دنیا و آخرت را فدای یکدیگر نکنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_محمد_باقر
#امام_باقر
#باقرالعلوم
#اهل_بیت
#دنیا
#آخرت
#اسلام
#حکومت_دینی
#مدینه_فاضله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل چهاردهم
📃کسی که قرآن میخواند از ویژگیهای قرآن بهرهمند میشود.
▫️ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيهِ الكِتَابَ نُوراً لَا تُطفَأُ مَصَابِيحُهُ وَ سِرَاجاً لَا يَخبُو تَوَقُّدُهُ وَ بَحراً لَا يُدرَكُ قَعرُهُ وَ مِنهَاجاً لَا يُضِلُّ نَهجُهُ وَ شُعَاعاً لَا يُظلِمُ ضَوءُهُ وَ فُرقَاناً لَا يُخمَدُ بُرهَانُهُ وَ تِبيَاناً لَا تُهدَمُ أَركَانُهُ وَ شِفَاءً لَا تُخشَى أَسقَامُهُ وَ عِزّاً لَا تُهزَمُ أَنصَارُهُ وَ حَقّاً لَا تُخذَلُ أَعوَانُهُ فَهُوَ مَعدِنُ الإِيمَانِ وَ بُحبُوحَتُهُ وَ يَنَابِيعُ العِلمِ وَ بُحُورُهُ وَ رِيَاضُ العَدلِ وَ غُدرَانُهُ وَ أَثَافِيُّ الإِسلَامِ وَ بُنيَانُهُ وَ أَودِيَةُ الحَقِّ وَ غِيطَانُهُ وَ بَحرٌ لَا يَنزِفُهُ المُستَنزِفُونَ وَ عُيُونٌ لَا يُنضِبُهَا المَاتِحُونَ وَ مَنَاهِلُ لَا يَغِيضُهَا الوَارِدُونَ وَ مَنَازِلُ لَا يَضِلُّ نَهجَهَا المُسَافِرُونَ وَ أَعلَامٌ لَا يَعمَى عَنهَا السَّائِرُونَ وَ آكَامٌ لَا يَجُوزُ عَنهَا القَاصِدُونَ جَعَلَهُ اللهُ رِيّاً لِعَطَشِ العُلَمَاءِ وَ رَبِيعاً لِقُلُوبِ الفُقَهَاءِ وَ مَحَاجَّ لِطُرُقِ الصُّلَحَاءِ وَ دَوَاءً لَيسَ بَعدَهُ دَاءٌ وَ نُوراً لَيسَ مَعَهُ ظُلمَةٌ وَ حَبلًا وَثِيقاً عُروَتُهُ وَ مَعقِلًا مَنِيعاً ذِروَتُهُ وَ عِزّاً لِمَن تَوَلَّاهُ وَ سِلماً لِمَن دَخَلَهُ وَ هُدًى لِمَنِ ائتَمَّ بِهِ وَ عُذراً لِمَنِ انتَحَلَهُ وَ بُرهَاناً لِمَن تَكَلَّمَ بِهِ وَ شَاهِداً لِمَن خَاصَمَ بِهِ وَ فَلجاً لِمَن حَاجَّ بِهِ وَ حَامِلًا لِمَن حَمَلَهُ وَ مَطِيَّةً لِمَن أَعمَلَهُ وَ آيَةً لِمَن تَوَسَّمَ وَ جُنَّةً لِمَنِ استَلأَمَ وَ عِلماً لِمَن وَعَى وَ حَدِيثاً لِمَن رَوَى وَ حُكماً لِمَن قَضَى
⏪سپس قرآن را بر او نازل فرمود:
▫️قرآن نورى است كه خاموشى ندارد،
▫️چراغى است كه درخشندگى آن زوال نپذيرد،
▫️دريايى است كه ژرفاى آن درك نشود،
▫️راهى است كه رونده آن گمراه نگردد،
▫️شعلهاى است كه نور آن تاريك نشود،
▫️جدا كننده حق و باطلى است كه درخشش برهانش خاموش نگردد،
▫️بنايى است كه ستونهاى آن خراب نشود،
▫️شفا دهندهاى است كه بيمارىهاى وحشت انگيز را بزدايد،
▫️قدرتى است كه ياورانش شكست ندارند،
▫️و حقّى است كه يارى كنندگانش مغلوب نشوند.
▫️قرآن، معدن ايمان و اصل آن است،
▫️چشمههاى دانش و درياهاى علوم است،
▫️بوستانهاى عدل و چشمههاى آن است،
▫️پايههاى اسلام و ستونهاى محكم آن است،
▫️نهرهاى جارى زلال حقيقت، و سرزمينهاى آن است.
▫️دريايى است كه تشنگان آن، آبش را تمام نتوانند كشيد،
▫️و چشمهاى است كه آبش كمى ندارد،
▫️محل برداشت آبى است كه هرچه از آن برگيرند كاهش نمىيابد،
▫️منزلى است كه مسافران راه آن را فراموش نخواهند كرد،
▫️و نشانههايى است كه روندگان از آن غفلت نمىكنند،
▫️كوهسار زيبايى است كه از آن نمىگذرند.
▫️خدا قرآن را فرو نشاننده عطش علمى دانشمندان،
▫️و باران بهارى براى قلب فقيهان،
▫️و راه گسترده و وسيع براى صالحان قرار داده است.
▫️قرآن دارويى است كه با آن بيمارى وجود ندارد،
▫️نورى است كه با آن تاريكى يافت نمىشود،
▫️ريسمانى است كه رشتههاى آن محكم،
▫️پناهگاهى است كه قلّه آن بلند،
▫️و توان و قدرتى است براى آن كه قرآن را برگزيند،
▫️محل امنى است براى هر كس كه وارد آن شود،
▫️راهنمايى است تا از او پيروى كند،
🔅وسيله انجام وظيفه است براى آن كه قرآن را راه و رسم خود قرار دهد،
🔅برهانى است بر آن كس كه با آن سخن بگويد،
🔅عامل پيروزى است براى آن كس كه با آن استدلال كند،
🔅نجات دهنده است براى آن كس كه حافظ آن باشد و به آن عمل كند،
🔅و راهبر آن كه آن را به كار گيرد،
🔅و نشانه هدايت است براى آن كس كه در او بنگرد،
🔅سپر نگهدارنده است براى آن كس كه با آن خود را بپوشاند،
🔅و دانش كسى است كه آن را به خاطر بسپارد،
🔅و حديث كسى است كه از آن روايت كند،
🔅و فرمان كسى است كه با آن قضاوت كند.
⏪امام برایم گفت:
☑️قرآن بخوان که قرآن تو را زینت می دهد. قرآن بخوان که قرآن زشتی ها را از تو دور می کند و تو را به زیباترین ها می آراید.
☑️قرآن بخوان و بدان اگر آن را دریابی به تو از بی نهایت می نوشاند آنقدر که هیچگاه سیراب نشوی. پس تشنگی ات به قرآن را افزون کن.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای #مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (17)
#نماز_مومنانه
⏪4. عبادت هاي بي بديل
📂ج. از امام صادق (عليهالسلام) رسيده است كه علي (عليهالسلام) در آخر عمرش شبانه روزي هزار ركعت نماز مي خواند. إنّ علياً في آخر عمره كان يصلّي في كلّ يوم و ليلة ألف ركعة. [الكافي، ج 4، ص 154؛]
◽️شايد معناي حديث اين باشد كه آن حضرت در تمام عمر چنين بود، زيرا كسي كه در دوران سالمندي و زمامداري چنين بود به طريق اولي در دوران قبل از آن كه دوران فراغت و نشاط جواني بود و فراغت بيشتري داشت، چنين بود.
📂د. در گرماگرم نبرد صفين ابن عباس ديد كه علي (عليهالسلام) به آسمان مي نگرد، پرسيد چه مي كني؟ گفت: مي خواهم ببينم كه ظهر شده است تا نماز بخوانيم يا نه؟
ابن عباس گفت: اكنون وقت نماز است؟
فرمود: مگر براي غير نماز مي جنگيم؟:
و كان (عليهالسلام) يوماً في حرب صفين مشتغلاً بالحرب و القتال و هو مع ذلك بين الصَّفَين يراقب الشمس فقال له ابن عباس: يا أميرالمؤمنين ما هذا الفعل؟ قال (عليهالسلام): أنظر إلي الزوال حتّي نصلّي فقال له ابن عباس: و هل هذا وقت صلاة؟ إنّ عندنا لشغلاً بالقتال عن الصلاة فقال (عليهالسلام): علي ما نقاتلهم؟ إنما نقاتلهم علي الصلاة. [ارشاد القلوب، ج 2، ص 22 ـ 23.]
حتي نماز شبش را هرگز ترك نكرد: ما تركت صلاة الليل منذ سمعت قول النبي صلي الله عليه و آله و سلم صلاة الليل نورٌ فقال ابن الكواء: و لا ليلة الهرير؟ قال: و لا ليلة الهرير.
📚[مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب، ج 2، ص 142؛ بحار الانوار، ج 41، ص 17. نيز ر. ك: ارشاد القلوب، ج 2، ص 22. «هرير» به معناي زوزه اي است كه بر اثر شدت سرما از سگ برمي خيزد. : صوته دون نباحه من قلّة صبره علي البرد (مجمع البحرين، ج 3، ص 518، «ه ر ر») اما ليلة الهرير يكي از شب هاي بسيار سخت صفين است [كه گويا ناله سربازان از شدت سختي به زوزه سگ تشبيه شده است ]، به گونه اي كه ضرب المثل براي سختي و تهاجم مشكلات شده است و بيشتر سربازان نماز را به اشاره خواندند... (منهاج البراعه، ج 15، ص 320) در عين حال اميرمؤمنان (عليهالسلام) در آن شب 523 تكبير گفت و با هر تكبير يك نفر از سپاه شام را روانه جهنم كرد. شجاعي به آن حضرت برخورد نكرد، مگر خونش ريخته شد؛ قهرماني به سراغش نيامد، مگر قدمش لغزيد... (كشف الغمه، ج 1، ص 220؛ بحارالانوار، ج 32، ص 600). به گفته دهخدا اين عنوان بر شب سوم جنگ قادسيه نيز اطلاق شده است كه در آن اعراب به لشكر ايران حمله بردند و در تمام شب جنگ جريان داشت و بدان سبب آن را ليلة الهرير گفتند كه در تمام شب بانگ و آوازي شبيه بانگ سگ فضا را پر كرده بود (لغت نامه دهخدا، ج 13، ص 19881)، چنان كه «يوم الهرير» به روزي گفته مي شود كه بين «بكر بن وايل» و «تميم» جنگ درگرفت (اقرب الموارد، ج 2، ص 1384، «ه ر ر»)، ليكن آنچه در بيان اميرمؤمنان (عليهالسلام) آمده است همان مصداق اول است.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
◽ أینَ الرَّجَبِیونَ
🔸 مسئول تربیت عقل نظری که #اندیشه است، حوزه و دانشگاه هستند که بخش اندیشه را تقویت می کنند؛ اما مسئول #انگیزه نه حوزه است و نه دانشگاه، مسجد است! حسینیه است! نماز شب است! «أَینَ الرَّجَبِیونَ»[1] است! ناله و اشک است! بین عزم و جزم مانند بین آسمان و زمین فرق است.
🔸 یک کسی که خودش کتاب نوشته و تحقیق کرده گناه می کند! مگر یقین ندارند که این حرام است؟! مگر یقین به فعلیت ندارند؟! مگر یقین به اشتغال ندارند؟ مگر یقین به مکلَّف بودن ندارند؟ اما عالماً و عامداً معصیت می کنند! سرّش این است که علم مشکل را حلّ نمی کند، علم نیمی از کار است؛ این مسئول #اندیشه است و عمل به عهدهٴ متولّی #انگیزه است!
[1]. فضائل الأشهر الثلاثة(ابن بابویه)، ص31.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احقاف ـ جلسه 7
تاریخ: 1395/01/22
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#حق_تقوای_الهی
#مظهر_الهی
#کمالات
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 اهل تقوا
🔹 خدا اهل تقواست و بندگانش را به تقوا دعوت كرده است تا آنها هم اهل تقوا باشند. خداوند اهل تقواست؛ یعنی شایسته و لایق است تا از او پرهیز شود «أهلٌ لِأنْ یُتَّقی مِنه»[1] و اگر بنده ای تقوای خدا را آن طوری كه لازم است فراهم كرد كه ﴿اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ﴾،[2] مظهر چنین اسم شریف می شود و همین بنده پرهیزگار هم #اهل_تقوا خواهد شد؛ یعنی «أهلٌ لِأنْ یُتَّقی مِنه».
🔹 اگر كسی در مسیر بندگی حركت كرد [یعنی] كارهای واجب را انجام داد و به حرام آلوده نشد، #حق_تقوای_الهی را رعایت كرد. این شخص اول متّقی است بعد مُتّقا می شود؛ در روایات نورانی اهل بیت [امام هادی] (علیهم السلام) آمده است: «مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یُتَّقَی وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ یُطَاعُ»؛[3] اگر كسی مطیع خدا بود مُطاع ماسوی می شود و اگر كسی متّقی بود بعد «اَهْلَ التَّقْوی» می شود. تنها سخن در این نیست كه انسان تقوا پیشه كند تا جهنم نرود، كمالات دیگری هم هست!
[1] . شرح الكافی- الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)، ج12، ص210؛ «... أن الافناء و الاماتة أیضا منه تعالى كما أن الوجود منه و الرجوع إلیه فهو أهل لان یتقى منه و یطاع».
[2] . سوره آلعمران، آیه 102.
[3] . الكافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 1، ص 138.
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1374/02/21
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🏴 امام هادی (علیه السلام)
▪️ فرمود: «مَنْ هَانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ»؛كسی كه خود را كریم نمی داند و #كریمانه زندگی نمی كند، از شرّ او در امان نباش، زیرا كسی كه به خودش رحم نمی كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/09/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۲۹ ـ ۱۲۸ #سوره_توبه
💢#الگو بودن #رسول اکرم صلی الله عليه و آله
#سالک الی #اللّه بايد حضرت #رسول اکرم صلی الله عليه و آله را صد در صد #الگوی خود بداند. يعنی علاوه بر آنکه نبايد بدخواه #مردم باشد، ناراحتی مردم را هم #ناراحتی خود بداند، ناراحتی آنها بر او سخت بگذرد و با #مؤمنین و اهل #تزکيه نفس رأفت و مهربانی خاصی داشته باشد، بر #خدا #توکل کند و خدای تعالی را برای خود کافی بداند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (108)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 بحث روايى
⏪ 1- حقيقت ايمان و درجات آن
عن الرضا (عليه السلام): ان الايمان هو التصديق بالقلب والاقرار باللسان، والعمل بالاركان. (413)
👈 اشاره: چون، اصل انسان همان قلب اوست: اصل الانسان لبه، (414)
▫ حقيقت ايمان داراى اصل و فرع است، چنانكه اميرالمومنين (عليه السلام) فرمود: الايمان شجره اصلها اليقين وفرعها التقى و نورها الحياءو ثمرها السخاء (415) و آنچه از رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) رسيده است: الايمان شجره اصلها اليقين و فرعها التقى و نروها الحياءو ثمرها السخاء (416)
▫ و آنچه از رسول اكرم رسيده است: الايمان قول مقول و عمل معمول و عرفان العقول، (417) منافاتى با اصل بودن اعتقاد قلبى ندارد.
▫ درجات ايمان در ذيل آيه 163 سوره آل عمران: (هم درجات عندالله) روشن مى شود، و امام صادق (عليه السلام) درجات آنرا ده مرتبه دانست، كه با منزله پله هاى ده گانه نردبان است، به طورى كه صاحب درجه دوم نبايد به صاحب درجه يكم بگويد: تو بر چيزى نيستى... (418)
=============
413- تفسير مجمع البيان ، جلد 1، ص 121
414- امالى صدوق ، مجلس 42، ح 9.
415- غررالحكم ، ج 2، ص 47
416- غررالحكم ، ج 2، ص 47
417- امالى مفيد، مجلس 33، ح 2
418- اصول كافى ، ج 2، ص 42
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انفال 10 (2).mp3
10.37M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انفال
#جلسه 10
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انفال را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (48)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
17. بررسی ومطالعه همه روش ها وانتخاب بهترین
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئكَ الَّذِينَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ(18/زمر)
☑كسانى حقّ شنيدن هر سخنى را دارند كه به كلام توجّه كنند، نه گوينده و دچار شخصيّتزدگى نشوند. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ»
- انسان بايد تحمّل شنيدن سخنان ديگران را داشته باشد و داراى سعه صدر باشد. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ» ...
☑ اسلام از طرح شدن سخنان ديگران دلهرهاى ندارد. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ»
☑ عقل، حجّت باطنى است و تقليد كوركورانه ممنوع است. «يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»
☑ انتخاب احسن مورد توجّه قرآن است. «فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»
☑ كسانى حقّ شنيدن هر سخنى را دارند كه از نظر علمى و منطقى قدرت تشخيص احسن را داشته باشند. «يَسْتَمِعُونَ ... فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»
☑ سخنى كه حُسن و خوبى ندارد، شايسته استماع و شنيدن نيست. «يَسْتَمِعُونالْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»
👈ادامه دارد...
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره عبس آیات 1تا10.قرائتی.mp3
4.07M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
نگاشت8: تفسیر صوتی آیات 1تا 10 سوره عبس
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom