eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #پویش_موضوعی #تفسیر_سوره_نازعات #سوره_تکویر #نازعات 📌 نگاشت 79: پویش موضوعی
☑ با سلام و عرض ادب محضر همراهان ارجمند به حول و قوه الهی تفسیر سوره نازعات در دو قالب متنی و صوتی و در سه سطح عمومی ؛متوسط و تخصصی به پایان رسید و از نوبت بعدی ان شاء الله تفسیر سوره نباء را آغاز خواهیم کرد. ◽ چنانچه نقطه نظری در باره مباحث ارائه شده دارید خوشحال می شوم با بنده در میان بگذارید. آیدی خادم صفحه قرآنی 👇👇👇 @jebhefarhangi
لطفابا ما همراه باشید.🌹 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌ضروری ترین و مبارزه الإمامُ الكاظمُ عليه السلام ـ لمّا سُئلَ عن أوجَبِ الأعداءِ مُجاهَدةً ـ أقرَبُهم إلَيكَ و أعداهُم لَكَ··· و مَن يُحَرِّضُ أعداءَكَ علَيكَ، و هُو إبليسُ(تحف العقول : 399) 🔰امام كاظم عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه جهاد با كدام واجب تر است ـ فرمود : آن كه از همه به تو نزديكتر و دشمنيش با تو بيشتر است... و كسى كه تو را بر ضدّت تحريك مى كند و آن است. 🌱🌱🌱 📎تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی تفاسیر قرن پانزدهم هجری قمری(١٣و١٤) 🔰مواهب الرحمن فی تفسیرالقرآن اثـر سـیـد عبدالاعلی (1328 - 1414 ق) فرزند سید علی رضا سبزواری نجفی، از مراجع تقلید و فقهای شیعه. این تفسیر در چند مجلد به زبان عربی و شیوه روائی و حکمی شامل تمام قرآن کریم است. در مـجـلـه تراثنا آمده است که چند مجلد از این تفسیر رد نجف اشرف طبع و منتشر گردیده و سایر مجلدات در قید تالیف و چاپ می باشد. ▫️ اثـر دیگر عبدالاعلی سبزواری حاشیه و شرح تفسیر الصافی است که در یک مجلد به زبان عربی و شیوه روائی شامل بخشی از قرآن کریم می باشد مؤلف با مشرب معقولی خود حواشی و شروحی بر تـفـسـیـر صافی ملا محسن فیض کاشانی (1007 - 1091 ق) با استفاده از روایات ائمه اطهار (ع) نگاشته است. نسخه اصل به خط مؤلف در کتابخانه وی در نجف اشرف موجود است. 📚منابع : مجله تراثنا، شماره چهارم، سال دوم، شوال 1407 ق، 28؛ معجم رجال الفکر و الادب، 223. 🌱🌱🌱 🔰التمهید فی علوم القرآن اثر آیت اللّه محمد هادی معرفت (متولد ح 1350 ق)، از ائمه اجتهاد و مدرسین خارج حوزه علمیه قم. این تفسیر در چند مجلد شامل مقدمات و مدخلهای تفسیر به زبان عربی و شیوه استدلالی شامل تمام قرآن کریم از آغاز تا انجام آن است. ▫️مـؤلـف در مـقدمه بر مدخل تفسیر خویش می نویسد از آغاز اشتغال به طلب علم بسیار به شؤون قـرآن کـریم و مطالعه تفسیرهای گوناگون و کتب حاوی علوم قرآن مانوس بودم از همان زمان کـتـب تـفـسـیـر و عـلـوم مـربوط به آن را مطالعه می کردم در دو مورد برای خود یادداشتهایی برمی داشتم نخست آنچه در صحت اقوال و گفتار نویسنده برایم مورد شک و تردید واقع می شد و دوم آنچه مورد تحسین این جانب قرار می گرفت. ▫️و بـا مـرور زمـان انبوهی از یادداشتها نزد این جانب جمع گردید تا اینکه آنها را به فصول مختلف تبویب و تنظیم نمودم که در نتیجه شامل بحثهای متنوع قرآنی گردید. این بحثها را پس از تنظیم، مدخل تفسیر وسیط خود قرار دادم. ▫️مـؤلـف مـجـلـد اول تـفسیر خویش را به بحث وحی و قرآن، و ظاهر آن و مجلد دوم را به ناسخ و منسوخ و مجلد سوم را به محکمات و متشابهات قرآن اختصاص داده سپس حقیقت تاویل، مذاهب سلفیه و تشکیک آنها و ایجاد تشابه در آیات و بعد بعضی از آیات متشابه را ذکر نموده است. مجلد اول تا چهارم این تفسیر طبع و منتشر گردیده است. 📚 منابع : تفسیر التمهید فی علوم القرآن، 4 مجلد؛ معجم المؤلفین العراقیین، 3/260؛ مؤلفی الشیعة، 386؛ معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، 68. 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۸ – ۴۵ 📌سیر و الی با چشمی باز و گوشی و دلی آگاه باید در روی مسافرت کند و ببیند که چگونه خدای تعالی مردم قدرتمند را هلاک فرموده و چگونه مستحکم و چاههای پر آب را معطّل و بی گذاشته است ولی بعضی از مردم چشمهایشان به ظاهر است ولی دلهایشان و درک و بینایی ندارد و آن قدر بدبخت اند که برای عذاب می کنند و خدای تعالی به آنها داده ولی بالاخره همه به سوی خدا است. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
18676683558706.pdf
7.97M
📌کتاب ۱۰۰۱ امیرالمؤمنین(ع) هدیه به علی علیه السلام صلواتی برای سلامتی همه مکتب امام علیه السلام هدیه کنیم.🌹 🌱🌱🌱 در صفحه قرآنی با ما باشید. @rahighemakhtoom
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اقتربت الساعة وانشق القمر دونیم شدن ماه زیباست ببینید 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
76 🔅🔅🔅 ⏪مثَل کف دست و آب 2 (اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . ((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردنزینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولیآنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنینمثال می زند)) . 🌱🌱🌱 ⏪1- بهره ها و ظرفیتها ((اءَوْدِیَة )) : جمع وادی به معنای درّه ها و گودالهاست و معنای جمله (فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا) این است که : ((درّه ها و گودالها و نهرهای روی زمین هر کدام به اندازه گنجایش و ظرفیت خود بخشی از آب باران را پذیرا می شوند)) . ▫️این جمله اشاره به این نکته است که در مبداء فیض الهی هیچ گونه بخل و محدودیّت و ممنوعیّت نیست ؛ ابرهای آسمان بدون قید و شرط ، همه جا باران می پاشند ، ولی قطعه های مختلف زمین و درّه ها هر کدام به مقدار وسعت وجود خویش از آن بهره می گیرند ، زمین کوچکتر بهره اش کمتر و زمین وسیع تر سهمش بیشتر است . ▫️مولوی می گوید : گربریزی بحر را در کوزه ای چند گنجد قسمت یک روزه ای یعنی اگر آب دریا را در کوزه ای سرازیر کنی ، کوزه بیش از ظرفیتش نمی تواند در خود آب جای دهد و این محدودیّت از ناحیه کوزه است ، نه از آب دریا . بنا بر این دلهای آدمیان و ارواح آنها در برابر فیض الهی نیز چنین است . ▫️ امام علی علیه السّلام در نهج البلاغه به ((کمیل نخعی )) می فرماید : ((إِنَّ هذِهِ الْقُلُوبَ اءَوْعِیَةٌ فَخَیْرُها اءَوْعاها . . . ؛ این دلها ظرفهایی است (که حقایق و معارف الهی را در خود نگه می دارد) و بهترین آنها دلی است که اسرار و علوم را بهتر در خود نگاه دارد)) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
40 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪پنجم. اكنون كه روشن شد تفسير قرآن بدون علم و قبل از بررسي و تحقيق مذموم بوده و به عنوان تفسير به رأي مطرود است، لازم است رسيدگي شود كه منابع علم تفسير و اصول بررسي و تحقيقِ دستيابي به مطالب قرآني چيست تا تفسير قرآن بدون تحقق هيچ كدام يا بعضي از آنها تفسير به رأي و مذموم بوده و با دستيابي همه‌ي آنها تفسير درايي و ممدوح خواهد بود. 🔹يكي از آن منابع و مهم ترين آنها، همانا خود قرآن كريم است كه مبيّن خود و شاهد خويش و مفسّر خويشتن خواهد بود كه ضرورت تفسير قرآن به قرآن و تأثير عميق آن در دسترسي به معارف آن مُبرهن مي باشد و فصلي از كتاب را به خود اختصاص داده است. 🔹منبع ديگر سنّت معصومين(عليهم السلام) است كه طبق حديث متواتر ثقلين، عترت طاهرين(عليهم السلام) همتاي قرآن بوده و تمسّك به يكي بدون ديگري مساوي ترك هر دو مي باشد و اعتصام به هر كدام بايد همراه با تمسك به ديگري باشد و فصل مستقلي از كتاب، طلايه دار ضرورت جمع بين قرآن و حديث در تفسير قرآن كريم خواهد بود. 🔹منبع سوم از منابع تفسير قرآن مجيد، عقل برهاني است كه از گزند مغالطه‌ي وَهْم مصون و از آسيبِ تخيّل محفوظ باشد. منظور از عقل برهاني،همان است كه با اصول و علوم متعارفه‌ي خويش، اصل وجود مبدأ جهان، ضرورت وحدت آن، ضرورتِ حيات، ابديّت، ازليّت، قدرت، علم، اراده، سمع، بصر، حكمت، عدل و ساير اسماي حسنا و صفات عُلياي خدا را ثابت نموده و در اين تثبيت، استوار و ثابت قدم خواهد بود؛ گرچه برخي از اسماي مزبور را دليل نقلي هم اثبات مي كند. ▫️پس، اگر عقل برهاني با همان علوم متعارفه كه بنيان مرصوص عقايد اصيل را تأسيس نموده است، مطلبي را اثبات يا نفي كرد، حتماً در تفسير قرآن بايد آن مطلب ثابت شده، مصون بماند و با ظاهر هيچ آيه اي نفي نگردد؛ چنان كه مطلبِ نفي شده حتماً بايد منتفي باشد و با ظاهر هيچ آيه اي ثابت نشود؛ اگر آيه اي داراي احتمال هاي متعدد بود و غير از يك محتمل معيّن، همه‌ي آنها عقلاً منتفي باشد، بايد به كمك عقل برهانيْ آيه‌ي محل بحث را فقط بر همان مُحتمل عقل پسند حمل نمود و يا اگر آيه اي داراي مُحتمَل هاي متعددي بود كه يكي از آنها برابر عقل برهاني ممتنع بود، حتماً بايد آن مُحتملِ معهود را از نظر دور داشت؛ سپس آيه را بر يكي از آن مُحتمل هاي ممكن، بدون ترجيح (در صورت فقدان رجحان) حمل نمود. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom