1903. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
10.16M
📖دین شناسی فطری (جلسه نوزده-سه)
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی
🔅پاسخ به پرسش های اساسی هستی 🔅
#دین_شناسی #فطرت #دین_فطری
#استادعظیمی
🌱🌱🌱
🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱
🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
.
🔰 هیچ چیز کم نگذارید
💠 ما نه کلمه ای از (شیء) جامعتر داریم و نه جمعی از (اشیاء) کاملتر؛ و خداوند در قرآن کریم می فرماید: (و لا تبخسوا النّاس اشیاءهم)*. برای مردم هیچ چیز کم نگذارید.
یعنی اگر شما استاد هستید، حق ندارید بدون مطالعه سر کلاس حاضر شوید؛ اگر سخنران هستید، همینطور! اگر می خواهید گزارشی به مردم بدهید، حق ندارید بدون مطالعه باشد؛ بلکه باید محقّقانه و مدبّرانه بیان کنید.
🌱🌱🌱
📌 سوره اعراف / آیه ۸۵ ، سوره هود / آیه ۸۵ و سوره شعراء / آیه ۱۸۳
📋 دیدار با نماینده آیت الله العظمی سیستانی
📆 قم ؛ ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌نکته ای ظریف از گوینده ی ظریف
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
حسود و حسادت!
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
🔘اینطوری تسلای خاطر داد حبیب و رسول شو که :
گر جمله كائنات كافر گردند بر دامن كبرياش ننشيند گرد
◽️ای پيغمبر تو اندوهناك مباش كه گروهی به راه كفر میشتابند آنها هرگز به خداوند زيان نرسانند (بلكه خود را در دو عالم زيان كار كنند) و خدا میخواهد كه آنان را هيچ نصيبی در عالم آخرت نباشد و نصيبشان عذاب سخت دوزخ خواهد بود
در ادامه فرمود که :
البته آنان كه به راه كفر رفتند، گمان نكنند كه مهلتی كه ما به آنها میدهيم، به حال آنها بهتر خواهد بود، بلكه مهلت میدهيم برای امتحان تا بر سركشی و طغيان خود بيفزايند و آنان را عذابی رسد كه به آن سخت خوار و ذليل شوند
آیات ۱۷۶ و ۱۷۸ آل عمران
#لبیب
🌱🌱🌱
مهلتی برای آزمون!
مهلتی برای بازگشت!
مهلتی برای اتمام حجت!
@rahighemakhtoom
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
▫️ضرورت علی(ع) برای جهان امروز
الان هرجای دنیا شما بروید با هر دین و مذهبی که باشند حتی لامذهب، هر بخشی از نهجالبلاغه و سلوک علی و سخنان علی را بگویید همه به آن احترام میگذارند...
🎤استاد حسن #رحیم_پور_ازغدی
@rahighemakhtoom
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚شرح تفسیر سورهی حمد امام خمینی (ره) توسط استاد اصغر #طاهرزاده
🕋عبور از ماهیت و رجوع به حق - قسمت #بیستم
#تفسیر_سوره_حمد
📚 خلاصه بحث ↙️ 👈چیزهایی که وجود پیدا می کنند، یک جهت وجودی دارند، یک جهت نقص. 👈غیر خدا حرفی نیست در کار، هر چه بگویید از اوست، نقایص از او نیست.
انتشار شنبه و سه شنبه هر هفته
__
🍂🍃🍂🍃🍂
@rahighemakhtoom
🍃🍂🍃🍂
baghare71-1.mp3
24.01M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۶۷)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
📌بررسی قرآنی حزب نفاق ۱۱
🔘مقابله و رویارویی مستکبرانه حزب نفاق در برابر دعوت حق طلبانه رهبران الهی(بر اساس روحیه خودشیفتگی تنها خود را روشنفکر و عقلگرا و شایسته و اصلاح گرا می دانند و این ادعاهای خود پندارگرایانه برای انزوای رهبران الهی جبهه حق صورت می گیرد.)
🔘تلاش همه جانبه حزب نفاق برای جلوگیری از گسترش ارزش های دینی در جامعه در پوشش مقدسات دینی(مثلا می گویند با وجود نیازمندان جامعه بهتر نیست هزینه مجالس عزاداری و یا جشن غدیر صرف آنان بشود!این سخنان دلسوزانه برای فریب مردم و تعطیلی آیین های مذهبی زده می شود.)
🌱🌱🌱
اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ☆منافقون ۲
"قسمهایشان را سپر کردهاند برای دفع اتهامِ نفاق از خودشان و با این کار مانع بندگی خدا شدهاند. یقیناً بد کاری میکنند! "
#تفسیر_موضوعی #نفاق #حزب_نفاق #منافقان #جریان_نفاق #شناخت_جریان_نفاق
@rahighemakhtoom
Al-Munafiqun05.mp3
5.49M
🎤 تفسیر سوره منافقون علامه جوادی آملی
📋جلسه پنجم
🌱🌱🌱
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_منافقون #سوره_منافقون #منافقون
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌منافقان عامل جنگ روانی و #نرم
🟣اين سوره مبارکه که در مدينه نازل شد، براي تحليل يک جامعه نفاق بود و افشاگري آنها. قرآن کريم از نظر فرد ميفرمايد به هر حال شخص يا مؤمن است يا کافر؛ گاهي هم ممکن است فردي منافق پيدا بشود که نفاقش فردي است.
🟣ولي جامعه نفاق، کارشان تشکيلاتي است و در نبرد با قرآن و عترت هستند، در نبرد با اسلام هستند، اين دو؛ و نبرد اينها هم به صورت جنگ نرم است، به اصطلاح نرمافزار است، اين سه؛ قرآن کريم همه اين توطئهها را تبيين کرد، چهار؛ راه علاج را هم مشخص کرد، پنج.
🟣فرمود جنگ کفّار با شمشير است و سپر، با آهن به ميدان ميآيند؛ اما اينها جنگشان با مسجد است و قَسم. مسجد ضرار درست ميکنند، ﴿حَلاَّفٍ مَهينٍ﴾ هم هستند. اين با نرمافزار به جنگ دين ميآيد.
🟣اينکه عليه حکومت ديني در برابر پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) صف کشيده است به تعبير قرآن ﴿أَلَدُّ الْخِصَامِ﴾ست؛ يعني لَدودترين، لجوجترين دشمن دين همين منافقين هستند، اين با جنگ نرم شروع ميکند؛ يعني با مسجد ضرارسازي شروع ميکند، با سوگند دروغ شروع ميکند، با ذکر و تسبيح شروع ميکند. همه اينها را يکي پس از ديگري قرآن تبيين کرد. بخش مهم اينها در سوره مبارکه «توبه» گذشت...
🌱🌱🌱
📝فرازی از #درسگفتار سوره منافقون جلسه پنجم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_منافقون#سوره_منافقون #منافقون
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
👇🏽👇🏽👇🏽
📙#برشی از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(298)
⏺صالحان و مالكيت بهشت
🔹در جهان آخرت تعيين كميت و كيفيت بهشت هر كس در گرو مقدار ايمان و عمل صالح اوست. برخى داراى دو بهشت: (و لمن خاف مقام ربه جنتان) (رحمن) و عده اى داراى چند بهشت هستند: (لهم جنات).
✳️يكى از معانى لام در (لهم جنات) مالكيت است و مملوك بودن بهشت به دو طريق قابل توجيه است:
🔷1- خطوط كلى رابطه انسان بهشتى با بهشت در قرآن و روايات ترسيم شده است. با ملاحظه اين خطوط كلى معلوم مى شود اراده بهشتى بر بهشت حاكم است و هر چه بهشتى بخواهد با اراده او موجود مى شود؛ چنانكه با اراده وى چشمه بهشتى مى جوشد: (يفجرونها تفجيرا). (انسان.6) همه اينها نشان مى دهد بهشت محكوم و مملوك تكوينى انسان بهشتى است. در اين زمينه اميرالمومنين (عليه السلام) مى فرمايد: «فَاعِلُ الخَیرِ خَیرٌ مِنهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنهُ؛؛ (نهج البلاغه، حکمت 32.) برتر از هر كار خير فاعل آن است، چنانكه بدتر از هر كار شر نيز فاعل آن است ؛ چون هر علتى برتر از معلول خويش است.
🔷2- انسان مومن علت و مالك تكوينى عمى خير خويش است: (لها ما كسبت) و چون بهشت ظهور و تجلى عمل صالح اوست، بنابراين، مومن علت و مالك بهشت است. البته درباره جهنم اين تفاوت هست كه گرچه محصول و معلول دوزخيان است، ولى اين افراد با اعمال بدشان خود را اسير و محصور جهنم ساخته اند. بنابراين، آنها محكوم جهنم هستند: (ان جهنم لمحيطه على الكافرين)، (وعليها ما اكتسبت)، و (وجعلنا جهنم حصيرا)؛ مانند كسى كه عمدا خانه اى را بر سر خود خراب كند و زيرا آوار بماند، كه او مقهور و محكوم كار خويش است، نه حاكم بر آن.
✅دو نکته مهم:
1- هر گونه ملكيتى كه در قيامت مطرح است از سنخ تكوين است، نه از سنخ اعتبار؛ زيرا منطقه اعتبار فقط دنيا است.
2- علت حقيقى و مالك تكوينى اصيل در سراسر هستى خواه در دنيا، خواه در قيامت خداوند است و عليت طولى و مالكيت رتبى انسان با آن منافى نيست.
🌱🌱🌱
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
@rahighemakhtoom