برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 221
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها
بسم اللّه الرحمن الرحيم
....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد.
⏪ سوم. عنوانِ سفر، سير و سلوك، پيمودن منازل و امثال آن، اگر در امور مادّي طرح شوند، حتماً انفصالِ آغاز و انجام، وسط قرار گرفتن راه و جدا بودن رونده در آن منظور است؛ ولي اگر در امور مجرّد ارايه گردند، چنين نخواهد بود، بلكه ممكن است هيچ فاصله اي بين مقصد و سالك نباشد، به طوري كه مقصود محيط به ساير بوده و قيّوم هويّت او باشد و رونده نيز جدا از جاده نباشد، بلكه با آن متحد بوده و بايد در خويشتن خود سفر كند و از عقبه كئودِ جهل به علم، جهالت به عقل و اِلحاد به توحيد و بالاخره از رحم تنگ طبيعت متولّد شود و به فراخناي فراطبيعت بار يابد كه همگي از شئون وجودي خود سالك محسوب مي گردند.
▫ بنابراين توزيع سلوك به سير در آفاق و انفس از يك سو و تقسيم سفر به اسفار اربعه از سوي ديگر و تنويع مسافت به منازل گونه گون سالكان كوي خداوند از سوي سوم و دسته بندي هاي ديگر، از سنخ تقسيم حجاب دروني و توزيع انحاي خرق آن خواهد بود و اگر كوششي صورت گيرد و رنج سفر طولاني تحمّل شود، ليكن پرده پندار طبيعي كنار نرود و رخسار فراطبيعي پديد نيايد، هرگز چنين سعي خائبي سفر نخواهد بود، لذا راهيان صراط الهي، سفر «من الخلق الي الخلق» را اصلاً سلوك ندانسته و آن را جمود، سكون، ركود و سنگواره شدن مي دانند؛ يعني ملحدي كه از زمين به كيوان سفر كرد، به همان اندازه سير مكاني داشت كه آهن و چدن نقل مكان يافتند، زيرا هيچ سلوكِ مكانت و خرقِ حجاب اِلحاد و شهود آيات توحيد در آن مشهود نيست.
▫ چون عنصر محوري سفر را حضور حق تشكيل مي دهد، در تمام سفرهاي چهارگانه معروف، نامِ سامي حقّ مطرح است و هيچ كدام آنها محجوب از حق نيستند و اگر حركتي فاقد اين عنصر محوري باشد، سرگرداني است، زيرا (فماذا بعد الحقّ إلاّ الضّلال) [سوره يونس، آيه 32.]؛ از اين جهت فرقي بين مبدأو منتها و ما بين آنها نيست، چون «لا مَيز في الأعدام من حيث العدم» [شرح المنظومه، ج 2، ص 191؛ منظومه سبزواري، مقصد اوّل، فريده اوّل، غرر13.]و آنكه محجوبِ از حقّ است، همواره مردّد است و در مدارِ بسته شك تردّد مي كند: (فهم في ريبهم يتردّدون) [سوره توبه، آيه 45.]و از آن جهت كه مبتلايان به رَيب در تيه گمراهي فرو رفته اند، در صحنه قيامت كه ظهور حق بيش از دنياست و برخي كه در دنيا از شهود آن محروم بوده اند، در آخرت به شهود آن نائل مي شوند، متحجّران مُلحد و ملحدانِ لَدُود از رؤيت آن بي بهره اند: (إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون) [سوره مطففين، آيه 15.]، زيرا حجاب اينان خارج از هويّت آنها نيست تا قابل خرق باشد، بلكه عين هستي پست آنان است، لذا جدا شدني نيست، چنان كه برخي از اقسام آتش كه از نهان دوزخيان سر بر مي آورد، قابل اطفا نيست، چون خارج از هويّت آنها نيست تا با آب يا وسيله ديگر خاموش گردد: (نار الله الموقدة الّتي تطّلع علي الأفئدة).[ سوره همَزه، آيات 6 ـ 7.]
▫ غرض آنكه عنوان سفر، حجاب و مانند آن، گاهي با تعدّد سالك و مسلك، حاجب و محجوب و نظاير آن همراه است و زماني نيز بدون تعدّد محقّق مي شود.
ادامه دارد👈
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مائده 09.mp3
11.26M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 9
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
شرح کوتاه دعای عرفه.عین صاد.mp3
18.36M
صوت کامل سخنرانی استاد علی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅ شرح #دعای_عرفه
#عرفات
با عرفات، معرفتها و آگاهىها شكل مىگيرد و كوچ و هجرت آغاز مىشود.با اين معرفتها از خويش و استمرار خويش و از دنيا و پيوند آن با عوالم ديگر و از شهادت و غيب و از خداوند و احاطه و حضور و رحمت و محبت او،با اين معرفتها حريمها و حرمتها در شعور آدمى مىنشيند و شعور به حرمات آدمى را به حذر و دقت مىكشاند.
📚 حقیقت حج، صفحه 96
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#روز_عرفه
#فضای_دین
#حکومت_اسلامی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢زمینه نهضت عاشورا
🔹 دعای عرفه یك زمینه ای برای نهضت عاشورا است. برخی از دعاها برای جبران گذشته است كه انسان سیئات گذشته را با دعا ترمیم كند، برخی از دعاها آن قدر سطح اش بالاست و گوهرش عمیق است كه هم گذشته را ترمیم می كند و هم آینده را می سازد. سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) مهم ترین عنصر محوری دعای عرفه را در اوایل آن دعا یاد كرده است و آن طرز سپاس گذاری را به ما آموخت كه ما خدا را چگونه شكر بكنیم و در قبال چه نعمتی شكر بكنیم. انسان در برابر هر نعمتی موظف به سپاسگزاری است كه فرمود: ﴿مَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾.[1] برخی ها روی نعمت های مادی خدا را می ستایند و برخی ها روی نعمت های معنوی و جامع نعمت های مادی و معنوی حكومت دینی و نظام دینی است. اگر حكومت دینی در یك جامعه ای مستقر شد هم مواهب معنوی برای آن ملت میسر است هم مواهب مادی.
🔹 وجود مبارك سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) این عاشورا را با آن دعاها شروع كرده و طرزی دعای عرفه اثر گذاشت كه دعای عرفه سید الساجدین امام سجاد (سلام الله علیه) هم از این موهبت تهی نیست. عنصر محوری دعای عرفه امام سجاد را همان عنصر محوری دعای عرفه حسینبنعلی(سلام الله علیهم اجمعین) تشكیل می دهد و آن این است كه به خدا عرض می كند خدایا من سپاسگزارم كه مرا قبلاً به دنیا نیاوردی و اگر من در عصر جاهلیت به دنیا آمده بودم و خدای ناكرده وثنی یا صنمی زندگی می كردم و می مردم چه می شد! تو را شاكرم كه مرا به دنیا نیاوردی، این قدر صبر كردی تا عصر جاهلیت به عصر علم و تمدن اسلامی تبدیل بشود، وحیی بیاید، الهامی بیاید حجاز را روشن كند، جاهلیت را رفت و روب بكند، پیامبری مبعوث بشود و زمینه ظهور حكومت اسلامی تشكیل بشود در چنین فضایی مرا به دنیا آوردی كه من در فضای دین نفس می كشم.[2]
[1]. سوره نحل, آیه53.
[2]. البلد الامین، ص251؛ «... لَمْ تُخْرِجْنی لِرَاْفَتِکَ بی وَ لُطْفِکَ لی وَاِحْسانِکَ اِلَیَّ فی دَوْلَةِ اَئِمَّةِ الْکُفْرِ الَّذینَ نَقَضُوا عَهْدَکَ وَ کَذَّبُوا رُسُلَکَلکِنَّکَ اَخْرَجْتَنی لِلَّذی سَبَقَلی مِنَ الْهُدَی الَّذی لَهُ یَسَّرْتَنی وَ فیهِ اَنْشَاءْتَنی...».
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۵۴ #سوره_بقره
📌#انفاق
#سالک الی #اللّه باید بتواند در #دنیا فعالیتی کند که از #رزق الهی کاملاً برخوردار باشد و #خدای تعالی نعمتش را فراوان به او عنایت کند تا محتاج دیگران نباشد و از هر گونه #تنبلی و انزوا دوری کند بلکه باید بتواند از آنچه #خدا به او داده #انفاق کند. زیرا روزی خواهد رسید که هیچ چیز جز همین #انفاق برای او فایده ندارد و آنهایی که از رزق خود #انفاق نمی کنند و #کفران می کنند ظالمند...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
أَعُوذُ بِكَ اللَّهُمَّ الْيَوْمَ مِنْ غَضَبِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِذْنِي وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ الْيَوْمَ مِنْ سَخَطِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَجِرْنِي
خدايا در اين روز از غضب تو به تو پناه مى برم، پس بر محمد و آلش درود فرست و پناهم ده، و در اين روز از غضب تو امان مى طلبم، پس بر محمد و آلش درود فرست و مرا امان ده،
فرازی از دعای ۴۸ صحیفه سجادیه در عید قربان
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#سه_دقیقه_در_قیامت
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
سه دقیقه در قیامت 58.mp3
33.17M
📒 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📼 جلسه پنجاه و هشتم
⬅ بخش هفتم؛ شهید و شهادت
* آیا میشود کسی عاشق خدا باشد ولی عاشق شهادت نه؟
* چه کنیم تا خدا ما را دوست داشته باشد؟
* اگر خدا متکبر است، چگونه دیگران را دوست دارد؟
* معنای غیرت و عزت خدا
* شهید کیست؟
* محبوبیت شهید برای خدا
* رسیدن شهید به مقام شهود
* معنای عبارت " شهید زنده است "
* معنای روایی و فقهی شهید
* شهید حکمی، شهید حقیقی
* عفیف را کمتر از شهید ندانیم
* شهید خوف و حزن ندارد
* شهادت نصیب چه کسی میشود؟
* چرا خدا به دست گرفتن سلاح شهید افتخار میکند؟
* نکاتی پیرامون حورالعین
* فضیلت مجاهدین در راه خدا
* شهدا در مورد چه کسانی سوال میپرسند؟
📅99/03/30
🌷🌷🌷
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 درس کرامت
🗓 در سوره مبارکه «انسان» دارد که ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾[1] که قصه آن معروف است. وجود مبارک حضرت امیر و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) و حسنین (علیهم السلام) روزه گرفتند و گندم یا جو وام گرفتند و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دستاس کرد ـ که تبرکات فراوانی دارد ـ حالا موقع افطار است، بخشی از این افطار را شب اول دادند به یتیم، شب دوم به مسکین، اما شب سوم اسیر بود، ما در مدینه اسیر نداشتیم! این شخص در جنگ بدر و غیر بدر آمده پیغمبر را بکشد، نشد! هم ما اسیر می دادیم، هم آنها اسیر می دادند، او اصلاً آمده بساط دین را به هم بزند ولی نتوانست و اسیر مسلمان ها شد و در مدینه به عنوان یک اسیر زندگی می کرد.
🗓 سخن حضرت امیر این است که درست است او مشرک است، درست است که کافر است، درست است که او برای کشتن ما آمده، ولی امروز اسیر است، او نباید گرسنه باشد! این دین بوسیدنی نیست؟! حالا مسکین و یتیم را دیگران هم کمک می کنند، بله کمک می کنند، اما اسیر! آن هم افطاریه، آن هم افطاریه آن طور! درست است بله او مشرک است، کافر است، ولی در کشور ما نباید یک آدم کافرگرسنه باشد، ما چنین دینی داریم.
[1]. سوره انسان، آیه8.
📚 دیدار هیئت امناء مسجد امام حسن عسکری تهران با حضرت استاد
تاریخ: 1398/06/23
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom