🔆شهید ثانی از برخی از دانشمندان نقل کرده که پیش از درس این دعا را می خواندند:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضِلَّ أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزِلَّ أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَجْهَلَ أَوْ یُجْهَلَ عَلَیَّ اللَّهُمَّ انْفَعْنِی بِمَا عَلَّمْتَنِی وَ عَلِّمْنِی مَا یَنْفَعُنِی وَ زِدْنِی عِلْماً وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی کُلِّ حَالٍ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لَا یَخْشَعُ وَ مِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ وَ مِنْ دُعَاءٍ لَا تُسْمَعُ، - .
منیه المرید
🔅 خداوندا به تو پناه می برم از این که گمراه کنند یا گمراه گردم، بلغزانند یا بلغزم، ستم کنم یا ستم بینم، به نادانی بکشاندم یا خود دچار نادانی گردم.
بار خدایا، علمی را که به من آموختی سودمند گردان، مرا به علمی رهنمون ساز که مرا سودمند افتد.
خداوندا، بر مراتب علم و آگاهی من بیفزای. سپاس حقیقی در تمام حالات از آن خداوند متعال است، خدایا به تو پناه می برم از علمی که سودمند نیافتد و از قلبی که خشوع و نرمی در برابر حق به آن راه نیابد و از هوسی که اشباع نگردد و از دعایی که اجابت نگردد.
📚 بحار الانوار ...کتاب العقل و الجهل
🔴@rahighemakhtoom
صفحه قرآنی رحیق
#دهه_فجر
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی
بسم الله الرحمن الرحیم
با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانههای حوزهی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقهترین عالم دینی در آن حوزهی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذهی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب میشدند و پس از آن هم همواره دربارهی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهرهمند میساختند. قریحهی شعری، حافظهی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعهی علمیِ دینیِ کشور مایهی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزهی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
💻 @Khamenei_ir
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰ترتيب نزول
در ترتيب نزول سورهها رواياتى در دست است كه مورد اعتماد بزرگان بوده و عمدتاً از ابن عباس نقل شدهاست كه به تعدادى از آنها در كتاب التمهيد فى علوم القرآن و علوم قرآنى اشاره شده است.
علامه طبرسى و ديگر بزرگان فن، متذكر مىشوند كه رعايت ترتيب سورهها، با نظر به ابتداى هر سوره است. اگر چند آيه از سورهاى نازل شود و پيش از اتمام آن سوره، سورۀ ديگرى بهطور كامل نازل گردد و حتى چند سورۀ ديگر در اين ميان بهصورت كامل نازل شود، آنگاه بقيۀ سورۀ نخست نازل شود، در اين حالت نيز اعتبار ترتيب، نزول ابتداى هر سوره خواهد بود؛ مانند سورۀ علق كه تا پنج آيه در آغاز بعثت نازل گرديد و پس از چند سال بقيۀ سوره نازل شد. ولى اولين سورۀ نازل شده شمرده مىشود.
▫️در اينجا ترتيب سورهها را طبق روايت ابن عباس و تكميل آن مطابق روايت جابربنزيد، با تصحيح از روى نسخههاى متعدّد قابل اعتماد، در دو جدول سورههاى مكّى و سورههاى مدنى مىآوريم. لازم به ذكر است كه در تنظيم اين جدول، معيار زمان، آن هم هنگام ورود پيامبر صلى الله عليه و آله به شهر مدينه، مد نظر بوده است:
آنچه در ترتيب سورههاى مكّى و مدنى آمد، طبق روايت ابنعباس بودهاست - كه زركشى و طبرسى آنرا نقل كردهاند - و با روايت جابربنزيد تصحيح و تكميل شدهاست. در عين حال در بيش از سى سوره، اختلاف نظر هست كه آيا مكّى است يا مدنى؟ (اين سى مورد در كتاب «التمهيد» و همچنين «علوم قرآنى» مورد بحث و بررسى قرار گرفته است.)
▫️در نوشتههاى بعضى از قدما آمدهاست كه در برخى سورهها، آياتى بر خلاف اصل سوره آمدهاست؛ يعنى اگر سوره مكّى است برخى آيات آن مدنى و اگر سوره مدنى است برخى آيات آن مكّى است. البته با تتبّعى كه انجام گرفته خلاف اين نظر اثبات مىشود؛ يعنى هر سورهاى كه مكّى است تمام آن مكّى است و هر سورهاى كه مدنى است تمام آن مدنى است. ١ در اينجا براى مثال به يك نمونه اشاره مىشود:
▫️گفتهاند در سورۀ توبه - كه مدنى است - آيههاى «ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كانُوا أُولِي قُرْبى ... ...إِنَّ إِبْراهِيمَ لَأَوّاهٌ حَلِيمٌ؛ ٢بر پيامبر و كسانى كه ايمان آوردهاند سزاوار نيست كه براى مشركان - پس از آنكه بر ايشان آشكار گرديد كه آنان اهل دوزخند - طلب آمرزش كنند، هر چند خويشاوند [ آنان] باشند......راستى، ابراهيم، دلسوزى بردبار بود» هنگام وفات ابوطالب در مكه و زمانى كه پيامبر صلى الله عليه و آله به او وعده داد تا براى آمرزش وى دعا كند، نازل شده است.
▫️اين گفته از كسانى است كه سعى برآن دارند تا ابوطالب را موقع وفات، كافر بشمارند. (التبه در جاى خود، واهى و مُغرضانه بودن اين پندار را ثابت نمودهايم.) صحيح همان است كه طبرسى در تفسير خود آورده و نزول اين آيه را موقعى دانسته كه گروهى از مسلمانان پس از فتح مكه از پيامبر صلى الله عليه و آله خواستند تا اجازه فرمايد براى پدران مشرك خود طلب استغفار كنند. آنگاه اين آيه نازل شد و بهطور صريح از اينكار منع نمود.
١. اطلاع از مكى يا مدنى بودن سورهها چه فايدهاى دارد؟ با ذكر مثال توضيح دهيد.
٢. سه معيار براى تقسيم بندى سورههاى مكى و مدنى را نام ببريد.
٣. ملاكهاى كلى تشخيص سورههاى مكّى از مدنى را نام ببريد.
٤. بر اساس معيار زمان، آياتى كه پس از هجرت از مكه در راه مدينه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده، مكّى است يا مدنى؟ چرا؟
٥. معيار خطاب را در تقسيم بندى سورههاى مكّى و مدنى توضيح دهيد.
٦. چهار ويژگى براى شناخت سورههاى مكّى و مدنى را نام ببريد.
آموزش علوم قرآنی، صفحه 49
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#اطلاعات_قرآنی
✅ ترتیب سوره های مکی قرآن کریم
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#اطلاعات_قرآنی
✅ تربیت سوره های مدنی قرآن مجید
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
365_193_1.mp3
2.14M
💠مناجات هشتم از مناجات های پانزده گانه امام زین العابدین علیه السلام: مناجات مریدین | راز و نیاز ارادتمندان
✂️برشی از متن مناجات:
🔷إِلٰهِى فَاسْلُكْ بِنا سُبُلَ الْوُصُولِ إِلَيْكَ، وَسَيِّرْنا فِى أَقْرَبِ الطُّرُقِ لِلْوُفُودِ عَلَيْكَ، قَرِّبْ عَلَيْنَا الْبَعِيدَ، وَسَهِّلْ عَلَيْنَا الْعَسِيرَ الشَّدِيدَ، وَأَلْحِقْنا بِعِبادِكَ الَّذِينَ هُمْ بِالْبِدارِ إِلَيْكَ يُسارِعُونَ، وَبابَكَ عَلَى الدَّوامِ يَطْرُقُونَ.
🔹خدایا، ما را به راههای رسیدن به سویت بکشان و ما را از نزدیکترین راههای ورود به بارگاهت ببر، دور را بر ما نزدیک کن و دشوار و سخت را بر ما آسان گردان و ما را به آن بندگانت که با چالاکی بهسویت میشتابند و همواره درِ رحمتت را میکوبند، ملحق کن.
🔴@rahighemakhtoom
صفحه قرآنی رحیق
#دهه_فجر
#امام_زمان
#گفتاری_نغز
#علامه_جوادی_آملی
📌تفاوت برهان حکیمانه بر توحید و شهود آیات الهی
---------------------------------------------
◾️یک وقت کسی #حکیمانه موحّد است و دلیل اقامه میکند که عالَم مخلوق است, معلول است و علت دارد.
همان بیان نورانی حضرت امیر که در بخشی از نهجالبلاغه آمده، فرمود: مگر هیچ بِنایی بدون بنّا هست؟ هیچ زَرعی بدون زارع هست؟این در یک سطح استدلال برای بخشی از مردم است.
اینگونه از آیات, #آیات_آفاقی است، انسان از این راهها به مبدأ خودش راه پیدا میکند. بعد برای «نظام أحسن» هم #دلیل_حکیمانه اقامه میکند و در مقام مقدّم استدلال میگوید: اگر نظامی از این أحسن ممکن بود و خدا نیافریده بود ؛ در مقام تالی آن «إمّا للجهل» است، «أو للعجز» است، «أو للبخل»؛ «و التالی بأسره مستحیل فالمقدّم مثله». اگر نظامی زیباتر از این و متقنتر از این ممکن بود و خدا آن را نیافریده بود؛ یا برای آن است که ـ معاذ الله ـ نمیدانست، یا نمیتوانست، یا آن جود و سخا را نداشت؛ تالی به هر سه قسم آن مستحیل است، «فالمقدّم مثله» پس مقدم هم مستحیل است.
این برهانی است که حکیم برای «نظام أحسن» اقامه میکند.
◽️یک وقت است دلیلی وجود مبارک زینب کبرا(سلام الله علیها) و امثال اینگونه افراد اقامه میکنند، آنها میگویند ما در #آینه_هستی , جمال و جلال الهی را مشاهده میکنیم: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»، کلّ جهان زیباست، حتی جریان کربلا! اینجا سخن از علم حصولی و مفهوم و استدلال حکیمانه نیست، اینجا سخن از #شهود_عارفانه است.
یک انسان عارف دلیل اقامه نمیکند، میگوید من در آینه هستی جمال الهی را میبینم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ جَمَالِکَ بِأَجْمَلِهِ وَ کُلُّ جَمَالِکَ جَمِیل»،از این زیباتر دیگر ممکن نیست، این دیگر دلیل نمیخواهد. اگر کسی چهره یوسف(علیه السلام) را در آینه ببیند، دیگر لازم نیست دلیل اقامه کند که به فلان دلیل یوسف زیباست، چون دارد آینه را میبیند. اگر کسی در آینه آفاق و در آینه اَنفس آثار الهی را ببیند، چون اینها آیات هستند، دیگر نه در اصل هستی او تردید میکند و نه در زیبایی اسمای حسنای الهی.
🔊بخشی از تفسیر صوتی سوره مبارکه فصلت جلسه ۲۵
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🔰ماه خدا را ارج نهیم
🍃نوکنیدجامه را، پاک کنیدخانه را، گل بزنید قبله را، ماه رجب میرسد
هوش کنیدمست را،آب زنیددست را، سجده کنیدهست را،ماه رجب میرسد
سیرکنیدگشنه را،آب دهیدتشنه را،دورکنیدغصه را،ماه رجب میرسد
عفوکنید بنده را ،أرج نهید زنده را،یادکنید رفته را،ماه رجب میرسد.
💠پیشاپیش فرارسيدن ماه رجب رو به همراهان عزیز تبریک عرض میکنیم.🌷
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(214)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون
🔰تفسير
▫️ظلمات: تنوين در كلمه ظلمات براى تنكير و اشاره به انبوه بودن ظلمتهاست. همين مطلب در جاى ديگر با تعبير (ظلمات بعضها فوق بعض) از آن ياد شده است.
▫️بنورهم: باء در بنورهم براى تعديه است. فعل لازم (مانند ذهب) گاهى با همزه باب افعال (اذهبه) و گاهى با حرف جر (ذهب به) متعدى مى شود و در تعديه با حرف جر تاكيدى بيشترى است، زيرا تعديه با حرف جر، مفيد مباشرت است، ولى تعديه با همزه باب افعال با وساطت نيز سازگار است. بنابراين، جمله (ذهب الله بنورهم) بدين معناست كه نور اينان در قبضه قدرت خداست و خداوند هر گاه بخواهد، آن را خاموش مى كند. تعبير اذهب مفيد اين نكته لطيف نيست.
▫️خداى سبحان پس از تبيين محروميت منافق از نور معرفت قرآن به تبيين دو مثل مى پردازد تا ممثل را به خوبى آشكار سازد؛ مثل اول كه در آيه محل بحث آمده درباره بينش منافقان است و مثل دوم كه در آيه بعد (19 - 20) آمده، در مورد رفتار آنان است و مى توان هر يك از مثلهاى ياد شده را بر گروهى يا مقطعى از جريان يك گروه خاص تطبيق كرد.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Insan11.mp3
5.2M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه یازدهم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom