eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
803 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۲۱۶تا۲۱۸ استاد صادقی.mp3
6.78M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۱۶ و ٢۱۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
177 ⏪ عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَأَنْ أَحُجَّ حِجَّةً أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُعْتِقَ رَقَبَةً حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى عَشَرَةٍ وَ مِثْلِهَا وَ مِثْلِهَا حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى سَبْعِينَ وَ لَأَنْ أَعُولَ أَهْلَ بَيْتٍ مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ وَ أُشْبِعَ جَوْعَتَهُمْ وَ أَكْسُوَ عَوْرَتَهُمْ وَ أَكُفَّ وُجُوهَهُمْ عَنِ اَلنَّاسِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَحُجَّ حِجَّةً وَ حِجَّةً وَ حِجَّةً حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى عَشَرَةٍ وَ مِثْلِهَا وَ مِثْلِهَا حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى سَبْعِينَ. 📝 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال , جلد۱ , صفحه۱۴۱ ابو بصير،از امام محمد باقر عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود:اگر حج خانۀ خدا را بجاى آرم بهتر از آن است كه يك بنده را(در راه خدا)آزاد كنم-و تا ده بنده را شمرد-و بعد ده تا ده تا اضافه كرد تا به هفتاد حج رسيد،و فرمود:(ولى)اگر به افراد يك خانوادۀ مسلمانى كمك كرده،و آنها را سير كنم،و بپوشانم،و آبروى آنها را نگه دارم،نزد من محبوب‌تر است از رفتن به يك حج و يك حج و يك حج،تا ده حج بر شمرد،و سپس ده تا ده تا(به آن افزود)تا به هفتاد حج رسيد. 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 113 فراز 3.mp3
12.98M
📚شرح و تفسیر حکمت۱۱۳فراز سوم (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
11.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
178 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 137 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 138.mp3
10.31M
179 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 138 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
*بسم‌الله الرحمن الرحیم* سلام صبح بخیر، آغاز هر روز را با قرآن شروع کنیم 🌹 *اگر خداوند مردم را به سبب کارهایی که انجام داده‌اند مجازات‌ کند،جنبنده ای را بر روی زمین باقي نخواهد گذاشت* 🌹 _سوره فاطر آیه_ ۴۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 زنان مهدی یاور ❓چند نفر از ۳۱۳ یارِ امام زمان زن هستند؟ روایات صحیح و فراوان در کتب معتبرِ شیعه و اهل سنت بر اینکه ۳۱۳ یارِ امام زمان همگی مرد هستند، تاکید دارند و روایاتی که از حضور ۵۰ زن در میان ۳۱۳ نفر، صحبت می‌کنند، ضعیف و دارای اِشکال بوده و معتبر نیستند و توانایی مقابله با آن همه اسناد معتبر را ندارند. در نتیجه می‌توان گفت که وجود بانوان در میان ۳۱۳ نفر، قطعی نیست. 🔰 البته این موضوع دلیل بر بی‌اهمیت بودن زنان نیست، بلکه موضوع مربوط به نوع و حساسیت مأموریت این ۳۱۳ نفر است. این افراد قرار است فرماندهٔ جنگی باشند اما جهاد بر زنان واجب نیست. (به خاطر ویژگی‌های جسمی و روحی آنان) 🔅 بدون شک زنان قبل و بعد از ظهور نقش مهم و اساسی دارند. نباید فراموش کنیم که یاری کردن حضرت، تنها به حضور در جبهه و جنگ خلاصه نمی‌شود. به عنوان مثال حضرت زینب و حضرت زهرا‌ نیز با وجود تمام شایستگی‌های خود، فرماندهٔ جنگی نبودند، بلکه در دیگر زمینه‌ها پرچمداری کردند. 🔹بانوان می‌توانند در مواردی مانند حوزهٔ فرهنگ، امور اجتماعی، تربیتی و... علمدار باشند. به بیان دیگر هر کس که با تمام وجود در خدمت حضرت و اهداف ایشان باشد، یاور واقعی امام است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 زندان 🔸 بنیان‌های رفتاری و تربیتی انسان بر باورها و اعتقادات او استوار است و اگر دنیا و دنیاگرایی و توجه به مادیات در وجود انسان ریشه کند، دیگر نمی‌تواند بر اساس هدف معنوی و آخرتی برنامه‌ریزی کند. 🔹 در تربیت باورهای مهدوی ابتدا باید راهِ تکامل (صراطِ مستقیم) را بشناسیم. در راه رسیدن به هر هدفی آسیب‌هایی وجود دارد. مسیر انتظار نیز، به دلیل طولانی بودن و گذر زمان بسیار، در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارد، آسیب‌هایی مانند سطحی‌نگری، آرزوی تحقق ظهور بدون عمل، دنیا طلبی و... البته ما باید در کنار آسیب‌شناسی، دشمن‌شناس نیز باشیم، تا بتوانیم جلوی حمله‌ها را بگیریم. امروزه دشمن بسیاری از ارزش‌های ما را به ضدّ ارزش تبدیل کرده است، به طوری که دیگر ایثار، ازخودگذشتگی، تلاش برای نجات خود و دیگران، مفهوم چندانی ندارد. 🔸اما اگر ما به دنبال نجات هستیم، باید حضرت را از زندان غیبت آزاد کنیم. باید مصلحت امام را بر خواسته‌های خود مقدم بداریم، به طوری که هدف اول زندگیمان تحقق ظهور ایشان باشد، نه چیز دیگر. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 غرق در نورِ قرآن ▪️ غم مخور آخر گره از کار ما وا می‌شود غنچه از دامانِ دلتنگی شکوفا می‌شود 🔰 عدم تحریف قرآن یا تحریف‌ناپذیری قرآن، از اعتقادات عموم مسلمانان است که بر اساس آن، قرآنی که در دست مسلمانان است، دقیقاً همان است که بر پیامبر اکرم وحی شده و نه چیزی به آن افزوده و نه از آن کم شده است. 🔹 وقتي امام زمان ظهور مي‌کند، بدعت‌های به وجود آمده در دین را از بین می‌برد و آیات قرآن را آنگونه که باید برای مردم بیان خواهد نمود. 🔅 در دولت کریمه، مردم قرآن و تفسیر آن را بر اساس برنامه‌های صحیح خداوند و آن‌چه منظور اوست، یاد می‌گیرند و به اسرار و عجایب قرآن آشنا می‌شوند. ▫️أيْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِي إلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الأْوْلِيَاءُ کجاست آن وجه خدا که اولیاء خدا به او توجّه دارند؟ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰آیا ماجرای اینکه حضرت یوسف پس از سال ها ،هنگام ملاقات پدرش یعقوب دچار کبر و غرور شده و از اسب پیاده نمی شود و حضرت یعقوب ابتدا از اسب پیاده شده و به استقبال یوسف میرود ،صحت دارد؟ سراسر آیه های سوره یوسف(ع) بر علم و دانش، بردباری و شکیبایی و پاکی و عصمت شگفت آور حضرت یوسف صدیق(ع) گواهی می دهد. و قرآن سرگذشت او را به عنوان اسوه تقوا و نمونه پاکی و مظهر عفت و عصمت بیان می کند، و او را از بندگان «مخلص» می شمارد. از طرف دیگر قرآن کریم «مخلصین» را از گزند شیطان در امان می داند «الا عبادک منهم المخلصین».(حجر، آیه ۴۰) بنابراین چگونه می توان به او نسبت داد که عز سلطنت او را گرفته باشد و به احترام از اسب پیاده نشده باشد. به همین جهت برخی از مفسران(تفسیر موضوعی «منشور جاوید»، استاد جعفر سبحانی، انتشارات مؤسسه امام صادق(ع)، قم: ج ۱۱، ص ۴۷۲)این احادیث را مخالف آیات قرآن و ضرورت دین و از اسرائیلیات دانسته اند که در احادیث وارد شده و قابل قبول و اعتماد نیست. آیات و روایات معتبر نشانگر آن است که حضرت یوسف(ع) طبق فرمان الهی عمل کرد و کمال احترام را نسبت به پدر و مادر انجام داد. چنان که قرآن کریم می فرماید: «فلما دخلوا علی یوسف آوی الیه ابویه و قال ادخلوا مصر ان شاء الله آمنین؛ زمانی که یعقوب و فرزندان و همسرش بر یوسف وارد شدند، پدر و مادر خود را در آغوش گرفت و گفت به شهر مصر درآیید که ان شاء الله بعد از این ایمن خواهید بود.» از جمله «فلما دخلوا علی یوسف» و «و قال ادخلوا مصر» استفاده می شود که حضرت یوسف(ع) در خارج شهر به استقبال پدر و همراهانش رفته بود و در آنجا منزل گرفته بود و در انتظار قدوم آنان به سر می برد و هنگامی که پدر و همراهانش وارد شدند حضرت یوسف(ع) نسبت به آنها اظهار محبت و احترام کرد «آوی الیه ابویه» و پس از مراسم استقبال از پدر و همراهانش خواست که به مصر وارد شوند و در آن دیار سکنی گزینند. در غیر این صورت واژه «ورود» و «دخول» جایگاهی نداشت. بنابر آیات وارده ایشان با گرمی تمام والدینش را در آغوش می گیرد و با محبت با آنها رفتار می کند، چگونه می توان باور داشت که حضرت یوسف بعد از این همه فراقت و دوری از خانواده و بستگان خود از اسب پیاده نشده باشد. کتاب منشور جاوید حضرت آیت الله سبحانی 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom