است ابتدا باید تعزیر را از دو بعد لغوی و اصطلاحی مورد بررسی قرار داد ازآنجاییکه واژه تعزیر در روایات به کرات استفاده شدهاست فهم معنای لغوی تعزیر در فهم این روایات کمک زیادی میکند اما این تبیین لغوی برای فهم روایات کافی نیست چراکه در روایات واژه تعزیر واجد یک معنای اصطلاحی نیز است که اگر هنگام بررسی روایات از این معنا غفلت شود بین مفهوم حد و تعزیر تناقض ایجاد خواهد شد. این بیتوجهی در عصر حاضر نیز سبب ایجاد مسئلهای میان فقها و حقوقدانان اسلامی شدهاست که با کدام ضابطه و معیار،میان حد و تعزیر ایجاد کند.
❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/02/25/1225/
♻️فقه الجهاد
🌀ابعاد فقهی روابط خارجی حکومت اسلامی
🔺ایت الله عباس کعبی
⬅️⬅️بررسی روایات نهی از اسلام
📢📢 بررسی روایات در این زمینه گویای آنست که این روایات عموماً در مورد یهود و نصارای پیمانشکن وارد شدهاست این افراد در صدر اسلام پیامبر صلواتاللهعلیه واله و مسلمین را آزار میدادند و نسبتبه دین کینه داشتند لذا میتوان گفت نهی از سلام کردن بر اهل کتاب بیشتر« قضیه فی الواقعه» است.
💬💬بهعنوان مثال در تاریخ وقایعی وجود دارد که اهلکتاب با حالتی اهانتآمیز بهجای لغت سلام در هنگام روبهرو شدن با پیامبر (ص)از کلمه سام استفاده میکردند و به آن حضرت میگفتن از «السام علیک» پیامبر هم در پاسخ خویشان میفرمود «علیکم» عایشه با مشاهده این صحنه ناراحت شد و به آن حضرت گفت شما چرا اینگونه پاسخ میدهید باید به آنها شدیدتر برخورد کنید اما پیامبر در جواب فرمودند همان گونه که آنها برخورد کردند باید پاسخ داد نه بیشتر .
💎این روش برخورد معقولانه پیامبر(ص) با آنها بود .
🔴🔴🔴🔴
ادامه مطلب
👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/04/1229
⚜⚜حجت السلام محمد عشایری
♻️♻️روش شناسی اجتهاد
✴️✴️فقهای متقدم و متأخر
🌐🌐اصطلاح «متقدمین» و «متأخرین» از فقها دائم در کتابهای رسائل، مکاسب و کفایه تکرار میشود. البته برای این اصطلاحات حد و مرز نیز مشخص شده است. در ادامه به معرفی این اصطلاحات میپردازیم.
🌀🌀ابن جنید و ابن ابی عقیل را «قدیمین» گویند. پس از این دو از شیخ مفید تا محقق حلی را -که قرن 4، 5 و 6 را شامل میشوند- متقدمین گویند. بزرگان این دوره علاوه بر شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، سلار، حلبی و ابن ادریس میباشند. البته محقق حلی را مرز بین متقدمین و متأخرین حساب میکنیم. در این دوره اگر اجماعی بخواهد شکل بگیرد این بزرگان نباید مخالفت کرده باشند.
❌❌❌❌
ادامه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
https://rahdaad.ir/2022/03/06/1232/
🔴🔴ایت الله حبیبی تبار درباره جواز تنزل از شرایط قاضی به جهت مصحلت این گونه بیان میکند:
✅دلیل اول: تبعیت احکام اسلامی از مصالح
💥ادله قول اول، یعنی قول به جواز نصب قاضی بدون شرایط با وجود مصلحت، پیشتر بیان گشت. برای نقد این قول، مجددا به ادله آن اشاره میشود. دلیل اول بر این قول تبعیت احکام اسلامی از مصلحت است. اگر مصلحت کلی که اصل و اساس تشریع احکام اسلامی است، اقتضا داشته باشد که قاضی غیرمستکمل شرایط نصب شود، نصب او جایز است.
💥شهید ثانی و محقق اردبیلی رضوان الله علیهما این دلیل را بیان و نقد کردهاند.
♦️نقد شهید ثانی و محقق اردبیلی
✅اشکال این دلیل عبارت است از این که مصلحت فی حد نفسه عنوان ثانوی نیست. آن مصلحتی عنوان ثانوی است که مصلحت اکید و الزامیباشد. به بیان دیگر، مصلحت ملزمه که در حقیقت ضرورت میباشد، عنوان ثانوی است و سبب جواز نصب میشود.
❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/07/1237/
⚛حجت اسلام محمد حسین ملک زاده در کتاب «بررسی فقهی ابعاد اقتصادی زکات» این گونه بیان کردند:
✴️علامه صدر در مقدمه کتاب «الفتاوی الواضحه» در فصلی به نام تقسیم الاحکام فرمودند: «و احکام الشریعه علی رغم من ترابتها و اتصال بعضها ببعض یمکن تقسیها علی اربعه اقسام کما یلی:
⭕️ الاول: العبادات؛ الثانی: الاموال؛ الثالث: السلوک الخاص؛ الرابع: السلوک العام» .
⭕️ قسم دوم را به نام اموال مطرح کردند و سپس فرمودند: «الاموال و هی علی نوعین: أ؛ الاموال العامه ب؛ الاموال الخاصه» . و در توضیح اموال عامه فرمودند: «و نرید بها کل مال مخصص لمصلحه عامه و بدخلها ضمنها الزکات و الخمس فانهما علی رغم من کونهما عبارتین یعتبر الجانب المالی فیهما ابرز» . زکات و خمس هرچند از عبادات به شمار میروند اما جنبه مالی در آنها بارزتر است. «و کذالک یدخل ضمنها الخراج و الانفال و غیر ذالک و حدیث فی هذا القسم یدور حول انواع اموال العامه و احکام کل نوع و طریقه انفاقه».
🌀در این قسمت، کلام حول انواع اموال عامه و چگونگی انفاق آنها است. اما اموال خاصه چگونه است؟
❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/08/1241/
📢📢حجتالاسلام سید حسن وحدتی شبیری در موردموضوع شناسی و حکم شناسی این گونه بیان کردند:
🖌 به منظور بررسی بیشتر مسئولیت مدنی دولت از منظر فقه شیعه، ضروریست در درجه اول اقدام به مفهومشناسی کنیم. سابقاً مفاهیم مسئولیت، مسئولیت مدنی و دولت را توضیح دادیم. مسئولیت به معنای پاسخگو بودن است. این مسئولیت ممکن است اخلاقی باشد یا حقوقی یا مشتمل بر حوزههای دیگر مسئولیت شود.
✔️مسئولیت حقوقی بر دو قسم است:
۱_مدنی
۲_کیفری
✔️مسئولیت مدنی خود مشتمل بر دو قسم است:
۱_ قراردادی
۲_خارج از قرارداد؛ که قانون مدنی از آن به الزامات خارج از قرارداد یاد میکند.
دانش حقوق در غرب چند شاخه دارد.
✅ به عنوان مثال حقوق کامنلا و حقوق رومی-ژرمنی. حقوق کشورهای اسلامی هم دارای چند قسم مانند حقوق ایران و حقوق سایر کشورهای اسلامی است.
❌❌❌❌❌❌❌
ادامه مطلب
👇👇👇
https://rahdaad.ir/2022/03/09/1245/