برداشت از آيه ۴۸ #سوره_انعام
📌رسيدن به مقام اولياء #خدا
#مبلّغين الهی و تمام #انبياء عليهم السلام برای آنکه مردم را به #ثواب ها بشارت دهند و از #عذاب ها بترسانند مبعوث شده و فعاليت می کنند که اگر کسی راه #ايمان، اعتقادات، #تزکيه نفس، اصلاح #روح و اعمال خود را در پيش بگيرد حتماً به مقام #اولياء خدا که نه #خوفی آنها را می گيرد و نه #محزون می شوند، خواهد رسيد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢با تو تنها نیستم
امام سجاد علیه السّلام فرمودند:
لو مات من بين المشرق و المغرب لما استوحشتُ بعد ان يكون القرآن معي.
اگر همة مردمی که ما بین مشرق و مغرب هستند بمیرند من از تنهایی هراس نکنم بعد از آن که قرآن با من باشد.
📚الکافی، ج 2، ص 602
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 10.mp3
7.32M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 10
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
وقاحت وحیا 40.mp3
5.29M
#سیر_و_سلوک (40)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:53 دقیقه
🌿🌿🌿
📼وقاحت و حیا 1
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
💢 ممنوعیت #نماز در حال #مستی
«یاأیّها الّذین ءامنوا لا تقربوا الصلوة و أنتم سکاری حتی تعلموا ما تقولون و لا جنبا الاّ عابری سبیل حتی تغتسلوا... » [ نساء / ۴۲.] .
ازآیه شریفه فوق چند حکم اسلامی استفاده میشود.
⏪ الف) از نظر #قرآن کریم افراد مست نمی توانند مشغول #نماز شوند و نماز آنها در این حال باطل است. فلسفه ی آن هم روشن است. زیرا نماز سخن گفتن با خداوند است و انسان باید بفهمد چه میگوید؛ در برخی از روایات آیه ی شریفه به مستی خواب تفسیر شده است؛ یعنی در حالی که کاملاً بیدار نشده اید نماز نخوانید، ولی این تفسیر از جمله ی «حتی تعلموا ما تقولون»استفاده میشود گرچه در معنای «سکاری» داخل نشود.
⏪ ب) باطل بودن نماز در حال جنابت که با جمله «و لا جنبا»به آن اشاره شده است سپس استثنایی برای این حکم بیان فرموده و میگوید: «الاّ عابری سبیل» مگر اینکه مسافر باشید و در مسافرت گرفتار بی آبی شوید که در این حال نماز خواندن به شرط تیمّم جایز است «فلم تجدوا ماء فتیمّموا صعیدا طیبا» ولی بعضی از روایات گوید: مقصود از صلوة در آیه محل نماز گزاردن و مسجد است یعنی در حال جنابت وارد #مسجد نشوید مگر اینکه بخواهید عبور کنید.
⏪ ج) جواز نماز خواندن یا عبور از #مسجد بعد از غسل کردن که با جمله «حتی تغتسلوا» بیان شده است.
⏪ د) تیمّم برای #معذورین (افرادمریض یامسافردرصورت پیدانکردن آب). [. نمونه ۳/۳۹۵.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 257
پيام به #دانشجويان زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢دانش سودمند!
چون انسان، سالك به سوي مقصد ابدي است، علمي به حال او سودمند است كه مناسب با گوهر سالك و موافق با مسلك و راه و هماهنگ با مقصود وي باشد و اگر دانشي با هيچ كدام از اضلاع سه گانه يا با بعضي از آنها همآوا نبود، چنين علمي نافع نخواهد بود و هرگز جزء برنامه هاي آموزشي
يا پژوهشي جامعه با تقوا قرار نمي گيرد: «وَقَفوا أسماعهم علي العلم النافع لهم».[1]
كسي كه دوران تحصيل خويش را وقف فراگيري دانشِ سودمند نمود، هنگام تدريس نيز عمر خود را وقف تعليم علم نافع مي نمايد. آنگاه صدر و ساقه زندگي چنين دانشوري را سودرساني تشكيل مي دهد و نموداري از آنچه قرآن حكيم درباره حضرت مسيح(عليهالسلام) فرمود، راجع به او صادق است: (و جعلني مباركاً اَين ما كنت).[2]
سرّ آنكه گوشه اي از سيره پربركت عيساي مسيح(عليهالسلام) در حيات طيّبه عالِم متعهّد ظهور دارد اين است كه عالمانِ مُتديّن وارثان پيامبران اند: «إنّ العلماء ورثة الأنبياء».[3]
آنچه يك دانشمند از علم نافع فراگرفت، مسبوق به افاضات پيامبران الهي است، زيرا خداوند قبل از آفرينش افراد عادي پيامبر را خلق كرد تا هر كسي به دنيا مي آيد، در كناره سفره گسترده وحي، اصول كلي جهان بيني، انسان شناسي و آگاهي از پيوند بين انسان و جهان را به خوبي فراگيرد. آنگاه همين فراگرفته از انبيا(عليهمالسلام) را به كار بندد و با عمل آنها ميراث گرانبهاي ديگري را از آنان به ارث ببرد، پس عالم معتهّد از دو منظر وارث پيامبران است.
بخش مهمّ ارث دانشوران اسلامي از رهبران الهي به اين است كه ارث
پيامبران خدا، همانند ارث فردوس، متوقف بر موت وارث است؛ نه مورّث، زيرا در توريث مال، مرگ مورّث لازم است و در توريث كمال مرگ ارادي وارث معتبر است؛ يعني عالم ديني وقتي به مرحله موت ارادي نائل آمد، آنگاه با پيامبران خداوند رابطه حَسَبي برقرار مي نمايد و از آنان ارث مي برد، چنان كه تا با مرگ طبيعي رخت برنبندد، وارث فردوس نخواهد شد.
===========
[1]ـ نهج البلاغه، خطبه 193.
[2]ـ سوره مريم، آيه 31.
[3]ـ الكافي، ج1، ص32.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
یا طبیب
📌شگفتی #پزشکی خدا 2
سوره صافات آیه ۱۴۵-۱۴۶ :
فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِیمٌ (١۴۵) وَأَنْبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَهً مِنْ یَقْطِینٍ (١۴۶)
و درحالیکه بیمار بود، او را در یک سرزمین خشک و خالی از گیاه افکندیم و بوته کدوئی بر او رویاندیم …
🔅🔅🔅
◽️پوست و موی بدن یونس (ع) در مجاورت اسید معده ی نهنگ، به شدت آسیب میبیند؛ چرا در این آیات بوته ی #کدو برای بهبودی وی معرفی میگردد؟
◽️امروزه متخصصان پوست تاکید می کنند، کدو در زمینه مراقبت از 3پوست قدرتمند و بی نظیر است. این گیاه حاوی اکسیدهای قدرتمند آنتی هیدروکسی است که سلولهای مرده #پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلولهای پوستی جدید، و نرم تر و جوانتر شدن این بافت کمک می کند. از طرفی تخم #کدو اسید آمینههای منحصر به فردی دارد که برای درمان ریزش #مو بسیار مفید است.
⏹و چه کسی جز خداوند، این چنین می تواند یونس(ع) را #درمان کند !!!
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
🔅🔅🔅
💢 بهترین و بدترین بندگان از دید خداوند
📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
صَمت قلم.mp3
2.08M
🔸سکوت قلم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
🔸سکوت قلم #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🔅تفسیر و قرآن پژوهش
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢سکوت قلم
🔸 كریمه ای كه نشان سوگند خدا به قلم است، این در اذهان همه آقایان هست كه ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾،[1] عمده دو نكته است: یكی اینكه سوگندهای خدای سبحان به تعبیر سیدنا الاستاد [علامه طباطبایی] (رضوان الله علیه) به بینه است و نه در قبال بینه.[2] در محاكم برای فصل خصومت متخاصمان از یك سو بینه است و از سوی دیگر یمین، ولی سوگند خدا به یمین است نه در قبال یمین. وقتی به قلم سوگند یاد می شود كه مسطورش حق باشد، وگرنه به ابزار سوگند خوردن نه تنها به بینه نیست، در قبال بینه هم نیست؛ یك چیز زائد و بیگانه است. برخی از مسطورها جزء اساطیر اولین است و افسانه است؛ ولو كذب نیست، اما لهو است، بی معناست و آموزنده نیست، این هم جای سوگند نیست.
🔸 در این كتاب شریف تحف العقول از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) نقل شده كه برخی به حضور حضرت عرض كردند چطور پیشینیان موفق بودند، علمای گذشته از توفیق بیشتری برخوردار بودند و مانند آن؛ [حضرت] فرمود: «كَانُوا یتَعَلَّمُونَ الصَّمْتَ وَ أَنْتُمْ تَتَعَلَّمُونَ الْكَلَامَ كَانَ أَحَدُهُمَا إِذَا أَرَادَ التَّعَبُّدَ یتَعَلَّمُ الصَّمْتَ قَبْلَ ذَلِكَ بِعَشْرِ سِنِین»؛[3] آنها ده سال دوره می دیدند تا ساكت باشند كه چگونه ساكت شدن را یاد بگیرند! چه زمانی حرف بزنند، كجا حرف بزنند و چطور حرف بزنند. آدم تا دو كلمه یاد گرفت بخواهد بنگارد؟ این وسط پخته نشد! فرمود اگر دیدی که پیشینیان به جایی رسیدند دوره دیدند. اینها ده سال دهانشان را بستند و جلوی قلمشان را گرفتند «كَانُوا یتَعَلَّمُونَ الصَّمْتَ ... بِعَشْرِ سِنِین» بعد شروع می كردند به نوشتن، نه اینكه از راه برسد و ببیند و بنگارد! آن [مسطور] که جای سوگند خدا نیست! فرمود شما شاگرد این چنینی ارائه كن، ما هم حرفی آن چنان تحویل می دهیم؛ این [شخص] هنوز بیرون نرفته حرف ها را منتشر می كند! كسی امیر بیان است كه امیر #صَمت هم باشد. اینكه [امام علی (سلام الله علیه)]فرمود: «إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ» یعنی چه؟ یعنی ما فصیحیم؟
▫️ شاید چندین بار گاهی در نماز جمعه و گاهی در این همایش ها این حدیث نورانی نهج البلاغه به عرضتان رسید كه فرمود ما خاندان عصمت و طهارت «وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ وَ فِینَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَینَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ»؛[4] ما فرمانده كل حرفیم، یعنی حرف اسیر ماست، می فهمیم چه زمانی حرف بزنیم، چه زمانی حرف نزنیم، بیست و پنج سال بنا شد ساكت باشیم، ساكتیم! در محضر پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به تعبیر سیدنا الاستاد ادب اقتضا می كرد من دهانم را ببندم می بستم! تمام این حرف های نهج البلاغه بعد از رحلت پیامبر است، این چنین نیست كه وجود مبارك حضرت امیر بعداً عالم شده باشد، در همان طلیعه كوه حراء خودش طبق بیان خطبه قاصعه فرمود من می دیدم كه حضرت مجاور حراء بود، دیگری كه نمی دید![5] بعد در همان خطبه قاصعه فرمود یا علی«إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِی وَ لَكِنَّكَ لَوَزِیرٌ»؛ فرمود هر چه من می شنوم تو می شنوی، هر چه من می بینم تو می بینی، ولی تو پیامبر نیستی و وزیری. این سند ولایت را كه وجود گرامی رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) امضا كرده است پس حضرت امیر خیلی چیز بلد بود! منتها در تمام این مدت 23 سالی كه در خدمت آن حضرت بود به عنوان #بالاترین_صحابه آن حضرت دم فرو بست؛ معنای فرمانده حرف بودن این است، نه یعنی ما فصیحیم و بلیغیم! ما می فهمیم که چه زمانی حرف بزنیم و چه زمانی حرف نزنیم.
▫️ اگر ائمه (علیهم السلام) در بعضی از اعصار [مانند] عصر عباسی ها ساكت بودند، چون «أُمَرَاءُ الْكَلَام» بودند می دانستند چه زمانی باید ساكت باشند، چه زمانی باید حرف بزنند، چه زمانی باید حوزه تشكیل بدهند و چه زمانی باید در مقابل بیگانه بایستند. بنابراین طبق بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) فرمود اینها دوره می دیدند كه مواظب باشند جلوی قلمشان را بگیرند، جلوی زبانشان را بگیرند، ده سال دوره بود! حالا بعضی ها زودتر از ده سال و بعضی بیشتر از ده سال، ولی ده سال را باید دوره می دیدند «كَانُوا یتَعَلَّمُونَ الصَّمْتَ ... بِعَشْرِ سِنِین» بعد شروع می كردند به نوشتن؛ اگر شما این چنین شدید، بله می توان حرف های دیگری را هم به شما گفت.
[1]. سوره قلم، آیه1.
[2]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج20، ص 147.
[3]. تحف العقول، ص309.
[4]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه233.
[5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه192؛ «وَ لَقَدْ كَانَ یجَاوِرُ فِی كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ وَ لَا یرَاهُ غَیرِی».
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom