eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
808 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆🔆🔆 🍁 بیان آیه7سوره بینه🍁 إنَّ الّذينَ امَنوا وَ عَمِلُوا الصالِحاتِ اولئكَ هُم خَيرُ البريه 7 🔹در اين خيريت را منحصر در كرده، كه اعمال مى كنند، همچنان كه در آيه قبلى شريّت را منحصر در مى كرد، (و اين انحصار از آوردن ضمير (هم ) استفاده مى شود، چون اگر فرموده بود: (اولئك شر البريه) معنايش اين مى شد كه ايشان بدترين خلقند، و اين منافات نداشت با اينكه اشخاص ديگرى هم بدترين خلق باشند، ولى عبارتى كه در آيه آمده معنايش اين است كه ايشان، آرى ايشانند بدترين خلق) 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
🔆🔆🔆 جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ8 🔹كلمه ( ) به معناى استقرار و ثبات است، پس جنات به معناى هاى خالد و است، و توصيف دوباره اش به اينكه خير البريه در آن ها خالدند و ابدا خالدند تأكيد همان جاودانگى است، كه اسم (عدن ) بر آن دلالت داشت. 🍁🍁🍁🍁🍁 ⬅️(رضى اللّهُ عنهم ) از ايشان راضى است، و رضايت از صفات فعل و مصداق و مجسم آن همان است كه به ايشان عطا مى كند، تا جزاى و اعمال صالحشان باشد. 🍁🍁🍁🍁🍁 ⬅️(ذلكَ لِمَن خَشىَ رَبَّه ) - اين جمله علامت بهشتيان و آنانكه به سعادت مى رسند را بيان مى كند، مى فرمايد: علامت خير البريه و آنهايى كه به عدن مى رسند اين است كه از خود ترس دارند. در جاى ديگر هم فرموده: (انما يخشى اللّه مَن عباده العلماء)، پس علم به خشيت از خدا را به دنبال دارد، و خشيت از خدا هم ايمان به او را به دنبال دارد، يعنى كسى كه از خدا مى ترسد، قهرا در باطن قلبش ملتزم به ربوبيت و الوهيت او است، و در ظاهر هم ملازم با اعمال صالح است. 🍁🍁🍁🍁🍁 اين را هم بدان كه در مفردات اين آيات به شدت اختلاف كرده، اقوالى بسيار دارند كه چون فايده اى در تعرض آنها نبود از آنها و پاسخ دادن و اشكال كردن به آنها صرفنظر شد، خواننده مى تواند به مطول مراجعه نمايد. 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
✳ بدانيد حرمت جامعه و تأمين امنيت جامعه به قدري حساس است كه صِرف محبّت شيوع فحشا, عذاب اليم را در بردارد . 🔹 محبّت ناامني [هم همين است] فرق نمي‌كند حالا اين خصوص فحشا مي‌شود القاي خصوصيت كرد چيزي كه در همين حد است يا بدتر از آن; ايجاد وحشت كردن شايعه‌پراكني كردن امنيت جامعه را به هم زدن كاري كردن كه جامعه از آن امنيت بيفتد امّت اسلامي در هراس باشند اين عذاب الهي را به همراه دارد. 🔹 خلاصه امنيت جامعه چه امنيت عِرضي چه امنيتهاي اقتصادي چه امنيتهاي نظامي [را كسي دوست داشته باشد كه مختل شود] كسي علاقه‌مند باشد كه اين جامعه هميشه لرزان باشد خب اين عذاب اليم الهي دارد . 🔹 كسي علاقه‌مند باشد اين امّت اسلامي هميشه در هراس باشند اين عذاب اليم را در بردارد. يك وقت است كه دربارهٴ يك شخص است حالا ممكن است كه كسي اين را مصداق عذاب اليم نداند اما مي‌خواهد جامعه را بلرزاند امّت اسلامي را بلرزاند نظام اسلامي را هميشه در وحشت قرار بدهد خب اين درست نيست. 🔹 ﴿إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ﴾ شما نمي‌دانيد كه به هم زدن امنيت جامعه چه پيامدهاي تلخي را دارد خب. 🍁 حضرت استاد علامه جوادی آملی-جلسه درس تفسیر سوره نور🍁 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
📌توانمندی و تکلیف وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لاَ نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (۴۲.اعراف ) ☘☘☘ و كسانى كه آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، (هر اندازه عمل كرده اند مى پذيريم، زيرا) هيچ كس را جز به مقدار توانش تكليف نمى كنيم. آنان همدم بهشتند، همانان در آن جاودانند. - بهشت جاودان، پاداش پيوند ايمان و اعمال صالح است. «والّذين آمنوا وعملوا الصالحات... اولئك اصحاب الجنّة» ☘☘☘ - گرچه مطلوب، انجام همه ى كارهاى شايسته است، «و عملوا الصالحات» امّا در ، هر كس به اندازه ى توانش مسئول است. «لا نكلّف نفساً الاّ وسعها» ☘☘☘ - در ، تكليف، طاقت فرسا نيست. «وسعها» چنانكه در جاى ديگر مى خوانيم: «وما جعل عليكم فى الدّين من حرج» (109) و «يريد اللّه بكم اليُسر و لا يريد بكم العُسر» (110) 🍁🍁🍁 109) حج، 77 110) بقره، 185 @rahighemakhtoom
📌 درنگ تامل 🔅 بهترين راه براي رعايت الهي با فرا رسيدن ماه پر‌بركت رجب اين است كه ما اين حبل الله را حفظ بكنيم. از وجود مبارك گرامي(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است كه در ماه هر شب فرشته‌اي از طرف ذات اقدس الهي نداهايي دارد، بخشی از آن نداها این است كه فرشته‌اي از طرف ذات اقدس الهي مي‌گويد: 🌿 «اٴنا جالسُ مَن جالَسَني... و غافِرُ مَنِ استَغفَرَني»؛ 🌿 🔹 هر كسي با من هم نشين باشد لطف من با او هست و هر كه از من طلب مغفرت كند من او را مي‌آمرزم و هر كس از من بخواهد من او را هدايت مي‌كنم و اين پربركت را طنابي قرار دادم: «العبدُ عبدي و الرّحمة رحمتي ... و جعلتُ هذا الشّهرُ حبلاً بيني و بينَ عِبادي» هر كس با ماه رجب مأنوس بود به من مي‌رسد «وَصَلَ إليّ»[1] 🌿 در عين حال كه ماه شهر (سلام الله عليه) است الولايه است و ماه شعبان شهر رسول خداست شهر الرسالة است و ماه مبارك رمضان شهر الله است، همان طوري كه »اٴنا مدينةُ العلم و عليٌ بابها فَمَن ارادَ المدينة فليَاٴتِها مِن بابِها»،[2] از اين باب الولاية وارد الرسالة مي‌شويد و از باب شهر الرسالة وارد شهر ربوبيت خواهيد شد كه آنجا عبادتتان و بندگي‌تان بندگي خالص خواهد بود. منبع: خطبه های نمازجمعه 7/9/76 پاورقی: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1] . مستدرك الوسائل، ج7، ص535. [2] . عيون اخبار الرضا، ج1، ص233 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom
حضرت استاد علامه آیت الله جوادی آملی ...برخيها اين توفيق را داشتند كه مقداري وقف مي‌كردند براي مَهريه مقداري وقف مي‌كردند براي جهيزيه و مانند آن. بالأخره انسان دو وصيّت دارد؛ يك وصيّت عهدي دارد، كه بعد از مرگ من چه كسي غسل بدهد، چه كسي تحنيط كند ،چه كسي تكفين كند چه كسي نماز بخواند ،كجا دفن كنيد ،اينها را مي‌گويند وصيتهاي عهدي؛ اين گونه از وصيتهاي عهدي نيازمند به وصيّ است چون مربوط به بعدالموت است. قِسم دوم وصيّتِ تمليكي است كه با ثلث من چه بكنيد. در وصيّت تمليكي كه در مقابل وصيّت عهدي است ،وجود مبارك حضرت امير فرمود: «كُن وصيّ نفسك»خودت وصيّ خودت باش همين ثلث را كه بعد از مرگ بخواهند عمل بكنند كه آيا بكنند يا نكنند! در زمان حيات خودت عمل بكن؛ حالا يا با وقف يا غير وقف. جامعه بداند سعادت آنها در اين است كه به جوانها همسر بدهند ما نبايد فقط به جوانها بگوييم چرا ازدواج نمي‌كني به دختر بگوييم چرا همسر قبول نمي‌كني ما هم نزد خدا مسئوليم كه اينها را همسر بدهيم فرمود: ﴿وَأَنكِحُوا الْأَيَامَي مِنكُمْ﴾ نه اينكه اينها نكاح بكنند, البته اينها هم بايد آمادگي‌شان را اعلام بكنند پدر و مادر هم بايد زحمت بكشند، ولي جامعه مسئول است حكومت اسلامي مسئول است.(جلسه درس تفسیر سوره نور) 🌿🌿🌿 برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت اول: مروری بر ترجمه آیات 💠به نام خداوند رحمان و رحيم💠 1⃣ ما اين عظيم الشان را (كه رحمت واسع و حكمت جامع است ) در شب نازل كرديم 2⃣ و تو چه مى دانى شب چيست؟ 3⃣ شب قدر (در و مرتبه ) از ماه بهتر و بالاتر است 4⃣ در اين شب فرشتگان و (يعنى جبرئيل ) به خدا از هر فرمان (و دستور الهى و سرنوشت خلق ) نازل مى شوند 5⃣ اين شب رحمت و و تهنيت است تا صبحگاه 🍁🍁🍁 با ما همراه باشید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت دوم: نام گذاری 🔹 نام‌گذاری این سوره به نام «» به دلیل اشاره خداوند به نزول قرآن در شب در نخستین آیه است. نام دیگر این سوره را «انا انزلنا» گفته‌اند؛ زیرا با این واژه شروع شده است.( ، «سوره قدر»، ص۱۲۶۶.) 🍁🍁🍁 با ما همراه باشید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت سوم: اطلاعات کلی و سودمند 🔅🔅🔅 🔹 یا انا انزلنا نود و هفتمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء ۳۰ جای دارد. 🔹 نام سوره قدر از اولین آیه آن گرفته شده که به نزول قرآن در شب قدراشاره دارد. 🔹 سوره قدر از عظمت، فضیلت وبرکات شب قدر و نزول فرشتگان رحمت در این شب سخن می‌گوید. شیعیان از محتوای این سوره، به ضرورت وجود امام معصوم (ع) در زمین تا قیامت استدلال می‌کنند. 🔹 خواندن این سوره در نمازهای یومیه و برخی از نمازهای مستحب و نیز هزار بار خواندن آن در شب‌های قدر سفارش شده است. 🍁🍁🍁 با ما همراه باشید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom
👇👇👇 قسمت اول 📌 معنا و مفهوم و علت آیه 🌿🌿🌿 🔹 بسيارى از و آيات قرآنى از جهت نزول با حوادث و وقايعى كه در خلال مدت دعوت اتفاق افتاده ارتباط دارد مانند بقره‌ «1» و حشر و عاديات 🔹 يا نيازمندى‌هايى از جهت روشن شدن احكام و قوانين موجب نزول يا آياتى شده كه احكام مورد نياز را بيان مى‌كند مانند «2» و و و نظاير آنها. پ.ن:👇 🔹 در این دو مورد دقت کنید (1). بقره سال اول هجرت در مدينه نازل شده مقدارى از آياتش در توبيخ يهود كه در پيشرفت اسلام‌كارشكنى مى‌كردند و مقدارى در تشريع مانند تغيير قبله و تشريع روزه و حج و غيره نازل گرديده است. و حشر در خصوص كوچانيدن يهود بنى‌نضير و سوره عاديات در خصوص اعراب وادى يابس يا غير آنها نازل شده است‌ (2). نساء درخصوص ازدواج و ارث زنان، و سوره انفال درخصوص اسيران غنائم جنگى و سوره طلاق‌درخصوص طلاق نازل شده است‌ ✅ مفهوم نزول زمينه‌هایی كه موجب نزول سوره يا مربوطه مى‌باشد اسباب نزول مى‌گويند و البته دانستن آنها تا اندازه‌اى انسان را از مورد نزول و مضمونى كه نسبت به‌خصوص مورد نزول خود به دست مى‌دهد روشن ساخته كمك مى‌كند. 🔹 و از اين روى گروه انبوهى از صحابه و تابعين در صدر اسلام به ضبط و روايت اسباب نزول همت گماشته بودند و اخبار بى‌شمارى در اين باره نقل نموده‌اند. 🌿🌿🌿 ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom ادامه مطلب در👇👇👇پست بعد
قسمت دوم 📌 آیا و اسباب نزول معتبر می باشند؟! 🔹 اين روايات از طرق اهل‌ بسيار زياد است و به چندين هزار روايت مى‌رسد و از طرق شيعه كم و شايد از چند صد بيشتر نباشد، البته همه هم مسند و صحيح نيست بلكه بسيارى از آنها غيرمسند و ضعيفند. 🔹 ولى تتبع اين روايات و تأمل كافى در اطراف آنها انسان را نسبت به آنها بدبين مى‌كند: ✅ {اولًا:} (چینش کلمات وپیوند و ارتباط جمله با جملات پیشین و محتوای کلی) بسيارى از آنها پيداست كه راوى ارتباط نزول آيه را در مورد حادثه و واقعه به‌عنوان مشافهه و تحمل و حفظ به دست نياورده بلكه قصه را حكايت مى‌كند سپس آياتى را كه از جهت معنا مناسب قصه است به قصه ارتباط مى‌دهد و در نتيجه سبب نزولى كه در حديث ذكر شده سبب نظرى و اجتهادى است نه سبب نزولى كه از راه مشاهده و ضبط به دست آمده باشد. 🔹 و گواه اين سخن اين كه در خلال اين روايات تناقض بسيار به چشم مى‌خورد؛ به اين معنى كه در بسيارى از آيات قرآنى در ذيل هر آيه چندين نزول مناقض همديگر نقل شده كه هرگز با هم جمع نمى‌شوند حتى گاهى از يك شخص مانند ابن‌عباس با غير او در يك آيه معين چندين نزول روايت شده. ورود اين اسباب نزول متناقض و متهافت يكى از دو محمل بيشتر ندارد يا بايد گفت: 🔹 اين اسباب نزول نظرى هستند نه نقلى محض و هر يك از روات روايات متناقضه آيه را به يكى از قصه‌هاى مناسب خوابانيده كه غير از قصه‌اى است كه در روايت ديگر مى‌باشد 🔹 و هم چنين، يا يك شخص مثلًا كه دو نزول متخالف روايت مى‌كند گرفتار دو نظر مخالف گرديده و پس از نظر اولى مثلًا به سوى نظر دويمى عدول نموده است و يا بايد گفت همه روايات يا بعضى از آنها جعل يا دَسّ(دستکاری و تحریف) شده است. 🔹 با تحقق چنين احتمالاتى اسباب نزول خود را از دست خواهد داد و از اين روى حتى صحيح بودن از جهت سودى نمى‌بخشد، زيرا صحت احتمال رجال سند را از ميان مى‌برد يا تضعيف مى‌نمايد ولى احتمال دس يا اعمال نظر در جاى خود باقى است. 🍁🍁🍁 ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom ادامه مطلب در👇👇👇پست بعد
قسمت سوم 📌 آیا و اسباب نزول معتبر می باشند؟! 🔹 ممنوعیت نوشتار حدیث از سوی خلفا ✅ {و ثانياً:} از راه به ثبوت رسيده كه در صدر مقام خلافت از ثبت حديث و كتابت آن شديداً مانع بود و هرجا ورقه و لوحى كه حديثى در آن نوشته شده بود به دست مى‌آوردند توقيف كرده مى‌سوزانيدند و اين قدغن تا آخر قرن اول هجرى يعنى تقريباً نود سال ادامه داشت. 🔹 اين رويه و روش راه نقل به معنا را بيشتر از حد ضرورت به روى روات و محدثين باز كرد و تغييرات ناچيز كه در هر مرتبه نقل روايت پيش مى‌آمد كم‌كم روى هم تراكم نموده گاهى اصل مطلب را از ميان مى‌برد و اين معنا با مراجعه به مواردى كه در يك قصه يا مطلب روايات از طرق مختلفه وارد شده است بسيار روشن است، 🔹 انسان گاهى به رواياتى برمى‌خورد كه در قصه‌اى كه مشتركاً به شرح آن مى‌پردازند هيچ جهت جامع (و همه سو نگر ندارند.) 🔹 البته شيوع نقل به معنا با اين گلوگشادى اعتبارى براى نزول باقى نمى‌گذارد يا دست كم از اعتبارشان مى‌كاهد. 🔹 و وقتى كه شيوع و دس (و دستکاری ها و تحریفات) و مخصوصاً دخول و آنچه از ناحيه كه شخصاً شناخته نمى‌شدند ساخته شده و داخل روايات گرديده است به مسئله نقل به معنا و آنچه در اشكال اول ذكر شد اضافه شود، اعتمادى به اسباب نزول باقى نخواهد ماند. . 🍁🍁🍁 ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom