eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیه ۲۱۸ 📌 و پایداری علامت کسانی که به سوی حرکت می‏ کنند و امید دیدار تعالی و رحمت او را دارند این است که می‏ توانند اگر لازم باشد از وطن خود کنند و در راه نمایند. اینها مورد بخشش و مهربانی خاص تعالی هستند... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بلای مردم برای یک وقت است کسی می گوید من مامورم و معذور؛ همه را باید بگویم، بعدش به من مربوط نیست. فرمود: نه، اینطور نیست. یک بیان نورانی از (سلام الله علیه) رسیده است که: (بَلیهُ النّاسِ عَلَینا عَظیمَه اِن دَعَوناهُم لَم یُجیبُنا وَ اِن تَرَکناهُم لَم یَهتَدُوا بِغَیرنَا). ما که نمی توانیم بگوئیم (چندین چراغ دارد و بیراهه می رود / بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش)؛ ما که نمی توانیم همچنین حرفی بزنیم! بگوئیم رها کنیم، بیفتند در چاه؛ چرا بیفتند در چاه؟! ما یک درد سنگینی نسبت به این مردم داریم؛ می کنیم، نمی آیند؛ رها کنیم، راه غیر از این نیست! ما که نمی توانیم بگوئیم بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش؛ این راه نیست. این بیان نورانی امام (سلام الله علیه) منطبق بر بیان وجود مبارک (صلّ الله علیه و آله و سلّم) است که می خورد. 🔷️ ر.ک المناقب لابن شهر آشوب / جلد ۴ / صفحه ۲۰۶ و غزلیات سعدی / غزل ۳۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۸۷/۱۰/۲۸ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مائده 08.mp3
10.54M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 11 ⏪ 20. كار گشاي ديگران: 🔹 «إذا طلبتم الحوائج فاطلبوها من أهلها. قيل: يابن رسول الله(صلّي الله عليه وآله وسلّم) و من أهلها؟ قال عليه السلام: الّذين قصّ الله في كتابه و ذكرهم فقال: «إنّما يتذكّر أُولوا الألباب»[ سوره رعد، آيه 19.]قال عليه السلام: هم أُولوا العقول»[ بحار، ج1، ص141.]؛ 🔸 امام مجتبي(عليه‌السلام) فرمودند: هرگاه خواستيد حاجتي از ديگران طلب كنيد، از اهلش طلب كنيد. گفتند: اي پسر رسول خداص! اهلش چه كساني هستند؟ فرمودند: كساني كه خداوند در كتاب خودش از آنان نام برد و فرمود: «همانا صاحبان خرد، متذكّر مي‌شوند». منظور خداي سبحان، صاحبان عقل است. 🔅🔅🔅 ⏪ 21. موقعيّت شناسي و اقدام سنجيده: 🔹 «يا هشام! إنّ العاقل لا يحدّث من يخاف تكذيبه و لا يسأل من يخاف منعه و لا يعد ما لا يقدر عليه و لا يرجو ما يعنف برجائه و لا يتقدّم علي ما يخاف العجز عنه»[ همان.]؛ 🔸 اي هشام! عاقل با كسي كه مي‌ترسد تكذيبش كند، سخن نمي‌گويد و از كسي كه مي‌ترسد دست ردّ به سينه او بزند،چيزي طلب نمي‌كند و به چيزي كه قدرت آن را ندارد، وعده نمي‌دهد و به چيزي اميد نمي‌بندد كه موجب سرزنش او گردد و به سبب اميد به آن، به زحمت افتد و در كاري كه احتمال مي‌دهد از عهده آن بر نمي‌آيد، پيش قدم نمي‌شود. ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 220 📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها بسم اللّه الرحمن الرحيم ....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد. ⏪ دوم. عنوان حجاب و كشف، مستور و مشهور و نظاير آن، همانند عنوان قرب و بُعد، در همه موارد يكسان نيستند، بلكه اگر در امور مادي به كار روند، نسبت متساوي با هم دارند و [اگر] در امور مجرّد و مادي مطرح گردند، نسبت متفاوت خواهند داشت؛ مثلاً اگر ديوار يا پرده اي بين دو چيز يا دو شخص واقع شود، هر كدام نسبت به ديگري محجوب و مستورند و اگرآن حجاب برداشته شود، هر دو نسبت به هم مكشوف و مشهورند و هيچ كدام از ديگري محجوب و مستور نخواهد بود؛ ولي اگر موجود مجرّد نامحدود، نسبت به موجودِ محدودِ ديگر سنجيده شود، چون آن مجرّد نامتناهي، به تمام شئون وجودي اين موجود متناهي، احاطه وجودي و قيّومي دارد، همان طوري كه اضافه آن قيّوم نسبت به متقوّم اشراقي و يك جانبه است؛ نه دو جانبه، احتجاب اين موجود محدود از آن مجرّدِ نامتناهي نيز يك سويه است؛ نه دو سويه؛ يعني اين موجودِ متناهي از آن مجرّد نامحدود محجوب است؛ نه آنكه آن موجود نامتناهي نيز از اين موجود محدود مستور باشد. ▫ ثمر اين تحليل آن است كه هيچ حجابي بين انسان كه موجودي است محدود و خداي سبحان كه مجرّدي نامتناهي است نيست، مگر خود انسان كه اگر وي خود را نبيند، خداي عالم و آدم را خواهد ديد و مضمون اين عبارت: «...ليس بينه و بين خلقه حجابٌ غيرُ خلقه، احتجب بغير حجابٍ محجوب و استتر بغير سترٍ مستور لا إله إلاّ هو الكبير المتعال» [التوحيد، ص 179] ▫ از حضرت ابي ابراهيم امام كاظم(عليه‌السلام) رسيده است و سرّ آن اين است كه هستي مطلق، به تمام جهات وجودي موجودِ مقيّد احاطه قيّومي دارد، به طوري كه فيض مستمرّ او داخل در نهان اشياست، بدون امتزاج و خارج از آنهاست، بدون ابتعاد و بينونه و هيچ چيزي ساتر او نيست، زيرا اطلاق و عدم تناهي موجوديّت خدا، مانع حاجب بودن چيزي نسبت به اوست: «...لا تَحجُبُه السواتر» [نهج البلاغه، خطبه 152 و 185.] و آنچه از حضرت امام سجّاد(عليه‌السلام) رسيده است كه «اللهمّ و قد أشرف علي خفايا الأعمال علمك و انكشف كلّ مستور دون خُبرِك ولايَنطوي عنك دقائق الاُمور و لا تَعزُبُ عنك غيّبات السّرائر» [صحيفه سجاديه، دعاي 32.]، شاهد صدق همين مدّعاست كه موجود مجرّدِ نامحدود حجاب پذير نيست، پس بين خداوند و بين هيچ موجود ديگري حجاب نخواهد بود و اگر حجابي وجود دارد، يك سويه است؛ نه دو سويه و اگر چيزي حاجب است، خودبيني خود همان شي ء است؛ نه چيز ديگر، بنابراين هماره حجاب خودي است؛ نه بيگانه. دلا خود را در آيينه چو كژ بيني، هرآيينه تو كژ باشي نه آيينه، تو خود را راست كن اول [ديوان شمس، ص 501، ش 1338.] ادامه دارد👈 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
التماس دعا ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
متن و ترجمه امکان خطا و تحریف.pdf
362.3K
12 🔅🔅🔅 📈بدی ها و خدا(در4 صفحه) و به همراه فایل word در کانال 📌 متن و ترجمه امکان خطا و تحریف ▪ چطور می‌توانیم در متن قرآن، به قسمت‌هایی که تو متن نیست ولی در ترجمه، درون علامت قلاب آمده اعتماد کنیم، چون بالاخره اگر توسط انسان این برداشت‌ها شده باشه ممکنه درست نباشند و قابل تحریف هم هستند؟ ▪ چنین نیست که چون برداشت توسط انسان انجام می‌شود و البته ممکن است خطا یا تحریف نیز رخ دهد، حتماً تمامی برداشت‌ها غلط یا تحریف باشند! اگر چنین باشد، به ترجمه نیز اعتمادی نیست، چون توسط انسان صورت می‌پذیرد! و این احتمال، اختصاص به ترجمه‌ی قرآن کریم ندارد، لذا به هیچ متن ترجمه شده‌ای نباید اعتماد نمود(؟!) ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد باقر علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
متن و ترجمه امکان خطا و تحریف.docx
19.5K
12 🔅🔅🔅 📈بدی ها و خدا(در4 صفحه) و به همراه فایل word در کانال 📌 متن و ترجمه امکان خطا و تحریف ▪️ چطور می‌توانیم در متن قرآن، به قسمت‌هایی که تو متن نیست ولی در ترجمه، درون علامت قلاب آمده اعتماد کنیم، چون بالاخره اگر توسط انسان این برداشت‌ها شده باشه ممکنه درست نباشند و قابل تحریف هم هستند؟ ▪️ چنین نیست که چون برداشت توسط انسان انجام می‌شود و البته ممکن است خطا یا تحریف نیز رخ دهد، حتماً تمامی برداشت‌ها غلط یا تحریف باشند! اگر چنین باشد، به ترجمه نیز اعتمادی نیست، چون توسط انسان صورت می‌پذیرد! و این احتمال، اختصاص به ترجمه‌ی قرآن کریم ندارد، لذا به هیچ متن ترجمه شده‌ای نباید اعتماد نمود(؟!) ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد باقر علیه السلام 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 باب علم النبی ▪ وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»،[1] یك در داریم و یك دربان آن حضرت هم در است هم دربان؛ زیرا ممكن نیست كسی در علم باشد و دربان نباشد و نداند كه چه كسی می‌آید و چه كسی نمی‌رود. همه طالبان علوم الهی و دانش ‌پژوهان سعی و كوشششان این باشد كه با خاندان عصمت و طهارت یك ارتباط عمیق و وثیقی داشته باشند كه وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) اجازه عبور و راه بدهد كه انسان به «مدینة العلم» برسد. اگر كسی به وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) معتقد نبود یا معتقد بود ولی مرتبط اخلاقی نبود یا مرتبط عملی نبود، این با در و دربان «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» رابطه ندارد، وقتی رابطه نداشت بیراهه می‌ رود، وقتی بیراهه رفت ممكن است چیزی یاد بگیرد، ولی آن علم برای او وبال است! همه ما سعی و تلاش داشته باشیم كه از در وارد بشویم. ▪ همه ‌ما می‌خواهیم به «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» وارد بشویم، چون علم كه غیر از قرآن و عترت جای دیگر نیست! اگر كسی بخواهد از علوم استدلال الهی باخبر بشود، اولین منبع قرآن است، بعد هم روایت اهل بیت، چون فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین»،[2] نفرمود من فقط قرآن در بین شما گذاشتم، فرمود من این دو وزنه وزین را به عنوان میراث وحی به شما می ‌سپارم و من «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» هستم؛ یعنی «اَلْمَدِینَهْ اَلْجَامِعُهْ بَینَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و علی (علیه السلام) باب این مدینه است؛ یعنی «بَابُ اَلْمَدِینَهِ اَلْقُرْآنُ وَ اَلْعِتْرَة»، نه اینكه «بَابُ اَلْعِتْرَة» است! [تا] كسی بگوید من سنت را بخواهم یاد بگیرم از علی باید یاد بگیرم، قرآن را بخواهم یاد بگیرم خودم یاد بگیرم، این‌چنین نیست! پس «مَدِینَةُ اَلْعِلْمِ مُؤَلَّفُهُ مِنَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) حاوی و شامل هر دو حقیقت است و كُنه هر دو حقیقت در اختیار اوست و وجود مبارك رسول گرامی كه شهر علم است یعنی شهر قرآن و عترت و وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) كه «بَابُ مَدِینَةِ اَلْعِلْم» است یعنی «بَابُ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة». [1]. صحیفه الامام رضا علیه السلام، ص58؛ تحف العقول، ص430. [2]. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص62. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1381/11/30 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 عامل سعادت ▪️ یكی از شاگردان امام باقر به نام جابر جعفی كه غیر از جابر بن ‌عبد الله انصاری است، او سالیان متمادی در محضر امام باقر درس می‌ خواند، بعد از هجده سال كه خواست خداحافظی كند عرض كرد یك مطلب جدیدی بفرمایید، فرمود هجده سال شما از محضر ما مطالب آموختید! عرض كرد شما دریای بیكرانید، این‌ چنین نیست كه با هجده سال بشود همه علوم یا بخش مهم علوم شما را آشنا شد. در هنگام خداحافظی وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) به جابر جعفی فرمود: «بَلِّغْ‏ شِیعَتِی‏ مِنِّی‏ السَّلَام»؛[1] سلام مرا به شیعیان من برسان، آن وقت چندین جمله نصیحت كرد. ▪️ یكی از آن نصایحی كه در طول مدت عمر وجود مبارك امام باقر به جابر می ‌فرمود كه هم برای خودش كارآمد باشد و هم برای همه ما این است كه فرمود مردم یك ترازویی دارند همان طوری كه كالاها را با ترازو می‌ سنجند، خودشان را هم باید با ترازو بسنجند. وجود مبارك امام باقر فرمود جانتان عقلتان روحتان ایمانتان را هم توزین كنید كه چقدر می ‌فهمید؟ چقدر آدمید؟ همین! اینها هم لازم است، اصل این است. ما چقدر می ‌ارزیم؟ ما كه معتقد نیستیم ـ معاذ الله ـ انسان كه می ‌میرد می ‌پوسد، ما معتقدیم انسان كه می ‌میرد از پوست به در می ‌آید. خب انسانیت ما چقدر می ‌ارزد؟ یك روزی ما در پیش داریم كه ما را می ‌سنجند كه آیا وزینیم یا خفیف، تهی مغزیم یا وزین، وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) به جابر فرمود به مردم بگو خودشان را بسنجند میزان سنجش هم قرآن كریم است،[2] پس قرآن می‌ شود ترازو، ما می ‌شویم كالا، معارف قرآن حكم قرآن احكام قرآن می‌ شود وزن. ▪️ وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) فرمود قرآن ترازوست یك، معارفش مطالب تفسیری‌ اش وزن است دو، شما اعمالتان عقایدتان اخلاقتان مسائل فقهی و حقوقی كه انجام دادید موزونید سه، این موزون را در كنار این وزن با ترازوی قرآن بسنجید، خب این نیاز دارد به اینكه انسان با قرآن مأنوس باشد، نه تنها قرآن بخواند مطالب قرآن را هم بداند، بعد خودش را با قرآن ارزیابی كند، بسنجد ببیند من سبكم یا سنگینم. خب حالا چرا دیگری ما را بسنجد كه ما سبكیم یا سنگینیم؟! ما اگر خودمان را بسنجیم اگر سنگین بودیم كه شاكریم، اگر خدای ناكرده سبك بودیم سعی می ‌كنیم سنگین و وزین بشویم. خب این وصیت وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) است كه به همه ما توصیه كردند كه شما خودتان را بر قرآن كریم عرضه كنید با او بسنجید. ▪️ اما مطلبی را كه به جابر جعفی فرمود در هنگام تودیع و خداحافظی بعد از هجده سال كه فرمود سلام مرا به شیعیان من برسان این جمله را فرمود، فرمود «لَا قَرَابَةَ بَینَنَا وَ بَینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» خدای سبحان با هیچ كس قوم و خویش نیست، چون ﴿لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ﴾[3] است، آن نسب نامه و شجره و شناسنامه مادی كه ـ معاذ الله ـ ندارد. با هیچ كس ذات اقدس الهی قرابتی ندارد كه كسی به خدا نزدیك باشد و كسی از خدا دور باشد، این اصل اول؛ بعد فرمود: «وَ لَا یتَقَرَّبُ إِلَیهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ یا جَابِرُ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ أَحَبَّنَا فَهُوَ وَلِینَا وَ مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ ینْفَعْهُ حُبُّنَا» هیچ كس به خدا نزدیك نمی‌ شود مگر از راه اطاعت او و دوستی ما، البته محبت اهل بیت، دوستی اهل بیت اینها به فرمان خداست. اگر كسی دوست خاندان عصمت و طهارت بود، این هم دستور خدا را دارد اطاعت می‌ كند، چون در یكی از «حوامیم سبعه» ذات اقدس الهی به رسولش فرمود به مردم بگو مزد رسالت من محبت اهل بیت است ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرَاً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾[4] اگر كسی با اهل بیت، با علی ‌بن ‌ابی ‌طالب، با فاطمه زهرا با ائمه (علیهم السلام) رابطه ‌ای نداشته باشد ـ معاذ الله ـ مزد رسالت پیامبر را نداد، فرمود دوستی این خاندان مزد رسالت من است. وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) در این حدیث نورانی فرمود به اینكه این دو چیز عامل سعادت است: یكی اطاعت خداست و یكی محبت ماست، بعد هم فرمود اطاعت خدا اصل است برای اینكه محبت ما به دستور خداست فرمود: «مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ ینْفَعْهُ حُبُّنَا» اگر كسی خدای ناكرده اهل اطاعت خدا نبود و دستور خدا را انجام نداد محبت ما برای او كارآمد نیست، پس اصل اطاعت خداست و محبت ما هم چون خدا دستور داد كارآمد است. [1]. الامالی (طوسی)، ص296؛ بشارة المصطفى لشیعة المرتضى (ط - القدیمة)، ص188. [2]. تحف العقول، ص284؛ «اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَی كِتَابِ اللَّه». [3]. سوره اخلاص, آیه3. [4]. سوره شوری, آیه23. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1384/05/16 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
عامل سعادت.mp3
2.19M
▪️ عامل سعادت 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۳۸ خشوع در الی باید را صحیح و اول وقت بخواند و قلبش را متوجّه خدا کند، بخصوص عصر را بیشتر مواظب باشد و در که وسیله تقرب به است و بلکه معراج است و کامل داشته باشد تا موفّق به کمالات روحی گردد.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom