eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
نحل 11.mp3
8.36M
💢جلسه یازدهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
در این جمله امام سجاد(ع) که فرمودند "أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْرا" قتل صبر به چه معناست؟ ▫️ «مصبور» یعنی کسی که به «قتل صَبر» دارند او را می کُشند. به تعبیر جناب زمخشری در کشّاف، می گوید «مصبور» یعنی کسی که به دارند او را می کُشند و دست و پای او را بستند، این شخص با گوشه چشم آن شمشیر را نگاه می کند، هم هراسناک است و هم چشم را بسته است. مستحضرید که «قتل صَبر» در اسلام محکوم است، گفتند اسیر را هم اگر در جنگ گرفتید و خواستید بکشید، با نکشید. ▫️ وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) فرمود: «أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا»؛ این فخر ماست که شما پدر ما را با کشتید؛ یعنی محاصره کردید و کُشتید، اگر محاصره نبود نمی توانستید بکُشید و اگر دست و پای او را نمی بستید، تمام راه ها را نمی بستید و ورود را ممنوع را نمی کردید، هرگز به هیچ طریقی نمی توانستید فاتح شوید: «أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا». ▫️ آن جریان تیر زدن و کشتن و سربریدن و اینها را حضرت به عنوان ذکر می کند، امّا نمی فرماید «وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا»، این کلمه «أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا» برای این است، چون از دستورهای ابن زیاد ملعون به حُر گفته این است که «فَجَعْجِعْ بِالْحُسَینِ»، این «فَجَعْجِعْ بِالْحُسَینِ»؛ یعنی سخت بگیر! هیچ کمک مردمی، طبیعی، عادی و غیر عادی نباشد! نه راه کمک مردمی باشد که کسی بیاید و به او کمک کند، نه کمک طبیعی داشته باشد، وگرنه مطلع هستید که یک مسافر با زن و بچه وقتی می خواهد خیمه بزند کنار نهر خیمه می زند، اجازه ندادند حضرت کنار نهر خیمه بزند! این رود پُر آبی که در شمال شرقی در جریان است، اجازه ندادند آن‌جا چادر بزند! برای اینکه هر وقت خواستند بتوانند بین حضرت و بین آب جدایی بیندازند، وگرنه قافله ای که با زن و بچه می آید نزدیک و کنار آب و کنار درخت خیمه می زند، در وسط آفتاب که خیمه نمی زند! دستور رسمی ابن زیاد ملعون این بود که «فَجَعْجِعْ بِالْحُسَینِ»، حُر هم اصرار داشته که وجود مبارک سیدالشهداء در آفتاب آن بیابان سوزان خیمه بزند. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری جلسه 36. 🌐 http://news.esra.ir 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌هر نعمتی كه خدا عطا می‌كند، رحمتی از او است -------------------------------------------- ◼️هر نعمتی كه خدای تعالی به انسان می‌دهد مصداقی از رحمت‌ خدا است، زيرا حاجتی از انسان را برطرف می‌سازد، در حالی كه خود انسان استحقاق آن را ندارد و طلبكار از خدای تعالی نيست. ◽️معنای آيه ۹ سوره هود این است که: اگر ما به انسان چيزی از نعمت‌هايی كه انسان، متنعم به آن است بدهيم و سپس از او بگيريم، دچار ياس و نوميدی می‌شود، تا اين حد كه گويی بازگشت مجدد آن نعمت را غير ممكن می‌داند، آن گاه به كفران نعمت ما می‌پردازد، تو گويی خود را طلبكار ما در آن نعمت می‌دانسته و آن را حق ثابت خود می‌پنداشته كه ما محكوم به دادن آن هستيم، و گويا اصلا ما را مالك آن نعمت نمی‌دانسته، پس انسان طبعا بگونه‌ای است كه هنگامی چيزی از او گرفته می‌شود مايوس می‌گردد و كفران می‌ورزد. ◻️انسان وقتی به نعمتی می‌رسد بر ديگران فخرفروشی می‌كند، با اينكه فخر، مخصوص كرامت و فضيلتی است كه خود انسان برای خود كسب كرده باشد، نه فضايلی (از قبيل زيبايی، خوش‌قامتی، سلامت، ثروت و هر نعمت ديگر كه) به انسان داده شده است. پس، از فخرفروشی اينگونه انسانها فهميده می‌شود كه او نعمت را از خودش و اختيار آن را به دست خودش می‌داند نه به دست ديگری، و كسی را سراغ ندارد كه نعمت را از او سلب كند، و يا گرفتاريهايی كه داشته به او برگرداند، و به اين جهت است كه به ديگران فخر می‌فروشد. ------------------------------- پ.ن : با توجه به فقره ای از تعقیبات نماز مغرب که :اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ اصولاً تمام نعمت ها از جانب خداست ، پس محلی برای فخر فروشی نیست زیرا کسی که اساس وجودش از خداست ، پس فضیلت های اکتسابی اگرچه به ظاهر شخص کسب کرده اما در باطن آن هم مستند به خدای سبحان است . 👁‍🗨 @rahighemakhtoom 📚برش هایی از تفسیر المیزان آیات هشتم و نهم سوره مبارکه هود
گل وقت نماز.m4a
11.02M
📌نگذار گل نمازت پژمرده شود! باز خوانی صفحه ای از کتاب چهل حدیث حدیث ۲۷ حضرت امام روح الله خمینی ره در باب فراغت وقت و وقلب برای ارتباط با حضرت دوست.. وقت داشتید گوش کنید🙏 🔈ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (20) تفسیر آیه 31 ⭐️⭐️⭐️ وَ مَا جَعَلْنَا أَصحَب النَّارِ إِلا مَلَئکَةً وَ مَا جَعَلْنَا عِدَّتهُمْ إِلا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَستَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُوا إِیمَناً وَ لا یَرْتَاب الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فی قُلُوبهِم مَّرَضٌ وَ الْکَفِرُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بهَذَا مَثَلاً کَذَلِک یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشاءُ وَ یهْدِی مَن یَشاءُ وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلا هُوَ وَ مَا هِیَ إِلا ذِکْرَی لِلْبَشرِ(31) 31- ماءموران دوزخ را جز فرشتگان (عذاب ) قرار ندادیم ، و تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران معین نکردیم ، تا اهل کتاب (یهود و نصاری ) یقین پیدا کنند ، و ایمان مؤمنان افزوده شود ، و اهل کتاب و مؤمنان (در حقانیت این کتاب آسمانی ) تردید به خود راه ندهند ، و کافران بگویند : خدا از این توصیف چه منظوری دارد ؟ (آری ) اینگونه خداوند هر کس ‍ را بخواهد گمراه می سازد و هر کس را بخواهد هدایت می کند ، و لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی داند ، و این جز هشدار و تذکری برای انسانها نیست . ⏪تفسیر : 🔰این عدد ماءموران دوزخ برای چیست ؟ 🔻همانگونه که در آیات قبل خواندیم خداوند عدد خازنان و ماءموران دوزخ را نوزده نفر (یا نوزده گروه ) ذکر می کند ، و نیز خواندیم که ذکر این عدد سبب گفتگو در میان مشرکان و کفار شد ، و گروهی آن را به باد سخریه گرفتند ، و تعداد کمی آنها را دلیل بر این پنداشتند که غلبه بر آنها کار مشکلی نیست ! آیه مورد بحث که طولانی ترین آیه این سوره است به آنها پاسخ می گوید و حقایق بیشتری را در این زمینه روشن می سازد . نخست می فرماید : ((ما اصحاب آتش (ماءموران عذاب ) را جز فرشتگان قرار ندادیم )) (و ما جعلنا اصحاب النار الا ملائکة ) . ▪️▪️تعبیر به (اصحاب النار) در آیات قرآن مجید بسیار ذکر شده و همه جا به معنی (دوزخیان) است جز در اینجا که به معنی (خازنان دوزخ) ضمنا ذکر این تعبیر درباره آنها نشان می دهد که (سقر) در آیات گذشته به معنی تمام دوزخ است و نه بخش خاصی از آن▪️▪️ ▫️فرشتگانی نیرومند ، پر قدرت و به تعبیر قرآن ((غلاظ)) و ((شداد)) خشن و سخت گیر که تمام گنهکاران در برابر آنها ضعیف و ناتوانند . ▫️سپس می افزاید : ((ما تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران قرار ندادیم )) (و ما جعلنا عدتهم الا فتنة للذین کفروا) . ▫️این آزمایش از دو جهت بود : نخست اینکه آنها استهزا می کردند که چرا از میان تمام اعداد عدد 19 انتخاب شده ، در حالی که هر عدد دیگری انتخاب شده بود جای همین سؤال وجود داشت . ▫️از سوی دیگر این تعداد را کم می شمردند ، و از روی سخریه می گفتند ما در مقابل هر یک از آنها ده نفر قرار می دهیم ، تا آنها را در هم بشکنیم ! 🔺در حالی که فرشتگان خدا چنان هستند که به گفته قرآن چند نفر از آنها مامور هلاکت قوم لوط می شوند و شهرهای آباد آنها را از زمین برداشته زیر و رو می کنند ، و از این گذشته انتخاب عدد نوزده برای خازنان دوزخ نکته هائی دارد که در ضمن آیات قبل بیان شد . ⚡️ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
akhlagh dar ghoran-02.mp3
6.39M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع : 🗓بررسی اخلاق در قرآن (2) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌺🌺🌺 📌کینت گریک(دانشمند کمبریج انگلستان) مسلمان نیستم تا بگویم قرآن کلام خدا است، ولی در مدت چهارده قرن که از آمدن آن می گذرد، هیچ کس نتوانسته است در زبان عربی کلامی بیاورد که با قرآن برابری کند، قرآن کتابی نیست که برای یک دوره به خصوص آمده باشد، کتابی است جاوید برای تمام اعصار و تا جهان است نوع بشر می تواند(و باید) قرآن را در متن زندگی خود قرار بدهد و بر طبق دستورهای آن رفتار نماید، چرا که قرآن برای یک دوره به خصوص نیامده و هرگز کهنه نمی شود و تا روزی که نوع بشر باقی است راهنمای انسان خواهد بود زیرا چیزی وجود ندارد که در قرآن نیامده باشد، من هنگامی که قرآن را برای نخستین بار گشودم و تحت تأثیر آن قرار گرفتم، تصوّر کردم اثری که آن کتاب در من داشته، استثنائی است و در سالهای بعد که با چندین تن از مترجمان قرآن مکاتبه کردم و بعضی را حضوری دیدم، دریافتم تأثیری که خواندن قرآن در ما اروپاییان می گذارد، همگانی است، اما مشروط بر اینکه به همان زبانی که نازل شده خوانده شود و ترجمه قرآن به هیچ یک از زبانهای اروپایی تأثیر متن اصلی را ندارد. 📚منبع:قرآن و پدیده ها از دید دانش امروز، ص 19 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
🔰معرفی کتاب تفسیرمجمع البیان (قسمت چهارم) 📌روش تألیف کتاب 🔅شیخ طبرسی خود در مقدمه این کتاب در مورد نگارش این تفسیر چنین می گوید: «آستین همت بالا زدم و نهایت جد و جهد را بکار بستم و دیدار بیدار داشتم و اندیشه به زحمت افکندم و بسیار تفکر کردم و تفاسیر گوناگون را در پیش رو نهادم و از خداوند سبحان توفیق و تیسیر طلبیدم و نگارش کتابی را آغاز کردم که در نهایت فشردگی و پیراستگی و حسن نظم و ترتیب است و حاوی انواع و اقسام دانش تفسیر است و درّ و گوهرهایی اعم از علم قرائت، اعراب و لغت، پیچیدگی و مشکلات، معانی و جوانب، نزول و اخبار، قصص و آثار، حدود و احکام و حلال و حرام دربردارد و از خدشه‌هایی که مبطلان آن مطرح کرده‌اند سخن گفته و سخنی را آورده‌ام که تنها اصحاب ما رضی الله عنهم متعرض آن شده‌اند و استدلالات بسیاری را در صحت اعتقادات خود اعم از اصول و فروع و معقول و منقول به گونه‌ای معتدل و مختصر و بالاتر از ایجاز و پایین‌تر از تفصیل دربردارد؛ زیرا اندیشه‌های عصر حاضر تاب تحمل سنگینی فراوان ندارد و از تلاش در میادین مسابقات بزرگ ناتوان است زیرا از علما تنها نامی مانده و از علوم تنها رمقی». 🔸علامه طبرسی تفسیر خود را در مدت هفت سال و با اقتباس از تفسیر «التبیان» اثر شیخ طوسی، تدوین کرد و هر یک از فنون مختلف قرآنی را به صورت جدا از هم و در قالبی منظم و مرتب بیان نمود. این نظم خاص سبب گردید که دانشمندان شیعه و سنی، آن تفسیر را بر بسیاری از تفاسیر دیگر برتری داده، آن را مورد ستایش قرار دهند. 🔸شایان ذکر است که در تفاسیر قبل از مجمع‌البیان، روایات و اقوال در تفاسیر مختلف به طور نامنظم ضبط می‌گردیده، به طوری که گاهی فنی با فن دیگر درمی‌آمیخت و خواننده به سختی می‌توانست مطلبی را که می‌خواست بدست آورد. ▫️ حتی در پاره‌ای از موارد به طور خسته کننده‌ای تفصیل داده می‌شد و یا برعکس در پاره‌ای از موارد مطالب به حدی مختصر می‌بود که مقصود خواننده از آن مطلب حاصل نمی‌گشت اما در میان مفسرین کمتر کسی بود که به این مهم توجه کند و به خواننده القا کند که در جو قرآن قرار گیرد، تفسیر مجمع‌البیان یکی از آنهاست که توانسته در میان کتب تفسیری با بحثهای فراوان و عمیقی که دارد دارای نظمی بی نظیر باشد، مطالبش دسته بندی شده و خواص تفسیر را از دست ندهد و توجه داشته باشد که تفسیر فنی است در خدمت قرآن نه در خدمت لغت و فقها و نه در تطبیق با علم نحو. 🔺چنانکه گفته شد، این تفسیر بسیار متأثر از «تفسیر تبیان» شیخ طوسى است؛ با این تفاوت که طبرسى با تقسیم بندى مباحث، زمینه استفاده بهتر و گزینش آسان تر استفاده کننده را فراهم ساخته است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا