eitaa logo
راهی بسوی مهدویت
84 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
71 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 📝شرح فعالیت گروه 1️⃣ شرح فرازی از جامعه کبیره، تفسیر یک آیه مهدوی 2️⃣ پاسخ به شبهات مهدوی 3️⃣حدیث واحکام شرعی 4️⃣ طرح مباحث مهدوی 5️⃣مباحث دوره آخرالزمان 6️⃣مطالب مهدوی 7️⃣ادعیه و زیارات https://eitaa.com/rahi_be_soy_mahdaviat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای ظهور باید... .mp3
5.04M
🔊 🎵 «برای ظهور باید...» 🎙 استاد 📝 برای ظهور باید برنامه‌ریزی کرد... 🔸 مهدویت دو موتور محرک دارد.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🕊️🥀🕊️🥀🕊️ سلام بر منتظران 🌼طبق روال جمعه های انتظار زیارت آل یاسین را زمزمه می کنیم. 🌼 🕊️🥀🕊️🥀🕊️ اَلسَّلامُ‌عَلَیْکَ‌یابَقِیَّهَ‌اللَّهِ‌فی‌اَرْضِهِ -هٰذایَومُ‌الجُمعَه 🌹اَلّلهُمَّـ؏عَجِّل‌لِوَلیِّڪَ الفَرَج🥀آدرس ما در پیام رسان واتساپ 👇🏻: https://chat.whatsapp.com/CPyO5TArkDi7XZtYjM9x96 آدرس ما در پیام رسان ایتا 👇🏻: https://eitaa.com/rahi_be_soy_mahdaviat
26.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬کلیپ 🌦زیارت آل یاسین برای غروب جمعه‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 *و کلامکم نور* 🍀 و *سخنان شما (خاندان رسالت ) نور است.* 🌸
🌹🪴🌹🪴🌹🪴🌹🪴https:/chat.whatsapp.com/CPyO5TArkDi7XZtYjM9x96 *بسم الله الرحمن الرحیم* *سلام و عرض ادب و صبح بخیر خدمت شما 🌹* *شرح فرازی دیگر از زیارت جامعه کبیره از زبان بزرگان دین در روز شنبه*🌸 یکی از زیارات مورد سفارش امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف زیارت جامعه کبیره می باشد 🌹 *السلام علیک یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله...* 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 *و كَلاَمُكُمْ نُورٌ* 🔹 *«گفتار شما نور است»* 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 *رمز تقدّم تعليم بر آفرينش* قدرت بر سخن گفتن و بيان ، يكي از مواهب بزرگ خداوند است . در سوره‌ي مباركه‌ی الرحمن، اشاره به عظمت نعمت بيان شده است : ]الرَّحْمنُ🌸عَلَّمَ الْقُرْآنَ🌸خَلَقَ الْإنْسانَ🌸عَلَّمَهُ الْبَيانَ🌸؛[1] *در این آيه مقام رحمانيّت خدا مورد توجّه قرار گرفته و نفرموده:* *اَلله عَلَّمَ الْقُرآن ؛* بلكه فرموده: *الرَّحْمنُ🌸عَلَّمَ الْقُرْآنَ* ؛ يعني خدا به لحاظ مقام رحمانيّت و بخشايندگي ‌اش، قرآن را تعلیم فرموده و انسان را آفريده و بيان و سخن گفتن را به او تعلیم داده است و جالب اين كه پس از تذكّر مقام رحمانيّت خدا، سخن از تعليم و آموزش علم به ميان آورده و سپس سخن از آفرينش انسان و تعليم سخن گفتن به میان آمده است 🪴. *در صورتي كه مسأله‌ي تعليم، بعدا از خلقت است . يعني انسان اوّل خلق مي‌ شود و بعد علم مي ‌آموزد* . *ولي اينجا مي‌ بينيم مقام علم و تعليم را جلوتر از مقام خلق و آفرینش ذكر كرده و اين نشان مي ‌دهد كه علم آن چنان شرافت و عظمت دارد كه مي ‌توان گفت، تقدّم بر خلقت دارد به خاطر نشان دادن عظمت علم و دانش. 🍃🌸🍃🌸🍃يعني این دلیل شرافت و رفعت مقام علم نزد خدا است ؛ آن هم علم قرآن نه هر علمي. يعني آن علمي كه از جلالت و عظمت در حدّي است كه شايسته‌ي تقدّم بر خلقت است.* 🍃🌹🍃🌹علم قرآن است كه با تعليمات آسماني اش، عالم انسان را به حيات ابدي و سعادت همیشگی وصل می کند. 🤲 🔹 *نعمت ممتاز بيان* عَلَّمَ الْقُرْآنَ 🌸خَلَقَ الْإنْسانَ🌸عَلَّمَهُ الْبَيانَ🌸؛ بعد از ذكر نعمت خلقت ، سخن از نعمت بيان به ميان آمده است. بيان، يعنی گفتن و روشن كردن حقايقي كه انسان در مغز و فكر خود دارد . خداوند اين قدرت را به انسان داده كه بتواند آنچه را كه درك مي‌ كند به بيان و سخن آورده و به ديگران منتقل سازد. 🌸🍃🌸🍃 ابزار اظهار قدرت بيان نيز، نعمت زبان است كه خالق منّان در داخل دهان انسان قرار داده و در ميان اعضا و جوارح انسان ، امتياز خاصّي دارد. 🌹🍃🌹 اعضا و جوارح انسان، هر يک در كار خود محدوده‌اي دارند و از حدّ خودشان نمي ‌توانند خارج شوند .از چشم انسان جز ديدن اشياء، كار ديگري ساخته نیست و از كار گوش، اطّلاعي ندارد . گوش هم از كار چشم بي‌ اطلاع است و هر دوي آن‌ها از كار دست و پا بي ‌خبرند ، ولي عجيب اينكه زبان با همه‌ي اعضا و جوارح در ارتباط است و از كاركرد *همه آگاهي مي‌ دهد . ديدني‌ها و شنيدني‌ها را بيان مي ‌كند، بوييدني‌ها، چشيدني‌ها، درک كردني‌ها و فهميدني‌ها را بيان مي ‌كند . درباره‌ي خدا و پيامبران و فرشتگان و جنّ و انس و دنيا و آخرت حرف مي‌ زند . از عرش تا فرش ، همه در حيطه‌ي كار زبان قرار مي ‌گيرند . چون زبان ، ترجمان عقل است و عقل، همه‌ي اين حقايق را در حدّ ظرفيت امكاني ‌اش درك مي ‌كند ، زبان هم آنچه راعقل درک می‌کند بيان مي ‌دارد.* 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🔹 *خدمت و خيانت زبان* از طرف ديگر گناه زبان نيز بزرگ است و همان ‌طور كه كار خوب از او بر مي ‌آيد ، كار بد نيز از او بر مي ‌آيد 🤦، از اين رو گفته‌اند: *« زبان اندازه‌اش کوچک ولی گناهش بزرگ است ».* چه بسيار خطراتي كه از زبان نشأت مي ‌گيرد در حالي كه هيچ كدام از اعضاي بدن، آن خطرات را به بار نمي ‌آورند .🤦🤦 در يك روايت از امير مؤمنان (علیه السلام) نقل شده كه مي ‌فرمايد: *(ما خَلَقَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ شَيئاً اَحْسَنَ مِنَ الْكَلامِ وَ لا اَقْبَحَ مِنْهُ)؛[2]* *«خداوند چيزي را بهتر از سخن و بدتر از سخن نيافريده است».* 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🔹 *زبان سعادت‌ ساز يا سعادت ‌سوز* *پیامبران (علیهم السلام) ابزار عمده‌ي كارشان زبان است و با زبان، پيام خدا را به بندگان خدا ابلاغ مي ‌كنند و آن‌ها را به سعادت ابدي رهنمون مي ‌گردند.فرموده‌اند :* *«تا حرف نزده‌اي، سخن در بند توست و همين كه حرف زدي، تو در بند آن مي‌افتي».* (فَرُبَّ كَلِمَهٍْْ سَلَبَتْ نِعْمَهًْْ وَ جَلَبَتْ نِقْمَهًْْ)؛[4] *«چه بسا يك كلمه، نعمتي را از دست انسان مي ‌گيرد و بلايي را پيش مي ‌آورد».* 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 🔹 *زبان، تابع روح انسان* امير مؤمنان (علیه السلام )خواهري به نام "امّ هاني" و از او خواهرزاده‌اي به نام "جعدهْْ بن عبيره" داشتند. او به گفته‌ي ابن ابي الحديد، مردي عالم و شجاع و سخنور و از طرف امام، والي خراسان بوده است🌿🌿🌿.گ
اهي امام(علیه السلام )به بعضي از اصحابشان دستور مي ‌دادند در حضور عامّه‌ي مردم صحبت كنند. صعصعهْْ بن صوحان يكي از آن‌ها بود كه در حضور امام در مجلس عمومي صحبت مي ‌كرد. يكي هم جعده بود كه روزي حضرت در حضور جمعي از مردم به او فرمودند، برخيز و صحبت كن!!! 🌹 او طبق دستور امام برخاست و روي منبر نشست ، امّا همين كه خواست حرف بزند، زبانش بند آمد و نتوانست صحبت كند .از منبر پايين آمد و خود امام برخاست و بالاي منبر نشست و آغاز سخن نمود و خطبه‌اي طولاني انشاء فرمود كه از جمله‌ي آن خطبه اين كلمات است: آگاه باشيد ! زبان پاره‌اي از وجود انسان است.از خود اختياري ندارد ؛ تابع روح انسان است.اگر روح در حال انقباض و ناتوان از سخن گفتن باشد، زبان نيز گويا نمي ‌گردد (آنگونه كه شخص اگر ناتوان از راه رفتن باشد، پا نيز راه نمي ‌رود ) و اگر روح در حال انبساط و نشاط باشد و قادر بر سخن گفتن ، در اين موقع است كه سخن به زبان مهلت نمي ‌دهد(شتابان و روان بر زبان جاري مي‌ گردد).آنگاه ادامه‌ي سخن داد و فرمود: *(وَ إِنَّا لِاُمَرَاءُ الْكَلامِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ)؛[7]* 🔹 *ما (خاندان رسالت) اميران و فرماندهان سخن هستيم ، سخن تحت فرمان ماست. ما سخن را به يمين و يسار و پايين و بالا مي‌ كشيم و دستور حركت و توقّف مي ‌دهيم . ريشه‌هاي سخن در قلب ما فرو رفته و شاخه‌ هايش بر ما گسترده شده است.* 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🔹 *زبان،معرّف شخصيّت انسان* (اَللِّسانُ ميزانُ الاِنْسان)؛[8] 🔹 *«زبان ترازوي [سنجش] انسان است».* اگر بخواهي شخصيّت كسي را از جهت معنويّت بسنجي ، به سخن و زبانش بايد بنگري كه از زبان او چه صادر مي ‌شود . زبان كه به كار افتاد ، نشان مي ‌دهد كه گوينده‌اش در چه كفه‌اي قرار گرفته است؛ در كفه‌ي علم و حكمت يا در كفه‌ي جهالت و سفاهت. 🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🔹 *«سخن بگوييد تا شناخته شويد».* (فَإِنَّ الاِنسانَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ)؛ [9] *چون انسان در زير زبانش پنهان است.زبان كه به سخن در آمد ، آدمي شخصيّتش بارز مي ‌گردد.* *در سخن پنهان شدم مانند بو در برگ گل*🌹 *هر كـه ديدم ميل دارد در سخن بيند مرا* 🌹 *نورانيّت كلام ائمّه (علیهم السلام)* ابن ابي الحديد درباره‌ي كلام مولا گفته است: (دونَ كَلامِ الْخالِقِ وَ فَوقَ كَلامِ الْمَخْلُوقِ) ؛ [10] 🔹 *«پايين ‌تر از كلام خالق و بالاتر از كلام مخلوق است».* 🍃🌹🍃🌹🍃 *آري! (كلامكم نور) سخن شما خاندان رسول، نور است.چون شماييد كه مظهر صفات الله هستيد. طبق اين حديث، انسان مؤمن در ميان پنج نور در رفت‌ وآمد است* . (اَلْمُؤمِنُ يَتَقَلَّبُ فِي خَمْسَهٍْْ مِنَ النُّورِ مَدْخَلُهُ نُورٌ وَ مَخْرَجُهُ نُورٌ وَ عِلْمُهُ نُورٌ وَ كَلامُهُ نُورٌ وَ مَنْظَرُهُ يَومَ الْقِيامَهِْْ نُورٌ)🌹 ؛[11] *«مؤمن در ميان پنج نور مي‌ چرخد و مي ‌گردد.مدخلش نور و مخرجش نور است و علم و كلامش نور و ديدگاهش در قيامت، نور است».* 🌹🍃 *بنابراين، خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) كه مظاهر حضرت الله هستند نورالانوارند.* 🌸🌸🌸🌸🌸 [1]ـ سوره‌ي رحمن،آيات1تا4.🌸 [2]ـ الفقیه، جلد 4صفحه384🌸 [4]ـ نهج‌البلاغه‌ي فيض،خطبه‌ي381.🌸 [7]ـ نهج‌البلاغه‌ي فيض،خطبه‌ي233.🌸 [8]ـ غررالحكم،صفحه‌ي209.🌸 [9]ـ بحارالانوار،جلد68،صفحه‌ي291.🌸 [10]ـ بحارالانوار،جلد41،صفحه‌ي145.🌸 [11]ـ همان،جلد64،صفحه‌ي23.🌸🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 برگرفته و تلخیصی از بيانات آیت‌الله سید محمد ضیاء آبادی🌸 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.🌸 ادامه مبحث کلامکم نور انشاءلله در جلسه آینده 🌹🪴🌹🪴🌹🪴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*بسم الله الرحمن الرحیم* 🌀🔅🌀🔅🌀🔅🌀🔅🌀 🔅 *الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم* 🔅 *اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ* 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔅 *السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ* 🔅 *السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكِ وَ عَلَى رُوحِكِ وَ بَدَنِكِ‏* 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 💠عرض سلام و ادب خدمت مهدی یاوران و همراهان گرامی خداوند سبحان را شاکریم که توفیقی دوباره حاصل شد تا در کنارتان باشیم. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 *آیا امام زمان(عج) مردم را مجبور به پذیرش اسلام می‌کند؟* ✳️مهدویت و اعتقاد به امام زنده‌ غایب برخاسته از ریشه‌ها و پایه‌های مستحكمی است كه ما از آن، به مبانی اعتقادی یاد می‌كنیم که البته در گذر زمان افرادی با وارد کردن شبهه های فراوان سعی در متزلزل کردن این مبانی اعتقادی دارند. ✴️ما در این مقاله به طرح دو شبهه در موضوع مهدویت می پردازیم و به آنها پاسخ اجمالی می دهیم:  ❌ *شبهه اول:* ❌ ⭕ *آیا امام زمان(عج) مردم را مجبور به پذیرش اسلام می‌کند و در صورت عدم پذیرش، آنان را به قتل می‌رساند؟!*⁉️ ✳️عبدالله بن بکیر از حضرت صادق (علیه السلام) تفسیر آیه: «...وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ» )آل عمران، 83: «...و تمام کسانى که در آسمان‌ها و زمین هستند، از روى اختیار یا از روى اجبار، در برابرِ [فرمان] او تسلیم‌اند، و همه به سوى او بازگردانده می‌شوند»)‏ را پرسید. امام (علیه السلام) فرمود: «این آیه درباره قائم (عج) نازل شده، هنگامى که علیه یهود، نصارا، صابئین، مادی‌ها، برگشتگان از اسلام و کفار در شرق و غرب کره زمین، قیام می‌کند، و اسلام را پیشنهاد می‌نماید. هر کس از روى میل پذیرفت دستور می‌دهد که نماز بخواند و زکات بدهد و آنچه هر مسلمانى مأمور به انجام آن است بر وى نیز واجب می‌کند، و هر کس مسلمان نشد گردنش را می‌زند تا آن‌که در شرق و غرب عالم یک نفر خدا نشناس باقى نماند». عبدالله بن بکیر گفت: قربانت گردم! در روى زمین مردم بسیار هستند چطور حضرت قائم می‌تواند همه آنها را مسلمان کند و یا گردن بزند؟ امام (علیه السلام) فرمود: «هنگامى که خداوند چیزى را اراده کند، چیز اندک را زیاد و زیاد را کم می‌گرداند» (عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، ج 1، ص 183- 184) این روایت به جهت سندی، مرسل است؛ لذا اطمینان به صدور آن‌ از امام صادق (علیه السلام) کاهش می‌یابد. علاوه بر این؛ اشکالات محتوایی نیز در آن وجود دارد؛ زیرا اعتقاد و هدایت مردم، مقوله‌ای نیست که با اجبار بتوان به آن دست یافت. این روایت نمایانگر خشونت بسیار است. که روایات مخالفی در مقابل آن وجود دارد. لذا نمی‌توان این روایت را پذیرفت. با فرض پذیرش این روایت؛ باید آن‌را منحصر در اسلام ظاهری و موظف بودن افراد به رعایت قوانین جامعه اسلامی و آن‌هم بعد از اثبات کامل حقانیت این دین برای همگان دانست. ✳️✴️✳️✴️✳️✴️✳️✴️✳️ ❌ *شبهه دوم:*❌ ⭕ *برخی می گویند که زمان ظهور دیگر فرصت توبه نیست، به عبارت دیگر استناد می کنند به قسمتی از  زیارت آل یاسین که در آن آمده است: *«یَومَ لایَنفَعُ نَفساً ایمانُها لَم‌تَکُن آمَنَت مِن قَبل اَو کَسَبَت فی ایمانِها خَیراً».* حال آیا می توان نتیجه گرفت که این از صفات دوران ظهور است و اگر این چنین است یعنی راه توبه در دوران ظهور بر ستمگران بسته است؟!!! 💠موضوع مورد بحث مربوط به زمان ظهور حضرت قائم(عج) است و به دلیل اضطراری بودن ایمان آوردن کافران، این ایمان از آنها پذیرفته نمی‌شود. به دیگر سخن؛ گروهی از سرکردگان کفر و شرک دیگر با ظهور نشانه‌های شکست خویش نمی‌توانند در آن زمان، ریاکارانه خود را توّاب نشان دهند، اما این‌گونه نیست که در آن زمان هیچ فردی نتواند توبه کند. 💠در ابتدا باید دانست که این بخش از دعا، در واقع بخشی از آیه 158 سوره انعام است که عبارات کامل آن چنین است: *«هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِیَهُمُ الْمَلائِکَةُ أَوْ یَأْتِیَ رَبُّکَ أَوْ یَأْتِیَ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ یَوْمَ یَأْتی‏ بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی‏ إیمانِها خَیْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ»؛* آیا جز این انتظار دارند که فرشتگان (مرگ) به سراغشان آیند، یا خداوند (خودش) به سوى آنها بیاید، یا بعضى از آیات پروردگارت (و نشانه‌هاى رستاخیز)؟! اما آن روز که بعضى از آیات پروردگارت تحقّق پذیرد، ایمان‌ آوردن افرادى که قبلاً ایمان نیاورده‌اند، یا در ایمانشان عمل نیکى انجام نداده‌اند، سودى به حالشان نخواهد داشت
! بگو: «(اکنون که شما چنین انتظارات نادرستى دارید،) انتظار بکشید ما هم انتظار (کیفر شما را) می‌کشیم!». ❌در توضیح این‌که منظور از بعض آیات پروردگار چیست؟⁉️ گفته شده که یا منظور، وقوع حادثه‌ای است که حیات دنیایی را تبدیل به حیات برزخی می‌کند و زمان عمل به پایان می‌رسد و زمان رسیدن به پاداش شروع می‌شود که همان مرگ باشد و یا منظور، نشانه‌ای است که مستلزم مستقر شدن مَلَکه کفر و انکار در قلب این گونه افراد باشد به گونه‌ای که نتوانند به توحید اقرار کنند و فقط به زبان و آن هم به خاطر ترس از عذاب اظهار ایمان می‌کنند که در هیچ‌کدام از این دو صورت این نوع ایمان و عمل پذیرفته شدنی نیست.[1] 💠با این حال، در سخنان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) آمده؛ این آیه  شریفه، اشاره به وقایع زمان ظهور حضرت مهدی (عج) دارد. زراره، حمران و محمد بن مسلم، از امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) نقل  کرده‌اند: «منظور از بعض آیات پروردگار، طلوع کردن خورشید از سمت مغرب و خارج شدن جنبنده‌ای (دابه) از زمین و دجال است. در این زمان کسی که بر انجام گناه اصرار ورزیده و عملی طبق ایمانش انجام نداده باشد، برایش ایمان آوردن بعد از وقوع این آیات، نفعی نخواهد داشت» [2] اهل سنت نیز شبیه این دسته از روایات را نقل کرده‌اند و برخی به قبول نشدن توبه در این روز تصریح کرده‌اند. [3] به هر ترتیب، آن روز که خورشید از مغرب طلوع می‌کند، روزی است که قدرت و سلطنت خدا ظهور پیدا می‌کند و مردم به اجبار به سمت ایمان آوردن سوق داده می‌شوند ولی نفعی برایشان نخواهد داشت. [4] 💠برخی از روایات دیگر، این موضوع را مربوط به زمان خالی شدن زمین از حجت الهی عنوان کرده و گفته‌اند: همیشه بر روی زمین حجت الهی وجود دارد مگر چهل روز قبل از وقوع حادثه قیامت که حجت الهی از روی زمین برداشته می‌شود و در این مدت ایمان کسی که قبلاً ایمان نیاورده پذیرفته نمی‌شود.[5] 🔰 *نتیجه اینکه:*🔰 موضوع مورد بحث مربوط به زمان ظهور حضرت قائم (عج) است و به دلیل اضطراری بودن ایمان آوردن کافران، این ایمان از آنها پذیرفته نمی‌شود. به دیگر سخن؛ گروهی از سرکردگان کفر و شرک دیگر با ظهور نشانه‌های شکست خویش نمی‌توانند در آن زمان، ریاکارانه خود را توّاب نشان دهند، اما این‌گونه نیست که در آن زمان هیچ فردی نتواند توبه کند. ✳️✴️✳️✴️✳️✴️✳️✴️✳️ *اللهم عجل لولیک الفرج...*🤲🏻 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 📚پی نوشتها:  📙[1].  طباطبایی، سیدمحمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏7، ص 386 – 387  📘[2]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج ‏1، ص 384 – 385  📗[3]. بخاری، محمد بن اسماعیل، الجامع المسند الصحیح المختصر من أمور رسول الله (صلی الله علیه و آله) و سننه و أیامه (صحیح بخاری)، ج 6، ص 58، و ج 8، ص 106 📕[4].  المیزان فی تفسیر القرآن، ج 7، ص 391. 📘[5] بحرانی، سید هاشم بن سلیمان، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 501
🍂انگار انتظار به پایان نمی رسد درد فراق یار به درمان نمی رسد... 🍂تقویم پیش میرود اما بدون تو فــصلی بجزخزان وزمستان نمیرسد... همه با هم زمزمه می کنیم دعای الهی عظم بلاء به نیت تعجیل در فرج مولایمان امام زمان علیه السلام ان شاء الله