eitaa logo
شبڪہ‌انتشار محتواے بصیرت افزایـےفرهنگےسیاسےاجتماعـےراه امین
212 دنبال‌کننده
22.5هزار عکس
10.7هزار ویدیو
1.1هزار فایل
فَاعْتَبِرُوايَاأُولِي الْأَبْصَار «مسیری برای وحدت و به هم رسیدن اندیشه ها» تبیین منویات امامین انقلاب اسلامی باحضور همیشه سبز سربازان مقابله باجنگ نرم در فضای مجازی 🗨️ما رو در ویراستی دنبال کنید virasty.com/raheamin splus.ir/raheamin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴وقـایـع روز دهــــم مـحــــرم (عاشورای_ حسینی) الحرام سال 61ه. قمری🚩 ❶ شهادت امام حسین علیه‌السلام در این روز در سال 61هجری که روز شنبه یا جمعه بود، آقا و مولایمان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در سن 58 سالگی بعد از نماز ظهر، مظلومانه و با حالت تشنگی و گرسنگی در زمین کربلا به شهادت رسیدند.(1) این روز، روز باریدن خون از آسمان است و روزی‌ست که شهادت اهل بیت و اصحاب امام حسین علیه‌السلام در آن به وقوع پیوسته است. چهار هزار ملک در این روز به زمین کربلا برای نصرت آن حضرت آمدند و چون اجازه نیافتند تا ظهور حضرت مهدی گریه‌کنان نزد قبر آن حضرت ماندگارند.(2) ❷ شهادت اهل بیت و اصحاب سیدالشهداء علیهم السلام شهادت حضرت علی‌اکبر، شهادت حضرت علی‌اصغر، شهادت حضرت عباس بن علی، شهادت قاسم بن حسن، شهادت عبدالله بن الحسن، شهادت حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، حربن یزید ریاحی، جون مولی ابی ذرالغفاری، و شهادت همسروهب ❸ آمدن ذوالجناح با یال و کاکل خونین به سوی خیمه فاطمیات برای آوردن خبر شهادت آن حضرت ماتم و ناله و گریه پردگیان حرم بر سیدالشهداء علیه‌السلام و اولاد و بستگان و اصحاب آن حضرت غارت اموال ازخیام امام حسین علیه‌ السلام فرار فاطمیات و علویات در بیابانها بعد از شهادت آقا و سرورشان اباعبدالله علیه‌السلام غارت کردن لباس و زره و... از بدن های مطهر شهدای کربلا جدا شدن سرهای مطهر امام حسین علیه‌السلام و اهل بیت و اصحاب آن حضرت به آتش کشیدن خیمه های آل الله شهادت دختران کوچک در کنار خیمه‌ها ❹ گریه و ماتم بر سیدالشهداء علیه‌السلام و عزای زمین و زمان، عرش و آسمان، جن و انس و ملک و وحوش بر آن حضرت در این روز ملکی ندا کرد: این امت ظالمی که عترت پیامبر خود را کشتید خداوند شما را موفق به درک عید فطر و قربان نفرماید.  ❺ رأس مطهر امام حسین علیه‌السلام در کوفه عصر عاشورا رأس مطهر و نورانی امام حسین علیه‌السلام را توسط خولی بن یزید اصبحی ملعون و حمید بن مسلم ازدی به کوفه فرستادند. ❻ خونین شدن ریشه هر گیاهی که از زمین می‌کشیدند از مصیبت عظمای آن روز(3) ❼ قتل ابن زیاد ابن زیاد در روز عاشورای سال 67 هجری به فرمان مختار به جزای ظاهری اعمالش رسید و کشته شد. حصین بن نمیرو جمعی از قتله امام حسین علیه‌السلام نیز همراه ابن زیاد به قتل رسیدند.(4) ❽ قیام حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف به روایتی حضرت مهدی در این روز قیام خواهند کرد.  ✍✍ منابع: 1⃣کافی: جلد1 صفحه463 ارشاد: جلد2 صفحه133 2⃣بحارالانوار: جلد45 صفحه226، جلد52 صفحه326 3⃣کامل الزیارات: صفحه159 تفسیرابن کثیر: جلد4 صفحه154 4⃣بحارالانوار: جلد45 صفحه385،383 قلائد النحور: جلد ذی‌الحجه صفحه424 5⃣امالی طوسی: صفحه243 مدینة المعاجز: جلد4 صفحه328
امام‌رضا(ع)فرمودند: اگر به گونه ای برای امام حسین علیه السلام گریه کنی که اشک هایت بر گونه هایت جاری شود خداوند همه گناهانت چه کوچک،چه بزرگ و چه کم و چه زیاد را خواهد بخشید. (بحارالأنوار)
•|أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ص) •|خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قراردهد که در کنار ولی دم او، امام مهدی از خاندان محمد(ص)، به خونخواهی او برمی‌خیزند. ╭━═━🍃❀🏴❀🍃━═━╮ http://raheamin.blog.ir/ ╰━═━🍃❀🏴❀🍃━═━╯
رودراتابہ‌ابد،تشنہ‌ےمھتاب‌گذاشت داغ‌لبهاےخودش‌رابہ‌دل‌آب‌گذاشت..🥀💔
••🥀🏴•• بۍسبب‌نیست‌چنین‌معرڪه‌برپاشده‌است وسط‌خیمه‌ماروضه‌‌مہیاشده‌است دست‌دشمن‌چه‌قدرنیزه‌وتیغ‌وتیراست هرڪدامش‌به‌طریقۍبه‌تنت‌جاشده‌است💔 .
اِےاهلِ‌حرم‌منتظرِ‌یار‌نمانید‌ چشمان‌بہ‌رهِ‌مشڪ‌علمدار‌نمانید‌...🖤
سلام به روی ماهتون عزادارن حسینی 🏴 فرارسیدن عاشورا ، روز شهادت سرور و سالار شهیدان و 72 نفر از یاران با وفای حضرت اباعبدالله علیه السلام را به محضر مقدس حضرت بقیة الله اعظم اروحنا فدا و شما دلدادگان و عاشقانان حضرت ، از صمیم قلب تسلیت و تعزیت عرض میکنم 🏴🏴🏴🥀
هدایت شده از KHAMENEI.IR
16.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | روضه‌ی عصر عاشورا به روایت آیت‌الله خامنه‌ای 🏴 ...وقتى که زینب رسید آن‌جا جسد عزیزش را روى زمین گرم کربلا افتاده دید به جاى هرگونه عکس‌العملى، به جاى هر گونه شکایتى رفت به طرف جسد عزیزش ابى‌عبداللَه خطاب به جدش پیغمبر صدایش بلند شد «یا رسول‌اللَه صلی علیک ملیک السماء هذا حسینک مرمل بالدماء مقطع الاعضاء»... 💻 صفحه ویژه حسینیه امام خمینی👇 https://farsi.khamenei.ir/package?id=18121
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 | رهبر انقلاب: اگر ملت ما را این‌جور در طول قرنهای متمادی با اصرار نمیکردند و بیان نمیکردند، ممکن بود این حادثه‌ی مهم از یادها برود یا بسیار ضعیف‌تر از آنچه واقع شده است منعکس بشود. 🔍 دسترسی به محصولات بسته‌ی رسانه‌ای 👇 ◾ Farsi.Khamenei.ir
فلسفهٔ قیام عاشورا در نیمهٔ سدهٔ گذشتهٔ شمسی در ایران ما تلاش‌هایی بسیار برای فهم چراییِ رخداد عاشورا صورت گرفت و شماری از اهل اندیشه و علم به طرح نظریات خود پرداختند. در این نوشته پنج نظریه مشهور را به‌اجمال معرفی کرده‌ایم: ۱. نظریه «شهید آگاه». در این نظریه فلسفهٔ قیام امام حسین(ع) بخشوده‌شدنِ گناهان امت دانسته شده است. صاحبان این نظریه معتقدند امام بنا به خواست الهی و آگاهانه و عامدانه به کربلا رفت تا شهید شود و خداوند گناهان عزاداران او را ببخشاید. مانند آنچه در مسیحیت دربارهٔ مسیح(ع) گفته ‌شده که خداوند خون او را فِدیه گناهان مردم قرار داد. این نظر گویا نخستین بار در دورهٔ تیموری در کتاب «روضةالشهداء» ملاحسین کاشفی مطرح شد و پس از آن آثاری دیگر نیز هماهنگ با آن نوشته و ترویج شد. ۲. نظریه «امر به ‌معروف و نهی از منکر». مرحوم محمدتقی شریعتی با نقد نظریه «شهید آگاه»، امر به‌ معروف و نهی از منکر را فلسفهٔ قیام امام معرفی کرد و بزرگ‌ترین منکر را در آن دورانْ انحراف ایجادشده در عرصه حکومت دانست. این نظر در سال ۱۳۴۱ در سخنرانی در تالار رازی دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی مطرح شد. متن این سخنرانی با اضافاتی در کتابی با عنوان «چرا حسین(ع) قیام کرد؟» منتشر شد. استاد مرتضی مطهری نیز در چند سخنرانی و نوشته که بیشتر در دههٔ ۱۳۵۰ شمسی نوشت یا ایراد کرد و بعدها در کتابی سه‌جلدی به نام «حماسه حسینی» تدوین و منتشر شد، بویژه در سخنرانی «عنصر امر به‌ معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی» دیدگاه خود را در این خصوص به‌روشنی و تفصیل شرح داد. ایشان ضمن تأکید بر جایگاه مهم اصل «امر به ‌معروف و نهی از منکر در تعالیم اسلامی»، قیام امام را منطبق با این اصل تحلیل کرده است. اساس سخن استاد محمدتقی شریعتی و استاد مرتضی مطهری یکی است، اما دامنهٔ مباحث، ارائه شواهد تاریخی، استدلال‌ها و… در کار مطهری بسیار مفصل‌تر است. ۳. نظریه «حکومت اسلامی». مرحوم آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی در کتابی با عنوان «شهید جاوید» که در سال ۱۳۴۹ شمسی منتشر شد، فلسفهٔ قیام امام را سرنگون‌کردنِ یزید و تشکیل حکومت اسلامی دانست. ایشان با نقد بسیاری از روایت‌های تاریخی مشهور، در این باب نظریه‌ای خاص ترتیب داد که با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی جدی و گسترده روبه‌رو شد. آیت‌الله صافی گلپایگانی کتاب «شهید آگاه» را در ردّ این کتاب نوشت و منتشر کرد. ۴. نظریه «شهادت». دکتر علی شریعتی در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شمسی با ایراد چند سخنرانی و نگارش چند کتاب و مقاله به ارائه نظریه خود دربارهٔ فلسفهٔ قیام امام حسین(ع) پرداخت. دکتر شریعتی معتقد بود امام حسین(ع) قیام کرد و آگاهانه و عامدانه شهادت را برگزید، اما نه برای اینکه بعدها دیگران بر او بگریند و گناهانشان آمرزیده شود، بلکه به این دلیل که با شهادت خود، دولت اموی و شخص یزید را رسوا و مشروعیت او را سلب کند. او شهادت را برگزید چون نه امکان پیروزی بر یزید برای او فراهم بود و نه می‌توانست در برابر او ساکت بنشیند. ۵. نظریه «تقابل شام و عراق». به‌عنوان آخرین نظریه باید به نظر مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی اشاره کرد. دکتر شهیدی در اوایل دههٔ ۱۳۶۰ شمسی در کتابی با عنوان «پس از پنجاه سال» به تحلیل قیام امام حسین(ع) پرداخت و منازعات سیاسی دیرینه میان اعراب عراق و شام را محرکی قوی برای دعوت کوفیان از امام برای راه انداختنِ حرکتی علیه یزید و انتقال دوبارهٔ مرکز حکومت از شام به عراق دانست. 📌 چند نکته: نخست. این نظرات کاملاً ضدونقیضِ یکدیگر نیستند و در میان آنها عناصر مشترک نیز کم نیست. دوم. در تمامی نظراتی که در دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ شمسی مطرح شد، نظریه سنتیِ «شهید آگاه» یعنی اعتقاد به کشته‌شدنِ امام برای بخشوده‌شدنِ گریه‌کنندگان بر او، به‌تصریح یا اشاره نقد و رد شده است. این کار در آستانهٔ انقلاب اسلامی و فضای قبل و بعد از آن کاملاً قابل‌درک است. سوم. بر سر بعضی از این دیدگاه‌ها به‌خصوص نظریه «حکومت اسلامی» منازعات کلامی و قلمی تندی درگرفت و برخی نویسندگان و گویندگان از ادبیات تند و غیرقابل قبولی بهره بردند. ختم کلام اینکه فیلسوف معاصر تاریخ، مایکل استنفورد، معتقد است: «تاریخ عبارت است از یک گفتگوی بی‌پایان»؛ گفتگویی همیشگی میان مورخان و شواهد و داده‌های تاریخی. بر این اساس باید همچنان منتظر ارائهٔ نظریاتی تازه دربارهٔ فلسفهٔ قیام عاشورا بود، اما شگفت اینکه از زمان طرح آخرین نظریه در خصوص فلسفهٔ قیام عاشورا تاکنون بیش از چهل سال گذشته است. صفحات مجازی مجموعه بصیرتی فرهنگی راه امین» https://eitaa.com/raheamin @raheamin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد | مشهور شد که قُتِلَ الْحُسين... ▪️مرثیه‌خوانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به زبان ترکی در مورد سيدالشهدا(ع) در اردبیل 🏴 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✍ ‏رهبرانقلاب: بدون دوربين‌ها، قلم‌ها و دلسوزی‌هاى خبرنگاران لحظه‌ها ماندگار نمی‌شود! 🖊 به‌مناسبت Farsi.Khamenei.ir
•┈┈••••✾•🚩•✾•••┈┈• 🌾 روایتی از ۱۳شهید نوجوان جهرمی که روز عاشورای ۶۲ تشنه شهید شدند... 🌷 اولین باری بود که در روز تاسوعا نیرو به جبهه می بردم. حزن شدیدی فضای اتوبوس را گرفته بود، تعدادی جوان ونوجوان معصوم. شاید اولین سالی بود که بچه‌ها شب عاشورا را در اتوبوس می گذراندند. هر کس برای خودش خلوتی داشت. بعضیها زیر لب روضه می خواندند، بعضی در فکر  و برخی دیگر چیزی می‌نوشتند. شب فرا رسید کمی خسته شده بودم از آقای نظری که کمک من بود خواستم تا او رانندگی کند و من ساعتی استراحت کنم، زمانی که اتوبوس برای اقامه نماز صبح ایستاد از خواب بیدار شدم. بعد از خواندن نماز صبح من پشت فرمان نشستم. باید کمی عجله می‌کردیم تا ساعت 4 عصر خودمان را به مهاباد برسانیم چون بعد ساعت 4 جاده ناامن می‌شد و تازه تردد ضد انقلاب آغاز می‌شد و تا صبح روز بعد ادامه می یافت و جاده را ناامن می‌کرد. روز عاشورا بود و از گوشه کنار اتوبوس صدای هق هق گریه به گوش می‌رسید. نمی دانم شاید به دلشان افتاده بود که در روز عاشورای امام حسین، به شهدای کربلا می پیوندند. هر از گاهی آقای نظری پارچ آبی را بین بچه‌ها می‌گرداند تا بنوشند اما عاشورا بود وکسی لب به آب نمی زد. حال و هوای اتوبوس قابل توصیف نبود. نزدیک ظهر مقداری نان و خرما بین بچه‌ها تقسیم شد و به عنوان ناهار آن را درون اتوبوس میل کردند. فرصت توقف نداشتیم فقط چند لحظه‌ای را برای اقامه نماز ظهر در سقز ایستادیم. نماز ظهر عاشورایشان دیدنی بود تعدادی نوجوان چهارده پانزده ساله با آن جثه‌ کوچکشان مشغول راز و نیاز بودند. سریع سوار شدند تا زودتر به مهاباد برسیم، دلهره عجیبی داشتم آقای نظری هم که کنار من نشسته بود حال خوشی نداشت و می‌گفت خیلی دلم شور می‌زند. دلمان مثل سیر و سرکه می جوشید و دلیلش را نمی دانستیم که ناگهان متوجه شدم جاده بسته شده است و یک مینی بوس  ویک سواری کنار جاده ایستاده بودند. فکر کردم تصادف شده است. پاهایم را تا آخر روی ترمز فشار دادم، چند نفر با لباس مبدل بسیجی و اسلحه اطراف جاده ایستاده بودند. ناگهان دو سه نفر آرپیجی به دست وسط جاده ظاهر شدند و به سمت ما نشانه رفتند. مصطفی رهایی بلند شد و داد زد: «کوموله‌ها هستند، کوموله‌ها هستند.» شوکه شده بودم، نمی دانستم چه کاری باید انجام دهم. یکی از منافقین گفت: دستتان را بالا ببرید و ناگهان درب اتوبوس را باز کرد و همه را با اسلحه تهدید کرد. دور تا دورمان را با اسلحه احاطه کرده بودند و نمی شد تکان خورد. کارت اتوبوس و پلاک شخصی آن، آنها را متقاعد کرد که اتوبوس شخصی است. آنان تمام وسایل بچه‌ها را از جعبه اتوبوس بیرون آوردند و کارت شناسایی آنها را گرفتند. همه آنها بسیجی بودند به جز مصطفی رهایی که کارت سپاه داشت. با تهدید همه را به سمت جنگل بردند و تنها من و آقای نظری مانده بودیم. نمی دانم چطور باورشان شده بود که ما دو نفر شخصی هستیم و ارتباطی با رزمندگان نداریم و فقط راننده هستیم. در همین حین یک مینی‌بوس پر از مسافر هم از راه رسید و آن را هم متوقف کردند و در بین آنها سربازی را که به همراه پدر پیرش به مهاباد می رفتند، پیاده کردند و سرباز را همان جا جلو چشمان پدرش کشتند و پیرمرد را به من سپردند و گفتند پیرمرد را سوار کن و برگرد. تمام حواسم پیش بچه‌ها بود، خدایا چه بر سر بچه‌ها می‌آورند. جرأت نمی‌کردم از سرنوشت بچه‌ها بپرسم صدای شنیدن تیر از بین جنگل خیلی مرا بیتاب کرده بود با دلهره تمام پشت فرمان نشستم و با اضطراب اتوبوس را روشن کرده و به سمت نزدیکترین مقر سپاه حرکت کردم. فردا صبح زود اتوبوس را برداشتم و به محل حادثه حرکت کردیم. ماشین را کنار جنگل گذاشتم و به سرعت به طرف جنگل دویدم. غمبارترین و سخت ترین صحنه عمرم را آن جا دیدم. بدن بی‌جان و تیرباران شده 13 جوان و نوجوان معصوم که هر یک گوشه‌ای افتاده بودند و در عصر عاشورای سال 1362 به جمع شهدای کربلای 61 هجری قمری پیوستند. ☝ راوی: 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭 •┈┈••••✾•🚩•✾•••┈┈• صفحات مجازی مجموعه بصیرتی فرهنگی راه امین» https://eitaa.com/raheamin @ r a h e a m i n تاریخ به افق کربلا :: صفحات مجازی مجموعه بصیرتی فرهنگی راه امین http://raheamin.blog.ir/post/%F0%9F%8F%B4%F0%9F%8F%B3%EF%B8%8F%F0%9F%8F%B4
تاریخ به افق کربلا :: صفحات مجازی مجموعه بصیرتی فرهنگی راه امین http://raheamin.blog.ir/post/%F0%9F%8F%B4%F0%9F%8F%B3%EF%B8%8F%F0%9F%8F%B4
هدایت شده از ریحانه
🔰حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، عامل پیروزی حادثه کربلا 🔺رهبرانقلاب: انسان زینب کبری را مشاهده میکند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌ای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است. 🔻متن کامل را در تصویرنوشت‌های زیر بخوانید. 🏴 @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
-2056249597_-1741601253.mp3
10.08M
🎙 بشنوید | سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۱/۰۵/۱۷ 🏴 ◾️ Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
-337109246_336233606.mp3
9.67M
🎙 بشنوید | روضه‌خوانی آقای حاج محمود کریمی در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۱/۰۵/۱۷ 🏴 ◾️ Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
39.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۱/۰۵/۱۷ 🏴 💻 صفحه ویژه حسینیه امام خمینی👇 https://farsi.khamenei.ir/package?id=18121
هدایت شده از KHAMENEI.IR
29.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | روضه‌خوانی آقای حاج محمود کریمی در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی(ع) در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۱/۰۵/۱۷ 🏴 💻 صفحه ویژه حسینیه امام خمینی👇 https://farsi.khamenei.ir/package?id=18121
🏴 | روز یازدهم محرم ️ عمر سعد ملعون روز یازدهم تا وقت ظهر در کربلا ماند، و بر کشتگان سپاه خود نماز گذارد و آنان را به خاک سپرد. ⚫️ وقتى روز از نیمه گذشت فرمان داد تا دختران پیامبر صلی الله علیه و آله را بر شتران بى‌جهاز سوار کردند و امام سجاد علیه السلام را نیز با غلِ جامعه بر شتر سوار کردند. ⚫️هنگامى که آنان را از قتلگاه عبور دادند و نظر بانوان بر جسم مبارک امام حسین علیه السلاتم افتاد لطمه‌ها بر صورت زدند و صدا به صیحه و ندبه برداشتند. صفحات مجازی مجموعه بصیرتی فرهنگی راه امین http://raheamin.blog.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحات مجازی مجموعه بصیرتی فرهنگی راه امین ╭━═━🍃❀🏴❀🍃━═━╮ http://raheamin.blog.ir/ ╰━═━🍃❀🏴❀🍃━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻سوال چرا امام حسین علیه‌السلام نزدیک آب خیمه نزد تا به آب دسترسی داشته باشد؟ ✅ پاسخ 🆔 @shobhe_shenasi استفاده از حربه آب در جنگ (در گذشته و حال) همواره وجود داشته است. مثلاً در جنگ صفین معاویه شریعه فرات را به روی لشکر امام بست، اما با توجه به برتری نظامی لشکر امام علی ع در استفاده از این حربه ناکام ماند و حضرت فرات را تسخیر کرد (و البته مقابله به مثل نکرد) منابع تاریخی نشان می‌دهند که امویان قصد داشتند مجدد از این حربه استفاده کنند. مثلاً عبیدالله بن زیاد طى نامه اى از حُر مى خواهد که امام حسین (علیه السلام) را در سرزمینى بدون پناهگاه و آب و آبادى فرود آورد. (ارشاد شیخ مفید ج ۲ ص ۸۴) و همین که امام حسین (علیه السلام) در سرزمین کربلا فرود آمد و مستقر گردید; عمر بن سعد از سوى عبیدالله بن زیاد مأموریت یافت که بین امام حسین (علیه السلام) و آب حایل گردد. دینورى در این باره مى نویسد: «ابن زیاد به عمر بن سعد نوشت که از حسین (علیه السلام) و یاران او آب را باز گیرد و نباید یک جرعه آب بنوشد، هم چنان که این کار رانسبت به عثمان بن عفان پرهیزکار انجام دادند». (اخبار الطوال ص ۳۰۱) عمر بن سعد مأموریت حفاظت از آب را به عمرو بن حجاج زبیدى به همراه پانصد سوار واگذار کرد. آنان از روز هفتم تا دهم محرّم یعنى پایان جنگ با جدّیت تمام از شریعه فرات حفاظت مى نمودند که مبادا امام حسین(علیه السلام)و یارانش از آن، آب بَردارند.(اخبار الطوال ص ۳۰۱) آنها نه تنها بین امام حسین (علیه السلام) و آب حایل شدند; بلکه با به راه انداختن جنگ روانى بر آثار ناشى از تشنگى و فقدان آب افزودند، به طور مثال: عبدالله بن حصین ازدى که از قبیله بجیله بود ندا داد: «اى حسین آیا این آب را مى بینى که مانند قلب آسمان صاف است تو یک قطره از آن را نخواهى چشید تا آنکه از تشنگى بمیرى». (کامل ابن اثیر ج۵ ص ۱۵۸) شمر نیز از جمله کسانى بود که در رابطه با آب به امام حسین(علیه السلام) زخم زبان مى زد. (بحارالانوار جلد ۴۵ ص ۵۱) عمر بن سعد هم افزون بر آن که عمرو بن حجاج زبیدى را نگهبان آب کرد، شخصى را نیز مأمور نمود که ندا دهد: «اى پسر فاطمه(علیها السلام) و رسول خدا (صلى الله علیه وآله) تو از این آب یک قطره نچشى تا آن وقت که طعم مرگ را بچشى یا به حکم عبیدالله گردن نهى». (الفتوح ص ۸۳) ممانعت از دستیابی امام به آب، توسط امام زمان علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه امام زمان(عج) نیز نقل شده است : «فمنعوک الماء ووُرودَهُ» «پس آب و ورود بر آن را از تو منع کردند» 🔹 نکته اگر چه از ابتدا راهبرد ممانعت از آب در سپاه عمر سعد مطرح بود اما از روز هفتم محرم به طور جدّى مانع از دستیابى امام حسین (علیه السلام) به آب شدند. بنابراین، آن چه مربوط به تشنگى امام(علیه السلام) و یارانش به ویژه فرزندان و زنان مى شود مربوط به سه روزِ پایانى، یعنى از هفتم تا دهم محرم است و در این فاصله نیز البته امام حسین (علیه السلام) به طرق گوناگون آب مورد نیاز اردوى خویش را تأمین مى کرده است. اما در ساعات پایانی کار به شدت بالا گرفت و در خیام حسینی قحط آب شد. 👈 پاسخ‌به‌شبهات‌فــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06