🔰#مثالهای_قرآن 119
#مثل #قرآن #غیبت #خوردن #گوشت #مرده #برادر #مومن #ناخوشایند #کراهت
34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده
( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12)
((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) .
🌱🌱🌱
⏪وجه تشبیه
در این آیه ، ((غیبت )) به خوردن گوشت برادر مرده خود تشبیه شده است ! یعنی آبروی برادر مسلمان همچون گوشت تن اوست و ریختن این آبرو به وسیله غیبت و افشای اسرار پنهانی همانند خوردن گوشت بدن اوست .
▫️تعبیر به ((مَیْتا)) (مرده ) به خاطر آن است که ((غیبت )) در غیاب افراد ، صورت می گیرد ، که همچون مردگان قادر به دفاع از خویشتن نیستند ، و این ناجوان مردانه ترین ستمی است که ممکن است انسان در باره برادر خود روا دارد .
▫️((وجه شباهت )) در این تشبیه ((شدّت زشتی عمل )) است و بیانگر فوق العاده قبیح بودن غیبت و گناه عظیم آن می باشد و کمتر گناهی است که در اسلام به اندازه غیبت زشت و قبیح شمرده شده باشد .
▫️در حقیقت غیبت کنندگان به سگها و لاشخورها تشبیه شده اند ! یعنی همانگونه که سگها و لاشخورها دور لاشه ای جمع می شوند و آن را تکه تکه می کنند و می خورند ، افرادی هم که دور هم جمع می شوند و پشت سر مؤ منی حرف می زنند و سرّ او را فاش و آبرویش را می ریزند ، در حقیقت همانند لاشخوری هستند که گوشت بدن او را دریده و قطعه قطعه می کنند و می بلعند !
هر چند ظاهر عمل غیبت کنندگان حرکت زبان و دهان و فک است ، ولی باطن آن مردار خواری است که اگر بدون توبه بمیرند ، بعد از مرگ و روز (تُبْلَی السَّرائِر) آن حالت آشکار می شود .
🔹صاحب کتاب ((جامع السعادات )) از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم روایت می کند که آن حضرت فرمود :
((کَذِبَ مَنْ زَعَمَ اءَنَّهُ وُلِدَ مِنْ حَلالٍ وَهُوَ یَاءْکُلُ لُحُومَ النّاسِ بِالْغیبَةِ ، فَاجْتَنِبِ الْغیبَةَ فَإِنَّها إِدامُ کِلابِ النّارِ ؛ دروغ می گوید کسی که خودش را حلال زاده می پندارد ، در حالی که گوشت مردم را به وسیله غیبت کردن می خورد . پس از غیبت اجتناب کن ، زیرا غیبت خوراک (یا خورش ) سگان جهنّم است )).
🔹در حدیثی از امام حسین علیه السّلام نقل شده که شخصی در حضور آن حضرت از کسی غیبت می کرد ، امام خطاب به او فرمود :
((یا هَذا کُفَّ عَنِ الْغیبَةِ فَإِنَّها إِدامُ کِلابِ النّارِ ؛ ای مرد ! از غیبت خودداری کن ، زیرا غیبت خوراک سگان جهنّم است )) .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰ادامه درس هفتم: اشتقاق واژه قرآن
اين واژه از ريشه «قَرَأَ» به معناى خواندن گرفته شده است. همزه در اصل واو بوده و از ماده قَرَوَ به معناى گرد آوردن است؛ زيرا قارى در هنگام تلاوت، كلمات و حروف را گرد هم مىآورد، نظير كتاب و كتابت كه در اصل به معناى جَمَعَ بوده، چنانچه راغب مىگويد.
🔹قرآن مصدر است همچون غفران، رجحان و كفران. مثل؛ «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب بر پا دار، و [ نيز] نماز صبح را، زيرا نماز صبح همواره [ مقرون با] حضور [ فرشتگان] است».
🔹در اشتقاق كلمه قرآن اختلاف نظر وجود دارد؛ بيشتر بر آنند كه از ريشه قَرَأَ در اصل قَرَوَ گرفته شده است. ابنفارس (متوفاى ٣٩٥ ه.ق) مىگويد: «قاف، راء و حرف معتل واو، اصل صحيحى است كه بر جمع و اجتماع دلالت كند.
▫️قريه (روستا) از همين ريشه است به اين جهت كه مردم در آن گرد آيند...
مىگويند: قرآن نيز از همين ريشه است به آن جهت كه احكام و قصص و جز آن را در خود گرد آورده است».
🔹 راغب اصفهانى (متوفاى ٥٠٢ ه.ق) در ماده قرو مىگويد: «قرآن در اصل مصدر است مانند كفران و رجحان، چنانچه در آيه آمده است: «إِنَّ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ فَإِذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ؛ چرا كه جمع كردن و خواندن آن بر عهدۀ ماست! پس هرگاه آن را خوانديم، از خواندن آن پيروى كن!» و به گونه اختصاص، نام كتاب آسمانى است كه بر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نازل گرديده و به اصطلاح عَلَم بر آن است و بدان جهت قرآن گفته شده كه نتايج و ثمرات تمامى كتب آسمانى را جامع است». بنابراين قرآن در اصل مصدر و مبنىٌ للمفعول و به معناى مايُقْرَأُ بوده و اسم علم براى كتاب آسمانى نازل شده بر پيامبر اسلام است.
🔹اين واژه اصالت عربى دارد و بسى اشتباه است گفتار برخى كه آنرا واژه دخيل دانسته و اصالت عربى آنرا منكرند و مىگويند از اصل سريانى گرفته شده كه قريانه بوده است و به معناى تلاوت آيات و نصوص آسمانى است.
▫️پوشيده نيست كه لغتهاى شرقى احياناً مشتركاتى دارند، ولى اين دليل نمىشود كه لغتى از لغت ديگر گرفته شده باشد، بلكه دليل بر آن است كه اين لغات اصل مشتركى دارند. بهعلاوه از كجا معلوم كه سريانى از عربى نگرفته باشد؟ عمده آنكه فرق ميان لغات وارده و لغات اصيله وجود اشتقاق است. هر واژه كه اشتقاق دارد اصيل است، بهويژه اگر اشتقاق فراوان داشته باشد مانند قرآن و كتاب. (آموزش علوم قرآنی، صفحه 52)
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #منشور_جاوید
#آیت_الله_جعفر_سبحانی #سبحانی #آیت_الله_سبحانی
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت دوم)
در باره نویسنده کتاب
آیت الله جعفر سبحانی (متولد ۱۳۰۸ش) از مراجع تقلید است. ایشان در علوم فقه، اصول فقه، تفسیر قرآن و کلام اسلامی تخصص داشته و از مراجع تقلید می باشند، آیت الله سبحانی مؤسس مرکز تخصصی کلام اسلامی در حوزه علمیه قم بوده و کتابهای الموجز فی اصول الفقه، فروغ ابدیت، آیین وهابیت،[۱] قرآن و اسرار آفرینش (تفسیر سوره رعد)، سیمای انسان کامل در قرآن (تفسیر سوره فرقان)، دوستنماها (تفسیر سوره منافقون)، قرآن و معارف عقلی (تفسیر سوره حدید)، سیستم اخلاقی اسلام (تفسیر سوره حجرات) و مربی نمونه (تفسیر سوره لقمان) از جمله آثار ایشان است.[۲]
موضوع کتاب منشور جاوید:
منشور جاوید را نخستین تفسیر موضوعی قرآن کریم بهزبان فارسی دانستهاند.[۳] در آن اهتمام نویسنده بر مسائل اجتماعی و کلامی بوده است.[۴] در این کتاب حدود بیست موضوع از مباحث عقلی، اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم بررسی شده است.[۵]
انگیزه نگارش
سبحانی بهترین شیوه تفسیر آیات را تفسیر براساس موضوع بهشکل کامل دانسته است.[۶] او هدف از نگارش تفسیر موضوعی را دستیابی به نظرِ قرآن در موضوعات موردبحث در آن دانسته است.[۷] همچنین دعوت مفسران مسلمان به خودداری از تفسیر سورهبهسوره و آیهبهآیهٔ قرآن را از دیگر انگیزههای خود در نگارش کتاب منشور جاوید بیان کرده است.[۸]
محتوای کتاب:
تفسیر منشور جاوید شامل مباحث متعددی است[۹] که ۲۴ اصل را مبنای دستهبندی آیات قرار داده است:
1. یکتاپرستی؛
2. نیکی به والدین؛
3. فرزندکشی در جاهلیت و عصر فضا؛
4. مبارزه با فساد اخلاقی؛
5. احترام به انسان؛
6. حمایت از یتیم؛
7. ابعاد قسط و عدل؛
8. تکلیف در حدود قدرت؛
9. عدالت در گفتار؛
10. وفای به عهد؛
11. ابزار شناخت؛
12. امکان شناخت؛
13. اسراف و تبذیر؛
14. حجاب با تعصب؛
15. جایگاه زبان از دیدگاه قرآن؛
16. شکر و سپاس؛
17. آزمایشهای الهی؛
18. ازخود بیگانگی؛
19. داستانهای قرآن؛
20. قلب و فؤاد در قرآن؛
21. ضرورت تشکیل جامعه؛
22. بُعد جهانی جامعه؛
23. نظاممندی جامعه؛
24. سنن الهی در جامعه.[۱۰]
===============
پانویس
1. «بیوگرافی آیتالله العظمی سبحانی»، تارنمای رسمی آیتالله العظمی سبحانی.
2. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوههای تفسیری آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۳۸، ۱۳۹۰ش.
3. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۱؛ کاظمی نیا و سادات اشکوری، «بررسی اشعار فارسی در منشور جاوید».
4. مؤدب، روشهای تفسیر قرآن،۱۳۸۰ش، ص۲۸۳.
5. «معرفی منشور جاوید»، تارنمای رسمی آیتالله العظمی سبحانی.
6. مؤدب، روشهای تفسیر قرآن،۱۳۸۰ش، ص۲۸۳.
7. سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱، ص۱۹.
8. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۱۱.
9. مؤدب، روشهای تفسیر قرآن،۱۳۸۰ش، ص۲۸۴.
10. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۳-۵۳۴.
..ادامه دارد..
.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#از_همان_دعاهای_مادرانه 💫
❣ دعای حضرت مادر "سلاماللهعلیها" در روز #چهارشنبه؛
ـ خدایا مراقبم باش ؛
با همان چشمانت ، که نمیخوابند!
با همان ستونِ قدرتت ، که دیده نمیشود!
🔅و با تمام اسمهای قشنگت که هرکدام عظمتی جداگانهاند!
💫 بر محـمّــد و آلش درود فرست؛
مراقبم باش ،
که اگر غیر از تو کسی مراقبم باشد ؛ تلف میشوم!
و عیبهایم را بپوشان ، که اگر غیر از تو ، بپوشاند ، فاش میشود!
و تحقق همهی آنچه از تو خواستهام را آسان کن،
💠 که تو ؛ هم نزدیکی و صدایم را خوب میشنوی ، و هم زود اجابتشان میکنی!
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(216)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون
🔰تفسير
⏪تمثيل جريانى ديگر در قرآن
▫️در مثلهايى كه قرآن كريم براى تبيين كارهاى منافقان و كافران مى آورد، گاهى مفرد به مفرد تشبيه مى شود؛ مانند تشبيه رياكار، به سنگ صافى كه خاكى بر روى آن باشد و بارانى درشت قطره آن را در لحظه اى بشويد: (يا ايها الذين امنوا لا تبطلوا صدقاتكم بالمن والاذى ينفق ماله رئاء الناس... فمثله كمثل صفوان عليه تراب...)
▫️گاهى نيز جمع به جمع تشبيه مى شود؛ مانند تشبيه كسانى كه از تذكره قرآنى مى رمند، به حمارهايى كه از شير مى رمند: (فما لهم عن التذكره معرضين # كانهم حمر مستنفره # فرت من قسوره) و گاهى نيز جمع به مفرد تشبيه مى شود؛ مانند تشبيه تبهكاران از اهل كتاب، به حمارى كه بار كتاب بر پشت دارد و از آن بهره اى نمى برند: (مثل الذين حملوا التوريه ثم لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا) و يا تشبيه نگاههاى بيماردلان گريزان از جبهه دفاع از حق و دفع باطل، به نگاه شخص محتضر: (رايت الذين فى قلوبهم مرض ينظرون اليك نظر المغشى عليه من الموت) و همچنين آيه محل بحث: (مثلهم كمثل الذى...).
▫️مراد در همه اين اقسام، تمثيل اوصاف كافران و منافقان به اوصافى است كه در مثلهاى مذكور آمده است ؛ يعنى، جريانى به جريان ديگر تشبيه مى شود و سخن از فرد يا جمع در ميان نيست تا نياز به تكلف ادبى باشد و مثلا گفته شود: در اين گونه موارد كه جمع به مفرد تشبيه شده، الذى به معناى الذين است، نظير (وخضتم كالذى خاضوا)، يا آن كلمه الحمار جنس است ، نه مفرد.
▫️از اين جهت، ضميرهايى كه به مرجع برمى گردد گاهى مفرد است ؛ مانند ضمير هو در استوقد كه فاعل فعل مفرد است و گاهى جمع است ؛ مانند بنورهم و لا يبصرون كه به لحاظ معنا ضماير و افعال جمع آورى شد. بر اين اساس، يعنى تمثيل جريان به جريان در قرآن كريم، هماهنگى مثل و ممثل از نظر افراد و جمع رعايت نشده و به جاى آن تفنن رعايت شده است.
حاصل اين كه، در اين موارد تشبيه قصه و جريانى به قصه و جريان ديگر است و سخن از شخص يا اشخاص معين نيست، تا تطابق مشبه و مشبه به يا مثل و ممثل از لحاظ مفرد و جمع در آن معتبر باشد.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Qiyamah02.mp3
7.66M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_قیامه
#سوره_قیامه #قیامه #قیامت
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره القیامه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 2.docx
43.7K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_قیامه
#سوره_قیامه #قیامه #قیامت
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره القیامه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 2.pdf
1.08M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_قیامه
#سوره_قیامه #قیامه #قیامت
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره القیامه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #قیامت
📌ملکات اعمال در قیامت
ميدانيد انسان بددهن وقتي در شب، تو خواب هم حرف ميزند، فحش ميگويد، براي اينکه به بددهني عادت کرده است. در سوره «انعام» گذشت اين مشرکين در قيامت وقتي از آنها سؤال ميکنند که چرا بتها را ميپرستيديد، ميگويند ما که بتپرست نبوديم! اينکه به دروغ عادت کرده، در معاد اختيار زبانش به دست ملکات نفساني اوست؛ مثل آدم خوابيده، آدم بددهن که در روز فقط بد ميگويد، در خواب هم که حرف ميزند، اين زبان در اختيار ملکات قبلي اوست؛ لذا در خواب هم فحش ميگويد.
اين تبهکاري که در دنيا دروغ ميگفت، وقتي قيامت هم حرف ميزند، ميگويد: ﴿مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ﴾، که در سوره مبارکه «انعام» گذشت خداي سبحان به پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) ميفرمايد: ﴿انْظُرْ كَيْفَ﴾، ترفندشان را ببين! در سوره مبارکه «انعام» آيه 22 و 23 اين است که ﴿وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَميعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكاؤُكُمُ الَّذينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ﴾، شما يک عده را به عنوان شريک خدا تلقّي کرديد، ميپرستيديد که مشکل شما را حل کنند، آنها کجا رفتند؟ جوابي که آنها ميدهند: ﴿ثُمَّ لَمْ تَكُنْ فِتْنَتُهُمْ﴾، «فتنه»؛ يعني ترفند اينها. ﴿ما كُنَّا مُشْرِكينَ﴾؛ ما اصلاً مشرک نبوديم!
📼فرازی از #درسگفتار سوره القیامه جلسه دوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
1253_D1736481T15643769(Web).mp3
1.85M
مناجات پانزدهم از مناجات های پانزده گانه امام زین العابدین علیه السلام: مناجات زاهدین | راز و نیاز پارسایان
✂️برشی از متن مناجات:
🔶 إِلٰهِى أَسْكَنْتَنا داراً حَفَرَتْ لَنا حُفَرَ مَكْرِها، وَعَلَّقَتْنا بِأَيْدِى الْمَنايا فِى حَبَائِلِ غَدْرِها، فَإِلَيْكَ نَلْتَجِئُ مِنْ مَكَائِدِ خُدَعِها، وَبِكَ نَعْتَصِمُ مِنَ الاغْتِرارِ بِزَخَارِفِ زِينَتِها، فَإِنَّهَا الْمُهْلِكَةُ طُلَّابَهَا، الْمُتْلِفَةُ حُلَّالَهَا، الْمَحْشُوَّةُ بِالْآفاتِ، الْمَشْحُونَةُ بِالنَّكَبَاتِ .
🔸معبودم، ما را در خانهای ساکن کردهای که گودالهای فریبش را برای ما آماده ساخته و در شبکههای خیانتش به دستهای مرگ آویخته، از دامهای فریبش به تو پناه میآوریم و چنگ میزنیم از مغرور شدن به زیورهای آراستهاش به عنایت تو که این دنیا خواهندگانش را هلاک میسازد و واردینش را نابود میکند، آکنده به آفتهاست، انباشته از نکبتهاست.
🔴 @rahighemakhtoom
🍁صفحه قرآنی رحیق
#دهه_فجر
#امام_زمان
11.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆 تلاوت ترتیل با صدای روحانی رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای
🔴 @rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌موقعیت های غیر ساکن
درخت خاری سر راه مردمان کاشته بود.در برابر رهگذران که کندن آن درخت از او طلب می نمودند آنان را به فردایی موهوم حوالت می کرد!
خاركن در سستى و در كاستن
خاربن در قوت و برخاستن
آری! تا که دستت می رسد کاری بکن
و نیکو فرمود :
نیست فردا گفتن از شرط طریق
پ ن: قصه حکایت من و مایی است که یوم الحسره خواهند فهمید چه فرصت ها که از دست نداده اند. و آن روز دیگر جبرانی و ترمیمی در کار نخواهد بود.
🔅مجال #عیش صفحه ای برای زندگی
@majalezendegi