eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 36.mp3
10.46M
57 📼 قسمت: سی و ششم 📌واکاوی دعای 23 ✳ عوامل تامین عافیت در زندگی وَامْنُنْ عَلَىَّ بِالصِّحَّةِ وَالْأَمْنِ وَالسَّلامَةِ فى دينى وَ بَدَنى، وَالْبَصيرَةِ فى قَلْبى، وَالنَّفاذِ فى اُمُورى، وَالْخَشْيَةِ لَكَ، وَالْخَوْفِ مِنْكَ، وَالْقُوَّةِ عَلى‏ ما اَمَرْتَنى بِهِ مِنْ طاعَتِكَ، وَالْاِجْتِنابِ لِما نَهَيْتَنى عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ ▪ امنیت به معنی ایمنی داشتن جانی، مالی، عِرضی یا معنوی می باشد. از آن به مناسبت در باب‏های مختلفی مانند طهارت، صلات، حج و جهاد سخن رفته است. ▪ امنیت از مهم‏ترین و ضروری‏ترین نیازهای زندگی بشر است و انسان تنها در پرتو آن می‏تواند امور دنیوی و اخروی خویش را با آسایش خاطر سامان دهد. از این رو، ایجاد امنیت در شئون مختلف زندگی مردم برای رسیدن به آنچه که مایه رشد و تعالی آنان است، از وظایف اساسی و حتمی حکومت اسلامی است. 🌴🌴🌴 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
57 📼 قسمت: سی و ششم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ❇ عوامل تامین عافیت و عافیت ساز در زندگی 📈 بررسی اجمالی جان واژه امنیت در قرآن وَامْنُنْ عَلَىَّ بِالصِّحَّةِ وَالْأَمْنِ وَالسَّلامَةِ فى دينى وَ بَدَنى، وَالْبَصيرَةِ فى قَلْبى، وَالنَّفاذِ فى اُمُورى، وَالْخَشْيَةِ لَكَ، وَالْخَوْفِ مِنْكَ، وَالْقُوَّةِ عَلى‏ ما اَمَرْتَنى بِهِ مِنْ طاعَتِكَ، وَالْاِجْتِنابِ لِما نَهَيْتَنى عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ ▫ امنیت به معنی ایمنی داشتن جانی، مالی، عِرضی یا معنوی می باشد. از آن به مناسبت در باب‏های مختلفی مانند طهارت، صلات، حج و جهاد سخن رفته است. ▫ امنیت از مهم‏ترین و ضروری‏ترین نیازهای زندگی بشر است و انسان تنها در پرتو آن می‏تواند امور دنیوی و اخروی خویش را با آسایش خاطر سامان دهد. از این رو، ایجاد امنیت در شئون مختلف زندگی مردم برای رسیدن به آنچه که مایه رشد و تعالی آنان است، از وظایف اساسی و حتمی حکومت اسلامی است. 🔅 امام مهدی علیه السلام در دعایش به خداوند متعال عرضه داشت: یا آمِناً مِن کلِّ شَیءٍ، وکلُّ شَیءٍ مِنک خائِفٌ حَذِرٌ، أسأَلُک بِأَمنِک مِن کلِّ شَیءٍ، وخَوفِ کلِّ شَیءٍ مِنک، أن تُصَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وأن تُعطِینی أمانا لِنَفسی وأهلی ووَلَدی وسائِرِ ما أنعَمتَ بِهِ عَلَی، حَتّی لا أخافَ أحَدا، ولا أحذَرَ مِن شَیءٍ أبَدا، إنَّک عَلی کلِّ شَیءٍ قَدیرٌ، وحَسبُنَا اللّهُ ونِعمَ الوَکیلُ. 🔅 ای ایمن از هر چیز، و هر چیز از تو بیمناک! به ایمنی ات از هر چیز و بیمناکی هر چیز از تو، از تو درخواست می کنم که بر محمّد و خاندان محمّد، درود فرستی، و به خودم و همسر و فرزندم و دیگر نعمت هایی که ارزانی ام داشته ای، امنیت بخشی، چندان که هرگز از کسی نترسم و از چیزی بیمناک نباشم، که به راستی، تو بر هر چیزی توانایی؛ و خدا ما را بس است و او، نیکو حمایتگری است. مهج الدعوات: ص ۳۵۲ • توصیف مکه به شهر امن (یکی از دعاها، دعا برای امنیت مکه است. ) خداوند در قرآن دعای ابراهیم (علیه السلام) را این‌گونه بیان می‌دارد: «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آَمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنَامَ.[ابراهیم/35] و ابراهيم گفت: اى پروردگار من، اين سرزمين را ايمن گردان و مرا و فرزندانم را از پرستش بتان دور بدار.» ▫ جالب اين است كه ابراهيم، نخستين تقاضائى را كه در اين سرزمين از خداوند كرد، تقاضاى امنيت بود، اين نشان مى‌دهد كه نعمت امنيت، نخستين شرط براى زندگى انسان و سكونت در يك منطقه، و براى هرگونه عمران و آبادى و پيشرفت و ترقى است، و به راستى هم چنين است؛ اگر جائى امن نباشد، قابل سكونت نيست، هرچند تمام نعمت‌هاى دنيا در آن جمع باشد، اصولاً شهر و ديار و كشورى كه فاقد نعمت امنيت است، همه نعمت‌ها را از دست خواهد داد! 🔅 که ما با ملاحظه اوضاع فعلی در کشورهای همسایه خود، به اهمیت امنیت، این نعمت بزرگ الهی پی می‌بریم. 🌴🌴🌴 ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📈 بیداری علما 🔹 ابوریحان بیرونی را خدا غریق رحمت كند! سقراط كه مسموم شد، او مشكل سیاسی داشت؟ مشکل فقط توحید بود، مشكلی دیگری نداشت! آن جا جای الحاد و شرك بود، او برخاست توحیدی فكر كرد، توحیدی حرف زد، توحیدی تبلیغ كرد، «إلاّ و لابد» گفتند باید سمّ بخوری و سمّ خورد و آن مقاومتِ سمّ‌خوری سقراط باعث شد افلاطون پیدا شد، بعد ارسطو پیدا شد. آنها كه پیغمبر نداشتند آنها كه امام نداشتند، یعنی خود سقراط این‌طور قیام كرد؟ فلسفه تولید كرد یا معبر بود نه مبدأ؟ 🔹 مرحوم ابوریحان بیرونی مستحضرید چون در برابر إبن ‌سینا قرار گرفت خیلی شهرت پیدا نكرد، ولی ابوریحان بیرونی خیلی مرد عظیمی است! ایشان در تحقیق ماللهند چون خودش مدتی هند بود گرچه به صورت تصریح عبارت انموذجی این‌طور حرف نزد و متنی حرف زد، ولی در همان متنی فرمودند خلیل حق (سلام الله علیه) كه قیام كرد دو سه‌ فرمایش داشت: یكی براهین ﴿لاَ أُحِبُّ الآفِلِین﴾[1] بود كه در بخشی اثر كرد، یكی هم تبرگیری بود ﴿فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلَّا كَبِیراً لَّهُم﴾[2] بود كه در بخش دیگر است، یكی وقتی ﴿یا نَارُ كُونِی بَرْداً وَ سَلاَماً﴾[3] در خاورمیانه پیچید، این خبری نبود که در جایی دفن شود، آن روز رسانه نبود ولی قاصد تازه ‌نفس در هر شهری بود؛ در كمترین مدت از بارگاه خلیل به یونان و امثال یونان رسید، فهمیدند یك خبری هست، عاقل‌تر از دیگران بودند و از الحاد و شرك صرف‌ نظر كردند، به فكر توحید افتادند و چون به فكر توحید افتادند دیدند كه این حق است و گفتند باید سمّ بخوری، سمّ هم خورد، موحّداً مُرد، افلاطون تربیت كرد، از آن جا فلسفه به كشورهای دیگر رسید. 🔹 من یادم است همین حرف ابوریحان بیرونی ایشان یك گِله‌ای از علمای هند می ‌كند گفت یونان این تفكّر را داشت و این بیداری را داشت ولی هند این را نداشت.[4] چند سال قبل كه علمای هند آمده بودند ایران، به مؤسسه اسراء هم آمدند، من این داستان ابوریحان بیرونی را برای اینها نقل كردم اینها اشك ریختند گفتند اگر علمای گذشته ما بیدار بودند ما الآن گرفتار موش ‌پرستی و گوساله ‌پرستی نبودیم. [1]. سوره انعام، آیه76. [2]. سوره انبیاء، آیه58. [3]. سوره انبیاء، آیه69. [4]. تحقیق ماللهند، ص21؛ «...إنّ الیونانیین أیام الجاهلیة قبل ظهور النصرانیة كانوا علی مثل ما علیه الهند من العقیدة، خاصّهم فی النظر قریب من خاصّهم و عامّهم فی عبادة الأصنام كعامّهم و لهذا أستشهد من كلام بعضهم علی بعض بسبب الاتّفاق و تقارب الأمرین لا التصحیح فإنّ ما عدا الحقّ زائغ و الكفر ملّة واحدة من أجل الانحراف عنه و لكنّ الیونانیین فازوا بالفلاسفة الذین كانوا فی ناحیتهم حتى نقّحوا لهم الأصول الخاصة دون العامّة لأنّ قصاری الخواصّ اتّباع البحث و النظر و قصاری العوامّ التهوّر و اللجاج إذا خلوا عن الخوف و الرهبة یدلّ علی ذلك سقراط لمّا خالف فی عبادة الأوثان عامّة قومه و انحرف عن تسمیة الكواكب «آلهة» فی لفظه كیف أطبق قضاة أهل اثینیة الأحد عشر علی الفتیا بقتله دون الثانی عشر حتى قضی نحبه غیر راجع عن الحقّ و لم یك للهند أمثالهم ممّن یهذّب العلوم فلا تكاد تجد لذلك لهم خاصّ كلام إلا فی غایة الاضطراب و سوء النظام و مشوبا فی آخره خرافات العوامّ من تكثیر العدد و تمدید المدد و من موضوعات النحلة التی یستفظع أهلها فیها المخالفة و لأجله یستولی التقلید علیهم...». 📚 دیدار مدیر حوزه‌ های علمیه با حضرت استاد تاریخ: 1398/05/24 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
☘☘☘ 🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه ها و معارف قرآنی است.🌷 👇👇👇 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 238 (پيام به يادبود آية اللّه سيد جلال الدين (قدس‌سرّه) 🔅🔅🔅 💢کرامت ؛خلافت الهی؛عقلانیت ⏹كرامت انسان مسبوق به خلافت اوست و خلافت وي مصبوغ به عقلانيّت اوست كه اَحسن از آن صبْغه اي نخواهد بود: (و من أحسن من الله صبغة) [سوره بقره، آيه 138.]و چون خليفه خدا بايد مُسْتَخلف عنه خود را بشناسد و به ضرورت ازلي و وحدت ذاتي و بي همتايي او آگاه گردد و از ارسال پيام آوران و فرو فرستادن صحيفه هاي وحياني وي مطلع شود و راه اثبات آنها را بداند و در فرق بين معجزه و علوم غريبه متحيّر نباشد و اين معارف وزين بدون مباني معقول ميسور نيست و استنباط چنين مباني متقن، بدون منابع معرفت شناسي عقلي مقدور نخواهد بود، خداي سبحان دفائن علمي را در نهان انسان نهادينه فرمود و او را به تدبّر ترغيب كرد تا حكيمانه بينديشد و امانت خلافت را حراست كند تا نه از خود ببافد و نه بافته هاي ديگران را با يافته اصيل خويش كه همانا خلافت الهي است، تلفيق نمايد، زيرا مُلَفّقِ از داخل و خارج، خارج است و خارجي خليفه نخواهد بود و چون حيثيت خلافت براي انسان واقعي حيثيتِ تقييدي است، نه تعليلي، اگر كسي رأي خود يا نظر ديگران را بر حكم مُستخْلف عنه خويش مقدّم بدارد، مسلوب الخلافه شده و منفي الكرامه مي گردد و با سوطِ (فهي كالحجارة او اشدّ قسوةً) [سوره بقره، آيه 74.]هبوط مي كند و شناخت همه اين اصول با برهان عقلي است و ايمان به آنها، به فتواي عقل نظري، بر عهده عقل عملي است: «[العقل] ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان» [الكافي، ج1، ص11]و آن فتواي علمي و اين ايمان عملي از سپهر فطرت مي بارد و بر صحنه دل فرومي آيد و به صورت اسلام فطري مي رويد و قبل از طلوع خورشيد نقل، پگاه را روشن مي كند، آنگاه با تابشِ شمسِ نقل شكوفا مي گردد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۷۸ آنهايی که در دلی خوش و خرم و طولانی دارند ولی و يا نبايد فکر کنند که آنها را داشته و به آنها داده است بلکه لازمه اين و آن ، اين بی‏ توجّهی آنها به اين است که گناه بيشتری بکنند تا به بيشتری مبتلا گردند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌همه در یک آیه الإمام عليّ عليه السلام - وسُئِلَ فَقيلَ: إنَّ فِي القُرآنِ كُلَّ عِلمٍ إلاَّ الطِّبَّ؟: لما إنَّ فِي القُرآنِ لاَيَةً تَجمَعُ الطِّبَّ كُلَّهُ: « وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ » . 🔅امام علی علیه السلام- در پاسخ این پرسش که: «آیا در قرآن ، همه دانش ها بجز دانش هست؟» - فرمودند: زنهار ! در قرآن ، آیه ای هست که همه طب را یکجا در خود گرد آورده است: (بخورید و بیاشامید ؛ ولی زیاده روی نکنید) . 📚 بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 267 ، حدیث 42 ☘☘☘ 🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه و معارف وحیانی است.🌷 👇👇👇 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 تفسیر سوره حمد ⁦ هر "بِسمِ الله"را معناییست... بدان که اهل معرفت "بِسمِ الله" هر سوره را متعلق به خود آن سوره دانند؛ و از این جهت در نظری "بِسمِ الله" هر سوره را معنایی غیر از سوره دیگر است؛ بلکه "بِسمِ الله" هر قائلی در هر قول و فعلی با‌‏ "بِسمِ الله" دیگرش فرق دارد. 📚کتاب تفسیر سوره حمد، ص۳. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت 63.mp3
28.09M
📚 شرح و بررسی کتاب 📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼جلسه شصت و سوم 🌴🌴🌴 * حق‌الناس، حق‌الله، حق‌النفس * تصور غلط مردم نسبت به خدا * تفاوت حق‌الناس و حق‌الله * حقوقی که که نفس بر گردن ما دارد * نسبت به داشته‌هایمان نگاه امانت‌دارانه داشته باشیم * اهمیت حق‌النفس * گرفتاری برزخی با ضرر زدن به بدن * توصیه اسلام؛ تن‌پروری یا پرورش بدن؟ * حد ضرر در حق‌النفس * ملاک حرمت شرعی در اسلام * جوانان حق‌النفس را جدی بگیرند * سیگار کشیدن بزرگان، حق‌النفس محسوب نمی‌شود؟ * نکته‌ای در مورد سیگار کشیدن علامه طباطبایی ره * نکاتی جالب از کتاب نور مجرد آیت‌الله حسینی تهرانی 📅99/05/03 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom