eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(182) تفسیرآیه 10سوره بقره : فى قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ولهم عذاب اليم بما كانوا يكذبون ☑ سنت الهى در كيفر بيماردلان برخى از مفسران، جمله (فزادهم الله مرضا) را انشاء دانسته اند، نه اخبار و آن را نفرين الهى پنداشته اند تا افزون بر گذشته، شامل حال و آينده نيز باشد و آن را در رديف نفرينهايى مانند: (قاتلهم الله انى يوفكون) و (ثم انصرافوا صرف الله قلوبهم)دانسته اند، ليكن فاء در فزادهم با چنين تركيبى ناسازگار است و جمله مزبور، خبرى است نه انشايى و تعبير به فعل ماضى (زاد) بيانگر آن نيست كه خداوند تنها در گذشته بر بيمارى منافقان افزوده است و در آينده بر آن نمى افزايد، بلكه چون منافقان در آينده نيز همانند گذشته عمل خواهند كرد، بيمارى آنان رو به فزونى خواهد رفت و تا هنگام مرگ و لقاى جلال و قهر الهى ادامه خواه يافت: (فاعقبهم نفاقا فى قلوبهم الى يوم يلقونه بما اخلفوا الله ما وعدوه و بما كانوا يكذبون) عقوبت تلخ عده اى ابتلاى آنها به نفاق مستمر است. استشهاد به آيه (ثم انصرفوا صرف الله قلوبهم) نيز ناتمام است ؛ زيرا در آن جا هم احتمال مى رود اخبار باشد، نه انشاء و نفرين. ▪ به هر تقدير، سنت الهى بر اين نيست كه در ابتدا دل انسانى را بيمار كند و يا بر بيمارى كسى بيفزايد، بكله در آغاز، براى پيشگيرى از بيماردلى اشخاص، دستور ايمان و تقوا و پرهيز از دين فروشى مى دهد: (وامنوا بما انزلت مصدقا لما معكم ولا تكونوا اول كافر به ولا تشتروا باياتى ثمنا قليلا و اياى فاتقون) (675) همان گونه كه با دستور عفاف و طهارت به همسران رسول خدا (صلى الله عليه وآله) زمينه سوء استفاده و گناه را از بيماردلان مى ستاند: (يا نساء النبى لستن كاحد من النساء ان اتقيتن فلا تخضعن بالقول فيطمع الذى فى قلبه مرض) و اگر كسى با سوء اختيار، خود را مريض كرد، چون امراض قلبى پنهان است و انسان از آن غافل، خداى سبحان در مرحله بعد او را نسبت به اصل بيمارى وى آگاه مى كند و به تبيين نشانه بيمارى او مى پردازد؛ چنانكه در مسائل اخلاقى، طمع در نامحرم را نشانه بيماردلى انسان مى داند و در مسائل سياسى و اجتماعى نيز گرايش به كافران در زمان جنگ را ناشى از بيمارى قلبى مى داند: (فترى الذين فى قلوبهمك مرض سارعون فيهم يقولون نخشى ان تصيبنا دائره...) ▪ در سومين مرحله، اگر بيمارى در قلب آنان جاى گرفت، خداى سبحان راه درمان و بازگشت به سلامت را به آنان معرفى مى كند: (استغفروا ربكم ثم توبه اليه ان ربى رحيم ودود.) و اگر به نسخه شفا بخش قرآن اعتنا نكردند، آنان را به افشاى اسرارشان تهديد مى كند تا كسى كه از آشكار شدن برخى بيماريهاى تن وحشتى ندارد اما از آشكار شدن بيمارى درونى خويش، مانند نفاق، رنج مى برد، به خود آيد و از آن دست بردارد. (ام حسب الذين فى قلوبهم مرض ان لن يخرج الله اضغانهم # ولو نشاء لاريناكهم فلعرفتهم بسيماهم ولتعرفنهم فى لحن القول والله يعلم اعمالكم) و اگر چنين هشدارى موثر نيفتاد، آنان را تهديد به تبعيد يا قتل مى كند: (لئن لم ينته المنافقون والذين فى قلوبهم مرض ‍ والمرجفون فى المدينه لنغرينك بهم ثم لا يجاورونك فيها الا قليلا) آنگاه اگر به راه نيامدند آنان به حال خود وامى گذارد و چون كارشان از درمان گذشته به آنان مى گويد: هر چه خواستيد بكنيد: (اعملوا ماشئتم). ▪ از اين رو منافق، پيوسته بر بيمارى قلبى و تبهكاريش افزوده مى شود نه تنها از كتاب شفابخش الهى بهره اى نمى برد، بلكه هر چه آيات بيشترى نازل شود، بيماردلى او فزونتر مى شود، همان گونه كه غذاى سالم و ميوه پرآب و شيرين براى افراد تندرست مايه رشد و شادابى و براى مبتلايان به بيماريهاى گوارشى عامل درد و رنجورى است، به طورى كه اگر ميوه شيرينى نباشد، درد او ظهور نمى كند، ولى اگر ميوه شاداب مصرف كند، چون توان هضمش را ندارد و دستگاه گوارش او ناسالم است، دردمند و رنجورتر خواهد شد. مشابه اين مطلب در آيه (قال رب انى دعوت قومى ليلا و نهارا # فلم يزدهم دعائى الا فرارا) آمده است ؛ با اين كه دعوت و هدايت حضرت نوح (عليه السلام) هرگز عامل فرار يا ازدياد فرار آنان نبوده است. 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
☑ اهل تساهل و تسامح (سکولارها) قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: لُعِنَتِ المُرْجِئةُ على لِسانِ سَبعينَ نَبيّا، الّذينَ يقولونَ : الإيمانُ قَولٌ بلا عملٍ 🌱🌱🌱 مرجئه همانان كه مى گويند: ايمان گفتار است بى كردار، از زبان هفتاد پيامبر لعنت شده اند.(كنز العمّال : 637) پ ن:مرجئه فرقه ای هستند که به ایمان زبانی اکتفاء نموده و و رفتاراعمال را در ایمان مدخلیت نمی‌دهند. مراتب ایمان را متفاوت نمی‌دانند و با وجود ایمان معصیت را مضر نمی‌دانند. همانطور که با وجود کفر اطاعت فائده‌ای ندارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 17: نکته های تفسیری آیه 13و14 سوره نباء وَ جَعَلْنَا سِرَاجاً وَهَّاجاً و چراغی روشن و حرارت زا پدید آوردیم، 🌱🌱🌱 ۱ - خداوند خورشید را چراغ فروزان و منبع نور و حرارت قرار داده است. (و جعلنا سراجًا وهّاجًا) «وَهَج» (ریشه «وهّاج»)، به معناى آتش و روشنایى آن است. (مقاییس اللغة) ۲ - خورشید پر فروغ، نعمتى الهى است. (و جعلنا سراجًا وهّاجًا) ۳ - مطالعه در ویژگى هاى خورشید و فواید آن براى انسان، زمینه ساز پى بردن به قدرت خداوند و پذیرش معاد است. (عمّ یتساءلون ... ألم نجعل ... و جعلنا سراجًا وهّاجًا) 🌱🌱🌱 وَ أَنْزَلْنَا مِنَ‌ الْمُعْصِرَاتِ‌ مَاءً ثَجَّاجاً و از ابرهای متراکم و باران زا آبی ریزان نازل کردیم 🔸 «الْمُعْصِرَاتِ»: جمع مُعْصِر، ابرهائی که زمان باریدن آنها فرا رسیده باشد. گویا ابرها به هنگام تراکم، سیستمی بر آنها حاکم می‌شود که خود را می‌فشارند و در نتیجه باران از آنها می‌بارد (نگا: نمونه). 🔸 «ثَجَّاجاً»: بسیار ریزنده و بارنده. پیاپی ریزان. 🌱🌱🌱 ۱ - فشرده شدن ابرهاى باران زا، عامل نزول باران از آسمان (و أنزلنا من المعصرت ماء) «عصر» به معناى فشردن و باب افعال آن به معناى فرارسیدن زمان عصاره دادن است. برخى از اهل لغت گفته اند: «معصر»; یعنى، ابرى که زمان افشره ریزى آن فرارسیده باشد. (لسان العرب) ۲ - بادهاى غبار افشان، عامل نزول باران از ابرها است. * (و أنزلنا من المعصرت ماء) برخى از اهل لغت «معصرات» را به معناى بادهایى که داراى غبار است، مى دانند. این معنا در صورتى مناسب با آیه شریفه است که حرف «من» در «من المعصرات»، به معناى «باء» استعانت باشد. (لسان العرب) ۳ - نزول باران هاى فراوان از ابرهاى باردار، به تدبیر خداوند و اراده او است. (و أنزلنا من المعصرت ماء ثجّاجًا) «ثجاج» مبالغه «ثاجّ» است; یعنى، بسیار ریزنده (لسان العرب). این کلمه در معناى لازم و متعدى هر دو استعمال شده است و در آیه شریفه، معناى لازم مناسب تر است. ۴ - عملکرد عوامل طبیعى، مستند به خداوند است. (و أنزلنا) ۵ - ابرهاى باران زا، از منابع تأمین آب مورد نیاز براى موجودات زمین (و أنزلنا من المعصرت ماء ثجّاجًا) ۶ - توجّه به نزول باران و هدفدار بودن باران زمینه ساز پى بردن به قدرت خداوند و پذیرش معاد است. (عمّ یتساءلون ... ألم نجعل ... و أنزلنا من المعصرت ماء ثجّاجًا) ▪ توجّه به نعمت باران، مى تواند انسان را به این نکته رهنمون سازد که این نعمت ها، به گزاف در اختیار انسان قرار داده نشده و هدف از آن، جز با معاد تحقق نیافتنى است. هم چنین مى تواند بیانگر این باشد که حیات زمین مرده به وسیله باران، نمونه بارزى براى زنده شدن مردگان است و استبعاد معاد وجهى ندارد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 18: نکته های تفسیری آیه 15و16 سوره نباء لِنُخْرِجَ‌ بِهِ‌ حَبّاً وَ نَبَاتاً تا به وسیله آن دانه و گیاه برویانیم، 🔸 «حَبّاً»: دانه‌های خوراکی. مراد خوراک انسان است. «نَبَاتاً»: گیاهان. مراد خوراک حیوان است. 🌱🌱🌱 ۱ - نزول باران بر زمین، مایه تولید حبوبات و رویش گیاهان است. (و أنزلنا ... لنخرج به حبّ-ًا و نباتًا) «باء» در «به»، براى استعانت است و بیانگر نقش باران در رویش دانه ها و گیاهان و نیز میوه هایى است که در بوستان هاى پوشیده از درخت، حاصل مى شود. ۲ - خداوند، پدید آورنده بذرها و دانه هاى خوراکى و روییدنى هاى زمین و تأمین کننده غذاهاى گیاهى انسان است. (لنخرج به حبّ-ًا و نباتًا) ۳ - حبوبات و گیاهان، از نعمت هاى الهى (لنخرج به حبّ-ًا و نباتًا) ▪ سیاق آیات مورد بحث، نشان مى دهد که خداوند در مقام برشمردن آن دسته از آفریده هاى خویش است که در زندگانى انسان ها مؤثر مى باشد. تقدیم «حبّ» بر «نبات»، به دلیل اهمیت بیشتر دانه جات (از قبیل گندم، جو و...) در زندگى آنها است، به گونه اى که در اکثر موارد، گیاه را براى دانه اش مى خواهند. ۴ - پیدایش محصولات کشاورزى و روییدن گیاه در زمین، دلیل امکان معاد و حیات دوباره انسان است. (عمّ یتساءلون ... ألم نجعل ... لنخرج به حبّ-ًا و نباتًا) ۵ - عوامل طبیعى، اسباب و مجارى افعال خداوند است. (لنخرج به) ۶ - معاد انسان، شبیه رویش گیاهان از زمین است. (لنخرج به حبّ-ًا و نباتًا) یاد آورى اخراج دانه و گیاه از زمین - در آیاتى که به منظور رفع استبعاد از معاد مطرح شده - گویاى تشابه معاد با رویش گیاهان است. 🌱🌱🌱 وَ جَنَّاتٍ‌ أَلْفَافاً و باغ هایی از درختان به هم پیچیده و انبوه بیرون آوریم. 🔸 «أَلْفَافاً»: مفرد آن (لَفّ) یا (لَفیف) است، و بعضی هم معتقدند که مفرد ندارد، به معنی: انبوه، درهم پیچیده، سر در هم کشیده. 🌱🌱🌱 ۱ - پوشیده شدن بوستان ها از درختان درهم فرو رفته بر اثر بارش باران، نعمتى الهى و سودمند براى انسان (ماء ثجّاجًا ... لنخرج ... جنّ-ت ألفافًا) ▪ «الفاف»، جمع «لفیف» یا «لِفّ» (صفت مشبهه به معناى «ملفوف») و یا جمعى است که مفرد ندارد (لسان العرب). مراد این است که هر یک از بوستان ها درختانى درهم فرورفته دارد. این وصف هر چند در ثمردهى بوستان نقش منفى دارد; ولى منظره اى زیبا به وجود مى آورد و ممکن است کنایه از پر درخت بودن بوستان و پربار بودن آن باشد، هر چند شاخه هاى درختان آن در هم پیچیده نباشد. ۲ - خداوند، به وجودآورنده بستان ها و آفریننده درختان و منظره هاى سرسبز و خرّم (لنخرج ... جنّ-ت ألفافًا) ۳ - باغ ها و جنگل هاى پوشیده از درخت، نشان دهنده قدرت خداوند و امکان پذیر بودن معاد (عمّ یتساءلون ... ألم نجعل ... جنّ-ت ألفافًا) 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره ابراهیم.mp3
4.63M
🔰معرفی کوتاه سوره ابراهیم 🔈سخنران:استاد هانی ▫کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره ابراهیم 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 تو و انصاف قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: لا يُؤمِنُ عبدٌ حتّى يُحِبَّ للنّاسِ ما يُحبُّ لِنفسهِ مِن الخَيرِ 🌱🌱🌱 هيچ بنده اى مؤمن نيست مگر آن كه هر خوبى كه براى خود مى خواهد براى مردم نيز بخواهد.(كنز العمّال : 95) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💥 سر مبارک امام (ع) بر روی نیزه چه آیاتی را تلاوت می کردند؟ 1-زیدبن ارقم می گوید سرمبارک امام حسین (ع) را دیدم که این آیات را تلاوت می کرد: اَم حَسِبَت اَنّ اَصحَابَ الکَهفِ وَ الرَّقیمِ کَانُوا مِن آیَاتِنَا عَجَبا . کهف/9 آیا پنداشته ای که اصحاب کهف وسنگ نوشته از آیات عجیب ما بودند؟ می گوید موی بر تنم راست شد وگفتم این ماجرا عجیب تر از جریان اصحاب است . ▪ منهال بن عمرو می گوید:سر را در دمشق دیدم وفردی آیاتی از سوره کهف می خواند سر مقدس امام (ع) بر روی نیزه به سخن درآمد وفرمود:اعجب من اصحاب کهف قتلی وحملی . یعنی شگفت انگیزتر از داستان اصحاب کهف کشتن من وحمل من است . (بحار الانوار،ج45،ص188) 2-در بین راه وقتی سر را به درختی آویزان می کنند نوری از آن ساطع می شود واین آیات را می خواند: وَسَیَعلَمّ الَّذینَ ظَلَمُوا اَیَّ مُنقَلَبِ یَنقَلِبُونَ .شعراء/227 وکسانی که ستم کرده اند به زودی خواهند دانست به کدام باز گشتگاه بر خواهند گشت. 3-سلمة بن کهیل می گوید: از سر مقدس شنیدم که این آیات را می کند: فَسَیَکفِیکَهُمُ اللهُ وَ هُوَ السَّمیعُ العَلِیم. بقره/137 به زودی خداوند آنان را از تو کفایت خواهد کرد که او شنوای داناست. 4- ابن وکیده صدایی می شنود اما نمی داند که از سر است یا از دیگری ، ناگاه سر مقدس امام حسین (ع) او را خطاب می کند ومی فرماید: ای ابن وکیده آیا نمی دانی که ما امامان نزد پروردگار خود زنده هستیم؟ (کتاب دلائل الامامیة، ص 87) 📚 منبع: کتاب امام حسین وقرآن مرکز فرهنگ ومعارف قرآن 🪴🍃🪴🍃🪴 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۶۶ – ۱۶۰ 📌 قضیه حضرت علیه السلام الی باید به دو مسئله مهم که مایه همه است توجّه داشته باشد: اوّل: و دوّم: کامل انبیائی که از جانب خدای تعالی آمده اند، بخصوص که به خاطر تبلیغاتشان اجر و مزدی از کسی توقعّی ندارند و برای خدا کار می کنند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۸9 ⏪ 24- مَثَل گنگ مادر زاد و انسان سالم ( وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَّجُلَیْنِ اءَحَدُهُمَاَّ اءَبْکَمُ* لاَیَقْدِرُ عَلَی شَیْءٍ وَهُوَ کَلُّ* عَلَی مَوْلَلهُ اءَیْنَمَا یُوَجِّههُ لاَیَاءْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَمَن یَاءْمُرُبِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَی صِرَا طٍ مُّسْتَقِیمٍ) . (76 سوره نحل) ((و خداوند (برای مشرک و مؤ من ) مثال (دیگری ) زده است : دو نفر را ، که یکی از آن دو ، گنگ مادر زاد است و قادر بر هیچ کاری نیست و سربار صاحبش می باشد ؛ او را در پی هر کاری بفرستد ، خوب انجام نمی دهد ، آیا چنین انسانی با کسی که امر به عدل و داد می کند و بر راهی راست قرار دارد ، مساوی است ؟ )) . 🌱🌱🌱 📌 وجه تشبیه ▪ به دنبال مثال پیش که خداوند متعال مشرکان را به ((برده مملوک )) و مؤ منان را به ((آزاده توانگر)) تشبیه کرده بود ، دگر بار مثال گویای دیگری می زند و بت پرست را به ((گنگ مادر زادی )) که در عین حال برده و ناتوان است و فرد با ایمان را به ((انسان آزادی )) که همواره به عدل و داد دعوت می کند ، تشبیه نموده است . ▪ در این آیه ((چهار صفت منفی )) برای آدم ((بت پرست )) و ((دو صفت مثبت )) برای انسان ((خداشناس )) ذکر شده است و آن چهار صفت منفی به ترتیب عبارتند از : 1 (اءَبْکَمُ) ؛ یعنی گنگ مادر زاد که هم کراست و هم لال . 2 (لا یَقْدِرُ عَلی شَیْءٍ) ؛ یعنی چون گنگ است ، توانایی بر هیچ کاری ندارد . زیرا نه گوش شنوا دارد که بتواند چیزی را بفهمد و نه زبان گویا دارد که آن را به دیگری تفهیم کند . 3 (کَلُّ عَلی مَوْلاهُ) ؛ ((سربار صاحبش است )) ، یعنی کسی که نه نیروی درک و فهم دارد و نه منطق رسا ، نانخور زیادی و سربار جامعه خواهد بود . ((کَلّ)) به معنای بار سنگین است . 4 (اءَیْنَما یُوَجِّهْهُ لایَاءْتِ بِخَیْرٍ) ؛ هنگامی که ) او را در پی هر کاری بفرستند ، خوب انجام نمی دهد ؛ یعنی او با این طرز تفکّر در هر مسیری گام بگذارد ، ناکام خواهد بود و به هر سو روی آورد ، خیری نصیبش نخواهد شد . ) ▪ و آن دو ویژگی مثبتی که برای مؤ من راستین بیان داشته است عبارتند از : 1 (یَاءْمُرُ بالْعَدْلِ) ؛ (( (او همواره ) به عدل و داد دعوت می کند)) . 2 (وَ هُوَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ) ؛ ((و (خودش هم ) بر راهی راست قرار دارد)) . ▪ این دو صفت خود بیانگر صفات دیگری است ، زیرا کسی که همیشه شیوه اش این است که مردم را به عدل و داد فرا می خواند ممکن نیست شخصی گنگ یا ترسو و بی شخصیّت بوده باشد ، بلکه چنین کس ، زبانی گویا ، منطقی محکم ، اراده ای نیرومند ، شجاعت و شهامت کافی نیز خواهد داشت . 👈ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📝 تناسب آیات و سوره‌های قرآن (8) 🔰6. بررسی آیات به ظاهر غیرمتناسب در سوره‌ی بقره 6 6. بقره، آیه‌ی 238 «حافظوا على الصلوات و الصلاه الوسطى و قوموا لله قانتین» این آیه از جمله آیاتی است که با ماقبل خود کاملا غیرمرتبط می‌نماید، بدین لحاظ برخی مفسران وجوه ضعیفی برای ارتباط آن ذکر کرده‌اند. حال به طرح احتمالات قابل قبول می‌پردازیم: 1. خداوند حکیم پس از بیان بسیاری از احکام زناشویی مانند «و لا تنکحوا المشرکات حتى یومن» (آیات 221 تا 227) با ذکر این آیه، به نماز که حلقه‌ی اتصال او با بنده‌اش است، فرمان می‌دهد. وقتی که در حال خوف به مداومت بر نماز امر می‌شود مسلما به طریق اولی در حالت اشتغال به روابط و مسایل زناشویی نیز چنین است. 2. در آیات قبل به اطاعت از دستورات الاهی تشویق شده و در این آیه به مداومت بزرگ‌ترین طاعات فرمان داده می‌شود. 3. فرمان به مداومت بر نماز پس از تشویق به گذشت و نهی از فراموشی نیکی بدین جهت است: الف: برقراری پیوند میان بزرگ داشتن فرمان خدا و مهربانی با بندگانش؛ ب: آماده ساختن جان انسان برای رسیدن به مکارم اخلاق. 4. بیان آیات مداومت بر نماز در میان احکام خانواده بدین جهت است: الف: انسان نیاز به محرکی دارد که او را به یاد خدا انداخته تا از ستم و تجاوز در مسایل خانوادگی به خصوص طلاق که معمولا کینه‌انگیز دور بماند و به عدل و نیکی بپردازد. ب: طاعت خداوند در احکام زناشویی نیز از جنس طاعت او در اقامه‌ی نماز (یعنی احکام عبادت) است. ج: پس از طلاق ممکن است کسی به روابط نامشروع روی آورد، لازم است عاملی بازدارنده در مقابل او نهاده شود و این عامل نماز است. 6 7. بقره، آیه‌ی 243 «ا لم تر الى الذین خرجوا من دیارهم و هم الوف حذر الموت فقال لهم الله موتوا ثم احیاهم ان الله لذو فضل على الناس و لکن اکثر الناس لا یشکرون» ⏪ وجوه ارتباط 1. با توجه به این‌که آیه‌ی قبل سخن از ظهور نشانه‌های خداوند قادر است، در این آیه قدرت خدا ذکر می‌شود. 2. طبق عادت قرآن پس از ذکر بخشی از احکام، داستانی برای پند، فرمان‌برداری و ترک عناد شنونده بیان می‌شود./ 3. پس از طرح احکام خانواده (طی آیات 220 تا 224)، احکام جهاد و دفاع از امت و مقدسات ذکر می‌شود زیرا استحکام خانواده منوط به صیانت جامعه است. تذکر: با توجه به مجموع روایات، برخی گفته‌اند: این آیه زمینه‌ساز ‌آیه‌ی 244 (وقاتلوا فی سبیل الله...) است تا بدین‌وسیله مسلمانان به جهاد تشویق شده و برای شهادت آمادگی داشته باشند. 👈ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تجلی اسم غفور بر عالم هستی.آیت الله شجاعی 98.mp3
2.2M
(98) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع: تجلی اسم غفور بر عالم هستی 🕑 زمان:18دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 جهاد اكبر 🔸 از نبی اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رسیده است كه هنگام بازگشت سپاهیان اسلام از جبهه‌ های جنگ فرمودند: شما از جهاد اصغر فراغت یافته‌ اید، خود را برای آماده كنید: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بَعَثَ سَرِیةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ‏ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِی‏ عَلَیهِمُ‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ»[1]. 🔸 از این حدیث نورانی استفاده می ‌شود كه پیروزی بر دشمن بیرون مقدّمه است و مجاهدان این جهاد می ‌فهمند كه می ‌شود دشمن را به زانو درآورد. سرّ صدور این سخن از نبی گرامی (صلّی الله علیه وآله وسلّم) آن است كه آنها چون از جنگ با دشمن بیرون فراغت یافته، پیروزمندانه از جبهه برگشته بودند به فكر اصلاح نفس نبودند، با گذشت زمان و پدید آمدن حادثه «سقیفه بنی ساعده»، این حقیقت روشن تر شد و آنان بر اثر نپرداختن به جهاد اكبر به نرسیدند و به مقام شامخ تولّی «ولی الله» راه نیافتند. 🔸بنابراین، در جبهه‌ و پشت جبهه مقدمه است، نه هدف نهایی. انسان مؤمن، بیگانه را از حریم میهن اسلامی خود طرد می ‌كند تا در كمال امنیت ایمانش را حفظ كند و در فضایی آزاد، بتواند درست بیندیشد، حق را درست درك كرده و به آن معتقد شود و در عمل نیز آن را درست پیاده كند. [1]. الأمالی ( للصدوق)، ص466 و 467. 📚 مراحل اخلاق در قرآن، ص74 و 75. 🌴🌴🌴 @rahighemakhtoom
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « تسنيم فی تفسير القرآن، الجزء الحادی و العشرون » ♦️ منتشر شد 🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/r85275 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
🔰توضیح: 🔹شرح و بررسی و واکاوی دعای نورانی ۲۳ پنجشنبه و جمعه ها در همین صفحه قرار داده می شود. 🔹این دعای نورانی در باره جامع عافیت و سلامت که به هنگام امام سجاد علیه السلام از خداوند چنین را می خواستند و بر موهبت سلامتی شاکر بودند. @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۷۵ – ۱۶۷ 💢 با نفس الی باید با خود کند و آن قدر نفس خود را نگذارد که برای خواسته نفس به کارها دست بزند و آن قدر خدا را به بیاورد که خدا او را به سختی در دنیا و آخرت می سازد. ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
☑️دعا،اجابت و تغذیه رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  إنَّ العبدَ لَيَرفَعُ يَدَهُ إلى اللّه ِ و مَطعَمُهُ حَرامٌ، فكيفَ يُستَجابُ لَهُ و هذا حالُهُ ؟! ♤♤♤  همانا بنده دستش را [براى دعا] به درگاه خدا بالا مى برد در حالى كه خوراكش حرام است؛ با چنين حالى، چگونه دعايش مستجاب شود ؟[إرشاد القلوب : 149] ☘☘☘ @rahighemakhtoom
قاب_قوسین_تفسیرانفسی_علامه_حسن_زاده1.pdf
4.15M
📕📗📕📗📕📗📕 📘 کتاب الکترونیکی: 👈 منتخب التفسیر الأنفسي: «« قابَ قوسین » 👈 برای اولین بار، برگزیده هایی از تفسیر انفسی حضرت علامه حسن زاده آملی 👈 جلد اول 👈 تدوین و تنظیم: ز. ح. م □□□ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره حجر.mp3
3.58M
🔰معرفی کوتاه سوره حجر 🔈سخنران:استاد هانی ▫کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره حجر 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرهنگ حسینی، اراده کننده دفاع مقدس 💠 شما مطمئن باشید این را، این کشور را، این هشت ساله را اداره کرده است. این بچه ها که دست کاری می کردند، این شناسنامه ها را بالا می بردند به شوق ؛ فقط به بود، نام مبارک بود، کربلا بود. اگر خدای ناکرده این نام نبود، با آن های شیمیایی کشتار دست جمعی که نمی شد ایران را اداره بکنند! چه جور شد در ، همین مردم هشت سال جنگیدند، با دنیا هم جنگیدند؟! دو _ سه کشور با ما بودند که از آنها کاری ساخته نبود! یکی الجزایر بود، یکی لیبی سابق بود، یکی هم سوریه بود که کاری از آنها ساخته نبود. اینها یک قدری برای نفت و گاز خود ما ایرانی ها بود که به ما کمک می کردند، و الا از این کشورها کاری ساخته نبود! پس روی کره زمین کسی نبود به داد ما برسد، مگر همین ، یا حسین!! ✅ درس اخلاق _ قم ؛ اسفند ۱۳۸۳ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @RAHIGHEMAKHTOOM
🔰استاد شهید : کار جامعه این است که یا انسان را در جهت فطرت او پرورش می‌دهد مثل یک بذر یا نهالی که در زمین کاشته اند و آن را پرورش می‌دهند که آن بذر کم کم می‌شکفد و به تدریج رشد می‌کند و بالنده می‌شود؛ و یا جامعه برعکس رفتار می‌کند یعنی بر ضد انسانی رفتار می‌کند و انسان را می‌کند و وجدان اصلی انسان را می‌گیرد و به جای آن یک عوضی و بدلی به انسان می‌دهد... انسانها گاهی دچار بیماریها و عواملی می‌شوند که مانع فعالیت فطرتشان می‌شود یعنی حجابِ فطرتشان می‌شود... مثل پرده ای می‌شود بر روی فطرت انسان و مثل کُنده و زنجیری می‌شود به دست و گردن فطرت انسان... غُلهای عادات و تقالید و خرافات و جهالات. 📚منبع: م. آ. شهید مطهری، ج ۱۵، صص ۸۹۷_۸۹۶ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚| گریه‌ی خجالت 🎙روایتگری آیت الله جوادی آملی 🌀زمستان شد؛ آن کوههای بلند که روز با اسب به زحمت می روند، شب که دیگر کسی نمی رود! و هوا هم سرد شده بود و نشانه برف هم بود. این عزیزان بالای کوههای در سنگر ها، می توانستند پائین بیایند؛ (ماندند، ماندند، ماندند، ماندند)، یخ زدند و مُردند. نعش شریف شان را به آوردند‌. در مسجد اعظم مجلس ترحیم گرفتند. ما معمولاً در مجلس ترحیم که می رویم، یک فاتحه می خوانیم، می خوانیم و بر می گردیم؛ تا آخر نمی نشینیم. (تا آخر یعنی تا آخر)، تا آخر نشستم و گریه کردم، نه برای ثواب، فقط گریه_خجالت !اینها بودند که حفظ کردند!! @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom